E-materiały do kształcenia zawodowego

Testowanie urządzeń elektroniki i informatyki medycznej

MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej - Technik elektroniki i informatyki medycznej 311411

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Arkadiusz Świątek

Konsultant przewodnika: Michał Krzyczmanik

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Testowanie urządzeń elektroniki i informatyki medycznej

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik elektroniki i informatyki medycznej 311411

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
MED.07.5.5) kontroluje pracę urządzeń elektronicznych i sprzętu stosowanych do badań i zabiegów:
MED.07.5.5)2) ustawia parametry eksploatacyjne urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.5)3) sprawdza poprawność działania urządzenia na zlecenie personelu medycznego,
MED.07.5.5)4) obsługuje urządzenia elektroniki medycznej oraz sprzęt diagnostyczny i terapeutyczny,
MED.07.5.6) dobiera narzędzia i sprzęt kontrolno‑pomiarowy do naprawy i regulacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej:
MED.07.5.6)1) rozpoznaje narzędzia do naprawy i regulacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.6)2) kompletuje sprzęt kontrolno‑pomiarowy do naprawy i regulacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.7) wykonuje pomiary związane z oceną stanu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej:
MED.07.5.7)1) rozróżnia parametry eksploatacyjne urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.7)2) dobiera metody do pomiaru parametrów eksploatacyjnych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.7)3) przeprowadza pomiary parametrów urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.7)4) porównuje wyniki pomiarów parametrów z dokumentacją techniczną,
MED.07.5.7)5) określa sprawność działania urządzeń elektroniki medycznej na podstawie uzyskanych wyników pomiarów parametrów urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.8) przeprowadza kalibrację i autodiagnostykę urządzeń elektroniki i informatyki medycznej:
MED.07.5.8)1) dokonuje kalibracji urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z obowiązującymi procedurami,
MED.07.5.8)3) analizuje wyniki przeprowadzonej autodiagnostyki.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej: wykonuje pomiary związane z oceną stanu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

E‑materiał składa się z dwóch atlasów interaktywnych dotyczących dwóch urządzeń elektroniki i informatyki medycznej: spirometru i pompy infuzyjnej.
Materiały są od siebie niezależne tematycznie i mogą być oglądane przez uczących się w dowolnej kolejności.

Materiały multimedialne są powiązane z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi oraz słownikiem pojęć dla e‑materiału.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Etapy testowania spirometru

Typ materiału multimedialnego

Atlas interaktywny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Atlas zawiera zdjęcie urządzenia testującego z elementami jego budowy, zdjęcie spirometru, wraz z opisem jego funkcji i danych technicznych, a także opis kolejnych etapów jego testowania i kalibracji.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.5.5)2) ustawia parametry eksploatacyjne urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.5)3) sprawdza poprawność działania urządzenia na zlecenie personelu medycznego,
MED.07.5.5)4) obsługuje urządzenia elektroniki medycznej oraz sprzęt diagnostyczny i terapeutyczny,
MED.07.5.6)1) rozpoznaje narzędzia do naprawy i regulacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.6)2) kompletuje sprzęt kontrolno‑pomiarowy do naprawy i regulacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.7)1) rozróżnia parametry eksploatacyjne urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.7)2) dobiera metody do pomiaru parametrów eksploatacyjnych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.7)3) przeprowadza pomiary parametrów urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.7)4) porównuje wyniki pomiarów parametrów z dokumentacją techniczną,
MED.07.5.7)5) określa sprawność działania urządzeń elektroniki medycznej na podstawie uzyskanych wyników pomiarów parametrów urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.8)1) dokonuje kalibracji urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z obowiązującymi procedurami,
MED.07.5.8)3) analizuje wyniki przeprowadzonej autodiagnostyki.

Atlas interaktywny jest powiązany z następującymi materiałami sprawdzającymi:

  • zadanie ukierunkowane na grupowanie „Parametry techniczne pompy infuzyjnej i spirometru”,

  • zadanie ukierunkowane na uporządkowanie „Kalibracja spirometru”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Testowanie spirometru”,

  • dopasowanie elementów do schematu „Elementy budowy urządzenia testującego spirometr”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiąganie następujących celów:

  • wykonywanie pomiarów i ocenianie stanu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,

  • określanie stanu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,

  • wykonywanie testowania urządzeń elektroniki i informatyki medycznej zgodnie z zaleceniami,

  • przeprowadzanie kalibracji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,

  • opisywanie kolejnych etapów testowania urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,

  • wypełnianie dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń elektroniki i informatyki medycznej po naprawach i przeglądach technicznych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Atlas interaktywny można wykorzystać w procesie samokształcenia, w tym do poznania bądź utrwalania materiału oraz przygotowania się do egzaminu zawodowego eksternistycznego.

Uczący się może wykorzystać atlas interaktywny jako instrukcję postępowania podczas testowania spirometru.

Uczący się, oglądając atlas interaktywny, może wynotować zagadnienia, które są dla niego niejasne, a następnie wyjaśnić wątpliwości, korzystając z literatury lub materiałów dostępnych w internecie.

Uczący się może rozszerzyć materiał o poszczególne urządzenia i ich usterki w oparciu o bibliografię i informacje producentów. Może także przygotować podobny materiał (np. prezentację, plakat, graf) dla innego urządzenia elektroniki i informatyki medycznej.


Tytuł materiału multimedialnego

Etapy testowania pompy infuzyjnej

Typ materiału multimedialnego

Atlas interaktywny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Atlas zawiera zdjęcie urządzenia testującego z elementami jego budowy, zdjęcie pompy infuzyjnej, wraz z opisem jej funkcji i danych technicznych, a także opis kolejnych etapów jego testowania i kalibracji.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.5.5)2) ustawia parametry eksploatacyjne urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.5)3) sprawdza poprawność działania urządzenia na zlecenie personelu medycznego,
MED.07.5.5)4) obsługuje urządzenia elektroniki medycznej oraz sprzęt diagnostyczny i terapeutyczny,
MED.07.5.6)1) rozpoznaje narzędzia do naprawy i regulacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.6)2) kompletuje sprzęt kontrolno‑pomiarowy do naprawy i regulacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.7)1) rozróżnia parametry eksploatacyjne urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.7)2) dobiera metody do pomiaru parametrów eksploatacyjnych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.7)3) przeprowadza pomiary parametrów urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.7)4) porównuje wyniki pomiarów parametrów z dokumentacją techniczną,
MED.07.5.7)5) określa sprawność działania urządzeń elektroniki medycznej na podstawie uzyskanych wyników pomiarów parametrów urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.8)1) dokonuje kalibracji urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z obowiązującymi procedurami,
MED.07.5.8)3) analizuje wyniki przeprowadzonej autodiagnostyki.

Atlas interaktywny jest powiązany z następującymi materiałami sprawdzającymi:

  • zadanie ukierunkowane na grupowanie „Parametry techniczne pompy infuzyjnej i spirometru”,

  • zadanie z lukami „Test przepływu i okluzji pompy infuzyjnej”,

  • wskazywanie poprawnych odpowiedzi „Testowanie pompy infuzyjnej”,

  • dopasowanie elementów do schematu „Elementy budowy urządzenia testującego spirometr”.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiąganie następujących celów:

  • wykonywanie pomiarów i ocenianie stanu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,

  • określanie stanu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,

  • wykonywanie testowania urządzeń elektroniki i informatyki medycznej zgodnie z zaleceniami,

  • przeprowadzanie kalibracji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,

  • opisywanie kolejnych etapów testowania urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,

  • wypełnianie dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń elektroniki i informatyki medycznej po naprawach i przeglądach technicznych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Atlas interaktywny można wykorzystać w procesie samokształcenia, w tym do poznania bądź utrwalania materiału oraz przygotowania się do egzaminu zawodowego eksternistycznego.

Uczący się może wykorzystać atlas interaktywny jako instrukcję postępowania podczas testowania pompy infuzyjnej.

Uczący się, oglądając atlas interaktywny, może wynotować zagadnienia, które są dla niego niejasne, a następnie wyjaśnić wątpliwości, korzystając z literatury lub materiałów dostępnych w internecie.

Uczący się może rozszerzyć materiał o opisy poszczególnych urządzeń i ich usterek w oparciu o bibliografię i informacje producentów. Może także przygotować podobny materiał (np. prezentację, plakat, graf) dla innego urządzenia elektroniki i informatyki medycznej.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Parametry techniczne pompy infuzyjnej i spirometru”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem uczącego się jest odpowiednie pogrupowanie parametrów technicznych spirometru i pompy infuzyjnej.
Jest to zadanie łatwe.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest ze atlasami interaktywnymi „Etapy testowania spirometru” oraz „Etapy testowania pompy infuzyjnej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
MED.07.5.5)4) obsługuje urządzenia elektroniki medycznej oraz sprzęt diagnostyczny i terapeutyczny.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na uporządkowanie „Kalibracja spirometru”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem uczącego się jest ułożenie w odpowiedniej kolejności etapów kalibracji spirometru.
Jest to zadanie trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest ze atlasem interaktywnym „Etapy testowania spirometru”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następującego kryterium weryfikacji, zgodnie z którym osoba ucząca się:
MED.07.5.8)1) dokonuje kalibracji urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z obowiązującymi procedurami.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Test przepływu i okluzji pompy infuzyjnej”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem uczącego się jest uzupełnienie luk w tekście dotyczącym etapów testowania przepływu i okluzji pompy infuzyjnej.
Jest to zadanie trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Materiał sprawdzający jest powiązany ze atlasem interaktywnym „Etapy testowania pompy infuzyjnej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.5.5)2) ustawia parametry eksploatacyjne urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.5)3) sprawdza poprawność działania urządzenia na zlecenie personelu medycznego,
MED.07.5.5)4) obsługuje urządzenia elektroniki medycznej oraz sprzęt diagnostyczny i terapeutyczny,
MED.07.5.7)3) przeprowadza pomiary parametrów urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.8)1) dokonuje kalibracji urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z obowiązującymi procedurami,
MED.07.5.8)3) analizuje wyniki przeprowadzonej autodiagnostyki.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie poprawnych odpowiedzi „Testowanie pompy infuzyjnej”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem uczącego się jest wskazanie wszystkich zdań prawdziwych w zakresie przeprowadzania testu pompy infuzyjnej.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Materiał sprawdzający jest powiązany ze atlasem interaktywnym „Etapy testowania pompy infuzyjnej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.5.5)2) ustawia parametry eksploatacyjne urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.5)3) sprawdza poprawność działania urządzenia na zlecenie personelu medycznego,
MED.07.5.5)4) obsługuje urządzenia elektroniki medycznej oraz sprzęt diagnostyczny i terapeutyczny,
MED.07.5.7)3) przeprowadza pomiary parametrów urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.8)1) dokonuje kalibracji urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z obowiązującymi procedurami.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Testowanie spirometru”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem uczącego się jest określenie, które z podanych zdań jest prawdziwe, a które fałszywe.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Materiał sprawdzający jest powiązany ze atlasem interaktywnym „Etapy testowania spirometru”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.5.5)2) ustawia parametry eksploatacyjne urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.5)3) sprawdza poprawność działania urządzenia na zlecenie personelu medycznego,
MED.07.5.5)4) obsługuje urządzenia elektroniki medycznej oraz sprzęt diagnostyczny i terapeutyczny,
MED.07.5.7)3) przeprowadza pomiary parametrów urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.8)1) dokonuje kalibracji urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z obowiązującymi procedurami.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowanie elementów do schematu „Elementy budowy urządzenia testującego spirometr”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem uczącego się jest dopasowanie elementów do zdjęcia przedstawiającego urządzenie testujące.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Materiał sprawdzający jest powiązany ze atlasem interaktywnym „Etapy testowania spirometru”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.5.5)2) ustawia parametry eksploatacyjne urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.5)3) sprawdza poprawność działania urządzenia na zlecenie personelu medycznego,
MED.07.5.5)4) obsługuje urządzenia elektroniki medycznej oraz sprzęt diagnostyczny i terapeutyczny,
MED.07.5.7)3) przeprowadza pomiary parametrów urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału