E-materiały do kształcenia zawodowego

Kontrola przebiegu produkcji w poligrafii

PGF.06. Planowanie i kontrola produkcji poligraficznej - Technik procesów drukowania 311935, Technik procesów introligatorskich 311936

1

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik procesów drukowania i drukarz offsetowyWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik procesów drukowania i drukarz offsetowy

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach: technik procesów drukowania 311935, technik procesów introligatorskich 311936. Uczeń szkoły prowadzącej kształcenie w zawodzie technik procesów drukowania i technik procesów introligatorskich powinien być przygotowany do wykonywania zadań zawodowych w zakresie kwalifikacji: PGF.06. Planowanie i kontrola produkcji poligraficznej.

Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji PGF.06. Planowanie i kontrola produkcji poligraficznej:

  • planowanie produkcji poligraficznej;

  • kontrola przebiegu produkcji poligraficznej.

E‑materiał wspiera osiąganie wybranego efektu kształcenia z jednostki efektów kształcenia: PGF.06.4. Kontrolowanie Produkcji Poligraficznej

  • 1) ustala punkty kontrolne w zakresie procesów przygotowania do druku, procesu drukowania, procesów introligatorskich i wykończeniowych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał złożony jest z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera uporządkowane i powiązane ze sobą tematycznie elementy składowe.

2.1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału, w tym: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2.2. Materiał multimedialny

Zawiera następujące materiały, które ułatwią uczącemu się przyswojenie wiedzy:

Wspiera poszerzenie wiedzy z zakresu posługiwania się miarami i formatami poligraficznymi.

2.3. Obudowa dydaktyczna
  • Interaktywne materiały sprawdzająceD1EqEDiJbInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu poligrafii ogólnej;

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDNEGhCnPdSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale;

  • Przewodnik dla nauczycielaD1CuJoKAtPrzewodnik dla nauczyciela obejmuje sugestie dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej;

  • Przewodnik dla uczącego sięD1DeDcKy7Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki;

  • Netografia i bibliografiaDV9I071pCNetografia i bibliografia stanowią listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał oraz umożliwia zapoznanie się z literaturą przedmiotu;

  • Instrukcja użytkowaniaD1EOK0AIHInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik procesów drukowania i drukarz offsetowy

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie poznają nomenklaturę niezbędną do rozwijania wiedzy na temat technik procesu druku offsetowego. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.

3.1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Ułatwi uczniom zapamiętanie różnych czynności pokazanych w materiałach multimedialnych, które związane są podstawami pracy w branży poligraficznej. Oto propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Infografika – Procesy i procedury kontroli produkcji

Praca całego zespołu klasowego

Burza mózgów i mapa myśli. Przed zaprezentowaniem infografiki nauczyciel zadaje uczniom pytanie/zagadnienie. Następnie prosi uczniów o przygotowanie mapy myśli. Podczas burzy mózgów uczniowie podają swoje propozycje, ilustrując je krótkimi opisami oraz wskazując wady i zalety danej funkcji. Wszystkie pomysły są zapisywane na tablicy. Po fazie twórczej następuje weryfikacja propozycji i ustalenie ostatecznej wersji mapy myśli.

Następnie uczniowie zapoznają się z infografiką i w trakcie oglądania sporządzają notatki, na podstawie których zweryfikują informacje umieszczone w mapie myśli. Po obejrzeniu atlasu interaktywnego następuje wspólne uzupełnienie mapy.

Sekwencje filmowe – Jak wygląda kontrola produkcji w poligrafii

Praca w grupach

Quiz. Nauczyciel dzieli klasę na 5‑osobowe grupy. Na podstawie sekwencji filmowych zespoły opracowują 15 pytań testowych, korzystając z narzędzia do przygotowywania testów zamieszczonego na platformie ZPE. Zadania powinny mieć zróżnicowany poziom trudności: łatwe, średnie, trudne. Quizy mogą być wykorzystane jako podsumowanie pracy na zajęciach lub na lekcji powtórkowej do sprawdzianu.

Symulator – Symulator WorkFlow w poligrafii

Praca indywidualna

Uczniowie wcielają w rolę technologa poligraficznego i wykonują zadanie opisane w grze edukacyjnej. Na koniec prezentują wyniki pracy na forum klasy. W celu podsumowania ochotnicy dzielą się wrażeniami, uzupełniając zdanie:

  • W tym ćwiczeniu łatwe było dla mnie..., a więcej trudności sprawiło mi...

3.2. Praca uczniów poza zajęciami

Infografika – Procesy i procedury kontroli produkcji

Praca w grupach

Quiz. Uczniowie dobierają się w 5‑osobowe zespoły. Następnie w domu, na podstawie planszy, opracowują 15 pytań testowych o zróżnicowanym poziomie trudności (łatwe, średnie, trudne), korzystając z narzędzia do przygotowywania testów zamieszczonego na platformie ZPE. Quizy umieszczają na platformie i zachęcają pozostałe osoby z klasy do udziały w grze.

Sekwencje filmowe – Jak wygląda kontrola produkcji w poligrafii

Praca indywidualna

Uczniowie oglądają sekwencje filmowe na temat zawodu poligrafa. Po odtworzeniu każdej z nich sprawdzają poziom zrozumienia treści, realizując kolejne zadania zamieszczone pod poszczególnymi materiałami. Jeśli mają problem z wykonaniem polecenia lub odpowiedzią na pytanie, ponownie zapoznają się z sekwencją. Wyniki pracy udostępniają na platformie lub prezentują na początku zajęć.

Symulator – Symulator WorkFlow w poligrafii

Uczniowie na podstawie multimedium wykonują notatki metodą sketchnotingu. Mogą one dotyczyć całego materiału lub poszczególnych fragmentów. Następnie umieszczają efekty swojej pracy na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej w formie zdjęć lub w formacie pdf. Notatki można wyświetlić na tablicy multimedialnej i wykorzystać na zajęciach jako podsumowanie omawianego materiału.

Interaktywne materiały sprawdzające

Dają one uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy oraz uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, stanowiącej równocześnie doskonałą formę nauki. Umożliwiają również ugruntowanie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym i są to:

  • testy wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi;

  • zadania dobierania w pary;

  • zadania z lukami;

  • krzyżówki;

  • dopasowanie elementów do grafu/schematu;

  • uzupełnianie podpisów obrazka;

  • zadania typu prawda czy fałsz.

Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej. W ten sposób oprócz sprawdzenia swojej wiedzy ugruntowują też umiejętności niezbędne do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym.

3.3. Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Sekwencje filmowe:
  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu;

  • uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z sekwencjami stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I sekwencja + zadania, II sekwencja + zadania itd.), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji.

Program ćwiczeniowy:
  • jeśli uczniowie wykonują zadanie w grupach, należy zwrócić uwagę na osoby, które mają trudności z nawiązywaniem kontaktu z rówieśnikami i komunikacją; można wówczas przedstawić im inną formę zadania, np. indywidualne wykonanie zadania;

  • uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:
  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:
  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści