E-materiały do kształcenia zawodowego

Organizacja i prowadzenie robót związanych z regulacją i utrzymaniem cieków wodnych, budową obiektów przeciwpowodziowych

BUD.22. Organizacja i prowadzenie robót melioracyjnych - Technik inżynierii środowiska i melioracji 311208

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści

s

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik inżynierii środowiska i melioracjiWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik inżynierii środowiska i melioracji

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik inżynierii środowiska i melioracji 311208. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.22. Organizacja i prowadzenie robót melioracyjnych.

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:

BUD.22. Organizacja i prowadzenie robót melioracyjnych

  • organizowanie i prowadzenia robót związanych z regulacją i utrzymaniem małych cieków wodnych, oraz budową obiektów przeciwpowodziowych.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

BUD.22.3 Organizowanie i prowadzenie robót związanych z regulacją i utrzymaniem małych cieków wodnych oraz budową obiektów przeciwpowodziowych

Uczeń:

  • 1) określa zasady regulacji małych cieków,

  • 3) organizuje roboty związane z regulacją małych cieków wodnych,

  • 4) dobiera metody ochrony przed powodzią,

  • 5) organizuje prace związane z wykonywaniem obiektów przeciwpowodziowych na małych ciekach wodnych,

  • 6) organizuje roboty związane z utrzymaniem cieków wodnych oraz obiektów przeciwpowodziowych w wymaganym stanie technicznym.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Struktura e‑zasobu

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu organizacji i prowadzenia robót związanych z regulacją i utrzymaniem cieków wodnych, budową obiektów przeciwpowodziowych .

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

E‑materiał Organizacja i prowadzenie robót związanych z regulacją i utrzymaniem cieków wodnych, budową obiektów przeciwpowodziowych składa się z czterech materiałów multimedialnych:

Ukazuje rodzaje cieków wodnych naturalnych i ich charakterystykę oraz zasady regulacji małych cieków wodnych.

Uczeń dowie się, czym zajmuje się technik inżynierii środowiska i melioracji oraz jakie kompetencje wymagane są w tym zawodzie. Pozna rówież przyczyny wezbrań małych cieków wodnych, ich skutki, rodzaje, a także metody regulacji.

Profesjonalnie wykonane fotografie i grafiki przedstawiające środki oraz metody ochrony przed powodzią.

Uczeń zobaczy prace związane z wykonywaniem oraz utrzymaniem wałów przeciwpowodziowych, a także budowli pomocniczych – przelewów i przepustów wałowych.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDQrE0BWZyInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki atrakcyjnym formom uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu organizacji i prowadzenia robót w związku z odwadnianiem terenów.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDyaF90GnJSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaDCckxI1n9Przewodnik dla nauczyciela to podpowiedź, w jaki sposób można wykorzystać e‑materiał w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDoxrxfbNYPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDJTPhKtSWNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDGnB6YiWUInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu technik inżynierii środowiska i melioracji

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu: technik inżynierii środowiska i melioracji

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z organizacją i prowadzeniem robót związanych z odwadnianiem terenów. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Grafika interaktywna

Praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną. Ich zadaniem będzie wydanie branżowej gazety. Punktem wyjścia są ilustracje i opisy, które pojawiają się w grafice, zadaniem uczniów jest napisanie, w oparciu o nie, artykułu, felietonu, zrobienie wywiadu z ekspertem etc. Każdy z uczniów pisze swój tekst, jednak na etapie złożenia gazety o wyborze i układzie materiałów decyduje cały zespół klasowy.

Praca grupowa

Uczniowie, po zapoznaniu się z grafiką interaktywną, dzieleni są na grupy. Każda z osób zapisuje na kartkach słowa kluczowe, rozwiązania, synonimy do pojawiających się w planszy haseł. Kolejny etap to tworzenie grupowego dywanika pomysłów – uczniowie na dużym kartonie przypinają, za przyzwoleniem innych członków grupy, swoje kartki (jeden dywanik na grupę) – wskazana jest dyskusja grupowa dotycząca zasadności wyboru. Po uzupełnieniu dywanika wszystkie grupy porównują swoje rozwiązania.

Film edukacyjny

Praca indywidualna

Uczniowie oglądają film. Ich zadaniem będzie napisanie autorskiego scenariusza, dotyczącego pracy technika inżynierii środowiska i melioracji oraz jego zadań zawodowych: rozpisanie ról dla kilku aktorów, określenie miejsca i czasu akcji, przypisanie odpowiednich rekwizytów i wskazówek dla montażysty. Uczniowie prezentują scenariusze i wybierają najbardziej atrakcyjny.

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie, wybrawszy najlepszy scenariusz, przechodzą do fazy realizacji filmu. Wybierają reżysera, aktorów pierwszo- i drugoplanowych, montażystów, kostiumy, określają miejsce i czas akcji, a w końcu przystępują do nagrania prawdziwego filmu. Istotne jest, aby każdy uczeń był zaangażowany i aby film ujrzał światło dzienne. Podsumowaniem pracy uczniów będzie prezentacja filmu oraz rozmowa na temat, jakie informacje na temat pracy technika inżynierii środowiska i melioracji oraz jego zadań zawodowych podczas wykonywania zabiegów odwadniających zostały utrwalone w toku pracy nad filmem.

Atlas imteraktywny

Praca indywidualna

Nauczyciel prosi uczniów, aby pobieżnie zapoznali się atlasem interaktywnym ukazującym metody ochrony przed powodzią. Uczniowie stawiają i zapisują pytania do atlasu (Czego mogę się dowiedzieć? Na jakie pytania znajdę tu odpowiedź?). Kolejny etap to skupienie na atlasie większej uwagi, uczeń powinien robić kilkusekundowe przerwy pomagające w przyswojeniu wiedzy. Uczeń odpowiada sobie na pytanie, czy wszystko zrozumiał, jeśli istnieje taka potrzeba, wraca do atlasu. Ostatni krok to powtórzenie treści zawartej w tym materiale oraz odpowiedź na zapisane wcześniej pytania.

Metoda „5 kroków” kształtuje umiejętność poszukiwania, porządkowania, wykorzystywania informacji.

Praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zostają poproszeni o zapoznanie się w domu z atlasem, a następnie przygotowanie i przyniesienie na zajęcia fotografii, które korespondują z materiałem, czyli z metodami ochrony przed powodzią; mogą to być ilustracje wycięte z gazet i czasopism. Podczas zajęć uczniowie tworzą jeden klasowy fotoreportaż ze zrealizowanego projektu (nauczyciel wyjaśnia, czym jest fotoreportaż), opatrując zdjęcia stosownym komentarzem.

Sekwencje filmowe

Praca całego zespołu klasowego

Nauczyciel wyświetla sekwencje filmowe (prace związane z wykonywaniem obiektów przeciwpowodziowych oraz ich utrzymaniem). Następnie proponuje uczniom zabawę w „Jeden z dziesięciu”. Dziesięcioro uczniów wciela się w rolę graczy. Pozostali uczniowie naradzają się i przygotowują pulę pytań wraz z odpowiedziami dotyczącymi zagadnień i problemów, które zostały przedstawione w sekwencjach. Pytania nie mogą się powtarzać, powinny być też poprawnie sformułowane (nad ich zasadnością i poprawnością czuwa nauczyciel). Uczestnicy mają prawo do jednej błędnej odpowiedzi, druga oznacza koniec zabawy.

Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Uczniowie, korzystając ze słownika pojęć, mogą powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych zajęć. Filmy, grafika interaktywna oraz atlas interaktywny stanowią interesujące materiały umożliwiające samokształcenie.

Po zapoznaniu się z filmami uczeń może napisać scenariusz gry planszowej, opartej na tym materiale, bądź przygotować krzyżówkę opartą na słowach kluczowych zawartych w multimediach. Po obejrzeniu grafiki interaktywnej uczeń może wykreować mapę myśli. Atlas interaktywny może być pretekstem do przeprowadzenia wywiadu z technikiem inżynierii środowiska i melioracji; wywiad ten zostanie udostępniony koleżankom i kolegom.

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Grafika interaktywna

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć – na podstawie grafiki – historyjkę obrazkową, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą wykreować alternatywną grafikę zasad regulacji małych cieków;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą zapisywać swoje myśli na kartkach.

Film edukacyjny Sekwencje filmowe

Uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmów;

uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z fragmentami filmu, robiąc pomiędzy ich odtwarzaniem dłuższe przerwy; zminimalizuje to ryzyko dekoncentracji i demotywacji;

uczniowie zdolni mogą przygotować i poprowadzić debatę dotyczącą pracy technika inżynierii środowiska i melioracji (czy ma ona przyszłość?);

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą, po obejrzeniu sekwencji, tworzyć mapę myśli.

Atlas interaktywny

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć własny, uproszczony atlas, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję ekspertów i moderatorów dyskusji;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą przygotować samodzielnie bądź w niewielkich grupach notatki w formie fiszek.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Wymagania techniczne

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.