Dokumentacja technologiczna wyrobów włókienniczych
MOD.14. Nadzorowanie procesów wytwarzania i wykończania wyrobów włókienniczych – technik włókiennik 311932
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik przemysłu modyWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik przemysłu mody
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele i efekty kształcenia:
Celem e‑materiału jest ukształtowanie umiejętności sporządzania dokumentacji techniczno‑technologicznej wyrobów włókienniczych i korzystania z bazy dokumentów z zakresu: podstaw systemu zarządzania jakością, normalizacji wyrobów włókienniczych, kontroli jakości i jej rodzajów oraz kart charakterystyk maszyn i urządzeń włókienniczych. Szczegółowe treści zawarte w e‑materiale dotyczą: podstaw systemu zarządzania jakością wyrobów dziewiarskich, normalizacji w zakresie wytwarzania i wykończania dzianin wytwarzanych metodą szydełkowania rządkowego, kontroli jakości wyrobów dziewiarskich wytwarzanych na szydełkarkach płaskich, kart charakterystyk maszyn i urządzeń włókienniczych wytwarzających dzianiny rządkowe. Dokumentacja technologiczna wyrobów dotyczy: parametrów przędzy (skład procentowy, masa liniowa), parametrów dzianiny surowej (ścisłość rządkowa, ścisłość kolumienkowa, wrobienie przędzy w dzianinie, odpady i zaniki, szerokość dzianiny, masa liniowa dzianiny, splot, masa metra kwadratowego dzianiny, parametry maszyny dziewiarskiej), procesów wykończenia (opis poszczególnych operacji wykończalniczych, typ maszyny na której była dana operacja wykonana), parametrów dzianiny wykończonej (szerokość, ścisłość rządkowa, ścisłość kolumienkowa, masa liniowa, masa powierzchniowa, wytrzymałość na przebicie kulką, zmiany wymiarów po praniu wodnym, grubość, odporności wybarwień).
E‑materiał jest zgodny z obowiązującą podstawą programową kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego dla zawodu technik włókiennik branży MOD i dla wyodrębnionej w zawodzie kwalifikacji MOD.14. Nadzorowanie procesów wytwarzania i wykończania wyrobów włókienniczych.
Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MOD.14.
Nadzorowanie procesów wytwarzania i wykończania wyrobów włókienniczych:
opracowywanie dokumentacji wyrobów włókienniczych.
Pozwala nabywać kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia MOD.14.4. Opracowywanie projektów i dokumentacji wyrobów włókienniczych:
5) sporządza dokumentację technologiczną wytwarzania i wykończania wyrobów włókienniczych,
6) określa sposoby i warunki przechowywania surowców, półproduktów i wyrobów włókienniczych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał Dokumentacja technologiczna wyrobów włókienniczych składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
2.1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2.2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.
E‑bookE‑book „Dokumentacja techniczno‑technologiczna włókienniczych wyrobów dziewiarskich” zawiera treści dotyczące: podstaw systemu zarządzania jakością wyrobów dziewiarskich, normalizacji w zakresie wytwarzania i wykończania dzianin wytwarzanych metodą szydełkowania rządkowego, kontroli jakości wyrobów dziewiarskich wytwarzanych na szydełkarkach płaskich, charakterystyk maszyn i urządzeń włókienniczych wytwarzających dzianiny rządkowe.
Dokumentacja interaktywnaDokumentacja interaktywna „Zasady wypełniania dokumentacji techniczno‑technologicznej wyrobów dziewiarskich” zawiera dokumentację związaną z projektowaniem procesu wytwarzania dzianin rządkowych w zakresie: obliczania wydajności poszczególnych procesów technologicznych, potrzebnej na daną partię ilości surowca, ilości barwników i środków pomocniczych oraz ilości maszyn potrzebnych do produkcji.
2.3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu wykorzystania podstawowych technik drukarskich w procesie wykończania wyrobów włókienniczych.
Słownik pojęćSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącegoPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Bibliografia i netografiaBibliografia i netografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik włókiennik
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces nauki. Ułatwi uczniom zapamiętywanie pojęć i poszerzy wiedzę z zakresu podstawowych technik drukarskich. Oto propozycje wykorzystania poszczególnych elementów zasobu w ramach lekcji w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.
E‑book Dokumentacja techniczno‑technologiczna włókienniczych wyrobów dziewiarskich. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z jego treścią przed zajęciami w szkole (elementy lekcji odwróconej). Następnie pracują metodą stacji, nauczyciel przygotowuje w sali cztery kolejne stanowiska z zadaniami dotyczącymi dokumentacji techniczno‑technologicznej, mogą znaleźć się tam także ciekawostki (dla uczniów zdolnych) lub wzory notatek szkieletowych (dla uczniów pracujących wolniej). Pierwsza stacja to zadania związane z podstawami systemu zarządzania jakością wyrobów dziewiarskich (tutaj nauczyciel powinien zaproponować zadania otwarte, gdyż to podstawowa kwestia, która wymaga sporządzenia notatki), druga stacja – normalizacja w zakresie wytwarzania i wykończania dzianin wytwarzanych metodą szydełkowania rządkowego (warto, aby w zadaniach pojawiły się przykładowe fotografie, można je zaczerpnąć właśnie z e‑booka bądź z internetu), trzecia stacja – kontrola jakości wyrobów dziewiarskich wytwarzanych na szydełkarkach płaskich (tu sprawdzić mogą się pytania zamknięte, najlepiej jednokrotnego wyboru), czwarta stacja – charakterystyka maszyn i urządzeń włókienniczych wytwarzających dzianiny rządkowe (nauczyciel tworzy tabelę, w której w jednej kolumnie zapisuje nazwę maszyny bądź urządzenia, a w drugiej uczniowie wpisać powinni jej cechy, dla uczniów pracujących wolniej można przygotować część notatki i wpisać przykładowe specyfikacje, elementy charakterystyki). Takie zadanie uczniowie mogą też wykonać samodzielnie w domu, wtedy nauczyciel zadania ze stacji rozdaje uczniom w zamkniętych kopertach i prosi o otwieranie kolejnej koperty dopiero po wykonaniu zadań z poprzedniej.
Po zapoznaniu się z e‑bookiem uczniowie mogą przygotować po trzy pytania jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru, sprawdzające stopień zrozumienia/zapamiętania treści multimedium. Pytania mogą zostać wykorzystane podczas lekcji do stworzenia quizu, który może się odbyć w fazie podsumowującej zajęć.
Na podstawie dokumentacji interaktywnej Zasady wypełniania dokumentacji techniczno‑technologicznej wyrobów dziewiarskich uczniowie mogą w grupach wykonać mapy myśli (już po odpowiednim i ew. skontrolowanym przez nauczyciela wypełnieniu samych dokumentacji):
- grupa 1: opisz parametry przędzy (skład procentowy, masa liniowa), poszukajcie w sieci dodatkowych informacji na jej temat, zamieście zdjęcia, spróbujcie wykonać proste schematy procentowe, które ułatwią późniejsze samodzielne powtórki,
- grupa 2: parametry dzianiny surowej (ścisłość rządkowa, ścisłość kolumienkowa, wrobienie przędzy w dzianinie, odpady i zaniki, szerokość dzianiny, masa liniowa dzianiny, splot, masa metra kwadratowego dzianiny, parametry maszyny dziewiarskiej); w tej grupie pracować mogą osoby szybciej zapoznające się z materiałami, które, jeśli chcą, przygotują dodatkowo fiszki z trudniejszymi pojęciami dotyczącymi parametrów dzianiny surowej (nazwa parametru na awersie, na rewersie opis bądź przykładowe zdjęcie),
- grupa 3: proces wykończenia (opis poszczególnych operacji wykończalniczych, typ maszyny na której była dana operacja wykonana), ta grupa może składać się z osób, które pracują wolniej; jeżeli mapa myśli będzie ich zdaniem formą nieodpowiednią do przedstawienia zagadnienia, można zaproponować zapis w formie punktów, przykładowo: „Kolejność operacji wykończalniczych”, „Typy maszyn wykończalniczych wraz z ich charakterystyką”,
- grupa 4: parametry dzianiny wykończonej (szerokość, ścisłość rządkowa, ścisłość kolumienkowa, masa liniowa, masa powierzchniowa, wytrzymałość na przebicie kulką, zmiany wymiarów po praniu wodnym, grubość, odporności wybarwień). Ta grupa może swoją mapę wykonać w formie plakatu.
Indywidualizacja pracy
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Wszystkie multimedia mają alternatywną wersję WCAG, co ułatwia dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.
E‑book:
uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. uczeń z dysleksją, uczeń słabosłyszący) należy wyznaczyć większy limit czasu na zapoznanie się z materiałem
uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów grup i pomagać uczniom słabszym zapoznać się ze sprawiającymi trudność rozdziałami (tutoring rówieśniczy)
Dokumentacja interaktywna:
uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. uczeń z dysleksją, uczeń słabosłyszący) należy wyznaczyć większy limit czasu na wypełnienie dokumentacji
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z dokumentacją (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część: parametry przędzy, II część: parametry dzianiny surowej itd.) w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji
uczniowie zdolni mogą poszukać w dostępnych źródłach przykłady dokumentacji technologicznej wyrobów włókienniczych, sprawdzić, na czym polegają różne etapy związane z nadzorowaniem procesów wytwarzania i wykończania wyrobów włókienniczych
Interaktywne materiały sprawdzające są przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści