Przewodnik dla uczącego się
Autor przewodnika: Marta Godzimirska‑Dybek
Konsultant przewodnika: Marta Polanowska
Spis treści
Podstawowe informacje o e‑materialePodstawowe informacje o e‑materiale
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształceniaWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiałuOpis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiałuMinimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Podstawowe informacje o e‑materiale
Tytuł e‑materiału
Wspieranie osoby z niepełnosprawnością w miejscu zamieszkania
Nazwa i symbol cyfrowy zawodu
Asystent osoby niepełnosprawnej 341201
Opiekun w domu pomocy społecznej 341203
Kod i nazwa kwalifikacji
SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej
SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej
Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału
Osoba ucząca się:
SPO.01.4.1) stosuje standardy i procedury podczas wykonywania usług opiekuńczo‑wspierających
SPO.01.4.1)1) opisuje procedury i standardy usług opiekuńczo‑wspierających
SPO.01.4.1)2) organizuje prace opiekuńczo‑wspierające z uwzględnieniem standardów i procedur
SPO.01.4.1)3) identyfikuje zagrożenia dla asystenta osoby niepełnosprawnej wynikające z nieprzestrzegania procedur podczas wykonywania usług opiekuńczo‑wspierających
SPO.01.4.3) określa zasady, metody i techniki wykonywania czynności higienicznych, pielęgnacyjnych i opiekuńczych
SPO.01.4.3)1) opisuje zasady, metody i techniki wykonywania czynności higienicznych, pielęgnacyjnych i opiekuńczych
SPO.01.4.3)2) dobiera metody i techniki do wykonywanych czynności higienicznych, pielęgnacyjnych i opiekuńczych
SPO.01.4.4) stosuje narzędzia, środki i materiały do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych u osoby niepełnosprawnej
SPO.01.4.4)1) rozróżnia narzędzia, środki i materiały stosowane podczas wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych
SPO.01.4.4)2) dobiera narzędzia, środki i materiały do wykonywanych czynności higienicznych i pielęgnacyjnych
SPO.01.4.4)3) stosuje narzędzia, środki i materiały do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych
SPO.01.4.5) wspiera osobę niepełnosprawną w wykonywaniu czynności dnia codziennego
SPO.01.4.5)1) rozpoznaje potrzeby osoby niepełnosprawnej dotyczące pomocy w zakresie czynności dnia codziennego
SPO.01.4.5)2) dobiera metody i techniki dostosowane do potrzeb osoby niepełnosprawnej
SPO.01.4.5)3) podejmuje działania wspierające osobę niepełnosprawną w zakresie czynności dnia codziennego
SPO.01.4.6) wspiera osobę niepełnosprawną w prowadzeniu gospodarstwa domowego
SPO.01.4.6)1) pomaga osobie niepełnosprawnej dobrać sprzęty, narzędzia i środki do prowadzenia gospodarstwa domowego
SPO.01.4.6)2) asystuje osobie niepełnosprawnej w prowadzeniu gospodarstwa domowego
SPO.01.4.7) pomaga osobie niepełnosprawnej w przyjmowaniu leków zleconych przez lekarza
SPO.01.4.7)1) sprawdza zalecenie lekarza, zgodność leku, dawkę i termin ważności
SPO.01.4.7)2) rozróżnia drogi podawania leków
SPO.01.4.7)3) pomaga osobie niepełnosprawnej w przyjmowaniu leków zleconych przez lekarza różnymi drogami (doustnie, przez skórę, na błony śluzowe), a w przypadku osób, które nie są w stanie samodzielnie przyjąć leku, również podaje go bezpośrednio do ust lub na skórę bez naruszania powłok skórnych
SPO.01.4.10) wspiera osobę niepełnosprawną w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych
SPO.01.4.10)1) wymienia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych
SPO.01.4.10)2) opisuje procedury obsługi sprzętu rehabilitacyjnego i korzystania z przedmiotów ortopedycznych
SPO.01.4.10)3) pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych
SPO.01.5.3) wspiera osobę z niepełnosprawnością w korzystaniu ze sprzętu i pomocy technicznych ułatwiających samodzielne wykonywanie codziennych czynności
SPO.01.5.3)1) wymienia sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej
SPO.01.5.3)2) pomaga osobie niepełnosprawnej użytkować sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne wykonywanie codziennych czynności
SPO.03.4.3) wykonuje czynności opiekuńczo‑higieniczne u osoby podopiecznej zgodnie z procedurami i standardami opieki
SPO.03.4.3)1) charakteryzuje czynności opiekuńczo‑higieniczne u osoby podopiecznej
SPO.03.4.3)2) stosuje procedury i standardy opieki w pracy z osobą podopieczną
SPO.03.4.3)3) rozpoznaje wskazania i przeciwwskazania związane z wykonywaniem czynności opiekuńczo‑higienicznych u osoby podopiecznej
SPO.03.4.3)4) dokumentuje czynności opiekuńczo‑higieniczne u osoby podopiecznej
SPO.03.4.7) pomaga osobie podopiecznej w przyjmowaniu leków zleconych przez lekarza
SPO.03.4.7)1) sprawdza zalecenie lekarza, zgodność leku, dawkę i termin ważności
SPO.03.4.7)2) rozróżnia drogi podawania leków
SPO.03.4.7)3) pomaga osobie podopiecznej w przyjmowaniu leków zleconych przez lekarza różnymi drogami (doustnie, przez skórę, na błony śluzowe), a w przypadku osób, które nie są w stanie samodzielnie przyjąć leku, również podaje go bezpośrednio do ust lub na skórę, bez naruszania powłok skórnych
SPO.03.5.3) pomaga osobie podopiecznej w organizowaniu gospodarstwa domowego w warunkach domu pomocy społecznej
SPO.03.5.3)1) opisuje warunki świadczonych usług w domu pomocy społecznej
SPO.03.5.3)2) określa potrzeby i możliwości w zakresie tworzenia gospodarstwa domowego w warunkach domu pomocy społecznej
SPO.03.5.3)3) organizuje pomoc w tworzeniu gospodarstwa domowego w warunkach domu pomocy społecznej
SPO.03.5.3)4) ocenia efekty pracy z osobą podopieczną w zakresie prowadzenia gospodarstwa domowego
Cele ogólne e‑materiału
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:
SPO.01. Udzielanie pomocy i organizacja wsparcia osobie niepełnosprawnej: świadczenia opieki i wsparcia w zakresie samodzielnego funkcjonowania osoby niepełnosprawnej,
SPO.03. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie podopiecznej: zapewnienia opieki osobie podopiecznej.
Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem
Wspieranie osoby z niepełnosprawnością w warunkach domowych
– film edukacyjnyWspieranie osoby z niepełnosprawnością w warunkach domowych
– film edukacyjnyProjektowanie wyposażenia mieszkania osoby z niepełnosprawnością
- program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranieProjektowanie wyposażenia mieszkania osoby z niepełnosprawnością
- program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranieInteraktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania
Film edukacyjny przedstawia asystowanie osobom z niepełnosprawnościami w miejscu ich zamieszkania (asystowania osobie głuchoniewidomej, asystowania osobie chorej leżącej, asystowania osobie ze spektrum autyzmu, asystowania osobie z niepełnosprawnością ruchową, asystowania osobie z niepełnosprawnością intelektualną).
Treść filmu, podkreśla, że asystowanie nie polega na wyręczaniu ani narzucaniu swojej woli, asystent wspiera niezależne życie osoby z niepełnosprawnością a osoba z niepełnosprawnością sama decyduje o zakresie i formach oczekiwanego wsparcia.
Program ćwiczeniowy do projektowanie przez dobieranie umożliwia zaprojektowanie wyposażenia miejsca zamieszkania osoby z niepełnosprawnością poprzez dobór gotowych elementów wyposażenia mieszkania. Asystent powinien znać podstawowe zasady organizacji przestrzeni mieszkalnej i jej wyposażenia, aby móc aktywnie wspierać osoby z niepełnosprawnościami.
Interaktywne materiały sprawdzające są powiązane ze wszystkimi materiałami multimedialnymi.
Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera występujące we wszystkich multimediach hasła, których rozumienie jest niezbędne do przyswojenia treści filmu i programu ćwiczeniowego do projektowania przez dobieranie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia
Tytuł materiału multimedialnego
Wspieranie osoby z niepełnosprawnością w warunkach domowych
Typ materiału multimedialnego
Film edukacyjny
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
W filmie pokazane jest asystowanie osobom z różnymi niepełnosprawnościami w warunkach domowych. Film ma wymiar praktyczny, pokazuje pracę asystenta w sytuacjach zawodowych oraz podkreśla fakt, że asystowanie nie polega na wyręczaniu tylko tworzeniu warunków do samodzielności oraz wspieraniu osób z niepełnosprawnościami w prowadzeniu niezależnego życia.
Materiał może zostać wykorzystany na zajęciach: planowania i organizowania wsparcia osobie z niepełnosprawnością, planowania komunikacji alternatywnej i wspomagającej, dotyczących wspierania i pielęgnowania osoby z niepełnosprawnością, z komunikacji społecznej, rewalidacji psychoruchowej.
Film jest powiązany z materiałem sprawdzającym zadanie typu prawda czy fałsz „Co powinien wiedzieć asystent osoby niepełnosprawnej?”.
Kryteria weryfikacji powiązane z filmem, zgodnie z którymi uczący się:
SPO.01.4.1)1) opisuje procedury i standardy usług opiekuńczo‑wspierających
SPO.01.4.1)2) organizuje prace opiekuńczo‑wspierające z uwzględnieniem standardów i procedur
SPO.01.4.1)3) identyfikuje zagrożenia dla asystenta osoby niepełnosprawnej wynikające z nieprzestrzegania procedur podczas wykonywania usług opiekuńczo‑wspierających
SPO.01.4.3)1) opisuje zasady, metody i techniki wykonywania czynności higienicznych, pielęgnacyjnych i opiekuńczych
SPO.01.4.3)2) dobiera metody i techniki do wykonywanych czynności higienicznych, pielęgnacyjnych i opiekuńczych
SPO.01.4.4)1) rozróżnia narzędzia, środki i materiały stosowane podczas wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych
SPO.01.4.4)2) dobiera narzędzia, środki i materiały do wykonywanych czynności higienicznych i pielęgnacyjnych
SPO.01.4.4)3) stosuje narzędzia, środki i materiały do wykonywania czynności higienicznych i pielęgnacyjnych
SPO.01.4.5)1) rozpoznaje potrzeby osoby niepełnosprawnej dotyczące pomocy w zakresie czynności dnia codziennego
SPO.01.4.5)2) dobiera metody i techniki dostosowane do potrzeb osoby niepełnosprawnej
SPO.01.4.5)3) podejmuje działania wspierające osobę niepełnosprawną w zakresie czynności dnia codziennego
SPO.01.4.6)1) pomaga osobie niepełnosprawnej dobrać sprzęty, narzędzia i środki do prowadzenia gospodarstwa domowego
SPO.01.4.6)2) asystuje osobie niepełnosprawnej w prowadzeniu gospodarstwa domowego
SPO.01.4.7)1) sprawdza zalecenie lekarza, zgodność leku, dawkę i termin ważności
SPO.01.4.7)2) rozróżnia drogi podawania leków
SPO.01.4.7)3) pomaga osobie niepełnosprawnej w przyjmowaniu leków zleconych przez lekarza różnymi drogami (doustnie, przez skórę, na błony śluzowe), a w przypadku osób, które nie są w stanie samodzielnie przyjąć leku, również podaje go bezpośrednio do ust lub na skórę bez naruszania powłok skórnych
SPO.01.4.10)1) wymienia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych
SPO.01.4.10)2) opisuje procedury obsługi sprzętu rehabilitacyjnego i korzystania z przedmiotów ortopedycznych
SPO.01.4.10)3) pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych
SPO.01.5.3)2) pomaga osobie niepełnosprawnej użytkować sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne wykonywanie codziennych czynności
SPO.03.4.3)1) charakteryzuje czynności opiekuńczo‑higieniczne u osoby podopiecznej
SPO.03.4.3)2) stosuje procedury i standardy opieki w pracy z osobą podopieczną
SPO.03.4.3)3) rozpoznaje wskazania i przeciwwskazania związane z wykonywaniem czynności opiekuńczo‑higienicznych u osoby podopiecznej
SPO.03.4.3)4) dokumentuje czynności opiekuńczo‑higieniczne u osoby podopiecznej
SPO.03.4.7)1) sprawdza zalecenie lekarza, zgodność leku, dawkę i termin ważności
SPO.03.4.7)2) rozróżnia drogi podawania leków
SPO.03.4.7)3) pomaga osobie podopiecznej w przyjmowaniu leków zleconych przez lekarza różnymi drogami (doustnie, przez skórę, na błony śluzowe), a w przypadku osób, które nie są w stanie samodzielnie przyjąć leku, również podaje go bezpośrednio do ust lub na skórę, bez naruszania powłok skórnych
SPO.03.5.3)1) opisuje warunki świadczonych usług w domu pomocy społecznej
SPO.03.5.3)2) określa potrzeby i możliwości w zakresie tworzenia gospodarstwa domowego w warunkach domu pomocy społecznej
SPO.03.5.3)3) organizuje pomoc w tworzeniu gospodarstwa domowego w warunkach domu pomocy społecznej
SPO.03.5.3)4) ocenia efekty pracy z osobą podopieczną w zakresie prowadzenia gospodarstwa domowego
SPO.01.5.3)1) wymienia sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Wspiera osiągnięcie następujących celów:
rozpoznawanie potrzeb osoby z niepełnosprawnością,
rozróżnianie sytuacji, w których wparcie i pomoc ograniczałyby samodzielność osoby z niepełnosprawnością,
wspieranie osoby z niepełnosprawnością w prowadzeniu niezależnego życia stosowanie zasad etyki i kultury zawodu.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Film jest ważnym elementem w procesie samokształcenia. Osoba ucząca się ma możliwość wracania do konkretnych scen filmu, oglądania go wielokrotnie, robienia pauz i wyszukiwania informacji dodatkowych lub wyjaśniania niezrozumiałych pojęć.
Materiał multimedialny można wykorzystać podczas uczenia się:
uczący się ogląda poszczególne części filmu, a następnie wykonuje ćwiczenia z nim powiązane i przechodzi do programu ćwiczeniowego do projektowania na dobieranie,
po obejrzeniu poszczególnych części filmu uczący się tworzy katalog zasad wspierania osób z niepełnosprawnościami w miejscu zamieszkania, w formie notatek graficznych lub mapy myśli,
refleksja nad własnymi predyspozycjami do wykonywania zawodu asystent osoby niepełnosprawnej – odpowiedzenie sobie na pytania: Co może być dla mnie trudne podczas wspierania osób z niepełnosprawnościami w miejscu zamieszkania?
uczący się ogląda poszczególne części filmu, a następnie w Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych i w Ustawie z 19 lipca 2019 roku o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami wyszukuje fragmenty związane z treścią filmu.
Tytuł materiału multimedialnego
Projektowanie wyposażenia mieszkania osoby z niepełnosprawnością
Typ materiału multimedialnego
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie
Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego
Program umożliwia zaprojektowanie wyposażenia miejsca zamieszkania poprzez dobór gotowych elementów wyposażenia mieszkania osoby z niepełnosprawnością.
Zadaniem uczącego się jest dopasowanie elementów wyposażenia danego pomieszczenia do potrzeb osoby z określoną niepełnosprawnością.
Materiał może zostać wykorzystany na zajęciach dotyczących planowania i organizowania wsparcia osobie z niepełnosprawnością oraz wspierania i pielęgnowania osoby z niepełnosprawnością.
Program jest powiązany z następującymi materiałami sprawdzającymi:
uzupełnianie podpisów obrazka „Elementy wyposażenia miejsca zamieszkania osoby z niepełnosprawnością”,
zadanie z lukami „Dostosowanie pomieszczeń do potrzeb osób z niepełnosprawnościami”,
zadanie ukierunkowane na grupowanie „Co może przydać się osobie z niepełnosprawnością w miejscu zamieszkania?”,
dopasowywanie elementów do schematu „Wyposażenie łazienki dla osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim”.
Kryteria weryfikacji powiązane z programem, zgodnie z którymi uczący się:
SPO.01.4.1)1) opisuje procedury i standardy usług opiekuńczo‑wspierających
SPO.01.4.1)2) organizuje prace opiekuńczo‑wspierające z uwzględnieniem standardów i procedur
SPO.01.4.1)3) identyfikuje zagrożenia dla asystenta osoby niepełnosprawnej wynikające z nieprzestrzegania procedur podczas wykonywania usług opiekuńczo‑wspierających
SPO.01.4.5)1) rozpoznaje potrzeby osoby niepełnosprawnej dotyczące pomocy w zakresie czynności dnia codziennego
SPO.01.4.5)2) dobiera metody i techniki dostosowane do potrzeb osoby niepełnosprawnej
SPO.01.4.5)3) podejmuje działania wspierające osobę niepełnosprawną w zakresie czynności dnia codziennego
SPO.01.4.6)1) pomaga osobie niepełnosprawnej dobrać sprzęty, narzędzia i środki do prowadzenia gospodarstwa domowego
SPO.01.4.6)2) asystuje osobie niepełnosprawnej w prowadzeniu gospodarstwa domowego
SPO.01.4.10)1) wymienia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych
SPO.01.4.10)2) opisuje procedury obsługi sprzętu rehabilitacyjnego i korzystania z przedmiotów ortopedycznych
SPO.01.4.10)3) pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych
SPO.01.5.3)1) wymienia sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej
SPO.01.5.3)2) pomaga osobie niepełnosprawnej użytkować sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne wykonywanie codziennych czynności
SPO.03.5.3)1) opisuje warunki świadczonych usług w domu pomocy społecznej
SPO.03.5.3)2) określa potrzeby i możliwości w zakresie tworzenia gospodarstwa domowego w warunkach domu pomocy społecznej
SPO.03.5.3)3) organizuje pomoc w tworzeniu gospodarstwa domowego w warunkach domu pomocy społecznej
SPO.03.5.3)4) ocenia efekty pracy z osobą podopieczną w zakresie prowadzenia gospodarstwa domowego
Cele szczegółowe materiału multimedialnego
Wspiera osiągnięcie następujących celów:
rozpoznawanie potrzeb osoby z niepełnosprawnością,
rozpoznawanie elementów wyposażenia miejsca zamieszkania wspomagającego samodzielne życie osób z niepełnosprawnościami,
udzielanie wsparcia osobom z niepełnosprawnościami w różnych sytuacjach domowych,
rozróżnianie sytuacji kiedy wsparcie osoby z niepełnosprawnością jest niezbędne,
elastyczne reagowanie na potrzeby osoby z niepełnosprawnością w różnych sytuacjach domowych,
umiejętność komunikowania się z osobami z niepełnosprawnościami,
świadczenie wsparcia osobom z niepełnosprawnościami w sposób nie ograniczający ich niezależności.
Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie jest materiałem, który może wykorzystać każdy uczący się samodzielnie. Możliwość wybierania poszczególnych scenariuszy (wybór osoby z określoną niepełnosprawnością i pomieszczenia) oraz wielokrotnego powtarzania ćwiczeń pozwala na kształtowanie umiejętności i utrwalane wzorców zachowań asystenta osoby niepełnosprawnej. Uczący się:
samodzielnie przechodzi kolejne etapy programu, a następnie wykonuje ćwiczenia z nim powiązane,
po przejściu wszystkich scenariuszy może przygotować poradnik „Jak wspierać osoby z niepełnosprawnościami w miejscu zamieszkania” lub „Jak wspierać osoby z niepełnosprawnościami w ich codziennym niezależnym życiu”,
po ukończeniu programu uczący się przeprowadza rozmowę z osobą z niepełnosprawnością na temat jej oczekiwań dotyczących wsparcia przez asystenta w miejscu zamieszkania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Uzupełnianie podpisów obrazka „Element wyposażenia miejsca zamieszkania osoby z niepełnosprawnością”
Opis materiału sprawdzającego
Zadanie składa się z czterech rysunków wyposażenia mieszkania. Zadaniem uczącego się jest dopasowanie elementów wyposażenia do potrzeb osoby z określoną niepełnosprawnością.
Sprawdza czy uczący się zna podstawowe sprzęty i urządzenia wykorzystywane przez osoby z niepełnosprawnościami w miejscu zamieszkania. Ćwiczenie sklasyfikowane zostało jako łatwe. Powiązane jest z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Projektowanie wyposażenia mieszkania osoby z niepełnosprawnością”.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
SPO.01.4.10)1) wymienia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych
SPO.01.5.3)1) wymienia sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej
SPO.03.5.3)3) organizuje pomoc w tworzeniu gospodarstwa domowego w warunkach domu pomocy społecznej
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie z lukami „Dostosowanie pomieszczeń do potrzeb osób z niepełnosprawnościami”
Opis materiału sprawdzającego
Jest to tekst z lukami, które trzeba uzupełnić tak, aby zdania były prawdziwe. Należy w tym celu wykorzystać podane słowa, wyrażenia, wymiary. Ćwiczenie sklasyfikowane zostało jako trudne. Sprawdza, czy uczący się zna podstawowe zasady organizowania przestrzeni mieszkalnej ułatwiające osobom z niepełnosprawnościami prowadzić niezależne życie.
Powiązane jest z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Projektowanie wyposażenia mieszkania osoby z niepełnosprawnością”.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
SPO.01.4.10)3) pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych
SPO.01.5.3)1) wymienia sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej
SPO.01.5.3)2) pomaga osobie niepełnosprawnej użytkować sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne wykonywanie codziennych czynności
SPO.03.5.3)3) organizuje pomoc w tworzeniu gospodarstwa domowego w warunkach domu pomocy społecznej
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadania ukierunkowane na grupowanie „Co może przydać się osobie z niepełnosprawnością w miejscu zamieszkania?”
Opis materiału sprawdzającego
W ćwiczeniu należy pogrupować sprzęty i urządzenia wspierające niezależne życie osób niewidomych i poruszających się na wózkach inwalidzkich. Ćwiczenie sklasyfikowane zostało jako łatwe. Sprawdza, czy uczący się zna podstawowe sprzęty i urządzenia wykorzystywane przez osoby z niepełnosprawnościami w miejscu zamieszkania.
Powiązane jest z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Projektowanie wyposażenia mieszkania osoby z niepełnosprawnością”.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
SPO.01.4.10)1) wymienia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych
SPO.01.5.3)1) wymienia sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Zadanie typu prawda czy fałsz „Co powinien wiedzieć asystent osoby niepełnosprawnej?”
Opis materiału sprawdzającego
Ćwiczenie polega na wskazaniu zdań prawdziwych i fałszywych. Sprawdza, czy uczący się zna wybrane zasady, którymi powinien kierować się asystent osoby niepełnosprawnej, wspierając ją w miejscu zamieszkania. Poziom jego trudności został określony jako średni. Ćwiczenie jest powiązane z filmem edukacyjnym „Wspieranie osoby z niepełnosprawnością w warunkach domowych”.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
SPO.01.4.1)2) organizuje prace opiekuńczo‑wspierające z uwzględnieniem standardów i procedur
SPO.01.4.5)1) rozpoznaje potrzeby osoby niepełnosprawnej dotyczące pomocy w zakresie czynności dnia codziennego
SPO.01.4.5)2) dobiera metody i techniki dostosowane do potrzeb osoby niepełnosprawnej
SPO.01.4.5)3) podejmuje działania wspierające osobę niepełnosprawną w zakresie czynności dnia codziennego
SPO.01.4.6)1) pomaga osobie niepełnosprawnej dobrać sprzęty, narzędzia i środki do prowadzenia gospodarstwa domowego
SPO.01.4.7)1) sprawdza zalecenie lekarza, zgodność leku, dawkę i termin ważności
SPO.01.4.10)1) wymienia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych
SPO.01.4.10)3) pomaga osobie niepełnosprawnej w korzystaniu ze sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych
SPO.01.5.3)1) wymienia sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej
SPO.03.4.3)2) stosuje procedury i standardy opieki w pracy z osobą podopieczną
SPO.03.4.3)3) rozpoznaje wskazania i przeciwwskazania związane z wykonywaniem czynności opiekuńczo‑higienicznych u osoby podopiecznej
SPO.03.4.7)1) sprawdza zalecenie lekarza, zgodność leku, dawkę i termin ważności
Typ i tytuł materiału sprawdzającego
Dopasowywanie elementów do schematu „Wyposażenie łazienki dla osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim”
Opis materiału sprawdzającego
Ćwiczenie polega na dopasowaniu nazw do elementów grafiki. Poziom trudności ćwiczenia został określony jako średni. Sprawdza czy uczący się zna podstawowe zasady organizowania przestrzeni mieszkalnej ułatwiające osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich prowadzić niezależne życie. Ćwiczenie powiązane jest z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie „Projektowanie wyposażenia mieszkania osoby z niepełnosprawnością”.
Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:
wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;
uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego.
Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym
Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
SPO.01.4.5)1) rozpoznaje potrzeby osoby niepełnosprawnej dotyczące pomocy w zakresie czynności dnia codziennego
SPO.01.4.6)1) pomaga osobie niepełnosprawnej dobrać sprzęty, narzędzia i środki do prowadzenia gospodarstwa domowego
SPO.01.4.10)1) wymienia rodzaje sprzętu rehabilitacyjnego i przedmiotów ortopedycznych
SPO.01.4.10)2) opisuje procedury obsługi sprzętu rehabilitacyjnego i korzystania z przedmiotów ortopedycznych
SPO.01.5.3)1) wymienia sprzęt i pomoce techniczne ułatwiające samodzielne funkcjonowanie osoby niepełnosprawnej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału
Minimalne wymagania sprzętowe zgodne z wymaganiami zpe.gov.pl
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści