Wykonywanie pomiarów i ocena stanu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej
MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej - Technik elektroniki i informatyki medycznej 311411
Przewodnik dla nauczyciela
Autor przewodnika: Arkadiusz Świątek
Konsultant przewodnika: Błażej Torzyk
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznymWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnychWykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Wykonywanie pomiarów i ocena stanu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Technik elektroniki i informatyki medycznej 311411
Kod i nazwa kwalifikacji
MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej
Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia
MED.07.2. Podstawy elektrotechniki i elektroniki
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑ma,teriału
Osoba ucząca się:
MED.07.2.7) wykonuje pomiary w obwodach elektrycznych i elektronicznych:
MED.07.2.7)1) dobiera metody pomiarów wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych,
MED.07.2.7)2) dobiera przyrządy do pomiaru wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych, układach elektronicznych,
MED.07.2.7)3) wykonuje pomiary parametrów obwodów elektrycznych,
MED.07.2.7)4) wykonuje pomiary parametrów obwodów elektronicznych analogowych i cyfrowych,
MED.07.2.7)5) oblicza wartości wielkości elektrycznych i elektronicznych na podstawie wykonanych pomiarów,
MED.07.2.7)6) wykonuje pomiary wartości logicznych w obwodach cyfrowych.
Cele ogólne e‑materiału
E‑materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.07. Montaż i eksploatacja urządzeń elektronicznych i systemów informatyki medycznej: wykonywania pomiarów i oceniania stanu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
„Urządzenia pomiarowe w diagnozowaniu usterek urządzeń elektroniki i informatyki medycznej” - plansza interaktywna„Urządzenia pomiarowe w diagnozowaniu usterek urządzeń elektroniki i informatyki medycznej” - plansza interaktywna
„Wybrane aplikacje do projektowania, symulacji i testowania obwodów i elementów elektronicznych” - atlas interaktywny„Wybrane aplikacje do projektowania, symulacji i testowania obwodów i elementów elektronicznych” - atlas interaktywny
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Materiały multimedialne są od siebie niezależne i uczący się mogą z nich korzystać w dowolnej kolejności.
Materiały multimedialne są powiązane z interaktywnymi materiałami sprawdzającymi oraz słownikiem pojęć dla e‑materiału.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym
Tytuł materiału multimedialnego
Urządzenia pomiarowe w diagnozowaniu usterek urządzeń elektroniki i informatyki medycznej
Typ materiału multimedialnego
Plansza interaktywna
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
W planszy przedstawiono:
miernik uniwersalny z automatyczną zmianą zakresu pomiarowego,
oscyloskop,
generator funkcyjny,
zasilacz laboratoryjny,
wielofunkcyjny miernik pomiarów przeciwporażeniowych,
program pomiarowo‑diagnostyczny.
Każde urządzenie jest opisane. Opisy są dostępne po kliknięciu na punkty interaktywne.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.2.7)1) dobiera metody pomiarów wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych,
MED.07.2.7)2) dobiera przyrządy do pomiaru wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych, układach elektronicznych,
MED.07.2.7)3) wykonuje pomiary parametrów obwodów elektrycznych,
MED.07.2.7)4) wykonuje pomiary parametrów obwodów elektronicznych analogowych i cyfrowych,
MED.07.2.7)5) oblicza wartości wielkości elektrycznych i elektronicznych na podstawie wykonanych pomiarów,
MED.07.2.7)6) wykonuje pomiary wartości logicznych w obwodach cyfrowych.
Plansza interaktywna jest powiązana z następującymi materiałami sprawdzającymi:
test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma poprawnymi odpowiedziami „Aplikacje do projektowania, symulowania i testowania obwodów elektronicznych”,
dopasowywanie elementów do schematu „Budowa miernika uniwersalnego”,
uzupełnianie podpisów obrazka „Urządzenia pomiarowe”,
krzyżówka „Urządzenia pomiarowe do diagnozowania usterek”.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiąganie następujących celów:
rozpoznawanie urządzeń pomiarowych wykorzystywanych w diagnozowaniu usterek urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
wykonywanie pomiarów i ocenianie stanu technicznego urządzeń elektroniki i informatyki medycznej,
diagnozowanie uszkodzeń urządzeń elektroniki i informatyki medycznej.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Ponieważ w planszy przedstawionych jest pięć mierników, można uczących się podzielić na pięć grupy. Uczący się z każdej grupy oglądają indywidulanie fragment planszy i notują wszystkie elementy, które są niejasne lub niezrozumiałe. Po obejrzeniu planszy, uczący się przedstawiają swoje notatki i wspólnie tworzą listę zagadnień wymagających szczególnej uwagi. Warto zadbać, by kolejna osoba nie powtarzała zagadnień przedstawionych przez poprzednika.
Wybrane tematy uczący się mogą wyjaśniać, pracując w grupach.
Materiał może zostać wykorzystany jako wzorzec postępowania dla prac indywidualnych wykonywanych przez uczących się, np. przygotowanie stanowiska pracy do przeprowadzania przeglądu technicznego wybranego urządzenia.
Nauczyciel powinien zachęcać uczących się do opracowania własnych materiałów multimedialnych, np. dotyczących doboru odpowiedniego urządzenia do diagnozowania określonej usterki. Mogą one zostać dołączone do bazy materiałów szkoleniowych i wykorzystane podczas dalszego procesu edukacyjnego oraz jako dodatkowe materiały dla uczących się dopiero zaczynających proces edukacyjny w zawodzie technik elektroniki i informatyki medycznej.
W przypadku wykorzystywania przez uczących się omówionych w planszy urządzeń pomiarowych w pracowni zawodowej, należy zwracać uwagę na poprawne ich wykorzystanie oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i zaleceń zawartych w instrukcji producenta urządzenia.
Jeśli występują różnice pomiędzy urządzeniami wykorzystywanymi do ćwiczeń, a tymi pokazanymi w planszy, należy zwrócić na to uwagę uczących się i wskazać je lub poprosić uczących się ich o wskazanie. Zaleca się objaśnienie różnic i przedstawienie poprawnego toku postępowania na danym urządzeniu.
Nauczyciel może wykorzystać materiały multimedialne do powtórzenia materiału lub przygotowania osób uczących się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.
Praca w grupach
Pracując w grupach uczący się mogą zająć się wyjaśnieniem trudniejszych zagadnień zgłoszonych po pierwszym obejrzeniu planszy. Konieczne jest przedstawienie tych wyjaśnień wszystkim uczącym się w formie krótkich prezentacji oraz przygotowanie ich w formie pisemnej.
Do pracy w grupach uczący się powinni być dobierani według poziomu wiedzy z danej tematyki. Zaleca się, aby umożliwić najaktywniejszym uczącym się udzielenie pomocy koleżankom i kolegom mającym problemy z wykonaniem zadania, np. z ustaleniem doboru urządzenia do zgłoszonej usterki.
Przedstawiciel grupy prezentuje efekty jej pracy pozostałym grupom. Nauczyciel moderuje przebieg dyskusji i włącza się w przypadku konieczności uzupełnienia lub skomentowania informacji.
Pracując w grupach uczący się mogą uzupełniać opisy poszczególnych urządzeń, korzystając z dostępnych w pracowni materiałów lub internetu. Uczący się mogą wykonywać szkice i rysunki urządzeń, notować wykonywane pomiary.
W miarę nabywania przez uczących się doświadczenia i prawidłowych nawyków można stopniowo wprowadzać metody pracy wymagające od uczących się większej samodzielności, np. metodę projektu. Tematyka projektu może być powiązana z przygotowaniem do pracy urządzeń pomiarowych wpierających diagnozowanie usterek urządzeń medycznych, które są na wyposażeniu pracowni zawodowej.
W przypadku wykonywania czynności przez uczących się należy zwracać uwagę na ich poprawność oraz przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i zaleceń zawartych w instrukcji producenta urządzenia.
Praca z całym zespołem
Materiał multimedialny można wykorzystać do metody pokazowej. Nauczyciel, wyświetlając poszczególne części planszy uczącym się i wspomagając się nim, demonstruje prawidłowy tok postępowania w przypadku diagnozowania określonych usterek urządzeń dostępnych w bazie dydaktycznej szkoły.
Podczas prezentacji planszy wskazane jest, aby nauczyciel zwracał uwagę uczących się na szczegóły w nim przedstawiane, na przykład na czynności wykonywane podczas diagnozowania usterki wybranego urządzenia elektroniki i informatyki medycznej.
Warto zachęcić uczących się do wspólnego opracowania szczegółowej procedury diagnozowania usterek urządzeń medycznych ze szczególnym uwzględnieniem przepisów BHP.
Na bazie planszy nauczyciel może przygotować pogadankę lub przeprowadzić dyskusję. Przedmiotem rozmowy powinny być zagadnienia prezentowane w multimedium. Można je rozbudować o treści, które nie zostały w nim przedstawione, ale w ocenie nauczyciela są istotne, np. omówić dokładniej proces tworzenia dokumentacji z diagnozowania usterek.
Nauczyciel może wykorzystać materiały multimedialne do powtórzenia materiału lub przygotowania osób uczących się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.
Należy umożliwić uczącym się wypowiadanie się na forum całego zespołu.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Uczący się, bazując na planszy, opracowuje scenariusz przygotowania do przeprowadzenia diagnozy wybranego urządzenia oraz wypełnienie protokołu.
Uczący się mogą przygotować grafikę lub ulotkę na temat zastosowania wybranych urządzeń do diagnozowania usterek, powinni zwracać uwagę na opisy urządzeń i ich przeznaczenie.
Na podstawie planszy uczący się może samodzielnie przygotować projekt materiału instruktażowego dotyczącego diagnozowania usterek wybranego urządzenia elektroniki medycznej i na bazie dostępnych urządzeń stworzyć własny materiał dotyczący rodzajów usterek wybranego urządzenia medycznego.
Oglądając samodzielnie planszę, uczący się zapisuje na kartkach zagadnienia, których nie rozumie lub które wymagają, według niego, dodatkowego wyjaśnienia. Po obejrzeniu wszystkich urządzeń do diagnozowania usterek uczący się przekazują kartki nauczycielowi. Nauczyciel dokonuje kategoryzacji zgłoszonych pytań i wyjaśnia wątpliwości na zajęciach lub przydziela poszczególne pytania do wyjaśniania grupom uczących się.
Podczas pracy z materiałem multimedialnym uczący się powinien zwrócić specjalną uwagę na przedstawione w nim szczegóły. Pomoże mu to w powtórzeniu materiału lub przygotowania się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.
Praca w grupach
Planszę można wykorzystać do:
metody praktycznej – bazując na planszy, uczący się przygotowują scenariusz przeprowadzenia diagnozowania usterek wybranego urządzenia elektroniki medycznej oraz wypełniania odpowiedniej dokumentacji urządzeń elektroniki medycznej, a następnie, w trakcie zajęć praktycznych, realizują poszczególne czynności serwisanta,
metody projektowej – uczący się, wzorując się na materiale multimedialnym, mogą przygotować w grupach projekt materiału instruktażowego (np. filmu, prezentacji, grafiki) w oparciu o bazę dydaktyczną szkoły lub/i materiały dostępne w internecie.
Uczący się mogą wykorzystać planszę w celu powtórzenia materiału lub przygotowania się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.
Uczący się w grupach mogą także przygotować grafiki, plakaty lub fiszki przedstawiające uporządkowane w odpowiedniej kolejności czynności wykonywane podczas przeprowadzenia diagnozy usterek wybranego urządzenia elektroniki medycznej oraz wypełniania dokumentacji poznanych urządzeń elektroniki i informatyki medycznej, posługując się ogólnie dostępnymi dokumentacjami technicznymi urządzeń.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Planszę można wykorzystać do pracy zarówno z uczącymi się mającymi trudności w przyswajaniu wiedzy, jak i uzdolnionymi.
Wspierając osoby mające trudności w uczeniu się, można odtwarzać planszę fragmentami i szczegółowo omawiać poszczególne etapy sposobów diagnozowania usterek urządzeń elektroniki i informatyki medycznej. Uczący się wypisują na kartkach zagadnienia, których nie rozumieją lub które sprawiają im trudność. Wątpliwości wyjaśniają samodzielnie po ponownym obejrzeniu planszy, wykorzystując słownik lub bibliografię, lub z pomocą innych uczących się lub nauczyciela.
Osoby zainteresowane tematyką mogą przygotować grafiki, fiszki, kolaże lub wirale przedstawiające czynności związane z diagnozowaniem usterek wybranego urządzenia elektroniki medycznej wypełnianiem odpowiedniej dokumentacji. Efektem finalnym przygotowania tych materiałów przez osoby uczące się jest usystematyzowanie wiedzy, z uwzględnieniem szczegółów, które zostały przedstawione w planszy. Stworzone materiały można wykorzystać w dalszym procesie edukacyjnym.
Osoby zainteresowane tematyką można poprosić, by przygotowały samodzielnie lub w grupach procedury diagnozowania usterek przy pomocy prezentowanych urządzeń, a następnie o opracowanie takiej procedury dla innych urządzeń w formie plakatu lub prezentacji multimedialnej.
Tytuł materiału multimedialnego
Wybrane aplikacje do projektowania, symulacji i testowania obwodów i elementów elektronicznych
Typ materiału multimedialnego
Atlas interaktywny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
W atlasie przedstawiono cztery wybrane aplikacje do projektowania, symulacji i testowania obwodów i elementów elektronicznych:
LTspice,
Qucs – Quite universal circuit symulator,
KiCAD,
EasyEDA.
Każda z aplikacji opisana jest według takiego samego schematu: krótki opis, biblioteka elementów, analiza wyników, możliwości oraz wady.
Dodatkowo, przeprowadzono porównanie tych czterech aplikacji do projektowania, symulacji i testowania obwodów elektronicznych.
Materiał multimedialny powiązany jest z materiałami sprawdzającymi:
test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma poprawnymi odpowiedziami „Aplikacje do projektowania, symulowania i testowania obwodów elektronicznych”,
zadanie dobierania w pary „Funkcjonalność aplikacji do symulacji, projektowania i testowania obwodów elektronicznych oraz płytek PCB”,
zadanie typu prawda czy fałsz „Oprogramowanie symulacyjne i jego funkcje”,
zadanie z lukami „Programy symulacyjne”.
Materiał multimedialny powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.2.7)1) dobiera metody pomiarów wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych,
MED.07.2.7)2) dobiera przyrządy do pomiaru wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych, układach elektronicznych,
MED.07.2.7)3) wykonuje pomiary parametrów obwodów elektrycznych,
MED.07.2.7)4) wykonuje pomiary parametrów obwodów elektronicznych analogowych i cyfrowych,
MED.07.2.7)5) oblicza wartości wielkości elektrycznych i elektronicznych na podstawie wykonanych pomiarów,
MED.07.2.7)6) wykonuje pomiary wartości logicznych w obwodach cyfrowych.
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Materiał wspiera osiąganie następujących celów:
rozpoznawanie aplikacji do projektowania, symulacji i testowania obwodów i elementów elektronicznych,
porównywanie aplikacji do projektowania, symulacji i testowania obwodów i elementów elektronicznych,
wskazywanie wad i zalet wybranych aplikacji do projektowania, symulacji i testowania obwodów i elementów elektronicznych.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć
Praca indywidualna
Ponieważ w atlasie przedstawione są cztery aplikacje, można uczących się podzielić na cztery grupy. Uczący się z każdej grupy oglądają indywidulanie fragment atlasu i notują wszystkie elementy, które są niejasne lub niezrozumiałe. Po obejrzeniu medium, uczący się przedstawiają swoje notatki i wspólnie tworzą listę zagadnień wymagających szczególnej uwagi. Warto zadbać, by kolejna osoba nie powtarzała zagadnień przedstawionych przez poprzednika.
Wybrane tematy uczący się mogą wyjaśniać, pracując w grupach.
Nauczyciel powinien zachęcać uczących się do opracowania własnych materiałów multimedialnych prezentujących różne aplikacje pozwalające na projektowanie, symulację oraz testowanie obwodów i elementów elektronicznych. Materiały te mogą zostać dołączone do bazy materiałów szkoleniowych i wykorzystane podczas dalszego procesu edukacyjnego oraz jako dodatkowe materiały dla uczących się dopiero zaczynających proces edukacyjny w zawodzie technik elektroniki i informatyki medycznej.
Jeśli występują różnice pomiędzy przedstawionymi aplikacjami wykorzystywanymi do ćwiczeń, a tymi pokazanymi w atlasie, należy zwrócić na to uwagę uczących się i wskazać je lub poprosić uczących się ich o wskazanie.
Nauczyciel może wykorzystać materiały multimedialne do powtórzenia materiału lub przygotowania osób uczących się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.
Praca w grupach
Pracując w grupach uczący się mogą zająć się wyjaśnieniem trudniejszych zagadnień zgłoszonych po pierwszym obejrzeniu atlasu. Konieczne jest przedstawienie tych wyjaśnień wszystkim uczącym się w formie krótkich prezentacji oraz przygotowanie ich w formie pisemnej.
Do pracy w grupach uczący się powinni być dobierani według poziomu wiedzy z danej tematyki. Zaleca się, aby umożliwić najaktywniejszym uczącym się udzielenie pomocy koleżankom i kolegom mającym problemy z wykonaniem zadania, np. z zaprojektowaniem podanego obwodu.
Przedstawiciel grupy prezentuje efekty jej pracy pozostałym grupom. Nauczyciel moderuje przebieg dyskusji i włącza się w przypadku konieczności uzupełnienia lub skomentowania informacji.
W miarę nabywania przez uczących się doświadczenia i prawidłowych nawyków można stopniowo wprowadzać metody pracy wymagające od uczących się większej samodzielności, np. metodę projektu. Tematyka projektu może być powiązana z zasadami projektowania obwodów elektronicznych.
Pracując w grupach uczący się mogą zaprojektować i testować wskazane obwody elektroniczne w dwóch różnych aplikacjach, a następnie przedstawić różnice między aplikacjami.
Praca z całym zespołem
Materiał multimedialny można wykorzystać do metody pokazowej. Nauczyciel, wyświetlając poszczególne części atlasu uczącym się i wspomagając się nim, demonstruje prawidłowy tok postępowania przy projektowaniu, symulacji i testowaniu obwodów elektronicznych.
Podczas prezentacji atlasu wskazane jest, aby nauczyciel zwracał uwagę uczących się na szczegóły w nim przedstawiane, na przykład na czynności wykonywane podczas projektowania, symulacji i testowaniu obwodów i elementów elektronicznych.
Na bazie atlasu nauczyciel może przygotować pogadankę lub przeprowadzić dyskusję. Przedmiotem rozmowy powinny być zagadnienia prezentowane w atlasie. Można je rozbudować o treści, które nie zostały w nim przedstawione, ale w ocenie nauczyciela są istotne.
Nauczyciel może wykorzystać materiały multimedialne do powtórzenia materiału lub przygotowania osób uczących się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.
Należy umożliwić uczącym się wypowiadanie się na forum całego zespołu.
Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami
Praca indywidualna
Na podstawie atlasu uczący się może samodzielnie zaprojektować, symulować i testować różne obwody i elementy elektroniczne. Projektując obwody z wykorzystaniem różnych aplikacji uczący się może notować procedury projektowania, wskazując wady i zalety poszczególnych aplikacji z ich punktu widzenia.
Oglądając samodzielnie atlas, uczący się zapisuje na kartkach zagadnienia, których nie rozumie lub które wymagają, według niego, dodatkowego wyjaśnienia. Następnie poszukuje wyjaśnień w słowniku, bibliografii lub w interencie.
Podczas pracy z materiałem multimedialnym uczący się powinien zwrócić specjalną uwagę na przedstawione w nim szczegóły. Pomoże mu to w powtórzeniu materiału lub przygotowania się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.
Praca w grupach
Planszę można wykorzystać do:
metody praktycznej – bazując na atlasie, uczący się przygotowują się w grupach maksymalnie 2 osobowych do projektowania, symulacji i testowania obwodów i elementów elektronicznych, warto, by grupy poznawały samodzielnie maksymalnie dwie aplikacje, próbowały zaprojektować najprostsze obwody, by w trakcie zajęć projektować lub symulować bardziej złożone,
metody projektowej – uczący się, wzorując się na materiale multimedialnym, mogą przygotować w grupach projekt materiału instruktażowego (np. filmu, prezentacji, grafiki) dotyczący projektowania, symulacji i testowania obwodów i elementów elektronicznych.
Uczący się, pracując w grupach mogą wykorzystać atlas w celu powtórzenia materiału lub przygotowania się do sprawdzianu oraz egzaminu zawodowego.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
Atlas interaktywny można wykorzystać do pracy zarówno z uczącymi się mającymi trudności w przyswajaniu wiedzy, jak i uzdolnionymi.
Wspierając osoby mające trudności w uczeniu się, można odtwarzać atlas fragmentami i szczegółowo omawiać poszczególne etapy projektowania, symulacji i testowania obwodów i elementów elektronicznych. Uczący się wypisują na kartkach zagadnienia, których nie rozumieją lub które sprawiają im trudność. Wątpliwości wyjaśniają samodzielnie po ponownym obejrzeniu atlasu, wykorzystując słownik lub bibliografię, lub z pomocą innych uczących się lub nauczyciela.
Osoby zainteresowane tematyką można poprosić, by przygotowały samodzielnie lub w grupach procedury projektowania, symulacji i testowania obwodów i elementów elektronicznych. Mogą także poszukać innych podobnych aplikacji i przygotować ich opisy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma prawidłowymi odpowiedziami „Aplikacje do projektowania, symulowania i testowania obwodów elektronicznych”
Opis materiału sprawdzającego
Test zawiera dziesięć pytań z jedną lub wieloma poprawnymi odpowiedziami. Zadania mają zróżnicowany poziom trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Test ma charakter przekrojowy i jest powiązany z planszą interaktywną „Urządzenia pomiarowe w diagnozowaniu usterek urządzeń elektroniki i informatyki medycznej” oraz atlasem interaktywnym „Wybrane aplikacje do projektowania, symulacji i testowania obwodów i elementów elektronicznych”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.2.7)1) dobiera metody pomiarów wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych,
MED.07.2.7)2) dobiera przyrządy do pomiaru wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych, układach elektronicznych,
MED.07.2.7)3) wykonuje pomiary parametrów obwodów elektrycznych,
MED.07.2.7)4) wykonuje pomiary parametrów obwodów elektronicznych analogowych i cyfrowych,
MED.07.2.7)5) oblicza wartości wielkości elektrycznych i elektronicznych na podstawie wykonanych pomiarów,
MED.07.2.7)6) wykonuje pomiary wartości logicznych w obwodach cyfrowych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie dobierania w pary „Funkcjonalność aplikacji do symulacji, projektowania i testowania obwodów elektronicznych oraz płytek PCB”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem uczącego się jest połączenie w pary opisów funkcjonalności z ich nazwami.
Jest to zadanie trudne.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Materiał sprawdzający jest powiązany z atlasem interaktywnym „Wybrane aplikacje do projektowania, symulacji i testowania obwodów i elementów elektronicznych”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.2.7)1) dobiera metody pomiarów wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych,
MED.07.2.7)4) wykonuje pomiary parametrów obwodów elektronicznych analogowych i cyfrowych,
MED.07.2.7)6) wykonuje pomiary wartości logicznych w obwodach cyfrowych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz „Oprogramowanie symulacyjne i jego funkcje”
Opis materiału sprawdzającego
W zadaniu podano pięć zdań dotyczących oprogramowania symulacyjnego i jego funkcji Zadaniem uczącego się jest ocena, czy dane stwierdzenie jest prawdziwe, czy fałszywe.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Materiał sprawdzający jest powiązany z atlasem interaktywnym „Wybrane aplikacje do projektowania, symulacji i testowania obwodów i elementów elektronicznych”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.2.7)1) dobiera metody pomiarów wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych,
MED.07.2.7)4) wykonuje pomiary parametrów obwodów elektronicznych analogowych i cyfrowych,
MED.07.2.7)6) wykonuje pomiary wartości logicznych w obwodach cyfrowych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami „Programy symulacyjne”
Opis materiału sprawdzającego
W zadaniu podano krótki tekst z lukami dotyczący aplikacji do projektowania, symulacji i testowania obwodów i elementów elektronicznych. Uczący się powinien wybrać wyrażenia i umieścić je w odpowiednich miejscach tekstu.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Materiał sprawdzający jest powiązany z atlasem interaktywnym „Wybrane aplikacje do projektowania, symulacji i testowania obwodów i elementów elektronicznych”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.2.7)1) dobiera metody pomiarów wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych,
MED.07.2.7)4) wykonuje pomiary parametrów obwodów elektronicznych analogowych i cyfrowych,
MED.07.2.7)6) wykonuje pomiary wartości logicznych w obwodach cyfrowych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Dopasowywania elementów do schematu „Budowa miernika uniwersalnego”
Opis materiału sprawdzającego
Na zdjęciu znajduje się jeden z mierników przedstawionych na planszy interaktywnej z zaznaczonymi elementami. Zadaniem uczącego się jest nazwanie tych elementów.
Jest to zadanie łatwe.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Materiał sprawdzający jest powiązany z planszą interaktywną „Urządzenia pomiarowe w diagnozowaniu usterek urządzeń elektroniki i informatyki medycznej”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.2.7)1) dobiera metody pomiarów wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych,
MED.07.2.7)2) dobiera przyrządy do pomiaru wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych, układach elektronicznych,
MED.07.2.7)3) wykonuje pomiary parametrów obwodów elektrycznych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Uzupełnianie podpisów obrazka „Urządzenia pomiarowe”
Opis materiału sprawdzającego
Zadaniem uczącego się jest podpisanie zdjęć czterech mierników ich nazwami.
Jest to zadanie łatwe.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Materiał sprawdzający jest powiązany z planszą interaktywną „Urządzenia pomiarowe w diagnozowaniu usterek urządzeń elektroniki i informatyki medycznej”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.2.7)1) dobiera metody pomiarów wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych,
MED.07.2.7)2) dobiera przyrządy do pomiaru wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych, układach elektronicznych.
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Krzyżówka „Urządzenia pomiarowe do diagnozowania usterek”
Opis materiału sprawdzającego
W krzyżówce należy wpisać siedem haseł związanych z urządzeniami pomiarowymi służącymi do diagnozowania usterek urządzeń elektroniki i informatyki medycznej. Hasło główne: miernik.
Pod krzyżówką znajduje się pytanie otwarte związane z rozwiązaniem krzyżówki oraz przykładowa odpowiedź na nie.
Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Materiał sprawdzający jest powiązany z planszą interaktywną „Urządzenia pomiarowe w diagnozowaniu usterek urządzeń elektroniki i informatyki medycznej”.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi osoba ucząca się:
MED.07.2.7)1) dobiera metody pomiarów wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych i układach elektronicznych,
MED.07.2.7)2) dobiera przyrządy do pomiaru wielkości elektrycznych w obwodach elektrycznych, układach elektronicznych,
MED.07.2.7)3) wykonuje pomiary parametrów obwodów elektrycznych.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści