E-materiały do kształcenia zawodowego

Planowanie prac związanych z zakładaniem i pielęgnacją żywopłotów

OGR. 03. Planowanie prac związanych z zakładaniem i pielęgnacją żywopłotów – technik architektury krajobrazu 314202

Przewodnik dla nauczyciela

6

Spis treści

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik architektury krajobrazu (kod cyfrowy zawodu – 314202): dobieranie roślin ozdobnych do urządzania obiektów architektury krajobrazu oraz urządzanie i pielęgnowanie roślinnych obiektów architektury krajobrazu. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – informacji na temat urządzania i pielęgnowania roślinnych obiektów architektury krajobrazu takich jak żywopłoty.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia dla kwalifikacji OGR.03. Projektowanie, urządzanie i pielęgnacja roślinnych obiektów architektury krajobrazu

E‑materiał wspiera osiąganie efektów kształcenia i kryteriów ich weryfikacji z jednostek efektów kształcenia:

OGR.03.5. Urządzanie i pielęgnowanie roślinnych obiektów architektury krajobrazu

Osoba ucząca się:

OGR.03.5.1) wykonuje inwentaryzację szaty roślinnej:

  • OGR.03.5.1) 1) określa zasady sporządzania inwentaryzacji szaty roślinnej;

  • OGR.03.5.1) 2) dobiera sprzęt do wykonania inwentaryzacji szaty roślinnej;

  • OGR.03.5.1) 3) planuje prace z wykorzystaniem sprzętu do wykonywania inwentaryzacji szaty roślinnej;

  • OGR.03.5.1) 4) sporządza inwentaryzację szaty roślinnej.

OGR.03.5.2) planuje prace związane z sadzeniem i przesadzaniem drzew i krzewów ozdobnych:

  • OGR.03.5.2) 1) określa przygotowanie terenu pod sadzenie drzew lub krzewów ozdobnych;

  • OGR.03.5.2) 2) dobiera sposoby przygotowania terenu pod nasadzenia do rodzaju sadzonki oraz terminu sadzenia;

  • OGR.03.5.2) 3) dobiera termin sadzenia drzew i krzewów ozdobnych do rodzaju sadzonki oraz terenu;

  • OGR.03.5.2) 6) określa prace związane z sadzeniem i przesadzaniem drzew oraz krzewów ozdobnych;

  • OGR.03.5.2) 7) sporządza plany nasadzeń odręcznie oraz z wykorzystaniem programów wspomagających projektowanie;

  • OGR.03.5.2) 10) ocenia jakość wykonywanych prac.

OGR.03.5.3) planuje prace związane z pielęgnacją drzew i krzewów ozdobnych:

  • OGR.03.5.3) 1) określa prace pielęgnacyjne drzew i krzewów ozdobnych;

  • OGR.03.5.3) 2) sporządza harmonogramy prac pielęgnacyjnych drzew i krzewów ozdobnych;

  • OGR.03.5.3) 3) dobiera narzędzia, maszyny i urządzenia do wykonywanych prac pielęgnacyjnych drzew i krzewów ozdobnych;

  • OGR.03.5.3) 4) organizuje prace pielęgnacyjne drzew i krzewów ozdobnych;

  • OGR.03.5.3) 5) wykonuje prace pielęgnacyjne drzew i krzewów ozdobnych;

  • OGR.03.5.3) 6) ocenia jakość wykonywanych prac związanych z pielęgnacją drzew i krzewów ozdobnych.

OGR.03.5.4) planuje prace związane z zakładaniem i pielęgnacją trawników, kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych:

  • OGR.03.5.4) 1) określa przygotowanie terenu pod zakładanie trawników, kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych;

  • OGR.03.5.4) 2) określa prace związane z zakładaniem i pielęgnacją trawników, kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych;

  • OGR.03.5.4) 3) sporządza harmonogramy prac związanych z zakładaniem i pielęgnacją trawników, kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych;

  • OGR.03.5.4) 4) dobiera gatunki roślin do zakładania trawników, kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych;

  • OGR.03.5.4) 5) sporządza plany nasadzeń roślinnych, w tym trawników, kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych, stosując programy komputerowe wspomagające projektowanie;

  • OGR.03.5.4) 6) dobiera sprzęt do zakładania i pielęgnacji trawników,kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych;

  • OGR.03.5.4) 8) organizuje prace związane z zakładaniem i pielęgnacją trawników, kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych;

  • OGR.03.5.4) 9) wykonuje prace związane z zakładaniem i pielęgnacją trawników, kwietników, żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych;

  • OGR.03.5.4) 10) ocenia jakość wykonanych prac związanych z zakładaniem i pielęgnacją trawników, kwietników,żywopłotów, rabat i ogrodów specjalnych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Wycieczka wirtualna Różne rodzaje żywopłotów w terenach zieleniD12CHYJ9cWycieczka wirtualna Różne rodzaje żywopłotów w terenach zieleni

Praca z wycieczką wirtualną wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie rodzajów żywopłotów oraz ich funkcji;

  • analizowanie doboru roślin do różnych rodzajów i funkcji żywopłotów (np. teren zieleni miejskiej, żywopłot mający funkcje ochronne, rośliny wykorzystane do tych żywopłotów).

Plansza interaktywna Planowanie i wykonywanie żywopłotówDXX8GSc4qPlansza interaktywna Planowanie i wykonywanie żywopłotów

Praca z planszą interaktywną wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • opisywanie poszczególnych etapów planowania żywopłotów – od koncepcji przez projekt, ocenę kosztorysową po wykonanie i pielęgnację;

  • charakteryzowanie kolejności wykonywania prac związanych z zakładaniem żywopłotów;

  • wyszczególnienie osób zaangażowanych w każdy etap.

Film edukacyjny Zakładamy i planujemy żywopłotyDaUfc1vMhFilm edukacyjny Zakładamy i planujemy żywopłoty

Praca z filmem edukacyjnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie zawodów (technik architektury krajobrazu, ogrodnik, pracownik w terenach zieleni, inspektor nadzoru terenów zieleni) oraz kompetencji związanych z procesem zakładania i pielęgnowania żywopłotów;

  • omówienie pożądanych cech charakteru lub osobowości przedstawicieli tych zawodów.

Dokumentacja interaktywna Planowanie prac związanych z zakładaniem i pielęgnacją żywopłotówD9tfLndZCDokumentacja interaktywna Planowanie prac związanych z zakładaniem i pielęgnacją żywopłotów

Praca z dokumentacją interaktywną wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • znajomość dokumentacji związanej z planowaniem prac związanych z zakładaniem i pielęgnacja żywopłotów;

  • wypełnianie dokumentacji związanej z planowaniem prac związanych z zakładaniem i pielęgnacja żywopłotów (np. planu ( harmonogramu) prac, protokołu odbioru prac pielęgnacyjnych).

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDJC9PWn9vInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z planowania prac związnych z zakładaniem i pielęgnacją żywopłotów.

Słownik pojęć dla e‑materiałuDGdb4Dh6wSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaD1DkD7k0ZPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięD7SwxJX6bPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaDZ8A4N0wqNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej planowania prac związnych z zakładaniem i pielęgnacją żywopłotów.

Instrukcja użytkowaniaDN7xMw0rfInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • wycieczka wirtualna Różne rodzaje żywopłotów w terenach zieleni z ćwiczeniami nr 2, 3 i 6,

  • plansza interaktywna Planowanie i wykonywanie żywopłotów z ćwiczeniami nr 4 i 7,

  • film edukacyjny Planowanie i wykonywanie żywopłotów z ćwiczeniami nr 1, 8 i 9,

  • dokumentacja interaktywna Planowanie prac związanych z zakładaniem i pielęgnacją żywopłotów z ćwiczeniami nr 5 i 10.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę i umiejętności niezbędne w pracach związanych z sadzeniem i pielęgnacją żywopłotów. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.

Praca uczniów podczas zajęć

1. Wycieczka wirtualna Różne rodzaje żywopłotów w terenach zieleni

Praca indywidualna

Nauczyciel wyjaśnia działanie multimedium. Prosi uczniów, aby podczas wirtualnej wycieczki zwrócili szczególną uwagę na:

  • typy miejsc, w których sadzi się żywopłoty;

  • rodzaje i funkcje żywopłotów;

  • rośliny wykorzystywane do nasadzeń.

Uczniowie mogą notować swoje obserwacje. Po zakończeniu wirtualnej wycieczki nauczyciel zadaje pytania odnoszące się do kwestii, na których uczniowie mieli się skupić. W razie potrzeby uzupełnia i/lub koryguje wypowiedzi uczniów.

2. Plansza interaktywna Planowanie prac związanych z zakładaniem i pielęgnacją żywopłotów

Praca w parach

Nauczyciel wyświetla multimedium na tablicy interaktywnej. Prosi uczniów, aby w parach przeanalizowali zawarte na planszy treści i narysowali schemat, na którym przedstawią kolejność wykonywania prac związanych z sadzeniem żywopłotów.

Po wyznaczonym czasie nauczyciel sprawdza efekty pracy uczniów, komentuje je i uzupełnia.

3. Film edukacyjny Zakładamy i pielęgnujemy żywopłoty

Praca w grupach

Nauczyciel informuje uczniów, że za chwilę obejrzą film edukacyjny ukazujący czynności zawodowe: technika architektury krajobrazu, ogrodnika, pracownika w terenach zieleni oraz inspektora nadzoru terenów zieleni. Uczniowie będą pracowali w grupach, a ich zadaniem będzie stworzenie plakatu lub grafiki, na których przedstawią zadania charakterystyczne dla ww. zawodów.

Każda z 4 grup skupia się na zadaniach, które wykonuje:

  • grupa 1 – technik architektury krajobrazu;

  • grupa 2 – ogrodnik;

  • grupa 2 – pracownik w terenach zieleni;

  • grupa 4 – inspektor nadzoru terenów zieleni.

Nauczyciel wyświetla film edukacyjny, po którego obejrzeniu grupy rozpoczynają pracę. Po wyznaczonym czasie prezentują efekty na forum klasy. Nauczyciel ocenia prace uczniów, biorąc pod uwagę pomysłowość wykonania oraz liczbę uwzględnionych czynności zawodowych

4. Dokumentacja interaktywna Planowanie prac związnych z zakładaniem i pielęgnacją żywopłotów.

Praca w grupach

Nauczyciel dzieli uczniów na 6 grup. Prosi, aby każda grupa spróbowała stworzyć projekt nasadzenia żywopłotu. Jest to zadanie wymagające czasu i dużego wkładu pracy, dlatego warto tę część zadania wcześniej zlecić uczniom do wykonania w domu. Na zajęciach natomiast zadaniem grup będzie wypełnienie wzorów dokumentów zamieszczonych w multimedium:

  • plan pracy,

  • projekt związany z nasadzeniami żywopłotowymi,

  • kosztorys,

  • protokół odbioru nasadzeń,

  • protokół odbioru prac pielęgnacyjnych,

  • książka inspektora nadzoru terenów zieleni.

Uczniowie posiłkują się instrukcjami i wzorami wypełnionych dokumentów, zawartymi w multimedium, a także pomocą ze strony nauczyciela. Czas na wykonanie zadania nauczyciel musi określić wedle własnej oceny sytuacji: wiedzy i umiejętności uczniów, jak również stopnia ich przygotowania do zajęć.

Po skończonej pracy nauczyciel prosi uczniów o zamieszczenie wypełnionych wzorów w chmurze. W ten sposób zarowno on, jak i uczniowie mogą przyjrzeć się wszystkim rozwiązaniom, skomentować je i skorygować.

Nauczyciel może wystawić dwie oceny: za projekt i za poprawność wypełnienia dokumentów.

5. Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

1. Wycieczka wirtualna Różne rodzaje żywopłotów w terenach zieleni

Praca w grupach

Nauczyciel dzieli uczniów na 3 grupy. Zadaniem grup będzie zapoznanie się z multimedium i przygotowanie prezentacji na temat:

  • typów miejsc, w których sadzi się żywopłoty – grupa 1;

  • rodzajów żywopłotów – grupa 2;

  • funkcji żywopłotów – grupa 3;

  • roślin wykorzystywanych do nasadzeń – grupa 4.

Na zajęciach grupy przedstawiają wyniki pracy. Nauczyciel ocenia prezentacje według kryteriów, którymi mogą być:

  • informacyjność,

  • przystępność,

  • atrakcyjność wykonania.

2. Plansza interaktywna Planowanie prac związanych z zakładaniem i pielęgnacją żywopłotów

Praca indywidualna

Uczniowie indywidualnie zapoznają się z multimedium i sporządzają notatki. Na lekcji nauczyciel zadaje wszystkim uczniom pytania związane z treściami zawartymi na planszy interaktywnej. Chętni lub wybrani uczniowie udzielają odpowiedzi, a nauczyciel koryguje je i/lub uzupełnia.

3. Film edukacyjny Zakładamy i pielęgnujemy żywopłoty

Praca w grupach

Lekcja odwrócona. Nauczyciel dzieli uczniów na 4 grupy. Prosi, aby w domu obejrzeli film edukacyjny ukazujący czynności zawodowe: technika architektury krajobrazu, ogrodnika, pracownika w terenach zieleni oraz inspektora nadzoru terenów zieleni. Grupy mają przygotować prezentację, w której przybliżą pozostałym uczniom zadania charakterystyczne dla ww. zawodów:

  • grupa 1 – technik architektury krajobrazu;

  • grupa 2 – ogrodnik;

  • grupa 2 – pracownik w terenach zieleni;

  • grupa 4 – inspektor nadzoru terenów zieleni

Podczas zajęć grupy przedstawiają efekty pracy. Po ostatniej prezentacji nauczyciel prosi uczniów o podsumowanie nowych wiadomości.

4. Dokumentacja interaktywna Planowanie prac związanych z zakładaniem i pielęgnacją żywopłotów

Praca w grupach

Nauczyciel prosi uczniów, aby w domu uważnie zapoznali się z dokumentacją, która jest koniecznym elementem działań związanych z zakładaniem i pielęgnacją żywopłotów:

  • plan pracy,

  • projekt związany z nasadzeniami żywopłotowymi,

  • kosztorys,

  • protokół odbioru nasadzeń,

  • protokół odbioru prac pielęgnacyjnych,

  • książka inspektora nadzoru terenów zieleni.

Nauczyciel zachęca też do poszukania dodatkowych informacji w internecie.

Na zajęciach nauczyciel prosi, aby uczniowie w parach spróbowali wypełnić dokumentację, posiłkując się zawartymi w multimedium instrukcjami i wzorami wypełnienia. Nauczyciel czuwa nad przebiegiem pracy, może w tym czasie udzielać uczniom rad, naprowadzać na poprawne rozwiązania, korygować błędy.

Po skończonej pracy chętni/wybrani uczniowie dzielą się na forum klasy sposobami, w jaki wypełnili dany dokument. Nauczyciel wskazuje błędy i wyjaśnia te elementy dokumentacji, które sprawiły uczniom trudność.

5. Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów;

  • uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych;

  • uczniom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego i/lub dysleksją należy dać więcej czasu na wykonanie zadań, zwłaszcza pisemnych; nauczyciel powinien formułować jasne, krótkie polecenia i często je powtarzać; może je również sformułować w formie pisemnej i dać uczniom jako check‑listę do oznaczenia;

  • przy podziale klasy na grupy należy postarać się o to, by zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się;

  • podczas pracy w grupach uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów i pomagać uczniom z trudnościami w nauce, a uczniowie uzdolnieni plastycznie i znający oprogramowanie do edycji grafik mogą zadbać o formalny aspekt pracy;

  • podczas prezentowania rezultatów prac należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w trakcie pracy w grupach;

  • należy zadbać o to, aby uczniowie z dysleksją, zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadań;

  • uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania; mogą też sprawdzić nowe wiadomości w praktyce przez uprawę wybranej rośliny ozdobnej i notowanie obserwacji.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Miejsce na notatki

R7G4UKLuQCIzC
(Uzupełnij).