Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Wspieranie osoby z niepełnosprawnością w miejscu zamieszkania

SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej - Asystent osoby niepełnosprawnej 341201

SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej - Opiekun w domu pomocy społecznej 341203

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Marta Godzimirska‑Dybek

Konsultant przewodnika: Marta Polanowska

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Wspieranie osoby z niepełnosprawnością w miejscu zamieszkania

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Asystent osoby niepełnosprawnej 341201
Opiekun w domu pomocy społecznej 341203

Kod i nazwa kwalifikacji

SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej
SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

SPO.01.4. Wspieranie osoby niepełnosprawnej w czynnościach życia codziennego
SPO.01.5. Aktywizowanie osoby niepełnosprawnej do samodzielności życiowej
SPO.03.4. Wykonywanie czynności opiekuńczo‑wspierających u osoby podopiecznej
SPO.03.5. Aktywizowanie osoby podopiecznej do samodzielności życiowej

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:

SPO.01.4.1) stosuje standardy i procedury podczas wykonywania usług opiekuńczo‑wspierających
SPO.01.4.1)1) opisuje procedury i standardy usług opiekuńczo‑wspierających
SPO.01.4.1)2) organizuje prace opiekuńczo‑wspierające z uwzględnieniem standardów i procedur
SPO.01.4.1)3) identyfikuje zagrożenia dla asystenta osoby niepełnosprawnej wynikające z nieprzestrzegania procedur podczas wykonywania usług opiekuńczo‑wspierających

SPO.01.4.3) określa zasady, metody i techniki wykonywania czynności higienicznych, pielęgnacyjnych i opiekuńczych
SPO.01.4.3)1) opisuje zasady, metody i techniki wykonywania czynności higienicznych, pielęgnacyjnych i opiekuńczych
SPO.01.4.3)2) dobiera metody i techniki do wykonywanych czynności higienicznych, pielęgnacyjnych i opiekuńczych

SPO.01.4.4) stosuje narzędzia, środki i materiały do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych u osoby niepełnosprawnej
SPO.01.4.4)1) rozróżnia narzędzia, środki i materiały stosowane podczas wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych
SPO.01.4.4)2) dobiera narzędzia, środki i materiały do wykonywanych czynności higienicznych i pielęgnacyjnych
SPO.01.4.4)3) stosuje narzędzia, środki i materiały do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych

SPO.01.4.5) wspiera osobę niepełnosprawną w wykonywaniu czynności dnia codziennego
SPO.01.4.5)1) rozpoznaje potrzeby osoby niepełnosprawnej dotyczące pomocy w zakresie czynności dnia codziennego
SPO.01.4.5)2) dobiera metody i techniki dostosowane do potrzeb osoby niepełnosprawnej
SPO.01.4.5)3) podejmuje działania wspierające osobę niepełnosprawną w zakresie czynności dnia codziennego

SPO.01.4.6) wspiera osobę niepełnosprawną w prowadzeniu gospodarstwa domowego
SPO.01.4.6)1) pomaga osobie niepełnosprawnej dobrać sprzęty, narzędzia i środki do prowadzenia gospodarstwa domowego
SPO.01.4.6)2) asystuje osobie niepełnosprawnej w prowadzeniu gospodarstwa domowego

SPO.01.4.7) pomaga osobie niepełnosprawnej w przyjmowaniu leków zleconych przez lekarza
SPO.01.4.7)1) sprawdza zalecenie lekarza, zgodność leku, dawkę i termin ważności
SPO.01.4.7)2) rozróżnia drogi podawania leków
SPO.01.4.7)3) pomaga osobie niepełnosprawnej w przyjmowaniu leków zleconych przez lekarza różnymi drogami (doustnie, przez skórę, na błony śluzowe), a w przypadku osób, które nie są w stanie samodzielnie przyjąć leku, również podaje go bezpośrednio do ust lub na skórę bez naruszania powłok skórnych

SPO.01.4.10) wspiera osobę niepełnosprawną w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych
SPO.01.4.10)1) wymienia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych
SPO.01.4.10)2) opisuje procedury obsługi sprzętu rehabilitacyjnego i korzystania z przedmiotów ortopedycznych
SPO.01.4.10)3) pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych

SPO.01.5.3) wspiera osobę z niepełnosprawnością w korzystaniu ze sprzętu i pomocy technicznych ułatwiających samodzielne wykonywanie codziennych czynności
SPO.01.5.3)1) wymienia sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej
SPO.01.5.3)2) pomaga osobie niepełnosprawnej użytkować sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne wykonywanie codziennych czynności

SPO.03.4.3) wykonuje czynności opiekuńczo‑higieniczne u osoby podopiecznej zgodnie z procedurami i standardami opieki
SPO.03.4.3)1) charakteryzuje czynności opiekuńczo‑higieniczne u osoby podopiecznej
SPO.03.4.3)2) stosuje procedury i standardy opieki w pracy z osobą podopieczną
SPO.03.4.3)3) rozpoznaje wskazania i przeciwwskazania związane z wykonywaniem czynności opiekuńczo‑higienicznych u osoby podopiecznej
SPO.03.4.3)4) dokumentuje czynności opiekuńczo‑higieniczne u osoby podopiecznej

SPO.03.4.7) pomaga osobie podopiecznej w przyjmowaniu leków zleconych przez lekarza
SPO.03.4.7)1) sprawdza zalecenie lekarza, zgodność leku, dawkę i termin ważności
SPO.03.4.7)2) rozróżnia drogi podawania leków
SPO.03.4.7)3) pomaga osobie podopiecznej w przyjmowaniu leków zleconych przez lekarza różnymi drogami (doustnie, przez skórę, na błony śluzowe), a w przypadku osób, które nie są w stanie samodzielnie przyjąć leku, również podaje go bezpośrednio do ust lub na skórę, bez naruszania powłok skórnych

SPO.03.5.3) pomaga osobie podopiecznej w organizowaniu gospodarstwa domowego w warunkach domu pomocy społecznej
SPO.03.5.3)1) opisuje warunki świadczonych usług w domu pomocy społecznej
SPO.03.5.3)2) określa potrzeby i możliwości w zakresie tworzenia gospodarstwa domowego w warunkach domu pomocy społecznej
SPO.03.5.3)3) organizuje pomoc w tworzeniu gospodarstwa domowego w warunkach domu pomocy społecznej
SPO.03.5.3)4) ocenia efekty pracy z osobą podopieczną w zakresie prowadzenia gospodarstwa domowego

Cele ogólne e‑materiału

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:

  • SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej: świadczenia opieki i wsparcia w zakresie samodzielnego funkcjonowania osoby niepełnosprawnej,

  • SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej: zapewnienia opieki osobie podopiecznej.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Film edukacyjny przedstawia asystowanie osobom z niepełnosprawnościami w miejscu ich zamieszkania (asystowania osobie głuchoniewidomej, asystowania osobie chorej leżącej, asystowania osobie ze spektrum autyzmu, asystowania osobie z niepełnosprawnością ruchową, asystowania osobie z niepełnosprawnością intelektualną).
Treść filmu, podkreśla, że asystowanie nie polega na wyręczaniu ani narzucaniu swojej woli, asystent wspiera niezależne życie osoby z niepełnosprawnością a osoba z niepełnosprawnością sama decyduje o zakresie i formach oczekiwanego wsparcia.

Program ćwiczeniowy do projektowanie przez dobieranie umożliwia zaprojektowanie wyposażenia miejsca zamieszkania osoby z niepełnosprawnością poprzez dobór gotowych elementów wyposażenia mieszkania. Asystent powinien znać podstawowe zasady organizacji przestrzeni mieszkalnej i jej wyposażenia, aby móc aktywnie wspierać osoby z niepełnosprawnościami.

Interaktywne materiały sprawdzające są powiązane ze wszystkimi materiałami multimedialnymi.
Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera występujące we wszystkich multimediach hasła, których rozumienie jest niezbędne do przyswojenia treści filmu i programu ćwiczeniowego do projektowania przez dobieranie.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Wspieranie osoby z niepełnosprawnością w warunkach domowych

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

W filmie pokazane jest asystowanie osobom z różnymi niepełnosprawnościami w warunkach domowych. Film ma wymiar praktyczny, pokazuje pracę asystenta w sytuacjach zawodowych oraz podkreśla fakt, że asystowanie nie polega na wyręczaniu tylko tworzeniu warunków do samodzielności oraz wspieraniu osób z niepełnosprawnościami w prowadzeniu niezależnego życia.

Materiał może zostać wykorzystany na zajęciach: planowania i organizowania wsparcia osobie z niepełnosprawnością, planowania komunikacji alternatywnej i wspomagającej, dotyczących wspierania i pielęgnowania osoby z niepełnosprawnością, z komunikacji społecznej, rewalidacji psychoruchowej.

Film jest powiązany z materiałem sprawdzającym zadanie typu prawda czy fałsz „Co powinien wiedzieć asystent osoby niepełnosprawnej?”.

Kryteria weryfikacji powiązane z filmem, zgodnie z którymi uczący się:
SPO.01.4.1)1) opisuje procedury i standardy usług opiekuńczo‑wspierających
SPO.01.4.1)2) organizuje prace opiekuńczo‑wspierające z uwzględnieniem standardów i procedur
SPO.01.4.1)3) identyfikuje zagrożenia dla asystenta osoby niepełnosprawnej wynikające z nieprzestrzegania procedur podczas wykonywania usług opiekuńczo‑wspierających
SPO.01.4.3)1) opisuje zasady, metody i techniki wykonywania czynności higienicznych, pielęgnacyjnych i opiekuńczych
SPO.01.4.3)2) dobiera metody i techniki do wykonywanych czynności higienicznych, pielęgnacyjnych i opiekuńczych
SPO.01.4.4)1) rozróżnia narzędzia, środki i materiały stosowane podczas wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych
SPO.01.4.4)2) dobiera narzędzia, środki i materiały do wykonywanych czynności higienicznych i pielęgnacyjnych
SPO.01.4.4)3) stosuje narzędzia, środki i materiały do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych
SPO.01.4.5)1) rozpoznaje potrzeby osoby niepełnosprawnej dotyczące pomocy w zakresie czynności dnia codziennego
SPO.01.4.5)2) dobiera metody i techniki dostosowane do potrzeb osoby niepełnosprawnej
SPO.01.4.5)3) podejmuje działania wspierające osobę niepełnosprawną w zakresie czynności dnia codziennego
SPO.01.4.6)1) pomaga osobie niepełnosprawnej dobrać sprzęty, narzędzia i środki do prowadzenia gospodarstwa domowego
SPO.01.4.6)2) asystuje osobie niepełnosprawnej w prowadzeniu gospodarstwa domowego
SPO.01.4.7)1) sprawdza zalecenie lekarza, zgodność leku, dawkę i termin ważności
SPO.01.4.7)2) rozróżnia drogi podawania leków
SPO.01.4.7)3) pomaga osobie niepełnosprawnej w przyjmowaniu leków zleconych przez lekarza różnymi drogami (doustnie, przez skórę, na błony śluzowe), a w przypadku osób, które nie są w stanie samodzielnie przyjąć leku, również podaje go bezpośrednio do ust lub na skórę bez naruszania powłok skórnych
SPO.01.4.10)1) wymienia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych
SPO.01.4.10)2) opisuje procedury obsługi sprzętu rehabilitacyjnego i korzystania z przedmiotów ortopedycznych
SPO.01.4.10)3) pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych
SPO.01.5.3)2) pomaga osobie niepełnosprawnej użytkować sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne wykonywanie codziennych czynności
SPO.03.4.3)1) charakteryzuje czynności opiekuńczo‑higieniczne u osoby podopiecznej
SPO.03.4.3)2) stosuje procedury i standardy opieki w pracy z osobą podopieczną
SPO.03.4.3)3) rozpoznaje wskazania i przeciwwskazania związane z wykonywaniem czynności opiekuńczo‑higienicznych u osoby podopiecznej
SPO.03.4.3)4) dokumentuje czynności opiekuńczo‑higieniczne u osoby podopiecznej
SPO.03.4.7)1) sprawdza zalecenie lekarza, zgodność leku, dawkę i termin ważności
SPO.03.4.7)2) rozróżnia drogi podawania leków
SPO.03.4.7)3) pomaga osobie podopiecznej w przyjmowaniu leków zleconych przez lekarza różnymi drogami (doustnie, przez skórę, na błony śluzowe), a w przypadku osób, które nie są w stanie samodzielnie przyjąć leku, również podaje go bezpośrednio do ust lub na skórę, bez naruszania powłok skórnych
SPO.03.5.3)1) opisuje warunki świadczonych usług w domu pomocy społecznej
SPO.03.5.3)2) określa potrzeby i możliwości w zakresie tworzenia gospodarstwa domowego w warunkach domu pomocy społecznej
SPO.03.5.3)3) organizuje pomoc w tworzeniu gospodarstwa domowego w warunkach domu pomocy społecznej
SPO.03.5.3)4) ocenia efekty pracy z osobą podopieczną w zakresie prowadzenia gospodarstwa domowego
SPO.01.5.3)1) wymienia sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • rozpoznawanie potrzeb osoby z niepełnosprawnością,

  • rozróżnianie sytuacji, w których wparcie i pomoc ograniczałyby samodzielność osoby z niepełnosprawnością,

  • wspieranie osoby z niepełnosprawnością w prowadzeniu niezależnego życia,

  • stosowanie zasad etyki i kultury zawodu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

  • Uczący się ogląda film, a następnie rozwiązuje zadanie typu prawda czy fałsz i rozpoczyna pracę z programem ćwiczeniowym do projektowanie przez dobieranie.

  • Uczący się ogląda film, a następnie tworzy katalog zasad wspierania osób z niepełnosprawnościami w warunkach domowych.

  • Uczący się ogląda film, a następnie w Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych wyszukuje paragrafy mówiące o poszanowaniu niezależności osób z niepełnosprawnościami.

  • Nauczyciel przygotowuje test lub pytania dotyczące filmu, np.: Jakiego wsparcia może oczekiwać osoba głuchoniewidoma w miejscu zamieszkania?, W jaki sposób można wspierać osoby z niepełnosprawnością narządu ruchu w środowisku domowym? Uczący się odpowiadają na pytania przed filmem, następnie oglądają film, weryfikują swoje wcześniejsze odpowiedzi.

Praca w grupach

  • Praca w parach – po obejrzeniu filmu, w parach uczący się przygotowują poradnik: Podstawowe zasady wspierania osób z niepełnosprawnościami w miejscu zamieszkania.

  • Praca w grupach 4‑6 osobowych – każda z grup ogląda część filmu dotyczącą asystowania osobom z określoną niepełnosprawnością, następnie na forum przedstawiciel każdej z grup krótko opowiada treść i wskazuje fragment Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, który jest powiązany z multimedium.

  • Praca w grupach 5‑6 osobowych – każda z grup ogląda wybraną część filmu, a następnie grupy przygotowują plakat lub kolaż lub mapę myśli na temat: Wspieranie osób z niepełnosprawnościami w miejscu zamieszkania lub Podstawowe zasady wspierania osób z niepełnosprawnościami w miejscu zamieszkania.

Praca z całym zespołem

  • Uczący się wspólnie oglądają film, następnie omawiają kolejne części odpowiadając na pytania:

    • Czy coś cię zaskoczyło w filmie?

    • Co było najważniejsze w tej części filmu?

    • Jak inaczej można by było zorganizować wsparcie?

    • Czy wsparcie osoby z daną niepełnosprawnością zawsze będzie wyglądało tak samo?

    • Co może mieć wpływ na zmianę formy wsparcia przez asystenta?

  • Uczący się oglądają film. Na tablicy są wypisane wszystkie osoby z niepełnosprawnościami, o których jest informacja w multimedium. Uczący się mają karteczki samoprzylepne. Po obejrzeniu fragmentów przez 2‑3 minuty zapisują na nich, co było najważniejsze w tej części filmu i przyklejają karteczki pod odpowiednim opisem. Po obejrzeniu całości filmu nauczyciel grupuje propozycje, odczytuje je i zadaje pytanie: Dlaczego właśnie to uważacie za najważniejsze? Dyskusja moderowana przez nauczyciela.

  • Wyświetlanie kolejnych części filmu bez dźwięku, uczący się przygotowują komentarz do danej części (komentarz lektora). Następnie nauczyciel prezentuje fragment filmu z dźwiękiem. Konfrontacja komentarzy z filmem. Dyskusja moderowana przez nauczyciela.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • Metoda lekcji odwróconej – na polecenie nauczyciela uczący się oglądają film przed kolejnymi zajęciami.

  • Uczący się ogląda film, a następnie wykonuje zadanie typu prawda czy fałsz,

  • Przygotowanie do egzaminu zawodowego.

  • Refleksja nad własnymi predyspozycjami do wykonywania zawodu asystent osoby niepełnosprawnej – odpowiedzenie sobie na pytania: Co może być dla mnie trudne podczas wspierania osób z niepełnosprawnościami w miejscu zamieszkania?

  • Heureza – nauczyciel przygotowuje pytania dla uczących się, np.: Na co należy zwrócić uwagę organizując wsparcie osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym ? Na czym polega wspieranie osób głuchoniewidomych w warunkach domowych? Uczący się oglądają film samodzielnie i przygotowują odpowiedzi na pytania.

Praca w grupach

  • Praca nad projektem (grupy 4‑6 osobowe) – przygotowanie poradnika na temat „Jak wspierać osoby z niepełnosprawnościami w miejscu zamieszkania?”. Uczący się oglądają film, przeprowadzają wywiady/rozmowy z osobami z niepełnosprawnościami, korzystają z materiałów dostępnych w internecie.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy powinna polegać na motywowaniu uczących się do pracy oraz dostosowywaniu stopnia trudności zadań i ćwiczeń do możliwości uczących się, a także uwzględniać ich zainteresowania oraz style uczenia. Każdy uczący się może pracować w swoim tempie, odtwarzać film wielokrotnie. Nauczyciel może podzielić uczących się na zespoły, uwzględniając ich style uczenia się i wykorzystać metody polisensoryczne.
Zespół wzrokowców po obejrzeniu wszystkich części filmu przygotowuje plakat „Jak wspierać osoby z niepełnosprawnościami w miejscu zamieszkania” i prezentuje na forum klasy. Zespół kinestetyków i czuciowców po każdej części filmu odgrywa zapamiętane scenki przed innymi zespołami.
W zespole słuchowców po obejrzeniu każdej części filmu jedna z osób opowiada pozostałym co było najważniejsze w tej części, na co należy zwrócić uwagę podczas asystowania osobie z niepełnosprawnością w miejscu zamieszkania.
Osoby, które nie zrozumiały jakiegoś pojęcia lub treści zwracają się do innych uczących się o wytłumaczenie – pomoc rówieśnicza.


Tytuł materiału multimedialnego

Projektowanie wyposażenia mieszkania osoby z niepełnosprawnością

Typ materiału multimedialnego

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Program umożliwia zaprojektowanie wyposażenia miejsca zamieszkania poprzez dobór gotowych elementów wyposażenia mieszkania osoby z niepełnosprawnością.

Zadaniem uczącego się jest dopasowanie elementów wyposażenia danego pomieszczenia do potrzeb osoby z określoną niepełnosprawnością.

Materiał może zostać wykorzystany na zajęciach dotyczących planowania i organizowania wsparcia osobie z niepełnosprawnością oraz wspierania i pielęgnowania osoby z niepełnosprawnością.

Program jest powiązany z następującymi materiałami sprawdzającymi:

  • uzupełnianie podpisów obrazka „Elementy wyposażenia miejsca zamieszkania osoby z niepełnosprawnością”,

  • zadanie z lukami „Dostosowanie pomieszczeń do potrzeb osób z niepełnosprawnościami”,

  • zadanie ukierunkowane na grupowanie „Co może przydać się osobie z niepełnosprawnością w miejscu zamieszkania?”,

  • dopasowywanie elementów do schematu „Wyposażenie łazienki dla osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim”.

Kryteria weryfikacji powiązane z programem, zgodnie z którymi uczący się:
SPO.01.4.1)1) opisuje procedury i standardy usług opiekuńczo‑wspierających
SPO.01.4.1)2) organizuje prace opiekuńczo‑wspierające z uwzględnieniem standardów i procedur
SPO.01.4.1)3) identyfikuje zagrożenia dla asystenta osoby niepełnosprawnej wynikające z nieprzestrzegania procedur podczas wykonywania usług opiekuńczo‑wspierających
SPO.01.4.5)1) rozpoznaje potrzeby osoby niepełnosprawnej dotyczące pomocy w zakresie czynności dnia codziennego
SPO.01.4.5)2) dobiera metody i techniki dostosowane do potrzeb osoby niepełnosprawnej
SPO.01.4.5)3) podejmuje działania wspierające osobę niepełnosprawną w zakresie czynności dnia codziennego
SPO.01.4.6)1) pomaga osobie niepełnosprawnej dobrać sprzęty, narzędzia i środki do prowadzenia gospodarstwa domowego
SPO.01.4.6)2) asystuje osobie niepełnosprawnej w prowadzeniu gospodarstwa domowego
SPO.01.4.10)1) wymienia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych
SPO.01.4.10)2) opisuje procedury obsługi sprzętu rehabilitacyjnego i korzystania z przedmiotów ortopedycznych
SPO.01.4.10)3) pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych
SPO.01.5.3)1) wymienia sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej
SPO.01.5.3)2) pomaga osobie niepełnosprawnej użytkować sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne wykonywanie codziennych czynności
SPO.03.5.3)1) opisuje warunki świadczonych usług w domu pomocy społecznej
SPO.03.5.3)2) określa potrzeby i możliwości w zakresie tworzenia gospodarstwa domowego w warunkach domu pomocy społecznej
SPO.03.5.3)3) organizuje pomoc w tworzeniu gospodarstwa domowego w warunkach domu pomocy społecznej
SPO.03.5.3)4) ocenia efekty pracy z osobą podopieczną w zakresie prowadzenia gospodarstwa domowego

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • rozpoznawanie potrzeb osoby z niepełnosprawnością,

  • rozpoznawanie elementów wyposażenia miejsca zamieszkania wspomagającego samodzielne życie osób z niepełnosprawnościami,

  • udzielanie wsparcia osobom z niepełnosprawnościami w różnych sytuacjach domowych,

  • rozróżnianie sytuacji kiedy wsparcie osoby z niepełnosprawnością jest niezbędne,

  • elastyczne reagowanie na potrzeby osoby z niepełnosprawnością w różnych sytuacjach domowych,

  • umiejętność komunikowania się z osobami z niepełnosprawnościami,

  • świadczenie wsparcia osobom z niepełnosprawnościami w sposób nie ograniczający ich niezależności i podmiotowości.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

  • Uczący się samodzielnie przechodzi kolejne etapy programu ćwiczeniowego do projektowania przez dobieranie, a następnie wykonuje ćwiczenia z nim powiązane.

  • Uczący się rozpoczyna pracę z programem ćwiczeniowym do projektowanie przez dobieranie, a następnie w Ustawie z 19 lipca 2019 roku o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami wyszukuje zapisy powiązane z treścią ćwiczenia.

  • Uczący się wykonuje ćwiczenie, zapoznaje się z Ustawą z 19 lipca 2019 roku o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami i przygotowuje notatkę lub mapę myśli na temat: Podstawowe zasady tworzenia dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.

Praca w grupach

  • Uczący się w grupach 2‑3 osobowych pracują z programem ćwiczeniowym do projektowanie przez dobieranie.

  • Uczący się tworzą grupy 2‑4 osobowe, każda z grup pracuje z programem ćwiczeniowym do projektowanie przez dobieranie. Następnie tworzą plakat lub mapę myśli na temat tworzenia dostępności dla osób z niepełnosprawnościami w miejscu zamieszkania.

  • „Wirujące plakaty” - uczący się indywidualnie pracują z programem ćwiczeniowym do projektowanie przez dobieranie, a następnie tworzą grupy 3‑4 osobowe i przygotowują w grupach odpowiedzi na pytania:

    • Jakie są zasady tworzenia dostępności w miejscu zamieszkania dla osób niewidomych i słabowidzących?

    • Jakie są zasady tworzenia dostępności w miejscu zamieszkania dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich?

    Po 2‑3 minutach grupy wymieniają się plakatami zgodnie ze wskazówkami zegara. Każda grupa uzupełnia otrzymany plakat swoimi pomysłami. Na koniec, przedstawiają wyniki pracy na forum.

Praca z całym zespołem

  • Jedna osoba pracuje z programem ćwiczeniowym do projektowanie przez dobieranie na forum. Za każdym razem po dokonaniu wyboru błędnego lub poprawnego, wyznaczona osoba z zespołu (np. poprzez losowanie) wyjaśnia, dlaczego taki wybór jest dobry albo zły.

  • Uczący się przechodzą kolejne etapy programu ćwiczeniowego. Na tablicy są wypisane wszystkie wspierane osoby z niepełnosprawnościami z multimedium. Uczący się maja karteczki samoprzylepne. Po przejściu każdej części przez 2‑3 minuty zapisują na karteczkach, co było najważniejsze w tej części i przyklejają karteczki pod odpowiednią postacią. Na zakończenie nauczyciel grupuje propozycje, odczytuje je i zadaje pytanie: Dlaczego właśnie to uważacie za najważniejsze? Dyskusja moderowana przez nauczyciela.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

  • Metoda lekcji odwróconej – na polecenie nauczyciela uczący się przechodzą program ćwiczeniowy.

  • Przygotowanie do egzaminu zawodowego.

  • Refleksja nad własnymi predyspozycjami do wykonywania zawodu asystent osoby niepełnosprawnej – odpowiedzenie sobie na pytania: Co może być dla mnie trudne podczas wspierania osób z niepełnosprawnościami w miejscu zamieszkania?

  • Heureza – nauczyciel przygotowuje pytania dla uczących się, np.: Na co należy zwrócić uwagę organizując wsparcie dla osoby niewidomej w miejscu zamieszkania? Na czym polega wspieranie osób głuchoniewidomych w miejscu zamieszkania? Uczący się przechodzą program ćwiczeniowy i przygotowują odpowiedzi na pytania.

Praca w grupach

  • Uczący się pracują z programem ćwiczeniowym do projektowanie przez dobieranie, po każdym etapie w grupach 3‑4 osobowych, korzystając z dowolnego generatora map myśli lub interaktywnej białej tablicy, robią wspólne notatki, zapisując najważniejsze informacje.

  • Praca nad projektem (grupy 4‑6 osobowe) – przygotowanie poradnika na temat Podstawowe zasady wspierania osób z niepełnosprawnościami w miejscu zamieszkania. Uczący się pracują z programem ćwiczeniowym do projektowanie przez dobieranie, przeprowadzają wywiady/rozmowy z osobami z niepełnosprawnościami, korzystają z materiałów dostępnych w internecie i publikacji.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy powinna polegać na motywowaniu uczących się do pracy oraz dostosowywaniu stopnia trudności zadań i ćwiczeń do możliwości uczących się, a także uwzględniać ich zainteresowania i style uczenia.
Każdy uczący się może pracować w swoim tempie, powtarzać program ćwiczeniowy wielokrotnie.
Osoby, które nie zrozumiały jakiegoś pojęcia lub treści zwracają się do innych uczących się o wytłumaczenie – pomoc rówieśnicza.
W ramach indywidualizacji nauczyciel może wskazać konkretne elementy programu ćwiczeniowego dla wybranych uczących się, a innym zaproponować przejście wszystkich możliwych scenariuszy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Uzupełnianie podpisów obrazka „Element wyposażenia miejsca zamieszkania osoby z niepełnosprawnością”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie składa się z czterech rysunków wyposażenia mieszkania. Zadaniem uczącego się jest dopasowanie elementów wyposażenia do potrzeb osoby z określoną niepełnosprawnością.
Sprawdza czy uczący się zna podstawowe sprzęty i urządzenia wykorzystywane przez osoby z niepełnosprawnościami w miejscu zamieszkania. Ćwiczenie sklasyfikowane zostało jako łatwe. Powiązane jest z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Projektowanie wyposażenia mieszkania osoby z niepełnosprawnością”.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
SPO.01.4.10)1) wymienia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych
SPO.01.5.3)1) wymienia sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej
SPO.03.5.3)3) organizuje pomoc w tworzeniu gospodarstwa domowego w warunkach domu pomocy społecznej


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Dostosowanie pomieszczeń do potrzeb osób z niepełnosprawnościami”

Opis materiału sprawdzającego

Jest to tekst z lukami, które trzeba uzupełnić tak, aby zdania były prawdziwe. Należy w tym celu wykorzystać podane słowa, wyrażenia, wymiary. Ćwiczenie sklasyfikowane zostało jako trudne. Sprawdza, czy uczący się zna podstawowe zasady organizowania przestrzeni mieszkalnej ułatwiające osobom z niepełnosprawnościami prowadzić niezależne życie.
Powiązane jest z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Projektowanie wyposażenia mieszkania osoby z niepełnosprawnością”.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
SPO.01.4.10)3) pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych
SPO.01.5.3)1) wymienia sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej
SPO.01.5.3)2) pomaga osobie niepełnosprawnej użytkować sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne wykonywanie codziennych czynności
SPO.03.5.3)3) organizuje pomoc w tworzeniu gospodarstwa domowego w warunkach domu pomocy społecznej


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania ukierunkowane na grupowanie „Co może przydać się osobie z niepełnosprawnością w miejscu zamieszkania?”

Opis materiału sprawdzającego

W ćwiczeniu należy pogrupować sprzęty i urządzenia wspierające niezależne życie osób niewidomych i poruszających się na wózkach inwalidzkich. Ćwiczenie sklasyfikowane zostało jako łatwe. Sprawdza, czy uczący się zna podstawowe sprzęty i urządzenia wykorzystywane przez osoby z niepełnosprawnościami w miejscu zamieszkania.
Powiązane jest z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Projektowanie wyposażenia mieszkania osoby z niepełnosprawnością”.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
SPO.01.4.10)1) wymienia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych
SPO.01.5.3)1) wymienia sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Co powinien wiedzieć asystent osoby niepełnosprawnej?”

Opis materiału sprawdzającego

Ćwiczenie polega na wskazaniu zdań prawdziwych i fałszywych. Sprawdza, czy uczący się zna wybrane zasady, którymi powinien kierować się asystent osoby niepełnosprawnej, wspierając ją w miejscu zamieszkania. Poziom jego trudności został określony jako średni. Ćwiczenie jest powiązane z filmem edukacyjnym „Wspieranie osoby z niepełnosprawnością w warunkach domowych”.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
SPO.01.4.1)2) organizuje prace opiekuńczo‑wspierające z uwzględnieniem standardów i procedur
SPO.01.4.5)1) rozpoznaje potrzeby osoby niepełnosprawnej dotyczące pomocy w zakresie czynności dnia codziennego
SPO.01.4.5)2) dobiera metody i techniki dostosowane do potrzeb osoby niepełnosprawnej
SPO.01.4.5)3) podejmuje działania wspierające osobę niepełnosprawną w zakresie czynności dnia codziennego
SPO.01.4.6)1) pomaga osobie niepełnosprawnej dobrać sprzęty, narzędzia i środki do prowadzenia gospodarstwa domowego
SPO.01.4.7)1) sprawdza zalecenie lekarza, zgodność leku, dawkę i termin ważności
SPO.01.4.10)1) wymienia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych
SPO.01.4.10)3) pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych
SPO.01.5.3)1) wymienia sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej
SPO.03.4.3)2) stosuje procedury i standardy opieki w pracy z osobą podopieczną
SPO.03.4.3)3) rozpoznaje wskazania i przeciwwskazania związane z wykonywaniem czynności opiekuńczo‑higienicznych u osoby podopiecznej
SPO.03.4.7)1) sprawdza zalecenie lekarza, zgodność leku, dawkę i termin ważności


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowywanie elementów do schematu „Wyposażenie łazienki dla osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim”

Opis materiału sprawdzającego

Ćwiczenie polega na dopasowaniu nazw do elementów grafiki. Poziom trudności ćwiczenia został określony jako średni. Sprawdza czy uczący się zna podstawowe zasady organizowania przestrzeni mieszkalnej ułatwiające osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich prowadzić niezależne życie. Ćwiczenie powiązane jest z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Projektowanie wyposażenia mieszkania osoby z niepełnosprawnością”.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
SPO.01.4.5)1) rozpoznaje potrzeby osoby niepełnosprawnej dotyczące pomocy w zakresie czynności dnia codziennego
SPO.01.4.6)1) pomaga osobie niepełnosprawnej dobrać sprzęty, narzędzia i środki do prowadzenia gospodarstwa domowego
SPO.01.4.10)1) wymienia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych
SPO.01.4.10)2) opisuje procedury obsługi sprzętu rehabilitacyjnego i korzystania z przedmiotów ortopedycznych
SPO.01.5.3)1) wymienia sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału