E-materiały do kształcenia zawodowego

Obsługa systemów informatyki w medycynie

MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej - Technik elektroniki i informatyki medycznej 311411

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Arkadiusz Świątek

Konsultant przewodnika: Michał Krzyczmanik

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Obsługa systemów informatyki w medycynie

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik elektroniki i informatyki medycznej 311411

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

MED.07.4. Instalacja, uruchamianie i konfiguracja urządzeń elektroniki i systemów informatyki medycznej
MED.07.5. Eksploatacja urządzeń elektroniki i informatyki medycznej

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
MED.07.4.13) instaluje, zakłada i administruje bazy danych w systemach informatyki medycznej
MED.07.4.13)3) dostosowuje bazę danych do potrzeb placówki medycznej
MED.07.4.14) obsługuje systemy operacyjne wielodostępowe i wielozadaniowe dla informatyki medycznej
MED.07.4.14)1) posługuje się systemami operacyjnymi wielodostępowymi dla informatyki medycznej
MED.07.4.15) archiwizuje dane na różnych nośnikach w systemach informatyki medycznej
MED.07.4.15)1) posługuje się programami archiwizującymi dane
MED.07.4.15)4) dobiera nośniki danych w zależności od potrzeb i wielkości danych
MED.07.4.16) charakteryzuje pojęcia oraz stosuje oprogramowanie specjalistyczne dotyczące technik programowania w systemach informatyki medycznej
MED.07.4.16)1) rozpoznaje pojęcia dotyczące technik programowania w systemach informatyki medycznej
MED.07.5.1) obsługuje System Informacji Medycznej
MED.07.5.1)1) odczytuje dane z Systemu Informacji Medycznej
MED.07.5.1)2) dokonuje operacji eksportu i importu danych z Systemu Informacji Medycznej
MED.07.5.1)3) posługuje się danymi Systemu Informacji Medycznej
MED.07.5.1)4) zabezpiecza dane pochodzące z Systemu Informacji Medycznej

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej: instalacja, uruchamianie i konfiguracja urządzeń elektroniki i systemów informatyki medycznej.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Atlas interaktywny powiązany jest z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi oraz słownikiem pojęć dla e‑materiału.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Systemy informatyczne wspierające pracę placówki medycznej i apteki

Typ materiału multimedialnego

Atlas interaktywny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Atlas interaktywny prezentuje obszary pracy placówki medycznej i apteki wspierane przez wewnętrzny system informatyczny.
W atlasie przedstawiono także zewnętrzne systemy informatyczne służby zdrowia, z którymi musi komunikować się system funkcjonujący w danej placówce.

Atlas interaktywny powiązany jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:

  • zadanie z lukami „Obszary pracy apteki wspierane przez system informatyczny”,

  • zadanie ukierunkowane na grupowanie „Obszary pracy placówki medycznej wspierane przez system informatyczny”,

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Systemy informatyczne służby zdrowia”,

  • wskazywanie poprawnych odpowiedzi „Systemy informatyczne w placówkach służby zdrowia”.

Atlas interaktywny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.4.13)3) dostosowuje bazę danych do potrzeb placówki medycznej,
MED.07.4.14)1) posługuje się systemami operacyjnymi wielodostępowymi dla informatyki medycznej,
MED.07.4.15)1) posługuje się programami archiwizującymi dane,
MED.07.4.15)4) dobiera nośniki danych w zależności od potrzeb i wielkości danych,
MED.07.4.16)1) rozpoznaje pojęcia dotyczące technik programowania w systemach informatyki medycznej,
MED.07.5.1)1) odczytuje dane z Systemu Informacji Medycznej,
MED.07.5.1)2) dokonuje operacji eksportu i importu danych z Systemu Informacji Medycznej,
MED.07.5.1)3) posługuje się danymi Systemu Informacji Medycznej,
MED.07.5.1)4) zabezpiecza dane pochodzące z Systemu Informacji Medycznej.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiąganie następujących celów:

  • identyfikowanie obszarów działania placówki służby zdrowia wspieranych przez wewnętrzny system informatyczny,

  • rozpoznawanie systemów informatycznych służby zdrowia, z którymi komunikować się powinien wewnętrzny system informatyczny placówki.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Atlas interaktywny może zostać wykorzystany przez nauczyciela podczas lekcji, a także podczas realizacji zajęć w placówkach kształcenia praktycznego, zarówno do pracy samokształceniowej (indywidualnej) każdego uczącego się, jak również podczas wykonywania zadań w podgrupach lub na wykładach z całym zespołem, w celu przybliżenia tematyki realizowanej na zajęciach dydaktycznych.

Praca indywidualna

Uczący się oglądają atlas interaktywny i notują zagadnienia, których nie rozumieją, które wymagają dodatkowych wyjaśnień. Wątpliwości wyjaśniają samodzielnie po ponownym obejrzeniu atlasu, wykorzystując słownik lub netografię, z pomocą innych uczących się lub nauczyciela.

Po zapoznaniu się z multimedium uczący się, z pomocą nauczyciela lub korzystając z jego wskazówek, może stworzyć mapę myśli lub broszurę informacyjną dotyczącą np. systemów informatycznych wspierających pracę apteki.

Praca w grupach

Każda grupa pracuje nad jednym obszarem pracy placówki wspieranym przez system informatyczny. Przygotowuje plakat ilustrujący połączenia tego obszaru z innymi oraz z zewnętrznymi systemami służby zdrowia.
Wskazane byłoby, by w ten sposób opracowane były obie przedstawione w atlasie placówki.
Pod koniec zajęć przedstawiciele grup prezentują wyniki pracy pozostałym uczącym się.

Praca z całym zespołem

Pod kierunkiem nauczyciela uczący się dyskutują nad formami wsparcia zatrudnionego w placówce technika elektroniki i informatyki medycznej przy korzystaniu z systemów informatycznych.

Uczący się mogą wspólnie zrobić listę cech systemu informatycznego, który najlepiej sprawdzi się w placówce służby zdrowia.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Atlas interaktywny można wykorzystać do lekcji odwróconej – uczący się samodzielnie przygotowują informacje o systemach informatycznych służby zdrowia, by omówić ich funkcje w trakcie zajęć.

W trakcie zadań praktycznych odbywanych u pracodawcy, uczący się zbiera informacje o funkcjonującym systemie informatycznym, jego mocnych i słabych stronach, przygotowuje schemat obiegu informacji w placówce, listę danych przekazywanych do zewnętrznych systemów informatycznych.

Praca w grupach

Uczący się mogą przeprowadzić wywiady w lokalnych placówkach służby zdrowia na temat funkcjonujących tam systemów informatycznych. Dowiedzieć się o ich zaletach i wadach. Zrobić listę potencjalnych zadań zatrudnionego w placówce technika elektroniki i informatyki medycznej związanych z korzystaniem z systemów informatycznych. Dobrze byłoby zebrane informacje przygotować w formie prezentacji, którą będzie można udostępnić innym uczącym się.

Uczący się mogą przygotować prezentację Systemu Informacji Medycznej z podaniem informacji, które są przez SIM gromadzone.

Uczący się mogą poszukać zadań egzaminacyjnych dotyczących systemów informatycznych funkcjonujących w służbie zdrowia i przygotować odpowiedzi, korzystając z atlasu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Atlas można wykorzystać do pracy zarówno z uczącymi się mającymi trudności w przyswajaniu wiedzy, jak i uzdolnionymi.

Wspierając osoby mające trudności w uczeniu się, można omawiać poszczególne elementy atlasu, wyjaśniając niezrozumiałe lub nieznane zagadnienia.

Uczący się zainteresowani tematyką systemów informatycznych mogą samodzielnie lub w grupach przygotować informację o systemach informatycznych działających w służbie zdrowia.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Obszary pracy apteki wspierane przez system informatyczny”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na uzupełnieniu tekstu podanymi wyrażeniami.

Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z atlasem interaktywnym „Systemy informatyczne wspierające pracę placówki medycznej i apteki”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.5.1)1) odczytuje dane z Systemu Informacji Medycznej,
MED.07.5.1)3) posługuje się danymi Systemu Informacji Medycznej,
MED.07.5.1)4) zabezpiecza dane pochodzące z Systemu Informacji Medycznej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie „Obszary pracy placówki medycznej wspierane przez system informatyczny”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na pogrupowaniu wskazanych form pracy w placówce medycznej do odpowiedniego obszaru pracy.

Jest to zadanie trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z atlasem interaktywnym „Systemy informatyczne wspierające pracę placówki medycznej i apteki”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.5.1)1) odczytuje dane z Systemu Informacji Medycznej,
MED.07.5.1)3) posługuje się danymi Systemu Informacji Medycznej,
MED.07.5.1)4) zabezpiecza dane pochodzące z Systemu Informacji Medycznej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Systemy informatyczne służby zdrowia”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie wymaga od uczącego się oceny, czy dane stwierdzenie jest prawdziwe, czy fałszywe.

Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z atlasem interaktywnym „Systemy informatyczne wspierające pracę placówki medycznej i apteki”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.5.1)1) odczytuje dane z Systemu Informacji Medycznej,
MED.07.5.1)3) posługuje się danymi Systemu Informacji Medycznej,
MED.07.5.1)4) zabezpiecza dane pochodzące z Systemu Informacji Medycznej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Wskazywanie poprawnych odpowiedzi „Systemy informatyczne w placówkach służby zdrowia”

Opis materiału sprawdzającego

W zadaniu podane są cztery stwierdzenia dotyczące systemów informatycznych w placówkach służby zdrowia. Zadaniem uczącego się jest wskazanie wszystkich zdań prawdziwych.

Jest to zadanie łatwe.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Zadanie powiązane jest z atlasem interaktywnym „Systemy informatyczne wspierające pracę placówki medycznej i apteki”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.5.1)1) odczytuje dane z Systemu Informacji Medycznej,
MED.07.5.1)3) posługuje się danymi Systemu Informacji Medycznej,
MED.07.5.1)4) zabezpiecza dane pochodzące z Systemu Informacji Medycznej.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału