E-materiały do kształcenia zawodowego

Montaż, naprawa i konserwacja urządzeń elektrycznych, pneumatycznych oraz hydraulicznych

MEP.01. Montaż i naprawa maszyn i urządzeń precyzyjnych - Mechanik precyzyjny 731103

bg‑blue

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑zasób Montaż, naprawa i konserwacja urządzeń elektrycznych, pneumatycznych oraz hydraulicznych ma na celu przybliżenie uczniowi wiedzy na temat etapów operacji montażu, demontażu, napraw, konserwacji i regulacji urządzeń elektrycznych, pneumatycznych oraz hydraulicznych mechanizmów maszyn i urządzeń precyzyjnych zgodnie z Normami Technicznymi i dokumentacją technologiczną. Uczeń poznaje warunki techniczne i zasady wykonywania operacji napraw, montażu, demontażu, konserwacji i regulacji urządzeń elektrycznych, pneumatycznych oraz hydraulicznych, które są precyzyjnymi urządzeniami budowy maszyn.

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie Mechanik precyzyjny.

Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji MEP.01. Montaż i naprawa maszyn i urządzeń precyzyjnych wyodrębnionej w zawodzie Mechanik precyzyjny 731103

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MEP.01. Montaż i naprawa maszyn i urządzeń precyzyjnych:

  • montowanie mechanizmów maszyn i urządzeń precyzyjnych, przyrządów pomiarowych oraz elementów urządzeń pneumatycznych, hydraulicznych i elektrycznych;

  • naprawianie mechanizmów maszyn i urządzeń precyzyjnych, przyrządów pomiarowych oraz elementów urządzeń pneumatycznych, hydraulicznych i elektrycznych;

  • konserwowanie mechanizmów maszyn i urządzeń precyzyjnych, przyrządów pomiarowych oraz elementów urządzeń pneumatycznych, hydraulicznych i elektrycznych.

Efekty kształcenia

MEP.01.5. Montaż, naprawa i konserwacja urządzeń elektrycznych, pneumatycznych oraz hydraulicznych

Uczeń:
1) opisuje urządzenia elektryczne, pneumatyczne oraz hydrauliczne,
2) stosuje dokumentację techniczną podczas montażu, naprawy i konserwacji urządzeń elektrycznych, pneumatycznych oraz hydraulicznych,
3) stosuje zasady montażu i demontażu urządzeń elektrycznych, pneumatycznych oraz hydraulicznych,
4) stosuje zasady naprawy urządzeń elektrycznych, pneumatycznych oraz hydraulicznych,
5) przestrzega zasad konserwacji urządzeń elektrycznych, pneumatycznych oraz hydraulicznych,
6) stosuje systemy komputerowe wspomagające wykonywanie prac z zakresu montażu, demontażu, naprawy i konserwacji urządzeń elektrycznych, pneumatycznych oraz hydraulicznych wraz z  kryteriami weryfikacji opracowanymi do tych efektów kształcenia.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieDnc5949zUWprowadzenie

    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne

    Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceDJ0VbWv3MInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑materiałuDR8lUnYbrSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaD78mn5F4DPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczącego sięDo0n3LcN2Przewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaDlKbGYtLnNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaD19Y9ObMKInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu Mechanik precyzyjny

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego.

Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Praca uczniów podczas zajęć

Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Wizualizacja 3D Typowe urządzenia sterujące stosowane w maszynach, urządzeniach precyzyjnych
  • Nauczyciel wyświetla na wirtualnej tablicy wizualizacje poszczególnych elementów urządzeń sterujących oraz je omawia.

  • Następnie dzieli uczniów na kilka grup. Każda grupa otrzymuje do opracowania inne urządzenie.

  • Uczniowie tworzą notatki i mapy myśli uwzględniające opis i budowę obiektu, zasadę działania, przeznaczenie oraz jego zastosowanie.

  • Następie uczniowie prezentują swoją pracę pozostałym grupom.

  • Nauczyciel weryfikuje wiedzę oraz ją uzupełnia.

Film instruktażowy - tutorial Diagnostyka urządzeń sterujących stosowanych w maszynach, urządzeniach precyzyjnych
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film instruktażowy.

  • Zadaniem uczniów podczas oglądania filmu jest zrobienie notatek i zapamiętywanie informacji na temat czynności wykonywanych przez mechanika precyzyjnego związanych z diagnostyką, montażem oraz naprawą elektrycznych, pneumatycznych oraz hydraulicznych urządzeń precyzyjnych.

  • Po obejrzeniu e‑materiału prowadzący dzieli klasę na cztery grupy, którym przydziela do opracowania wybrane zagadnienia, które są omówione w filmie.

  • Każda grupa ma za zadanie szczegółowo opisać przydzielone zagadnienie.

  • Nauczyciel monitoruje pracę grup i służy im pomocą w razie problemów z wykonaniem zadania.

  • Po zapisaniu wszystkich informacji grupy wymieniają się kartkami z innymi grupami, a te mają za zadanie dopisać brakujące informacje.

  • Grupy przedstawiają na forum klasy wyniki swojej pracy.

  • Nauczyciel komentuje poprawność wykonania zadania i nagradza ocenami grupę, która najlepiej się z niego wywiązała.

Animacja 3D Elementy budowy urządzeń sterujących stosowanych w maszynach, urządzeniach precyzyjnych
  • Nauczyciel wyświetla animację na wirtualnej tablicy.

  • Uczniowie mają za zadanie stworzenie listy pytań do zagadnień prezentowanych w animacji.

  • Następnie pytania są zapisywane na tablicy.

  • Animacja zostaje wyświetlona po raz drugi, teraz zadaniem uczniów jest tworzenie notatek zawierających odpowiedzi na postawione pytania.

  • Następnie uczniowie prezentują swoje notatki.

  • Nauczyciel koryguje i uzupełnia wiedzę.

Film edukacyjny Systemy komputerowe wspomagające diagnostykę urządzeń sterujących stosowanych w maszynach, urządzeniach precyzyjnych
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny i prosi, aby zanotowali ważne według nich informacje.

  • Zadaniem uczniów jest obejrzenie filmu edukacyjnego i zapamiętanie jak największej ilości podanych w nim informacji.

  • Po zakończeniu prezentacji uczniowie są dzieleni na grupy. Każda z nich otrzymuje inny podtemat.

  • Lista zagadnień powinna być wyczerpująca i oparta na obejrzanym materiale.

  • Nauczyciel informuje każdą z grup o tym, co będzie oceniał podczas prezentacji zagadnień oraz odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

  • Nauczyciel zachęca grupy uczniów do jak najlepszego opisania zagadnień, przypominając o tym, że podczas zajęć oceni ich wysiłki. Może to być ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika.

  • Uczniowie prezentują swoje prace podczas zajęć.

  • Po zakończonej prezentacji nauczyciel prowadzi z uczniami otwartą dyskusję, zadaje pytania i pomaga uporządkować i utrwalić wiedzę. Komentuje także niepoprawne wypowiedzi uczniów.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć (najlepiej pod koniec lekcji, gdyż materiały te służą utrwaleniu wiedzy ucznia) i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.

  • Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Wizualizacja 3D Typowe urządzenia sterujące stosowane w maszynach, urządzeniach precyzyjnych
  • Uczniowie samodzielnie zapoznają się z wizualizacją 3D.

  • Analizują poszczególne urządzenia i sporządzają w tym czasie notatki.

  • Następnie nauczyciel dobiera uczniów w pary, uczniowie wymieniają się wiedzą, którą nabyli podczas samodzielnej analizy materiału.

  • Nauczyciel śledzi rozmowy uczniów, koryguje i uzupełnia informacje.

Film instruktażowy - tutorial Diagnostyka urządzeń sterujących stosowanych w maszynach, urządzeniach precyzyjnych
  • Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film instruktażowy.

  • Uczniowie podczas oglądania filmu sporządzają własne notatki.

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie swoich notatek.

  • Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im lepiej zrozumieć dany temat.

  • Uczniowie uzupełniają własne notatki i notują informacje przekazywane przez kolegów.

Animacja 3D Elementy budowy urządzeń sterujących stosowanych w maszynach, urządzeniach precyzyjnych
  • Uczniowie samodzielnie oglądają Animację 3D.

  • Podczas oglądania tworzą notatki oraz mapy myśli.

  • Nauczyciel weryfikuje notatki.

  • Uczniowie samodzielnie układają pytania do animacji, pytania te mogą posłużyć jako quiz utrwalający wiedzę na kolejnej lekcji.

Film edukacyjny Systemy komputerowe wspomagające diagnostykę urządzeń sterujących stosowanych w maszynach, urządzeniach precyzyjnych
  • Nauczyciel korzysta z filmu edukacyjnego jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji.

  • Każdy z uczniów otrzymuje hasło związane z treścią e‑materiału (to samo hasło może otrzymać więcej niż jedna osoba, ale opracowuje je samodzielnie) i podczas prezentacji filmu przez nauczyciela skupia się na wynotowaniu informacji związanych z tym hasłem.

  • Każdy uczeń notuje zdobyte informacje.

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o przedstawienie swoich notatek.

  • Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im lepiej zrozumieć dany temat.

  • Uczniowie uzupełniają własne notatki i notują informacje przekazywane przez kolegów prezentujących inne hasła.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć (najlepiej pod koniec lekcji, gdyż materiały te służą utrwaleniu wiedzy ucznia) i zachęca uczniów do indywidualnego rozwiązywania zadań.

  • Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

Praca uczniów poza zajęciami

Praca indywidualna
Przed lekcją
  • Uczeń samodzielnie analizuje materiały interaktywne.

  • Uczeń robi notatki pisemne i wizualne.

  • Uczeń tworzy na bazie e‑materiałów mapy myśli i/lub plakaty.

  • Każdy uczeń na podstawie wcześniej przydzielonego mu zagadnienia tworzy listę pytań, która posłuży jako quiz utrwalający wiedzę na kolejnej lekcji.

Podczas lekcji
  • Na kolejnej lekcji nauczyciel przeprowadza quiz przygotowany na podstawie pytań opracowanych przez ucznia, weryfikuje tym samym zdobytą wiedzę i uzupełnia ją.

  • Uczeń na forum prezentuje wiedzę na podstawie swoich notatek sporządzonych przed lekcją.

  • Nauczyciel koryguje i uzupełnia wiedzę.

Praca w grupach
Przed lekcją
  • Nauczyciel dzieli uczniów na trzy grupy i każdej z nich przydziela jedno z trzech multimediów.

  • Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w danym e‑materiale oraz w innych dostępnych źródłach, a następnie przesłanie go nauczycielowi.

  • Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.

Podczas lekcji
  • Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.

  • Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.

  • W przypadku pytań - nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.

  • Uczniowie notują pozyskane informacje.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło grupie trudności? Co grupy wykonały bez problemu? Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując prezentację następnym razem? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielnie dokonany przez ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.

Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia.

Podczas zajęć można wykorzystać relacje rówieśnicze funkcjonujące między uczniami, którym ze względu na zbliżony wiek, podobne zainteresowania, tok rozumowania i postrzegania otaczającego ich świata łatwiej jest się porozumieć niż z nauczycielem. Dzięki relacji rówieśniczej uczniowie mogą skutecznie do siebie dotrzeć i wiele się od siebie nauczyć.

Słabsi uczniowie skorzystają ze wsparcia uczniów zdolnych, co pomoże im w nauce, a z kolei uczniowie zdolni w trakcie przekazywania kolegom informacji będą powtarzali i utrwalali zdobytą wiedzę, próbując objaśnić w przystępny sposób dany materiał.

Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał w dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu tematu daje nauczycielowi wiele możliwości, ponieważ ten sam zakres materiału można ująć na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Nauczyciel może prowadzić proces grupowy, który pozwala nie tylko na pogłębianie wiedzy uczniów, ale też sprzyja temu, aby uczniowie uczyli się od siebie nawzajem (w grupie i samodzielnie) oraz odgrywali różne role grupowe (czasem nawet takie, w których czują lekki dyskomfort). Wszystko to sprzyja budowaniu umiejętności społecznych. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uczniowie nawzajem sobie pomagają i się od siebie uczą, co wspiera naturalną potrzebę zdobywania informacji.

Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej dotyczącej materiału koniecznego do powtórzenia, a jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Różne formy multimedialne pozwalają na to, aby uczniowie pozyskiwali informacje w urozmaicony sposób i za pomocą odmiennych kanałów percepcji. Umożliwia to dopasowanie multimediów do potrzeb poszczególnych uczniów, co w dużej mierze znosi bariery społeczne i komunikacyjne oraz sprzyja wyrównywaniu szans.

Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RQ0Htqh6FbQrn
(Uzupełnij).