Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Zasady strojenia fortepianów i pianin, aplikacje wspomagające strojenie, narzędzia i sposoby ich użycia, technika pracy, intonacja.

AUD.04. Strojenie i korekta fortepianów i pianin - Technik budowy i strojenia fortepianów i pianin 311945

1

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy i strojenia fortepianów i pianinWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy i strojenia fortepianów i pianin

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał przeznaczony jest dla uczniów kształcących się w zawodzie technik budowy i strojenia fortepianów i pianin 311945 dla kwalifikacji: AUD.04. Strojenie i korekta fortepianów i pianin oraz AUD.03. Budowa i renowacja fortepianów i pianin.

E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:

  1. AUD.04. Podstawy budowy i strojenia fortepianów i pianin:

  • strojenie i intonacja fortepianów i pianin,

  • regulacja mechanizmów i podzespołów fortepianów i pianin.

  1. AUD.03. Budowa i renowacja fortepianów i pianin

  • regulacja zespołów i podzespołów fortepianów i pianin.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

AUD.04.2. Podstawy budowy i strojenia fortepianów i pianin

Uczeń:

14) rozróżnia narzędzia korektorskie i stroicielskie używane w budownictwie, renowacji i bieżącej eksploatacji fortepianów i pianin,
15) stosuje przyrządy pomiarowe i aplikacje używane w budownictwie i renowacji fortepianów i pianin,
19) stosuje urządzenia programy komputerowe i aplikacje wspomagające wykonywanie zadań zawodowych,

AUD.04.3. Strojenie i intonacja fortepianów i pianin

Uczeń:

1) stroi fortepiany i pianina z użyciem różnych systemów strojenia fortepianów i pianin,
2) charakteryzuje brzmienia stosowane przez różnych producentów fortepianów i pianin,
3) rozróżnia metody przeprowadzania intonacji fortepianów i pianin,
4) stosuje techniki ustawiania kołka stroikowego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑zasobu

Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

  1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  1. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy:

  1. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDAPH8Q1aGInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęćDPQKyl0CYSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD9mOHJqfEPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD9P42zpQCPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDLFu7LSXfNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDJqjTSkjDInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu technik budowy i strojenia fortepianów i pianin

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy i strojenia fortepianów i pianin

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się i nauczania. Ułatwi uczniom zapamiętanie różnych czynności, które związane są ze strojeniem fortepianów i pianin, aplikacjami wspomagającymi strojenie, narzędziami i sposobami ich użycia, technikami pracy, intonacją. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Praca uczniów podczas zajęć

1.Plansza interaktywna Zagadnienia dotyczące strojenia fortepianów i pianin

Praca indywidualna i w parach

Uczniowie indywidualnie zapoznają się z materiałem zaprezentowanym na planszy interaktywnej.

Nauczyciel prosi uczniów o połączenie się w pary, a następnie rozdaje parom kartki z pytaniami. Informuje, że zadaniem par będzie rozwiązanie quizu na temat zagadnień związanych ze strojeniem fortepianów i pianin. Uczniowie mogą poszukiwać odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub innych źródłach internetowych.

Pięć par, które najszybciej poprawnie odpowiedzą na wszystkie pytania, zostanie nagrodzonych pozytywną oceną z aktywności.

Przykładowa lista pytań:

  • do czego służy kamerton?

  • co to jest intonierka?

  • czy klucz stroicielski jest kluczem nasadowym?

  • do jakiego dźwięku stroi kamerton?

  • co to jest wzajemna zgodność harmoniczna interwałów między dźwiękami?

Innym rodzajem zadaniem może być łączenie przyrządów służących do strojenia fortepianów i pianin z ich funkcjami. Uczniowie wykonują je wspólnie, wpisując odpowiedzi na klasowej tablicy multimedialnej.

2. Filmy edukacyjne Zasady strojenia fortepianów i pianin, aplikacje wspomagające strojenie, narzędzia i sposoby ich użycia, technika pracy, intonacja

Praca w grupach

Metoda jigsaw. Przed zapoznaniem się z materiałami filmowymi uczniowie odliczają do pięciu. Następnie łączą się w zespoły według przydzielonych numerów. Każda grupa ma za zadanie opracować informacje na temat przypisanych zagadnień i przygotować notatki:

  • gr. 1 – zasady strojenia strojem równomiernie temperowanym;

  • gr. 2 – aplikacje wspomagające strojenie, narzędzia i sposoby ich użycia;

  • gr. 3 – temperacja;

  • gr. 4 – zagadnienia dotyczące intonacji;

  • gr. 5 – narzędzia i sposoby ich użycia.

Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Wymieniają między sobą notatki i przeprowadzają krótkie testy wiedzy. Osoby z innych grup eksperckich zapoznają grupy z własnym tematem i tłumaczą zagadnienia.

3.Mapa myśli Strojenie fortepianów i pianin - podstawowe zasady, aplikacje, narzędzia i techniki

Praca w grupach

Uczniowie zapoznają się z mapą myśli „Strojenie fortepianów i pianin - podstawowe zasady, aplikacje, narzędzia i techniki”. Każda z grup ma za zadanie znalezienia w internecie informacji na temat przydzielonych zagadnień:

  • gr. 1 – jakie narzędzia użyjecie do wykonania szarfowania;

  • gr. 2 – jakie czynności strojenia wykonacie za pomocą kamertonu;

  • gr. 3 – czy cwikowania to element strojenia czy intonacji;

  • gr. 4 – jakimi aplikacjami możemy wspierać się przy strojeniu.

Po wyznaczonym czasie uczniowie porównują rezultaty swojej pracy. Następnie wykonują polecenia od 1 do 4. Na końcu wspólnie uzupełniają mapę myśli i sprawdzają ją ze wzorem.

4. Film instruktażowy Zasady strojenia strojem równomiernie temperowanym

Praca indywidualna i w parach

Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią multimedium i zapisują minimum pięć pytań dotyczących jego treści. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas pracy z multimedium.

Na zakończenie uczniowie rozmawiają o pytaniach, które sprawiły im trudność, i wspólnie udzielają na nie odpowiedzi.

5. Interaktywne materiały sprawdzające

Dają one uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy oraz uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, stanowiącej równocześnie doskonałą formę nauki. Umożliwiają również ugruntowanie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym i są to:

  • testy wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi;

  • zadania dobierania w pary;

  • zadania z lukami;

  • krzyżówki;

  • dopasowanie elementów do grafu/schematu;

  • uzupełnianie podpisów obrazka;

  • zadania typu prawda czy fałsz.

Praca uczniów poza zajęciami

1. Plansza interaktywna Zagadnienia dotyczące strojenia fortepianów i pianin oraz film instruktażowy Zasady strojenia strojem równomiernie temperowanym

Praca w grupach

Lekcja odwrócona. Przed zajęciami uczniowie zostają podzieleni na cztery grupy. Zadaniem każdej grupy jest zapoznanie się z wszystkimi informacjami zawartymi w e‑materiale oraz przygotowanie trzech pytań i odpowiedzi do każdego z przydzielonych zagadnień:

  • gr. I – aplikacje do strojenia fortepianów i pianin;

  • gr. II – zagadnienia związane z intonacją;

  • gr. III – narzędzia i sposoby ich użycia;

  • gr. IV – podstawowe zasady dotyczące strojenia fortepianów i pianin.

Na początku zajęć zespoły przekazują listę pytań i odpowiedzi nauczycielowi, a odrębne kartki z pytaniami wrzucają do urny. Uczniowie wspólnie ustalają reguły gry, np.:

  • obowiązuje zasada kto pierwszy, ten lepszy;

  • zespoły nie odpowiadają na przygotowane przez siebie pytania;

  • grupa, która prawidłowo odpowie na pytanie otrzymuje 2 pkt;

  • grupa, która przygotowała pytanie i umieściła na liście prawidłową odpowiedź – 1 pkt, jeśli odpowiedź jest błędna – 0 pkt;

  • przejęcie pytania i udzielenie prawidłowej odpowiedzi przez inny zespół – 1 pkt;

  • limit czasu na udzielenie odpowiedzi 1 min.

Rozpoczyna się gra i trwa aż do wyczerpania puli pytań lub ustalonego czasu. Wygrywa drużyna, która zdobędzie najwięcej punktów.

2. Film edukacyjny Strojenie fortepianów i pianin

Praca w grupach

Lekcja odwrócona. Przed zajęciami uczniowie zostają podzieleni na grupy, których zadaniem jest przygotowanie prezentacji multimedialnych na przydzielone tematy. Następnie grupy wielokrotnie oglądają materiał multimedialny i przygotowują materiały z tematów:

  • gr. I – podstawowe narzędzi używane do strojenia;

  • gr. II – zasady strojenia strojem równomiernie temperowanym;

  • gr. III – przyrządy i urządzenia pomiarowe oraz aplikacje wspomagające strojenie fortepianów i pianin;

  • gr. IV – zagadnienia dotyczące intonacji.

Prezentacje oprócz tekstu powinny zawierać zdjęcia i elementy audiowizualne. Uczniowie mogą wykorzystać do tego celu wskazane multimedia oraz inne materiały z dostępnych źródeł, również internetowych. Autorzy prezentacji powinni też pamiętać o przygotowaniu pytań pobudzających do aktywnego słuchania, np.:

  • Jakim materiałem pokryta jest główka młotka fortepianowego?

  • Co robimy za pomocą piórka gitarowego i klucza stroicielskiego?

  • Jakim materiałem pokryta jest szaberka ?

Prezentacje nie powinny trwać dłużej niż 7 min, a można je oceniać wg następujących kryteriów:

  • poprawność merytoryczna;

  • trafny wybór egzemplifikacji wizualnej;

  • estetyka wykonania.

Na zajęciach zespoły przedstawiają wyniki swojej pracy. Po każdej prezentacji następuje krótka sesja pytań i odpowiedzi, w której uczniowie prowadzący prezentację wyjaśniają pozostałym niezrozumiałe wątki wystąpienia.

3. Mapa myśli Strojenie fortepianów i pianin - podstawowe zasady, aplikacje, narzędzia i techniki

Praca w parach

Uczniowie dobierają się w pary. W zależności od liczebności klasy, na jedno zagadnienie może przypadać od dwóch do czterech par. Nauczyciel zapisuje zagadnienia na karteczkach i następuje losowanie. Zagadnienia to:

  • zasady strojenia fortepianów i pianin;

  • urządzenia elektroniczne wspomagające strojenie fortepianów i pianin:

  • intonacja i techniki intonacyjne;

  • narzędzia i sposoby ich użycia.

Zadaniem uczniów jest przygotowanie poza zajęciami map myśli do przydzielonych zagadnień. W tym celu wykorzystują materiały z galerii zdjęć i innych dostępnych źródeł. Mogą też skorzystać z mechanizmu do tworzenia map myśli na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej lub z innych dostępnych aplikacji.

Na zajęciach pary, które opracowywały to samo zagadnienie, porównują swoje mapy myśli, weryfikują je i ustalają wspólną wersję. Następnie mapy są omawiane na forum klasy. Gotowe mapy myśli można udostępnić na platformie ZPE lub w innym środowisku wskazanym przez nauczyciela, aby mogli z nich korzystać wszyscy uczniowie.

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami z SPE

Indywidualizacja pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi może odbywać się z wykorzystaniem wszystkich materiałów, ponieważ zostały one odpowiednio dostosowane do różnych sposobów komunikowania się, np. możliwość odsłuchania tekstów z odpowiednim natężeniem dźwięku, możliwość przeczytania tekstów mówionych przez lektora, powiększanie/pomniejszanie ekranu itp. Każdy materiał można podzielić na części, dzięki czemu zmniejszyć lub zwiększyć ilość wiedzy adekwatnie do potrzeb ucznia. Ponadto materiały są opatrzone jasnymi poleceniami i oferują możliwość powtarzania zadań, różne poziomy trudności zadań, zawierają informacje zwrotne, dzięki którym uczeń może wrócić do konkretnego multimedium, a także ćwiczenie alternatywne. Wszystkie materiały umożliwiają aktywizowanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, docenianie ich wysiłku, zachęcanie do podejmowania kolejnych prób.

Plansza interaktywna, Mapa myśli:

  • uczniowie niedowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych;

  • osoby mające problemy z wystąpieniami na forum klasy nie powinny być zmuszane do wystąpień podczas prezentacji.

  • podczas pracy metodą jigsaw i przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • uczniowie z dysleksją mogą przygotować materiał ilustracyjny do prezentacji;

  • uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania

Film instruktażowy i edukacyjny:

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd. lub jedna sekwencja + zadanie), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;

  • uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą rysować na tablicy tworzony przez zespół klasowy algorytm, co pozwoli im rozładować napięcie, a także skupić się na zadaniu.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych e‑materiałów platformy zpe.gov.pl.

System operacyjny:
  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:
  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści