E-materiały do kształcenia zawodowego

Bezpieczeństwo ruchu drogowego

Eksploatacja środków transportu drogowego — Kierowca mechanik , Technik transportu drogowego

bg‑turquoise

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

Celem e‑materiału jest zapoznanie ucznia z głównymi zagadnieniami związanymi z kulturą bezpieczeństwa, którą powinni posiąść uczący się.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji

Eksploatacja środków transportu drogowego w zawodach Kierowca mechanik , Technik transportu drogowego

Cele kształcenia

Eksploatacja środków transportu drogowego

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:

  • przygotowanie do kierowania pojazdami samochodowymi w zakresie niezbędnym do uzyskania prawa jazdy kategorii B, C oraz kwalifikacji wstępnej,

  • ocena stanu technicznego środków transportu drogowego,

  • wykonywanie prac związanych z obsługą środków transportu drogowego,

  • wykonywanie prac związanych z przewozem drogowym rzeczy.

Pozwala nabywać kompetencje kluczowe:

  • w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • w zakresie wielojęzyczności,

  • matematyczne oraz te w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Bezpieczeństwo i higiena pracy

Uczeń:

1) posługuje się terminologią związaną z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;

2) charakteryzuje prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;

4) określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;

5) identyfikuje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;

6) przestrzega przepisów prawa dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska występujących w transporcie;

7) organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii oraz przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;

8) stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;

9) udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego.

Podstawy transportu drogowego

Uczeń:

1) omawia zakres regulacji ustawowych w zakresie transportu drogowego;

3) określa czynniki kształtujące planowanie przebiegu procesu transportowego;

4) określa właściwości ładunków;

11) stosuje przepisy prawa dotyczące użytkowania środków transportu.

Przygotowanie do kierowania pojazdami w zakresie niezbędnym do uzyskania prawa jazdy kategorii B, C oraz kwalifikacji wstępnej

Uczeń:

1) stosuje zasady i przepisy służące bezpiecznemu poruszaniu się pojazdem po drodze publicznej;

2) rozpoznaje zagrożenia związane z ruchem drogowym;

4) wykonuje czynności związane z obsługą pojazdu samochodowego w zakresie niezbędnym do uzyskania prawa jazdy kategorii B, C oraz kwalifikacji wstępnej.

Obsługa środków transportu drogowego

Uczeń:

6) wyjaśnia budowę oraz zasadę działania zespołów i podzespołów środków transportu drogowego;

7) rozpoznaje instalacje oraz urządzenia elektryczne i elektroniczne stosowane w środkach transportu drogowego;

8) ocenia stan techniczny środków transportu drogowego;

9) sprawdza stan techniczny pojazdu przed wyjazdem;

10) lokalizuje uszkodzenia zespołów i podzespołów środków transportu drogowego;

12) posługuje się urządzeniami kontrolno‑pomiarowymi środków transportu drogowego;

14) planuje czynności związane z naprawą i konserwacją środków transportu drogowego.

Użytkowanie środków transportu drogowego

Uczeń:

2) przestrzega zasad rozmieszczania, mocowania oraz zabezpieczania przewożonych ładunków;

4) odczytuje wskazania urządzeń kontrolno‑pomiarowych stosowanych w środkach transportu drogowego.

Kompetencje personalne i społeczne

Uczeń:

1) przestrzega zasad kultury osobistej i etyki zawodowej;

2) planuje wykonanie zadania oraz szacuje czas i budżet zadania;

3) ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania;

5) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem;

7) stosuje zasady komunikacji interpersonalnej;

8) stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów;

9) współpracuje w zespole.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieD3pMY67Q3Wprowadzenie

    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne

    Zawierają różnego rodzaju multimedia, które umożliwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

    Film edukacyjny „Kolizje i wypadki drogowe”D15HFF4vZFilm edukacyjny „Kolizje i wypadki drogowe” to materiał zawierający sceny prezentujące główne przyczyny wypadków oraz możliwe skutki:

    • niewłaściwe użytkowanie środka transportu, np. niewłaściwie zamocowany ładunek, nieoczyszczenie szyb, niedostosowanie miejsca za kierownicą itp.,

    • niedostosowanie prędkości do warunków na drodze,

    • nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu;

    • nieprawidłowe zachowanie się wobec pieszego lub innego użytkownika drogi;

    • nieprawidłowe wyprzedzanie;

    • niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami;

    • jazda po niewłaściwej stronie drogi;

    • prowadzenie pod wpływem alkoholu;

    • wjazd na skrzyżowanie przy czerwonym świetle;

    • przejazd przez przejazd kolejowy, gdy przejazd nim jest zabroniony;

    • awaria pojazdu oraz niewłaściwe zabezpieczenie pojazdu, który uległ awarii;

    • zmieniające się warunki atmosferyczne;

    • błędy wynikające ze zmęczenia, roztargnienia, używania środków psychoaktywnych itp.

    • działania służb kontrolujących bezpieczeństwo na drogach oraz stan techniczny środków transportu drogowego, oraz przewożonych ładunków.

    Film instruktażowy (tutorial) „Postępowanie w przypadku uczestniczenia w kolizji lub wypadku drogowym”DRnqqnMuIFilm instruktażowy (tutorial) „Postępowanie w przypadku uczestniczenia w kolizji lub wypadku drogowym” prezentuje kolejne czynności wykonywane w ramach procedury dotyczącej udzielania pierwszej pomocy osobie poszkodowanej w kolizji drogowej. Można dowiedzieć się z niego, w jaki sposób zabezpieczać miejsce kolizji/wypadku oraz jak wzywać służby ratunkowe w danej sytuacji.

    Symulator „Zagrożenia w ruchu drogowym”DRyP6gNEbSymulator „Zagrożenia w ruchu drogowym” zawiera symulacje zdarzeń drogowych wynikających z niewłaściwego użytkowania środka transportu, niedostosowania prędkości do warunków na drodze, nieudzielenia pierwszeństwa przejazdu, nieprawidłowego zachowanie się wobec pieszego lub innego użytkownika drogi, nieprawidłowego wyprzedzania, niezachowania bezpiecznej odległości między pojazdami, jazdy po niewłaściwej stronie drogi, prowadzenia pod wpływem alkoholu, wjazdu na skrzyżowanie przy czerwonym świetle, przejeździe przez przejazd kolejowy, gdy przejazd nim jest zabroniony, awarii pojazdu oraz niewłaściwego zabezpieczenia pojazdu, który uległ awarii, zmieniających się warunków atmosferycznych oraz błędów wynikających ze zmęczenia, roztargnienia, używania środków psychoaktywnych.

    Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning „Udzielanie pierwszej pomocy poszkodowanym w kolizjach i wypadkach drogowych”DweqrKMnHInteraktywne narzędzie typu scenario‑based learning „Udzielanie pierwszej pomocy poszkodowanym w kolizjach i wypadkach drogowych” to uzupełnienie i weryfikacja wiedzy z zakresu udzielania pierwszej pomocy w sytuacji wypadku samochodowego, czyli: ocena sytuacji na miejscu zdarzenia, ocena bezpieczeństwa, zapewnienie bezpieczeństwa w miejscu udzielania pomocy, wezwanie służb ratowniczych, udzielenie pierwszej pomocy adekwatnie do stwierdzonego urazu lub stanu poszkodowanego oraz opieka nad poszkodowanym po udzielonej pomocy do czasu przejęcia poszkodowanego przez służby ratunkowe. Zadaniem uczniów będzie wcielenie się w rolę świadka wypadku, który musi udzielić pierwszej pomocy poszkodowanym. Będzie wykonywać zadania i podejmować decyzje, od których zależy dalszy rozwój sytuacji oraz życie i zdrowie uczestników wypadku. Gra składa się z dwóch części. W pierwszej części są dwie ścieżki: prosta – kiedy uczeń poprawnie odpowie na pytanie, przechodzi prosto do kolejnego; złożoną – kiedy uczeń odpowie niepoprawnie, musi wykonać dodatkowe zadanie utrwalające wiedzę. W drugiej części uczeń najpierw musi zapoznać się z samouczkiem opisującym rodzaje urazów oraz sposoby postępowania w przypadku każdego z nich, a następnie odpowiedzieć na 5 pytań. Każda nieprawidłowa decyzja cofa ucznia do początku części 2, nawet jeśli odpowiedzi na wcześniejsze pytania były poprawne.

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceD3hjb8JR2Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuD1HbSO1gASłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaD6Crm1oLUPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięDhgpnCFeBPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaD6xtspTrbNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaDSPSXeJzZInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik transportu drogowego

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego.

Poniżej zamieszczone zostały propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiałów do pracy w grupach i w zespole klasowym oraz do samodzielnej pracy ucznia w klasie i poza zajęciami.

Praca uczniów podczas zajęć

Praca w grupach i zespole podczas zajęć
Sekwencje filmowe „Kolizje i wypadki drogowe”
  • Nauczyciel łączy klasę w zespoły. Liczba zespołów powinna być wielokrotnością liczby trzy.

  • Zadaniem każdego z zespołu będzie obejrzenie sekwencji filmowej dotyczącej: zespół pierwszy kontroli policji, zespół drugi: zagrożeń w ruchu drogowym, zespół trzeci: wymaganiom stawianym kierowcom kategorii B i C.

  • Każda z grup ma wykonać prezentację ze swojego tematu tak, aby uczniowie, którzy go nie oglądali, mogli poznać z niej najważniejsze elementy dotyczącego zagadnienia.

  • Każda grupa prezentuje swoje opracowania, jednocześnie, podsumowując, wskazuje na najważniejsze elementy zawarte w filmie.

  • Pozostała część klasy na tej podstawie wykonuje notatkę wizualną (umieszczając najważniejsze elementy jako punkty notatki).

  • Nauczyciel ocenia pracę grup (wcześniej opracowując własne kryteria).

Film instruktażowy (tutorial) „Postępowanie w przypadku uczestniczenia w kolizji lub wypadku drogowym”
  • Nauczyciel przydziela dostęp do filmu instruktażowego i łączy uczniów w grupy.

  • Zadaniem każdej z grup będzie napisanie scenariusza wypadku drogowego, który będzie obejmował samo zdarzenie (przebieg i skutki) oraz działania osób, które są objęte tym zdarzeniem.

  • Uczniowie w grupach analizują ważne fragmenty z filmu i umieszczają je jako elementy własnej opowieści.

  • Nauczyciel może teraz poprosić uczniów o zaprezentowanie scenariusza lub jego realizację (w postaci amatorskiego nagrania zainscenizowanej sytuacji) i jego odtworzenie.

  • Nauczyciel nagradza najciekawszy scenariusz lub film.

Symulator „Zagrożenia w ruchu drogowym”
  • Nauczyciel prosi uczniów o połączenie się w dwie grupy po 13 osób.

  • Pierwsza grupa siada w kręgu twarzą na zewnątrz, druga twarzą do wewnątrz, tworząc krąg zewnętrzny. Uczniowie siedzą w parach, twarzą w twarz.

  • Nauczyciel uruchamia symulator i prezentuje początkową planszę z zagrożeniami.

  • Uczniowie z kręgu zewnętrznego pytają uczniów z kręgu wewnętrznego o wytłumaczenie zagrożenia (np.: osoba o numerze 1 dopytuje, na czym polega niewłaściwe zamocowanie ładunku). Osoba z pary w wewnętrznym kręgu odpowiada na to zagadnienie (tłumaczy, jak niewłaściwie zamocować ładunek).

  • Na znak nauczyciela uczniowie w zewnętrznego kręgu przesuwają się o dwa krzesła w prawo i teraz osoba z wewnątrz dopytuje o to samo zagadnienie kolejnego ucznia (siedzącego naprzeciwko).

  • Uczniowie z zewnątrz wskazują według nich właściwą odpowiedź.

  • Po tym działaniu uczniowie z zewnątrz zadają pytanie dotyczące swojego przydzielonego zagadnienia (np.: osoba nr 3 prosi o wyjaśnienie osobie nr 1 (która się przesiadła) zagadnienia dotyczącego nieudzielenia pierwszeństwa przejazdu.

  • Po tej rundzie osobistym zagadnieniem osoby nr 1 jest nieudzielenia pierwszeństwa przejazdu, a osoby 3 - „Niewłaściwe zamocowanie ładunku”.

  • Za każdym razem uczniowie (obaj z pary przed i po zmianie zapisują odpowiedzi na zadane pytanie dotyczące zagrożenia).

  • Sytuacja się powtarza aż do wykonania pełnych dwóch obrotów (lub decyzji nauczyciela o zakończeniu ćwiczenia).

  • Nauczyciel podsumowuje działania, zwracając uwagę na formę przyswajania wiedzy - konsultacje z innymi kolegami oraz prezentując właściwe fragmenty zagadnień umieszczone w symulacji.

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning „Udzielanie pierwszej pomocy poszkodowanym w kolizjach i wypadkach drogowych”
  • Nauczyciel łączy uczniów w pary.

  • Każda para ma za zadanie rozegrać na zmianę pierwszy etap gry.

  • Uczniowie odpowiadają na przemian na zadania z gry. Jednak ważnym elementem jest to, że odpowiada jeden uczeń, ale decyduje uczeń drugi (i tak na zmianę).

  • Efekt działania musi być 100%. Jeśli tak nie jest, para powtarza ten etap.

  • W drugiej części działania uczniowie opisują na zmianę, jakie działania należy podjąć przy:

    • uczeń pierwszy: zranieniu,

    • uczeń drugi: złamaniu i kolejno krwotoku z rany, omdleniu, urazu kręgosłupa, porażeniu prądem, oparzeniu, krwawieniu z nosa, usuwaniu ciała obcego z dróg oddechowych.

  • Za każdym razem najpierw właściwy uczeń opisuje sytuację, a drugi koryguje jego wypowiedź, potem obaj wyświetlają właściwy element gry.

  • W trzecim etapie gry uczniowie,  jak w przypadku pierwszego elementu gry, określają właściwe odpowiedzi na zagadnienia, jednak tym razem odpowiedzi określają jednogłośnie.

  • Po 5 zadaniach z drugiej części kończą grę, jednak ostatnim ich zadaniem jest opracowanie trzech dodatkowych pomysłów na zadanie dotyczące udzielania pierwszej pomocy. Mogą do tego wykorzystać samouczek z części drugiej lub zasoby internetu.

  • Całość działań zamykają w notatce (swoje właściwe odpowiedzi).

Praca samodzielna ucznia podczas zajęć
Film edukacyjny „Kolizje i wypadki drogowe”
  • Nauczyciel przyznaje dostęp do filmów.

  • Zadaniem uczniów będzie wybranie zagadnienia (wymagania od kierowców ubiegających się o kategorię B i C prawa jazdy, kontrola policji lub zdarzenia drogowe). Uczniowie samodzielnie mają opracować infografikę dotyczącą danego zagadnienia. W tym celu wybierają najważniejsze hasła z filmu oraz z internetu wyszukują właściwe obrazki, które będą dane hasła obrazowały.

  • Budują infografikę w dedykowanym (wskazanym przez nauczyciela) programie lub po prostu w programie Word.

  • Element zaprojektowany prezentują na forum klasy.

Film instruktażowy (tutorial) „Postępowanie w przypadku uczestniczenia w kolizji lub wypadku drogowym”
  • Nauczyciel przyznaje dostęp do filmu.

  • Zadaniem każdego z uczniów jest przygotowanie listy działań, jakie musi podjąć w przypadku bycia uczestnikiem kolizji lub wypadku drogowego.

  • Nauczyciel prosi uczniów o zaprezentowanie list. Podczas ich omawiania dyskutuje z uczniami na temat kolejnych punktów checklisty i ich zasadności.

  • Finalnie wspólnie budują taką listę.

  • Uczniowie wypracowany materiał zapisują jako notatkę z lekcji.

Symulator „Zagrożenia w ruchu drogowym”
  • Nauczyciel prosi uczniów o stworzenie poradnika dla osób kierujących samochodami na podstawie zagadnień z symulacji.

  • Uczniowie samodzielnie przechodzą przez symulację i (analizując znajdujące się w niej zagadnienia) wyszukują w internecie informacje, które mogłyby pomóc innym uczniom znaleźć pomysł, co jeszcze w danym zagadnieniu mogłoby pójść niewłaściwie (inne rodzaje zagrożeń z tego obszaru - np.: jak jeszcze inaczej niewłaściwie zamocować ładunek).

  • Każde opisanie zagadnienia powinno mieć nie więcej niż zdań.

  • Przygotowane opracowania uczniowie mogą zamieścić jako notatkę lub ozdobić zdjęciami.

  • Nauczyciel prosi wybrane osoby o zaprezentowanie poradnika na forum klasy i przyznaje im oceny lub inne formy wyróżnienia.

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning „Udzielanie pierwszej pomocy poszkodowanym w kolizjach i wypadkach drogowych”
  • Nauczyciel prosi uczniów o rozegranie gry - etapu drugiego, w którym pojawia się samouczek.

  • Uczniowie mają za zadanie wymyślenie i opisanie historii wypadku drogowego i zawierającej element reakcji osoby, która jest świadkiem zdarzenia oraz udziela pomocy poszkodowanemu.

  • Uczniowie opisują zdarzenie tak, aby osoba czytająca ten opis potrafiła zbudować checklistę związaną z pomocą poszkodowanemu.

  • Wybierają cztery z poniższych obrażeń: zranienie, złamanie, krwotok z rany, omdlenie, uraz kręgosłupa, porażenie prądem, oparzenie, krwawienie z nosa, usuwanie ciała obcego z dróg oddechowych.

  • W drugiej części historie przedstawiane są przez nauczyciela. Uczniowie mają samodzielnie opracować listę czynności na podstawie opisu sytuacji. Listę zawierają w notatce z lekcji.

Interaktywne materiały sprawdzające

Korzystając samodzielnie z tych materiałów, uczniowie rozwiązują ćwiczenia. Mają przy tym możliwość zapytania nauczyciela o pomoc, jeśli mieliby wątpliwości. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia np. na tablicy interaktywnej, po rozwiązaniu przez wszystkich uczniów zadań. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi nauczyciel wyjaśnia, dlaczego jest ona nieprawidłowa i udziela poprawnej odpowiedzi.

Ćwiczenie 1. - Zachowanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym to test składający się z 13 pytań z czasem 20 minut na rozwiązanie. Ćwiczenie 2. - Zdarzenia drogowe to ćwiczenie, które polega na uzupełnianiu zdań odpowiednimi informacjami. Ćwiczenie 3. - Postępowanie po kolizji lub wypadku opisuje wiedzę w przypadku zdarzenia drogowego: kolizji lub wypadku. Ćwiczenie 4. - Bezpieczeństwo w podróży - transport drogowy osób i rzeczy oraz ćwiczenie 5. - Bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego to testy o średnim poziomie trudności. Ćwiczenie 6. - Czynności niezbędne w celu zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ćwiczenie 7. - Zapobieganie zagrożeniom w ruchu drogowym to zadania typu prawda/fałsz.

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują kolejno ćwiczenia 23.

  • Na ich podstawie, analizując pytania, układają scenariusz przykładowego zdarzenia drogowego (kolizji lub wypadku).

  • Nauczyciel wskazuje przykładowy początek historii: „Sławek jechał już 5 godzinę, cały czas poruszając się po autostradzie w jednolitym terenie. Nagle na prawym pasie zauważył...

  • Historię tą uzupełnia pytaniami do czytających historię.

  • Uczniowie wymieniają się historiami i pytaniami sprawdzającymi.

  • Po tej realizacji rozwiązują test z ćwiczenia 1 lub ćwiczenia 45.

W przypadku pracy samodzielnej uczeń np.: rozwiązuje test z ćwiczenia 1 i szuka odpowiedzi w e‑materiałach, wskazując miejsca, w których znajdują się odpowiedzi (w przypadku filmów oznaczają czas od początku video).

Praca uczniów poza zajęciami

Bardzo ciekawym rozwiązaniem dla uczniów może być dopytanie o ich doświadczenie lub doświadczenie innych (znajomych, rodziny, sąsiadów). Poza zajęciami lekcyjnymi mogą przygotować własne studium przypadku (study case).

  • Nauczyciel zadaje zadanie, które ma polegać znalezieniu historii, która opisuje pewne zdarzenie związane ze zdarzeniem drogowym. Elementem znaczącym będzie,  po zacytowaniu historii, wzorcowe rozwiązanie sytuacji.

  • Uczniowie zdalnie zamieszczają swoje przypadki w przestrzeni współpracy (np.: onedrive).

  • Grupa wybiera spośród przesłanych jedną, według nich najciekawszą. Wybór to na przykład głosowanie na Forms (zamieszczone tytuły historii).

  • Teraz uczniowie zdalnie zadają autorowi pytania (po jednym), na które on opowiada.

  • Teraz wybrany przypadek poddawany jest weryfikacji przez każdą osobę. Każdy uczeń ma dopisać chociaż jeden element modyfikacji rozwiązania.

  • Autor modyfikuje przypadek według wskazówek.

  • Nauczyciel ocenia study case i nagradza oceną.

Praca z uczniami z SPE i indywidualizacja pracy z uczniem

E‑materiały to dobra podstawa do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Nauczyciel, analizując możliwość użycia ich w pracy z uczniem, powinien rozważyć stan aktywności ucznia. Ważnym elementem jest rozbudzanie zainteresowań ucznia zagadnieniami prezentowanymi w tych e‑materiałach. Konieczne jest odniesienie prezentowanej teorii do modelu funkcjonowania ucznia w świecie stosującym te teorie. Ważnym aspektem jest wskazanie działania tych teorii w praktyce. Szczególne znaczenie ma to w przypadku właśnie zdarzeń drogowych. Rozróżnienie kolizji i wypadku znacząco wpływa na procedurę działań.

Realizacja proceduralna zwiększa też przyswajalność tego materiału. Dzięki różnym podejściom do tych samych zagadnień teoretycznych budujemy umiejętności poznawania przez ucznia świata zewnętrznego oraz zasad postępowania, rozumowania i działania. Dobrym przykładem jest proceduralne pokazanie w trzech różnych materiałach zagrożeń w ruchy drogowym (dwa filmy oraz symulacja). Dzięki pracy w parach oraz zastosowaniu metody wymuszonych konsultacji zachodzi doskonalenie mechanizmu podejmowania decyzji przez ucznia.

Bardzo ważnym przy odpowiednim doborze elementu e‑materiału jest podejście typu „dziecko ma problem, chcę mu pomóc”. Wariantowość tych e‑materiałów pomaga nauczycielowi pamiętać o tej zasadzie.

Te e‑materiały dają dużą swobodę w indywidualizacji procesu nauczania i uczenia się. Wieloaspektowe podejście, pojawienie się upraszczających procedur lub zastosowanie akcji typu „sam obejrzyj” dają możliwość zastosowania wielu wariantów pracy z e‑materiałem.

  1. W filmach pojawiają się zagadnienia związane ze zdarzeniami i pomocą poszkodowanym.

  2. Parę stanowią również symulacja i gra. W symulacji możemy przyjrzeć się sytuacjom na drodze i błędnym działaniom, które mogą zaistnieć w przestrzeni życiowej. Łatwe jest to do zapamiętania ze względu na małe porcje informacji o tych sytuacjach. W grze mocny nacisk kładziony jest na pomoc osobie poszkodowanej (łącznie z drugim poziomem, który odsyła do materiałów (samodzielnej nauki).

Ujęcia podobnego zagadnienia o różnym stopniu trudności, który można dostosować do potrzeb ucznia. Jednocześnie mamy element kompletu: zdarzenie - pomoc. Efekt osiągnięty odmiennymi sposobami jest ten sam. W jednym przypadku może składać się z zastosowania jednego e‑materiału, a w innym wymagać wprowadzenia.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści