Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy jednostek pływającychWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy jednostek pływających
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik budowy jednostek pływających. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji
TWO.05 Organizacja budowy, remontu i modernizacji kadłuba jednostek pływających wyodrębnionej w zawodzie technik budowy jednostek pływających 311942.
Podstawa programowa
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji TWO.05 Organizacja budowy, remontu i modernizacji kadłuba jednostek pływających:
wykonywania i nadzorowania prac związanych z montażem kadłubów, ich wyposażaniem oraz remontami kadłubów jednostek pływających,
opracowywania dokumentacji warsztatowej oraz procesów technologicznych obróbki, prefabrykacji, montażu, wyposażania, remontu i modernizacji konstrukcji kadłubów jednostek pływających z wykorzystaniem technik komputerowych.
Efekty kształcenia
TWO.05.2. Podstawy okrętownictwa
Uczeń:
przestrzega zasad sporządzania rysunku technicznego maszynowego,
charakteryzuje środki transportu wewnętrznego
posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń oraz przestrzega norm dotyczących rysunku technicznego, części maszyn, materiałów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych.
TWO.05.3 Montowanie kadłuba jednostek pływających z sekcji bloków
Uczeń:
odczytuje dokumentację konstrukcyjną, technologiczną, traserską i pomiarową dotyczącą prefabrykacji, montażu sekcji, budowy, remontu i modernizacji bloków.
TWO.05.6 Organizowanie i nadzór procesu budowy i wyposażania kadłuba jednostek pływających
Uczeń:
odczytuje dokumentację konstrukcyjną, unifikacje, dokumentacje: traserską, technologiczną, materiałową, pomiarową oraz standardy budowy jednostek pływających,
opracowuje dokumentację technologiczną prefabrykacji, montażu sekcji i bloków kadłuba oraz jego wyposażenia.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Zasady rysunku technicznego w odniesieniu do elementów poszycia kadłuba jednostki pływającej”„Zasady rysunku technicznego w odniesieniu do elementów poszycia kadłuba jednostki pływającej” to atlas interaktywny, który zawiera materiały obejmujące zasady rysunku technicznego i technologicznego stosowanego w budowie okrętów. Zasób „Działanie i zastosowanie dźwignic i urządzeń transportowych jednostek pływających”„Działanie i zastosowanie dźwignic i urządzeń transportowych jednostek pływających” to galeria grafik. Prezentuje klasyfikację dźwignic i zawiesi stosowanych w stoczni oraz działanie dźwignic i zawiesi stosowanych w budownictwie okrętowym.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Zasady rysunku technicznego w odniesieniu do elementów poszycia kadłuba jednostki pływającej
Atlas interaktywny
- Działanie i zastosowanie dźwignic i urządzeń transportowych jednostek pływających
Galeria grafik
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budowy jednostek pływających
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie podstawowych informacji z inżynierii mechanicznej.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Atlas interaktywny „Zasady rysunku technicznego w odniesieniu do elementów poszycia kadłuba jednostki pływającej”
Przykłady wykorzystania atlasu na lekcji:
Nauczyciel korzysta z atlasu jako pomocy naukowej podczas prowadzenia lekcji. Omawia zasady rysunku technicznego, prezentując, np. na tablicy interaktywnej, atlas. Uczniowie wykonują notatki na podstawie przedstawionych informacji. Pod koniec lekcji nauczyciel zadaje pytania, korzystając na przykład z interaktywnych materiałów sprawdzających obecnych w tym e‑materiale, aby sprawdzić poziom przyswojonej przez uczniów wiedzy.
Na podstawie atlasu uczniowie tworzą „dekalog rysunku technicznego” – wypisują 10 podstawowych zasad. Następnie przekazują te zasady koledze lub koleżance siedzącemu obok (zgodnie z ruchem wskazówek zegara). Wcześniej każdy uczeń otrzymał od nauczyciela talon z zapisaną nazwą rysunku do wykonania. Uczeń, patrząc na dekalog i swój talon, wykonuje rysunek. W zależności od tego, ile jest czasu – wykonuje go w domu lub na lekcji. Na kolejnej lekcji następuje ewaluacja – omówienie konkretnych rysunków oraz skonfrontowanie ich z zasadami, stwierdzenie, czy były trafne i przydatne podczas wykonywania prac.
Galeria grafik „Działanie i zastosowanie dźwignic i urządzeń transportowych jednostek pływających”
Przykłady wykorzystania galerii na lekcji:
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z galerią i zawartymi w niej informacjami o dźwignicach i zawiesiach. Gdy wszyscy uczniowie zdążą się zapoznać z galerią, nauczyciel zaczyna zadawać pytania o konkretne urządzenia. Uczniowie udzielają odpowiedzi. Nauczyciel w razie potrzeby udziela komentarza do nieprawidłowych informacji.
Uczniowie pracują z galerią na zasadzie miniturnieju – nauczyciel wyświetla kolejne grafiki i pyta uczniów o dany element oraz o jego służebność. Uczniowie w parach lub drużynach zapisują swoje odpowiedzi. Następnie pojawia się giełda pomysłów. Drużyna, która udzieli największej liczby dobrych odpowiedzi, otrzymuje nagrodę – np. w postaci plusów, zwolnienia z kartkówki czy ocen.
Interaktywne materiały sprawdzające
Przykłady wykorzystania interaktywnych materiałów sprawdzających na lekcji:
Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Z puli stu pytań (po pięćdziesiąt na dane zagadnienie) w interaktywnych materiałach sprawdzających losowane jest dwadzieścia pięć. Uczeń ma 38 minut na rozwiązanie testu. Na końcu otrzymuje informację z wynikiem, jaki procent ćwiczeń prawidłowo rozwiązał. Wspólnie z nauczycielem analizowane są błędne odpowiedzi. Nauczyciel naprowadza ucznia pytaniami na odpowiedź właściwą.
Uczniowie korzystają z metody grywalizacji – nauczyciel może zaproponować zdobywanie odznak za poprawne wykonywanie zadań z sekcji ćwiczeń interaktywnych (z testu). Odznaki warto później „przenieść” na konkretne oceny dla najlepszych uczniów. Ta metoda pojawić się może także w kontekście rysunków technicznych – podczas konkursu na wykonanie najlepszego rysunku wykonanego na podstawie atlasu interaktywnego.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Nauczyciel zadaje uczniom jako pracę domową zapoznanie się z wybranym przez niego multimedium. Uczniowie analizują zawarte w nim informacje samodzielnie w domu. Na kolejnych zajęciach nauczyciel zadaje pytania w celu sprawdzenia, na ile uczniowie przyswoili wiadomości z zadanego multimedium. Później odbywa się praca w grupach metodą stacji, uczniowie otrzymują zadanie wykonania prostego rysunku technicznego przy każdej stacji, a także opisanie zasady działania i zastosowania dźwignic i urządzeń transportowych jednostek pływających. Uczniowie zapisują odpowiedzi na kartkach samoprzylepnych, które później zostaną przyklejone do wspólnej tablicy czy plakatu, który będzie znajdować się przez cały czas realizacji tego bloku w sali lekcyjnej.
Uczniowie dzięki zamieszczonym materiałom mają też możliwość samokształcenia – mogą samodzielnie planować ścieżkę kariery zawodowej. Nauczyciel może poprosić także, np. podczas lekcji odwróconej, o przedstawienie swoich planów ścieżek zawodowych – uczniowie mogą pokazać je w formie prezentacji, map myśli, ale i krótkiej narracji, w zależności od ich kreatywności.
Wykorzystując e‑materiał, nauczyciel na wcześniejszych zajęciach zadaje uczniom zadania dotyczące atlasu i galerii z e‑materiału. Jedno zadanie wymaga samodzielnej pracy, drugie – pracy w utworzonych wcześniej zespołach.
Praca indywidualna
Uczniowie samodzielnie zapoznają się z treściami zawartymi w e‑materiale.
Zadaniem każdego ucznia jest zapoznanie się ze wszystkimi informacjami zawartymi w e‑materiale, a na koniec wykonanie testu zawartego w interaktywnych materiałach sprawdzających. Dzięki temu uczeń samodzielnie pozna poziom przyswojenia wiedzy zawartej w e‑materiale.
Nauczyciel może również zadać uczniom pracę domową związaną z narysowaniem własnego uproszczonego rysunku technicznego na podstawie oznaczeń zawartych w atlasie interaktywnym. Następnie na lekcji uczniowie prezentowaliby swoje rysunki, a nauczyciel dopowiadał, co zostało wykonane dobrze, a co źle. Ocena nastąpiłaby w formie koleżeńskiej, uczniowie powiedzieliby, jakie mocne strony zauważają w rysunkach technicznych kolegów i koleżanek. Ewentualne błędy zostają spisane (bez nazwisk autorów) i omówione na forum jako studia przypadków. Uczniowie dokonują oceny w oryginalnej formie, np. korzystając z emotikonów (brak oceny jednoznacznie negatywnej).
Praca w grupach
Uczniowie dzieleni są na dwie grupy.
Każda z grup ma przydzielony atlas lub galerię z tego e‑materiału. Zadaniem uczniów jest przygotowanie na podstawie multimediów prezentacji w taki sposób, aby przybliżyć drugiej grupie opracowane zagadnienia. Podczas prezentacji nauczyciel dopowiada lub naprowadza uczniów pytaniami, jeśli trzeba rozwinąć jakieś kwestie.
Indywidualizacja pracy z uczniami
E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Każdy e‑materiał posiada alternatywną wersję WCAG. Ułatwia to dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans. W ramach indywidualizacji uczniowie mogą skorzystać z metody tutoringu rówieśniczego – uczniowie, którzy szybciej opanowali materiał mogą stworzyć dla osób, które wolniej opanowują materiał miniporadnik dot. rysunku technicznego. Może on być podpowiedzią dla osób, które wolniej przyswajają materiał. Poradnik ten może mieć formę plakatu czy książeczki – uczniowie mogą sami zdecydować. Uczniowie, którzy wolnej pracują, mogą do gotowego poradnika dopisać swoje przykłady.
Indywidualna praca z uczniem polega na jego samodzielnym zapoznaniu się z funkcjonalnościami atlasu interaktywnego – nauczyciel musi jednak wcześniej skomentować działanie – powiedzieć uczniowi, co jest szczególnie ważne i na co ma zwracać uwagę. Nauczyciel może zlecić też uczniom wykonanie konkretnych zadań na jego podstawie w domu i zaproponować nietypową metodę sprawdzania – test koleżeński (uczniowie w określonym czasie wykonują zadania, a następnie je sobie wzajemnie wysyłają i sami komentują materiały, nauczyciel dokonuje tylko ostatecznej oceny i komentuje).
Uczniowie pracują też samodzielnie z galerią grafik – na jej podstawie każdy uczeń może samodzielnie wypisać 5 najważniejszych informacji, np. w postaci notatki graficznej, o dźwignicach i zawiesiach. Uczniowie mogą wymieniać się między sobą informacjami i w ten sposób sprawdzić, jakie informacje za kluczowe uznali ich koledzy. Nauczyciel kontroluje przebieg takich zajęć, ale to uczniowie dyskutują i tworzą notatki samodzielnie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści