Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy i strojenia fortepianów i pianinWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy i strojenia fortepianów i pianin
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał przeznaczony jest dla uczniów kształcących się w zawodzie technik budowy i strojenia fortepianów i pianin 311945 dla kwalifikacji: AUD.04. Strojenie i korekta fortepianów i pianin oraz AUD.03. Budowa i renowacja fortepianów i pianin.
E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:
AUD.04. Podstawy budowy i strojenia fortepianów i pianin:
strojenie i intonacja fortepianów i pianin,
regulacja mechanizmów i podzespołów fortepianów i pianin.
AUD.03. Budowa i renowacja fortepianów i pianin
regulacja zespołów i podzespołów fortepianów i pianin.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
AUD.04.2. Podstawy budowy i strojenia fortepianów i pianin
Uczeń:
14) rozróżnia narzędzia korektorskie i stroicielskie używane w budownictwie, renowacji i bieżącej eksploatacji fortepianów i pianin,
15) stosuje przyrządy pomiarowe i aplikacje używane w budownictwie i renowacji fortepianów i pianin,
19) stosuje urządzenia programy komputerowe i aplikacje wspomagające wykonywanie zadań zawodowych,
AUD.04.3. Strojenie i intonacja fortepianów i pianin
Uczeń:
1) stroi fortepiany i pianina z użyciem różnych systemów strojenia fortepianów i pianin,
2) charakteryzuje brzmienia stosowane przez różnych producentów fortepianów i pianin,
3) rozróżnia metody przeprowadzania intonacji fortepianów i pianin,
4) stosuje techniki ustawiania kołka stroikowego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy:
Plansza interaktywna – Zagadnienia dotyczące strojenia fortepianów i pianinPlansza interaktywna – Zagadnienia dotyczące strojenia fortepianów i pianin
Filmy edukacyjne - Strojenie fortepianów i pianinFilmy edukacyjne - Strojenie fortepianów i pianin
Filmy instruktażowe - Instruktaż strojenia fortepianów i pianinFilmy instruktażowe - Instruktaż strojenia fortepianów i pianin
Mapa myśli - Strojenie fortepianów i pianin - podstawowe zasady, aplikacje, narzędzia i technikiMapa myśli - Strojenie fortepianów i pianin - podstawowe zasady, aplikacje, narzędzia i techniki
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęćSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Zagadnienia dotyczące strojenia fortepianów i pianin
Plansza interaktywna
- Strojenie fortepianów i pianin
Film edukacyjny
- Instruktaż strojenia fortepianów i pianin
Film instruktażowy (tutorial)
- Strojenie fortepianów i pianin - podstawowe zasady, aplikacje, narzędzia i techniki
Mapa myśli
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-zasobu
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy i strojenia fortepianów i pianin
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się i nauczania. Ułatwi uczniom zapamiętanie różnych czynności, które związane są ze strojeniem fortepianów i pianin, aplikacjami wspomagającymi strojenie, narzędziami i sposobami ich użycia, technikami pracy, intonacją. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.
Praca uczniów podczas zajęć
1.Plansza interaktywna Zagadnienia dotyczące strojenia fortepianów i pianin
Praca indywidualna i w parach
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z materiałem zaprezentowanym na planszy interaktywnej.
Nauczyciel prosi uczniów o połączenie się w pary, a następnie rozdaje parom kartki z pytaniami. Informuje, że zadaniem par będzie rozwiązanie quizu na temat zagadnień związanych ze strojeniem fortepianów i pianin. Uczniowie mogą poszukiwać odpowiedzi na pytania w e‑materiale lub innych źródłach internetowych.
Pięć par, które najszybciej poprawnie odpowiedzą na wszystkie pytania, zostanie nagrodzonych pozytywną oceną z aktywności.
Przykładowa lista pytań:
do czego służy kamerton?
co to jest intonierka?
czy klucz stroicielski jest kluczem nasadowym?
do jakiego dźwięku stroi kamerton?
co to jest wzajemna zgodność harmoniczna interwałów między dźwiękami?
Innym rodzajem zadaniem może być łączenie przyrządów służących do strojenia fortepianów i pianin z ich funkcjami. Uczniowie wykonują je wspólnie, wpisując odpowiedzi na klasowej tablicy multimedialnej.
2. Filmy edukacyjne Zasady strojenia fortepianów i pianin, aplikacje wspomagające strojenie, narzędzia i sposoby ich użycia, technika pracy, intonacja
Praca w grupach
Metoda jigsaw. Przed zapoznaniem się z materiałami filmowymi uczniowie odliczają do pięciu. Następnie łączą się w zespoły według przydzielonych numerów. Każda grupa ma za zadanie opracować informacje na temat przypisanych zagadnień i przygotować notatki:
gr. 1 – zasady strojenia strojem równomiernie temperowanym;
gr. 2 – aplikacje wspomagające strojenie, narzędzia i sposoby ich użycia;
gr. 3 – temperacja;
gr. 4 – zagadnienia dotyczące intonacji;
gr. 5 – narzędzia i sposoby ich użycia.
Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Wymieniają między sobą notatki i przeprowadzają krótkie testy wiedzy. Osoby z innych grup eksperckich zapoznają grupy z własnym tematem i tłumaczą zagadnienia.
3.Mapa myśli Strojenie fortepianów i pianin - podstawowe zasady, aplikacje, narzędzia i techniki
Praca w grupach
Uczniowie zapoznają się z mapą myśli „Strojenie fortepianów i pianin - podstawowe zasady, aplikacje, narzędzia i techniki”. Każda z grup ma za zadanie znalezienia w internecie informacji na temat przydzielonych zagadnień:
gr. 1 – jakie narzędzia użyjecie do wykonania szarfowania;
gr. 2 – jakie czynności strojenia wykonacie za pomocą kamertonu;
gr. 3 – czy cwikowania to element strojenia czy intonacji;
gr. 4 – jakimi aplikacjami możemy wspierać się przy strojeniu.
Po wyznaczonym czasie uczniowie porównują rezultaty swojej pracy. Następnie wykonują polecenia od 1 do 4. Na końcu wspólnie uzupełniają mapę myśli i sprawdzają ją ze wzorem.
4. Film instruktażowy Zasady strojenia strojem równomiernie temperowanym
Praca indywidualna i w parach
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią multimedium i zapisują minimum pięć pytań dotyczących jego treści. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas pracy z multimedium.
Na zakończenie uczniowie rozmawiają o pytaniach, które sprawiły im trudność, i wspólnie udzielają na nie odpowiedzi.
5. Interaktywne materiały sprawdzające
Dają one uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy oraz uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej, stanowiącej równocześnie doskonałą formę nauki. Umożliwiają również ugruntowanie umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie zawodowym i są to:
testy wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi;
zadania dobierania w pary;
zadania z lukami;
krzyżówki;
dopasowanie elementów do grafu/schematu;
uzupełnianie podpisów obrazka;
zadania typu prawda czy fałsz.
Praca uczniów poza zajęciami
1. Plansza interaktywna Zagadnienia dotyczące strojenia fortepianów i pianin oraz film instruktażowy Zasady strojenia strojem równomiernie temperowanym
Praca w grupach
Lekcja odwrócona. Przed zajęciami uczniowie zostają podzieleni na cztery grupy. Zadaniem każdej grupy jest zapoznanie się z wszystkimi informacjami zawartymi w e‑materiale oraz przygotowanie trzech pytań i odpowiedzi do każdego z przydzielonych zagadnień:
gr. I – aplikacje do strojenia fortepianów i pianin;
gr. II – zagadnienia związane z intonacją;
gr. III – narzędzia i sposoby ich użycia;
gr. IV – podstawowe zasady dotyczące strojenia fortepianów i pianin.
Na początku zajęć zespoły przekazują listę pytań i odpowiedzi nauczycielowi, a odrębne kartki z pytaniami wrzucają do urny. Uczniowie wspólnie ustalają reguły gry, np.:
obowiązuje zasada kto pierwszy, ten lepszy;
zespoły nie odpowiadają na przygotowane przez siebie pytania;
grupa, która prawidłowo odpowie na pytanie otrzymuje 2 pkt;
grupa, która przygotowała pytanie i umieściła na liście prawidłową odpowiedź – 1 pkt, jeśli odpowiedź jest błędna – 0 pkt;
przejęcie pytania i udzielenie prawidłowej odpowiedzi przez inny zespół – 1 pkt;
limit czasu na udzielenie odpowiedzi 1 min.
Rozpoczyna się gra i trwa aż do wyczerpania puli pytań lub ustalonego czasu. Wygrywa drużyna, która zdobędzie najwięcej punktów.
2. Film edukacyjny Strojenie fortepianów i pianin
Praca w grupach
Lekcja odwrócona. Przed zajęciami uczniowie zostają podzieleni na grupy, których zadaniem jest przygotowanie prezentacji multimedialnych na przydzielone tematy. Następnie grupy wielokrotnie oglądają materiał multimedialny i przygotowują materiały z tematów:
gr. I – podstawowe narzędzi używane do strojenia;
gr. II – zasady strojenia strojem równomiernie temperowanym;
gr. III – przyrządy i urządzenia pomiarowe oraz aplikacje wspomagające strojenie fortepianów i pianin;
gr. IV – zagadnienia dotyczące intonacji.
Prezentacje oprócz tekstu powinny zawierać zdjęcia i elementy audiowizualne. Uczniowie mogą wykorzystać do tego celu wskazane multimedia oraz inne materiały z dostępnych źródeł, również internetowych. Autorzy prezentacji powinni też pamiętać o przygotowaniu pytań pobudzających do aktywnego słuchania, np.:
Jakim materiałem pokryta jest główka młotka fortepianowego?
Co robimy za pomocą piórka gitarowego i klucza stroicielskiego?
Jakim materiałem pokryta jest szaberka ?
Prezentacje nie powinny trwać dłużej niż 7 min, a można je oceniać wg następujących kryteriów:
poprawność merytoryczna;
trafny wybór egzemplifikacji wizualnej;
estetyka wykonania.
Na zajęciach zespoły przedstawiają wyniki swojej pracy. Po każdej prezentacji następuje krótka sesja pytań i odpowiedzi, w której uczniowie prowadzący prezentację wyjaśniają pozostałym niezrozumiałe wątki wystąpienia.
3. Mapa myśli Strojenie fortepianów i pianin - podstawowe zasady, aplikacje, narzędzia i techniki
Praca w parach
Uczniowie dobierają się w pary. W zależności od liczebności klasy, na jedno zagadnienie może przypadać od dwóch do czterech par. Nauczyciel zapisuje zagadnienia na karteczkach i następuje losowanie. Zagadnienia to:
zasady strojenia fortepianów i pianin;
urządzenia elektroniczne wspomagające strojenie fortepianów i pianin:
intonacja i techniki intonacyjne;
narzędzia i sposoby ich użycia.
Zadaniem uczniów jest przygotowanie poza zajęciami map myśli do przydzielonych zagadnień. W tym celu wykorzystują materiały z galerii zdjęć i innych dostępnych źródeł. Mogą też skorzystać z mechanizmu do tworzenia map myśli na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej lub z innych dostępnych aplikacji.
Na zajęciach pary, które opracowywały to samo zagadnienie, porównują swoje mapy myśli, weryfikują je i ustalają wspólną wersję. Następnie mapy są omawiane na forum klasy. Gotowe mapy myśli można udostępnić na platformie ZPE lub w innym środowisku wskazanym przez nauczyciela, aby mogli z nich korzystać wszyscy uczniowie.
Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami z SPE
Indywidualizacja pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi może odbywać się z wykorzystaniem wszystkich materiałów, ponieważ zostały one odpowiednio dostosowane do różnych sposobów komunikowania się, np. możliwość odsłuchania tekstów z odpowiednim natężeniem dźwięku, możliwość przeczytania tekstów mówionych przez lektora, powiększanie/pomniejszanie ekranu itp. Każdy materiał można podzielić na części, dzięki czemu zmniejszyć lub zwiększyć ilość wiedzy adekwatnie do potrzeb ucznia. Ponadto materiały są opatrzone jasnymi poleceniami i oferują możliwość powtarzania zadań, różne poziomy trudności zadań, zawierają informacje zwrotne, dzięki którym uczeń może wrócić do konkretnego multimedium, a także ćwiczenie alternatywne. Wszystkie materiały umożliwiają aktywizowanie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, docenianie ich wysiłku, zachęcanie do podejmowania kolejnych prób.
Plansza interaktywna, Mapa myśli:
uczniowie niedowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych;
osoby mające problemy z wystąpieniami na forum klasy nie powinny być zmuszane do wystąpień podczas prezentacji.
podczas pracy metodą jigsaw i przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);
uczniowie z dysleksją mogą przygotować materiał ilustracyjny do prezentacji;
uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania
Film instruktażowy i edukacyjny:
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd. lub jedna sekwencja + zadanie), w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą rysować na tablicy tworzony przez zespół klasowy algorytm, co pozwoli im rozładować napięcie, a także skupić się na zadaniu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych e‑materiałów platformy zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści