E-materiały do kształcenia zawodowego

Wykonywanie masażu tensegracyjnego

MED.10. Świadczenie usług w zakresie masażu - Technik masażysta 325402

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Aleksandra Bartkowiak‑Graczyk, Anna Madziewicz, Marta Jokiel

Konsultant przewodnika: Ewa Bręborowicz, Alicja Sikorska

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Wykonywanie masażu tensegracyjnego

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik masażysta, 325402

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.10. Świadczenie usług w zakresie masażu

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

MED.10.4. Wykonywanie masażu w medycynie

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
MED.10.4.10) wykonuje masaż tensegracyjny, izometryczny, stawowy:
MED.10.4.10)1) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu tensegracyjnego, izometrycznego i stawowego,
MED.10.4.10)2) przygotowuje stanowisko pracy do zabiegu masażu tensegracyjnego, izometrycznego, stawowego,
MED.10.4.10)3) wykonuje zabieg z uwzględnieniem zasad masażu tensegracyjnego, izometrycznego, stawowego.

Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.10. Świadczenie usług w zakresie masażu: wykonywanie masażu w celach terapeutycznych u osoby chorej.

E‑materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • wykonywanie masażu tensegracyjnego,

  • opanowanie wiedzy z zakresu podstaw anatomii człowieka ze szczególnym uwzględnieniem anatomii topograficznej,

  • określanie wskazań i przeciwwskazań do wykonywania masażu tensegracyjnego,

  • wypełnianie dokumentacji pacjenta,

  • przygotowania stanowiska do wykonywania masażu tensegrracynego,

  • dobieranie odpowiedniej metodyki masażu tensegracyjnego w zależności od potrzeb pacjenta.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Materiały multimedialne uzupełniają się, pozwalając uczącym się zdobyć wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą masażu tensegracyjnego.

E‑book zawiera podstawy wiedzy teoretycznej, a jego uzupełnieniem są sekwencje filmowe, dzięki którym osoba ucząca się ma możliwość zapoznania się z metodyką wykonywania poszczególnych technik masażu tensegracyjnego.

Filmy edukacyjne stanowią uzupełnienie e‑booka oraz sekwencji filmowych. Szczegółowo przedstawiają zasadę tensegracji, na której bazuje masaż tensegracyjny oraz zmiany napięcia spoczynkowego i jego konsekwencje w obrębie mięśnia gruszkowatego i okolicy więzadła pachwinowego.

Sekwencje filmowe przedstawiają teoretyczny i praktyczny sposób przygotowania pozycji ułożeniowej wykorzystywanej w masażu tensegracyjnym i oceny palpacyjnej poszczególnych układów. Kolejne sekwencje prezentują poszczególne metodyki masażu wykonywane w czterech układach masażu tensegracyjnego. Sekwencje uzupełniają treści e‑booka.

Interaktywne materiały sprawdzające służą zweryfikowaniu oraz ugruntowaniu zdobytej wiedzy.

Słownik stanowi cenne uzupełnienie materiałów, pozwalając uczącym się utrwalić najważniejsze pojęcia dotyczące masażu tensegracyjnego.

W procesie edukacyjnym materiały uzupełniają się wzajemnie zgodnie ze schematem: e‑book – filmy edukacyjne – sekwencje filmowe – interaktywne materiały sprawdzające.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Postawy teoretyczne i praktyczne wykonywania masażu tensegracyjnego

Typ materiału multimedialnego

E‑book

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

E‑book zawiera:

  • treści dotyczące wskazań i przeciwwskazań do wykonania masażu tensegracyjnego,

  • pozycji ułożeniowych stosowanych w masażu tensegracyjnym,

  • technik stosowanych w masażu tensegracyjnym,

  • oceny palpacyjnej stosowanej w masażu tensegracyjnym i podstawowej dokumentacji masażysty,

  • teoretycznego uzasadnienia wykorzystania zasady tensegracji w masażu,

  • anatomicznych uwarunkowań wykorzystywanych w masażu tensegracyjnym,

  • anatomii topograficznej stosowanej w masażu tensegracyjnym,

  • poszczególnych układów masażu tensegracyjnego i przykładowych metodyk masażu.

Materiał powiązany jest z sekwencjami filmowymi, filmami edukacyjnymi oraz interaktywnymi materiałami sprawdzającymi, umożliwiając uczącym się zdobycie i ugruntowanie wiedzy z zakresu wykonywania masażu tensegracyjnego.

Z uwagi na zawarte treści e‑book powinien być wykorzystany w pierwszym etapie procesu uczenia się, a potem stanowić element uzupełniający w procesie zapoznawania się z pozostałymi materiałami.

Z e‑bookiem powiązane są interaktywne materiały sprawdzające:

  • zadanie dobierania w pary „Wykonanie masażu tensegracyjnego”,

  • zadanie z lukami „Podział masażu tensegracyjnego”.

Materiał jest powiązany z niżej wymienionymi kryteriami weryfikacji. Osoba ucząca się:
MED.10.4.10)1) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu tensegracyjnego, izometrycznego i stawowego,
MED.10.4.10)2) przygotowuje stanowisko pracy do zabiegu masażu tensegracyjnego, izometrycznego, stawowego,
MED.10.4.10)3) wykonuje zabieg z uwzględnieniem zasad masażu tensegracyjnego, izometrycznego, stawowego.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • rozróżnianie wskazań i przeciwwskazań do wykonywania masażu tensegracyjnego,

  • znajomości i wykonania pozycji ułożeniowych stosowanych w masażu tensegracyjnym,

  • znajomość poszczególnych technik stosowanych w masażu tensegracyjnym,

  • opisywanie podstawowej dokumentacji i oceny palpacyjnej stosowanej w masażu tensegracyjnym,

  • opisywanie stosowania zasady tensegracji w masażu,

  • rozpoznawanie anatomicznych uwarunkowań działających w masażu tensegracyjnym,

  • znajomości anatomii topograficznej na potrzeb masażu tensegracyjnego,

  • znajomość poszczególnych układów i przykładowych metodyk masażu tensegracyjnego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Na podstawie informacji zawartych w e‑booku osoba ucząca przygotowuje różnego rodzaju projekty związane z jego treściami, np.:

  • przygotowanie dokumentacji medycznej na potrzeby wykonywania masażu tensegracyjnego,

  • przedstawienie w formie tabelki wskazań i przeciwskazań do masażu tensegracyjnego,

  • przygotowanie schematu oceny palpacyjnej układu I,

  • przygotowanie schematu oceny palpacyjnej układu II,

  • przygotowanie schematu struktur układu I,

  • przygotowanie schematu struktur układu II.

Po zapoznaniu się z e‑bookiem, osoba ucząca się przedstawia nauczycielowi i innym uczącym się postępowanie w przypadku pacjenta ze zwiększonym napięciem w obrębie różnych struktur mięśniowych, np. mięśnia gruszkowatego. Omawia, kiedy należy wykonać masaż tensegracyjny, a kiedy jest to niemożliwe.

Po zapoznaniu się z materiałem, słabowidząca lub niewidoma osoba ucząca się przygotowuje listę informacji, które dla niej są niezrozumiałe, wymagają dokładniejszego wyjaśnienia lub interpretacji przez nauczyciela.

W celu zdobycia lub poszerzenia informacji, osoba ucząca się zapoznaje się dodatkowo z materiałami zawartymi w sekwencjach filmowych i filmach edukacyjnych. Efektem jest skojarzenie elementów technicznych z teoretycznymi i np. opracowanie fiszek na ten temat.

Praca w grupach

Każda z grup opracowuje jedno z zagadnień:

  • ogólny schemat rozmowy z pacjentem dotyczącej wykonywania masażu tensegracyjnego, uwzględniający wytyczne dotyczące procedury zbierania wywiadu,

  • schemat wykonywania przykładowego masażu tensegracyjnego w układzie I,

  • schemat wykonywania przykładowego masażu tensegracyjnego w układzie II,

  • schemat wykonywania przykładowego masażu tensegracyjnego w układzie III,

  • schemat wykonywania przykładowego masażu tensegracyjnego w układzie IV.

Zadaniem grup jest odpowiednie przygotowanie schematów, przedstawienie ich na forum w formie prezentacji ustnej lub stworzenie plakatu wraz z omówieniem poszczególnych kwestii.

Grupy (podzielone przez nauczyciela na trzy-, cztero-, pięcioosobowe drużyny) organizują dla siebie wzajemnie quiz lub teleturniej zawierający pytania odnoszące się do treści e‑booka. Poszczególne elementy gry mogą być zadaniami teoretycznymi, praktycznymi lub mieszanymi.

W ramach pracy w grupach nauczyciel może dodatkowo przedstawić każdej z grup inny przypadek kliniczny – pacjenta ze zwiększonym napięciem mięśniowym. Zadaniem każdej grupy będzie zaproponowanie odpowiedniego postępowania oraz prezentacja poszczególnych przypadków na forum klasy.

Po zapoznaniu się z materiałem, słabowidzące lub niewidome osoby uczące się mogą w grupach wcielić się w role masażystów i pacjentów. Na tej podstawie opracowują i przedstawiają nauczycielowi techniki, które wymagają dokładnej prezentacji i opisu, aby w pełni opanować ich wykonywanie.

Praca z całym zespołem

Uczący się przedstawiają problematyczne przypadki kliniczne, np. ból w okolicy kąta górnego łopatki i okolicy szyi. Organizują giełdę pomysłów i dopasowują odpowiednią pozycję ułożeniową do masażu oraz opracowują metodykę postępowania.

Uczący się zastanawiają się wspólne nad kwestiami problemowymi, takimi jak ograniczenia masażu tensegracyjnego (np. dostęp do struktur opracowywanych w pozycji ułożeniowej), razem próbują znaleźć rozwiązanie.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Zapoznając się z e‑bookiem, uczący się wypisują niezrozumiałe treści. Podejmują próbę samodzielnego ich wyjaśnienia lub proszą o pomoc innych uczących się albo nauczyciela.

Korzystając z e‑booka, osoba ucząca się przygotowuje się do egzaminu zawodowego w oparciu o dostępne zadania egzaminacyjne z części teoretycznej i praktycznej.

Materiał zawarty w e‑booku może osobie uczącej się posłużyć jako dodatkowy zasób wiedzy do przygotowania projektu dotyczącego np. celowości wykonywania masażu tensegracyjnego u osób trenujących rekreacyjnie bieganie.

Osoba ucząca się wykorzystuje e‑book, by ułatwić sobie zrozumienie i opanowanie treści pozostałych materiałów, np. sekwencji filmowych, filmów edukacyjnych.

Praca w grupach

Korzystając z e‑booka, osoby uczące się przygotowują lekcję pokazową, w której same wcielą się w role pacjenta i masażysty, ćwicząc w ten sposób komunikację z pacjentem. Uczący się nagrywają przykładową rozmowę i przedstawiają ją nauczycielowi w celu weryfikacji.

Na podstawie treści e‑booka, uczący się przygotowują materiały informacyjne dla pacjenta. Mogą one mieć postać krótkiej ulotki zawierającej najważniejsze wiadomości dotyczące masażu tensegracyjnego, np. tego, jak się do niego przygotować.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Wskazane jest, aby osoby z niepełnosprawnością wzrokową miały możliwość indywidualnego konsultowania swoich wątpliwości oraz weryfikacji zdobytych umiejętności na każdym etapie nauczania. Przeciwdziała to poczuciu niepewności, umacnia wiarę we własne siły, motywuje do dalszego wysiłku i daje pewność prawidłowego opanowania poszczególnych elementów edukacyjnych.

Osoby uczące się, które opanowały materiał, przygotowują projekt strony internetowej zawierającej informacje, z którymi powinien zapoznać się pacjent przed zabiegiem masażu tensegracyjnego. W tym celu osoby uczące się mogą poszerzyć wiedzę poprzez poszukiwanie dodatkowych danych dotyczących poszczególnych etapów masażu. Po konsultacji z nauczycielem, osoby uczące się przedstawiają na zajęciach lub w portalach społecznościowych pozostałym uczącym się efekt swej pracy.

Osoby uczące się, które mają problem z opanowaniem wiedzy lub były nieobecne na zajęciach, mają ciągły dostęp do materiału, dzięki czemu są w stanie przedstawić nauczycielowi kwestie dla nich niezrozumiałe lub problematyczne. Po konsultacji z nauczycielem, przygotowują fiszki z trudnymi pojęciami, które uzupełnią słownik.


Tytuł materiału multimedialnego

Zasada tensegracji

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

W filmie edukacyjnym przedstawiono zależność strukturalną, czyli zmianę napięcia spoczynkowego jednego mięśnia, która wywoła zmianę tonusu spoczynkowego innych tkanek pozostających z nim w kontakcie bezpośrednim oraz pośrednim.

Film stanowi uzupełnienie e‑booka oraz sekwencji filmowych. Szczegółowo przedstawia zależność strukturalną pomiędzy mięśniami, naczyniami i nerwami obwodowymi.

Z filmem edukacyjnym powiązany jest interaktywny materiał sprawdzający:

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Zasada tensegracji”.

Materiał jest powiązany z niżej wymienionymi kryteriami weryfikacji. Osoba ucząca się:
MED.10.4.10)1) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu tensegracyjnego, izometrycznego i stawowego,
MED.10.4.10)3) wykonuje zabieg z uwzględnieniem zasad masażu tensegracyjnego, izometrycznego, stawowego.

W pracy z niewidomymi osobami uczącymi się warto uzupełnić film edukacyjny o pracę z modelem. Model można przygotować z wykorzystaniem materiałów plastycznych, które będą imitować mięśnie, naczynia i nerwy obwodowe.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • opisywanie zasady tensegracji,

  • uzasadnienie wykorzystywania zasady tensegracji w masażu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Na podstawie informacji zawartych w filmie edukacyjnym osoba ucząca się przygotowuje w formie tabeli przykłady struktur (mięśni), mających wzajemny wpływ na siebie w układach masażu tensegracyjnego zgodnych z przedstawioną zasadą tensegracji.

Na podstawie informacji zawartych w filmie edukacyjnym osoba ucząca się przedstawia – np. w formie plakatu lub prezentacji multimedialnej – pozostałym uczącym się zasadę tensegracji.

W celu lepszego utrwalenia informacji zawartych w filmie edukacyjnym osoba ucząca się sporządza własne notatki.

Po zapoznaniu się z materiałem, słabowidząca lub niewidoma osoba ucząca się prezentuje zasadę tensegracji za pomocą modelu (np. plasteliny) i opisuje zależności, które zachodzą w układach zgodnie z zasadą tensegracji.

Praca w grupach

Nauczyciel proponuje każdej z grup zadanie polegające na przedstawieniu przepływu krwi w naczyniach krwionośnych oraz przewodnictwa w nerwach fizjologicznie i na skutek wzmożonego tonusu mięśniowego, np. pierwsza grupa w stanie fizjologicznym (bez wzmożonego napięcia spoczynkowego mięśnia), a druga grupa podczas wzmożonego napięcia spoczynkowego mięśnia. Podczas lekcji osoby uczące się prezentują na danym modelu pracę naczyń krwionośnych i nerwów w obu sytuacjach.

Zadaniem grup jest przygotowanie schematów graficznych oraz pokazanie, w jaki sposób wzmożone napięcie spoczynkowe jednego mięśnia może wpływać na pozostałe mięśnie w danym układzie.

Praca z całym zespołem

Nauczyciel proponuje wspólne omówienie treści zawartych w filmie edukacyjnym, wyjaśnienie ewentualnych wątpliwości bądź treści niezrozumiałych dla osób uczących się.

Nauczyciel zaleca, aby zespół podczas wspólnej pracy zastanowił się nad opracowaniem informacji dla pacjenta i nad sposobem objaśnienia mu, w jaki sposób zasada tensegracji wpływa na metodykę masażu tensegracyjnego. Zadaniem zespołu jest wspólne przygotowanie materiałów informacyjnych dla pacjenta – uczący się opracowują np. broszurę, plakat lub informacje na portal społecznościowy.

Nauczyciel proponuje, aby zespół, korzystając z giełdy pomysłów, zastanowił się, w jaki sposób objaśnić działanie zasady tensegracji dziecku lub osobie starszej, bez stosowania języka fachowego.
Efektem pracy będzie opanowanie przez osoby uczące się kompetencji społecznych, pozwalających na przekazywanie informacji dotyczących masażu tensegracyjnego przedstawicielom różnych grup wiekowych.

Po zapoznaniu się z materiałem, słabowidzące lub niewidome osoby uczące się wykonują własny projekt budowy modelu tensegracji i przedstawiają wpływ zasady tensegracji na przeprowadzanie masażu pozostałym uczącym się.

Na koniec nauczyciel podsumowuje realizację zadań, następuje wspólne wyciąganie wniosków i omówienie kwestii stanowiących największe wyzwanie.

Warto zgromadzić zaproponowane przez osoby z niepełnosprawnościami pomysły dydaktyczne i umieścić je we wspólnym banku danych. Celem takiego działania jest lepsze dostosowanie zadań na kolejnych etapach nauki.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Osoba ucząca się ogląda materiał, aby utrwalić wiadomości. Korzysta z filmu edukacyjnego, by przygotować się indywidualnie do egzaminu. Opanowuje materiał dotyczący zasady tensegracji i zmian jakie mogą zachodzić w obrębie wybranego układu.

Osoba ucząca się wykorzystuje film edukacyjny, aby przygotować się do kolejnej lekcji. Materiał może też posłużyć jako dodatkowy zasób wiedzy niezbędnej do opracowania lekcji, którą osoba ucząca się przeprowadzi z koleżankami i kolegami.

Praca w grupach

Korzystając z filmu edukacyjnego, osoby uczące się przygotowują lekcję pokazową, w której wcielą się w role pacjenta i masażysty. Zadaniem masażysty jest wytłumaczenie pacjentowi, w prosty i schematyczny sposób, jak zasada tensegracji wpływa na wykonywanie masażu tensegracyjnego.

Osoby uczące się wykorzystują film edukacyjny, aby opracować materiały informacyjne dla pacjenta. Mogą one mieć postać krótkiej ulotki zawierającej najważniejsze wiadomości dotyczące zasady tensegracji.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Osoby uczące się, które opanowały materiał, przygotowują rysunek lub schemat zawierający informacje dotyczące np. tego, w jaki sposób działają naczynia krwionośne i nerwy po opracowaniu struktur będących wcześniej we wzmożonym napięciu spoczynkowym. W tym celu osoby uczące się mogą rozszerzyć własną wiedzę poprzez poszukiwanie dodatkowych danych dotyczących przepływu krwi w naczyniach i przewodnictwa nerwowego. Po konsultacji z nauczycielem, osoby uczące się przedstawiają na zajęciach lub w portalach społecznościowych pozostałym uczącym się efekt swej pracy.

Osoby uczące się, które mają problem z opanowaniem wiedzy lub były nieobecne na zajęciach, mają możliwość ciągłego wglądu w materiał. Dzięki temu są w stanie kilkukrotnie odtwarzać wybrany element filmu edukacyjnego, co pozwala na utrwalenie informacji. Po zapoznaniu z materiałem, osoby uczące się opracowują plakat zawierający podstawowe dane dotyczące zasady tensegracji i przedstawiają go nauczycielowi.


Tytuł materiału multimedialnego

Mięsień gruszkowaty

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

W filmie przedstawiono usidlenie nerwu kulszowego, tętnicy pośladkowej górnej i dolnej przez mięsień gruszkowaty.

Film edukacyjny rozpoczyna się materiałem animowanym obrazującym lokalizację mięśnia gruszkowatego, nerwu kulszowego i naczyń krwionośnych. Następnie pojawia się fragment przedstawiający powstanie w mięśniu gruszkowatym oraz strukturach sąsiadujących, zgodnych z zasadą tensegracji wzmożonego napięcia spoczynkowego. Na skutek wzmożonego napięcia w mięśniu gruszkowatym pojawia się utrudniony przepływ krwi w naczyniach krwionośnych oraz zaburzone przewodnictwo nerwowe.

Materiał multimedialny stanowi uzupełnienie e‑booka oraz sekwencji filmowych – szczegółowo przedstawia zależność pomiędzy zmianą napięcia spoczynkowego mięśnia gruszkowatego a wpływem owej zmiany na pracę tętnic pośladkowych i nerwu kulszowego.

Z filmem edukacyjnym powiązany jest interaktywny materiał sprawdzający:

  • zadanie ukierunkowane na grupowanie „Struktury anatomiczne w okolicy mięśnia gruszkowatego”

  • wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Mięsień gruszkowaty”.

Materiał jest powiązany z niżej wymienionymi kryteriami weryfikacji. Osoba ucząca się:
MED.10.4.10)1) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu tensegracyjnego, izometrycznego i stawowego,
MED.10.4.10)3) wykonuje zabieg z uwzględnieniem zasad masażu tensegracyjnego, izometrycznego, stawowego.

W pracy z niewidomymi osobami uczącymi się warto uzupełnić film edukacyjny o pracę z modelem. Model można przygotować z wykorzystaniem materiałów plastycznych, które będą imitować poszczególne elementy tj. mięśnie, naczynia, nerwy.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zastosowanie zasady tensegracji w masażu,

  • opisywanie wpływu wzmożonego napięcia mięśniowego na sąsiadujące struktury tj. naczynia, nerwy.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Na podstawie informacji zawartych w filmie edukacyjnym osoba ucząca się przygotowuje w formie tabeli własne porównanie zmian zachodzących w naczyniach i nerwach podczas wzmożonego napięcia mięśnia gruszkowatego oraz bez wzmożonego napięcia w mięśniu.

Na podstawie informacji zawartych w filmu edukacyjnego osoba ucząca się przedstawia – np. w formie plakatu lub prezentacji multimedialnej – pozostałym uczącym się struktury, których praca będzie zaburzona przy wzmożonym napięciu spoczynkowym mięśnia gruszkowatego.

W celu lepszego utrwalenia informacji zawartych w filmie edukacyjnym, osoba ucząca się sporządza własne notatki.

Po zapoznaniu się z materiałem, słabowidząca lub niewidoma osoba ucząca się opisuje nauczycielowi zmiany, które zachodzą podczas wzmożonego napięcia spoczynkowego mięśnia gruszkowatego.

Praca w grupach

Nauczyciel proponuje każdej z grup zadanie polegające na przedstawieniu przepływu krwi w naczyniach krwionośnych oraz przewodnictwa w nerwie kulszowym. Na przykład pierwsza grupa przedstawia przepływ krwi w naczyniach krwionośnych, a druga grupa przedstawia przewodnictwo w nerwie kulszowym podczas wzmożonego napięcia spoczynkowego mięśnia gruszkowatego. Podczas lekcji osoby uczące się prezentują pracę naczyń krwionośnych oraz nerwu kulszowego.

Zadaniem grup jest przygotowanie schematów graficznych oraz pokazanie, w jaki sposób zmieni się napięcie innych struktur mięśniowych w obrębie układu związanego z mięśniem gruszkowatym (układ III).

Praca z całym zespołem

Nauczyciel proponuje wspólne omówienie treści zawartych w filmie edukacyjnym, wyjaśnienie ewentualnych wątpliwości bądź treści niezrozumiałych dla osób uczących się.

Nauczyciel zaleca, aby zespół podczas wspólnej pracy zastanowił się nad opracowaniem informacji dla pacjenta i nad sposobem objaśnienia mu, w jaki sposób opracowanie układu III, do którego należy mięsień gruszkowaty wpłynie na zmniejszenie dolegliwości bólowych u pacjenta. Zadaniem zespołu jest wspólne przygotowanie materiałów informacyjnych dla pacjenta – uczący się opracowują np. broszurę, plakat lub informacje na portal społecznościowy.

Nauczyciel proponuje, aby zespół, korzystając z giełdy pomysłów, zastanowił się, w jaki sposób objaśnić usidlenie nerwu kuszlowego i naczyń krwionośnych dziecku lub osobie starszej, bez stosowania języka fachowego. Efektem pracy będzie opanowanie przez osoby uczące się kompetencji społecznych pozwalających na przekazywanie informacji dotyczących masażu tensegracyjnego przedstawicielom różnych grup wiekowych.

Po zapoznaniu się z materiałem, słabowidzące lub niewidome osoby uczące się wykonują własny projekt usidlenia nerwu kulszowego i naczyń krwionośnych przez mięsień gruszkowaty i przedstawiają wpływ wzmożonego napięcia mięśniowego na sąsiadujące elementy pozostałym uczącym się.

Na koniec nauczyciel podsumowuje realizację zadań, następuje wspólne wyciąganie wniosków i omówienie kwestii stanowiących największe wyzwanie.

Warto zgromadzić zaproponowane przez osoby z niepełnosprawnościami pomysły dydaktyczne i umieścić je we wspólnym banku danych. Celem takiego działania jest lepsze dostosowanie zadań na kolejnych etapach nauki.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Osoba ucząca się ogląda materiał, aby utrwalić wiadomości. Korzysta z filmu edukacyjnego, by przygotować się indywidualnie do egzaminu. Opanowuje materiał dotyczący usidlenia nerwu kulszowego i naczyń krwionośnych przez mięsień gruszkowaty i przedstawiający wpływ wzmożonego napięcia mięśniowego.

Osoba ucząca się wykorzystuje film edukacyjny, aby przygotować się do kolejnej lekcji. Materiał może też posłużyć jako dodatkowy zasób wiedzy niezbędnej do opracowania lekcji, którą osoba ucząca się przeprowadzi z koleżankami i kolegami.

Praca w grupach

Korzystając z filmu edukacyjnego, osoby uczące się przygotowują lekcję pokazową, w której wcielą się w role pacjenta i masażysty. Zadaniem masażysty jest wytłumaczenie pacjentowi, w prosty i schematyczny sposób, jak usidlenie nerwu kulszowego i naczyń krwionośnych przez mięsień gruszkowaty wpływają na pojawiające się u niego dolegliwości bólowe i w jaki sposób masaż tensegracyjny może wpłynąć na zniwelowanie dolegliwości.

Osoby uczące się wykorzystują film edukacyjny, aby opracować materiały informacyjne dla pacjenta. Mogą one mieć postać krótkiej ulotki zawierającej najważniejsze wiadomości dotyczące usidlenia nerwu kulszowego i naczyń krwionośnych przez mięsień gruszkowaty.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Osoby uczące się, które opanowały materiał, przygotowują rysunek lub schemat zawierający informacje dotyczące np. tego, w jaki sposób może dochodzić do powstania wzmożonego napięcia spoczynkowego w mięśniu gruszkowatym. W tym celu osoby uczące się mogą rozszerzyć własną wiedzę poprzez poszukiwanie dodatkowych danych dotyczących przyczyn powstawania dolegliwości bólowych. Po konsultacji z nauczycielem, osoby uczące się przedstawiają na zajęciach lub w portalach społecznościowych pozostałym uczącym się efekt swej pracy.

Osoby uczące się, które mają problem z opanowaniem wiedzy lub były nieobecne na zajęciach, mają możliwość ciągłego wglądu w materiał. Dzięki temu są w stanie kilkukrotnie odtwarzać wybrany element filmu edukacyjnego, co pozwala na utrwalenie informacji. Po zapoznaniu z materiałem, osoby uczące się opracowują plakat zawierający podstawowe dane dotyczące dysfunkcji mięśnia gruszkowatego i przedstawiają go nauczycielowi.


Tytuł materiału multimedialnego

Więzadło pachwinowe

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

W filmie przedstawiono zależność pomiędzy zmianą napięcia spoczynkowego więzadła pachwinowego i wpływem owej zmiany na pracę nerwu skórnego bocznego uda i innych mięśni mających przyczep na kolcu biodrowym przednim górnym. Film edukacyjny rozpoczyna się animacją obrazującą lokalizację więzadła pachwinowego. Następnie pojawia się fragment przedstawiający powstanie w mięśniu gruszkowatym oraz strukturach sąsiadujących, zgodnych z zasadą tensegracji i wzmożonym napięciem spoczynkowym. Na skutek wzmożonego napięcia więzadła pachwinowego pojawia się utrudniony przepływ krwi w naczyniach krwionośnych wychodzących na udo przez i spod więzadła pachwinowego oraz zaburzone przewodnictwo nerwu skórnego bocznego uda.

Film stanowi uzupełnienie e‑booka oraz sekwencji filmowych – szczegółowo przedstawia zależność pomiędzy zmianą napięcia spoczynkowego więzadła pachwinowego, mięśni mających przyczep na kolcu biodrowym przednim górnym oraz ich wpływ na zmianę pracy naczyń i nerwu.

Z filmem edukacyjnym powiązany jest interaktywny materiał sprawdzający:

  • zadanie ukierunkowane na grupowanie „Dolegliwości w przypadku zwiększenia napięcia w układzie tensegracyjnym”,

  • wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Więzadło pachwinowe”.

Materiał jest powiązany z niżej wymienionymi kryteriami weryfikacji. Osoba ucząca się:
MED.10.4.10)1) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu tensegracyjnego, izometrycznego i stawowego,
MED.10.4.10)3) wykonuje zabieg z uwzględnieniem zasad masażu tensegracyjnego, izometrycznego, stawowego.

W pracy z niewidomymi osobami uczącymi się warto uzupełnić film edukacyjny o pracę z modelem. Model można przygotować z wykorzystaniem materiałów plastycznych, które będą imitować poszczególne elementy, takie jak mięśnie, naczynia, nerwy.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zastosowanie zasady tensegracji w masażu,

  • opisywanie wpływu wzmożonego napięcia mięśniowego na sąsiadujące struktury tj. naczynia, nerwy.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Na podstawie informacji zawartych w filmie edukacyjnym osoba ucząca się przygotowuje w formie tabeli własne porównanie zmian zachodzących w naczyniach i nerwach podczas wzmożonego napięcia więzadła pachwinowego oraz bez wzmożonego napięcia w więzadle i mięśniach mających swój przyczep na kolcu biodrowym przednim górnym.

Na podstawie informacji zawartych w filmie edukacyjnym osoba ucząca się przedstawia, np. w formie plakatu lub prezentacji multimedialnej, pozostałym uczącym się struktury, których praca będzie zaburzona przy wzmożonym napięciu spoczynkowym więzadła pachwinowego.

W celu lepszego utrwalenia informacji zawartych w filmie edukacyjnym osoba ucząca się sporządza własne notatki.

Po zapoznaniu się z materiałem, słabowidząca lub niewidoma osoba ucząca się opisuje nauczycielowi zmiany, które zachodzą podczas wzmożonego napięcia spoczynkowego więzadła pachwinowego.

Praca w grupach

Nauczyciel proponuje każdej z grup zadanie polegające na przedstawieniu przepływu krwi w naczyniach krwionośnych oraz przewodnictwa w nerwie skórnym bocznym uda, np. pierwsza grupa skupia się na naczyniach krwionośnych, a druga grupa na nerwie skórnym bocznym uda, podczas wzmożonego napięcia spoczynkowego więzadła pachwinowego. W trakcie lekcji osoby uczące się prezentują pracę naczyń krwionośnych oraz nerwu skórnego bocznego uda.

Zadaniem grup jest przygotowanie schematów graficznych oraz pokazanie, w jaki sposób zmienieni się podczas ucisku napięcie struktur mięśniowych w obrębie układu związanego z więzadłem pachwinowym (układ II).

Praca z całym zespołem

Nauczyciel proponuje wspólne omówienie treści zawartych w filmie edukacyjnym, wyjaśnienie ewentualnych wątpliwości bądź treści niezrozumiałych dla osób uczących się.

Nauczyciel zaleca, aby zespół podczas wspólnej pracy zastanowił się nad opracowaniem informacji dla pacjenta i nad sposobem objaśnienia mu, w jaki sposób opracowanie układu II, do którego należy więzadło pachwinowe wpłynie na zmniejszenie dolegliwości bólowych u pacjenta. Zadaniem zespołu jest wspólne przygotowanie materiałów informacyjnych dla pacjenta – uczący się opracowują np. broszurę, plakat lub informacje na portal społecznościowy.

Nauczyciel proponuje, aby zespół, korzystając z giełdy pomysłów, zastanowił się, w jaki sposób objaśnić usidlenie nerwu skórnego bocznego uda i naczyń krwionośnych przez więzadło pachwinowe dziecku lub osobie starszej, bez stosowania języka fachowego. Efektem pracy będzie opanowanie przez osoby uczące się kompetencji społecznych, pozwalających na przekazywanie informacji dotyczących masażu tensegracyjnego przedstawicielom różnych grup wiekowych.

Po zapoznaniu się z materiałem, słabowidzące lub niewidome osoby uczące się wykonują własny projekt usidlenia nerwu skórnego bocznego uda i naczyń krwionośnych przez więzadło pachwinowe i przedstawiają wpływ wzmożonego napięcia na sąsiadujące elementy pozostałym uczącym się.

Na koniec nauczyciel podsumowuje realizację zadań, następuje wspólne wyciąganie wniosków i omówienie kwestii stanowiących największe wyzwanie.

Warto zgromadzić zaproponowane przez osoby z niepełnosprawnościami pomysły dydaktyczne i umieścić je we wspólnym banku danych. Celem takiego działania jest lepsze dostosowanie zadań na kolejnych etapach nauki.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Osoba ucząca się ogląda materiał, aby utrwalić wiadomości. Korzysta z filmu edukacyjnego, by przygotować się indywidualnie do egzaminu. Opanowuje materiał dotyczący usidlenia nerwu skórnego bocznego uda i naczyń krwionośnych przez więzadło pachwinowe i przedstawiają efekt wzmożonego napięcia struktur.

Osoba ucząca się wykorzystuje film edukacyjny, aby przygotować się do kolejnej lekcji. Materiał może też posłużyć jako dodatkowy zasób wiedzy niezbędnej do opracowania lekcji, którą osoba ucząca się przeprowadzi z koleżankami i kolegami.

Praca w grupach

Korzystając z filmu edukacyjnego, osoby uczące się przygotowują lekcję pokazową, w której wcielą się w role pacjenta i masażysty. Zadaniem masażysty jest wytłumaczenie pacjentowi, w prosty i schematyczny sposób, jak usidlenie nerwu skórnego bocznego uda i naczyń krwionośnych przez więzadło pachwinowe wpływają na pojawiające się u niego dolegliwości bólowe oraz jak masaż tensegracyjny może pomóc w zniwelowaniu dolegliwości.

Osoby uczące się wykorzystują film edukacyjny, aby opracować materiały informacyjne dla pacjenta. Mogą one mieć postać krótkiej ulotki zawierającej najważniejsze wiadomości dotyczące usidlenia nerwu skórnego bocznego uda i naczyń krwionośnych przez więzadło pachwinowe.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Osoby uczące się, które opanowały materiał, przygotowują rysunek lub schemat zawierający informacje dotyczące np. tego, w jaki sposób może dochodzić do powstania wzmożonego napięcia spoczynkowego w więzadle pachwinowym. W tym celu osoby uczące się mogą rozszerzyć własną wiedzę poprzez poszukiwanie dodatkowych danych dotyczących przyczyn powstawania dolegliwości bólowych. Po konsultacji z nauczycielem, osoby uczące się przedstawiają na zajęciach lub w portalach społecznościowych pozostałym uczącym się efekt swej pracy.

Osoby uczące się, które mają problem z opanowaniem wiedzy lub były nieobecne na zajęciach, mają możliwość ciągłego wglądu w materiał. Dzięki temu są w stanie kilkukrotnie odtwarzać wybrany element filmu edukacyjnego, co pozwala na utrwalenie informacji. Po zapoznaniu z materiałem, osoby uczące się opracowują plakat zawierający podstawowe dane dotyczące dysfunkcji więzadła pachwinowego i przedstawiają go nauczycielowi.


Tytuł materiału multimedialnego

Masaż tensegracyjny

Typ materiału multimedialnego

Sekwencje filmowe

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Sekwencje filmowe dotyczą następujących zagadnień:

  • cechy masażysty oraz uzupełnianie dokumentacji,

  • przygotowanie pozycji ułożeniowej w masażu – leżenie bokiem,

  • ocena palpacyjna I układu masażu tensegracyjnego,

  • metodyka masażu tensegracyjnego I układu,

  • ocena palpacyjna II układu masażu tensegracyjnego,

  • metodyka masażu tensegracyjnego II układu,

  • ocena palpacyjna III układu masażu tensegracyjnego,

  • metodyka masażu tensegracyjnego III układu,

  • ocena palpacyjna IV układu masażu tensegracyjnego,

  • metodyka masażu tensegracyjnego IV układu.

Sekwencje filmowe zostały zrealizowane w autentycznym, w pełni wyposażonym gabinecie masażu.

Osoby z niepełnosprawnością wzrokową powinny mieć możliwość wcześniejszego zapoznania się z wyposażeniem gabinetu masażu. Nauczyciel musi upewnić się, czy osoba niekorzystająca ze zmysłu wzroku prawidłowo wizualizuje, np. podczas słuchania materiałów filmowych czy też zapoznawania się z treściami e‑booka, używane terminy.

Sekwencje filmowe prezentują pełen proces masażu tensegracyjnego, począwszy od przygotowania stanowiska pracy, doboru odpowiedniej pozycji ułożeniowej, skończywszy na zastosowaniu odpowiednich technik na poszczególnych elementach ciała pacjenta. Późniejszy etap nie następuje bez realizacji wcześniejszego.

Każda sekwencja kończy się zadaniem sprawdzającym poziom zrozumienia prezentowanych treści. Po rozwiązaniu zadania osoba ucząca się otrzymuje informację zwrotną o opanowanych zagadnieniach.

W przypadku niektórych zadań sprawdzających. należy upewnić się, czy osoby uczące się, a szczególnie osoby niewidome, potrafią, oprócz podania właściwej odpowiedzi, ułożyć pacjenta w odpowiedniej pozycji, prawidłowo zastosować wybraną technikę itp.

Dzięki zawartym w materiale informacjom, osoba ucząca się ma możliwość zapoznania się z podstawowymi czynnościami, które powinien wykonać masażysta podczas masażu tensegracyjnego. Każda z sekwencji filmowych może być odtwarzana osobno. Jednak dla uczącego się ważne jest, aby na początku zapoznał się z pierwszymi dwoma filmami w celu przygotowania się do wykonywania masażu tensegracyjnego, a następnie odtworzył materiały zawierające informacje praktyczne umożliwiające zapoznanie się z procesem oceny palpacyjnej oraz metodyki poszczególnych układów masażu tensegracyjnego.

Sekwencje filmowe powiązane są z treściami zawartymi w e‑booku i pozwalają uczącym się opanować praktyczny sposób wykonywania masażu tensegracyjnego.

Z sekwencjami filmowymi powiązane są interaktywne materiały sprawdzające:

  • zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Ocena palpacyjna struktur wchodzących w skład masażu tensegracyjnego”,

  • dopasowanie elementów do schematu „Anatomia struktur wchodzących w skład masażu tensegracyjnego”.

Materiał jest powiązany z niżej wymienionymi kryteriami weryfikacji. Osoba ucząca się:
MED.10.4.10)1) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu tensegracyjnego, izometrycznego i stawowego,
MED.10.4.10)2) przygotowuje stanowisko pracy do zabiegu masażu tensegracyjnego, izometrycznego, stawowego,
MED.10.4.10)3) wykonuje zabieg z uwzględnieniem zasad masażu tensegracyjnego, izometrycznego, stawowego.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • wymienianie cech osobowościowych masażysty,

  • uzupełnianie dokumentacji niezbędnej do wykonania masażu tensegracyjnego,

  • przygotowanie stanowiska pracy,

  • układanie pacjenta w pozycji leżenia bokiem,

  • wykonywanie oceny palpacyjnej oraz masażu tensegracyjnego układu I,

  • wykonywanie oceny palpacyjnej oraz masażu tensegracyjnego układu II,

  • wykonywanie oceny palpacyjnej oraz masażu tensegracyjnego układu III,

  • wykonywanie oceny palpacyjnej oraz masażu tensegracyjnego układu IV.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Osoba ucząca się ogląda materiał w całości lub w częściach w celu zdobycia ogólnego poglądu na wykonywanie masażu tensegracyjnego. Uczący się przygotowuje pytania, które zada nauczycielowi, lub opracowuje fiszki, umieszczając w nich trudne pojęcia, z którymi zetknął się w sekwencjach. Jeśli nie wszystkie treści zawarte w materiałach filmowych są zrozumiałe dla osoby uczącej się, może ona posłużyć się słownikiem pojęć i wspólnie z innymi uczącymi się oraz z nauczycielem omówić najtrudniejsze zagadnienia.

W celu uzyskania informacji dotyczących prezentowanych materiałów nauczyciel może przygotować krótką ankietę dla osoby uczącej się:

  1. W jakim stopniu zaprezentowany materiał jest dla Ciebie interesujący?

    • Bardzo interesujący

    • Średnio interesujący

    • Nie zainteresował mnie

    • Nie wiem

  2. Czy sądzisz, że sekwencje filmowe pomogą Ci w praktycznej nauce zawodu?

    • Tak

    • Nie

    • Nie wiem

  3. Co sądzisz o umiejętnościach dotyczących wykonywania masażu tensegracyjnego?

    • Są one bardzo trudne

    • Są one trudne

    • Są one średnio trudne

    • Są one łatwe

    • Nie wiem

  4. Który z pokazanych etapów wydał Ci się najtrudniejszy? ……………………………………………………………………………………

  5. Który z pokazanych etapów wydał Ci się najłatwiejszy? ……………………………………………………………………………………

Osoby z niepełnosprawnością warto dodatkowo zapytać również o to, jak postrzegają dostosowanie prezentowanego materiału do swoich potrzeb:

  1. Czy sądzisz, że prezentowany materiał jest dostosowany do Twoich potrzeb edukacyjnych?

    • Jest w pełni dostosowany

    • Jest częściowo dostosowan

    • Nie jest dostosowany

    • Uwagi: ……………………………………………………………………

Bazując na wynikach ankiety, nauczyciel ponownie odtwarza materiał dotyczący zagadnienia łatwiejszego albo najbardziej interesującego dla osoby uczącej się. Może ona ustnie streścić obejrzane sekwencje filmowe. W celu zwiększenia jej aktywności można wykorzystać odpowiednie zadanie aktywizujące lub kontrolne.

Po zapoznaniu z materiałem, osoba ucząca się przygotowuje na podstawie informacji zawartych w sekwencjach filmowych własny projekt postępowania z danym pacjentem, np. „Ból u pacjenta po stronie bocznej kolana” (metoda problemowa), a następnie przedstawia go na forum klasy.

Osoba ucząca się opracowuje i przedstawia schemat przeprowadzenia masażu tensegracyjnego układu III w przypadku bolesności uciskowej na guzku większym kości ramiennej.

W celu lepszego utrwalenia informacji zawartych w sekwencjach filmowych osoba ucząca się sporządza notatki lub schemat.

Nauczyciel prosi osobę uczącą się o zaprezentowanie, jak przygotowuje się stanowisko pracy w pracowni masażu oraz o przedstawienie pracy na modelu.

Osoba ucząca się opracowuje broszurę informacyjną lub plakat dotyczący przygotowania stanowiska do masażu tensegracyjnego i prezentuje efekty swej pracy na forum lub po sprawdzeniu przez nauczyciela przedstawia je na portalach społecznościowych pozostałym uczącym się.

Słabowidząca lub niewidoma osoba ucząca się może zapoznać się z materiałem. Po uprzednim udostępnieniu przez nauczyciela niezbędnych klinów i elementów wyposażenia gabinetu, osoba ta podejmuje próbę przygotowania stanowiska pracy masażysty.

Słabowidząca lub niewidoma osoba ucząca się po zapoznaniu się z materiałem przedstawia nauczycielowi problematyczne i trudne do zrozumienia kwestie, a następnie prezentuje na wybranym modelu techniki masażu tensegracyjnego.

Praca w grupach

Grupy opracowują schemat postępowania w danym przypadku, np. przypadek kliniczny pacjenta wymagającego masażu tensegracyjnego układu II (zaburzenia czucia na przednio‑bocznej stronie uda).

Osoby uczące się mają dodatkowo do dyspozycji e‑book, literaturę oraz słownik pojęć. Każda z grup ma opracować schemat postępowania z pacjentem oraz przedstawić na modelu pozostałym grupom właściwe postępowanie. Efektem pracy jest opanowanie umiejętności wykonywania masażu tensegracyjnego.

Osoby uczące się w grupach przyjmują role pacjentów oraz masażystów, aby w sposób praktyczny wykorzystać zdobytą wiedzę i sprawdzić nowo nabyte umiejętności. W tym celu nauczyciel dzieli osoby uczące się na dwuosobowe grupy. Nauczyciel przydziela każdej z grup zadania:

  • opracowanie dokumentacji i wywiadu z pacjentem,

  • opracowanie metodyki przeprowadzenia oceny palpacyjnej układu I

  • opanowanie metodyki przeprowadzenia masażu tensegracyjnego układu I,

  • opanowanie metodyki przeprowadzenia oceny palpacyjnej układu III,

  • opanowanie metodyki przeprowadzenia masażu tensegracyjnego układu III.

Po zapoznaniu się z materiałem, słabowidzące lub niewidome osoby uczące się przedstawiają nauczycielowi metodykę masażu tensegracyjnego, np. układu IV. Poszczególne techniki osoby te prezentują na sobie. Nauczyciel ma możliwość korygowania błędów oraz przedstawienia poprawnego wykonania techniki, tak aby osoby uczące się mogły poznać wielkość i siłę stosowanego ucisku.

Po realizacji zadania, grupy przedstawiają wyniki na forum. Na koniec nauczyciel podsumowuje realizację zadań, następuje wspólne wyciąganie wniosków i omówienie kwestii stanowiących największe wyzwania.

Praca z całym zespołem

Przed odtworzeniem sekwencji filmowych, nauczyciel przedstawia zespołowi sytuację problemową, np. w gabinecie pojawia się pacjent mający dolegliwości bólowe w okolicy kości krzyżowej. Nauczyciel zadaje pytania: „Co należy przygotować? Co możemy zaproponować pacjentowi?”. Następnie nauczyciel z zespołem oglądają sekwencje filmowe – pojedynczo lub wspólnie – w przyjętej kolejności. Zadaniem uczących się jest przygotowanie procedury postępowania w zaprezentowanym przypadku.

Nauczyciel proponuje zespołowi zadanie w postaci problemu do rozwiązania: „Co zrobicie, kiedy trafi do Was pacjent mający napięcie tkanek w okolicy lędźwiowej kręgosłupa? Od czego zaczniecie?”.

Nauczyciel proponuje, aby zespół podczas dyskusji zastanowił się np. nad ograniczeniami masażu tensegracyjnego i możliwościami jego wykorzystania.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Osoba ucząca się ogląda samodzielnie materiały, aby utrwalić wiadomości. Korzystając z sekwencji filmowych, osoba ucząca się przygotowuje się indywidualnie do egzaminu. Opanowuje materiał dotyczący zorganizowania stanowiska pracy oraz technicznych aspektów wykonywania masażu tensegracyjnego.

Materiał zawarty w sekwencjach filmowych może posłużyć jako dodatkowy zasób wiedzy do opracowania lekcji, którą osoba ucząca się przeprowadzi z resztą grupy.

Korzystając z materiałów filmowych, osoba ucząca się przygotowuje prezentację na temat wybrany przez siebie albo zadany przez nauczyciela, np. „Pacjent ze wzmożoną wrażliwością uciskową na wardze zewnętrznej talerza kości biodrowej”, „Pacjent ze wzmożoną wrażliwością uciskową na wyrostku kruczym łopatki”.

Ze względu na brak możliwości percepcji materiałów wizualnych przez osoby z niepełnosprawnością wzrokową powinno się udostępnić im gabinet masażysty do pracy własnej. Warto rozważyć pracę w parach zamiast części czynności wykonywanych indywidualnie. Osoba niewidoma nie ma możliwości korygowania swoich błędów na podstawie materiału wizualnego.

Praca w grupach

Po zapoznaniu się z materiałami filmowymi, osoby uczące się przygotowują lekcję pokazową, w której same wcielą się w role pacjenta i masażysty. Dzięki temu opanowują jeden z rodzajów wykonywanego masażu tensegracyjnego.

Na podstawie sekwencji filmowych, osoby uczące się podzielone na grupy opracowują dla pacjenta materiały informacyjne w postaci krótkiej ulotki zawierającej najważniejsze informacje dotyczące masażu tensegracyjnego.

Osoby z niepełnosprawnością wzrokową, jeśli zechcą, ze szczególną starannością, mogą zadbać o dostępność przygotowywanych materiałów dla osób z trudnościami w zakresie percepcji wzrokowej. Osoby z niepełnosprawnością słuchową mogą przygotować autorskie tłumaczenie na PJM lub system językowo‑migowy (SJM). Ten wariant zadania ma na celu ukazanie perspektywy osób z niepełnosprawnością innym członkom i członkiniom grupy oraz uczynić przygotowywane materiały możliwie dostępne dla odbiorców z niepełnosprawnościami.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Wskazane jest, aby osoby z niepełnosprawnością wzrokową miały możliwość indywidualnego konsultowania swoich wątpliwości oraz weryfikacji zdobytych umiejętności na każdym etapie nauczania. Przeciwdziała to poczuciu niepewności, buduje wiarę we własne siły, motywuje do dalszego wysiłku i daje pewność prawidłowego opanowania poszczególnych elementów edukacyjnych.

Osoby uczące się, które opanowały materiał, przygotowują dla pacjenta planszę lub broszurę zawierającą np. informacje dotyczące procedury wykonywania masażu tensegracyjnego. W tym celu mogą rozszerzyć własną wiedzę poprzez poszukiwanie dodatkowych danych dotyczących masażu tensegracyjnego. Po konsultacji z nauczycielem przedstawiają na zajęciach lub w portalach społecznościowych broszurę pozostałym uczącym się.

Osoby uczące się, które mają problem z opanowaniem wiedzy lub były nieobecne na zajęciach, mają możliwość ciągłego wglądu w materiały filmowe. Dzięki temu są w stanie kilkukrotnie odtwarzać wybrany rodzaj i techniki masażu tensegracyjnego. Pozwala to na rozwinięcie umiejętności praktycznych oraz daje możliwość ciągłego powtarzania zdobytych umiejętności. Po zapoznaniu z materiałem osoby uczące się opracowują plakat zawierający podstawowe informacje dotyczące przygotowania stanowiska pracy.

Należy zwrócić szczególną uwagę, aby zaproponować indywidualne konsultacje osobom z niepełnosprawnościami, nie oczekując, że same poproszą nauczyciela o taką formę kontaktu. W przypadku osób z niepełnosprawnościami na każdym etapie nauczania szczególne znaczenie ma ocenianie formujące. Podczas indywidualnych konsultacji warto upewnić się, czy ucząca się osoba z niepełnosprawnością:

  • opanowała słownictwo,

  • poprawnie przeprowadza procedurę diagnostyczną,

  • właściwie przygotowuje stanowisko pracy,

  • poznała metodykę technik masażu tensegracyjnego,

  • umie zadbać o wyposażenie, higienę i estetykę gabinetu masażysty,

  • potrafi przeczytać, przeanalizować i przygotować dokumentację pacjenta.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie dobierania w pary „Wykonanie masażu tensegracyjnego”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest dobranie w pary struktur anatomicznych z odpowiadającymi im układami masażu tensegracyjnego. Zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z e‑bookiem „Postawy teoretyczne i praktyczne wykonywania masażu tensegracyjnego”.

Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie niżej podanego kryterium weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.10.4.10)1) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu tensegracyjnego, izometrycznego i stawowego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Podział masażu tensegracyjnego”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest uzupełnienie luk w zdaniu dotyczącym podziału układów w masażu tensegracyjnym i ich nazewnictwa.
Zadanie o niskim stopniu trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z e‑bookiem „Postawy teoretyczne i praktyczne wykonywania masażu tensegracyjnego”.

Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie niżej podanego kryterium weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.10.4.10)1) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu tensegracyjnego, izometrycznego i stawowego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Ocena palpacyjna struktur wchodzących w skład masażu tensegracyjnego”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest wskazanie układu masażu tensegracyjnego, który został przedstawiony w materiale filmowym.
Zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z sekwencjami filmowymi „Masaż tensegracyjny”.

Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie niżej podanego kryterium weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.10.4.10)1) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu tensegracyjnego, izometrycznego i stawowego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowanie elementów do schematu „Anatomia struktur wchodzących w skład masażu tensegracyjnego”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest dopasowanie nazw struktur anatomicznych przedstawionych na schemacie.
Zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z sekwencjami filmowymi „Masaż tensegracyjny”.

Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie niżej podanego kryterium weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.10.4.10)1) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu tensegracyjnego, izometrycznego i stawowego,
MED.10.4.10)3) wykonuje zabieg z uwzględnieniem zasad masażu tensegracyjnego, izometrycznego, stawowego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Struktury anatomiczne w okolicy mięśnia gruszkowatego”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest pogrupowanie poszczególnych struktur anatomicznych związanych z mięśniem gruszkowatym lub więzadłem pachwinowym.
Zadanie o wysokim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z filmami edukacyjnymi „Mięsień gruszkowaty” i „Więzadło pachwinowe”.

Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie niżej podanego kryterium weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.10.4.10)1) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu tensegracyjnego, izometrycznego i stawowego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Dolegliwości w przypadku zwiększenia napięcia w układzie tensegracyjnym”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest pogrupowanie objawów związanych z danym typem dysfunkcji struktury anatomicznej.
Zadanie o wysokim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z filmami edukacyjnymi „Mięsień gruszkowaty” i „Więzadło pachwinowe”.

Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie niżej podanego kryterium weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.10.4.10)1) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu tensegracyjnego, izometrycznego i stawowego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Zasada tensegracji”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest określenie, czy dane stwierdzenie dotyczące zasady tensegracji jest prawdziwe czy fałszywe.
Zadanie o niskim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym „Zasada tensegracji”.

Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie niżej podanego kryterium weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.10.4.10)1) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu tensegracyjnego, izometrycznego i stawowego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Mięsień gruszkowaty”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest wskazanie prawidłowej odpowiedzi dotyczącej struktury znajdującej się w okolicy mięśnia gruszkowatego odpowiedzialnej za powstanie bólu przeniesionego.
Zadanie o niskim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym Mięsień gruszkowaty.

Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie niżej podanego kryterium weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.10.4.10)1) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu tensegracyjnego, izometrycznego i stawowego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Więzadło pachwinowe”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem osoby uczącej się jest wskazanie prawidłowej odpowiedzi dotyczącej struktur anatomicznych tworzących więzadlo pachwinowe.
Zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.

Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym Więzadło pachwinowe.

Osoby uczące się z niepełnosprawnościami powinny mieć szczególną możliwość przedyskutowania swoich błędów z ekspertem.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie niżej podanego kryterium weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.10.4.10)1) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu tensegracyjnego, izometrycznego i stawowego.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Osoba niewidoma docelowo musi mieć zapewnione specjalistyczne oprogramowanie, takie jak: programy udźwiękawiające, programy powiększająco‑udźwiękawiające oraz oprogramowanie OCR/ICR, które pozwoli jej na odczytanie dokumentów pacjenta.

Ułatwieniem w uczeniu się mogą być także monitory brajlowskie, przekształcające informacje tekstowe i graficzne na znaki brajlowskie. Notatnik brajlowski wspiera odczyt i zapis informacji w brajlu.

Komputery, z których korzystają osoby niewidome i słabowidzące, powinny być wyposażone w ekrany o odpowiedniej wielkości oraz w dobrej jakości głośniki lub słuchawki, aby możliwe było odtworzenie zasobów audio w sposób, który nie będzie przeszkadzał innym uczącym się.

Dodatkowo, można wykorzystać klawiaturę z dużymi, kontrastowymi klawiszami, która współpracuje z oprogramowaniem powiększającym i udźwiękawiającym.

Możliwe jest też wykorzystanie wsparcia asystenta. To rozwiązanie jednak nie pozwala na pełną samodzielność masażysty. Warto pamiętać, że niektóre dokumenty pacjenta, np. przygotowane przez lekarza kierującego odręcznie, mogą nie być możliwe do przetworzenia przez oprogramowanie. Wtedy wsparcie asystenta (np. w postaci odczytania przesłanej przez masażystę fotografii lub dokumentacji) może okazać się niezbędne.

Więcej informacji o pracy z uczniami ze SPE znajduje się w „Przewodniku metodycznym dla nauczycieli kształcenia zawodowego Praca z uczniem z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, uczniem niesłyszącym i słabosłyszącym, uczniem niewidomym i słabowidzącym z wykorzystaniem e‑materiałów do kształcenia zawodowego”autorstwa Elżbiety Bednarz - eksperta zespołu projektu „Tworzenie e‑materiałów do kształcenia zawodowego” realizowanego przez Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału