Wykonywanie masażu tensegracyjnego
MED.10. Świadczenie usług w zakresie masażu - Technik masażysta 325402
Przewodnik dla uczącego się
Autor przewodnika: Aleksandra Bartkowiak, Anna Wachowiak, Ewa Bręborowicz, Marta Jokiel
Konsultant przewodnika: Aleksander Krawczyński
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształceniaWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Wykonywanie masażu tensegracyjnego
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Technik masażysta, 325402
Kod i nazwa kwalifikacji
MED.10. Świadczenie usług w zakresie masażu
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
MED.10.4.10) wykonuje masaż tensegracyjny, izometryczny, stawowy:
MED.10.4.10)1) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu tensegracyjnego, izometrycznego i stawowego,
MED.10.4.10)2) przygotowuje stanowisko pracy do zabiegu masażu tensegracyjnego, izometrycznego, stawowego,
MED.10.4.10)3) wykonuje zabieg z uwzględnieniem zasad masażu tensegracyjnego, izometrycznego, stawowego.
Cele ogólne e‑materiału
E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.10. Świadczenie usług w zakresie masażu: wykonywanie masażu w celach terapeutycznych u osoby chorej.
E‑materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
wykonywanie masażu tensegracyjnego,
opanowanie wiedzy z zakresu podstaw anatomii człowieka ze szczególnym uwzględnieniem anatomii topograficznej,
określanie wskazań i przeciwwskazań do wykonywania masażu tensegracyjnego,
wypełnianie dokumentacji pacjenta,
przygotowania stanowiska do wykonywania masażu tensegrracynego,
dobieranie odpowiedniej metodyki masażu tensegracyjnego w zależności od potrzeb pacjenta.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
„Postawy teoretyczne i praktyczne wykonywania masażu tensegracyjnego” - e‑book„Postawy teoretyczne i praktyczne wykonywania masażu tensegracyjnego” - e‑book
„Zasada tensegracji” - film edukacyjny„Zasada tensegracji” - film edukacyjny
„Mięsień gruszkowaty” - film edukacyjny„Mięsień gruszkowaty” - film edukacyjny
„Więzadło pachwinowe” - film edukacyjny„Więzadło pachwinowe” - film edukacyjny
„Masaż tensegracyjny” - sekwencje filmowe„Masaż tensegracyjny” - sekwencje filmowe
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Materiały multimedialne uzupełniają się, pozwalając uczącym się zdobyć wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą masażu tensegracyjnego.
E‑book zawiera podstawy wiedzy teoretycznej, a jego uzupełnieniem są sekwencje filmowe, dzięki którym osoba ucząca się ma możliwość zapoznania się z metodyką wykonywania poszczególnych technik masażu tensegracyjnego.
Filmy edukacyjne stanowią uzupełnienie e‑booka oraz sekwencji filmowych – szczegółowo przedstawiają zasadę tensegracji, na której bazuje masaż tensegracyjny oraz zmiany napięcia spoczynkowego i jego konsekwencje w obrębie mięśnia gruszkowatego i okolicy więzadła pachwinowego.
Sekwencje filmowe przedstawiają teoretyczny i praktyczny sposób przygotowania pozycji ułożeniowej wykorzystywanej w masażu tensegracyjnym i oceny palpacyjnej poszczególnych układów. Kolejne sekwencje prezentują poszczególne metodyki masażu wykonywane w czterech układach masażu tensegracyjnego. Sekwencje uzupełniają treści e‑booka.
Interaktywne materiały sprawdzające służą zweryfikowaniu oraz ugruntowaniu zdobytej wiedzy.
Słownik stanowi cenne uzupełnienie materiałów, pozwalając uczącym się utrwalić najważniejsze pojęcia dotyczące masażu tensegracyjnego.
W procesie edukacyjnym materiały uzupełniają się wzajemnie zgodnie ze schematem: e‑book – filmy edukacyjne - sekwencje filmowe - interaktywne materiały sprawdzające.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Tytuł materiału multimedialnego
Postawy teoretyczne i praktyczne wykonywania masażu tensegracyjnego
Typ materiału multimedialnego
E‑book
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
E‑book zawiera:
treści dotyczące wskazań i przeciwwskazań do wykonania masażu tensegracyjnego,
pozycji ułożeniowych stosowanych w masażu tensegracyjnym,
technik stosowanych w masażu tensegracyjnym,
oceny palpacyjnej stosowanej w masażu tensegracyjnym i podstawowej dokumentacji masażysty,
teoretycznego uzasadnienia wykorzystania zasady tensegracji w masażu,
anatomicznych uwarunkowań wykorzystywanych w masażu tensegracyjnym,
anatomii topograficznej stosowanej w masażu tensegracyjnym,
poszczególnych układów masażu tensegracyjnego i przykładowych metodyk masażu.
Materiał powiązany jest z sekwencjami filmowymi, filmami edukacyjnymi oraz interaktywnymi materiałami sprawdzającymi, umożliwiając uczącym się zdobycie i ugruntowanie wiedzy z zakresu wykonywania masażu tensegracyjnego.
Z uwagi na zawarte treści e‑book powinien być wykorzystany w pierwszym etapie procesu uczenia się, a potem stanowić element uzupełniający w procesie zapoznawania się z pozostałymi materiałami.
Z e‑bookiem powiązane są interaktywne materiały sprawdzające:
zadanie dobierania w pary „Wykonanie masażu tensegracyjnego”,
zadanie z lukami „Podział masażu tensegracyjnego”.
Materiał jest powiązany z niżej wymienionymi kryteriami weryfikacji. Osoba ucząca się:
MED.10.4.10)1) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu tensegracyjnego, izometrycznego i stawowego,
MED.10.4.10)2) przygotowuje stanowisko pracy do zabiegu masażu tensegracyjnego, izometrycznego, stawowego,
MED.10.4.10)3) wykonuje zabieg z uwzględnieniem zasad masażu tensegracyjnego, izometrycznego, stawowego.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
rozróżnianie wskazań i przeciwwskazań do wykonywania masażu tensegracyjnego,
znajomości i wykonania pozycji ułożeniowych stosowanych w masażu tensegracyjnym,
znajomość poszczególnych technik stosowanych w masażu tensegracyjnym,
opisywanie podstawowej dokumentacji i oceny palpacyjnej stosowanej w masażu tensegracyjnym,
opisywanie stosowania zasady tensegracji w masażu,
rozpoznawanie anatomicznych uwarunkowań działających w masażu tensegracyjnym,
znajomości anatomii topograficznej na potrzeb masażu tensegracyjnego,
znajomość poszczególnych układów i przykładowych metodyk masażu tensegracyjnego.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Podstawą pracy jest to, że osoba ucząca się bierze udział w procesie samokształcenia z własnej woli. Ma wypracowane metody nauki, np. uczenie się na pamięć, robienie notatek i rysunków, oglądanie zdjęć, słuchanie informacji.
Efekty nauki zależą m.in. od jej osobistego zaangażowania, aktywności, motywacji, systematyczności, zdolności organizacyjnych, spostrzegawczości, wyobraźni czy myślenia praktycznego.
Z e‑bookiem można zapoznawać się w całości lub w częściach, zgodnie z kolejnością rozdziałów.
Jeżeli na początku materiał wyda się zbyt obszerny, osoba ucząca się może przygotować notatki lub fiszki, które posłużą później do lepszego opanowania treści w nim zawartych. Warto również zanotować słownictwo fachowe i dodatkowo wyraźnie je podkreślić lub zaznaczyć innym kolorem. Wyjaśnienie znaczeń wyrazów znajduje się w słowniku pojęć dla e‑materiału. Osoba ucząca się może dodatkowo stworzyć swój własny słownik.
Zapoznanie się z materiałem pozwoli na rozwiązanie zadań sprawdzających oraz na przygotowanie się do egzaminu zawodowego eksternistycznego.
Osoba ucząca się może przygotować plakat zawierający najważniejsze informacje dotyczące np. wskazań i przeciwwskazań do masażu lub poszczególnych technik jego wykonywania. Pozwoli to jej lepiej opanować metodykę wykonywania masażu i zapamiętać kolejność technik.
Przykładowe tematy:
przygotowanie dokumentacji medycznej na potrzeby wykonywania masażu tensegracyjnego,
przedstawienie w formie tabelki wskazań i przeciwskazań do masażu tensegracyjnego,
przygotowanie schematu oceny palpacyjnej układu I,
przygotowanie schematu oceny palpacyjnej układu II,
przygotowanie schematu struktur układu I,
przygotowanie schematu struktur układu II.
Tytuł materiału multimedialnego
Zasada tensegracji
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
W filmie edukacyjnym przedstawiono zależność strukturalną, czyli zmianę napięcia spoczynkowego jednego mięśnia, która wywoła zmianę tonusu spoczynkowego innych tkanek pozostających z nim w kontakcie bezpośrednim oraz pośrednim.
Film stanowi uzupełnienie e‑booka oraz sekwencji filmowych. Szczegółowo przedstawia zależność strukturalną pomiędzy mięśniami, naczyniami i nerwami obwodowymi.
Z filmem edukacyjnym powiązany jest interaktywny materiał sprawdzający:
zadanie typu prawda czy fałsz „Zasada tensegracji”.
Materiał jest powiązany z niżej wymienionymi kryteriami weryfikacji. Osoba ucząca się:
MED.10.4.10)1) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu tensegracyjnego, izometrycznego i stawowego,
MED.10.4.10)3) wykonuje zabieg z uwzględnieniem zasad masażu tensegracyjnego, izometrycznego, stawowego.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
opisywanie zasady tensegracji,
uzasadnienie wykorzystywania zasady tensegracji w masażu.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Na podstawie informacji zawartych w filmie edukacyjnym, osoba ucząca się przygotowuje w formie tabeli przykłady struktur (mięśni), mających wzajemny wpływ na siebie w układach masażu tensegracyjnego zgodnych z przedstawioną zasadą tensegracji.
Na podstawie informacji zawartych w filmie, osoba ucząca się przedstawia – np. w formie plakatu lub prezentacji multimedialnej – pozostałym uczącym się zasadę tensegracji.
Obejrzany uważnie film pozwoli uczącym na rozwiązanie zadań sprawdzających oraz na przygotowanie się do egzaminu zawodowego eksternistycznego.
Podczas zapoznawania się z materiałem osoba ucząca się powinna zwrócić uwagę na poszczególne struktury, na których przedstawiona jest zasada tensegracji.
Uczący może przygotować prezentację na wybrany temat powiązany z tematyką filmu, np. struktur (mięśni), mających wzajemny wpływ na siebie w układach masażu tensegracyjnego, zgodnych z przedstawioną zasadą tensegracji.
Wychodząc poza ramy e‑materiału, przy wykorzystaniu literatury czy internetu, uczący się może przygotować opracowanie dotyczące sposobu działania naczyń krwionośnych i nerwów podczas oraz po opracowaniu struktur będących wcześniej we wzmożonym napięciu spoczynkowym.
W celu lepszego utrwalenia informacji zawartych w filmie, osoba ucząca się może sporządzać własne notatki.
Tytuł materiału multimedialnego
Mięsień gruszkowaty
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
W filmie przedstawiono usidlenie nerwu kulszowego, tętnicy pośladkowej górnej i dolnej przez mięsień gruszkowaty.
Film edukacyjny rozpoczyna się materiałem animowanym obrazującym lokalizację mięśnia gruszkowatego, nerwu kulszowego i naczyń krwionośnych. Następnie pojawia się fragment przedstawiający powstanie w mięśniu gruszkowatym oraz strukturach sąsiadujących, zgodnych z zasadą tensegracji wzmożonego napięcia spoczynkowego. Na skutek wzmożonego napięcia w mięśniu gruszkowatym pojawia się utrudniony przepływ krwi w naczyniach krwionośnych oraz zaburzone przewodnictwo nerwowe.
Materiał multimedialny stanowi uzupełnienie e‑booka oraz sekwencji filmowych – szczegółowo przedstawia zależność pomiędzy zmianą napięcia spoczynkowego mięśnia gruszkowatego a wpływem owej zmiany na pracę tętnic pośladkowych i nerwu kulszowego.
Z filmem edukacyjnym powiązany jest interaktywny materiał sprawdzający:
zadanie ukierunkowane na grupowanie „Struktury anatomiczne w okolicy mięśnia gruszkowatego”,
wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Mięsień gruszkowaty”.
Materiał jest powiązany z niżej wymienionymi kryteriami weryfikacji. Osoba ucząca się:
MED.10.4.10)1) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu tensegracyjnego, izometrycznego i stawowego,
MED.10.4.10)3) wykonuje zabieg z uwzględnieniem zasad masażu tensegracyjnego, izometrycznego, stawowego.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
zastosowanie zasady tensegracji w masażu,
opisywanie wpływu wzmożonego napięcia mięśniowego na sąsiadujące struktury tj. naczynia, nerwy.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Na podstawie informacji zawartych w filmie edukacyjnym, osoba ucząca się przygotowuje w formie tabeli własne porównanie zmian zachodzących w naczyniach i nerwach podczas wzmożonego napięcia mięśnia gruszkowatego oraz bez wzmożonego napięcia w mięśniu.
Na podstawie informacji zawartych w filmie, osoba ucząca się przedstawia – np. w formie plakatu lub prezentacji multimedialnej – pozostałym uczącym się struktury, których praca będzie zaburzona przy wzmożonym napięciu spoczynkowym mięśnia gruszkowatego.
Obejrzany uważnie film pozwoli uczącym na rozwiązanie zadań sprawdzających oraz na przygotowanie się do egzaminu zawodowego eksternistycznego.
Podczas zapoznawania się z materiałem osoba ucząca się powinna zwrócić uwagę na struktury sąsiadujące z mięśniem gruszkowatym.
Uczący może przygotować prezentację na wybrany temat powiązany z tematyką filmu, np. porównania zmian zachodzących w naczyniach i nerwach podczas wzmożonego napięcia mięśnia gruszkowatego oraz bez wzmożonego napięcia w mięśniu.
Wychodząc poza ramy e‑materiału, przy wykorzystaniu literatury czy internetu uczący się może przygotować opracowanie dotyczące tego, w jaki sposób może dochodzić do powstania wzmożonego napięcia spoczynkowego w mięśniu gruszkowatym.
W celu lepszego utrwalenia informacji zawartych w filmie osoba ucząca się może sporządzać własne notatki.
Tytuł materiału multimedialnego
Więzadło pachwinowe
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
W filmie przedstawiono zależność pomiędzy zmianą napięcia spoczynkowego więzadła pachwinowego i wpływem owej zmiany na pracę nerwu skórnego bocznego uda i innych mięśni mających przyczep na kolcu biodrowym przednim górnym. Film edukacyjny rozpoczyna się animacją obrazującą lokalizację więzadła pachwinowego. Następnie pojawia się fragment przedstawiający powstanie w mięśniu gruszkowatym oraz strukturach sąsiadujących, zgodnych z zasadą tensegracji i wzmożonym napięciem spoczynkowym. Na skutek wzmożonego napięcia więzadła pachwinowego pojawia się utrudniony przepływ krwi w naczyniach krwionośnych wychodzących na udo przez i spod więzadła pachwinowego oraz zaburzone przewodnictwo nerwu skórnego bocznego uda.
Film stanowi uzupełnienie e‑booka oraz sekwencji filmowych – szczegółowo przedstawia zależność pomiędzy zmianą napięcia spoczynkowego więzadła pachwinowego, mięśni mających przyczep na kolcu biodrowym przednim górnym oraz ich wpływ na zmianę pracy naczyń i nerwu.
Z filmem edukacyjnym powiązany jest interaktywny materiał sprawdzający:
zadanie ukierunkowane na grupowanie „Dolegliwości w przypadku zwiększenia napięcia w układzie tensegracyjnym”,
wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Więzadło pachwinowe”.
Materiał jest powiązany z niżej wymienionymi kryteriami weryfikacji. Osoba ucząca się:
MED.10.4.10)1) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu tensegracyjnego, izometrycznego i stawowego,
MED.10.4.10)3) wykonuje zabieg z uwzględnieniem zasad masażu tensegracyjnego, izometrycznego, stawowego.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
zastosowanie zasady tensegracji w masażu,
opisywanie wpływu wzmożonego napięcia mięśniowego na sąsiadujące struktury tj. naczynia, nerwy.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Na podstawie informacji zawartych w filmie edukacyjnym, osoba ucząca się przygotowuje w formie tabeli własne porównanie zmian zachodzących w naczyniach i nerwach podczas wzmożonego napięcia więzadła pachwinowego oraz bez wzmożonego napięcia w więzadle i mięśniach mających swój przyczep na kolcu biodrowym przednim górnym.
Na podstawie informacji zawartych w filmie, osoba ucząca się przedstawia – np. w formie plakatu lub prezentacji multimedialnej – pozostałym uczącym się struktury, których praca będzie zaburzona przy wzmożonym napięciu spoczynkowym więzadła pachwinowego.
Obejrzany uważnie film pozwoli uczącym na rozwiązanie zadań sprawdzających oraz na przygotowanie się do egzaminu zawodowego eksternistycznego.
Podczas zapoznawania się z materiałem osoba ucząca się powinna zwrócić uwagę na struktury sąsiadujące z więzadłem pachwinowym.
Uczący może przygotować prezentację na wybrany temat powiązany z tematyką filmu, np. przepływu krwi w naczyniach krwionośnych podczas wzmożonego napięcia spoczynkowego więzadła pachwinowego.
Wychodząc poza ramy e‑materiału, przy wykorzystaniu literatury czy internetu uczący się może przygotować opracowanie dotyczące tego, w jaki sposób może dochodzić do powstania wzmożonego napięcia spoczynkowego w więzadle pachwinowym.
W celu lepszego utrwalenia informacji zawartych w filmie osoba ucząca się może sporządzać własne notatki.
Tytuł materiału multimedialnego
Masaż tensegracyjny
Typ materiału multimedialnego
Sekwencje filmowe
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Sekwencje filmowe dotyczą następujących zagadnień:
cechy masażysty oraz uzupełnianie dokumentacji,
przygotowanie pozycji ułożeniowej w masażu – leżenie bokiem,
ocena palpacyjna I układu masażu tensegracyjnego,
metodyka masażu tensegracyjnego I układu,
ocena palpacyjna II układu masażu tensegracyjnego,
metodyka masażu tensegracyjnego II układu,
ocena palpacyjna III układu masażu tensegracyjnego,
metodyka masażu tensegracyjnego III układu,
ocena palpacyjna IV układu masażu tensegracyjnego,
metodyka masażu tensegracyjnego IV układu.
Sekwencje filmowe zostały zrealizowane w autentycznym, w pełni wyposażonym gabinecie masażu.
Sekwencje filmowe prezentują pełen proces masażu tensegracyjnego, począwszy od przygotowania stanowiska pracy, doboru odpowiedniej pozycji ułożeniowej, skończywszy na zastosowaniu odpowiednich technik na poszczególnych elementach ciała pacjenta. Późniejszy etap nie następuje bez realizacji wcześniejszego.
Każda sekwencja kończy się zadaniem sprawdzającym poziom zrozumienia prezentowanych treści. Po rozwiązaniu zadania osoba ucząca się otrzymuje informację zwrotną o opanowanych zagadnieniach.
Dzięki zawartym w materiale informacjom, osoba ucząca się ma możliwość zapoznania się z podstawowymi czynnościami, które powinien wykonać masażysta podczas masażu tensegracyjnego. Każda z sekwencji filmowych może być odtwarzana osobno. Jednak dla uczącego się ważne jest, aby na początku zapoznał się z pierwszymi dwoma filmami w celu przygotowania się do wykonywania masażu tensegracyjnego, a następnie odtworzył materiały zawierające informacje praktyczne umożliwiające zapoznanie się z procesem oceny palpacyjnej oraz metodyki poszczególnych układów masażu tensegracyjnego.
Sekwencje filmowe powiązane są z treściami zawartymi w e‑booku i pozwalają uczącym się opanować praktyczny sposób wykonywania masażu tensegracyjnego.
Z sekwencjami filmowymi powiązane są interaktywne materiały sprawdzające:
zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Ocena palpacyjna struktur wchodzących w skład masażu tensegracyjnego”,
dopasowanie elementów do schematu „Anatomia struktur wchodzących w skład masażu tensegracyjnego”.
Materiał jest powiązany z niżej wymienionymi kryteriami weryfikacji. Osoba ucząca się:
MED.10.4.10)1) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu tensegracyjnego, izometrycznego i stawowego,
MED.10.4.10)2) przygotowuje stanowisko pracy do zabiegu masażu tensegracyjnego, izometrycznego, stawowego,
MED.10.4.10)3) wykonuje zabieg z uwzględnieniem zasad masażu tensegracyjnego, izometrycznego, stawowego.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
wymienianie cech osobowościowych masażysty,
uzupełnianie dokumentacji niezbędnej do wykonania masażu tensegracyjnego,
przygotowanie stanowiska pracy,
układanie pacjenta w pozycji leżenia bokiem,
wykonywanie oceny palpacyjnej oraz masażu tensegracyjnego układu I,
wykonywanie oceny palpacyjnej oraz masażu tensegracyjnego układu II,
wykonywanie oceny palpacyjnej oraz masażu tensegracyjnego układu III,
wykonywanie oceny palpacyjnej oraz masażu tensegracyjnego układu IV.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Jeżeli na początku materiał wyda się zbyt obszerny, osoba ucząca się może przygotować streszczenie, które posłuży później do lepszego opanowania treści zawartych w materiale. Warto również zanotować słownictwo fachowe. Wyjaśnienie znaczeń wyrazów znajduje się w słowniku pojęć dla e‑materiału. Osoba ucząca się może dodatkowo stworzyć swój własny słownik.
Obejrzane uważnie sekwencje filmowe pozwolą na rozwiązanie zadań sprawdzających oraz na przygotowanie się do egzaminu zawodowego eksternistycznego.
Osoba ucząca się może przygotować prezentację tematyczną, korzystając z materiałów filmowych, np. „Pacjent ze wzmożoną wrażliwością uciskową na wyrostku kruczym łopatki”.
Na podstawie sekwencji filmowych osoba ucząca się może przygotować ulotkę informacyjną dla pacjentów, zawierającą najważniejsze informacje dotyczące np. tego, co pacjent powinien wiedzieć o masażu tensegracyjnym oraz jak wygląda przygotowanie stanowiska do masażu. Pozwoli to osobie uczącej się lepiej opanować metodykę i zapamiętać kolejność technik.
Podczas zapoznawania się z materiałem osoba ucząca się powinna zwrócić uwagę na kolejność wykonywania poszczególnych technik masażu oraz na jego metodykę.
Osoby uczące się mogą przygotować prezentację powiązaną z tematyką sekwencji, np. opracowanie dokumentacji i wywiadu z pacjentem, opracowanie metodyki przeprowadzenia oceny palpacyjnej układu I.
Wychodząc poza ramy e‑materiału, przy wykorzystaniu literatury czy internetu uczący się może przygotować schemat postępowania w przypadku, kiedy w gabinecie pojawia się pacjent mający zaburzenia czucia na przednio‑bocznej stronie uda.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie dobierania w pary „Wykonanie masażu tensegracyjnego”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem osoby uczącej się jest dobranie w pary struktur anatomicznych z odpowiadającymi im układami masażu tensegracyjnego. Zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.
Zadanie powiązane jest z e‑bookiem „Postawy teoretyczne i praktyczne wykonywania masażu tensegracyjnego”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie niżej podanego kryterium weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.10.4.10)1) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu tensegracyjnego, izometrycznego i stawowego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami „Podział masażu tensegracyjnego”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem osoby uczącej się jest uzupełnienie luk w zdaniu dotyczącym podziału układów w masażu tensegracyjnym i ich nazewnictwa.
Zadanie o niskim stopniu trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.
Zadanie powiązane jest z e‑bookiem „Postawy teoretyczne i praktyczne wykonywania masażu tensegracyjnego”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie niżej podanego kryterium weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.10.4.10)1) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu tensegracyjnego, izometrycznego i stawowego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Ocena palpacyjna struktur wchodzących w skład masażu tensegracyjnego”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem osoby uczącej się jest wskazanie układu masażu tensegracyjnego, który został przedstawiony w materiale filmowym.
Zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.
Zadanie powiązane jest z sekwencjami filmowymi „Masaż tensegracyjny”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie niżej podanego kryterium weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.10.4.10)1) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu tensegracyjnego, izometrycznego i stawowego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Dopasowanie elementów do schematu „Anatomia struktur wchodzących w skład masażu tensegracyjnego”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem osoby uczącej się jest dopasowanie nazw struktur anatomicznych przedstawionych na schemacie.
Zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.
Zadanie powiązane jest z sekwencjami filmowymi „Masaż tensegracyjny”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie niżej podanego kryterium weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.10.4.10)1) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu tensegracyjnego, izometrycznego i stawowego,
MED.10.4.10)3) wykonuje zabieg z uwzględnieniem zasad masażu tensegracyjnego, izometrycznego, stawowego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Struktury anatomiczne w okolicy mięśnia gruszkowatego”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem osoby uczącej się jest pogrupowanie poszczególnych struktur anatomicznych związanych z mięśniem gruszkowatym lub więzadłem pachwinowym.
Zadanie o wysokim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.
Zadanie powiązane jest z filmami edukacyjnymi „Mięsień gruszkowaty” i „Więzadło pachwinowe”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie niżej podanego kryterium weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.10.4.10)1) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu tensegracyjnego, izometrycznego i stawowego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Dolegliwości w przypadku zwiększenia napięcia w układzie tensegracyjnym”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem osoby uczącej się jest pogrupowanie objawów związanych z danym typem dysfunkcji struktury anatomicznej.
Zadanie o wysokim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.
Zadanie powiązane jest z filmami edukacyjnymi „Mięsień gruszkowaty” i „Więzadło pachwinowe”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie niżej podanego kryterium weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.10.4.10)1) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu tensegracyjnego, izometrycznego i stawowego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz „Zasada tensegracji”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem osoby uczącej się jest określenie, czy dane stwierdzenie dotyczące zasady tensegracji jest prawdziwe czy fałszywe.
Zadanie o niskim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.
Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym „Zasada tensegracji”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie niżej podanego kryterium weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.10.4.10)1) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu tensegracyjnego, izometrycznego i stawowego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Mięsień gruszkowaty”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem osoby uczącej się jest wskazanie prawidłowej odpowiedzi dotyczącej struktury znajdującej się w okolicy mięśnia gruszkowatego odpowiedzialnej za powstanie bólu przeniesionego.
Zadanie o niskim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.
Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym Mięsień gruszkowaty
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie niżej podanego kryterium weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.10.4.10)1) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu tensegracyjnego, izometrycznego i stawowego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Wskazywanie poprawnej odpowiedzi „Więzadło pachwinowe”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem osoby uczącej się jest wskazanie prawidłowej odpowiedzi dotyczącej struktur anatomicznych tworzących więzadlo pachwinowe.
Zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących osobie uczącej się jej mocne strony.
Zadanie powiązane jest z filmem edukacyjnym Więzadło pachwinowe
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie niżej podanego kryterium weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.10.4.10)1) stosuje wiedzę z anatomii, fizjologii i patofizjologii do wykonywania masażu tensegracyjnego, izometrycznego i stawowego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści