Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Cele uczącego sięCele uczącego się
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele uczącego się
Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celu kształcenia w zawodzie w zawodzie technik rolnik (kod cyfrowy zawodu 314207), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawisz najważniejsze informacje dotyczące organizacji produkcji zwierzęcej, takich jak konserwowanie, przechowywanie, przygotowywanie i zadawanie pasz, planowanie produkcji zwierzęcej w gospodarstwie rolnym zgodnie z zasadami rachunku ekonomicznego czy nadzorowanie realizacji określonych zadań.
Uzyskasz pomoc w w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu.
Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.
Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Film instruktażowy (tutorial)Film instruktażowy (tutorial)
Praca z filmem instruktażowym (tutorialem) pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:
wyjaśnienie zasad dobierania maszyn i urządzeń do wybranych technologii produkcji zwierzęcej (m.in. przygotowania i zadawania pasz, doju, usuwania obornika) dla różnych grup zwierząt;
charakteryzowanie najważniejszych maszyn i urządzeń przeznaczonych dla różnych grup zwierząt (bydło, trzoda, drób, owce), obejmujących m.in.: maszyny do zadawania pasz, usuwania obornika, doju itp.
Gra edukacyjnaGra edukacyjna
Praca z grą edukacyjną pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:
właściwe planowanie technologii produkcji zwierzęcej i doboru odpowiednich maszyn i urządzeń;
osiąganie założonych efektów produkcji zwierzęcej;
analizowanie i porównywanie wskaźników produkcji zwierzęcej w gospodarstwie, takich jak np. wskaźniki ekonomiczne, eksploatacyjne, środowiskowe, charakteryzujące dobrostan zwierząt, żywieniowe itp.
E‑bookE‑book
Praca z e‑bookiem pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:
umiejętny dobór maszyn rolniczych do produkcji zwierzęcej;
projektowanie systemu zadawania pasz w oborze, chlewni i w kurniku;
właściwa kalkulacja kosztów eksploatacji tych systemów.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu planowania prac w produkcji zwierzęcej.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej planowania prac w produkcji zwierzęcej.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.
- Podstawowe informacje o e-zasobie
- Zasady planowania technologii produkcji dla poszczególnych grup zwierząt
Film instruktażowy (tutorial)
- Technika i technologia w produkcji zwierzęcej
Gra edukacyjna
- Zasady doboru maszyn rolniczych do produkcji zwierzęcej
E-book
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej..
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
film instruktażowy (tutorial) Zasady planowania technologii produkcji dla poszczególnych grup zwierząt z ćwiczeniem nr 2;
gra edukacyjna Technika i technologia w produkcji zwierzęcej z ćwiczeniem nr 1;
e‑book Zasady doboru maszyn rolniczych do produkcji zwierzęcej z ćwiczeniami nr 3, 4, 5, 6 i 7.
Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
1. Film instruktażowy (tutorial) Zasady planowania technologii produkcji dla poszczególnych grup zwierząt
Po zapoznaniu się z materiałem filmowym przygotuj w dowolnej formie, np. wizualnej, notatki dotyczące doboru maszyn i urządzeń np. do zadawania pasz, doju, usuwania obornika itp. dla bydła, trzody chlewnej, drobiu, owiec.
2. Gra edukacyjna Technika i technologia w produkcji zwierzęcej
Gra umożliwia zweryfikowanie nie tylko twojej wiedzy, lecz także pewnych umiejętności, np. prowadzenia hodowli krów mlecznych i ich prawidłowego żywienia. Sprawdź się, wykonując misje, i wciel się w doradcę osoby, która nie ma jeszcze dużego doświadczenia w hodowli krów mlecznych.
Możesz też samodzielnie zaplanować kolejną misję. Przedstaw opis problemu, który hodowca chce rozwiązać, a następnie, korzystając z kreatora pytań jednokrotnego wyboru, stwórz quiz: pytania, na które będzie musiał odpowiedzieć doradca. Problem może dotyczyć hodowli innych zwierząt, np. owiec lub drobiu. Stworzony przez siebie quiz możesz wykorzystać po jakimś czasie jako materiał powtórkowy, np. przed egzaminem.
3. E‑book Zasady doboru maszyn rolniczych do produkcji zwierzęcej
Po zapoznaniu się z informacjami zawartymi w e‑booku możesz przygotować mapę myśli, w której umieścisz maszyny niezbędne w produkcji zwierzęcej, wyodrębnisz te z nich, które wykorzystywane są w hodowli krów, trzody chlewnej i w kurniku.
Następnie stwórz fiszki z pytaniami i odpowiedziami dotyczącymi poszczególnych zagadnień. Zarówno mapę myśli, jaki i fiszki przygotujesz, korzystając z narzędzi umieszczonych na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej, a potem wykorzystasz je do powtórzenia materiału.
Przygotuj też przykładową kalkulację kosztów eksploatacji maszyn dla wybranej gałęzi produkcji zwierzęcej. Możesz to zrobić np. w arkuszu kalkulacyjnym.
4. Interaktywne materiały sprawdzające
Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami: wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
Netografia i bibliografia
Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat planowania prac w produkcji zwierzęcej zdobytą na zajęciach.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści