E-materiały do kształcenia zawodowego

Symulacja pracy analogowych układów urządzeń elektronicznych

ELM.05 Eksploatacja urządzeń elektronicznych – Technik elektronik 311408

bg‑green

Przewodnik dla uczącego się

5

Spis treści

  1. Cele uczącego sięCele uczącego się

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele uczącego się

  • Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik elektronik (kod cyfrowy zawodu – 311408), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przyswoisz najważniejsze informacje na temat użytkowania instalacji elektronicznych i urządzeń elektronicznych, a także ich konserwowania i naprawy.

  • Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.

  • Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

Materiały multimedialne

Zawiera treści związane z obwodem RLC, wtórnikiem emiterowym, ze wzmacniaczem z tranzystorem bipolarnym, ze wzmacniaczem mocy, ze wzmacniaczem selektywnym, z układem Darlingtona, ze wzmacniaczem operacyjnym – układami pracy, z filtrami sygnałowymi, pasywnymi, aktywnymi, generatorami sygnałów (sinusoidalnych oraz niesinusoidalnych). Sporządź notatkę podsumującą zebraną wiedzę. Jeśli lubisz rysować, możesz zastosować sketchnoting, czyli robienie notatek, ale też zapamiętywanie i prezentowanie informacji w formie wizualnej, z użyciem rysunków, schematów, szkiców, symboli, a nawet bazgrołów. Jeśli wolisz bardziej uporządkowane formy, zrób zestaw tabel, które przygotujesz w arkuszu kalkulacyjnym wraz z kompletem danych i informacji dotyczących.

Animacja zawiera m.in. takie elementy, jak chociażby omówienie zasilacza liniowego, transformatorów, prostownika, sieci, filtrów, stabilizatorów, odbiorników, kondensatorów, omawia obwody prądu zmiennego RLC. Na podstawie tego multimedium przygotuj fiszki, które pomogą ci zapamiętać elementy budowy i dzialania układów elektronicznych.

Główny film instruktażowy prezentuje wykonywanie pomiarów parametrów sygnałów analogowych układów elektronicznych. W filmie wyróźnia się wzmacniacz operacyjny, multimetry, układ odwracający, pomiar rezystencji R2, układ nieodwracający. Materiał poprzedzony jest wstępnym filmem instruktażowym na temat kompetencji. Zapoznaj się z materiałem filmowym i na jego podstawie stwórz instrukcję, przedstawiającą etapy wykonywania pomiarów parametrów sygnałów analoowych układów elektronicznych. Ważne jest, aby twoja instrukcja zawierała wszystkie konieczne czynności i była napisana zrozumiałym językiem. Jeśli uznasz, że potrzebne są rysunki lub ilustracje – dodaj je.

Możesz przesłać swoją instrukcję innym osobom, aby oceniły jej zrozumiałość i wskazały, co można jeszcze poprawić. Jeśli otrzymasz uwagi, zastosuj się do nich i udoskonal swoją instrukcję.

Program ćwiczeniowy skupia się na dwóch układach: układ pracy wzmacniacza operacyjnego oraz układ RLC. Uczeń ma dwa polecenia do wykonania – dobrać wartości rezystorów R1, R2, R3, R4, aby w punktach B i C otrzymać napięcia o podanych przebiegach oraz wyznaczyć wartość prądu płynącego oraz spadki napięć w obwodzie dla zadanych parametrów na rysunku i częstotliwości źródła 1000Hz. Przetestuj swoją wiedzę, wykorzystując program ćwiczeniowy oraz ćwiczenia powiązane z multimedium.

Obudowa dydaktyczna
  • Interaktywne materiały sprawdzająceDNKAaI02CInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDieKxHkk8Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera słownictwo specjalistyczne, które występuje w całym e‑materiale wraz z definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaD6pTCv4npPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczniaDyyiVc57yPrzewodnik dla ucznia zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDsdxRkjg0Netografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDEkEDoZueInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Jak korzystać z e‑materiału?

Aby wykorzystać własności e‑materiale oraz informacje w nim zawarte, powinieneś rozpocząć od elementów wprowadzających i stopniowo zwiększać skalę trudności. Proponuję zatem, abyś naukę rozpoczął od przyswojenia wiedzy zawartej w e‑booku. Dodatkowo obejrzyj animacjęfilmy instruktażowe. Pozwoli ci to zapoznać się z problematyką zawartą w e‑materiałach. Pamiętaj, że musisz mieć świadomość konieczności własnego dokształcania, ponieważ przedstawione materiały nie dają odpowiedzi na wszystkie pytania, nie poruszają całej problematyki zagadnień związanych z urządzeniami elektronicznymi. Wynika to z bardzo rozbudowanego zakresu materiału dotyczącego elektroniki. W ramach samokształcenia odsyłam do zamieszczonej bibliografii i netografii.

Drugą częścią e‑zasobów są materiały weryfikujące twoją wiedzę, możesz wówczas sam siebie ocenić. Proponuję, abyś w kolejnym etapie wykonał kilka ćwiczeń zawartych w programie ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie. Pozwoli ci to na zastosowanie wiedzy w ramach działań praktycznych, jak np. montaż urządzeń elektronicznych, dobieranie elementów elektronicznych i wykonywanie pomiarów.

Na koniec sprawdzenie wiedzy. Możesz w tym celu wykorzystać interaktywne pytania sprawdzające. Mam nadzieję, że zawarte w tej części materiały stanowić będą dla ciebie powtórkę przed sprawdzianem czy egzaminem zawodowym.

Interaktywne materiały sprawdzające umożliwiają samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenia informacji zawartych w multimediach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.

słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.

Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat analogowych układów urządzeń elektronicznych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RMcEAm3SG6kVZ
(Uzupełnij).