Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Instalacja i uruchamianie urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z instrukcją obsługi

MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej - Technik elektroniki i informatyki medycznej 311411

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Mateusz Marcinkiewicz

Konsultant przewodnika: Michał Krzyczmanik

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Instalacja i uruchamianie urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z instrukcją obsługi

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik elektroniki i informatyki medycznej 311411

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

MED.07.4. Instalacja, uruchamianie i konfiguracja urządzeń elektroniki i systemów informatyki medycznej

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

MED.07.4.1) charakteryzuje urządzenia elektroniki i informatyki medycznej:
MED.07.4.1.1) rozróżnia urządzenia elektroniki i informatyki medycznej pod względem budowy, zasady działania i zastosowania;
MED.07.4.1.2) opisuje budowę urządzeń elektroniki i informatyki medycznej;
MED.07.4.1.3) opisuje zasadę działania urządzeń elektroniki i informatyki medycznej;
MED.07.4.1.4) wskazuje zastosowanie urządzeń elektroniki i informatyki medycznej;
MED.07.4.1.5) dobiera stosownie do wymagań użytkowych urządzenia elektroniki i informatyki medycznej.
MED.07.4.6) posługuje się dokumentacją techniczną urządzeń elektroniki i systemów informatyki medycznej podczas instalacji i uruchamiania:
MED.07.4.6.1) korzysta z dokumentacji oprogramowania systemu informatyki medycznej;
MED.07.4.6.2) posługuje się instrukcją montażu podczas wykonywania czynności instalacyjnych urządzeń elektroniki medycznej;
MED.07.4.6.3) uruchamia urządzenia elektroniki medycznej w oparciu o dokumentację techniczną.
MED.07.4.9) sprawdza poprawność połączeń zainstalowanych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej oraz dokonuje modyfikacji połączeń zgodnie z dokumentacją techniczną:
MED.07.4.9.1) wykonuje test sprawdzający poprawność połączeń urządzeń elektroniki i informatyki medycznej;
MED.07.4.9.3) weryfikuje poprawność połączeń urządzeń elektroniki i informatyki medycznej zgodnie z dokumentacją;
MED.07.4.9.4) instaluje okablowanie urządzeń elektroniki medycznej;
MED.07.4.9.5) podłącza urządzenia elektroniki medycznej do instalacji.
MED.07.4.11) uruchamia urządzenia elektroniki i informatyki medycznej zgodnie z obowiązującą procedurą:
MED.07.4.11.1) dokonuje uruchomienia urządzeń elektroniki medycznej oraz urządzeń informatyki medycznej.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej:

  • instalowanie i uruchamianie urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z instrukcją obsługi;

  • eksploatowanie urządzeń elektroniki medycznej;

  • prowadzenie dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej urządzeń elektroniki medycznej;

  • przeprowadzanie montażu urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z dokumentacją.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Film instruktażowy i galeria zdjęć stanowią spójną całość i wzajemnie się uzupełniają.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Instalacja i uruchamianie aparatu EKG i lampy zabiegowej

Typ materiału multimedialnego

Film instruktażowy

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film prezentuje kolejne etapy instalacji i uruchamiania elektrokardiografu oraz lampy zabiegowej.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
MED.07.4.1.3) opisuje zasadę działania urządzeń elektroniki i informatyki medycznej;
MED.07.4.1.4) wskazuje zastosowanie urządzeń elektroniki i informatyki medycznej;
MED.07.4.1.5) dobiera stosownie do wymagań użytkowych urządzenia elektroniki i informatyki medycznej;
MED.07.4.6.1) korzysta z dokumentacji oprogramowania systemu informatyki medycznej;
MED.07.4.6.2) posługuje się instrukcją montażu podczas wykonywania czynności instalacyjnych urządzeń elektroniki medycznej;
MED.07.4.6.3) uruchamia urządzenia elektroniki medycznej w oparciu o dokumentację techniczną;
MED.07.4.9.1) wykonuje test sprawdzający poprawność połączeń urządzeń elektroniki i informatyki medycznej;
MED.07.4.9.3) weryfikuje poprawność połączeń urządzeń elektroniki i informatyki medycznej zgodnie z dokumentacją;
MED.07.4.9.4) instaluje okablowanie urządzeń elektroniki medycznej;
MED.07.4.9.5) podłącza urządzenia elektroniki medycznej do instalacji;
MED.07.4.11.1) dokonuje uruchomienia urządzeń elektroniki medycznej oraz urządzeń informatyki medycznej.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma prawidłowymi odpowiedziami „Instalacja i uruchamianie urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z instrukcją obsługi”;

  • zadanie zamknięte z kilkoma poprawnymi odpowiedziami „Podczas montażu i uruchomienia”;

  • zadanie zamknięte z kilkoma poprawnymi odpowiedziami „Czynności instalacyjne”;

  • zadanie połącz w pary „Montaż aparatury medycznej”;

  • uporządkuj w poprawnej kolejności „Uruchomienie aparatury”.

Film instruktażowy powiązany jest z galerią zdjęć. W filmie pokazane są urządzenia i czynności opisane szczegółowo w galerii zdjęć.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiąganie następujących celów:

  • instalowanie i uruchamianie wybranych urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z instrukcją obsługi;

  • przeprowadzanie montażu wybranych urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z dokumentacją.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

  • do metody instruktażu – w ramach przygotowania do zajęć praktycznych z zakresu instalowania i uruchamiania urządzeń elektroniki medycznej;

  • do metody praktycznej – uczący się, bazując na filmie, w trakcie zajęć może zainscenizować uruchamianie urządzenia, wchodząc w rolę montera i przedstawiając wynik swojej pracy nauczycielowi;

  • do metody projektowej – na podstawie filmu oraz w oparciu o dostępną bazę dydaktyczną uczący się może samodzielnie przygotować materiał dotyczący instalacji i uruchamiania sprzętu elektroniki i informatyki medycznej, w formie prezentacji, fiszki, planszy lub innego uzgodnionego z nauczycielem materiału instruktażowego;

  • do metody samodzielnego dochodzenia do wiedzy – w miarę możliwości należy stwarzać uczącemu się możliwość samodzielnego rozwiązywania postawionego problemu, monitorując poprawność dążenia do rozwiązania.

Nauczyciel odtwarza film podzielony na fragmenty tematyczne. Każdy uczący się notuje na kartkach zagadnienia, których nie rozumie lub które wymagają według niego dodatkowego wyjaśnienia. Po obejrzeniu całego filmu uczący się przekazują notatki nauczycielowi, który dokonuje kategoryzacji zgłoszonych pytań i wyjaśnia wątpliwości na następnych zajęciach.

Podczas odtwarzania czynności przez uczącego się należy zwracać uwagę na poprawne wykonywanie czynności, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i postępowanie zgodnie z instrukcją producenta.

Ważne jest zapewnienie uczącym się możliwości samodzielnego poznawania budowy aparatury i przeprowadzania czynności montażu.

Należy zapewnić uczącym się indywidualne tempo wykonywania ćwiczeń; najaktywniejsi uczący się powinni mieć możliwość wykonania dodatkowych zadań.

W miarę nabywania przez uczących się doświadczenia i prawidłowych nawyków można wprowadzać stopniowo metody pracy wymagające od nich większej samodzielności.

Praca w grupach

  • do metody instruktażu – w ramach przygotowania uczących się do zajęć praktycznych z zakresu instalowania i uruchamiania urządzeń elektroniki medycznej;

  • do metody praktycznej – uczący się, bazując na filmie, w trakcie zajęć mogą zainscenizować uruchamianie urządzenia, wchodząc w role montera i operatora. Następnie odgrywane role powinny zostać zamienione. Nauczyciel powinien czuwać nad prawidłowością treści, jakie przekazują sobie nawzajem uczący się;

  • do metody projektowej – na podstawie filmu uczący się mogą w grupach przygotować materiał dotyczący instalacji i uruchamiania innych sprzętów elektroniki i informatyki medycznej, w formie prezentacji, fiszki, planszy lub innego uzgodnionego z nauczycielem materiału instruktażowego.

Nauczyciel dzieli uczących się na grupy i każdej grupie przydziela zestaw zgłoszonych pytań i wątpliwości do wyjaśnienia. Pod koniec zajęć przedstawiciele grup prezentują odpowiedzi na pytania i wyjaśnienia.

W miarę nabywania przez uczących się doświadczenia i prawidłowych nawyków można stopniowo wprowadzać metody pracy wymagające od nich większej samodzielności.

Uczący się powinni być dobierani w grupy według poziomu wiedzy z danej tematyki.

Praca z całym zespołem

Materiał multimedialny można wykorzystać do metody pokazowej: nauczyciel, wspomagając się materiałem i wyświetlając go uczącym się, demonstruje prawidłowy tok postępowania w przypadku urządzenia dostępnego w bazie dydaktycznej szkoły.

Podczas prezentacji materiału wskazane jest, aby nauczyciel zwracał uwagę uczących się na szczegóły przedstawiane w materiale, na przykład takie jak: czynności pokazywane przez aktorów, kolejność wykonywania prac, wybór funkcji na urządzeniu, posługiwanie się narzędziami.

Jeśli urządzenia zaprezentowane w filmie różnią się od urządzeń z bazy dydaktycznej szkoły wykorzystywanych do ćwiczeń (inny wygląd, inne sondy, inny sposób konfiguracji, montażu itd.), należy zwrócić na to uwagę uczących się i wskazać różnice. Zaleca się objaśnienie różnic i przedstawienie poprawnego toku postępowania na urządzeniu dostępnym w bazie szkoły.

Na bazie filmu nauczyciel może przygotować pogadankę. Przedmiotem rozmowy powinny być zagadnienia prezentowane w filmie; można je rozbudować o treści, które nie zostały przedstawione w filmie, ale w ocenie nauczyciela są istotne. Pogadanka powinna być prowadzona w sposób pobudzający aktywność umysłową ucznia.

Warto zachęcić uczących się do opracowania kolejnych kroków postępowania przy montażu i pierwszym uruchomieniu sprzętu medycznego, od dostarczenie opakowanego sprzętu do pierwszego uruchomienia i szkolenia pracowników. Uczący się mogą wspólnie przygotować plakat ze wskazaniem, na co należy zwrócić uwagę na każdym etapie. Najlepiej byłoby gdyby plakat miał wersję elektroniczną i plik był dostępny dla wszystkich uczących się.

Po obejrzeniu filmu uczący się mogą wspólnie opracować zakres szkolenia pracowników, którzy będą korzystali z uruchomionego sprzętu. Materiał może mieć postać broszury.

Ważnym elementem pierwszego uruchomienia sprzętu jest sprawdzenie i wypełnienie dokumentów. Warto wspólnie omówić każdy z dokumentów, sprawdzić, czy wszyscy uczący się wiedzą, jak dokumenty wypełnić. Każdy z uczących się może przygotować przykładowy zestaw dokumentów zawierający dokumenty czyste oraz wypełnione.

Nauczyciel może wykorzystać materiały multimedialne do powtórzenia materiału lub przygotowania osób uczących się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.

Należy umożliwić uczącym się przedstawienie na forum całego zespołu wyników swojej pracy. Najciekawsze prace mogą być zaprezentowane na forum klasy, szkoły lub przed rodzicami. Prezentowanie wyników jest czynnikiem motywującym do nauki.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • do metody praktycznej – uczący się, bazując na filmie, przygotowuje się do zainscenizowania uruchamiania urządzenia w roli montera w trakcie zajęć praktycznych, opracowując materiały, którymi podczas zajęć praktycznych będzie się mógł wspomagać;

  • do lekcji odwróconej – uczący się może samodzielnie przygotować się do zajęć praktycznych z zakresu instalowania i uruchamiania urządzeń elektroniki medycznej;

  • do metody projektowej – uczący się, korzystając z filmu, może samodzielnie przygotować projekt własnego materiału instruktażowego i stworzyć go w oparciu o bazę dydaktyczną szkoły lub/i materiały dostępne w Internecie.

Uczący się oglądają film indywidualnie i notują na kartkach zagadnienia, których nie rozumieją lub które wymagają według nich dodatkowego wyjaśnienia. Listę pytań i wątpliwości przesyłają nauczycielowi, który odpowiada na nie w trakcie zajęć.

Uczący się może wykorzystać film w celu powtórzenia materiału lub przygotowania się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego, zwracając uwagę na szczegóły przedstawione w materiale.

Uczący się mogą także przygotować plansze, plakaty i fiszki przedstawiające uporządkowane w odpowiedniej kolejności czynności prowadzące do uruchomienia i poprawnej instalacji poznanych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej, posługując się ogólnie dostępnymi dokumentacjami technicznymi urządzeń. Opracowania przygotowane przez uczących się mogą stworzyć zbiór materiałów z opisem uruchamiania i poprawnej instalacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej, które następnie można rozbudowywać i wykorzystać w dalszym procesie edukacyjnym.

Praca w grupach

  • do metody praktycznej – bazując na filmie, uczący się przygotowują się w grupach maksymalnie 2‑osobowych do zainscenizowania uruchamiania urządzenia w trakcie zajęć praktycznych w roli montera i operatora. Uczący się przygotowują materiały (scenariusz), którymi będą mogli się wspomagać podczas zajęć praktycznych;

  • do metody projektowej – uczący się, wzorując się na materiale multimedialnym, mogą przygotować w grupach maksymalnie 2‑osobowych projekt własnego materiału instruktażowego (np. filmu, prezentacji, planszy, grafiki) w oparciu o bazę dydaktyczną szkoły lub/i materiały dostępne w Internecie.

Uczący się mogą wykorzystać film w celu powtórzenia materiału lub przygotowania się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego, zwracając uwagę na szczegóły przedstawione w materiale.

Uczący się mogą także przygotować plansze, plakaty i fiszki przedstawiające uporządkowane w odpowiedniej kolejności czynności prowadzące do uruchomienia i poprawnej instalacji poznanych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej, posługując się ogólnie dostępnymi dokumentacjami technicznymi urządzeń.

Opracowania przygotowane przez uczących się mogą stworzyć zbiór materiałów z opisem uruchamiania i poprawnej instalacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej, które następnie można rozbudowywać i wykorzystać w dalszym procesie edukacyjnym.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Film można wykorzystać do pracy zarówno z uczącymi się mającymi trudności w przyswajaniu wiedzy, jak i uzdolnionymi. Wspierając osoby mające trudności w uczeniu się, można odtwarzać film fragmentami i szczegółowo omawiać poszczególne etapy instalacji i uruchamiania urządzeń. Osoby zainteresowane tematyką można poprosić, by samodzielnie lub w grupach przygotowały procedury instalacji i uruchamiania prezentowanych w filmie urządzeń, a następnie o opracowanie takiej procedury dla innych urządzeń.


Tytuł materiału multimedialnego

Wykonywanie robót montażowych urządzeń elektroniki medycznej

Typ materiału multimedialnego

Galeria zdjęć

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

W galerii znajdują się zdjęcia:

  • narzędzi i sprzętów kontrolno‑pomiarowych służących do montażu i instalacji urządzeń elektroniki i informatyki medycznej, takich jak: szczypce, pęseta, klucz, wkrętaki, stacja lutownicza, szczotka druciana, multimetr, odsysacz, waga, zasilacz laboratoryjny, chwytak, spoiwo lutownicze, zaciskarka;

  • wybranych urządzeń elektroniki medycznej, takich jak: aparaty EKG, EEG, USG, KTG, spirometr, respirator, audiometr.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:
MED.07.4.1.1) rozróżnia urządzenia elektroniki i informatyki medycznej pod względem budowy, zasady działania i zastosowania;
MED.07.4.1.2) opisuje budowę urządzeń elektroniki i informatyki medycznej;
MED.07.4.1.3) opisuje zasadę działania urządzeń elektroniki i informatyki medycznej;
MED.07.4.1.4) wskazuje zastosowanie urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.

Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi materiałami sprawdzającymi:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma prawidłowymi odpowiedziami „Instalacja i uruchamianie urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z instrukcją obsługi”;

  • zadanie prawda czy fałsz „Przygotowanie do montażu”;

  • zadanie połącz w pary „Urządzenia diagnostyki”;

  • krzyżówka z ilustracjami „Aparatura medyczna”.

Galeria zdjęć powiązana jest z film instruktażowym. W galerii opisane są szczegółowo urządzenia i czynności pokazane w filmie.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiąganie następujących celów:

  • instalowanie i uruchamianie urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z instrukcją obsługi;

  • przeprowadzanie montażu urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z dokumentacją.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

  • do metody instruktażu – w ramach przygotowania do zajęć praktycznych z zakresu instalowania i uruchamiania urządzeń elektroniki medycznej nauczyciel może wykorzystać galerię do przeprowadzenia instruktażu; korzystając z galerii, uczący się może przygotować stanowisko pracy do zadań związanych z instalacją i uruchamianiem urządzeń elektroniki medycznej;

  • do metody praktycznej – uczący się może wspomagać się poszczególnymi zdjęciami w trakcie zajęć z uruchamiania urządzeń;

  • do metody projektowej – na podstawie galerii uczący się może samodzielnie przygotować projekt własnego materiału instruktażowego i stworzyć go w oparciu o dostępną bazę dydaktyczną.

Podczas prezentacji materiału wskazane jest, aby nauczyciel zwracał uwagę uczącego się na szczegóły przedstawiane w galerii.

Podczas odtwarzania czynności przez uczącego się należy zwracać uwagę na poprawne wykonywanie czynności, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i postępowanie zgodnie z instrukcją producenta.

Jeśli urządzenia czy narzędzia zaprezentowane w galerii różnią się od urządzeń lub narzędzi wykorzystywanych do ćwiczeń, należy zwrócić na to uwagę uczącego się i wskazać różnice. Zaleca się objaśnienie różnic i przedstawienie poprawnego toku postępowania w przypadku urządzenia lub narzędzia użytego do ćwiczeń.

Należy zapewnić uczącym się indywidualne tempo wykonywania ćwiczeń; najaktywniejsi powinni mieć możliwość wykonania dodatkowych zadań.

W miarę nabywania przez uczących się doświadczenia i prawidłowych nawyków można wprowadzać stopniowo metody pracy wymagające od nich większej samodzielności.

Praca w grupach

  • nauczyciel podaje rodzaj sprzętu medycznego, który ma być uruchomiony, a każda z grup, na podstawie zdjęć z galerii, wybiera te narzędzia, które będą potrzebne do jego uruchomienia, nazwy zapisują na pojedynczych kartkach; w podsumowaniu, każda z grup kolejno zawiesza na tablicy po jednej kartce z nazwą narzędzia, aż wykorzystają kartki z nazwami, wspólnie ustalają, czy wybrali wszystkie niezbędne narzędzia;

  • każda grupa otrzymuje lub losuje nazwę urządzenia medycznego, które ma być zmontowane i uruchomione, korzystając z galerii każda grupa przygotowuje zestaw narzędzi potrzebnych do montażu, jeśli to możliwe, dobrze byłoby aby zajęcia te odbyły się w pracowni, której znajdują się te narzędzia, tak by uczący się mogli je zebrać na stołach, a nie tylko posługiwać się nazwami, w podsumowaniu, grupy przechodzą od stołu do stołu i sprawdzają, czy przygotowane zestawy narzędzi są według nich poprawne.

Podczas prezentacji materiału wskazane jest, aby nauczyciel zwracał uwagę uczących się na szczegóły przedstawiane w materiale.

Podczas odtwarzania czynności przez uczących się należy zwracać uwagę na poprawne wykonywanie czynności, przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i postępowanie zgodnie z instrukcją producenta.

Jeśli urządzenia czy narzędzia zaprezentowane w galerii różnią się od urządzeń lub narzędzi wykorzystywanych do ćwiczeń, należy zwrócić na to uwagę uczących się i wskazać różnice. Zaleca się objaśnienie różnic i przedstawienie poprawnego toku postępowania w przypadku urządzenia lub narzędzia użytego do ćwiczeń.

Zaleca się, aby grupom najaktywniejszych uczących się umożliwić udzielanie pomocy grupom, które mają problemy z wykonaniem zadania.

W miarę nabywania przez grupy uczących się doświadczenia i prawidłowych nawyków można stopniowo wprowadzać metody pracy wymagające od uczących się większej samodzielności.

Praca z całym zespołem

  • do metody podającej – nauczyciel przedstawia uczącym się wybrane urządzenia lub narzędzia w formie pogadanki, zwracając uwagę na szczegóły omawianego urządzenia czy procesu.

  • do metody lekcji odwróconej – uczący samodzielnie oglądają część galerii „Montaż i uruchamianie urządzeń elektroniki medycznej”, szukają informacji, do czego służy każde z prezentowanych urządzeń medycznych, nazywają poszczególne elementy urządzenia. Samodzielnie lub w grupie, uczący się zapisują możliwą kolejność montowania urządzenia. W trakcie zajęć uczący się pracują w grupach, każda grupa, na podstawie wcześniejszej pracy indywidualnej, przygotowuje komplet informacji o jednym z urządzeń. w podsumowaniu, kada grupa omawia swoje urządzenie. W efekcie, powstanie zestaw opisów urządzeń medycznych.

Podczas korzystania z galerii zaleca się pokazywanie rzeczywistych urządzeń i narzędzi.

W przypadku gdy narzędzia i urządzenia zaprezentowane w galerii różnią się od rzeczywistych narzędzi i urządzeń, zaleca się, aby uczący się wskazali różnice między nimi oraz ich wady i zalety.

Wskazane jest, aby nauczyciel przedstawił poprawny tok postępowania w przypadku konkretnego urządzenia lub narzędzia, zwracając uwagę na szczegóły, które są istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa posługiwania się nim. Istotne jest przedstawienie poprawnego i bezpiecznego posługiwania się narzędziami, a następnie zwrócenie uwagi, czy uczący się poprawnie z nich korzystają.

Nauczyciel może wykorzystać materiały multimedialne do powtórzenia materiału lub przygotowania osób uczących się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • do lekcji odwróconej – uczący się może samodzielnie przygotować się do zajęć praktycznych z zakresu instalowania i uruchamiania urządzeń elektroniki medycznej pod kątem używanych do tego celu narzędzi i urządzeń;

  • do metody projektowej – wzorując się na galerii, uczący się może samodzielnie przygotować projekt własnego materiału instruktażowego (np. prezentacji, planszy, fiszek, grafiki) z narzędziami i urządzeniami, w oparciu o bazę dydaktyczną lub/i materiały dostępne w Internecie. Materiały te można następnie wykorzystać w dalszym procesie edukacyjnym.

Uczący się może wykorzystać galerię w celu powtórzenia materiału lub przygotowania się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego, zwracając uwagę na szczegóły przedstawione w materiale.

Uczący się, oglądając galerię, może przygotować notatkę z opisami narzędzi, które są dla niego niejasne, a następnie wyjaśnić te wątpliwości z nauczycielem, innymi uczącymi się lub samodzielnie, korzystając z podręczników czy materiałów dostępnych w Internecie.

Galeria może być uzupełniona przez uczącego się o inne, ważne według niego szczegóły, przede wszystkim opisy narzędzi, z których dotychczas nie korzystał.

Praca w grupach

  • do lekcji odwróconej – uczący się mogą w grupie przygotować się do zajęć praktycznych z zakresu instalowania i uruchamiania urządzeń elektroniki medycznej pod kątem potrzebnych narzędzi i urządzeń;

  • do metody projektowej – wzorując się na materiale multimedialnym, uczący się mogą w grupach przygotować projekt własnego materiału instruktażowego (np. prezentacji, planszy, fiszek, grafiki) z narzędziami i urządzeniami, w oparciu o bazę dydaktyczną lub/i materiały dostępne w Internecie. Materiały te można następnie wykorzystać w dalszym procesie edukacyjnym.

Uczący się może wykorzystać galerię w celu powtórzenia materiału lub przygotowania się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego, zwracając uwagę na szczegóły przedstawione w materiale.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Galerię zdjęć można wykorzystać do pracy zarówno z uczącymi się mającymi trudności w przyswajaniu wiedzy, jak i uzdolnionymi. Wspierając osoby mające trudności w uczeniu się, można wykorzystać zdjęcia wraz z ich opisami do wielokrotnego omówienia zastosowania poszczególnych sprzętów i urządzeń. Uczący się może w dowolnej chwili obejrzeć zdjęcie i przeczytać opis narzędzia lub urządzenia i porównać je z rzeczywistym sprzętem używanym w trakcie zajęć praktycznych. Osoby zainteresowane tematyką można poprosić, by samodzielnie lub w grupach przygotowały plansze z pogrupowanymi zdjęciami narzędzi potrzebnych do konkretnych czynności zawodowych. Mogą także uzupełniać galerię o zdjęcia innego potrzebnego sprzętu lub narzędzi innych producentów, tak aby ostatecznie stworzyć katalog sprzętu i narzędzi, który następnie można wykorzystać w dalszym procesie edukacyjnym.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma prawidłowymi odpowiedziami „Instalacja i uruchamianie urządzeń elektroniki medycznej zgodnie z instrukcją obsługi”

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z dziesięciu pytań. Na jego rozwiązanie uczący się ma 15 minut. Zadaniem uczącego się jest zaznaczenie jednej lub kilku prawidłowych odpowiedzi. Zadanie daje możliwość sprawdzania i samosprawdzania wiedzy oraz umiejętności uczących się i równocześnie pozwala na uzupełnienie wykrytych braków.

Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem instruktażowym „Instalacja i uruchamianie aparatu EKG i lampy zabiegowej” oraz galerią zdjęć „Wykonywanie robót montażowych urządzeń elektroniki medycznej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:
MED.07.4.1.1) rozróżnia urządzenia elektroniki i informatyki medycznej pod względem budowy, zasady działania i zastosowania;
MED.07.4.1.4) wskazuje zastosowanie urządzeń elektroniki i informatyki medycznej;
MED.07.4.6.2) posługuje się instrukcją montażu podczas wykonywania czynności instalacyjnych urządzeń elektroniki medycznej;
MED.07.4.9.4) instaluje okablowanie urządzeń elektroniki medycznej;
MED.07.4.9.5) podłącza urządzenia elektroniki medycznej do instalacji;
MED.07.4.11.1) dokonuje uruchomienia urządzeń elektroniki medycznej oraz urządzeń informatyki medycznej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie prawda czy fałsz „Przygotowanie do montażu”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera siedem stwierdzeń. Uczący się ma ocenić, które z tych zdań jest prawdziwe, a które fałszywe. Jest to zadanie trudne. Zadanie daje możliwość sprawdzania i samosprawdzania wiedzy oraz umiejętności uczących się i równocześnie pozwala na uzupełnienie wykrytych braków.

Materiał sprawdzający powiązany jest z galerią zdjęć „Wykonywanie robót montażowych urządzeń elektroniki medycznej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

MED.07.4.1.1) rozróżnia urządzenia elektroniki i informatyki medycznej pod względem budowy, zasady działania i zastosowania;
MED.07.4.1.4) wskazuje zastosowanie urządzeń elektroniki i informatyki medycznej;
MED.07.4.6.2) posługuje się instrukcją montażu podczas wykonywania czynności instalacyjnych urządzeń elektroniki medycznej;
MED.07.4.6.3) uruchamia urządzenia elektroniki medycznej w oparciu o dokumentację techniczną.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie wielokrotnego wyboru „Podczas montażu i uruchomienia”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem uczącego się jest wskazanie wszystkich prawidłowych czynności montażowych i uruchomieniowych spośród sześciu wymienionych. Zadanie daje możliwość sprawdzania i samosprawdzania wiedzy oraz umiejętności uczących się i równocześnie pozwala na uzupełnienie wykrytych braków.

Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem instruktażowym „Instalacja i uruchamianie aparatu EKG i lampy zabiegowej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

MED.07.4.6.2) posługuje się instrukcją montażu podczas wykonywania czynności instalacyjnych urządzeń elektroniki medycznej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie połącz w pary „Urządzenia diagnostyki”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem uczącego się jest przyporządkowanie opisów urządzeń do ich nazw (skrótów). Zadanie daje możliwość sprawdzania i samosprawdzania wiedzy oraz umiejętności uczących się i równocześnie pozwala na uzupełnienie wykrytych braków.

Materiał sprawdzający powiązany jest z galerią zdjęć „Wykonywanie robót montażowych urządzeń elektroniki medycznej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

MED.07.4.1.1) rozróżnia urządzenia elektroniki i informatyki medycznej pod względem budowy, zasady działania i zastosowania;
MED.07.4.1.4) wskazuje zastosowanie urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie wielokrotnego wyboru „Czynności instalacyjne”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem uczącego się jest wskazanie wszystkich prawidłowych czynności wykonywanych podczas instalacji aparatury medycznej. Jest to zadanie trudne. Zadanie daje możliwość sprawdzania i samosprawdzania wiedzy oraz umiejętności uczących się i równocześnie pozwala na uzupełnienie wykrytych braków.

Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem instruktażowym „Instalacja i uruchamianie aparatu EKG i lampy zabiegowej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

MED.07.4.1.4) wskazuje zastosowanie urządzeń elektroniki i informatyki medycznej;
MED.07.4.9.3) weryfikuje poprawność połączeń urządzeń elektroniki i informatyki medycznej zgodnie z dokumentacją;
MED.07.4.9.4) instaluje okablowanie urządzeń elektroniki medycznej;
MED.07.4.9.5) podłącza urządzenia elektroniki medycznej do instalacji.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie połącz w pary „Montaż aparatury medycznej”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem uczącego się jest połączenie w pary tekstu i ilustracji. Ćwiczenie przedstawia proces uruchomienia urządzenia medycznego. Zadanie daje możliwość sprawdzania i samosprawdzania wiedzy oraz umiejętności uczących się i równocześnie pozwala na uzupełnienie wykrytych braków.

Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem instruktażowym „Instalacja i uruchamianie aparatu EKG i lampy zabiegowej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

MED.07.4.9.4) instaluje okablowanie urządzeń elektroniki medycznej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na uporządkowanie „Uruchomienie aparatury”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem uczącego się jest uporządkowanie w odpowiedniej kolejności czynności związanych z uruchomieniem urządzenia medycznego. Zadanie daje możliwość sprawdzania i samosprawdzania wiedzy oraz umiejętności uczących się i równocześnie pozwala na uzupełnienie wykrytych braków.

Materiał sprawdzający powiązany jest z filmem instruktażowym „Instalacja i uruchamianie aparatu EKG i lampy zabiegowej”

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

MED.07.4.6.3) uruchamia urządzenia elektroniki medycznej w oparciu o dokumentację techniczną;
MED.07.4.9.5) podłącza urządzenia elektroniki medycznej do instalacji;
MED.07.4.11.1) dokonuje uruchomienia urządzeń elektroniki medycznej oraz urządzeń informatyki medycznej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka z ilustracjami „Aparatura medyczna”

Opis materiału sprawdzającego

Zadaniem uczącego się jest odgadnięcie haseł krzyżówki, które oparte są na ilustracjach. Zadanie daje możliwość sprawdzania i samosprawdzania wiedzy oraz umiejętności uczących się i równocześnie pozwala na uzupełnienie wykrytych braków.

Materiał sprawdzający powiązany jest z galerią zdjęć „Wykonywanie robót montażowych urządzeń elektroniki medycznej”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

MED.07.4.1.1) rozróżnia urządzenia elektroniki i informatyki medycznej pod względem budowy, zasady działania i zastosowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału