E-materiały do kształcenia zawodowego

Rodzaje i elementy sieci gazowych

BUD.28. Organizacja i wykonywanie robót związanych z budową i eksploatacją sieci gazowych - Technik gazownictwa 311913

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

s

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: technik gazownictwaWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: technik gazownictwa

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik gazownictwa 311913. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.16. Wykonywanie robót związanych z budową, montażem oraz eksploatacją sieci i instalacji gazowych.

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:

BUD.28. Organizacja i wykonywanie robót związanych z budową i eksploatacją sieci gazowych:

  • rozpoznawanie elementów infrastruktury gazowej.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

BUD.28.3 Organizowanie i wykonywanie robót związanych z budową sieci gazowych:

Uczeń:

1) charakteryzuje rodzaje, układy i elementy sieci i instalacji gazowych oraz technologie ich wykonania,

3) charakteryzuje rodzaje, układy i elementy sieci gazowych, ich usytuowanie oraz technologie,

4) charakteryzuje materiały i uzbrojenie gazociągów.

E‑zasób pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Struktura e‑zasobu

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane tematyką, m.in. poprzez słowa kluczowe. Elementy struktury różnią się obudową dydaktyczną i merytoryczną, niemniej jednak w każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu rodzajów i elementów sieci gazowych.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: opisu e‑materiału, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Opis e‑zasobu

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

Zasób Rodzaje i elementy sieci gazowych składa się z dwóch materiałów multimedialnych:

Przedstawia poszczególne elementy sieci gazowej wraz z przyłączem gazu, m. in.: kopalnie, podziemne magazyny, tłocznie, stacje i gazociągi.

Prezentuje podział sieci gazowych ze względu na: układ, ciśnienie oraz materiały, z których zostały wykonane.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDucvwx75VInteraktywne materiały sprawdzające - dzięki atrakcyjnym formom uczeń sprawdzi poziom opanowania z zakresu rozpoznawania rodzajów i elementów sieci gazowej.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDV5iKzwzESłownik pojęć do e‑materiału - zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaD7Qk2H97rPrzewodnik dla nauczyciela - oto podpowiedź, w jaki sposób można wykorzystać e‑materiał w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD3P4pUukZPrzewodnik dla uczącego się - to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD5hz0Xa8yNetografia i bibliografia - stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDDnPpv2d5Instrukcja użytkowania - objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu: technik gazownictwa

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: technik gazownictwa

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z informacjami na temat rodzajów i elementów sieci gazowych.

Schemat interaktywny

Nauczyciel prezentuje schemat. Uczniowie w parach, grupach lub całą klasą (burza mózgów) wskazują i charakteryzują poszczególne elementy sieci gazowej wraz z przyłączem gazu, m. in.: kopalnie, podziemne magazyny, tłocznie, stacje, gazociągi i przyłącza.

Plansza interaktywna

Nauczyciel prezentuje planszę. Uczniowie w parach, grupach lub całą klasą (burza mózgów) dokonują podziału sieci gazowych ze względu na: układ, ciśnienie oraz materiały, z których zostały wykonane.

Interaktywne materiały sprawdzające

To świetna alternatywa dla zwykłych sprawdzianów; dzięki multimedialnemu charakterowi są przystępniejsze, a ich wypełnianie powinno być bardziej interesujące dla uczniów.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Uczniowie, korzystając ze słownika pojęć, mogą powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych zajęć. Schemat interaktywny oraz plansza interaktywna stanowią interesujące materiały umożliwiające samokształcenie.

3. Indywidualna praca z uczniem

Indywidualna praca z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron. Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór poziomu dostosowanego dla danego ucznia. Ze zdolnym uczniem szybciej przejdziemy do trudniejszych zagadnień czy sprawdzianów, natomiast z uczniem mniej zdolnym poszczególne elementy e‑materiału powinny być omawiane wolniej i bardziej szczegółowo, zaś interaktywne materiały sprawdzające wykorzystywane od najłatwiejszego do najtrudniejszego. W pracy ze zdolnym uczniem możemy również dać mu więcej czasu na pracę indywidualną, której efekty będziemy jedynie weryfikować.

Wymagania techniczne

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści