E-materiały do kształcenia zawodowego

Symulacja pracy analogowych układów urządzeń elektronicznych

ELM.05 Eksploatacja urządzeń elektronicznych – Technik elektronik 311408

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik elektronikWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik elektronik

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik elektronik 311408. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – celów kształcenia: użytkowanie instalacji elektronicznych i urządzeń elektronicznych; konserwowania i naprawy instalacji elektronicznych oraz urządzeń elektronicznych.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia

ELM.05.2. Podstawy elektroniki

Uczeń:

3. stosuje prawa elektrotechniki do obliczania parametrów obwodów elektrycznych i elektronicznych;
4. charakteryzuje elementy i układy elektroniki analogowej;
5. dobiera elementy elektroniczne do konfiguracji parametrów pracy układów analogowych;
8. charakteryzuje metody pomiaru wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Analogowe układy urządzeń elektronicznych. Zagadnienia dotyczące parametrów, charakterystyki oraz budowy”Derb8l5kQ„Analogowe układy urządzeń elektronicznych. Zagadnienia dotyczące parametrów, charakterystyki oraz budowy” to e‑book zawierający treści związane z budową i parametrami analogowych układów urządzeń elektronicznych: układów pracy wzmacniaczy tranzystorowych, układów pracy wzmacniaczy operacyjnych, układów filtrów pasywnych i aktywnych. Zasób „Animacja budowy i działania analogowych układów elektronicznych”D17nclk4y„Animacja budowy i działania analogowych układów elektronicznych” to animacja, która przedstawia budowę obwodów prądu zmiennego RLC, przebiegi napięć i prądów w obwodach RLC, zachowanie sygnałów w analogowych układach. Zasób „Wykonywanie pomiarów parametrów sygnałów analogowych układów elektronicznych”DmaSddonZ„Wykonywanie pomiarów parametrów sygnałów analogowych układów elektronicznych” to film instruktażowy dotyczący analogowych układów urządzeń elektronicznych, pomiarów podstawowych sygnałów w tych układach. Zasób Projektowanie przez dobieranie analogowych układów urządzeń elektronicznych”DthTKQDp8Projektowanie przez dobieranie analogowych układów urządzeń elektronicznych” przybliża wiedzę z zakresu modyfikacji parametrów układów elektroniki analogowej.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDNKAaI02CInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności. Można je potraktować jako pracę domową – utrwali to wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień i przygotuje do pytań na pisemnym egzaminie zawodowym.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDieKxHkk8Słownik pojęć dla e‑materiału objaśnia specjalistyczne słownictwo używane w e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD6pTCv4npPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDyyiVc57yPrzewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑materiał do samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDsdxRkjg0Netografia i bibliografia to wykaz źródeł, na bazie których został opracowany e‑materiał i z których można korzystać, przygotowując się do egzaminu zawodowego.

  • Instrukcja użytkowaniaDEkEDoZueInstrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik elektronik

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie podstawowych informacji z pracy analogowych układów urządzeń elektronicznych.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

E‑book

Praca w parach

Uczniowie pracują w parach, przygotowując quiz wprowadzający do wiedzy z urządzeń elektronicznych, ich instalacji, naprawy i konserwacji. Pracują głównie z treścią e‑booka w e‑materiale, który ma charakter wstępu do dalszych sekcji. Zadaniem par jest przygotowanie 10 pytań jednokrotnego wyboru. Po wykonanym zadaniu pary łączą się z innymi parami w czwórki i zadają sobie nawzajem pytania z quizu.

Animacja w 3D

Praca w grupach i całego zespołu klasowego

Uczniowie dzielą się na czteroosobowe grupy. Nauczyciel zapowiada, że zadaniem grup będzie przygotowanie charakterystyki budowy i działania analogowych układów elektronicznych, a następnie uzgodnienie jednego brzmienia tego opisu wraz ze wszystkimi ważnymi elementami, jak np. zasilacze liniowe, transformatory, prostowniki, sieci, filtry, stabilizatory, odbiorniki, kondensatory, obwody prądu zmiennego RLC, z całą klasą w toku metody kuli śnieżnej. Cała klasa ogląda animację zawartą w e‑materiale i na podstawie jej treści wszystkie zespoły przygotowują swoje charakterystyki. Nauczyciel może wyświetlić animację co najwyżej dwa razy. Po wyznaczonym czasie prowadzący zajęcia sprawdza, czy grupy skończyły swoją pracę i mają przygotowaną swoją wersję instrukcji. Następnie grupy czteroosobowe łączą się w ósemki, by opracować wspólną wersję dokumentu. W kolejnym kroku ósemki łączą się w szesnastki itd., aż cała klasa przedyskutuje i ustali jedną wersję instrukcji.

Film instruktażowy (tutorial)

Praca całego zespołu klasowego

Przed emisją filmu nauczyciel dzieli klasę na dwie połowy. Każda ma przydzieloną jedną z dwóch części filmu instruktażowego:

  • Jakie kompetencje powinien posiadać technik elektronik?

  • Wykonywanie pomiarów parametrów sygnałów analogowych układów elektronicznych

Po upływie wyznaczonego czasu następuje wymiana informacji zawartych w filmach. Jedna połowa klasy poucza drugą, dwa filmy są od siebie zależne, więc uczniowie mogą się wzajemnie uzupełniać w wypwiedziach, przedstawiają także swoje argumenty dlaczego dane kompetencje wpływają na odpowiednie wykonywanie pomiarów, jak i wyrażają pozostałe spostrzeżenia. Na zakończenie chętne osoby formułują wnioski.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie

Praca w grupach

Prezentacja multimedialna. Uczniowie pracują w trzyosobowych grupach. Zapoznają się z treścią programu ćwiczeniowego, na jego podstawie oraz korzystając z materiałów dodatkowych, przygotowują prezentację multimedialną dotyczącą dwóch układów: układy pracy wzmacniacza operacyjnego i układ RLC. Efekty swojej pracy pokazują kolegom i koleżankom z klasy, prezentacje są oceniane według następujących kryteriów:

  • poprawność merytoryczna;

  • trafny wybór egzemplifikacji wizualnej;

  • estetyka wykonania.

Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi, naprowadza ucznia pytaniami na właściwy tor myślenia.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

E‑book

Praca samodzielna

Uczniowie samodzielnie w domu analizują multimedium, sporządzają notatki w wybranej przez siebie formie. W trakcie zajęć wykonują dołączone do e‑booka ćwiczenia, podsumowujące informacje, które zapamiętali w domu.

Animacja w 3D

Praca indywidualna

Uczniowie zapoznają się z zawartością animacji 3D i na jej podstawie tworzą zarys mapy myśli dotyczącej budowy i działania analogowych układów elektronicznych. W tym celu mogą skorzystać z narzędzi znajdujących się na platformie ZPE lub z innych dostępnych w zasobach internetowych kreatorów map myśli. Następnie mapy są prezentowane na zajęciach i służą stworzeniu wspólnej mapy myśli porządkującej wiedzę na temat układów elektronicznych.

Film instruktażowy (tutorial)

Praca indywidualna lub w parach

Uczniowie po zapoznaniu się z tutorialem mogą przygotować minitest dotyczący układu pracy wzmacniacza operacyjnego i układu RLC, korzystając z generatorów pytań jednokrotnego lub wielokrotnego wyboru na platformie ZPE. Testy mogą być udostępnione innym parom lub przedstawione na zajęciach na forum klasy.

Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Wszystkie multimedia mają alternatywną wersję WCAG, co ułatwia dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania–uczenia się. Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.

E‑book
  • uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z głosu lektora.

Film instruktażowy (tutorial) i animacja w 3D:
  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmów i animacji;

  • podczas pracy uczniów w grupach należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmami i animacją stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu) w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się należy zapewnić więcej czasu na wykonanie zadań, należy również pamiętać o udzielaniu im wsparcia i pozytywnej motywacji;

  • uczniowie z dysleksją nie powinni być obarczani zadaniami polegającymi na zapisywaniu długich fragmentów tekstu, należy im raczej wyznaczyć zadania polegające na rysowaniu (np. sketchnoting), researchu lub porządkowaniu dokumentacji.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie:
  • uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z głosu lektora;

  • uczniowie niewidzący mogą przeczytać we własnym tempie wyświetlany tekst;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą rozwiązywać ćwiczenia we własnym tempie, z zachowaniem przerw służących do odpoczynku i eliminacji nadmiaru bodźców.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RzpXGYGKV2qN6
(Uzupełnij).