Ratownictwo morskie
TWO.06. Organizacja i wykonywanie prac związanych
z eksploatacją maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych
– technik mechanik okrętowy 315105
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik mechanik okrętowyWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik mechanik okrętowy
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik mechanik okrętowy branży transportu wodnego. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji
TWO.06. Organizacja i wykonywanie prac związanych z eksploatacją maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych wyodrębnionej w zawodzie technik mechanik okrętowy 315105.
Podstawa programowa
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji TWO.06. Organizacja i wykonywanie prac związanych z eksploatacją maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych:
pełnienia pod nadzorem wachty maszynowej portowej i morskiej;
uczestniczenia w akcjach ratowniczych, ratunkowych, pożarowych i ochrony statku prowadzonych przez załogę.
Efekty kształcenia
TWO.06.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy
Uczeń:
udziela pierwszej pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego.
TWO.06.6. Uczestniczenie w akcjach ratowniczych, ratunkowych i ochrony statku w celu ratowania na morzu życia ludzkiego i mienia
Uczeń:
1. opisuje podstawy prawne i organizacyjne ratowania życia i mienia na morzu,
3. rozpoznaje indywidualne i zbiorowe środki ratunkowe,
5. przestrzega procedur postępowania w przypadku zagrożeń i awarii na statku.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Wprowadzenie
WprowadzenieWprowadzenie przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają film i dwie gry, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Procedury postępowania w sytuacjach nagłego zagrożenia zdrowotnego ludzi na statku”„Procedury postępowania w sytuacjach nagłego zagrożenia zdrowotnego ludzi na statku” jest filmem instruktażowym przedstawiającym zasady postępowania oraz sprzęt używany w przypadku zagrożenia zdrowia i życia na morzu. Zasób „Ratowanie człowieka na morzu”„Ratowanie człowieka na morzu” to grafika interaktywna przedstawiająca procedurę postępowania w przypadku człowieka za burtą. Zasób „Ratunek”„Ratunek” to gra wcielanie się w rolę. W tej grze można przyjąć jedną z dwóch ról: motorzysty w czasie wachty maszynowej podczas pożaru w CMK lub członka załogi w czasie ewakuacji ze statku z powodu tonięcia statku. Do każdej z tych dwóch ról przypisane jest kilka alternatywnych scenariuszy, które losują się po wybraniu danej roli. Umożliwia to przećwiczenie odpowiednich zachowań w różnorodnych sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia na statku.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Wprowadzenie
Procedury postępowania w sytuacjach nagłego zagrożenia zdrowotnego ludzi na statkuFilm instruktażowy
Ratowanie człowieka na morzuGrafika interaktywna
Gra „Ratunek"Gra wcielanie się w role
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik mechanik okrętowy
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z ratownictwem morskim.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Praca uczniów podczas zajęć
Film instruktażowy „Procedury postępowania w sytuacjach nagłego zagrożenia zdrowotnego ludzi na statku”
W materiale multimedialnym opisane są główne zasady postępowania w sytuacji, gdy ma miejsce zagrożenie zdrowotne na statku. Uczniowie pracują w trzech grupach. Pierwsza opisuje główne zasady związane z ewakuacją załogi, czyli opanowaniem paniki i zebraniem w punktach zbiórki, sprawnym rozmieszczeniem załogantów w zbiorowych środkach ratunkowych i zwodowaniu oraz zapewnieniu przeżycia. Druga grupa opracowuje formy wezwania pomocy na morzu. Trzecia opisuje środki ratunkowe na statku. Po opracowaniu uczniowie prezentują swoje materiały. Wszyscy uczniowie uczestniczą w tworzeniu ogólnych zasad postępowania na statku w sytuacji nagłego zagrożenia zdrowotnego ludzi, tworząc mapę myśli, wypisując słowa klucze. Uczniowie dyskutują nad propozycjami przedstawianymi przez swoich kolegów.
Nauczyciel może zaproponować konkurs na hasło wśród uczniów na temat zachowania w czasie zagrożenia bezpieczeństwa zdrowotnego ludzi na statku. Może ono mieć formę sloganu lub krótkiego wiersza.
Uczniowie zastanawiają się nad cechami i kompetencjami, które powinien posiadać technik mechanik okrętowy. Przedstawiają swoje propozycje wraz z uzasadnieniem. Dyskutują, która z tych cech powinna się znaleźć na pierwszym miejscu. Odpowiadają na pytanie, czy reprezentują wymagane cechy i kompetencje, ewentualnie, co muszą zrobić, by je wypracować.
Grafika interaktywna „Ratowanie człowieka na morzu”
Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną. Następnie nauczyciel przydziela uczniom różne role, np. oficera wachtowego, człowieka za burtą, osobę, która zauważyła człowieka za burtą, załogantów. Klasa powinna zainscenizować procedurę ratowania człowieka za burtą. Mogą przy tym korzystać z informacji zawartych w grafice interaktywnej. Nauczyciel w razie potrzeby pomaga uczniom i dopowiada informacje.
Gra wcielanie się w role „Ratunek”
Uczniowie, podzieleni na cztery grupy, rozwiązują zadania dotyczące dwóch różnych sytuacji zagrożenia zdrowia i życia - pożaru i tonięcia statku. Grupy pierwsza i druga opisuje działania, jakie należy podjąć w momencie, gdy płonie pulpit lokalny silnika głównego oraz gdy pożar zaczyna się na głowicy silnika. Grupy trzecia i czwarta opisują sytuację, kiedy rozlega się alarm oraz polecenie udania się do szalup. Wszystkie grupy powinny spisać zasady, o których należy pamiętać w sytuacji zagrożenia. Uczniowie po przeanalizowaniu pytań i odpowiedzi mogą sami odegrać scenki dotyczące tematycznie powyższych zagadnień.
Nauczyciel może zaproponować uczniom przeprowadzenie instruktażu dotyczącego pożądanych zachowań w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia - pożaru i tonięcia statku. Kilku z nich wciela się w rolę instruktora, pozostali są w roli poddanych szkoleniu.
Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie samodzielnie lub w parach rozwiązują ćwiczenia, mają możliwość bieżącej konsultacji podczas rozwiązywania ćwiczeń. Rozwiązywanie materiałów może stać się klasowym turniejem. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). W związku z tym, że materiał jest dość obszerny i trudny, uczniowie w grupach lub indywidualnie opracowują zagadnienia, które będą omawiane na lekcji. Na podstawie dostępnych materiałów multimedialnych, mogą opracować lub przygotować się do dyskusji na temat procedur postępowania w sytuacjach nagłego zagrożenia zdrowotnego ludzi na statku (wzywanie pomocy na morzu, środki ratunkowe na statku).
Wykorzystując e‑materiał, nauczyciel na wcześniejszych zajęciach zadaje uczniom zadania dotyczące dwóch materiałów multimedialnych z e‑materiału. Jedno zadanie wymaga samodzielnej pracy, drugie – pracy w utworzonych wcześniej zespołach.
Praca indywidualna
Uczniowie indywidualnie przygotowują wypowiedzi dotyczące zasad ratowania człowieka na morzu. Wykorzystują materiały multimedialne - grafikę interaktywną Ratowanie człowieka na morzu oraz grę Ratunek. Tworzą instrukcję, pamiętając o odpowiednich formach językowych (polecenia, formy rozkazujące). Mogą przygotować hasła do krzyżówki na temat procedur postępowania w sytuacjach nagłego zagrożenia życia lub zdrowia ludzi.
Praca w grupach
Uczniowie na podstawie grafiki interaktywnej tworzą plakaty obrazujące procedurę ratowania człowieka na morzu. Uczniowie powinni skupić się na graficznej formie przedstawienia zagadnienia, ponieważ grafika ma formę bardziej opisową.
Indywidualizacja pracy z uczniami
E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Multimedia zawarte w tym e‑materiale przybliżają zagadnienia z ratownictwa morskiego. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej.
Nauczyciel, dzieląc klasę na grupy, może uwzględnić tempo pracy uczniów, którzy otrzymują zadania o różnym stopniu trudności. Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych, nadpobudliwi powinni otrzymać zadania, które w naturalny sposób wykorzystają ich potrzebę ruchu, przemieszczania się. Mogą odgrywać role instruktora, wykładowcy, który przedstawia instrukcję zachowania w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia. Uczniowie niedostosowani społecznie lub zagrożeni niedostosowaniem, pracując w grupach, powinni być szczególnie uwrażliwieni na punkcie przestrzegania zasad, pracy w interesie całej grupy. Trzeba im uzmysłowić, jak ważne są normy społeczne.
E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści