E-materiały do kształcenia zawodowego

Procesy rejestracji obrazu

AUD.02. Rejestracja, obróbka i publikacja obrazu - Fotograf 343101, Technik fotografii i multimediów 343105

Przewodnik dla nauczyciela

E-materiały do kształcenia zawodowego

Procesy rejestracji obrazu

AUD.02. Rejestracja, obróbka i publikacja obrazu - Fotograf 343101, Technik fotografii i multimediów 343105

1

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów fotograf, technik fotografii i multimediówWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów fotograf, technik fotografii i multimediów

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1
1

1. Cele i efekty kształcenia

E‑materiał przeznaczony jest dla uczniów kształcących się w zawodzie fotograf 343101 i technik fotografii i multimediów 343105 dla kwalifikacji: AUD.02. Rejestracja, obróbka i publikacja obrazu.

E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji AUD.02. Rejestracja, obróbka i publikacja obrazu:

  • przygotowania planu zdjęciowego,

  • rejestrowania obrazu,

  • obróbki i publikowania obrazu.

Wpiera osiąganie efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

AUD. 02.3. Rejestracja obrazu,

1) planuje realizację prac fotograficznych,

2) organizuje plan zdjęciowy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

2.1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e materiału.

2.2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy:

2.3. Obudowa dydaktyczna
  • Interaktywne materiały sprawdzająceD117UBF5nInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęćD1606LAkFSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD7r7lH4pAPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD13Tws6zjPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD1BrKtm1CNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDcCmYitUTInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodów fotograf, technik fotografii i multimediów

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Ułatwi uczniom zapamiętanie różnych czynności pokazanych w materiałach multimedialnych, które związane są podstawami rejestracji, obróbki i publikacji obrazu. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.

3.1. Praca uczniów podczas zajęć

Film edukacyjny - Procesy rejestracji obrazu

Praca indywidualna uczniów

Uczniowie oglądają film edukacyjny Procesy rejestracji obrazu, a następnie wykonują plakat lub notatkę graficzną na ten temat. Następnie, za pomocą ćwiczenia powiązanego, uczniowie sprawdzają poziom nabytej wiedzy oraz dokonują samooceny.

Film instruktażowy (tutorial) - Realizacja zdjęć plenerowych i architektury

Praca w grupach podczas zajęć

Nauczyciel dzieli zespół klasowy na dowolną liczbę grup. Uczniowie oglądają film instruktażowy. Poszczególne grupy będą pracować własnym rytmem. Uczniowie w grupach mogą zapoznać się z treścią filmu instruktażowego, a następnie mogą wykonać ćwiczenie, które zostanie im przydzielone przez nauczyciela. Uczniowie dyskutują między sobą w zespołach, mogą wymieniać swoje spostrzeżenia oraz ustalić, w jaki sposób wykonać przydzielone zadanie.Każdy zespół pracuje zgodnie z zasadami pracy grupowej, a na koniec przedstawia na forum klasy efekty wykonanego ćwiczenia. Nauczyciel czuwa nad poprawnością wykonanych zadań.

Film instruktażowy (tutorial) - Realizacja zdjęć studyjnych

Praca z całym zespołem klasowym

Przykładem pracy całego zespołu klasowego uczniów jest zapoznanie się z wybranym fragmentem filmu przez ucznia, a następnie udzielenie odpowiedzi na wskazane pytanie/pytania i zapisanie odpowiedzi w tzw. chmurze lub na interaktywnej tablicy w klasie. Przykłady pytań:

  • Jakie techniki oświetleniowe można zastosować w fotografii portretowej w studio?

  • Jakie techniki kadrowania przydają się w fotografii portretowej?

  • Jakie lampy studyjne zastosujemy w przypadku fotografii identyfikacyjnej do dokumentów, a jakie w przypadku portretu rodzinnego?

  • Możesz wybrać trzy akcesoria do fotografii studyjnej. Które wybierasz i dlaczego?

Na podstawie udzielonych odpowiedzi nauczyciel może zorganizować mini‑debatę. W ten sposób podczas zajęć uczniowie będą mieli możliwość przedstawienia swoich poglądów.

Film instruktażowy (tutorial) - Realizacja zdjęć reportażowych

Praca całego zespołu klasowego

Przed emisją filmu nauczyciel przedstawia uczniom pytania, które pomogą im uporządkować informacje i sporządzić notatki przydatne do dyskusji.

Po obejrzeniu filmu instruktażowego, nauczyciel inicjuje dyskusję. Uczniowie przedstawiają swoje argumenty i spostrzeżenia. Wypowiedzi uczniów są zapisywane. Dzięki temu będą oni mieli możliwość przedstawienia swoich poglądów, wymiany spostrzeżeń i w sposób kreatywny pozyskają nową wiedzę oraz znajdą rozwiązania konkretnych problemów.

Film instruktażowy (tutorial) - Realizacja zdjęć technicznych

Praca w grupach

Plakat. Nauczyciel dzieli uczniów na zespoły, które będą pracowały we własnym tempie. Każda grupa ogląda film oraz wykonuje notatkę na zadany temat. Uczniowie dyskutują między sobą w grupie, wymieniają się poglądami i ustalają, jak ma wyglądać ich plakat. Następnie wybierają jeden element/wybrane urządzenie i szczegółowo je opisują na plakacie. Na koniec zespoły przedstawiają na forum klasy efekty pracy. Pozostałe grupy oceniają plakaty, biorąc pod uwagę ich atrakcyjność oraz rzetelność zapisanych informacji.

3.2. Praca uczniów poza zajęciami

Film edukacyjny - Procesy rejestracji obrazu

Praca w grupach

Uczniowie dzielą się na dwie lub więcej grup. Ich zadaniem jest zapoznanie się z filmem i przygotowanie listy z najważniejszymi cechami fotografii plenerowej, reportażowej, studyjnej. Przykładowo grupa 1 opracowuje część materiału dotyczącą fotografii plenerowej, grupa 2 zajmuje się fotografią studyjną. Po wykonaniu zadania grupy zapisują swoje prace w odpowiednim formacie (np. pdf, zdjęcie) i publikują je na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej, zwłaszcza w kwestii tego, czy uwzględnili oni wszystkie najważniejsze cechy fotografii.

Film instruktażowy (tutorial) - Realizacja zdjęć plenerowych i architektury

Praca indywidualna

Uczniowie zapoznają się z filmem instruktażowym. Na jego podstawie tworzą maksymalnie syntetyczną, subiektywną listę niezbędnych elementów i kroków, które powinni uwzględnić przy organizacji planu zdjęciowego. Lista może mieć dowolną formę, ważne jednak, by była uporządkowana zgodnie ze swoim praktycznym przeznaczeniem (np. według kolejności działań, według przyjętych priorytetów).

Film instruktażowy (tutorial) - Realizacja zdjęć studyjnych

Praca indywidualna

Przed obejrzeniem materiału uczniowie zapisują pięć pytań dotyczących jego treści, skupiając się na tym, czego chcieliby się dowiedzieć z multimedium. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od następujących wyrazów: „kto”, „kiedy”, „gdzie”, „jak”, „po co”. Następnie zapoznają się z multimedium i ustalają, czy jego treść pozwala odpowiedzieć na zanotowane pytania. Jeśli tak, wykonują notatkę w zeszycie, jeśli nie to szukają odpowiedzi w innych wiarygodnych źródłach.

Film instruktażowy (tutorial) - Realizacja zdjęć reportażowych

Praca w parach

Po zapoznaniu się z materiałem chętne/wybrane pary mogą przygotować prezentacje multimedialne podsumowujące informacje zawarte w filmie na temat fotografii reportażowej. Prezentacje te mogą zostać wykorzystane jako materiał powtórkowy.

Film instruktażowy (tutorial) - Realizacja zdjęć technicznych

Praca w parach

Prezentacja multimedialna. Uczniowie dobierają się w pary. Oglądają film i wybierają z niego konkretne zagadnienia. Następnie wykonują prezentację multimedialną. Prezentacja powinna być zwięzła i interesująca. Po wykonaniu zadania uczniowie zamieszczają plik na platformie ZPE.

Interaktywne materiały sprawdzające

Dają one uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy oraz uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, stanowiącej równocześnie doskonałą formę nauki. Umożliwiają również ugruntowanie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym i są to:

  • testy sprawdzający;

  • zadania typu prawda czy fałsz;

  • krzyżówki;

  • uzupełnianie podpisów obrazka;

  • quizu.

3.3. Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Praca indywidualna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi może odbywać się z wykorzystaniem wszystkich materiałów, ponieważ zostały one odpowiednio dostosowane do różnych sposobów komunikowania się z uczniem, np. możliwość odsłuchania tekstów z odpowiednim natężeniem dźwięku, możliwość przeczytania tekstów mówionych przez lektora, powiększanie/pomniejszanie ekranu itp. Każdy materiał można podzielić na części, dzięki czemu zmniejszyć ilość materiału do przyswojenia przez ucznia. Ponadto materiały opatrzone są prostymi poleceniami i oferują możliwość powtarzania zadań, różne poziomy trudności zadań, zawierają informacje zwrotne, dzięki którym uczeń może wrócić do multimediów, a także ćwiczenie alternatywne. Wszystkie materiały umożliwiają aktywizowanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, docenianie ich wysiłku, zachęcanie do podejmowania kolejnych prób.

Podczas pracy w grupach warto zadbać o to, by były one zróżnicowane pod względem możliwości i umiejętności uczniów. Uczniowie zdolni mogą pełnić rolę ekspertów lub być liderami grup. Należy pamiętać, żeby formułować krótkie i precyzyjne polecenia, zwłaszcza dla uczniów ze spektrum autyzmu, uczniów z zaburzeniami zachowania lub uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

Podczas projekcji filmu uczniowie, którzy mają problem z dłuższym skupieniem uwagi, mogą pracować z kartą pracy, która ułatwi wykonywanie kolejnych zadań i dzięki której zwrócą uwagę na konkretne treści w filmie. Można też podzielić odtwarzanie filmu na części, tak aby wymagany czas koncentracji był krótszy.

Warto pamiętać o możliwości wydłużenia czasu pracy, zwłaszcza dla uczniów z dysleksją czy zaburzeniami ze spektrum autyzmu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych e‑materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:
  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:
  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści