E-materiały do kształcenia zawodowego

Bezpieczeństwo ruchu drogowego

Eksploatacja środków transportu drogowego — Kierowca mechanik , Technik transportu drogowego

bg‑turquoise

Przewodnik dla uczącego się

1

Spis treści

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na tematy związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego.

Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:

Film edukacyjny „Kolizje i wypadki drogowe”D15HFF4vZFilm edukacyjny „Kolizje i wypadki drogowe” to materiał zawierający sceny prezentujące główne przyczyny wypadków oraz możliwe skutki:

  • niewłaściwe użytkowanie środka transportu, np. niewłaściwie zamocowany ładunek, nieoczyszczenie szyb, niedostosowanie miejsca za kierownicą itp.,

  • niedostosowanie prędkości do warunków na drodze,

  • nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu;

  • nieprawidłowe zachowanie się wobec pieszego lub innego użytkownika drogi;

  • nieprawidłowe wyprzedzanie;

  • niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami;

  • jazda po niewłaściwej stronie drogi;

  • prowadzenie pod wpływem alkoholu;

  • wjazd na skrzyżowanie przy czerwonym świetle;

  • przejazd przez przejazd kolejowy, gdy przejazd nim jest zabroniony;

  • awaria pojazdu oraz niewłaściwe zabezpieczenie pojazdu, który uległ awarii;

  • zmieniające się warunki atmosferyczne;

  • błędy wynikające ze zmęczenia, roztargnienia, używania środków psychoaktywnych itp.

  • działania służb kontrolujących bezpieczeństwo na drogach oraz stan techniczny środków transportu drogowego, oraz przewożonych ładunków.

Film instruktażowy (tutorial) „Postępowanie w przypadku uczestniczenia w kolizji lub wypadku drogowym”DRnqqnMuIFilm instruktażowy (tutorial) „Postępowanie w przypadku uczestniczenia w kolizji lub wypadku drogowym”, z którego dowiesz się, jakie są kolejne czynności wykonywane w ramach procedury dotyczącej udzielania pierwszej pomocy osobie poszkodowanej w kolizji drogowej. Można dowiedzieć się z niego, w jaki sposób zabezpieczać miejsce kolizji/wypadku oraz jak wzywać służby ratunkowe w danej sytuacji.

Symulator „Zagrożenia w ruchu drogowym”DRyP6gNEbSymulator „Zagrożenia w ruchu drogowym” zawiera symulacje zdarzeń drogowych wynikających z niewłaściwego użytkowania środka transportu, niedostosowania prędkości do warunków na drodze, nieudzielenia pierwszeństwa przejazdu, nieprawidłowego zachowanie się wobec pieszego lub innego użytkownika drogi, nieprawidłowego wyprzedzania, niezachowania bezpiecznej odległości między pojazdami, jazdy po niewłaściwej stronie drogi, prowadzenia pod wpływem alkoholu wjazdu na skrzyżowanie przy czerwonym świetle, przejeździe przez przejazd kolejowy, gdy przejazd nim jest zabroniony, awarii pojazdu oraz niewłaściwego zabezpieczenia pojazdu, który uległ awarii, zmieniających się warunków atmosferycznych oraz błędów wynikających ze zmęczenia, roztargnienia, używania środków psychoaktywnych.

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning „Udzielanie pierwszej pomocy poszkodowanym w kolizjach i wypadkach drogowych”DweqrKMnHInteraktywne narzędzie typu scenario‑based learning „Udzielanie pierwszej pomocy poszkodowanym w kolizjach i wypadkach drogowych” to uzupełnienie i weryfikacja wiedzy z zakresu udzielania pierwszej pomocy w sytuacji wypadku samochodowego, czyli: ocena sytuacji na miejscu zdarzenia, ocena bezpieczeństwa, zapewnienie bezpieczeństwa w miejscu udzielania pomocy, wezwanie służb ratowniczych, udzielenie pierwszej pomocy adekwatnie do stwierdzonego urazu lub stanu poszkodowanego oraz opieka nad poszkodowanym po udzielonej pomocy do czasu przejęcia poszkodowanego przez służby ratunkowe. Twoim zadaniem będzie wcielenie się w rolę świadka wypadku, który musi udzielić pierwszej pomocy poszkodowanym. Będziesz wykonywał zadania i podejmował decyzje, od których zależy dalszy rozwój sytuacji oraz życie i zdrowie uczestników wypadku. Gra składa się z dwóch części. W pierwszej części są dwie ścieżki: prosta – kiedy poprawnie odpowiesz na pytanie, przechodzisz prosto do kolejnego; złożoną – kiedy odpowiesz niepoprawnie, musisz wykonać dodatkowe zadanie utrwalające wiedzę. W drugiej części najpierw musisz zapoznać się z samouczkiem opisującym rodzaje urazów oraz sposoby postępowania w przypadku każdego z nich, a następnie odpowiedzieć na 5 pytań. Każda nieprawidłowa decyzja cofa Cię do początku części 2, nawet jeśli odpowiedzi na wcześniejsze pytania były poprawne.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD3hjb8JR2Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD1HbSO1gASłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD6Crm1oLUPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDhgpnCFeBPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD6xtspTrbNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDSPSXeJzZInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodach technik transportu drogowego lub kierowca mechanik

W skład multimediów wchodzą film edukacyjny, film instruktażowy, symulacja oraz interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning. Przybliżają one wiadomości z zakresu szeroko pojętego bezpieczeństwa ruchu drogowego. Materiały te w różny sposób traktują zagadnienia związane z kierowaniem pojazdami. Każdy materiał jest ważny i w każdym z nich znajdziesz coś dla siebie (pod względem preferencji uczenia się).

Jeśli to ja miałbym się uczyć tych zagadnień, to „moja droga” po tym materiale wyglądałaby tak:

  1. Zacznij od filmu edukacyjnego „Kolizje i wypadki drogowe” - dzięki znajomości tego materiału unikniesz niebezpiecznych sytuacji.

  2. Sprawdź od razu to w symulacji. Dzięki temu będziesz wiedział, co może wygenerować niebezpieczne sytuacje.

  3. Teraz pora na elementy z filmu instruktażowego. Film zawiera kolejne czynności wykonywane w ramach procedury dotyczącej udzielania pierwszej pomocy osobie poszkodowanej w kolizji drogowej. Możesz się też dowiedzieć, w jaki sposób zabezpieczać miejsce kolizji/wypadku oraz jak wzywać służby ratunkowe w danej sytuacji. Jeśli lubisz przyswajać wiedzę poprzez filmy, to ten zasób będzie dla Ciebie źródłem informacji.

  4. Sprawdź się w interaktywnym narzędziu typu scenario‑based learning „Udzielanie pierwszej pomocy poszkodowanym w kolizjach i wypadkach drogowych”. Jak świadek wypadku musi udzielić pierwszej pomocy poszkodowanym. Trzeba w niej podejmować decyzje (co może być trudne bez podstaw teoretycznych lub symulacji).

  5. Na koniec sprawdź się w interaktywnych materiałach sprawdzających. Oczywiście możesz to robić równolegle z analizą materiału.

Szczegółowe i obszerne materiały przeplatają się z wiedzą podaną w pigułkach.

Jednak: ZANIM ZACZNIESZ NAUKĘ — PRZEJRZYJ MATERIAŁ.

Pozwoli Ci to idealnie dopasować go do siebie pod względem kolejności.

Na co jeszcze powinieneś zwrócić uwagę?

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Możesz materiał analizować sam, indywidualnie, ale warto również popracować w grupie. Jeśli nie jesteś typem osoby, która preferuje pracę grupową, pamiętaj, że warto zainwestować w nią swój czas. Umiejętności społeczne, które wykształcisz podczas pracy z innymi, są bardzo ważne w pracy kierowcy lub technika transportu. Szczególnie ważna jest komunikacja interpersonalna. Nie będziesz dobrym specjalistą, mimo posiadania szerokiej wiedzy, jeśli nie zdobędziesz umiejętności społecznych i ... doświadczenia z życia innych.

Podczas pracy w grupie znajdź własną rolę i tak zorganizuj swoją pracę, aby być jednocześnie częścią zespołu i zadbać o „przestrzeń” dla siebie. Będziesz razem, ale też osobno.

Grupa trzech osób to też grupa. Jeśli problemem jest dla Ciebie duża liczba osób — zacznij od małej grupy. I pamiętaj, że od razu nie musisz być jej liderem. W małej grupie możesz zacząć od wzajemnego przepytywania się przed kartkówką z innym uczniem lub z kimś z rodziny. Rozwijaj umiejętności społeczne — to ważny aspekt Twojej przyszłej pracy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści