Obsługa systemów informatyki w medycynie
MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej - Technik elektroniki i informatyki medycznej 311411
Przewodnik dla nauczyciela
Autor przewodnika: Arkadiusz Świątek
Konsultant przewodnika: Michał Krzyczmanik
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznymWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnychWykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Obsługa systemów informatyki w medycynie
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Technik elektroniki i informatyki medycznej 311411
Kod i nazwa kwalifikacji
MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej
Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia
MED.07.4. Instalacja, uruchamianie i konfiguracja urządzeń elektroniki i systemów informatyki medycznej
MED.07.5. Eksploatacja urządzeń elektroniki i informatyki medycznej
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
MED.07.4.13) instaluje, zakłada i administruje bazy danych w systemach informatyki medycznej
MED.07.4.13)3) dostosowuje bazę danych do potrzeb placówki medycznej
MED.07.4.14) obsługuje systemy operacyjne wielodostępowe i wielozadaniowe dla informatyki medycznej
MED.07.4.14)1) posługuje się systemami operacyjnymi wielodostępowymi dla informatyki medycznej
MED.07.4.15) archiwizuje dane na różnych nośnikach w systemach informatyki medycznej
MED.07.4.15)1) posługuje się programami archiwizującymi dane
MED.07.4.15)4) dobiera nośniki danych w zależności od potrzeb i wielkości danych
MED.07.4.16) charakteryzuje pojęcia oraz stosuje oprogramowanie specjalistyczne dotyczące technik programowania w systemach informatyki medycznej
MED.07.4.16)1) rozpoznaje pojęcia dotyczące technik programowania w systemach informatyki medycznej
MED.07.5.1) obsługuje System Informacji Medycznej
MED.07.5.1)1) odczytuje dane z Systemu Informacji Medycznej
MED.07.5.1)2) dokonuje operacji eksportu i importu danych z Systemu Informacji Medycznej
MED.07.5.1)3) posługuje się danymi Systemu Informacji Medycznej
MED.07.5.1)4) zabezpiecza dane pochodzące z Systemu Informacji Medycznej
Cele ogólne e‑materiału
Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej: instalacja, uruchamianie i konfiguracja urządzeń elektroniki i systemów informatyki medycznej.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
„Systemy informatyczne wspierające pracę placówki medycznej i apteki” - atlas interaktywny„Systemy informatyczne wspierające pracę placówki medycznej i apteki” - atlas interaktywny
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Atlas interaktywny powiązany jest z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi oraz słownikiem pojęć dla e‑materiału.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Tytuł materiału multimedialnego
Systemy informatyczne wspierające pracę placówki medycznej i apteki
Typ materiału multimedialnego
Atlas interaktywny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Atlas interaktywny prezentuje obszary pracy placówki medycznej i apteki wspierane przez wewnętrzny system informatyczny.
W atlasie przedstawiono także zewnętrzne systemy informatyczne służby zdrowia, z którymi musi komunikować się system funkcjonujący w danej placówce.
Atlas interaktywny powiązany jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:
zadanie z lukami „Obszary pracy apteki wspierane przez system informatyczny”,
zadanie ukierunkowane na grupowanie „Obszary pracy placówki medycznej wspierane przez system informatyczny”,
zadanie typu prawda czy fałsz „Systemy informatyczne służby zdrowia”,
wskazywanie poprawnych odpowiedzi „Systemy informatyczne w placówkach służby zdrowia”.
Atlas interaktywny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.4.13)3) dostosowuje bazę danych do potrzeb placówki medycznej,
MED.07.4.14)1) posługuje się systemami operacyjnymi wielodostępowymi dla informatyki medycznej,
MED.07.4.15)1) posługuje się programami archiwizującymi dane,
MED.07.4.15)4) dobiera nośniki danych w zależności od potrzeb i wielkości danych,
MED.07.4.16)1) rozpoznaje pojęcia dotyczące technik programowania w systemach informatyki medycznej,
MED.07.5.1)1) odczytuje dane z Systemu Informacji Medycznej,
MED.07.5.1)2) dokonuje operacji eksportu i importu danych z Systemu Informacji Medycznej,
MED.07.5.1)3) posługuje się danymi Systemu Informacji Medycznej,
MED.07.5.1)4) zabezpiecza dane pochodzące z Systemu Informacji Medycznej.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiąganie następujących celów:
identyfikowanie obszarów działania placówki służby zdrowia wspieranych przez wewnętrzny system informatyczny,
rozpoznawanie systemów informatycznych służby zdrowia, z którymi komunikować się powinien wewnętrzny system informatyczny placówki.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Atlas interaktywny może zostać wykorzystany przez nauczyciela podczas lekcji, a także podczas realizacji zajęć w placówkach kształcenia praktycznego, zarówno do pracy samokształceniowej (indywidualnej) każdego uczącego się, jak również podczas wykonywania zadań w podgrupach lub na wykładach z całym zespołem, w celu przybliżenia tematyki realizowanej na zajęciach dydaktycznych.
Praca indywidualna
Uczący się oglądają atlas interaktywny i notują zagadnienia, których nie rozumieją, które wymagają dodatkowych wyjaśnień. Wątpliwości wyjaśniają samodzielnie po ponownym obejrzeniu atlasu, wykorzystując słownik lub netografię, z pomocą innych uczących się lub nauczyciela.
Po zapoznaniu się z multimedium uczący się, z pomocą nauczyciela lub korzystając z jego wskazówek, może stworzyć mapę myśli lub broszurę informacyjną dotyczącą np. systemów informatycznych wspierających pracę apteki.
Praca w grupach
Każda grupa pracuje nad jednym obszarem pracy placówki wspieranym przez system informatyczny. Przygotowuje plakat ilustrujący połączenia tego obszaru z innymi oraz z zewnętrznymi systemami służby zdrowia.
Wskazane byłoby, by w ten sposób opracowane były obie przedstawione w atlasie placówki.
Pod koniec zajęć przedstawiciele grup prezentują wyniki pracy pozostałym uczącym się.
Praca z całym zespołem
Pod kierunkiem nauczyciela uczący się dyskutują nad formami wsparcia zatrudnionego w placówce technika elektroniki i informatyki medycznej przy korzystaniu z systemów informatycznych.
Uczący się mogą wspólnie zrobić listę cech systemu informatycznego, który najlepiej sprawdzi się w placówce służby zdrowia.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Atlas interaktywny można wykorzystać do lekcji odwróconej – uczący się samodzielnie przygotowują informacje o systemach informatycznych służby zdrowia, by omówić ich funkcje w trakcie zajęć.
W trakcie zadań praktycznych odbywanych u pracodawcy, uczący się zbiera informacje o funkcjonującym systemie informatycznym, jego mocnych i słabych stronach, przygotowuje schemat obiegu informacji w placówce, listę danych przekazywanych do zewnętrznych systemów informatycznych.
Praca w grupach
Uczący się mogą przeprowadzić wywiady w lokalnych placówkach służby zdrowia na temat funkcjonujących tam systemów informatycznych. Dowiedzieć się o ich zaletach i wadach. Zrobić listę potencjalnych zadań zatrudnionego w placówce technika elektroniki i informatyki medycznej związanych z korzystaniem z systemów informatycznych. Dobrze byłoby zebrane informacje przygotować w formie prezentacji, którą będzie można udostępnić innym uczącym się.
Uczący się mogą przygotować prezentację Systemu Informacji Medycznej z podaniem informacji, które są przez SIM gromadzone.
Uczący się mogą poszukać zadań egzaminacyjnych dotyczących systemów informatycznych funkcjonujących w służbie zdrowia i przygotować odpowiedzi, korzystając z atlasu.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Atlas można wykorzystać do pracy zarówno z uczącymi się mającymi trudności w przyswajaniu wiedzy, jak i uzdolnionymi.
Wspierając osoby mające trudności w uczeniu się, można omawiać poszczególne elementy atlasu, wyjaśniając niezrozumiałe lub nieznane zagadnienia.
Uczący się zainteresowani tematyką systemów informatycznych mogą samodzielnie lub w grupach przygotować informację o systemach informatycznych działających w służbie zdrowia.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami „Obszary pracy apteki wspierane przez system informatyczny”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na uzupełnieniu tekstu podanymi wyrażeniami.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie powiązane jest z atlasem interaktywnym „Systemy informatyczne wspierające pracę placówki medycznej i apteki”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.5.1)1) odczytuje dane z Systemu Informacji Medycznej,
MED.07.5.1)3) posługuje się danymi Systemu Informacji Medycznej,
MED.07.5.1)4) zabezpiecza dane pochodzące z Systemu Informacji Medycznej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Obszary pracy placówki medycznej wspierane przez system informatyczny”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie polega na pogrupowaniu wskazanych form pracy w placówce medycznej do odpowiedniego obszaru pracy.
Jest to zadanie trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie powiązane jest z atlasem interaktywnym „Systemy informatyczne wspierające pracę placówki medycznej i apteki”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.5.1)1) odczytuje dane z Systemu Informacji Medycznej,
MED.07.5.1)3) posługuje się danymi Systemu Informacji Medycznej,
MED.07.5.1)4) zabezpiecza dane pochodzące z Systemu Informacji Medycznej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz „Systemy informatyczne służby zdrowia”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie wymaga od uczącego się oceny, czy dane stwierdzenie jest prawdziwe, czy fałszywe.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie powiązane jest z atlasem interaktywnym „Systemy informatyczne wspierające pracę placówki medycznej i apteki”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.5.1)1) odczytuje dane z Systemu Informacji Medycznej,
MED.07.5.1)3) posługuje się danymi Systemu Informacji Medycznej,
MED.07.5.1)4) zabezpiecza dane pochodzące z Systemu Informacji Medycznej.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Wskazywanie poprawnych odpowiedzi „Systemy informatyczne w placówkach służby zdrowia”
Opis materiału sprawdzającego
W zadaniu podane są cztery stwierdzenia dotyczące systemów informatycznych w placówkach służby zdrowia. Zadaniem uczącego się jest wskazanie wszystkich zdań prawdziwych.
Jest to zadanie łatwe.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Zadanie powiązane jest z atlasem interaktywnym „Systemy informatyczne wspierające pracę placówki medycznej i apteki”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.5.1)1) odczytuje dane z Systemu Informacji Medycznej,
MED.07.5.1)3) posługuje się danymi Systemu Informacji Medycznej,
MED.07.5.1)4) zabezpiecza dane pochodzące z Systemu Informacji Medycznej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści