E-materiały do kształcenia zawodowego

Systemy płatowcowe samolotu

Wykonywanie obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych wyodrębnionej w zawodzie: Technik mechanik lotniczy

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał zawiera materiały mające pomóc odbiorcy zrozumieć zagadnienia i poznać zasadę działania, obsługę, konserwację i diagnostykę płatowcowych systemów hydraulicznych, pneumatycznych, i paliwowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji

Wykonywanie obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych wyodrębnionej w zawodzie technik mechanik lotniczy

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji

Wykonywanie obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych:

  • wykonywanie obsługi technicznej statków powietrznych i ich podzespołów,

  • wykonywanie obsługi liniowej statków powietrznych.

Efekty kształcenia

Podstawy obsługi technicznej płatowca i jego instalacji oraz zespołu napędowego statków powietrznych

Uczeń:

2) charakteryzuje rodzaje specjalnych części samolotów i ich podzespołów, 6) wykonuje pomiary warsztatowe wielkości mechanicznych.

Obsługa techniczna płatowca i jego instalacji oraz obsługa zespołów napędowych statków powietrznych

Uczeń:

2) posługuje się dokumentacją techniczno‑obsługową statków powietrznych sporządzoną w języku polskim i języku angielskim,

3) rozróżnia elementy konstrukcyjne płatowca statku powietrznego,

4) określa systemy płatowcowe samolotu,

11) charakteryzuje systemy paliwowe silnika tłokowego,

30) określa czynności obsługi technicznej statku powietrznego,

31) określa procedury obsługowe statku powietrznego,

32) określa techniki demontażu, sprawdzania, naprawy i montażu elementów statków powietrznych,

33) zaopatruje systemy pokładowe statków powietrznych,

35) rozpoznaje oznakowania, symbole i napisy na samolocie,

36) stosuje programy komputerowe wspomagające obsługę techniczną statków powietrznych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieD10qpldsjWprowadzenie

    Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią odbiorcy wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

    Film edukacyjny „Zasada działania systemów płatowcowych statku powietrznego”DhQLjJgIvFilm edukacyjny „Zasada działania systemów płatowcowych statku powietrznego” to film, który pozwala poznać zasady działania poszczególnych systemów płatowcowych samolotu, wyjaśnia zasadę działania systemu ogrzewania i wentylacji (ATA 21), systemu ochrony przeciwpożarowej (ATA 26),systemu paliwowego (ATA 28),systemu hydraulicznego (ATA 29),systemu pneumatycznego (ATA 36),podwozia samolotu i układu hamowania (ATA 32), układów sterowania samolotem (ATA 27) oraz prezentuje opisuje elementy wyposażenia wnętrza i wykończenia (ATA 25).

    Film instruktażowy „Zasady pomiarów wielkości opisujących stan działania instalacji płatowca statku powietrznego”DDvaDhXmjFilm instruktażowy „Zasady pomiarów wielkości opisujących stan działania instalacji płatowca statku powietrznego” prezentuje standardowe narzędzia warsztatowe ręczne, elektryczne i pneumatyczne, ich dobór i kalibrację przyrządów pomiarowych. Opisuje zasady użycia narzędzi specjalnych i przyrządów kontrolno‑pomiarowych, zasady oceny stanu sprzętu lotniskowego, hangarowego oraz narzędzi i przyrządów pomiarowych przed ich wykorzystaniem. W filmie wyjaśnione są przeznaczenia i zasady użycia sprzętu lotniskowego pneumatycznego i hydraulicznego do zasilania elektrycznego, sprzętu hangarowego do wykonania zadań obsługi technicznej oraz zaprezentowane przeznaczenie podstawowych testerów do urządzeń statku powietrznego.

    Plansza interaktywna „Zobrazowanie poprawności działania instalacji płatowcowych w oparciu o zadane przez użytkownika parametry”DlL7Yq3csPlansza interaktywna „Zobrazowanie poprawności działania instalacji płatowcowych w oparciu o zadane przez użytkownika parametry” przedstawia zasady działania oraz elementy wyposażenia instalacji pneumatycznej, instalacji hydraulicznej, systemu ochrony przeciwpożarowej, systemu paliwowego oraz systemu wentylacji. E‑materiał zawiera specjalne grafiki przedstawiające panele, dźwignie i układy sterownicze dla każdego z przedstawionych systemów.

    Symulator „Zasada działania poszczególnych systemów płatowcowych samolotu”DZUnJ4fCQSymulator „Zasada działania poszczególnych systemów płatowcowych samolotu” daje możliwość wykonania działania symulującego obsługę, określenia prawidłowości lub nieprawidłowości działania oraz możliwość symulowania stanów/usterki w systemach: ogrzewania i wentylacji (ATA 21), ochrony przeciwpożarowej (ATA 26),paliwowym (ATA 28), hydraulicznym (ATA 29), powietrznym (ATA 36),podwozia samolotu i układu hamowania (ATA 32),układu sterowania samolotem (ATA 27) oraz wnętrza i wyposażenia awaryjnego (ATA 25).

  3. Obudowa dydaktyczna

    • Interaktywne materiały sprawdzająceDno6ErCzpInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

    • Słownik pojęć dla e‑zasobuDzZ0JIrG5Słownik pojęć dla e‑zasobu zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

    • Przewodnik dla nauczycielaDF7BU6zqRPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

    • Przewodnik dla uczniaDO5SSHYUYPrzewodnik dla ucznia zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

    • Netografia i bibliografiaDsGSOhtHsNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

    • Instrukcja użytkowaniaDvj8c1OynInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z zasadami działania, obsługi, konserwacji i diagnostyki płatowcowych systemów hydraulicznych, pneumatycznych, i paliwowych. Poniżej zamieszczone zostały propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiałów do pracy w grupach i w zespole klasowym oraz do samodzielnej pracy ucznia w klasie i poza zajęciami.

Praca w grupach i zespole podczas zajęć

Film edukacyjny „Zasada działania systemów płatowcowych statku powietrznego”
  • Nauczyciel wprowadza zagadnienia dotyczące systemów statków powietrznych.

  • Prezentuje film Zasada działania systemów płatowcowych statku powietrznego.

  • Uczniowie uważnie oglądają materiał filmowy i zapisują te informacje w nim zawarte, które według nich są najważniejsze.

  • Po obejrzeniu materiału uczniowie sporządzają krótką notatkę na temat funkcji i zasadzie działania systemów płatowcowych.

  • Nauczyciel dzieli klasę na pół i prosi o dobranie się w pary.

  • Uczniowie zasiadają w dwóch kręgach, w których każdy jest zwrócony twarzą do partnera z pary.

  • Na sygnał nauczyciela uczeń w kręgu wewnętrznym referuje swojemu koledze, w ciągu minut, czego się dowiedział, przeglądając e‑materiał. Nie może w tym czasie używać własnych notatek.

  • Drugi uczeń (krąg zewnętrzny) uzupełnia wcześniej zanotowane informacje, słuchając wypowiedzi kolegi. W przypadku zauważenia nieścisłości dopytuje lub wskazuje błąd.

  • Po ustalonym czasie nauczyciel prosi uczniów z zewnętrznego kręgu o przesunięcie się o dwa krzesła w prawo.

  • Teraz uczniowie z zewnętrznego kręgu referują, czego dowiedzieli się po obejrzeniu filmu Zasada działania systemów płatowcowych statku powietrznego, a uczniowie z kręgu wewnętrznego uzupełniają własne notatki.

  • Nauczyciel przeprowadza kilka rund (). Jeśli zauważa, że uczniowie już nie notują podczas wypowiedzi kolegów, kończy ćwiczenie.

  • Podsumowując działanie, nauczyciel dopytuje o dokładność notatek. Prosi o odczytanie z nich wybranych przez siebie.

  • Finalnie nauczyciel prosi o refleksję nad ćwiczeniem. Podkreśla efektywność procesu uczenia się poprzez uzupełnianie wiedzy pozyskanej od innych osób.

Film instruktażowy „Zasady pomiarów wielkości opisujących stan działania instalacji płatowca statku powietrznego”
  • Nauczyciel prezentuje film.

  • Prosi uczniów o uważne oglądanie.

  • Uczniowie przystępują do działania, które wykonują w pięciu krokach (realizują tylko dane działanie i nic więcej).

  • Zadaniem uczniów będzie odnalezienie w filmie sytuacji, w których „coś może pójść nie tak”.

  • Teraz nauczyciel łączy uczniów dwie grupy. Każda z grup korzystając z notatek swoich członków wskazuje i opisuje pięć sytuacji „problemów” podczas prac obsługowych na systemach statków powietrznych.

  • Grupy siadają naprzeciwko siebie i na wzajem prezentują sytuację prosząc oponentów o wyjaśnienie — „i co teraz...?”.

  • W każdej rundzie nauczyciel po udzieleniu odpowiedzi przez grupę prosi ekipę prezentującą problem o wskazanie, czy jest to poprawne czy niepoprawne rozwiązanie sytuacji. Sam finalnie omawia rozwiązania.

  • Może w ten sposób na bazie problemów utworzyć grę poprzez przydzielanie, za każdy rozwiązany problem, punktów.

Plansza interaktywna „Zobrazowanie poprawności działania instalacji płatowcowych”
  • Nauczyciel korzysta z planszy interaktywnej jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji.

  • Uczniowie podzieleni są na dwie grupy.

  • Każda z grup otrzymuje zagadnienie zawarte na planszach. Ich zadaniem jest przygotowanie jak największej ilości informacji na dany temat w formie prac plastycznych.

  • Uczniowie prezentują swoje prace podczas zajęć.

  • Nauczyciel zachęca uczniów do dyskusji i wraz z nimi wykonuje mapy myśli, które posłużą utrwaleniu materiału.

  • Nauczyciel odpowiada na ewentualne pytania uczniów i pomaga im bardziej zrozumieć dany temat.

  • Uczniowie notują wszystkie zdobyte informacje.

Symulator Zasada działania poszczególnych systemów płatowcowych samolotu
  • Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy (lub wielokrotność dwóch grup).

  • Uczniowie kolejno przechodzą przez poziomy symulatora.

  • Podczas rozgrywki notują własne odpowiedzi, tworząc wspólną dla grupy notatkę. Dodatkowo uczniowie muszą starać się dokładnie zrozumieć ciąg przyczynowo skutkowy zadań przedstawionych w symulatorze. Powinni zrozumieć dlaczego kolejność wykonywanych czynności jest taka a nie inna a także potrafić to wytłumaczyć. Notatka powinna zawierać wypisane systemy płatowcowe i dokładnie opisane sterowanie nimi za pomocą paneli w kokpicie a także teoretyczne wyjaśnienia zachodzących operacji.

  • Po rozwiązaniu symulatora, wszystkie grupy zbierają się a nauczyciel rozpoczyna grę zadając pytania dotyczące obsługi systemów płatowcowych. 8 tur po 2 pytania na każdy z przedstawionych w grze poziomów. Każda grupa na podstawie swoich notatek musi udzielić odpowiedzi a także ją uargumentować.

  • Nauczyciel ocenia poprawność i dokładność podanej przez nich odpowiedzi. Przyznaje on:

    • 3 punkty za pełną odpowiedź i dobre zrozumienie tematu,

    • 2 punkty za poprawną odpowiedź ale niepełne zrozumienie tematu,

    • 1 punkt za wskazanie poprawnej odpowiedzi jednak bez zrozumienia tematu,

    • 0 punktów za wskazanie błędnej odpowiedzi i niezrozumienie tematu.

  • Po przyznaniu punktów za daną turę, nauczyciel wskazuje poprawną odpowiedź i dokładnie ją wyjaśnia.

  • Po zakończeniu wszystkich tur, liczone są punkty zdobyte przez grupy a nauczyciel ogłasza zwycięską grupę uczniów.

  • Na koniec, nauczyciel wraz z grupą analizują wyniki gry a także prosi o informację zwrotną dotyczącą tego czego się dzisiaj nauczyli.

Interaktywne materiały sprawdzające

Sposób użycie tych materiałów będzie zależał w dużej mierze od sytuacji i procesu dydaktycznego, w którego trakcie te elementy będą wykorzystywane.

W odpowiednim momencie analizy e‑materiału nauczyciel może przerwać działanie i poprosić uczniów w grupie o wykonanie zadania. Ten przerywnik może stanowić aktywizację dla grupy, która zadanie związane z e‑materiałem wykonała lub naprowadzenie na „właściwe tory” przy pracy z notatką. Ćwiczenie sprawdzające może stanowić także przewrotnie zainteresowanie tematem. Wykazanie luk informacyjnych może skutkować zaciekawieniem danym materiałem, do którego przewidziane jest zadanie z puli „interaktywne materiały sprawdzające”.

Nauczyciel może połączyć te zadania i wykonać z nich samodzielnie test jako wprowadzenie do zajęć („sprawdźcie, czego nie wiecie”) lub do podsumowania („tego się nauczyliście”).

Praca indywidualna podczas zajęć

Film edukacyjny „Zasada działania systemów płatowcowych statku powietrznego”
  • Nauczyciel wprowadza zagadnienia dotyczące systemów płatowcowych statków powietrznych.

  • Nauczyciel prosi uczniów o obejrzenie filmu Zasada działania systemów płatowcowych statku powietrznego.

  • Uczniowie uważnie oglądają film i samodzielnie notują informacje odnośnie systemów płatowcowych. Opisują omawiane w filmie zasady ich działania.

  • Nauczyciel prosi uczniów o sporządzenie schematu istniejących systemów płatowcowych w statkach powietrznych w swojej notatce.

  • Nauczyciel prosi o prezentację wybranych notatek i rysunków z objaśnieniami.

  • Nauczyciel w razie potrzeby, jeśli opisy są niewłaściwe, udziela komentarza do błędnych wpisów.

  • Finalnie nagradza samodzielną pracę uczniów odpowiednimi ocenami lub pozytywnymi komentarzami.

Film instruktażowy „Zasady pomiarów wielkości opisujących stan działania instalacji płatowca statku powietrznego”
  • Nauczyciel prezentuje film.

  • Uczniowie samodzielnie mają za zadanie określić zasady wykonywania prac i pomiarów na różnych systemach płatowcowych.

  • Działanie to ma mieć postać mapy myślowej, gdzie w centralnym punkcie tej mapy znajdzie się samolot, a kolejne gałęzie będą oznaczały zasady wykonywania pomiarów, prac obsługowych i innych czynności podczas prac na samolocie. Mogą to być przykładowo hasła: dobór narzędzi, zasady wykonywania pomiarów, czy stanowisko obsługowe. Każda z gałęzi musi być szczegółowo opisana. Dodatkowo uczniowie muszą określić dlaczego poprawne stosowanie się wobec wszystkich tych zasad jest ważne dla funkcjonowania statków powietrznych.

  • Uczniowie przygotowują mapę myślową na podstawie filmu Zasady pomiarów wielkości opisujących stan działania instalacji płatowca statku powietrznego.

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o zaprezentowanie swojej mapy.

  • Inni uczniowie w klasie uzupełniają swoje mapy.

  • Uczniowie wykonują notatkę zdjęciową z wybranych, ciekawych dla nich, map utworzonych przez kolegów.

Plansza interaktywna Zobrazowanie poprawności działania instalacji płatowcowych
  • Nauczyciel prezentuje plansze interaktywne.

  • Prosi uczniów o samodzielne przyjrzenie się temu e‑materiałowi.

  • Teraz każdy z uczniów musi wykonać następujące polecenie: Twoim zadaniem jest wykonanie schematu, w którym opiszesz funkcje i zadania każdego systemu na statku powietrznym.

  • Uczeń opisuje swoje obserwacje w notatce.

  • Nauczyciel prosi uczniów, żeby samodzielnie znaleźli w internecie obrazy lub filmy prezentujące dodatkowe informacje.

  • Uczniowie przeszukują zasoby sieciowe i zapisują znalezione informacje.

  • Całość zamykają w cyfrowej notatce.

  • Nauczyciel prosi o prezentacje wybranych notatek.

Symulator Zasada działania poszczególnych systemów płatowcowych samolotu
  • Nauczyciel informuje, że teraz każdy indywidualnie ma przejść symulator, jednocześnie prowadząc notatnik, w którym mają znaleźć się informacje dotyczące zasady działania poszczególnych systemów płatowcowych samolotu.

  • Uczniowie przechodzą symulator.

  • Po przejściu symulatora, uczniowie prezentują swoje notatki nauczycielowi i na ich podstawie rozpoczyna krótką dyskusję z nauczycielem na temat wybranego przez siebie systemu.

  • Nauczyciel na podstawie notatek i rozmowy z uczniem ocenia efekty ich pracy.

  • Prosi też o informację zwrotną z przebiegu czynności w zadaniach.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych poprzez wprowadzenie metody tekstu przewodniego lub lekcji odwróconej. Może stanowić podstawę do nowej lekcji lub zestaw powtórzeniowy. Daje też możliwość nadrobienia zaległości uczniom, którzy z jakichkolwiek powodów nie mogli uczestniczyć w zajęciach, na których materiał ten był omawiany przez nauczyciela. Nauczyciel zadaje uczniom jako pracę przed lekcją zapoznanie się z wybranym przez niego multimedium. W szczególności można wykorzystać w tym celu film edukacyjny, film instruktażowy, plansze interaktywne i symulator. Uczniowie analizują zawarte w nim informacje samodzielnie w domu. Po zapoznaniu się z multimedium uczniowie poszerzają i wykorzystują swoją wiedzę podczas zajęć. W tym celu nauczyciel może zaproponować zarówno pracę indywidualną, jak i grupową. Poniżej propozycje wykorzystania e‑materiału na bazie tekstu przewodniego.

Praca indywidualna

Przed lekcją

  • Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć przekazuje uczniom dostęp do filmu.

  • Równocześnie z e‑materiałami przydziela zestaw pytań, które przygotował dla uczniów. Pytania te zawarte są w tekście przewodnim, który przeprowadza ucznia przez wiedzę niezbędną do przygotowania się do zadań przedstawionych w symulatorze.

  • Pytania obejmują zagadnienia, które w postaci zadań są zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować zadanie na pytanie, na które uczeń znajduje odpowiedź, przygotowując się do działań laboratoryjnych.

  • Kolejny etap to drugi zestaw pytań, na które uczeń odpowiadając, określa informacje, jakie są niezbędne do badań w laboratorium. Po odpowiedzi na te dwa zestawy pytań w oparciu o film uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela np. e‑mailem i przychodzi na lekcję przygotowany, aby realizować dalszą część działania (metody tekstu przewodniego).

Podczas lekcji

  • Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.

  • Teraz uczeń zabiera się za realizację. Nauczyciel daje mu zadanie, które polega na przejściu symulatora „Zasada działania poszczególnych systemów płatowcowych samolotu”.

  • Uczeń planuje swoje działanie, opisując kolejne etapy swojego działania.

  • Po zakończeniu planowania tworzy prezentację wyników swojej pracy i zdobytej wiedzy.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np. Co sprawiło Ci trudności?, Które elementy zadania wykonałeś bez problemu?, Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując się i wypełniając takie zadania następnym razem?, Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?.

  • Nauczyciel odbiera wszystie etapy metody tekstu przewodniego w postaci zwartej notatki i ocenia wykonanie zadań z lekcji.

Praca w grupie

Przed lekcją

  • Nauczyciel i uczniowie wykonują podobne czynności jak w przypadku pracy samodzielnej, jednak tym razem uczniowie w domu dzielą się zadaniem, wykonując jego elementy lub współpracując zdalnie.

  • W pierwszym etapie nie dostają jednak pytań w tekście przewodnim, tylko zagadnienia. To właśnie uczniowie na podstawie filmu mają sami utworzyć pytania i znaleźć odpowiedzi na nie (tworząc je dla siebie i sami na nie odpowiadając).

  • Uczniowie używają do tego dowolnej przestrzeni do pracy zdalnej, gdzie można edytować dokument i go współdzielić (może pracować na nim jednocześnie kilka osób).

  • Efektem pracy uczniów są dwa dokumenty, przesłane przed lekcją do nauczyciela, z odpowiedziami na własne pytania z przydzielonych zagadnień. Utrudnieniem może być wykonanie na ten temat prezentacji w Sway, PowerPoint lub innym programie wizualizacyjnym.

  • Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań już podczas lekcji.

Podczas lekcji

  • Grupy uczniów otrzymują ostatnie uwagi dotyczące działań z tekstem przewodnim i zabierają się za realizację.

  • Nauczyciel formułuje zadanie: Grupa ma przygotować prezentację wykonanej symulacji zasada działania poszczególnych systemów płatowcowych samolotu w laboratorium. Dane do wykonania takiej symulacji każdy z grup dobiera sobie w sposób dowolny.

  • Przed przygotowaniem dokumentacji grupa planuje swoje działanie, opisując kolejne etapy i przekazuje plan nauczycielowi.

  • Nauczyciel akceptuje plan lub go koryguje.

  • Po zakończeniu planowania grupa przeprowadza symulację przy kilku danych i przygotowuje prezentację, w której krok po kroku opisuje na slajdach, które działania zostały wykonane podczas symulacji.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np. Co sprawiło Ci trudności?, Które elementy zadania wykonałeś bez problemu?Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując prezentację o zasadach działania systemów płatowcowych statku powietrznego?Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?.

  • Nauczyciel odbiera wszystie etapy metody tekstu przewodniego w postaci prezentacji lub zwartej notatki i ocenia wykonanie zadań z lekcji.

Praca z uczniami z SPE

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Wszystkie cztery multimedia przedstawia informacje na temat systemów płatowcowych z innej strony. Różne formy multimedialne mogą zaspokajać odmienne sposoby odbioru informacji, kanały percepcji i sposoby przyswajania wiedzy.

Niesie to za sobą możliwość zastosowania najlepszego multimedium dedykowanego dla każdego ucznia i znosi bariery społeczne oraz komunikacyjne, a także zapewnia wyrównywanie szans, jeśli dany uczeń pracował będzie w grupie rówieśniczej.

Dodatkowo odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.

Indywidualizowanie pracy z uczniem

E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny przez ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.

Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału.

Uczniowie mogą oglądać filmy lub przeglądać plansze interaktywne z wiedzą teoretyczną, lub czynnie uczestniczyć w symulatorze poświęconym obsługiwaniu systemów płatowcowych aby zrozumieć podstawy i dowiedzieć się więcej. Materiały te przeplatają się informacyjnie.

Opisy działania systemów płatowcowych w filmach mają swoje uzupełnienie w planszach interaktywnych oraz symulatorze zasad działania tychże systemów. Symulator Zasada działania poszczególnych systemów płatowcowych samolotu stanowi utrwalenie wiedzy zdobytej podczas oglądania filmów i analizie plansz interaktywnych.

Zadania powiązane w materiałąch — poza tym, że zawierają element uczący — prowokują do pogłębienia wiedzy poprzez obejrzenie materiałów filmowych i analizę plansz interaktywnych.

Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności będzie zależał w dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daj szerokie pole do popisu dla ucznia. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę nigdy tak samo, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów.

Podczas pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje cały proces, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uczniowie mogą wspierać się wzajemnie i uczyć od siebie. Taka postawa promuje naturalną potrzebę zdobywania informacji.

Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość monitorowania poziomu własnej wiedzy, a także uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Taki sposób przekazywania komunikacji zwrotnej nakłania do podejmowania kolejnych prób poprawnego wykonywania zadań. Przykładowo: aby wziąć udział w symulatorze, uczeń musi określić, na jakim poziomie trudności chce sprawdzić swoją wiedzę.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści