Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Działalność agroturystyczna a oczekiwania klienta

HGT.10. Prowadzenie gospodarstwa agroturystycznego - Technik turystyki na obszarach wiejskich 515205

1

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik turystyki na obszarach wiejskichWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik turystyki na obszarach wiejskich

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

E‑materiał przeznaczony jest dla uczniów kształcących się w zawodzie technik turystyki na obszarach wiejskich (symbol cyfrowy zawodu 515205) dla kwalifikacji: HGT.10 Prowadzenie gospodarstwa agroturystycznego.

E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji HGT.10 Prowadzenie gospodarstwa agroturystycznego:

  • organizowanie działalności agroturystycznej,

  • obsługiwanie klienta w gospodarstwie agroturystycznym.

Wpiera osiąganie efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

HGT.10.4. Dostosowanie gospodarstwa rolnego do działalności agroturystycznej

2) przygotowuje działalność turystyczną w gospodarstwie rolnym;
3) analizuje warunki adaptacji gospodarstwa rolnego na potrzeby działalności agroturystycznej;
4) projektuje układy funkcjonalne gospodarstwa rolnego na potrzeby działalności agroturystycznej;
5) projektuje wyposażenie gospodarstwa rolnego na potrzeby działalności agroturystycznej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

  1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  1. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy:

która przedstawia podstawowe zasady powstawania gospodarstwa agroturystycznego, w tym:

  • przepisy prawa i wymagania kategoryzacyjne dotyczące bazy noclegowej,

  • potrzeby człowieka zaspokajane przez agroturystykę,

  • zasoby gospodarstwa rolnego przeznaczonego na działalność agroturystyczną,

  • układy funkcjonalne gospodarstwa rolnego na potrzeby działalności agroturystycznej,

  • wyposażenie gospodarstwa rolnego na potrzeby działalności agroturystycznej,

  • produkcję rolniczą w gospodarstwie rolnym na potrzeby klientów.

Dodatkowo plansza obejmuje również informacje, w formie wykazu, dotyczące instytucji i organizacji działających na rzecz wsi i rolnictwa w danej gminie/powiecie/województwie oraz w jaki sposób i gdzie szukać informacji o możliwościach pozyskania środków na sfinansowanie przystosowania, uatrakcyjnienia czy też modernizacji gospodarstwa rolnego.

która przedstawia wybrane gospodarstwo agroturystyczne (na zewnątrz oraz wewnątrz poszczególnych pomieszczeń gospodarstwa) i zawiera opis wybranych obiektów, układu funkcjonalnego (np. noclegowego czy kuchenno‑jadalnego), atrakcji turystycznych w okolicy, uprawy i hodowli czy dań regionalnych.

  1. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDX2lEVGtCInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDapE6LWEcSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD8mEp4bFNPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDPcvCNdeuPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Bibliografia i netografiaD1G5juWoeBibliografia i netografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDBdVfy9GmInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik turystyki na obszarach wiejskich

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Ułatwi uczniom zapamiętanie różnych czynności pokazanych w materiałach multimedialnych, które związane są z prowadzeniem działalności agroturystycznej.

1. Plansza interaktywna Tworzenie gospodarstwa agroturystycznego

Praca w grupach i całego zespołu klasowego

Mapa myśli. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z nich zapoznaje się z informacjami i zdjęciami umieszczonymi na planszy interaktywnej, a następnie wykonuje mapy myśli na podane tematy:

  • gr. I – Jakie są motywy podróżowania?

  • gr. II – Jakie potrzeby człowieka są zaspokajane przez turystykę?

  • gr. III – Jakie są wymagania dotyczące prowadzenia gospodarstwa agroturystycznego?

Grupy przygotowują swoje mapy myśli na dużych arkuszach papieru lub w chmurze. W połowie czasu przeznaczonego na tworzenie map zespoły wymieniają się między sobą tworzonymi mapami myśli. Uczniowie podają propozycje nowych dymków lub zmian na mapie myśli innej grupy, a następnie zwracają mapę wracają do pierwotnej grupy. Uczniowie szybko uczący się przejmują rolę liderów i pomagają uczniom uczącym się słabiej. Na koniec zespoły przedstawiają na forum klasy efekty swojej pracy. Pozostałe grupy oceniają mapy, biorąc pod uwagę ich atrakcyjność graficzną oraz rzetelność zapisanych informacji.

2. Wirtualna wycieczka Standardy w agroturystyce

Praca w grupach i całego zespołu klasowego

Plakat. Uczniowie zapoznają się z wirtualną wycieczką Standardy w agroturystyce. Następnie nauczyciel instruuje ich, by podzielili się na czteroosobowe zespoły. Na tablicy zapisuje temat – „Idealne gospodarstwo agroturystyczne” – do którego zespoły przygotują plakat z własnym projektem. Nauczyciel informuje uczniów, że będą pracować taką metodą i w razie potrzeby ją wyjaśnia. Rozdaje uczniom kartki. Poszczególne grupy zastanawiają się nad cechami, jakie powinny wyróżniać idealną agroturystykę wraz z uzasadnieniem. Swoje pomysły zapisują, a następnie projektują plakat na kartkach. Nauczyciel określa czas na pracę w grupach.

Po upływie wyznaczonego czasu każdy z zespołów umieszcza własne projekty plakatów na tablicy (magnesy). Nauczyciel wyznacza moderatora ustalania priorytetów lub, jeśli uczniowie po raz pierwszy pracują tą metodą, sam moderuje dyskusję. W dyskusji tej uczniowie z poszczególnych zespołów przedstawiają swoje pomysły (cechy i argumenty), a cała klasa decyduje, które z przedstawionych cech są ważniejsze, oraz eliminuje powtarzające się pomysły.

3. Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

1. Plansza interaktywna Tworzenie gospodarstwa agroturystycznego

Praca w grupach

Plakat. Uczniowie dobierają się w grupy. Zapoznają się z informacjami i zdjęciami umieszczonymi na planszy interaktywnej, a następnie wykonują plakaty dotyczące podanych tematów:

  • gr. I – Usługi żywieniowe oferowane są w gospodarstwie agroturystycznym.

  • gr. II – Lokalne produkty w gospodarstwie agroturystycznym.

  • gr. III – Formy wypoczynku na wsi.

Grupy przygotowują plakaty w pliku o dowolnym formacie. Na koniec zespoły zamieszczają plik na platformie ZPE. Pozostali uczniowie oceniają ich prace, biorąc pod uwagę atrakcyjność graficzną oraz rzetelność zapisanych informacji.

2. Wirtualna wycieczka Standardy w agroturystyce

Praca indywidualna i praca w parach

Piramida priorytetów. Uczniowie samodzielnie zapoznają się z wirtualną wycieczką Standardy w agroturystyce. Następnie przygotowują piramidę priorytetów: „Idealne gospodarstwo agroturystyczne”. Zastanawiają się nad cechami, jakie powinny wyróżniać idealną agroturystykę wraz z uzasadnieniem, a swoje pomysły zapisują na karteczkach. Uczniowie dobierają się w pary - każda z osób wybiera karteczki z najbardziej odpowiednimi hasłami i argumentami i je głośno odczytuje. Następnie wspólnie decydują, które z przedstawionych cech są ważniejsze oraz eliminuje powtarzające się pomysły. W ten sposób ustalana jest piramida cech idealnego gospodarstwa agroturystycznego. Gotową piramidę uczniowie mogą umieścić jako plik pdf lub doc na platformie ZPE.

3. Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

3. Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Plansza interaktywna:

  • podczas prezentowania rezultatów prac należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w pracy w grupach;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą zapisywać na tablicy pomysły pozostałych uczniów i porządkować mapę myśli, co pozwoli im rozładować napięcie, a także skupić się na zadaniu;

  • uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów grup i pomagać uczniom z trudnościami w nauce.

Wirtualna wycieczka:

  • jeśli uczniowie wykonują zadanie w grupach, należy zwrócić uwagę na osoby, które mają trudności z nawiązywaniem kontaktu z rówieśnikami i komunikacją; można wówczas przedstawić im inną formę zadania, np. indywidualne wykonanie zadania;

  • uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych do wycieczki lub poprosić kolegów/koleżanki o opisanie elementów ukazywanych podczas wycieczki;

  • uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu powinni mieć jasno określone obowiązki i należy im zapewnić warunki do pracy z ograniczeniem niepotrzebnych dodatkowych bodźców słuchowych lub wzrokowych.

Przydatne linki do stron internetowych:

Przydatna bibliografia:

  • Borski M., Bariery w otoczeniu osób z niepełnosprawnościami. Zagadnienia wybrane, Wyższa Szkoła Humanitas, 2017.

  • Jurkiewicz P., Rola B., Model pracy z uczniem upośledzonym w stopniu lekkim, w: Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Materiały szkoleniowe, Wyd. Naczelnik Wydziału Potrzeb Edukacyjnych, Departament Zwiększania Szans Edukacyjnych, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa 2010.

  • Osoby niepełnosprawne w drodze ku dorosłości, Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2014.

  • Smith D. D., Pedagogika specjalna: podręcznik akademicki T.1., Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN: Wydawnictwo APS, 2009.

  • Zabłocki K.J., Upośledzenie umysłowe. Wybrane zagadnienia edukacji i terapii, Płock 2003.

  • Żuraw H., Udział osób niepełnosprawnych w życiu społecznym, Wyd. akademickie Żak, Warszawa 2008.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych e‑materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:
  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:
  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści