Płaszcze ochronne izolacji przemysłowych
BUD.07. Wykonywanie płaszczy ochronnych z blachy, konstrukcji wsporczych i nośnych oraz izolacji przemysłowych - Monter izolacji przemysłowych 712403
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter izolacji przemysłowychWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter izolacji przemysłowych
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: monter izolacji przemysłowych 712403. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.07. Wykonywanie płaszczy ochronnych z blachy, konstrukcji wsporczych i nośnych oraz izolacji przemysłowych.
Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji BUD.07. Wykonywanie płaszczy ochronnych z blachy, konstrukcji wsporczych i nośnych oraz izolacji przemysłowych: wykonywania płaszczy ochronnych izolacji przemysłowych.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia:
BUD.07.3.
Uczeń:
5) stosuje maszyny, narzędzia oraz przyrządy kontrolno‑pomiarowe do wykonania płaszczy ochronnych oraz konstrukcji wsporczych i nośnych izolacji przemysłowych,
8) wykonuje z blachy elementy płaszczy ochronnych,
11) ocenia jakość wykonywanych elementów płaszcza ochronnego, konstrukcji wsporczych i nośnych.
E‑materiał pozwala nabywać:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu wykonywania płaszczy ochronnych z blachy, konstrukcji wsporczych i nośnych oraz izolacji przemysłowych.
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.
2. Materiały multimedialne
To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy. Materiał Płaszcze ochronne izolacji przemysłowych składa się z czterech materiałów multimedialnych:
Galeria zdjęć – Zastosowanie maszyn, narzędzi do wykonania z blachy płaszczy ochronnychGaleria zdjęć – Zastosowanie maszyn, narzędzi do wykonania z blachy płaszczy ochronnych
To dwa albumy: pierwszy przedstawia narzędzia i urządzenia do ręcznej obróbki blach w celu wykonania płaszczy ochronnych, drugi zaś koncentruje się na maszynach stosowanych do mechanicznej obróbki blach – oczywiście także do wykonania płaszczy ochronnych.
Wycieczka wirtualna – Warsztat pracy blacharza izolacji przemysłowychWycieczka wirtualna – Warsztat pracy blacharza izolacji przemysłowych
Dzięki niej uczeń zwiedzi halę, w której powstają elementy płaszcza ochronnego, a także pozna szereg operacji technologicznych, zmierzających do ich wykonania.
Animacja 2D/3D – Trasowanie elementów płaszczy ochronnychAnimacja 2D/3D – Trasowanie elementów płaszczy ochronnych
Prezentuje trasowanie elementów płaszczy ochronnych, np. walca, stożka ściętego, kolana prostego, kolana dwusegmentowego, kolana trzysegmentowego, rurociągów, kaptura kołnierzowego, kaptura zaworowego, kaptura ściętego, dennicy wypukłej, trójnika... A wszystko to w 2D i 3D!
Sekwencje filmowe – Montaż kontrolny elementów płaszcza ochronnegoSekwencje filmowe – Montaż kontrolny elementów płaszcza ochronnego
Uczeń dowie się, kim jest monter izolacji przemysłowych, jakie powinien mieć kompetencje i kwalifikacje, a także zobaczy go przy pracy, czyli podczas wykonywania płaszczy ochronnych izolacji przemysłowych.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki interesującym formom (quizy, puzzle, krzyżówki) - uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu wykonania płaszczy ochronnych izolacji przemysłowych.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu monter izolacji przemysłowych
1. Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z technikami wykonania płaszczy ochronnych izolacji przemysłowych. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.
Galeria zdjęć
Praca w grupach
Uczniowie zapoznają się z galerią przedstawiającą narzędzia i urządzenia do ręcznej obróbki blach w celu wykonania płaszczy ochronnych oraz maszyny stosowane do mechanicznej obróbki blach. Uczniowie dzielą się na grupy i - na podstawie zawartości galerii - tworzą dwie sekwencje filmowe: z podziałem na role (wraz z dialogami), z informacją o scenografii, z tekstem lektora. Grupy prezentują swoje pomysły na forum klasowym, wspólnie wybierane są najciekawsze sekwencje.
Praca całego zespołu klasowego
Uczniowie zapoznają się z galerią (zdjęcia i opisy). Nauczyciel wyświetla ponownie galerię, tym razem same fotografie. Uczniowie - po kolei - proponują dopisanie komiksowych chmurek - dialogów (antropomorfizacja), zabawnych opisów, które korespondują z tematem i są odzwierciedleniem funkcji, którą pełnią urządzenia i maszyny. Nauczyciel zapisuje propozycje na tablicy. Po wykonaniu zadania dialogi/opisy są wspólnie odczytywane.
Wycieczka wirtualna
Praca grupowa
Uczniowie zapoznają się z wirtualną wycieczką (hala, w której powstają elementy płaszcza ochronnego) poza lekcjami, w domu. Nauczyciel prosi, żeby przynieśli na zajęcia kolorowe wycinki prasowe, kolorowy papier, piasek, farby plakatowe, kawałki tkanin. Uczniowie dzielą się na grupy 7‑8-osobowe. Każda z nich otrzymuje duże arkusze papieru. Nauczyciel wyjaśnia, na czym polega technika kolażu, ustala temat (korespondujący z wirtualną wycieczką). Grupy wyznaczają liderów, którzy będą kierowali pracą zespołów, opracowują koncept i wykonują kolaż. Po zakończeniu prac odbywa się wernisaż – grupy prezentują swoje prace, wyjaśniają założenia, wykonanie. Pozostali uczniowie komentują, stawiają pytania.
Praca całego zespołu klasowego
Uczniowie podczas zajęć zapoznają się z wirtualną wycieczką. Nauczyciel upewnia się, że uczniowie nie mają żadnych wątpliwości, zrozumieli treści przekazane w materiale. Na tablicy zapisuje hasło: hala, w której powstają elementy płaszcza ochronnego, od którego odchodzą promienie. Uczniowie proponują dopisanie skojarzeń (słowa powinny zawierać się w wirtualnej wycieczce). Nauczyciel do każdego nowego hasła dorysowuje promienie podrzędne: uczniowie wymieniają skojarzenia (nadal zawierające się w multimedium). Dzięki tej metodzie („Mapie myśli”) uczniowie opracowują problem z wykorzystaniem pojęć, skojarzeń, zwrotów.
Animacja 2D/3D
Praca całego zespołu klasowego
Uczniowie zapoznają się z animacją przedstawiającą trasowanie elementów płaszczy ochronnych. Nauczyciel prosi, aby jeden z uczniów napisał na kartce jedno zdanie, które traktuje o początku animacji. Kartka jest przekazana do kolejnego ucznia, który dopisuje drugie zdanie – c.d. streszczenia animacji. Nauczyciel powinien uprzedzić uczniów, aby koncentrowali się jedynie na fragmencie animacji, żeby każdy z uczniów mógł zamieścić swoje zdanie. Po zakończonej pracy nauczyciel odczytuje streszczenie, pyta o wnioski: czy jest ono pełne, czy praca ta była trudna etc.
Praca indywidualna
Uczniowie zapoznają się z animacją. Każdy z uczniów pisze SMS (krótką wiadomość tekstową) do wybranego adresata, w którym informuje o animacji: opisuje ją, zachęca do jej obejrzenia, a może wręcz przeciwnie? Istotne jest, aby formułę, czyli styl wypowiedzi, dopasować do konkretnego odbiorcy (uczeń powinien wziąć pod uwagę wiek, stopień zażyłości etc.).
Sekwencje filmowe
Praca całego zespołu klasowego
Uczniowie oglądają sekwencje filmowe, związane z montażem kontrolnym elementów płaszcza ochronnego. Nauczyciel, wprowadzając w temat i realizację lekcji, rozmawia z uczniami o piktogramach: czym są, jakie mają cechy konstytutywne. Ustalane są kryteria, jakimi powinien cechować się „dobry piktogram”, czyli: prostotą, czytelnością wszystkich elementów, jednoznacznością wypowiedzi, uniwersalnym charakterem. Nauczyciel zapisuje na tablicy: sekwencja 1, sekwencja 2 etc., uczniowie zaś przyczepiają obok napisu przygotowane wcześniej piktogramy. Prace są oceniane według wyznaczonych wyżej kryteriów.
Interaktywne materiały sprawdzające
To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
2. Praca uczniów poza zajęciami
Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć, dzięki któremu będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Galeria zdjęć, wycieczka wirtualna, animacja 2D/3D oraz sekwencje filmowe stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.
Po obejrzeniu galerii uczeń może samodzielnie przygotować własny wybór zdjęć nawiązujący do omawianego tematu.
Po zapoznaniu się z wycieczką wirtualną uczeń może przygotować autorski projekt wycieczki.
Po obejrzeniu animacji uczeń może stworzyć słownik pojęć występujących z materiale wraz z ich wyjaśnieniem.
Po obejrzeniu sekwencji filmowych uczeń może dopisać scenariusz do kolejnej sekwencji, powiązanej tematycznie z e‑materiałem i multimedium.
3. Indywidualizacja pracy z uczniem
Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Galeria zdjęć
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą powracać do wybranych zdjęć, oglądać je wielokrotnie; pozwoli im to skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą zrobić własne zdjęcia, wzbogacające galerię;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.
Wycieczka wirtualna
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą prowadzić research – szukając w dostępnych źródłach miejsc, które pojawiają się w wycieczce; pozwoli im to skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą przedstawić zespołowi klasowemu własną wycieczkę;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą zapisywać swoje myśli na kartkach.
Animacja 2D/3D
Animacja zawiera podpisy, z których mogą skorzystać wszyscy uczniowie, także słabosłyszący;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą szukać w dostępnych źródłach grafik traktujących o trasowaniu elementów płaszczy ochronnych; pozwoli im to skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą wykreować własną animację;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą robić notatki w formie pamiętnika.
Sekwencje filmowe
Sekwencje zawierają podpisy, z których mogą skorzystać wszyscy uczniowie, także słabosłyszący;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą odtwarzać sekwencje kilkukrotnie, pauzować je; pozwoli im to skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą zaproponować autorskie scenariusze realizujące tematy poruszane w sekwencjach;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.
Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści