Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania e‑materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celu kształcenia w zawodzie technik rolnik (kod cyfrowy zawodu 314207): organizacja i nadzorowanie produkcji rolniczej, w tym organizowanie i nadzorowanie produkcji zwierzęcej. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – najważniejszych informacji dotyczących organizacji produkcji zwierzęcej, takich jak konserwowanie, przechowywanie, przygotowywanie i zadawanie pasz, planowanie produkcji zwierzęcej w gospodarstwie rolnym zgodnie z zasadami rachunku ekonomicznego czy nadzorowanie realizacji określonych zadań.
Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia i kryteria ich weryfikacji dla kwalifikacji ROL.10. Organizacja i nadzorowanie produkcji rolniczej
E‑materiał wspiera osiąganie następujących efektów kształcenia i kryteriów ich weryfikacji:
ROL.10.4. Organizacja produkcji zwierzęcej
Osoba ucząca się:
ROL.10.4.8) projektuje prace związane z konserwowaniem i przechowywaniem pasz;
ROL.10.4.9) organizuje prace związane z przygotowaniem i zadawaniem pasz;
ROL.10.4.14) planuje produkcję zwierzęcą w gospodarstwie rolnym zgodnie z zasadami rachunku ekonomicznego;
ROL.10.4.15) nadzoruje realizację zadań wykonywanych w produkcji zwierzęcej;
ROL.10.4.16) korzysta z programów komputerowych wspomagających organizację i nadzorowanie produkcji zwierzęcej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Film instruktażowy (tutorial)Film instruktażowy (tutorial)
Praca z filmem instruktażowym (tutorialem) wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
wyjaśnienie zasad dobierania maszyn i urządzeń do wybranych technologii produkcji zwierzęcej (m.in. przygotowania i zadawania pasz, doju, usuwania obornika) dla różnych grup zwierząt;
charakteryzowanie najważniejszych maszyn i urządzeń przeznaczonych dla różnych grup zwierząt (bydło, trzoda, drób, owce), obejmujących m.in.: maszyny do zadawania pasz, usuwania obornika, doju itp.
Gra edukacyjnaGra edukacyjna
Praca z grą edukacyjną wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
właściwe planowanie technologii produkcji zwierzęcej i doboru odpowiednich maszyn i urządzeń;
osiąganie założonych efektów produkcji zwierzęcej;
analizowanie i porównywanie wskaźników produkcji zwierzęcej w gospodarstwie, takich jak np. wskaźniki ekonomiczne, eksploatacyjne, środowiskowe, charakteryzujące dobrostan zwierząt, żywieniowe itp.
E‑bookE‑book
Praca z e‑bookiem wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
umiejętny dobór maszyn rolniczych do produkcji zwierzęcej;
projektowanie systemu zadawania pasz w oborze, chlewni i w kurniku;
właściwa kalkulacja kosztów eksploatacji tych systemów.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu planowania prac w produkcji zwierzęcej.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej planowania prac w produkcji zwierzęcej.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.
- Podstawowe informacje o e-zasobie
- Zasady planowania technologii produkcji dla poszczególnych grup zwierząt
Film instruktażowy (tutorial)
- Technika i technologia w produkcji zwierzęcej
Gra edukacyjna
- Zasady doboru maszyn rolniczych do produkcji zwierzęcej
E-book
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
film instruktażowy (tutorial) Zasady planowania technologii produkcji dla poszczególnych grup zwierząt z ćwiczeniem nr 2;
gra edukacyjna Technika i technologia w produkcji zwierzęcej z ćwiczeniem nr 1;
e‑book Zasady doboru maszyn rolniczych do produkcji zwierzęcej z ćwiczeniami nr 3, 4, 5, 6 i 7.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę dotyczącą organizacji rekreacji i turystyki konnej w gospodarstwie rolnym. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.
Praca uczniów podczas zajęć
1. Film instruktażowy (tutorial) Zasady planowania technologii produkcji dla poszczególnych grup zwierząt
Praca indywidualna i w grupach
Uczniowie przed zajęciami zapoznają się z tutorialem. Ich zadaniem jest przygotowanie 5‑6 pytań pytań wraz z odpowiedziami dotyczących obejrzanego materiału (doboru maszyn i urządzeń np. do zadawania pasz, doju, usuwania obornika itp. z podziałem na różne grupy zwierząt: bydło, trzodę, drób, owce).
Na początku zajęć pytania są zbierane do urny i sprawdzane przez komisję, czy ich treść się nie powtarza. W tym czasie następuje podział na grupy i ustalane są zasady gry, np.:
sposób losowania pytań,
zasada „kto pierwszy, ten lepszy”,
punktacja itp.
Rozpoczyna się quiz, podczas którego komisja zlicza punkty. Wygrywa zespół z największą liczbą punktów.
2. Gra edukacyjna Technika i technologia w produkcji zwierzęcej
Praca w grupach
Przed przystąpieniem do gry nauczyciel wspólnie z uczniami ustala kryteria, np. wygrywa ten zespół, który najszybciej ukończy misję lub w wyznaczonym czasie wykona wszystkie misje. Następnie uczniowie dobierają się w pięcioosobowe drużyny i przystępują do realizacji poszczególnych zadań w grze. Wyniki pracy prezentowane są na forum klasy.
Gra umożliwia sprawdzenie nie tylko wiedzy, którą uczniowie nabyli podczas pracy w trakcie zajęć, lecz także pewnych umiejętności, np. podejmowania decyzji, od których zależeć będzie żywienie krów mlecznych, warunki ich hodowli oraz mechanizacja produkcji mleka. Grę można wykorzystać w fazie podsumowującej zajęć, aby zweryfikować, czy cele lekcji zostały osiągnięte.
3. E‑book Zasady doboru maszyn rolniczych do produkcji zwierzęcej
Praca w grupach i całego zespołu klasowego
Zespół klasowy podzielony zostaje na grupy. Każda z nich opracowuje mapę myśli dotyczącą:
gr. I – maszyn niezbędnych w produkcji zwierzęcej;
gr. II – maszyn w oborze;
gr. III – maszyn w chlewni;
gr. IV – maszyn w kurniku.
Uczniowie mogą wykorzystać do tworzenia map narzędzia na platformie ZPE. Po wykonaniu zadania każda z grup prezentuje efekty swojej pracy. Mapy są omawiane i weryfikowane przez cały zespół klasowy.
Na zakończenie uczniowie zapoznają się z fragmentem e‑booka na temat kalkulacji kosztów eksploatacji, dyskutują i wspólnie przygotowują przykładową kalkulację dla wybranej gałęzi produkcji zwierzęcej.
4. Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Praca uczniów poza zajęciami
Materiały umożliwiają też uczniom pracę poza zajęciami, w trakcie przygotowywania się do zajęć lekcyjnych, zarówno teoretycznych, jak i praktycznych. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.
1. Film instruktażowy (tutorial) Zasady planowania technologii produkcji dla poszczególnych grup zwierząt
Praca w grupach
Uczniowie zapoznają się z materiałem filmowym i przygotowują plansze edukacyjne dotyczące doboru maszyn i urządzeń np. do zadawania pasz, doju, usuwania obornika itp. Każdy zespół ma przydzieloną grupę zwierząt: bydło, trzodę, drób, owce.
Plansze mogą być wykonane dowolną techniką, również cyfrową. Powinny zawierać materiał ilustracyjny.
Na zajęciach uczniowie omawiają swoje prace i odpowiadają na pytania pozostałych grup. Plansze są oceniane według następujących kryteriów:
poprawność merytoryczna,
trafny wybór egzemplifikacji wizualnej,
estetyka wykonania.
2. Gra edukacyjna Technika i technologia w produkcji zwierzęcej
Praca indywidualna
Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę i umiejętności, wykonując poszczególne misje w grze. Podejmują decyzje dotyczące prowadzenia hodowli krów mlecznych, ich prawidłowego żywienia, żeby zapewnić im nie tylko prawidłowe dawki energii, białka i innych składników odżywczych, ale również unikać chorób i dbać o dobrą kondycję zwierząt.
Mogą też samodzielnie zaplanować kolejną misję i przekazać ją innym uczącym się za pomocą Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej. Powinni przedstawić opis problemu, który dotyczy hodowli np. trzoty chlewnej lub owiec, a następnie, korzystając z kreatora pytań jednokrotnego wyboru, stworzyć quiz: pytania, na które będzie musiał odpowiedzieć hodowca.
3. E‑book Zasady doboru maszyn rolniczych do produkcji zwierzęcej
Praca w grupach
Każdy zespół przygotowuje prezentacje na temat:
gr. I – maszyn wykorzystywanych w oborze;
gr. II – maszyn wykorzystywanych w chlewni;
gr. III – maszyn wykorzystywanych w kurniku.
Poza tym każdy zespół wykonuje kalkulację kosztów eksploatacji maszyn dla przydzielonej produkcji zwierzęcej.
Na zajęciach grupy kolejno przedstawiają prezentacje, które powinny zawierać materiały ilustracyjne oraz pytania pobudzające do aktywnego słuchania. Pozostali uczniowie mogą zadawać prelegentom pytania. Nauczyciel czuwa nad poprawnością przekazywanych informacji.
4. Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.
Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.
1. Film instruktażowy (tutorial) Zasady planowania technologii produkcji dla poszczególnych grup zwierząt
uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu;
uczniowie słabowidzący mogą posłużyć się audiodeskrypcją;
uczniowie z zaburzeniami zachowania i zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zebrać przygotowane do quizu pytania, a następnie je losować, co pozwoli im rozładować napięcie, a także skupić się na zadaniu; poza tym mogą wejść w skład komisji liczącej punkty: będą skupieni na wypowiedziach innych osób, aby przyznać odpowiednią liczbę punktów, ale nie będą zmuszeni do samodzielnego wystąpienia;
uczniowie mający problemy z wystąpieniami na forum klasy nie powinni być zmuszani do odpowiedzi na pytania podczas quizu, mogą odpowiedzieć na nie pisemnie.
2. Gra edukacyjna Technika i technologia w produkcji zwierzęcej
uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. uczniowi z dysleksją, uczniowi słabosłyszącemu) należy wyznaczyć większy limit czasu na wykonanie misji;
podczas pracy z grą edukacyjną na lekcji należy zwrócić uwagę, by nie wprowadzić niezdrowej rywalizacji i/lub nie spowodować sytuacji, w której uczniowie ze SPE będą mieli nierówne szanse; celem gry nie musi być praca na czas, tylko wykonanie misji możliwie jak najdokładniej, z minimalną liczbą błędów.
3. E‑book Zasady doboru maszyn rolniczych do produkcji zwierzęcej
podczas prezentowania rezultatów prac należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w pracy w grupach;
przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy).
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści