Serwisowanie urządzeń elektroniki i informatyki medycznej
MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej - Technik elektroniki i informatyki medycznej 311411
Przewodnik dla nauczyciela
Autor przewodnika: Arkadiusz Świątek
Konsultant przewodnika: Michał Krzyczmanik
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznymWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnychWykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Serwisowanie urządzeń elektroniki i informatyki medycznej
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Technik elektroniki i informatyki medycznej 311411
Kod i nazwa kwalifikacji
MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej
Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia
MED.07.5. Eksploatacja urządzeń elektroniki i informatyki medycznej
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
MED.07.5.6) dobiera narzędzia i sprzęt kontrolno‑pomiarowy do naprawy i regulacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej:
MED.07.5.6)1) rozpoznaje narzędzia do naprawy i regulacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej;
MED.07.5.6)2) kompletuje sprzęt kontrolno‑pomiarowy do naprawy i regulacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.
MED.07.5.9) wykonuje okresowe przeglądy oraz konserwację urządzeń elektroniki i informatyki medycznej zgodnie z zaleceniami:
MED.07.5.9)1) przeprowadza okresowy przegląd urządzeń elektroniki i informatyki medycznej zgodnie z zaleceniami producenta sprzętu;
MED.07.5.9)2) określa stan techniczny urządzeń elektroniki i informatyki medycznej po przeprowadzonym przeglądzie.
MED.07.5.10) diagnozuje uszkodzenia urządzeń elektroniki i informatyki medycznej:
MED.07.5.10)1) rozpoznaje uszkodzenia urządzeń elektroniki i informatyki medycznej;
MED.07.5.10)2) lokalizuje uszkodzenia urządzeń elektroniki i informatyki medycznej;
MED.07.5.10)3) wykonuje działania zgodne z zaleceniami producenta w celu naprawy urządzeń elektroniki i informatyki medycznej;
MED.07.5.10)4) wymienia zużyte materiały eksploatacyjne;
MED.07.5.10)5) przeprowadza kalibracje oraz testy urządzeń elektroniki i informatyki medycznej po usunięciu usterek lub wymianie materiałów eksploatacyjnych.
Cele ogólne e‑materiału
Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej:
prowadzenie dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
wykonywanie pomiarów i ocenianie stanu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
Serwisowanie urządzeń elektroniki i informatyki medycznej: aparatów do laseroterapii, elektroterapii, ultradźwięków
- film edukacyjnySerwisowanie urządzeń elektroniki i informatyki medycznej: aparatów do laseroterapii, elektroterapii, ultradźwięków
- film edukacyjnyInteraktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Tytuł materiału multimedialnego
Serwisowanie urządzeń elektroniki i informatyki medycznej: aparatów do laseroterapii, elektroterapii, ultradźwięków
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Film wspiera poznanie zadań zawodowych z zakresu serwisowania urządzeń elektroniki i informatyki medycznej:
dobieranie narzędzi i sprzętu kontrolno‑pomiarowego do naprawy i regulacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
wykonywanie okresowych przeglądów oraz konserwacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej zgodnie z zaleceniami,
diagnozowanie uszkodzeń urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.
Czynności zawodowe z zakresu serwisowania urządzeń elektroniki i informatyki medycznej:
wykonywanie pomiarów i testowanie elektronicznych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej przed dopuszczeniem ich do użytku,
ocenianie stanu technicznego eksploatowanych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
nadzorowanie i kontrolowanie pracy urządzeń elektroniki i informatyki medycznej w czasie zabiegów i badań,
serwisowanie i naprawianie urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
wykonywanie badań i pomiarów elektronicznych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej w celu określenia sprawności urządzenia,
tworzenie dokumentacji eksploatacyjnej urządzeń elektroniki i informatyki medycznej, planowanie przeglądów elektronicznych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.
W filmie została przedstawiona dokumentacja serwisowa i techniczna związana z wykonywaniem czynności zawodowych:
instrukcje obsługi urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
paszport techniczny urządzenia medycznego, przeznaczony do dokonywania aktualnych wpisów przez autoryzowane serwisy,
pozwolenie na użytkowanie urządzenia medycznego,
karta wykonania przeglądu technicznego elektronicznego i informatycznego urządzenia medycznego,
autoryzacja producenta sprzętu na wykonanie usług serwisowych urządzeń medycznych,
certyfikat w zakresie wykonywanych usług serwisowych urządzeń medycznych,
orzeczenia techniczne dopuszczające elektroniczne i informatyczne urządzenia medyczne do użytkowania,
imienne certyfikaty z przebytego szkolenia u producenta urządzeń medycznych, których dotyczą przeglądy,
certyfikaty ze szkoleń u producenta sprzętu, wystawione przez producenta tego sprzętu, potwierdzające, że dany podmiot jest przez niego uprawniony do dokonywania konserwacji oraz obsługi serwisowej sprzętu jego produkcji.
Film powiązany jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:
test jednokrotnego wyboru z jedną lub wieloma prawidłowymi odpowiedziami
Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej
,zadanie dobierania w pary
Dokumenty serwisowe
,zadanie z lukami
Przegląd techniczny urządzeń elektroniki medycznej
,zadanie typu prawda czy fałsz
Serwisowanie urządzeń elektroniki i informatyki medycznej
,zadanie ukierunkowane na uporządkowanie
Diagnostyka urządzeń elektroniki medycznej
,uzupełnianie podpisów obrazka
Przygotowanie do serwisowania
,krzyżówka
Urządzenia i mierniki do diagnostyki urządzeń elektroniki i informatyki medycznej
.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji: MED.07.5.6)1) rozpoznaje narzędzia do naprawy i regulacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.6)2) kompletuje sprzęt kontrolno‑pomiarowy do naprawy i regulacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.9)1) przeprowadza okresowy przegląd urządzeń elektroniki i informatyki medycznej zgodnie z zaleceniami producenta sprzętu,
MED.07.5.9)2) określa stan techniczny urządzeń elektroniki i informatyki medycznej po przeprowadzonym przeglądzie,
MED.07.5.10)1) rozpoznaje uszkodzenia urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.10)2) lokalizuje uszkodzenia urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.10)3) wykonuje działania zgodne z zaleceniami producenta w celu naprawy urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.10)4) wymienia zużyte materiały eksploatacyjne,
MED.07.5.10)5) przeprowadza kalibracje oraz testy urządzeń elektroniki i informatyki medycznej po usunięciu usterek lub wymianie materiałów eksploatacyjnych.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiąganie następujących celów:
prowadzenie dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
wykonywanie pomiarów i ocena stanu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
dobieranie narzędzi i sprzętu kontrolno‑pomiarowego do naprawy i regulacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
wykonywanie okresowych przeglądów oraz konserwacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej zgodnie z zaleceniami,
diagnozowanie uszkodzeń urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
serwisowanie i naprawianie urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
przeprowadzanie kalibracji oraz testów urządzeń elektroniki i informatyki medycznej po usunięciu usterek lub wymianie materiałów eksploatacyjnych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Film można wykorzystać w pracy indywidualnej na zajęciach z zakresu rozpoznawania typowych usterek urządzeń elektroniki medycznej.
W filmie pokazano także proces lutowania. Można wykorzystać film jako wstęp do opracowania instrukcji postępowania z lutownicą kolbową, na podstawie której uczący się odtworzą podstawowe czynności lutowania podczas zajęć w pracowni zawodowej. Warto zachęcić uczących się do zwrócenia szczególnej uwagi na przepisy BHP.
Nauczyciel może wykorzystać film do zainscenizowania czynności z zakresu rozpoznawania typowych usterek urządzeń elektroniki medycznej oraz pokazania procesu lutowania, angażując uczących się w odgrywanie ról montera lub serwisanta w trakcie zajęć praktycznych.
Podczas pracy z materiałem multimedialnym nauczyciel powinien zwrócić szczególną uwagę na przedstawione w nim czynności, np. takie jak: dobieranie narzędzi lub diagnozowanie uszkodzeń, i w razie potrzeby zademonstrować je, wykorzystując dostępną bazę dydaktyczną.
Nauczyciel powinien zachęcać uczących się do tworzenia własnych materiałów multimedialnych, np. z zakresu lutowania przy użyciu stacji lutowniczej, które można dołączyć do bazy materiałów szkoleniowych i wykorzystać podczas dalszego procesu edukacyjnego oraz jako dodatkowe materiały dla uczących się dopiero zaczynających proces edukacyjny w zawodzie technik elektroniki i informatyki medycznej.
Podczas odtwarzania czynności przez uczących się należy zwracać uwagę na poprawne ich wykonywanie oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i zaleceń zawartych w instrukcji producenta.
Jeśli urządzenia wykorzystywane do ćwiczeń różnią się od urządzeń pokazanych w filmie, należy zwrócić na to uwagę uczących się i wskazać różnice lub poprosić ich o wskazanie. Zaleca się objaśnienie różnic i przedstawienie poprawnego toku postępowania na danym urządzeniu.
Należy zapewnić uczącym się możliwość samodzielnego poznawania budowy aparatury i przeprowadzania czynności serwisowych, a także indywidualne tempo wykonywania ćwiczeń. Najaktywniejsi uczący się powinni mieć możliwość wykonania dodatkowych zadań.
Praca w grupach
Film można wykorzystać również w pracy grupowej. Korzystając z metody studium przypadku, nauczyciel przygotowuje opis diagnostyki aparatu do laseroterapii. Po zapoznaniu się z nim przez uczących się nauczyciel zadaje grupom różne pytania. Na koniec uczący się prezentują kolejnej grupie rezultaty swojej pracy, podają uzasadnienia odpowiedzi i wymieniają opinie. Tę samą metodę można wykorzystać do opisu przeglądu technicznego aparatu do elektroterapii.
Uczący się powinni być dobierani w grupy na podstawie poziomu wiedzy z danej tematyki. Zaleca się, aby najaktywniejsi uczący się udzielali pomocy koleżankom i kolegom mającym problemy z wykonaniem zadania, np. z wypełnianiem dokumentacji serwisowej. Reprezentant grupy przedstawia efekty jej pracy pozostałym grupom. Nauczyciel moderuje przebieg prezentacji i włącza się w przypadku konieczności uzupełnienia i skomentowania informacji. W miarę nabywania przez uczących się doświadczenia i prawidłowych nawyków można wprowadzać stopniowo metody pracy wymagające od uczących się większej samodzielności, np. metodę projektową.
Nauczyciel może wykorzystać materiały multimedialne do powtórzenia materiału lub przygotowania osób uczących się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.
Ćwiczenia powinny odbywać się w pracowni wyposażonej w aparaturą medyczną, w grupach 15‑osobowych, z podziałem na maksymalnie 2‑osobowe zespoły.
Podczas wykonywania czynności przez uczących się należy zwracać uwagę na ich poprawność oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i zaleceń zawartych w instrukcji producenta.
Praca z całym zespołem
Materiał multimedialny można wykorzystać do metody pokazowej. Wspomagając się filmem, nauczyciel demonstruje prawidłowy tok postępowania na urządzeniu dostępnym w bazie dydaktycznej szkoły.
Wskazane jest, aby podczas prezentacji filmu nauczyciel zwracał uwagę uczących się na przedstawiane w nim szczegóły, na przykład takie jak: czynności wykonywane podczas serwisowania urządzeń elektroniki medycznej, kolejność wykonywania prac, wybór funkcji na urządzeniu, posługiwanie się narzędziami.
Jeśli urządzenia zaprezentowane w filmie różnią się od urządzeń z bazy dydaktycznej szkoły wykorzystywanych do ćwiczeń (inny wygląd, inne sondy, inny sposób konfiguracji, montażu itd.), należy zwrócić na to uwagę uczących się i wskazać różnice. Zaleca się objaśnienie różnic i przedstawienie poprawnego toku postępowania na urządzeniu dostępnym w bazie szkoły.
Na bazie filmu nauczyciel może przygotować pogadankę lub przeprowadzić dyskusję. Przedmiotem rozmowy powinny być prezentowane w filmie zagadnienia. Można je rozbudować o treści, które nie zostały przedstawione w filmie, ale w ocenie nauczyciela są istotne, np. dokładniej omówić proces lutowania. Pogadanka powinna być prowadzona w sposób pobudzający aktywność umysłową ucznia.
Ważnym elementem pierwszego uruchomienia sprzętu po serwisie jest sprawdzenie zakresu naprawy i zaleceń serwisanta oraz przegląd dokumentów serwisowych.
Nauczyciel może wykorzystać materiały multimedialne do powtórzenia materiału lub przygotowania osób uczących się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.
Należy umożliwiać uczącym się wypowiadanie się na forum całego zespołu.
Nauczyciel może wykorzystać film edukacyjny „Serwisowanie urządzeń elektroniki i informatyki medycznej: aparatów do laseroterapii, elektroterapii, ultradźwięków” do metody podającej, za której pomocą przedstawi uczącym się zagadnienia związane z doborem narzędzi i urządzeń serwisowych. Dodatkowo nauczyciel może rozszerzyć tę metodę o pogadankę lub lekcję odwróconą – uczący się może samodzielnie lub w grupie przygotować się do zajęć praktycznych z zakresu serwisowania urządzeń elektroniki medycznej. Podczas oglądania filmu uczący się powinien zwrócić szczególną uwagę na kolejność wykonywania czynności przez serwisanta.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Film edukacyjny można wykorzystać do:
metody aktywizującej, np. tekstu przewodniego – bazując na filmie, uczący się przygotowują się do zainscenizowania czynności z zakresu rozpoznawania typowych usterek urządzeń elektroniki medycznej oraz lutowania,
lekcji odwróconej – uczący się może samodzielnie przygotować się do zajęć praktycznych z zakresu rozpoznawania typowych usterek urządzeń elektroniki medycznej oraz lutowania. Uczący się powinni zwracać uwagę na czynności wykonywane przez serwisanta, a po obejrzeniu filmu mogą przygotować grafikę lub planszę na temat najczęstszych uszkodzeń urządzeń lub na temat metod lutowania,
metody projektowej – na podstawie materiału uczący się może samodzielnie przygotować projekt własnego materiału instruktażowego dotyczącego serwisowania urządzeń elektroniki medycznej i stworzyć go na bazie dostępnych urządzeń dydaktycznych.
W oparciu o materiał multimedialny uczący się przygotowują się do uruchamiania urządzeń i wykorzystują film jako instrukcję postępowania z urządzeniem.
Uczący się może wykorzystać materiał do zainscenizowania czynności z zakresu rozpoznawania typowych usterek urządzeń elektroniki medycznej. Film może zostać wykorzystany jako wzorzec do przygotowania przez uczącego się projektu własnego materiału instruktażowego (np. prezentacji multimedialnej, filmu edukacyjnego) w oparciu o dostępną bazę dydaktyczną.
Podczas pracy z materiałem multimedialnym uczący się powinien zwrócić specjalną uwagę na szczegóły przedstawione w filmie w celu powtórzenia materiału lub przygotowania się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.
Osoby zainteresowane tematyką mogą samodzielnie lub w grupach przygotować plansze, fiszki, kolaże lub wirale przedstawiające czynności prowadzące do uruchomienia i poprawnej instalacji poznanych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej. W tym celu mogą posłużyć się ogólnie dostępnymi dokumentacjami technicznymi urządzeń. Efektem finalnym procesu przygotowywania materiałów przez osoby uczące jest usystematyzowanie wiedzy, z uwzględnieniem szczegółów, które zostały przedstawione w filmie edukacyjnym, oraz rozbudowanie medium o materiały opracowane przez uczącego się. Powinny one stworzyć zbiór materiałów z opisem uruchamiania i poprawnej instalacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej. Można je wykorzystać w dalszym procesie edukacyjnym.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami: praca w grupach
Film edukacyjny można wykorzystać do:
metody praktycznej – bazując na filmie, uczący się przygotowują się w maksymalnie 2 osobowych grupach do zainscenizowania czynności serwisowania urządzenia elektroniki medycznej w trakcie zajęć praktycznych w roli serwisanta. Uczący się przygotowują materiały (scenariusz), którymi będą mogli się wspomagać podczas zajęć praktycznych,
metody projektowej – wzorując się na materiale multimedialnym, uczący się mogą w maksymalnie 2 osobowych grupach przygotować projekt własnego materiału instruktażowego (np. filmu, prezentacji, planszy, grafiki) w oparciu o bazę dydaktyczną szkoły lub/i materiały dostępne w internecie.
Uczący się mogą wykorzystać film w celu powtórzenia materiału lub przygotowania się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego, zwracając uwagę na przedstawione w nim szczegóły, np. dobór narzędzi serwisowych, kolejność postępowania w trakcie identyfikacji uszkodzeń.
Uczący się mogą także przygotować plansze, plakaty i fiszki przedstawiające uporządkowane w odpowiedniej kolejności czynności, jakie należy wykonać podczas serwisowania poznanych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej. W tym celu mogą posłużyć się ogólnie dostępnymi dokumentacjami technicznymi urządzeń.
Opracowania przygotowane przez uczących się mogą stworzyć zbiór materiałów z opisem serwisowania urządzeń elektroniki i informatyki medycznej, które następnie można rozbudowywać i wykorzystać w dalszym procesie edukacyjnym.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Film można wykorzystać do pracy zarówno z uczącymi się mającymi trudności w przyswajaniu wiedzy, jak i z osobami uzdolnionymi.
Wspierając osoby z trudnościami w uczeniu się, można odtwarzać film fragmentami i szczegółowo omawiać poszczególne etapy serwisowania urządzeń elektroniki i informatyki medycznej. Uczący się wypisują na kartkach zagadnienia, których nie rozumieją lub które sprawiają im trudność. Wątpliwości wyjaśniają samodzielnie po ponownym obejrzeniu filmu, wykorzystując słownik lub bibliografię lub korzystając z pomocy innych uczących się lub nauczyciela. Osoby zainteresowane tematyką można poprosić, by, samodzielnie lub w grupach, na podstawie procedur serwisowania urządzeń elektroniki i informatyki medycznej prezentowanych w filmie, opracowały takie procedury dla pozostałych urządzeń w formie plakatu lub prezentacji multimedialnej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test jednokrotnego wyboru z jedną lub wieloma prawidłowymi odpowiedziami Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej
Opis materiału sprawdzającego
Test zawiera 10 pytań wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma poprawnymi odpowiedziami o różnym stopniu trudności. Na jego rozwiązanie uczący się ma 15 minut.
Zadanie sprawdza następujące umiejętności:
rozpoznawanie narzędzi do naprawy i regulacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
określanie stanu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej po przeprowadzonym przeglądzie lub naprawie,
lokalizowanie uszkodzeń urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
testowanie urządzeń elektroniki i informatyki medycznej po usunięciu usterek,
przeprowadzanie kalibracji.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,
otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Test ma charakter przekrojowy i jest powiązany z filmem edukacyjnym Serwisowanie urządzeń elektroniki i informatyki medycznej: aparatów do laseroterapii, elektroterapii, ultradźwięków
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.5.6)1) rozpoznaje narzędzia do naprawy i regulacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.6)2) kompletuje sprzęt kontrolno‑pomiarowy do naprawy i regulacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.9)1) przeprowadza okresowy przegląd urządzeń elektroniki i informatyki medycznej zgodnie z zaleceniami producenta sprzętu,
MED.07.5.9)2) określa stan techniczny urządzeń elektroniki i informatyki medycznej po przeprowadzonym przeglądzie,
MED.07.5.10)1) rozpoznaje uszkodzenia urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.10)2) lokalizuje uszkodzenia urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.10)3) wykonuje działania zgodne z zaleceniami producenta w celu naprawy urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.10)4) wymienia zużyte materiały eksploatacyjne,
MED.07.5.10)5) przeprowadza kalibracje oraz testy urządzeń elektroniki i informatyki medycznej po usunięciu usterek lub wymianie materiałów eksploatacyjnych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu dobieranie w pary Dokumenty serwisowe
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na połączeniu w pary opisu z właściwym rodzajem dokumentacji technicznej. Materiał sprawdza wiedzę uczącego się z zakresu znajomości dokumentacji technicznej. Jest to zadanie trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie jest powiązane z filmem edukacyjnym Serwisowanie urządzeń elektroniki i informatyki medycznej: aparatów do laseroterapii, elektroterapii, ultradźwięków
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.5.9)1) przeprowadza okresowy przegląd urządzeń elektroniki i informatyki medycznej zgodnie z zaleceniami producenta sprzętu,
MED.07.5.9)2) określa stan techniczny urządzeń elektroniki i informatyki medycznej po przeprowadzonym przeglądzie,
MED.07.5.10)3) wykonuje działania zgodne z zaleceniami producenta w celu naprawy urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami Przegląd techniczny urządzeń elektroniki medycznej
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie sprawdza wiedzę uczącego się z zakresu przeprowadzania przeglądu technicznego aparatu do elektroterapii. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie jest powiązane z filmem edukacyjnym Serwisowanie urządzeń elektroniki i informatyki medycznej: aparatów do laseroterapii, elektroterapii, ultradźwięków
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.5.9)1) przeprowadza okresowy przegląd urządzeń elektroniki i informatyki medycznej zgodnie z zaleceniami producenta sprzętu,
MED.07.5.9)2) określa stan techniczny urządzeń elektroniki i informatyki medycznej po przeprowadzonym przeglądzie,
MED.07.5.10)3) wykonuje działania zgodne z zaleceniami producenta w celu naprawy urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.10)5) przeprowadza kalibracje oraz testy urządzeń elektroniki i informatyki medycznej po usunięciu usterek lub wymianie materiałów eksploatacyjnych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz Serwisowanie urządzeń elektroniki i informatyki medycznej
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie wymaga od uczącego się oceny, czy dane stwierdzenie jest prawdziwe, czy fałszywe. Materiał sprawdza wiedzę uczącego się z zakresu serwisowania urządzeń elektroniki i informatyki medycznej. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie jest powiązane z filmem edukacyjnym Serwisowanie urządzeń elektroniki i informatyki medycznej: aparatów do laseroterapii, elektroterapii, ultradźwięków
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.5.6)1) rozpoznaje narzędzia do naprawy i regulacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.6)2) kompletuje sprzęt kontrolno‑pomiarowy do naprawy i regulacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.9)1) przeprowadza okresowy przegląd urządzeń elektroniki i informatyki medycznej zgodnie z zaleceniami producenta sprzętu,
MED.07.5.9)2) określa stan techniczny urządzeń elektroniki i informatyki medycznej po przeprowadzonym przeglądzie,
MED.07.5.10)1) rozpoznaje uszkodzenia urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.10)2) lokalizuje uszkodzenia urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.10)3) wykonuje działania zgodne z zaleceniami producenta w celu naprawy urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.10)4) wymienia zużyte materiały eksploatacyjne,
MED.07.5.10)5) przeprowadza kalibracje oraz testy urządzeń elektroniki i informatyki medycznej po usunięciu usterek lub wymianie materiałów eksploatacyjnych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie ukierunkowane na uporządkowanie Diagnostyka urządzeń elektroniki medycznej
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie wymaga od uczącego się uporządkowania w odpowiedniej kolejności czynności związanych z diagnostyką aparatu do laseroterapii. Materiał sprawdza wiedzę uczącego się z zakresu diagnostyki aparatu do laseroterapii. Jest to zadanie trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie jest powiązane z filmem edukacyjnym Serwisowanie urządzeń elektroniki i informatyki medycznej: aparatów do laseroterapii, elektroterapii, ultradźwięków
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.5.6)1) rozpoznaje narzędzia do naprawy i regulacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.6)2) kompletuje sprzęt kontrolno‑pomiarowy do naprawy i regulacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.9)1) przeprowadza okresowy przegląd urządzeń elektroniki i informatyki medycznej zgodnie z zaleceniami producenta sprzętu,
MED.07.5.9)2) określa stan techniczny urządzeń elektroniki i informatyki medycznej po przeprowadzonym przeglądzie,
MED.07.5.10)1) rozpoznaje uszkodzenia urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.10)2) lokalizuje uszkodzenia urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.10)3) wykonuje działania zgodne z zaleceniami producenta w celu naprawy urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
MED.07.5.10)4) wymienia zużyte materiały eksploatacyjne,
MED.07.5.10)5) przeprowadza kalibracje oraz testy urządzeń elektroniki i informatyki medycznej po usunięciu usterek lub wymianie materiałów eksploatacyjnych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Uzupełnianie podpisów obrazka Przygotowanie do serwisowania
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie wymaga od uczącego się przyporządkowania nazw narzędzi do odpowiednich obrazków. Materiał sprawdza wiedzę uczącego się z zakresu znajomości narzędzi do naprawy i regulacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej. Jest to zadanie trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie jest powiązane z filmem edukacyjnym Serwisowanie urządzeń elektroniki i informatyki medycznej: aparatów do laseroterapii, elektroterapii, ultradźwięków
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.5.6)1) rozpoznaje narzędzia do naprawy i regulacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Krzyżówka Urządzenia i mierniki do diagnostyki urządzeń elektroniki i informatyki medycznej
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem uczącego się jest odgadnięcie haseł krzyżówki, którymi są nazwy urządzeń i mierników do diagnostyki urządzeń elektroniki i informatyki medycznej pokazane na fotografiach. Hasło główne krzyżówki: pomiar. Materiał sprawdza wiedzę uczącego się z zakresu znajomości urządzeń i mierników do diagnostyki urządzeń elektroniki i informatyki medycznej. Jest to zadanie trudne. Zadanie daje możliwość sprawdzania wiedzy oraz umiejętności uczących się i równocześnie pozwala na uzupełnienie wykrytych braków.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie,
otrzymania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.
Zadanie jest powiązane z filmem edukacyjnym Serwisowanie urządzeń elektroniki i informatyki medycznej: aparatów do laseroterapii, elektroterapii, ultradźwięków
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.5.6)2) kompletuje sprzęt kontrolno‑pomiarowy do naprawy i regulacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści