Dobieranie przyrządów ortopedycznych i środków pomocniczych
MED.11. Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych - Technik ortopeda 321403
Przewodnik dla uczącego się
Autor przewodnika: Paweł Luberacki
Konsultant przewodnika: Katarzyna Kowalińska
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształceniaWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Dobieranie przyrządów ortopedycznych i środków pomocniczych
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Technik ortopeda 321403
Kod i nazwa kwalifikacji
MED.11. Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
MED.11.6.1) dobiera przyrządy ortopedyczne, epitezy i środki pomocnicze w zależności od rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych potrzeb:
MED.11.6.1)1) wymienia rodzaje przyrządów ortopedycznych i środków pomocniczych,
MED.11.6.1)2) opisuje konstrukcję lasek, kul, balkoników, pomocy do pionizacji, wózków inwalidzkich,
MED.11.6.1)3) dobiera laski, kule, balkoniki, pomoce do pionizacji, wózki inwalidzkie stosownie do rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych potrzeb,
MED.11.6.1)4) opisuje konstrukcję pomocy technicznych, epitez i środków pomocniczych,
MED.11.6.1)5) opisuje stosowanie przyrządów ortopedycznych, epitez oraz środków pomocniczych w zależności od rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych potrzeb,
MED.11.6.2) ocenia funkcjonalność przyrządu ortopedycznego, epitezy i środka pomocniczego:
MED.11.6.2)1) ocenia funkcjonalność przyrządów ortopedycznych dobranych dla pacjentów z dysfunkcją narządu ruchu,
MED.11.6.2)3) ocenia funkcjonalność dobranego środka pomocniczego.
Cele ogólne e‑materiału
E‑materiał wspiera osiągnięcie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MED.11 Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych:
ocenianie stanu funkcjonalnego pacjenta wymagającego zaopatrzenia ortopedycznego oraz projektowanie i wykonywanie przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych,
opracowywanie indywidualnego planu zaopatrzenia ortopedycznego i zaopatrzenia w środki pomocnicze zgodnie z zaleceniami lekarza, specjalisty fizjoterapii oraz potrzebami pacjenta.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
Budowa i dobieranie lokomocyjnych wyrobów medycznych - film edukacyjnyBudowa i dobieranie lokomocyjnych wyrobów medycznych - film edukacyjny
Dobieranie wózków dla osób z niepełnosprawnością – film edukacyjnyDobieranie wózków dla osób z niepełnosprawnością – film edukacyjny
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Strukturę e‑materiału tworzą dwa filmy edukacyjne zrealizowane w pomieszczeniach produkcyjnych autentycznego zakładu ortopedycznego i obejmujące tematycznie budowę i dobieranie lokomocyjnych wyrobów medycznych, przyrządów pomocniczych i wózków inwalidzkich. Filmy edukacyjne stanowią oddzielne, niezależne od siebie multimedia. Uczący się może zapoznać się z nimi w dowolnej kolejności, jako że treści w nich zawarte odnoszą się do osobnych zagadnień z zakresu szeroko pojętych ortopedycznych wyrobów lokomocyjnych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Tytuł materiału multimedialnego
Budowa i dobieranie lokomocyjnych wyrobów medycznych
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
W filmie zostały omówione następujące zagadnienia:
przedstawienie dokumentacji związanej z dobieraniem lokomocyjnych wyrobów medycznych,
prezentacja wyrobów lokomocyjnych wraz z opisem ich budowy i charakterystyką, w tym: laski podpórczej, trójnoga, czwórnoga; kul: pachowej, ramiennej, przedramiennej, łokciowej, uniwersalnej; chodzików: z kołami przednimi i z podpierającymi nasadkami tylnymi, z blokadą tylną, trójkołowego, na czterech kołach,
prezentacja obsługi i zastosowania medycznych wyrobów lokomocyjnych,
omówienie zasad stosowania, wraz z wykazaniem różnic w konstrukcji, przedmiotów lokomocyjnych w obrębie jednego rodzaju, w zależności od przeznaczenia,
dobieranie lokomocyjnych wyrobów medycznych w zależności od kryteriów, w tym rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych potrzeb,
ocena dopasowania i funkcjonalności przyrządów dobranych dla pacjentów z dysfunkcją narządu ruchu,
określenie najczęstszych przyczyn oraz przedstawienie oznak zużycia lokomocyjnych przyrządów ortopedycznych.
Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.6.1)1) wymienia rodzaje przyrządów ortopedycznych i środków pomocniczych,
MED.11.6.1)2) opisuje konstrukcję lasek, kul, balkoników, pomocy do pionizacji, wózków inwalidzkich,
MED.11.6.1)3) dobiera laski, kule, balkoniki, pomoce do pionizacji, wózki inwalidzkie stosownie do rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych potrzeb,
MED.11.6.1)4) opisuje konstrukcję pomocy technicznych, epitez i środków pomocniczych,
MED.11.6.1)5) opisuje stosowanie przyrządów ortopedycznych, epitez oraz środków pomocniczych w zależności od rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych, potrzeb,
MED.11.6.2)1) ocenia funkcjonalność przyrządów ortopedycznych dobranych dla pacjentów z dysfunkcją narządu ruchu,
MED.11.6.2)3) ocenia funkcjonalność dobranego środka pomocniczego.
Film edukacyjny nie jest powiązany z innym materiałem.
Materiały sprawdzające powiązane z filmem edukacyjnym:
test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi
Budowa i dobieranie indywidualnych wyrobów ortopedycznych
,zadania z lukami
Budowa i zastosowanie wyrobów ortopedycznych i środków pomocniczych
,dopasowanie elementów do schematu
Budowa kuli pachowej
,zadanie typu prawda czy fałsz
Dopasowanie przyrządów ortopedycznych
.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
zapoznanie z dokumentacją związaną z dobieraniem lokomocyjnych wyrobów medycznych,
określenie i podział wyrobów lokomocyjnych wraz z opisem ich budowy i charakterystyką: laski podpórczej, trójnoga, czwórnoga; kul: pachowej, ramiennej, przedramiennej, łokciowej, uniwersalnej; chodzików: z kołami przednimi i z podpierającymi nasadkami tylnymi, z blokadą tylną, trójkołowego, na czterech kołach,
obsługę i zastosowanie medycznych wyrobów lokomocyjnych,
wymienianie wskazań zasad stosowania przedmiotów lokomocyjnych,
wskazywanie różnic w konstrukcji przedmiotów lokomocyjnych w obrębie jednego rodzaju w zależności od przeznaczenia,
dobieranie lokomocyjnych wyrobów medycznych w zależności od kryteriów, w tym od rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych potrzeb,
ocenianie dopasowania i funkcjonalności przyrządów dobranych dla pacjentów z dysfunkcją narządu ruchu,
określanie najczęstszych przyczyn oraz rozpoznawanie oznak zużycia lokomocyjnych przyrządow ortopedycznych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Po zapoznaniu się z filmem edukacyjnym osoba ucząca się może zdobytą wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:
powtórne oglądanie i analizowanie wybranych scen, przedstawiających ciekawsze, czy trudniejsze kwestie. Osoba ucząca się może na własny użytek w oparciu o film i własne obserwacje, wskazać cechy wspólne i różniące pomiędzy takimi samymi produktami różnych producentów, jak również określić grupy produktów będące pomocami lokomocyjnymi,
przygotowanie zestawu niezbędnych pytań odnośnie schorzenia, sytuacji życiowej pacjenta, parametrów i pomiarów niezbędnych do dokonanie najlepszego i optymalnego wyboru zaopatrzenia ortopedycznego dla pacjentów z ograniczeniami lokomocyjnymi,
sporządzenie notatek i najtrudniejszych haseł, które mogą sprawiać problemy lub trudności i zapoznanie się z ich definicjami,
przygotowanie dla każdego produktu spisu możliwości regulacyjnych (np. zakresy regulacji) i adaptacyjnych do potrzeb pacjenta,
wyszukanie w innych materiałach, np. w katalogach producentów, informacji na temat możliwości dokupienia części zapasowych i wymiennych oraz sporządzenie krótkiego spisu przedstawiającego, jakie są możliwości naprawy zużytych i zepsutych części.
Tytuł materiału multimedialnego
Budowa, zasady działania i przeznaczenie wózków dla osób z niepełnosprawnością
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
W filmie zostały omówione następujące zagadnienia:
prezentacja wózków dla osób z niepełnosprawnością, w tym wózka:
standardowego o napędzie ręcznym dla dzieci,
aktywnego dla dzieci,
specjalnego spacerowego dla dzieci,
standardowego dla dorosłych,
aktywnego o napędzie ręcznym dla dorosłych,
stabilizującego dla dorosłych,
elektrycznego z funkcją pionizacji,
o napędzie jednostronnym,
składanego o napędzie elektrycznym,
uniwersalnego o napędzie elektrycznym,
terenowego o napędzie elektrycznym,
nazwy prezentowanych wózków i ich klasyfikacja NFZ,
opis i budowa głównych cech użytkowych wózka w zależności od jego konstrukcji,
obsługa i zastosowanie wózków dla osób z niepełnosprawnością,
dobieranie i przeznaczenie wózków inwalidzkich stanowiących indywidualne zaopatrzenie dla dzieci i dla osób dorosłych w zależności od potrzeb pacjenta,
zalecenia przy doborze parametrów opcji i konfiguracji wózka dla osoby z niepełnosprawnością.
Materiał jest powiązany z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.6.1)1) wymienia rodzaje przyrządów ortopedycznych i środków pomocniczych,
MED.11.6.1)2) opisuje konstrukcję lasek, kul, balkoników, pomocy do pionizacji, wózków inwalidzkich,
MED.11.6.1)3) dobiera laski, kule, balkoniki, pomoce do pionizacji, wózki inwalidzkie stosownie do rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych potrzeb,
MED.11.6.1)4) opisuje konstrukcję pomocy technicznych, epitez i środków pomocniczych,
MED.11.6.1)5) opisuje stosowanie przyrządów ortopedycznych, epitez oraz środków pomocniczych w zależności od rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych potrzeb,
MED.11.6.2)1) ocenia funkcjonalność przyrządów ortopedycznych dobranych dla pacjentów z dysfunkcją narządu ruchu,
MED.11.6.2)3) ocenia funkcjonalność dobranego środka pomocniczego.
Film edukacyjny nie jest powiązany z innym materiałem.
Materiały sprawdzające powiązane z filmem edukacyjnym:
test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi
Budowa i dobieranie indywidualnych wyrobów ortopedycznych
,zadanie typu prawda czy fałsz
Dopasowanie przyrządów ortopedycznych
,krzyżówka
Elementy wózka ortopedycznego
,test samosprawdzający
Konstrukcja i dobór wózka ortopedycznego
.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:
omawianie wózków inwalidzkich i ich podział,
wskazywanie przyczyn korzystania z wózków inwalidzkich,
omawianie zasad dobierania wózków inwalidzkich,
wymienianie rodzajów wózków dla osób z niepełnosprawnością, w tym wózka:
standardowego o napędzie ręcznym dla dzieci,
aktywnego dla dzieci,
specjalnego spacerowego dla dzieci,
standardowego dla dorosłych,
aktywnego o napędzie ręcznym dla dorosłych,
stabilizującego dla dorosłych,
elektrycznego z funkcją pionizacji,
o napędzie jednostronnym,
składanego o napędzie elektrycznym,
uniwersalnego o napędzie elektrycznym,
terenowego o napędzie elektrycznym,
opisywanie budowy głównych cech użytkowych wózka w zależności od jego konstrukcji,
obsługiwanie i wskazywanie zastosowania wózków inwalidzkich,
dobieranie i przeznaczenie wózków dla dzieci i osób dorosłych,
omawianie zaleceń przy doborze parametrów/opcji konfiguraci wózka dla osoby z niepełnosprawnością.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Po zapoznaniu się z filmem edukacyjnym osoba ucząca się może zdobytą wiedzę rozwinąć w ramach samokształcenia poprzez np.:
przygotowanie karty pomiarowej dla danego typu wózka z wybraniem niezbędnych pomiarów długości, głębokości, szerokości, wysokości (odpowiednie wymiary wraz z niezbędnym zapasem); kartę taką można później zweryfikować z innymi kartami pomiarowymi, np. zalecanymi przez producenta; ćwiczenie pomaga w zapamiętywaniu niezbędnych pomiarów przy doborze wózka,
wybranie jednego typu wózka zaprezentowanego w filmie (np. wózek standardowy o napędzie ręcznym dla dzieci, wózek terenowy o napędzie elektrycznym) i sprawdzenie, jakie są różnice rynkowe w danym typie wózka, np. rodzaje ramy, waga, możliwości regulacyjne, adaptacyjne, zakres pomiarowy, możliwość dobrania elementów dodatkowych,
sprawdzenie najważniejszych zasad odnośnie akumulatorów stosowanych w wózkach elektrycznych, to jest: typy/rodzaje, pojemności, zasady ładowania, zakres temperaturowy pracy i inne występujące przy wózkach elektrycznych; przygotowanie tabeli porównującej kilka rodzajów akumulatorów; posiadanie tej wiedzy ułatwi przekazanie pacjentom niezbędnych informacji odnośnie eksploatacji i bezpiecznego użytkowania wózka,
przygotowanie fiszek odnośnie klasyfikacji i dofinansowania NFZ – po jednej stronie typ wózka, po drugiej informacje z rozporządzenia NFZ odnośnie dofinansowania, limitów czasowych, specjalizacji lekarza zlecającego wniosek,
sporządzenie notatek z najtrudniejszymi hasłami, które mogą sprawiać problemy lub trudności i zapoznanie się z ich definicjami,
przygotowanie spisu materiałów eksploatacyjnych oraz części zamiennych oferowanych przez producentów dla danego typu wózka (opony, siedziska i inne).
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi Budowa i dobieranie indywidualnych wyrobów ortopedycznych
Opis materiału sprawdzającego
Test składa się z trzydziestu pytań o różnym stopniu trudności: dziesięciu łatwych, piętnastu średnio trudnych i pięciu trudnych. Czas rozwiązania testu to czterdzieści pięć minut (1,5 minuty na każde pytanie). Próg zaliczenia testu wynosi 50%. System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów.
Test dotyczy budowy, zastosowania i zasad dobierania indywidualnych wyrobów medycznych, w tym m.in. lasek, kul czy wózków inwalidzkich.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne (system losuje pytanie w kolejnych otwarciach testu, dopóki nie zostanie podana poprawna odpowiedź),
wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Materiał sprawdzający jest powiązany z:
filmem edukacyjnym
Budowa i dobieranie lokomocyjnych wyrobów medycznych
,filmem edukacyjnym
Budowa, zasady działania i przeznaczenie wózków dla osób z niepełnosprawnością
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.6.1)1) wymienia rodzaje przyrządów ortopedycznych i środków pomocniczych,
MED.11.6.1)2) opisuje konstrukcję lasek, kul, balkoników, pomocy do pionizacji, wózków inwalidzkich,
MED.11.6.1)3) dobiera laski, kule, balkoniki, pomoce do pionizacji, wózki inwalidzkie stosownie do rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych potrzeb,
MED.11.6.1)4) opisuje konstrukcję pomocy technicznych, epitez i środków pomocniczych,
MED.11.6.1)5) opisuje stosowanie przyrządów ortopedycznych, epitez oraz środków pomocniczych w zależności od rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych potrzeb,
MED.11.6.2)1) ocenia funkcjonalność przyrządów ortopedycznych dobranych dla pacjentów z dysfunkcją narządu ruchu,
MED.11.6.2)3) ocenia funkcjonalność dobranego środka pomocniczego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami Budowa i zastosowanie wyrobów ortopedycznych i środków pomocniczych
Opis materiału sprawdzającego
Jest to zadanie średnio trudne, w którym trzeba uzupełnić brakujące wyrażenia w dwóch tekstach:
dotyczącym budowy kuli przedramiennej oraz zasad prawidłowego doboru jej parametrów i ustawienia do pacjenta,
dotyczącym cech balkonika do nauki chodzenia.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne (system losuje pytanie w kolejnych otwarciach testu, dopóki nie zostanie podana poprawna odpowiedź),
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem edukacyjnym Budowa i dobieranie lokomocyjnych wyrobów medycznych
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.6.1)2) opisuje konstrukcję lasek, kul, balkoników, pomocy do pionizacji, wózków inwalidzkich,
MED.11.6.1)3) dobiera laski, kule, balkoniki, pomoce do pionizacji, wózki inwalidzkie stosownie do rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych potrzeb,
MED.11.6.1)4) opisuje konstrukcję pomocy technicznych, epitez i środków pomocniczych,
MED.11.6.1)5) opisuje stosowanie przyrządów ortopedycznych, epitez oraz środków pomocniczych w zależności od rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych potrzeb,
MED.11.6.2)1) ocenia funkcjonalność przyrządów ortopedycznych dobranych dla pacjentów z dysfunkcją narządu ruchu,
MED.11.6.2)3) ocenia funkcjonalność dobranego środka pomocniczego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Dopasowanie elementów do schematu Budowa kuli pachowej
Opis materiału sprawdzającego
Jest to zadanie łatwe, polegające na przeciągnięciu podpisów elementów budowy kuli pachowej do odpowiednich miejsc na grafice przedstawiającej ten wyrób medyczny.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne (system losuje pytanie w kolejnych otwarciach testu, dopóki nie zostanie podana poprawna odpowiedź),
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem edukacyjnym Budowa i dobieranie lokomocyjnych wyrobów medycznych
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryterium weryfikacji, zgodnie z którym uczący się:
MED.11.6.1)2) opisuje konstrukcję lasek, kul, balkoników, pomocy do pionizacji, wózków inwalidzkich, stosownie do rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych potrzeb,
MED.11.6.1)4) opisuje konstrukcję pomocy technicznych, epitez i środków pomocniczych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz Dopasowanie przyrządów ortopedycznych
Opis materiału sprawdzającego
Jest to zadanie średnio trudne, zawierające osiem zdań dotyczących zasad doboru i dopasowania ortopedycznych wyrobów medycznych indywidualnie do pacjenta. Musisz zdecydować, które ze zdań są prawdziwe, a które fałszywe.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne (system losuje pytanie w kolejnych otwarciach testu, dopóki nie zostanie podana poprawna odpowiedź),
wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Materiał sprawdzający jest powiązany z:
filmem edukacyjnym
Budowa i dobieranie lokomocyjnych wyrobów medycznych
,filmem edukacyjnym
Budowa, zasady działania i przeznaczenie wózków dla osób z niepełnosprawnością
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.6.1)1) wymienia rodzaje przyrządów ortopedycznych i środków pomocniczych,
MED.11.6.1)2) opisuje konstrukcję lasek, kul, balkoników, pomocy do pionizacji, wózków inwalidzkich,
MED.11.6.1)3) dobiera laski, kule, balkoniki, pomoce do pionizacji, wózki inwalidzkie stosownie do rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych potrzeb,
MED.11.6.1)4) opisuje konstrukcję pomocy technicznych, epitez i środków pomocniczych,
MED.11.6.1)5) opisuje stosowanie przyrządów ortopedycznych, epitez oraz środków pomocniczych w zależności od rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych potrzeb,
MED.11.6.2)1) ocenia funkcjonalność przyrządów ortopedycznych dobranych dla pacjentów z dysfunkcją narządu ruchu,
MED.11.6.2)3) ocenia funkcjonalność dobranego środka pomocniczego.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Krzyżówka Elementy wózka ortopedycznego
Opis materiału sprawdzającego
Krzyżówka składa się z jedenastu haseł, które należy odgadnąć, aby pojawiło się hasło główne. Po poprawnym rozwiązaniu krzyżówki trzeba odpowiedzieć na dodatkowe pytanie otwarte dotyczące schorzenia, które jest jej rozwiązaniem. Jest to zadanie trudne.
Wszystkie hasła dotyczą elementów konstrukcyjnych i rozwiązań technicznych w wózku inwalidzkim.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne (system losuje pytanie w kolejnych otwarciach testu, dopóki nie zostanie podana poprawna odpowiedź),
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem edukacyjnym Budowa, zasady działania i przeznaczenie wózków dla osób z niepełnosprawnością
.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.6.1)2) opisuje konstrukcję lasek, kul, balkoników, pomocy do pionizacji, wózków inwalidzkich,
MED.11.6.1)3) dobiera laski, kule, balkoniki, pomoce do pionizacji, wózki inwalidzkie stosownie do rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych potrzeb.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test samosprawdzający Konstrukcja i dobór wózka ortopedycznego
Opis materiału sprawdzającego
Test składa się z dziesięciu pytań o różnym stopniu trudności: czterech łatwych, czterech średnio trudnych i dwóch trudnych. Czas rozwiązania testu to piętnaście minut (1,5 minuty na każde pytanie). Próg zaliczenia testu wynosi 60%. System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów.
Test dotyczy budowy, zastosowania i zasad dobierania dla pacjenta wózków inwalidzkich.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne (system losuje pytanie w kolejnych otwarciach testu, dopóki nie zostanie podana poprawna odpowiedź),
wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Materiał sprawdzający jest powiązany z filmem edukacyjnym „Budowa, zasady działania i przeznaczenie wózków dla osób z niepełnosprawnością”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.6.1)2) opisuje konstrukcję lasek, kul, balkoników, pomocy do pionizacji, wózków inwalidzkich,
MED.11.6.1)3) dobiera laski, kule, balkoniki, pomoce do pionizacji, wózki inwalidzkie stosownie do rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych potrzeb,
MED.11.6.1)4) opisuje konstrukcję pomocy technicznych, epitez i środków pomocniczych,
MED.11.6.1)5) opisuje stosowanie przyrządów ortopedycznych, epitez oraz środków pomocniczych w zależności od rodzaju schorzenia, wieku pacjenta oraz jego indywidualnych potrzeb,
MED.11.6.2)1) ocenia funkcjonalność przyrządów ortopedycznych dobranych dla pacjentów z dysfunkcją narządu ruchu,
MED.11.6.2)3) ocenia funkcjonalność dobranego środka pomocniczego.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści