Testowanie urządzeń elektroniki i informatyki medycznej
MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej - Technik elektroniki i informatyki medycznej 311411
Przewodnik dla nauczyciela
Autor przewodnika: Arkadiusz Świątek
Konsultant przewodnika: Michał Krzyczmanik
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznymWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnychWykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Testowanie urządzeń elektroniki i informatyki medycznej
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Technik elektroniki i informatyki medycznej 311411
Kod i nazwa kwalifikacji
MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej
Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia
MED.07.5. Eksploatacja urządzeń elektroniki i informatyki medycznej
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
MED.07.5.5) kontroluje pracę urządzeń elektronicznych i sprzętu stosowanych do badań i zabiegów:
MED.07.5.5)2) ustawia parametry eksploatacyjne urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.5)3) sprawdza poprawność działania urządzenia na zlecenie personelu medycznego,
MED.07.5.5)4) obsługuje urządzenia elektroniki medycznej oraz sprzęt diagnostyczny i terapeutyczny,
MED.07.5.6) dobiera narzędzia i sprzęt kontrolno‑pomiarowy do naprawy i regulacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej:
MED.07.5.6)1) rozpoznaje narzędzia do naprawy i regulacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.6)2) kompletuje sprzęt kontrolno‑pomiarowy do naprawy i regulacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.7) wykonuje pomiary związane z oceną stanu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej:
MED.07.5.7)1) rozróżnia parametry eksploatacyjne urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.7)2) dobiera metody do pomiaru parametrów eksploatacyjnych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.7)3) przeprowadza pomiary parametrów urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.7)4) porównuje wyniki pomiarów parametrów z dokumentacją techniczną,
MED.07.5.7)5) określa sprawność działania urządzeń elektroniki medycznej na podstawie uzyskanych wyników pomiarów parametrów urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.8) przeprowadza kalibrację i autodiagnostykę urządzeń elektroniki i informatyki medycznej:
MED.07.5.8)1) dokonuje kalibracji urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z obowiązującymi procedurami,
MED.07.5.8)3) analizuje wyniki przeprowadzonej autodiagnostyki.
Cele ogólne e‑materiału
Materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej: wykonuje pomiary związane z oceną stanu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
„Etapy testowania spirometru” - atlas interaktywny„Etapy testowania spirometru” - atlas interaktywny
„Etapy testowania pompy infuzyjnej” - atlas interaktywny„Etapy testowania pompy infuzyjnej” - atlas interaktywny
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
E‑materiał składa się z dwóch atlasów interaktywnych dotyczących dwóch urządzeń elektroniki i informatyki medycznej: spirometru i pompy infuzyjnej.
Materiały są od siebie niezależne tematycznie i mogą być oglądane przez uczących się w dowolnej kolejności.
Materiały multimedialne są powiązane z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi oraz słownikiem pojęć dla e‑materiału.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Tytuł materiału multimedialnego
Etapy testowania spirometru
Typ materiału multimedialnego
Atlas interaktywny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Atlas zawiera zdjęcie urządzenia testującego z elementami jego budowy, zdjęcie spirometru, wraz z opisem jego funkcji i danych technicznych, a także opis kolejnych etapów jego testowania i kalibracji.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.5.5)2) ustawia parametry eksploatacyjne urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.5)3) sprawdza poprawność działania urządzenia na zlecenie personelu medycznego,
MED.07.5.5)4) obsługuje urządzenia elektroniki medycznej oraz sprzęt diagnostyczny i terapeutyczny,
MED.07.5.6)1) rozpoznaje narzędzia do naprawy i regulacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.6)2) kompletuje sprzęt kontrolno‑pomiarowy do naprawy i regulacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.7)1) rozróżnia parametry eksploatacyjne urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.7)2) dobiera metody do pomiaru parametrów eksploatacyjnych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.7)3) przeprowadza pomiary parametrów urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.7)4) porównuje wyniki pomiarów parametrów z dokumentacją techniczną,
MED.07.5.7)5) określa sprawność działania urządzeń elektroniki medycznej na podstawie uzyskanych wyników pomiarów parametrów urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.8)1) dokonuje kalibracji urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z obowiązującymi procedurami,
MED.07.5.8)3) analizuje wyniki przeprowadzonej autodiagnostyki.
Atlas interaktywny jest powiązany z następującymi materiałami sprawdzającymi:
zadanie ukierunkowane na grupowanie „Parametry techniczne pompy infuzyjnej i spirometru”,
zadanie ukierunkowane na uporządkowanie „Kalibracja spirometru”,
zadanie typu prawda czy fałsz „Testowanie spirometru”,
dopasowanie elementów do schematu „Elementy budowy urządzenia testującego spirometr”.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiąganie następujących celów:
wykonywanie pomiarów i ocenianie stanu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
określanie stanu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
wykonywanie testowania urządzeń elektroniki i informatyki medycznej zgodnie z zaleceniami,
przeprowadzanie kalibracji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
opisywanie kolejnych etapów testowania urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
wypełnianie dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń elektroniki i informatyki medycznej po naprawach i przeglądach technicznych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
W oparciu o atlas interaktywny można poprowadzić zajęcia z zakresu testowania spirometru.
Uczący się oglądają indywidulanie atlas interaktywny i notują wszystkie elementy, które są niejasne lub niezrozumiałe.
Wybrane tematy uczący się mogą wyjaśniać, pracując w grupach.
Materiał może zostać wykorzystany jako wzorzec postępowania dla prac indywidualnych wykonywanych przez uczących się, np. przygotowanie stanowiska pracy do testowania spirometru.
Podczas pracy z materiałem multimedialnym nauczyciel powinien zwrócić specjalną uwagę na przedstawione w nim szczegóły, np. etapy testowania spirometru, przeprowadzania kalibracji.
Nauczyciel powinien zachęcać uczących się do opracowania własnych materiałów multimedialnych, np. dotyczących testowania spirometru, które mogą zostać dołączone do bazy materiałów szkoleniowych i wykorzystane podczas dalszego procesu edukacyjnego oraz jako dodatkowe materiały dla uczących się dopiero zaczynających proces edukacyjny w zawodzie technik elektroniki i informatyki medycznej.
W przypadku odtwarzania czynności przedstawionych na atlasie przez uczących się, należy zwracać uwagę na poprawne ich wykonywanie oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i zaleceń zawartych w instrukcji producenta urządzenia.
Jeśli występują różnice pomiędzy urządzeniami wykorzystywanymi do ćwiczeń, a tymi pokazanymi w atlasie, należy zwrócić na to uwagę uczących się i wskazać je lub poprosić uczących się ich o wskazanie. Zaleca się objaśnienie różnic i przedstawienie poprawnego toku postępowania na danym urządzeniu.
Nauczyciel może wykorzystać materiały multimedialne do powtórzenia materiału lub przygotowania osób uczących się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.
Praca w grupach
Pracując w grupach uczący się mogą zająć się wyjaśnieniem trudniejszych zagadnień, zgłoszonych po pierwszym obejrzeniu atlasu. Konieczne jest przedstawienie tych wyjaśnień wszystkim uczącym się w formie krótkich prezentacji oraz przygotowanie ich w formie pisemnej.
Do pracy w grupach uczący się powinni być dobierani według poziomu wiedzy z danej tematyki. Zaleca się, aby umożliwić najaktywniejszym uczącym się udzielenie pomocy koleżankom i kolegom mającym problemy z wykonaniem zadania, np. z ustaleniem poszczególnych etapów testowania spirometru, czy wypełnieniem protokołu z przeglądu.
Przedstawiciel grupy prezentuje efekty jej pracy pozostałym grupom. Nauczyciel moderuje przebieg dyskusji i włącza się w przypadku konieczności uzupełnienia lub skomentowania informacji.
W miarę nabywania przez uczących się doświadczenia i prawidłowych nawyków można stopniowo wprowadzać metody pracy wymagające od uczących się większej samodzielności, np. metodę projektu. Tematyka projektu może być powiązana z przygotowanie opisu testowania spirometru, który jest na wyposażeniu pracowni zawodowej.
W przypadku wykonywania czynności przez uczących się należy zwracać uwagę na ich poprawność oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i zaleceń zawartych w instrukcji producenta urządzenia.
Praca z całym zespołem
Materiał multimedialny można wykorzystać do metody pokazowej. Nauczyciel, wyświetlając kolejne części atlasu uczącym się i wspomagając się nim, demonstruje prawidłowy tok postępowania w przypadku testowania spirometru dostępnego w bazie dydaktycznej szkoły.
Podczas prezentacji poszczególnych części atlasu wskazane jest, aby nauczyciel zwracał uwagę uczących się na szczegóły w nim przedstawiane, na kolejne etapy testowania spirometru.
Warto zachęcić uczących się do wspólnego opracowania szczegółowej procedury testowania spirometru ze szczególnym uwzględnieniem przepisów BHP.
Na bazie atlasu interaktywnego nauczyciel może przygotować pogadankę lub przeprowadzić dyskusję. Przedmiotem rozmowy powinny być zagadnienia prezentowane w multimedium. Można je rozbudować o treści, które nie zostały w nim przedstawione, ale w ocenie nauczyciela są istotne, np. omówić dokładniej proces badania bezpieczeństwa elektrycznego.
Nauczyciel może wykorzystać materiały multimedialne do powtórzenia materiału lub przygotowania osób uczących się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.
Należy umożliwić uczącym się wypowiadanie się na forum całego zespołu.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Atlas interaktywny można wykorzystać do:
metody aktywizującej, np. tekstu przewodniego – uczący się, bazując na atlasie, przygotowują się do zainscenizowania scenki prezentującej przygotowanie do testowania spirometru oraz wypełnienie dokumentacji,
lekcji odwróconej – uczący się może samodzielnie przygotować się do zajęć praktycznych z zakresu testowania spirometru. Uczący się powinni zwracać uwagę na czynności wykonywane przez serwisanta, a po obejrzeniu atlasu mogą przygotować grafikę lub planszę na temat testowania spirometru,
metody projektowej – na podstawie atlasu uczący się może samodzielnie przygotować projekt materiału instruktażowego dotyczącego testowania spirometru i na bazie dostępnych urządzeń dydaktycznych stworzyć własny materiał dotyczący dokumentów podsumowujących testowanie.
Oglądając samodzielnie atlas, uczący się zapisuje na kartkach zagadnienia, których nie rozumie lub które wymagają, według niego, dodatkowego wyjaśnienia. Po obejrzeniu całego atlasu uczący się przekazują kartki nauczycielowi. Nauczyciel dokonuje kategoryzacji zgłoszonych pytań i wyjaśnia wątpliwości na zajęciach lub przydziela poszczególne pytania do wyjaśniania grupom uczących się.
Podczas pracy z materiałem multimedialnym uczący się powinien zwrócić specjalną uwagę na przedstawione w nim szczegóły. Pomoże mu to w powtórzeniu materiału lub przygotowania się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.
Osoby zainteresowane tematyką mogą samodzielnie lub w grupach przygotować plansze, fiszki, kolaże lub wirale przedstawiające czynności związane testowaniem spirometru oraz tworzeniem i wypełnianiem dokumentacji, posługując się ogólnie dostępnymi dokumentacjami technicznymi urządzenia. Efektem finalnym przygotowania tych materiałów przez osoby uczące się jest usystematyzowanie wiedzy, z uwzględnieniem szczegółów, które zostały przedstawione w atlasie. Stworzone materiały można wykorzystać w dalszym procesie edukacyjnym.
Praca w grupach
Atlas interaktywny można wykorzystać do:
metody praktycznej – bazując na atlasie, uczący się przygotowują się w grupach maksymalnie 2‑osobowych do zainscenizowania w trakcie zajęć praktycznych zasad testowania spirometru oraz tworzenia i wypełniania dokumentacji urządzeń elektroniki medycznej w roli serwisanta. Uczący się przygotowują scenariusz, którym będą mogli się wspomagać podczas zajęć praktycznych,
metody projektowej – uczący się, wzorując się na materiale multimedialnym, mogą przygotować w grupach projekt materiału instruktażowego (np. filmu, prezentacji, planszy, grafiki) w oparciu o bazę dydaktyczną szkoły lub/i materiały dostępne w internecie.
Uczący się mogą wykorzystać atlas w celu powtórzenia materiału lub przygotowania się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.
Uczący się mogą także przygotować plansze, plakaty lub fiszki przedstawiające uporządkowane w odpowiedniej kolejności czynności wykonywane podczas testowania spirometru oraz wypełniania dokumentacji, posługując się ogólnie dostępnymi dokumentacjami technicznymi urządzeń.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Atlas interaktywny można wykorzystać do pracy zarówno z uczącymi się mającymi trudności w przyswajaniu wiedzy, jak i uzdolnionymi.
Wspierając osoby mające trudności w uczeniu się, można odtwarzać atlas interaktywny fragmentami, koncentrując się na jednym elemencie testowania i szczegółowo go omówić. Uczący się wypisują na kartkach zagadnienia, których nie rozumieją lub które sprawiają im trudność. Wątpliwości wyjaśniają samodzielnie po ponownym obejrzeniu atlasu, wykorzystując słownik, bibliografię, z pomocą innych uczących się lub nauczyciela.
Osoby zainteresowane tematyką można poprosić, by przygotowały samodzielnie lub w grupach procedury testowania wybranego urządzenia elektroniki medycznej oraz wypełniania dokumentacji, a następnie o opracowanie takiej procedury dla innych urządzeń w formie plakatu lub prezentacji multimedialnej.
Tytuł materiału multimedialnego
Etapy testowania pompy infuzyjnej
Typ materiału multimedialnego
Atlas interaktywny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Atlas zawiera zdjęcie urządzenia testującego z elementami jego budowy, zdjęcie pompy infuzyjnej, wraz z opisem jej funkcji i danych technicznych, a także opis kolejnych etapów jej testowania i kalibracji.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.5.5)2) ustawia parametry eksploatacyjne urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.5)3) sprawdza poprawność działania urządzenia na zlecenie personelu medycznego,
MED.07.5.5)4) obsługuje urządzenia elektroniki medycznej oraz sprzęt diagnostyczny i terapeutyczny,
MED.07.5.6)1) rozpoznaje narzędzia do naprawy i regulacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.6)2) kompletuje sprzęt kontrolno‑pomiarowy do naprawy i regulacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.7)1) rozróżnia parametry eksploatacyjne urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.7)2) dobiera metody do pomiaru parametrów eksploatacyjnych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.7)3) przeprowadza pomiary parametrów urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.7)4) porównuje wyniki pomiarów parametrów z dokumentacją techniczną,
MED.07.5.7)5) określa sprawność działania urządzeń elektroniki medycznej na podstawie uzyskanych wyników pomiarów parametrów urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.8)1) dokonuje kalibracji urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z obowiązującymi procedurami,
MED.07.5.8)3) analizuje wyniki przeprowadzonej autodiagnostyki.
Atlas interaktywny jest powiązany z następującymi materiałami sprawdzającymi:
zadanie ukierunkowane na grupowanie „Parametry techniczne pompy infuzyjnej i spirometru”,
zadanie z lukami „Test przepływu i okluzji pompy infuzyjnej”,
wskazywanie poprawnych odpowiedzi „Testowanie pompy infuzyjnej”,
dopasowanie elementów do schematu „Elementy budowy urządzenia testującego spirometr”.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiąganie następujących celów:
wykonywanie pomiarów i ocenianie stanu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
określanie stanu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
wykonywanie testowania urządzeń elektroniki i informatyki medycznej zgodnie z zaleceniami,
przeprowadzanie kalibracji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
opisywanie kolejnych etapów testowania urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
wypełnianie dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń elektroniki i informatyki medycznej po naprawach i przeglądach technicznych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
W oparciu o atlas można poprowadzić zajęcia z zakresu testowania pompy infuzyjnej.
Uczący się oglądają indywidulanie atlas interaktywny i notują wszystkie elementy, które są niejasne lub niezrozumiałe. Wybrane tematy uczący się mogą wyjaśniać, pracując w grupach.
Materiał może zostać wykorzystany jako wzorzec postępowania dla prac indywidualnych wykonywanych przez uczących się, np. przygotowanie stanowiska pracy do testowania pompy infuzyjnej.
Podczas pracy z materiałem multimedialnym nauczyciel powinien zwrócić specjalną uwagę na przedstawione w nim szczegóły, np. etapy testowania pompy infuzyjnej.
Nauczyciel powinien zachęcać uczących się do opracowania własnych materiałów multimedialnych, np. dotyczących testowania pompy infuzyjnej, które mogą zostać dołączone do bazy materiałów szkoleniowych i wykorzystane podczas dalszego procesu edukacyjnego oraz jako dodatkowe materiały dla uczących się dopiero zaczynających proces edukacyjny w zawodzie technik elektroniki i informatyki medycznej.
W przypadku odtwarzania czynności przedstawionych na atlasie przez uczących się należy zwracać uwagę na poprawne ich wykonywanie oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i zaleceń zawartych w instrukcji producenta urządzenia.
Jeśli występują różnice pomiędzy urządzeniami wykorzystywanymi do ćwiczeń, a tymi pokazanymi w atlasie, należy zwrócić na to uwagę uczących się i wskazać je lub poprosić uczących się ich o wskazanie. Zaleca się objaśnienie różnic i przedstawienie poprawnego toku postępowania na danym urządzeniu.
Nauczyciel może wykorzystać materiały multimedialne do powtórzenia materiału lub przygotowania osób uczących się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.
Praca w grupach
Pracując w grupach uczący się mogą zająć się wyjaśnieniem trudniejszych zagadnień zgłoszonych po pierwszym obejrzeniu atlasu. Konieczne jest przedstawienie tych wyjaśnień wszystkim uczącym się w formie krótkich prezentacji oraz przygotowanie ich w formie pisemnej.
Do pracy w grupach uczący się powinni być dobierani według poziomu wiedzy z danej tematyki. Zaleca się, aby umożliwić najaktywniejszym uczącym się udzielenie pomocy koleżankom i kolegom mającym problemy z wykonaniem zadania, np. z ustaleniem poszczególnych etapów testowania pompy infuzyjnej, czy wypełnieniu protokołu z przeglądu.
Przedstawiciel grupy prezentuje efekty jej pracy pozostałym grupom. Nauczyciel moderuje przebieg dyskusji i włącza się w przypadku konieczności uzupełnienia lub skomentowania informacji.
W miarę nabywania przez uczących się doświadczenia i prawidłowych nawyków można stopniowo wprowadzać metody pracy wymagające od uczących się większej samodzielności, np. metodę projektu. Tematyka projektu może być powiązana z przygotowaniem opisu testowania pompy infuzyjnej, który jest na wyposażeniu pracowni zawodowej.
W przypadku wykonywania czynności przez uczących się należy zwracać uwagę na ich poprawność oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i zaleceń zawartych w instrukcji producenta urządzenia.
Praca z całym zespołem
Materiał multimedialny można wykorzystać do metody pokazowej. Nauczyciel, wyświetlając kolejne części atlasu uczącym się i wspomagając się nim, demonstruje prawidłowy tok postępowania w przypadku testowania pompy infuzyjnej dostępnego w bazie dydaktycznej szkoły.
Podczas prezentacji poszczególnych części atlasu wskazane jest, aby nauczyciel zwracał uwagę uczących się na szczegóły w nim przedstawiane, na kolejne etapy testowania pompy infuzyjnej.
Warto zachęcić uczących się do wspólnego opracowania szczegółowej procedury testowania pompy infuzyjnej ze szczególnym uwzględnieniem przepisów BHP.
Na bazie atlasu interaktywnego nauczyciel może przygotować pogadankę lub przeprowadzić dyskusję. Przedmiotem rozmowy powinny być zagadnienia prezentowane w multimedium. Można je rozbudować o treści, które nie zostały w nim przedstawione, ale w ocenie nauczyciela są istotne, np. omówić dokładniej proces badania bezpieczeństwa elektrycznego.
Nauczyciel może wykorzystać materiały multimedialne do powtórzenia materiału lub przygotowania osób uczących się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.
Należy umożliwić uczącym się wypowiadanie się na forum całego zespołu.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Atlas interaktywny można wykorzystać do:
metody aktywizującej, np. tekstu przewodniego – uczący się, bazując na atlasie, przygotowują się do zainscenizowania scenki prezentującej przygotowanie do testowania pompy infuzyjnej oraz wypełnienie dokumentacji,
lekcji odwróconej – uczący się może samodzielnie przygotować się do zajęć praktycznych z zakresu testowania pompy infuzyjnej. Uczący się powinni zwracać uwagę na czynności wykonywane przez serwisanta, a po obejrzeniu atlasu mogą przygotować grafikę lub planszę na temat testowania pompy infuzyjnej,
metody projektowej – na podstawie atlasu uczący się może samodzielnie przygotować projekt materiału instruktażowego dotyczącego testowania pompy infuzyjnej i na bazie dostępnych urządzeń dydaktycznych stworzyć własny materiał dotyczący dokumentów podsumowujących testowanie.
Oglądając samodzielnie atlas, uczący się zapisuje na kartkach zagadnienia, których nie rozumie lub które wymagają, według niego, dodatkowego wyjaśnienia. Po obejrzeniu całego multimedium uczący się przekazują kartki nauczycielowi. Nauczyciel dokonuje kategoryzacji zgłoszonych pytań i wyjaśnia wątpliwości na zajęciach lub przydziela poszczególne pytania do wyjaśniania grupom uczących się.
Podczas pracy z materiałem multimedialnym uczący się powinien zwrócić specjalną uwagę na przedstawione w nim szczegóły. Pomoże mu to w powtórzeniu materiału lub przygotowania się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.
Osoby zainteresowane tematyką mogą samodzielnie lub w grupach przygotować plansze, fiszki, kolaże lub wirale przedstawiające czynności związane testowaniem pompy infuzyjnej oraz tworzeniem i wypełnianiem dokumentacji, posługując się ogólnie dostępnymi dokumentacjami technicznymi urządzenia. Efektem finalnym przygotowania tych materiałów przez osoby uczące się jest usystematyzowanie wiedzy, z uwzględnieniem szczegółów, które zostały przedstawione w atlasie. Stworzone materiały można wykorzystać w dalszym procesie edukacyjnym.
Praca w grupach
Atlas interaktywny można wykorzystać do:
metody praktycznej – bazując na atlasie, uczący się przygotowują się w grupach maksymalnie 2‑osobowych do zainscenizowania w trakcie zajęć praktycznych zasad testowania pompy infuzyjnej oraz tworzenia i wypełniania dokumentacji urządzeń elektroniki medycznej w roli serwisanta. Uczący się przygotowują scenariusz, którym będą mogli się wspomagać podczas zajęć praktycznych,
metody projektowej – uczący się, wzorując się na materiale multimedialnym, mogą przygotować w grupach projekt materiału instruktażowego (np. filmu, prezentacji, planszy, grafiki) w oparciu o bazę dydaktyczną szkoły lub/i materiały dostępne w internecie.
Uczący się mogą wykorzystać atlas w celu powtórzenia materiału lub przygotowania się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.
Uczący się mogą także przygotować plansze, plakaty lub fiszki przedstawiające uporządkowane w odpowiedniej kolejności czynności wykonywane podczas testowania pompy infuzyjnej oraz wypełniania dokumentacji, posługując się ogólnie dostępnymi dokumentacjami technicznymi urządzeń.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Atlas interaktywny można wykorzystać do pracy zarówno z uczącymi się mającymi trudności w przyswajaniu wiedzy, jak i uzdolnionymi.
Wspierając osoby mające trudności w uczeniu się, można odtwarzać atlas interaktywny fragmentami, koncentrując się na jednym elemencie testowania i szczegółowo go omówić. Uczący się wypisują na kartkach zagadnienia, których nie rozumieją lub które sprawiają im trudność. Wątpliwości wyjaśniają samodzielnie po ponownym obejrzeniu atlasu, wykorzystując słownik, bibliografię, z pomocą innych uczących się lub nauczyciela.
Osoby zainteresowane tematyką można poprosić, by przygotowały samodzielnie lub w grupach procedury testowania wybranego urządzenia elektroniki medycznej oraz wypełniania dokumentacji, a następnie o opracowanie takiej procedury dla innych urządzeń w formie plakatu lub prezentacji multimedialnej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Parametry techniczne pompy infuzyjnej i spirometru”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem uczącego się jest odpowiednie pogrupowanie parametrów technicznych spirometru i pompy infuzyjnej.
Jest to zadanie łatwe.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie powiązane jest ze atlasami interaktywnymi „Etapy testowania spirometru” oraz „Etapy testowania pompy infuzyjnej”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
MED.07.5.5)4) obsługuje urządzenia elektroniki medycznej oraz sprzęt diagnostyczny i terapeutyczny.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie ukierunkowane na uporządkowanie „Kalibracja spirometru”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem uczącego się jest ułożenie w odpowiedniej kolejności etapów kalibracji spirometru.
Jest to zadanie trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie powiązane jest ze atlasem interaktywnym „Etapy testowania spirometru”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
MED.07.5.8)1) dokonuje kalibracji urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z obowiązującymi procedurami.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami „Test przepływu i okluzji pompy infuzyjnej”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem uczącego się jest uzupełnienie luk w tekście dotyczącym etapów testowania przepływu i okluzji pompy infuzyjnej.
Jest to zadanie trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Materiał sprawdzający jest powiązany ze atlasem interaktywnym „Etapy testowania pompy infuzyjnej”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.5.5)2) ustawia parametry eksploatacyjne urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.5)3) sprawdza poprawność działania urządzenia na zlecenie personelu medycznego,
MED.07.5.5)4) obsługuje urządzenia elektroniki medycznej oraz sprzęt diagnostyczny i terapeutyczny,
MED.07.5.7)3) przeprowadza pomiary parametrów urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.8)1) dokonuje kalibracji urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z obowiązującymi procedurami,
MED.07.5.8)3) analizuje wyniki przeprowadzonej autodiagnostyki.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Wskazywanie poprawnych odpowiedzi „Testowanie pompy infuzyjnej”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem uczącego się jest wskazanie wszystkich zdań prawdziwych w zakresie przeprowadzania testu pompy infuzyjnej.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Materiał sprawdzający jest powiązany ze atlasem interaktywnym „Etapy testowania pompy infuzyjnej”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.5.5)2) ustawia parametry eksploatacyjne urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.5)3) sprawdza poprawność działania urządzenia na zlecenie personelu medycznego,
MED.07.5.5)4) obsługuje urządzenia elektroniki medycznej oraz sprzęt diagnostyczny i terapeutyczny,
MED.07.5.7)3) przeprowadza pomiary parametrów urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.8)1) dokonuje kalibracji urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z obowiązującymi procedurami.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz „Testowanie spirometru”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem uczącego się jest określenie, które z podanych zdań jest prawdziwe, a które fałszywe.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Materiał sprawdzający jest powiązany ze atlasem interaktywnym „Etapy testowania spirometru”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.5.5)2) ustawia parametry eksploatacyjne urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.5)3) sprawdza poprawność działania urządzenia na zlecenie personelu medycznego,
MED.07.5.5)4) obsługuje urządzenia elektroniki medycznej oraz sprzęt diagnostyczny i terapeutyczny,
MED.07.5.7)3) przeprowadza pomiary parametrów urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.8)1) dokonuje kalibracji urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z obowiązującymi procedurami.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Dopasowanie elementów do schematu „Elementy budowy urządzenia testującego spirometr”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem uczącego się jest dopasowanie elementów do zdjęcia przedstawiającego urządzenie testujące.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Materiał sprawdzający jest powiązany ze atlasem interaktywnym „Etapy testowania spirometru”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.5.5)2) ustawia parametry eksploatacyjne urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.5)3) sprawdza poprawność działania urządzenia na zlecenie personelu medycznego,
MED.07.5.5)4) obsługuje urządzenia elektroniki medycznej oraz sprzęt diagnostyczny i terapeutyczny,
MED.07.5.7)3) przeprowadza pomiary parametrów urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści