E-materiały do kształcenia zawodowego

Dobieranie przyrządów ortopedycznych i środków pomocniczych

MED.11. Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych - Technik ortopeda 321403

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Paweł Luberacki

Konsultant przewodnika: Katarzyna Kowalińska

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Dobieranie przyrządów ortopedycznych i środków pomocniczych

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik ortopeda 321403

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.11. Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

MED.11.6. Dobieranie i eksploatacja przyrządów ortopedycznych i środków pomocniczych

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
MED.11.6.1) dobiera przyrządy ortopedyczne, epitezy i środki pomocnicze w zależności od rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych potrzeb:
MED.11.6.1)1) wymienia rodzaje przyrządów ortopedycznych i środków pomocniczych,
MED.11.6.1)2) opisuje konstrukcję lasek, kul, balkoników, pomocy do pionizacji, wózków inwalidzkich,
MED.11.6.1)3) dobiera laski, kule, balkoniki, pomoce do pionizacji, wózki inwalidzkie stosownie do rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych potrzeb,
MED.11.6.1)4) opisuje konstrukcję pomocy technicznych, epitez i środków pomocniczych,
MED.11.6.1)5) opisuje stosowanie przyrządów ortopedycznych, epitez oraz środków pomocniczych w zależności od rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych potrzeb,
MED.11.6.2) ocenia funkcjonalność przyrządu ortopedycznego, epitezy i środka pomocniczego:
MED.11.6.2)1) ocenia funkcjonalność przyrządów ortopedycznych dobranych dla pacjentów z dysfunkcją narządu ruchu,
MED.11.6.2)3) ocenia funkcjonalność dobranego środka pomocniczego.

Cele ogólne e‑materiału

E‑materiał wspiera osiągnięcie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MED.11 Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych:

  • ocenianie stanu funkcjonalnego pacjenta wymagającego zaopatrzenia ortopedycznego oraz projektowanie i wykonywanie przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych,

  • opracowywanie indywidualnego planu zaopatrzenia ortopedycznego i zaopatrzenia w środki pomocnicze zgodnie z zaleceniami lekarza, specjalisty fizjoterapii oraz potrzebami pacjenta.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Strukturę e‑materiału tworzą dwa filmy edukacyjne zrealizowane w pomieszczeniach produkcyjnych autentycznego zakładu ortopedycznego i obejmujące tematycznie budowę i dobieranie lokomocyjnych wyrobów medycznych, przyrządów pomocniczych i wózków inwalidzkich. Filmy edukacyjne stanowią oddzielne, niezależne od siebie multimedia. Uczący się może zapoznać się z nimi w dowolnej kolejności, jako że treści w nich zawarte odnoszą się do osobnych zagadnień z zakresu szeroko pojętych ortopedycznych wyrobów lokomocyjnych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Budowa i dobieranie lokomocyjnych wyrobów medycznych

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

W filmie edukacyjnym zostały omówione następujące zagadnienia:

  • dokumentacja związana z dobieraniem lokomocyjnych wyrobów medycznych,

  • wyroby lokomocyjne wraz z opisem ich budowy i charakterystyką, w tym: laska podpórcza, trójnóg, czwórnóg; kule: pachowa, ramienna, przedramienna, łokciowa, uniwersalna; chodziki: z kołami przednimi i z podpierającymi nasadkami tylnymi, z blokadą tylną, trójkołowy, na czterech kołach,

  • obsługa i zastosowanie medycznych wyrobów lokomocyjnych,

  • zasady stosowania, wraz z wykazaniem różnic w konstrukcji, przedmiotów lokomocyjnych w obrębie jednego rodzaju, w zależności od przeznaczenia,

  • lokomocyjne wyroby medyczne w zależności od kryteriów, w tym rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych potrzeb,

  • dopasowanie i funkcjonalność przyrządów dobranych dla pacjentów z dysfunkcją narządu ruchu,

  • najczęstsze przyczyny oraz oznaki zużycia lokomocyjnych przyrządów ortopedycznych.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.6.1)1) wymienia rodzaje przyrządów ortopedycznych i środków pomocniczych,
MED.11.6.1)2) opisuje konstrukcję lasek, kul, balkoników, pomocy do pionizacji, wózków inwalidzkich,
MED.11.6.1)3) dobiera laski, kule, balkoniki, pomoce do pionizacji, wózki inwalidzkie stosownie do rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych potrzeb,
MED.11.6.1)4) opisuje konstrukcję pomocy technicznych, epitez i środków pomocniczych,
MED.11.6.1)5) opisuje stosowanie przyrządów ortopedycznych, epitez oraz środków pomocniczych w zależności od rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych, potrzeb,
MED.11.6.2)1) ocenia funkcjonalność przyrządów ortopedycznych dobranych dla pacjentów z dysfunkcją narządu ruchu,
MED.11.6.2)3) ocenia funkcjonalność dobranego środka pomocniczego.

Film edukacyjny Budowa i dobieranie lokomocyjnych wyrobów medycznych nie jest powiązany z filmem edukacyjnym „Dobieranie wózków dla osób z niepełnosprawnością”. Kolejność zapoznawania się z materiałami jest dowolna.
Występująca w filmie terminologia, pojęcia i nazwy są dodatkowo opisane i wytłumaczone w słowniku pojęć.

Materiały sprawdzające powiązane z filmem edukacyjnym:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi Budowa i dobieranie indywidualnych wyrobów ortopedycznych,

  • zadania z lukami Budowa i zastosowanie wyrobów ortopedycznych i środków pomocniczych,

  • dopasowanie elementów do schematu Budowa kuli pachowej,

  • zadanie typu prawda czy fałsz Dopasowanie przyrządów ortopedycznych.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zapoznanie z dokumentacją związaną z dobieraniem lokomocyjnych wyrobów medycznych,

  • określanie i podział wyrobów lokomocyjnych wraz z opisem ich budowy i charakterystyką: laski podpórczej, trójnoga, czwórnoga; kul: pachowej, ramiennej, przedramiennej, łokciowej, uniwersalnej; chodzików: z kołami przednimi i z podpierającymi nasadkami tylnymi, z blokadą tylną, trójkołowego, na czterech kołach,

  • omawianie obsługei i zastosowania medycznych wyrobów lokomocyjnych,

  • wymienianie wskazań zasad stosowania przedmiotów lokomocyjnych,

  • wskazywanie różnic w konstrukcji przedmiotów lokomocyjnych w obrębie jednego rodzaju w zależności od przeznaczenia,

  • dobieranie lokomocyjnych wyrobów medycznych w zależności od kryteriów, w tym od rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych potrzeb,

  • ocenianie dopasowania i funkcjonalności przyrządów dobranych dla pacjentów z dysfunkcją narządu ruchu,

  • określanie najczęstszych przyczyn oraz rozpoznawanie oznak zużycia lokomocyjnych przyrządów ortopedycznych.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Uczący się pozyskuje wiedzę poprzez:

  • oglądanie wideo,

  • czytanie plansz i treści prezentowanych w materiale,

  • oglądnie zdjęć, grafik, rysunków.

Uczący się może wielokrotnie odtwarzać materiał i wracać do potrzebnych fragmentów, zatrzymywać ich odtwarzanie i dzięki temu poddawać je szczegółowej analizie i zapamiętywać.

W indywidualnej pracy z uczącym się przydatna jest metoda lekcji odwróconej – osoba ucząca się przygotowuje się do zajęć albo pracuje na zajęciach, a poza nimi utrwala pozyskane informacje.

Dostępne wiadomości można przy wykorzystaniu materiału wideo podzielić na główne bloki tematyczne i zadawać je w przyjętym trybie uczącemu się. Bloki te mają charakter ogólny, np.:

  • kule ortopedyczne,

  • laski ortopedyczne,

  • balkoniki i podpórki.

Praca w grupach

Uczących się można podzielić w pary i przydzielić im zadanie dobrania sprzętu do konkretnego schorzenia. Pary naprzemiennie dobierają sprzęt, dopasowują go do pacjenta i udzielają instruktażu, sprzęt dzielimy np. na:

  • laski ortopedyczne,

  • kule ortopedyczne,

  • balkoniki,

  • podpórki.

Następnie, po wykonaniu zadania, pary zmieniają rodzaj zaopatrzenia.
Każda para przygotowuje realistyczną scenkę wraz z jej omówieniem.
Każda para przygotowuje opis wykonanych zadań, wraz z opisem kodu NFZ, wysokością dofinansowania i instruktażem użytkowania. Pary mogą również korzystać z dodatkowych źródeł informacji, takich jak rozporządzenie NFZ, internet lub katalogi branżowe, aby móc określić pułap cenowy produktu oraz długość gwarancji producenta i np. zakres regulacji konkretnego modelu. Taki schemat działań ułatwia uczniom zaznajomienie się z rynkiem zaopatrzenia ortopedycznego.
Nauczyciel ocenia kompletność informacji i staranność wykonanych prac. Następnie pary mogą zapoznać się z wynikami innych grup.

Praca z całym zespołem

Uczący się analizują wspólnie treści zawarte w filmie. Jeżeli istnieje taka możliwość, zespół nie tylko przyswaja wiedzę, ale bezpośrednio poznaje np.:

  • sprzęt lokomocyjny,

  • kule,

  • laski,

  • balkoniki,

  • podpórki.

Uczący się notują najważniejsze i najciekawsze fragmenty filmu, oraz ewentualne pytania i wątpliwości, które potem są zbierane i wspólnie omawiane.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Uczący się przygotowuje się samodzielnie do lekcji, bazując na pracy własnej. Może utworzyć fiszki dotyczące najważniejszych pojęć pojawiających się w filmie edukacyjnym, np.: nazwy przyrządów ortopedycznych, lokomocyjne wyroby medyczne, dysfunkcje narządów ruchu i odpowiedni dobór przyrządów ortopedycznych, itp.

Uczący się przyswaja samodzielnie materiał na temat budowy i dobierania lokomocyjnych wyrobów medycznych. Może realizować to kompleksowo lub etapami, korzystając z możliwości jakie daje materiał filmowy. Na podstawie obejrzanego materiału osoba ucząca się sporzadza notatki. W tworzeniu notatek pomocne może być stworzenie mapy pojęć.

Uczący się analizuje i przyswaja informacje zawarte w filmie.

Osoba ucząca się przygotowuje się do zajęć prowadzonych metodą klasy odwróconej z zakresu przykładowych tematów:

  • kule ortopedyczne,

  • laski ortopedyczne,

  • balkoniki i podpórki.

Uczący się może przygotować na określony temat np. prezentację multimedialną, infografikę lub katalog produktów.

Pod kątem egzaminu uczący się zestawia wszystkie zagadnienia. Dzięki temu dokonuje samooceny aktualnej wiedzy i jednocześnie uświadamia sobie braki i nakład pracy potrzebny do jego zdania.

Praca w grupach

Skład grup jest dowolny. Grupy dzielą się rodzajami pomocy lokomocyjnych i szukają w internecie ciekawych przykładów użycia tych przedmiotów w życiu codziennym, np.:

  • rodzaje chodu przy użyciu laski, kul, balkonika itd.,

  • technika siadania i wstawania z kulami i innymi pomocami,

  • dobieranie pomocy lokomocyjnych.

Grupy w zakresie swoich tematów przygotowują zestawy pytań i odpowiedzi. Potem wymieniają się tymi zestawami lub wykorzystują je do wzajemnego „egzaminowania się”, lub mogą przygotować i zaprezentować najciekawsze znalezione źródła.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają problemów z opanowaniem materiału

Uczący się, którzy opanowali wiedzę z filmu edukacyjnego, mogą poszerzyć jej zakres poprzez analizę dodatkowych materiałów podanych przez nauczyciela lub analizę wiarygodnych źródeł internetowych. Na ich podstawie mogą dokonać wyboru formy przedstawienia nowo pozyskanej wiedzy, np. przygotować prezentację multimedialną, opracowanie w formie pisemnej lub stworzyć własne medium. Następnie przedstawiają pozostałym uczącym się nowe treści. Można skorzystać tu z odwrócenia ról: uczący się zastępuje nauczyciela.

Uczący się przygotowują i przedstawiają pozostałym uczącym się analizę przypadku (case study) dotyczącą pacjenta z określonym problemem w poruszaniu się, potrzebującego odpowiedniego doboru lokomocyjnych wyrobów medycznych. Również w tym wypadku można skorzystać z odwrócenia ról: uczący się zastępuje nauczyciela. Przypadek ten jest dyskutowany i analizowany na forum. Nauczyciel tylko w razie potrzeby włącza się do dyskusji, kiedy pojawiają się jakieś wątpliwości.

Po obejrzeniu filmu edukacyjnego uczący się może samodzielnie zaproponować temat, który go interesuje, albo nauczyciel może go wskazać, np. „Eksploatacja i proste naprawy pomocy lokomocyjnych”.

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają problemy z opanowaniem materiału

Możliwości uczących się determinują tempo i sposób projekcji materiałów filmowych.

Dzięki opcji stop‑klatka można każdemu zagadnieniu na temat budowy i dobierania lokomocyjnych wyrobów medycznych poświęcić wymaganą ilość czasu. Uczący się sporządzają notatki, które może obejrzeć i omówić nauczyciel.

Nauczyciel może polecić odszukanie w filmie wskazanych przez siebie kwestii, takich jak: podział pomocy ortopedycznych, nazwa przedmiotu, chód przy użyciu pomocy lokomocyjnych. Po wykonaniu zadania uczący się odpowiada na pytania zadane przez nauczyciela.

Przy pokazywaniu kadru z filmu uczący się mogą też „opowiedzieć” nauczycielowi własnymi słowami, co widzą.

Nauczyciel może przygotować proste pytania (dotyczące np. kul ortopedycznych, lasek ortopedycznych, balkoników i podpórek, itp) i przydzielić je losowo uczącym się. W ten sposób moża sprawdzić poziom zapoznania się z materiałem filmowym i zlokalizować obszary, które wymagają zwiększenia uwagi.


Tytuł materiału multimedialnego

Dobieranie wózków dla osób z niepełnosprawnością

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

W filmie zostały omówione następujące zagadnienia:

  • prezentacja wózków dla osób z niepełnosprawnością, w tym wózka:

    • standardowego o napędzie ręcznym dla dzieci,

    • aktywnego dla dzieci,

    • specjalnego spacerowego dla dzieci,

    • standardowego dla dorosłych,

    • aktywnego o napędzie ręcznym dla dorosłych,

    • stabilizującego dla dorosłych,

    • elektrycznego z funkcją pionizacji,

    • o napędzie jednostronnym,

    • składanego o napędzie elektrycznym,

    • uniwersalnego o napędzie elektrycznym,

    • terenowego o napędzie elektrycznym,

  • nazwy prezentowanych wózków i ich klasyfikacja NFZ,

  • opis i budowa głównych cech użytkowych wózka w zależności od jego konstrukcji,

  • obsługa i zastosowanie wózków dla osób z niepełnosprawnością,

  • dobieranie i przeznaczenie wózków inwalidzkich stanowiących indywidualne zaopatrzenie dla dzieci i dla osób dorosłych w zależności od potrzeb pacjenta,

  • zalecenia przy doborze parametrów opcji i konfiguracji wózka dla osoby z niepełnosprawnością.

Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.6.1)1) wymienia rodzaje przyrządów ortopedycznych i środków pomocniczych,
MED.11.6.1)2) opisuje konstrukcję lasek, kul, balkoników, pomocy do pionizacji, wózków inwalidzkich,
MED.11.6.1)3) dobiera laski, kule, balkoniki, pomoce do pionizacji, wózki inwalidzkie stosownie do rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych potrzeb,
MED.11.6.1)4) opisuje konstrukcję pomocy technicznych, epitez i środków pomocniczych,
MED.11.6.1)5) opisuje stosowanie przyrządów ortopedycznych, epitez oraz środków pomocniczych w zależności od rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych potrzeb,
MED.11.6.2)1) ocenia funkcjonalność przyrządów ortopedycznych dobranych dla pacjentów z dysfunkcją narządu ruchu,
MED.11.6.2)3) ocenia funkcjonalność dobranego środka pomocniczego.

Film edukacyjny Dobieranie wózków dla osób z niepełnosprawnością nie jest powiązany z filmem edukacyjnym Budowa i dobieranie lokomocyjnych wyrobów medycznych. Kolejność zapoznawania się z materiałami jest dowolna. Występująca w filmie terminologia, pojęcia i nazwy są dodatkowo opisane i wytłumaczone w słowniku pojęć.

Materiały sprawdzające powiązane z filmem edukacyjnym:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi Budowa i dobieranie indywidualnych wyrobów ortopedycznych,

  • zadanie typu prawda czy fałsz Dopasowanie przyrządów ortopedycznych,

  • krzyżówka Elementy wózka ortopedycznego,

  • test samosprawdzający Konstrukcja i dobór wózka ortopedycznego.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • omawianie wózków inwalidzkich i ich podział,

  • wskazywanie przyczyn korzystania z wózków inwalidzkich,

  • omawianie zasad dobierania wózków inwalidzkich,

  • wymienianie rodzajów wózków dla osób z niepełnosprawnością, w tym wózka:

    • standardowego o napędzie ręcznym dla dzieci,

    • aktywnego dla dzieci,

    • specjalnego spacerowego dla dzieci,

    • standardowego dla dorosłych,

    • aktywnego o napędzie ręcznym dla dorosłych,

    • stabilizującego dla dorosłych,

    • elektrycznego z funkcją pionizacji,

    • o napędzie jednostronnym,

    • składanego o napędzie elektrycznym,

    • uniwersalnego o napędzie elektrycznym,

    • terenowego o napędzie elektrycznym,

  • opisywanie budowy głównych cech użytkowych wózka w zależności od jego konstrukcji,

  • obsługiwanie i wskazywanie zastosowania wózków inwalidzkich,

  • dobieranie i przeznaczenie wózków dla dzieci i osób dorosłych,

  • omawianie zaleceń przy doborze parametrów/opcji konfiguracji wózka dla osoby z niepełnosprawnością.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Uczący się pozyskuje wiedzę poprzez:

  • oglądanie wideo,

  • czytanie plansz i treści prezentowanych w materiale,

  • oglądnie zdjęć, grafik, rysunków.

Uczący się może wielokrotnie odtwarzać materiał i wracać do potrzebnych fragmentów, zatrzymywać ich odtwarzanie i dzięki temu poddawać je szczegółowej analizie i zapamiętywać. Tworząc notatki (na temat np. obsługi i zastosowania wózków dla osób z niepełnosprawnością, zasad dobierania wózków inwalidzkich, elementów wózka ortopedycznego, itp.) może wykorzystać mapę myśli.

W indywidualnej pracy z uczącym się przydatna jest metoda lekcji odwróconej – osoba ucząca się przygotowuje się do zajęć albo pracuje na zajęciach, a poza nimi utrwala pozyskane informacje.

Dostępne wiadomości można przy wykorzystaniu materiału wideo podzielić na główne bloki tematyczne i zadawać je w przyjętym trybie uczącemu się. Bloki te mają charakter ogólny, np.:

  • podział wózków inwalidzkich,

  • przyczyny, schorzenia i zasady dobierania wozków inwalidzkich,

  • budowa i eksploatacja wózków inwalidzkich,

  • dobór i konfiguracja wózków inwalidzkich.

Mając na uwadze przygotowania do egzaminu, uczący się wyszczególnia choroby wymagające korzystania z pomocy lokomocyjnych oraz dobiera je zgodnie z uzyskaną wiedzą do konkretnego schorzenia, opisuje dopasowanie, przygotowuje instruktaż użytkowania.

Praca w grupach

Uczących się można podzielić w pary i przydzielić im zadanie dobrania sprzętu do konkretnego schorzenia. naprzemiennie dobierają sprzęt, dopasowują go do pacjenta i udzielają instruktażu, wózki dobieramy na podstawie zadanych schorzeń, np.:

  • schorzenia pediatryczne – MPD (mózgowe porażenie dziecięce),

  • urazy i wypadki,

  • wady i deformacje,

  • choroby geriatryczne

  • amputacje,

  • stwardnienie rozsiane,

  • stany pooperacyjne.

Następnie, po wykonaniu zadania, pary zmieniają rodzaj zaopatrzenia.
Każda para przygotowuje realistyczną scenkę wraz z jej omówieniem.
Każda para przygotowuje opis wykonanych zadań, wraz z opisem kodu NFZ, wysokością dofinansowania i instruktażem użytkowania. Pary mogą również korzystać z dodatkowych źródeł informacji np. rozporządzeń NFZ, internetu lub katalogów branżowych, aby móc określić pułap cenowy produktu oraz długość gwarancji producenta i np. zakres regulacji konkretnego modelu.
Taki schemat działania ułatwia uczącym się zaznajomienie się z rynkiem zaopatrzenia ortopedycznego.

Jeśli jest taka możliwość (szkoła posiada wózki lub ma możliwość ich wypożyczenia), można zorganizować zajęcia praktyczne z korzystania z wózków dla uczących się, obejmujące obsługę wózka jako pacjent, a także jako opiekun (w parach). Można uczącym się przygotować różne utrudnienia w postaci progów, zmiany ciśnienia w oponach, aby mogli wczuć się w sytuację pacjenta korzystającego z wózka inwalidzkiego. Zwiększa to zrozumienie i empatię dla takich pacjentów w przyszłości oraz wpływa na lepsze dobieranie zaopatrzenia do potrzeb pacjentów.

Praca z całym zespołem

Uczący się analizują wspólnie treści zawarte w filmie. Zespół uczestniczy w dyskusji. Można np. poruszyć temat ograniczeń mobilności i dostosowania przestrzeni miejskiej do potrzeb osób na wózkach. Można, w zależności od potrzeb grupy, omówić temat bardzo ogólnie lub skupić się na wybranych aspektach, takich jak np. adaptacja mieszkania, praca, nauka, podróż, sprawy urzędowe.

Jeżeli jest to możliwe, zespół udaje się na wycieczkę do placówki handlującej wózkami inwalidzkimi. Na miejscu uczący się zadają pytania obsłudze placówki. Na zajęciach nauczyciel wybiera kilka osób, aby zdały relację z wydarzenia. W razie dodatkowych pytań czy wątpliwości ze strony zespołu, nauczyciel udziela odpowiedzi.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Można zlecić przygotowanie prezentacji, np. „Droga z domu do szkoły. Wymień wszystkie ograniczenia oraz alternatywne trasy, a także ułatwienia po drodze dla osób korzystających z wózka”. Będzie to wymagało obserwacji otaczającej przestrzeni i wcielenia się w rolę osoby z ograniczeniami komunikacyjnym. Jednocześnie takie zadanie ułatwi w przyszłości dobierania wózków pod względem potrzeb pacjenta.

Praca w grupach

Podzielenie na grupy i wykonanie prezentacji na wybrane tematy, np.:

  • relacje osób z niepełnosprawnością, jakie bariery przedstawiają w korzystaniu z wózków na co dzień,

  • sport na wózkach inwalidzkich, sporty zespołowe, indywidualne, adaptacja do dyscyplin sportowych,

  • znane osoby korzystające z wózka inwalidzkiego trwale lub czasowo, np. naukowcy, politycy, aktorzy i inni.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają problemów z opanowaniem materiału

Uczący się, którzy nie mają trudności z opanowaniem materiałów, mogą poszerzyć zakres pozyskanej wiedzy, np. przygotowując instruktaż korzystania z wózków inwalidzkich na podstawie kilku przykładowych instrukcji użytkowania.

Uczący się mogą starać się pogrupować wózki rożnych producentów w ten sam segment zaopatrzenia. Uczący się mają możliwość wykazania różnic, jeśli są w stanie je określić.

Zebrane treści przedstawiają pozostałym uczącym się. Można skorzystać z odwrócenia ról. Uczący się zastąpi nauczyciela.

Uczący się mogą znaleźć ciekawe przykłady indywidualizacji wózków, takie jak np. dodatkowe elementy, zmiana wyglądu, koloru, ciekawe adaptacje do różnych rodzajów sportów lub wykonywanej pracy. Uczący się mogą wykonać własnoręcznie szkic takiego projektu. Projekty mogą być później omawiane na forum.

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają problemy z opanowaniem materiału

Tempo i sposób projekcji materiałów filmowych są dostosowane do możliwości uczących się.

Za pomocą stop‑klatki uczący się mogą łatwiej zapamiętywać obrazy. Poprzez taką prezentację można utrwalać pojęcia zawarte w załączonym do e‑materiału słowniku lub tworzyć własny słownik pojęć, które pojawiły się w filmie, a sprawiają trudność uczącym się w zapamiętaniu lub zrozumieniu.

Uczący się mogą wskazać w filmie te elementy, które odbierają jako proste. Poprzez ich omawianie nauczyciel może stopniowo poszerzać zakres informacji i wprowadzać nowe elementy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi Budowa i dobieranie indywidualnych wyrobów ortopedycznych

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z trzydziestu pytań o różnym stopniu trudności: dziesięciu łatwych, piętnastu średnio trudnych i pięciu trudnych. Czas rozwiązania testu to 45 minut (1,5 minuty na każde pytanie). Próg zaliczenia testu wynosi 50%. System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów.

Test dotyczy budowy, zastosowania i zasad dobierania indywidualnych wyrobów medycznych, w tym m.in. lasek, kul czy wózków inwalidzkich.

Test daje nauczycielowi możliwość sprawdzenia wiedzy uczących się. Wyniki testów wskażą nauczycielowi, które zagadnienia wymagają uzupełnienia poprzez powrót do konkretnych fragmentów materiałów multimedialnych i bardziej szczegółowe omówienie wybranych kwestii.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi.

Do dyspozycji nauczyciela pozostają informacje zwrotne, które – mimo iż są kierowane do uczących się – mogą wspomóc nauczyciela w indywidualnej ocenie postępów uczącego się, a także wskazać jego mocne strony. W przypadku błędnej odpowiedzi nauczyciel może wykorzystać wskazówki naprowadzające.

Uczący się mogą dzięki testowi sami sprawdzić poziom swojej wiedzy.

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • filmem edukacyjnym „Budowa i dobieranie lokomocyjnych wyrobów medycznych”,

  • filmem edukacyjnym „Dobieranie wózków dla osób z niepełnosprawnością”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.6.1)1) wymienia rodzaje przyrządów ortopedycznych i środków pomocniczych,
MED.11.6.1)2) opisuje konstrukcję lasek, kul, balkoników, pomocy do pionizacji, wózków inwalidzkich,
MED.11.6.1)3) dobiera laski, kule, balkoniki, pomoce do pionizacji, wózki inwalidzkie stosownie do rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych potrzeb,
MED.11.6.1)4) opisuje konstrukcję pomocy technicznych, epitez i środków pomocniczych,
MED.11.6.1)5) opisuje stosowanie przyrządów ortopedycznych, epitez oraz środków pomocniczych w zależności od rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych potrzeb,
MED.11.6.2)1) ocenia funkcjonalność przyrządów ortopedycznych dobranych dla pacjentów z dysfunkcją narządu ruchu,
MED.11.6.2)3) ocenia funkcjonalność dobranego środka pomocniczego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami Budowa i zastosowanie wyrobów ortopedycznych i środków pomocniczych

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie średnio trudne, w którym trzeba uzupełnić brakujące wyrażenia w dwóch tekstach:

  • dotyczącym budowy kuli przedramiennej oraz zasad prawidłowego doboru jej parametrów i ustawienia do pacjenta,

  • dotyczącym cech balkonika do nauki chodzenia.

Zadanie daje nauczycielowi możliwość sprawdzenia praktycznej wiedzy uczących się. Nauczyciel może otrzymać od uczących się uzyskany wynik celem weryfikacji. Wynik zadania wskaże nauczycielowi, czy zagadnienie wymaga uzupełnienia lub wyjaśnienia. Nauczyciel ma możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania. Może wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczenia i jego sprawdzanie – aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Do dyspozycji nauczyciela pozostają informacje zwrotne, które – mimo iż są kierowane do uczących się – mogą wspomóc nauczyciela w indywidualnej ocenie postępów uczącego się oraz wskazać jego mocne strony.

Uczący się mogą dzięki zadaniu sami sprawdzić poziom swojej wiedzy.

Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem edukacyjnym „Budowa i dobieranie lokomocyjnych wyrobów medycznych”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.6.1)2) opisuje konstrukcję lasek, kul, balkoników, pomocy do pionizacji, wózków inwalidzkich,
MED.11.6.1)3) dobiera laski, kule, balkoniki, pomoce do pionizacji, wózki inwalidzkie stosownie do rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych potrzeb,
MED.11.6.1)4) opisuje konstrukcję pomocy technicznych, epitez i środków pomocniczych,
MED.11.6.1)5) opisuje stosowanie przyrządów ortopedycznych, epitez oraz środków pomocniczych w zależności od rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych potrzeb,
MED.11.6.2)1) ocenia funkcjonalność przyrządów ortopedycznych dobranych dla pacjentów z dysfunkcją narządu ruchu,
MED.11.6.2)3) ocenia funkcjonalność dobranego środka pomocniczego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowanie elementów do schematu Budowa kuli pachowej

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie łatwe, polegające na przeciągnięciu podpisów elementów budowy kuli pachowej do odpowiednich miejsc na grafice przedstawiającej ten wyrób medyczny.

Zadanie daje nauczycielowi możliwość sprawdzenia praktycznej wiedzy uczących się. Nauczyciel może otrzymać od uczących się uzyskany wynik celem weryfikacji. Wynik zadania wskaże nauczycielowi, czy zagadnienie wymaga uzupełnienia lub wyjaśnienia. Nauczyciel ma możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania. Może wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczenia i jego sprawdzanie – aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Do dyspozycji nauczyciela pozostają informacje zwrotne, które – mimo iż są kierowane do uczących się – mogą wspomóc nauczyciela w indywidualnej ocenie postępów uczącego się oraz wskazać jego mocne strony.

Uczący się mogą dzięki zadaniu sami sprawdzić poziom swojej wiedzy.

Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem edukacyjnym Budowa i dobieranie lokomocyjnych wyrobów medycznych.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:
MED.11.6.1)2) opisuje konstrukcję lasek, kul, balkoników, pomocy do pionizacji, wózków inwalidzkich, stosownie do rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych potrzeb,
MED.11.6.1)4) opisuje konstrukcję pomocy technicznych, epitez i środków pomocniczych.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz Dopasowanie przyrządów ortopedycznych

Opis materiału sprawdzającego

Jest to zadanie średnio trudne, zawierające osiem zdań dotyczących zasad doboru i dopasowania ortopedycznych wyrobów medycznych indywidualnie do pacjenta. Uczący się ma zdecydować, które ze zdań są prawdziwe, a które fałszywe. Zadanie zawiera trzy zdania prawdziwe i pięć zdań fałszywych.

Zadanie daje nauczycielowi możliwość sprawdzenia praktycznej wiedzy uczących się. Nauczyciel może otrzymać od uczących się uzyskany wynik celem weryfikacji. Wynik zadania wskaże nauczycielowi, czy zagadnienie wymaga uzupełnienia lub wyjaśnienia. Nauczyciel ma możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania. Może wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczenia i jego sprawdzanie – aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Do dyspozycji nauczyciela pozostają informacje zwrotne, które – mimo iż są kierowane do uczących się – mogą wspomóc nauczyciela w indywidualnej ocenie postępów uczącego się oraz wskazać jego mocne strony. W przypadku błędnej odpowiedzi nauczyciel może wykorzystać wyjaśnienia i wskazówki naprowadzające.

Uczący się mogą dzięki zadaniu sami sprawdzić poziom swojej wiedzy.

Materiał sprawdzający jest powiązany z:

  • filmem edukacyjnym „Budowa i dobieranie lokomocyjnych wyrobów medycznych”,

  • filmem edukacyjnym „Dobieranie wózków dla osób z niepełnosprawnością”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.6.1)1) wymienia rodzaje przyrządów ortopedycznych i środków pomocniczych,
MED.11.6.1)2) opisuje konstrukcję lasek, kul, balkoników, pomocy do pionizacji, wózków inwalidzkich,
MED.11.6.1)3) dobiera laski, kule, balkoniki, pomoce do pionizacji, wózki inwalidzkie stosownie do rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych potrzeb,
MED.11.6.1)4) opisuje konstrukcję pomocy technicznych, epitez i środków pomocniczych,
MED.11.6.1)5) opisuje stosowanie przyrządów ortopedycznych, epitez oraz środków pomocniczych w zależności od rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych potrzeb,
MED.11.6.2)1) ocenia funkcjonalność przyrządów ortopedycznych dobranych dla pacjentów z dysfunkcją narządu ruchu,
MED.11.6.2)3) ocenia funkcjonalność dobranego środka pomocniczego.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka Elementy wózka ortopedycznego

Opis materiału sprawdzającego

Krzyżówka składa się z jedenastu haseł, które uczący się musi odgadnąć, aby pojawiło się hasło główne: tetraplegia. Po poprawnym rozwiązaniu krzyżówki uczący się odpowiada na dodatkowe pytanie otwarte dotyczące schorzenia, którym jest tetraplegia. Jest to zadanie trudne.

Wszystkie hasła dotyczą elementów konstrukcyjnych i rozwiązań technicznych w wózku inwalidzkim.

Zadanie daje nauczycielowi możliwość sprawdzenia praktycznej wiedzy uczących się. Nauczyciel może otrzymać od uczących się uzyskany wynik celem weryfikacji. Wynik zadania wskaże nauczycielowi, czy zagadnienie wymaga uzupełnienia lub wyjaśnienia. Nauczyciel ma możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania. Może wielokrotnie powtórzyć wykonywanie ćwiczenia i jego sprawdzanie – aż do momentu uzyskania pełnej poprawności.

Do dyspozycji nauczyciela pozostają informacje zwrotne, które – mimo iż są kierowane do uczących się – mogą wspomóc nauczyciela w indywidualnej ocenie postępów uczącego się.

Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem edukacyjnym Dobieranie wózków dla osób z niepełnosprawnością.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.6.1)2) opisuje konstrukcję lasek, kul, balkoników, pomocy do pionizacji, wózków inwalidzkich,
MED.11.6.1)3) dobiera laski, kule, balkoniki, pomoce do pionizacji, wózki inwalidzkie stosownie do rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych potrzeb.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test samosprawdzający Konstrukcja i dobór wózka ortopedycznego

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z dziesięciu pytań o różnym stopniu trudności: czterech łatwych, czterech średnio trudnych i dwóch trudnych. Czas rozwiązania testu to 15 minut (1,5 minuty na każde pytanie). Próg zaliczenia testu wynosi 60%. System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów.

Test dotyczy budowy, zastosowania i zasad dobierania dla pacjenta wózków inwalidzkich.

Test daje nauczycielowi możliwość sprawdzenia wiedzy uczących się. Wyniki testów wskażą nauczycielowi, które zagadnienia wymagają uzupełnienia poprzez powrót do konkretnych fragmentów materiału multimedialnego i bardziej szczegółowe omówienie wybranych kwestii.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi.

Do dyspozycji nauczyciela pozostają informacje zwrotne, które – mimo iż są kierowane do uczących się – mogą wspomóc nauczyciela w indywidualnej ocenie postępów uczącego się, a także wskazać jego mocne strony. W przypadku błędnej odpowiedzi nauczyciel może wykorzystać wskazówki naprowadzające.

Uczący się mogą dzięki testowi sami sprawdzić poziom swojej wiedzy.

Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem edukacyjnym Dobieranie wózków dla osób z niepełnosprawnością.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.6.1)2) opisuje konstrukcję lasek, kul, balkoników, pomocy do pionizacji, wózków inwalidzkich,
MED.11.6.1)3) dobiera laski, kule, balkoniki, pomoce do pionizacji, wózki inwalidzkie stosownie do rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych potrzeb,
MED.11.6.1)4) opisuje konstrukcję pomocy technicznych, epitez i środków pomocniczych,
MED.11.6.1)5) opisuje stosowanie przyrządów ortopedycznych, epitez oraz środków pomocniczych w zależności od rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych potrzeb,
MED.11.6.2)1) ocenia funkcjonalność przyrządów ortopedycznych dobranych dla pacjentów z dysfunkcją narządu ruchu,
MED.11.6.2)3) ocenia funkcjonalność dobranego środka pomocniczego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału