E-materiały do kształcenia zawodowego

Wirtualny ośrodek dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej (Wirtualny ODGiK)

BUD.18. Wykonywanie pomiarów sytuacyjnych, wysokościowych i realizacyjnych oraz opracowywanie wyników tych pomiarów - Technik geodeta 311104

bg‑green

Przewdonik dla nauczyciela

s

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik geodetaWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik geodeta

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik geodeta 311104. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.18 Wykonywanie pomiarów sytuacyjnych, wysokościowych i realizacyjnych oraz opracowywanie wyników tych pomiarów.

Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji BUD.18 Wykonywanie pomiarów sytuacyjnych, wysokościowych i realizacyjnych oraz opracowywanie wyników tych pomiarów: zakładanie i pomiar osnów pomiarowych oraz wykonywania pomiarów sytuacyjnych i wysokościowych terenu.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

BUD.18.2. Podstawy geodezji

Uczeń:

  • 10) stosuje przepisy prawa geodezyjnego i kartograficznego,

  • 12) korzysta z danych państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,

  • 13) posługuje się dokumentacją geodezyjną i kartograficzną,

  • 14) korzysta z geodezyjnych programów komputerowych.

BUD.18.4. Sporządzanie opracowań kartograficznych

Uczeń:

  • 3) zakłada i aktualizuje bazę danych obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500 – 1:5000, zwaną „BDOT500” zgodnie z rozporządzeniem Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 2 listopada 2015 r. w sprawie bazy danych obiektów topograficznych oraz mapy zasadniczej (Dz. U. poz. 2028),

  • 4) zakłada i aktualizuje bazę danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu,

  • 7) wprowadza dane do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz dokonuje ich aktualizacji.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Struktura e‑zasobu

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy na temat wirtualnego ośrodka dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.

2. Materiały multimedialne

To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy. Materiał Wirtualny ośrodek dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej (Wirtualny ODGiK) składa się z czterech materiałów multimedialnych:

Pozwala użytkownikowi na ćwiczenie zadań zawodowych związanych ze zgłaszaniem prac geodezyjnych oraz pobieraniem materiałów do wykonania pracy w celu przygotowania dokumentacji przekazywanej do PZGiK.

Uczeń zobaczy kolejne czynności wykonywane w ramach obsługi programów do zakładania i prowadzenia baz danych BDOT500 i GESUT. Pozna zadania zawodowe technika geodety i dowie się m.in., jak należy sporządzać opracowania geodezyjne i kartograficzne.

Uczeń pozna kompetencje technika geodety oraz zobaczy, jak należy wprowadzać dane do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz dokonywać ich aktualizacji.

Przedstawia zasady sporządzania operatu technicznego, kompletowania operatu technicznego, archiwizacji prac geodezyjnych oraz obiegu dokumentów w pracach geodezyjnych (od zlecenia do wystawienia faktury).

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDfzT9R2U4Interaktywne materiały sprawdzające – dzięki interesującym formom (quizy, puzzle, krzyżówki) - uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy na temat wirtualnego ośrodek dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuD82S96uSoSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaD4VYkxFQsPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDEzD4gUO1Przewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD2X8rRtSsNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDquOU7OyAInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu technik geodeta

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik geodeta

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z technikami wykonywania pomiarów sytuacyjnych, wysokościowych i realizacyjnych. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Symulator

Praca w parach lub w grupach

Nauczyciel może wykorzystać symulator podczas zajęć jako zadanie do wykonania w parach lub małych grupach. Ważne jest, aby każdy uczeń brał udział w procesie decyzyjnym. Przed przystąpieniem do pracy należy wspólnie z uczniami ustalić kryteria, np. wygrywa ten zespół, który najszybciej ukończy zadanie.

Film instruktażowy

Praca całego zespołu klasowego

Nauczyciel wyświetla uczniom krótki film ukazujący obsługę programów do zakładania i prowadzenia baz danych BDOT500 i GESUT. Uczniowie poproszeni są o zamknięcie oczu i wysłuchanie lektora. Po projekcji filmu piszą scenariusz, wskazując, które elementy wizualne pojawiały się, według nich, na filmie. Po sporządzeniu notatek uczniowie prezentują swoje pomysły. Nauczyciel prosi o obejrzenie całego filmu – wizji i fonii – i komentarz na temat adekwatności oryginału i autorskich pomysłów.

Praca w grupach

Nauczyciel wyświetla uczniom krótki film ukazujący obsługę programów do zakładania i prowadzenia baz danych BDOT500 i GESUT. Uczniowie tym razem widzą obrazy, jednak nie słyszą lektora. Podzieleni na grupy, uzupełniają film o ów tekst. Swoje propozycje przedstawiają innym grupom. Po prezentacji nauczyciel wyświetla film – tym razem wizję i fonię. Uczniowie dyskutują nad zbieżnościami i rozbieżnościami w scenariuszach  – swoich i oryginalnym.

Film edukacyjny

Praca w grupach

Uczniowie oglądają film. Jeden z uczniów w grupie, opierając się na strategii „Wymień, pytaj, notuj, zapamiętaj”, wybiera z materiału jedno zagadnienie, które pojawia się w filmie, jest – według niego – kluczowe, i zapisuje je na kartce. Pozostała część grupy  w ciągu trzech minut powinna wypisać na kartkach jak najwięcej innych słów, które pojawiają się w filmie i są z podanym zagadnieniem skorelowane. Każdy z uczniów podaje jedno słowo. Kiedy wszystkie zostaną już zapisane, uczniowie proszeni są o ich przedstawienie na forum klasowym - wyjaśnienie, zdefiniowanie, a także ich kwestionowanie (być może pojawią się słowa, które są dość odległe od tematu). Nauczyciel zachęca do dyskusji dotyczącej zasadności wyboru.

Po zakończonej dyskusji nauczyciel wyświetla raz jeszcze film. Uczniowie sprawdzają, czy zapisane na tablicy słowa rzeczywiście się w nim pojawiają.

Plansza interaktywna

Praca w grupach, praca całego zespołu klasowego

Uczniowie poproszeni są o zapoznanie się z planszą interaktywną przed zajęciami. Grupa uczniów (2‑5 osób) przygotowuje się do zaprezentowania tego materiału, wcielając się w rolę ekspertów. Istotne jest, aby zachęcić ekspertów do zapoznania się z innymi dostępnymi źródłami. Podczas zajęć moderatorzy rozpoczynają dyskusję panelową, określając temat i przedstawiając ekspertów. Eksperci prezentują swoje tezy na temat kryteriów doboru stolarki budowlanej do rodzaju budynku. Moderatorzy zachęcają do dyskusji, udzielają głosu, pilnują czasu wypowiedzi, podsumowują etapy dyskusji, jeśli zachodzi taka potrzeba – interweniują (nie dopuszczają do kłótni), zbierają wszystkie tezy i wnioski, zapisując je na tablicy.

Interaktywne materiały sprawdzające

To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicymultimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć oraz e‑booka, dzięki któremu będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. symulator, film instruktażowy, film edukacyjny oraz plansza interaktywna stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.

Po zapoznaniu się z symulatorem uczeń może napisać słownik pojęć występujących w materiale.

Po obejrzeniu filmów uczeń może samodzielnie przygotować autorskie zakończenia.

Po zapoznaniu się z planszą interaktywną uczeń może tworzyć notatki w formie mapy myśli.

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Symulator

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą wykonywać ćwiczenie wolniej, powracać do elementów, które sprawiają im trudność;

uczniowie zdolni mogą napisać swój własny program;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie – program pokazuje postępy.

Filmy

Sekwencje zawierają podpisy, z których mogą skorzystać wszyscy uczniowie, także słabosłyszący;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą odtwarzać sekwencje kilkukrotnie, pauzować je; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zaproponować autorskie scenariusze realizujące tematy poruszane w sekwencjach;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.

Plansza interaktywna

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą powracać do wybranych aspektów planszy, oglądać je wielokrotnie; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą wykreować własną planszę;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Wymagania techniczne

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści