Rozród koni
ROL.06. Organizacja chowu i hodowli koni – technik hodowca koni 314203
ROL.07. Szkolenie i użytkowanie koni – technik hodowca koni 314203
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celu kształcenia w zawodzie technik hodowca koni (kod cyfrowy zawodu 314203): wykonywanie czynności związanych z chowem i hodowlą koni, a dokładniej z rozrodem koni. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – najważniejszych informacji dotyczących planowania rozrodu koni.
Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia dla kwalifikacji ROL.06. Organizacja chowu i hodowli koni oraz ROL.07. Szkolenie i użytkowanie koni
E‑materiał wspiera osiąganie efektów kształcenia i kryteriów ich weryfikacji z jednostek efektów kształcenia:
ROL.06.6. Prowadzenie chowu i hodowli koni
Osoba ucząca się:
ROL.06.6.17) charakteryzuje i planuje rozród koni:
ROL.06.6.17) 1) rozpoznaje objawy rui u klaczy;
ROL.06.6.17) 2) planuje stanówkę (krycie naturalne);
ROL.06.6.17) 3) przygotowuje klacz do krycia lub inseminacji;
ROL.06.6.17) 4) określa zasady inseminacji klaczy;
ROL.06.6.17) 5) opisuje metody diagnozy ciąży;
ROL.06.6.17) 6) opisuje przebieg porodu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Infografika Objawy rui u klaczyInfografika Objawy rui u klaczy
Praca z infografiką wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
omawianie objawów rui wynikających z zachowania klaczy (odstawianie ogona, błyskanie, posikiwanie).
Infografika Przygotowanie klaczy do krycia i krycie klaczy z rękiInfografika Przygotowanie klaczy do krycia i krycie klaczy z ręki
Praca z infografiką wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
charakteryzowanie miejsca do krycia klaczy oraz sprzętu (próbnik, pęta, dutka itp.) niezbędnego podczas tej czynności;
wyjaśnienie znaczenia czynności, jaką jest próbowanie klaczy ogierem;
przygotowanie klaczy do krycia i prawidłowe posługiwanie się przygotowanym sprzętem (założenie derki lub koca, pęt i bandaża).
Sekwencje filmowe Objawy zbliżającego się porodu i pomoc przy porodzieSekwencje filmowe Objawy zbliżającego się porodu i pomoc przy porodzie
Praca z sekwencjami filmowymi wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
analizowanie zachowania klaczy w najbliższych tygodniach poprzedzających poród;
charakteryzowanie objawów zbliżającego się porodu i jego przebiegu;
omówienie czynności oraz sprzętu potrzebnego do pomocy po wyźrebieniu (dla klaczy i źrebaka).
Film edukacyjny Przygotowanie klaczy do inseminacji, inseminacja klaczyFilm edukacyjny Przygotowanie klaczy do inseminacji, inseminacja klaczy
Praca z filmem edukacyjnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
charakteryzowanie sprzętu (aparat USG, poskrom, kateter) niezbędnego podczas przygotowywania klaczy do inseminacji;
omówienie etapów inseminacji klaczy nasieniem;
charakteryzowanie przebiegu badania USG.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności dotyczących planowania rozrodu koni.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej rozrodu koni.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Objawy rui u klaczyInfografika
Przygotowanie klaczy do krycia i krycie klaczy z rękiInfografika
Objawy zbliżającego się porodu i pomoc przy porodzieSekwencje filmowe
Przygotowanie klaczy do inseminacji, inseminacja klaczyFilm edukacyjny
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
infografika Objawy rui u klaczy z ćwiczeniem 1;
infografika Przygotowanie klaczy do krycia i krycie klaczy z ręki z ćwiczeniami 2 i 3;
sekwencje filmowe Objawy zbliżającego się porodu i pomoc przy porodzie z ćwiczeniami 4, 5 i 6;
film edukacyjny Przygotowanie klaczy do inseminacji, inseminacja klaczy z ćwiczeniem 7.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę o rozrodzie koni. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium na zajęciach, a także poza nimi, podczas samodzielnej pracy uczniów.
Praca uczniów podczas zajęć
1. Infografika Objawy rui u klaczy
Praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego
Nauczyciel daje uczniom czas na indywidualne zapoznanie się z infografiką. Następnie zadaje pytania odnoszące się do treści w zasobie:
Jakie są objawy rui u klaczy?
Z czego wynikają określone zachowania?
Czy poza sztandarowymi objawami mogą wystąpić inne?
Po namyśle wybrane/chętne osoby odpowiadają na pytania, a nauczyciel koryguje ich wypowiedzi lub uzupełnia w razie potrzeby.
2. Infografika Przygotowanie klaczy do krycia i krycie klaczy z ręki
Praca w parach
Uczniowie zapoznają się z infografiką przedstawiającą czynności zawodowe przygotowujące klacz do krycia z ręki oraz stosowany sprzęt.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie połączyli się w pary. Obie osoby zapisują najważniejsze pytania dotyczące treści zasobu, po czym wymieniają się pytaniami i starają się odpowiedzieć na te otrzymane od kolegi/koleżanki. Następnie wymieniają się odpowiedziami. W ten sposób uczniowie uczą się od siebie nawzajem.
3. Sekwencje filmowe Objawy zbliżającego się porodu i pomoc przy porodzie
Praca w grupach
Nauczyciel zapoznaje uczniów z sekwencjami filmowymi, a następnie dzieli ich na trzy grupy. Każda grupa otrzymuje zadanie stworzenia plakatu, grafiki lub broszury, w których w przystępny sposób przedstawi zalecenia i porady dotyczące:
rozpoznawania objawów zbliżającego się porodu (grupa 1);
pomocy przy porodzie wraz z opisem niezbędnego sprzętu (grupa 2);
pomocy po porodzie dla klaczy i dla źrebaka (grupa 3).
Nauczyciel czuwa nad przebiegiem prac, udziela wskazówek i porad. Po zakończeniu pracy grupy prezentują jej efekty, a nauczyciel ocenia przede wszystkim informacyjne walory plakatów, grafik lub broszur oraz estetykę wykonania.
Uczniowie mogą rozesłać/rozdać swoje prace uczniom pozostałych klas lub udostępnić je w inny sposób (np. przez rozwieszenie na szkolnej tablicy informacyjnej).
4. Film edukacyjny Przygotowanie klaczy do inseminacji, inseminacja klaczy
Praca w parach, praca całego zespołu klasowego
Nauczyciel wyświetla film edukacyjny. Uczniowie obserwują czynności zawodowe – badanie USG, inseminację świeżym nasieniem.
Uczniowie łączą się w pary i w parach zastanawiają się, jakie niesprzyjające warunki mogą wystąpić podczas przygotowania klaczy do inseminacji oraz samego zabiegu inseminacji.
Pary przygotowują odpowiedzi na pytanie. Po wyznaczonym czasie nauczyciel prosi, aby wybrane/chętne pary przedstawiły swoje spostrzeżenia. Jeśli wywiąże się dyskusja, nauczyciel staje się jej moderatorem.
5. Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, podczas gdy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.
1. Infografika Objawy rui u klaczy
Praca indywidualna
Uczniowie w domu zapoznają się z multimedium. Wynotowują z niego najważniejsze informacje, przede wszystkim wypisują i krótko charakteryzują podstawowe objawy rui u klaczy. Ponadto mogą wykonać ćwiczenie interaktywne w ramach sprawdzenia/ugruntowania nowo zdobytej wiedzy.
2. Infografika Przygotowanie klaczy do krycia i krycie klaczy z ręki
Praca indywidualna
Nauczyciel prosi, aby uczniowie w domu zapoznali się z infografiką.
Na początku zajęć zadaje pytania odnoszące się do treści zasobu, a uczniowie na nie odpowiadają.
Takie rozpoczęcie lekcji pozwala nauczycielowi gładko przejść do właściwej realizacji tematu.
3. Sekwencje filmowe Objawy zbliżającego się porodu i pomoc przy porodzie
Praca w grupach
Multimedium można wykorzystać w podobny sposób jak podczas pracy na zajęciach.
Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy. Prosi, aby w domu grupy przygotowały krótką prezentację na jeden z tematów ujętych w sekwencjach filmowych:
rozpoznawanie objawów zbliżającego się porodu (grupa 1);
pomoc przy porodzie wraz z opisem niezbędnego sprzętu (grupa 2);
pomoc po porodzie dla klaczy i dla źrebaka (grupa 3).
Na lekcji grupy przedstawiają efekty swojej pracy. Zarówno nauczyciel, jak i pozostali uczniowie komentują te wyniki i zadają grupie pytania. Po wszystkich prezentacjach sami uczniowie wyłaniają grupę, która najlepiej poradziła sobie z zadaniem.
4. Film edukacyjny Przygotowanie klaczy do inseminacji, inseminacja klaczy
Praca indywidualna
Uczniowie zapoznają się w domu z filmem edukacyjnym i tworzą – na użytek własny – listę zasad rządzących przeprowadzaniem u klaczy badania USG oraz inseminacją.
Na zajęciach nauczyciel prosi, aby wybrane/chętne osoby zaprezentowały swoje listy. Pozostali uczniowie mogą komentować rozwiązania kolegów/koleżanek. Nauczyciel rozstrzyga sporne kwestie.
5. Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.
Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Każdy e‑materiał można odtworzyć w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje treści dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to uczniom dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, jak również umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania–uczenia się.
Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:
uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów;
uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych;
uczniom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego i/lub dysleksją należy dać więcej czasu na wykonanie zadań, a także formułować jasne, krótkie polecenia;
przy podziale klasy na grupy należy postarać się o to, by zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się;
podczas pracy w grupach uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów i pomagać uczniom z trudnościami w nauce;
podczas prezentowania rezultatów prac należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w trakcie pracy w grupach;
należy zadbać o to, aby uczniowie z dysleksją, zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadań;
uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści