E-materiały do kształcenia zawodowego

Izolacje termiczne i akustyczne

BUD.06. Wykonywanie izolacji budowlanych - monter izolacji budowlanych 712401

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

s

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: monter izolacji budowlanychWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: monter izolacji budowlanych

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: monter izolacji budowlanych 712401. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.06. Wykonywanie izolacji budowlanych.

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:

BUD.06. Wykonywanie izolacji budowlanych

  • wykonywanie i naprawa izolacji termicznych, akustycznych i przeciwdrganiowych.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

BUD.06.2. Podstawy budownictwa

Uczeń:

    1. rozróżnia wyroby budowlane, określa ich zastosowanie i zasady składowania,

    1. przestrzega zasad sporządzania rysunków budowlanych.

BUD.06.4. Wykonywanie i naprawa izolacji termicznych, akustycznych i przeciwdrganiowych

Uczeń:

    1. charakteryzuje rodzaje strat ciepła w budynkach,

    1. określa wpływ hałasu i drgań na budynki  i organizm człowieka,

    1. charakteryzuje rodzaje izolacji termicznych, akustycznych i przeciwdrganiowych,

    1. posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami wykonania izolacji termicznych, akustycznych i przeciwdrganiowych,

    1. dobiera narzędzia i sprzęt do wykonywania izolacji termicznych, akustycznych i przeciwdrganiowych,

    1. dobiera materiały do wykonywania izolacji  termicznych, akustycznych i przeciwdrganiowych,

    1. wykonuje roboty murarskie, tynkarskie i blacharskie związane z wykonywaniem izolacji termicznych, akustycznych i przeciwdrganiowych,

    1. przygotowuje podłoża pod izolacje izolacji termiczne, akustyczne i przeciwdrganiowe,

    1. wykonuje izolacje termiczne i akustyczne przegród budowlanych,

    1. wykonuje izolacje przeciwdrganiowe elementów obiektów budowlanych oraz maszyn, urządzeń i instalacji budowlanych,

    1. wykonuje roboty związane z naprawą izolacji termicznych, akustycznych i przeciwdrganiowych,

    1. ocenia jakość robót związanych z wykonywaniem i naprawą izolacji termicznych, akustycznych i przeciwdrganiowych,

    1. sporządza przedmiar i obmiar robót związanych z wykonaniem i naprawą termicznych, akustycznych i przeciwdrganiowych; oraz sporządza ich rozliczenie.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Struktura e‑zasobu

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu wykonywania i naprawy izolacji budowlanych.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

E‑materiał Izolacje termiczne i akustyczne składa się z czterech multimediów:

To sfilmowana opowieść o pracy montera izolacji budowlanych, o wymaganych kompetencjach i kwalifikacjach, jego zadaniach zawodowych, a także o przeciwdziałaniu strat ciepła w budynku, określeniu stanu izolacji termicznych w przegrodach budowlanych, o tonowaniu hałasu, o narzędziach i maszynach wykorzystywanych podczas wykonywania izolacji budowlanych.

Przedstawia pasywny budynek mieszkalny  z wykorzystaniem fotografii /rysunku aksonometrycznego - uczeń może zobaczyć dom z różnych perspektyw.

Profesjonalne fotografie prezentujące uszkodzenia izolacji termicznej fundamentów, skutki niewłaściwego użycia ekranu chroniącego budynki mieszkalne przed hałasem komunikacyjnym, uszkodzenia tynków, stropów, dachów i poddasza…

Nauka i zabawa w jednym! Uczeń – pokonując stopnie trudności i podejmując kolejne wyzwania, sprawdzi swoją wiedzę z zakresu izolacji termicznych, akustycznych i przeciwdrganiowych.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDYWnsaNizInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki atrakcyjnym formom  uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu izolacji  termicznych i akustycznych: strat ciepła, poziomu hałasu, doboru materiałów i urządzeń do wykonania tych izolacji, uszkodzeń i naprawy izolacji.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuD10JvtbAsSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑matwriale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaDL4MiO5WFPrzewodnik dla nauczyciela to podpowiedź, w jaki sposób można wykorzystać e‑materiał w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD16nWT3M5Przewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑matwriału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDgaFrq89tNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDtqVx8BBfInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu: monter izolacji budowlanych

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: monter izolacji budowlanych

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z zasadami wykonywania robót izolacji budowlanych. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów zasobu w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Sekwencje filmowe

Praca w parach, w grupach, całego zespołu klasowego

Nauczyciel może wykorzystać strategię odwróconej klasy, uczniowie zapoznają się z sekwencjami w domach, na lekcję przychodzą zatem przygotowani, dzięki temu nauczyciel może poświęcić więcej czasu każdemu uczniowi z osobna. Nauczyciel dzieli klasę na osiem grup, każda grupa dostaje zadanie dotyczące identyfikacji innych narzędzi i maszyn wykorzystywanych podczas wykonywania i naprawy izolacji budowlanych.

Wyniki swojej pracy uczniowie zapisują na dużej planszy lub tablicy i prezentują całej klasie. Uczniowie mają możliwość weryfikowania wiedzy swojej i kolegów poprzez umiejętne zadawanie pytań dotyczących identyfikacji narzędzi i maszyn, przejęcia odpowiedzialności za zdobywanie wiedzy, samodzielne uczenie się. Przygotowani uczniowie zyskują pewność siebie niezbędną do aktywnego uczestnictwa w zajęciach, uczniowie mający problem z komunikacją będą mogli przygotować się do dyskusji przed zajęciami, co może ich nieco ośmielić. Nauczyciel nadzoruje działania uczniów i sprawdza, czy radzą sobie z materiałem. Uczniowie, którzy mają trudności z wykonaniem tego zadania, mogą ponownie obejrzeć sekwencje filmowe. Natomiast uczniowie, którzy bezbłędnie wykonali polecenia w swojej grupie, mogą opracować zagadnienia innej grupy.

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie oglądają sekwencje filmowe, związane z identyfikują narzędzi i maszyn wykorzystywanych podczas wykonywania i naprawy izolacji budowlanych. Nauczyciel, wprowadzając w temat i realizację lekcji, rozmawia z uczniami o piktogramach: czym są, jakie mają cechy konstytutywne. Ustalane są kryteria, jakimi powinien cechować się „dobry piktogram”, czyli: prostotą, czytelnością wszystkich elementów, jednoznacznością wypowiedzi, uniwersalnym charakterem. Podczas fazy realizacji nauczyciel zapisuje na tablicy: sekwencja 1, sekwencja 2 etc., uczniowie zaś przyczepiają obok napisu przygotowane wcześniej piktogramy nawiązujące do sekwencji. Prace poddawane są dyskusji całego zespołu klasowego i oceniane według wyznaczonych wyżej kryteriów.

Wizualizacja 2D/3D

Praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zostają poproszeni o zapoznanie się w domu z wizualizacją przedstawiającą dom pasywny, a następnie przygotowanie i przyniesienie na zajęcia fotografii, które korespondują z materiałem; mogą to być ilustracje wycięte z gazet i czasopism. Podczas zajęć uczniowie tworzą jeden klasowy fotoreportaż ze zrealizowanego projektu (nauczyciel wyjaśnia, czym jest fotoreportaż), opatrując zdjęcia stosownym komentarzem.

Praca w grupach

Uczniowie, po zapoznaniu się z wizualizacją, zostają podzieleni na sześcioosobowe grupy. W czasie sześciu minut grupa formułuje pytanie korespondujące z materiałem, odpowiada na nie, wysuwa wnioski. Po upływie wyznaczonego czasu przedstawiciele grup prezentują efekty pracy swoim koleżankom i kolegom.

Metoda ta, zwana „Rojem pszczół” (z powodu gwaru, który powstaje w grupach), rozwija umiejętność skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia oraz przygotowuje do wystąpień publicznych.

Galeria zdjęć

Praca całego zespołu klasowego

Nauczyciel wyświetla galerię (uszkodzenia izolacji). Następnie proponuje uczniom zabawę w „Jeden z dziesięciu”. Dziesięcioro uczniów wciela się w rolę graczy. Pozostali uczniowie naradzają się i przygotowują pulę pytań wraz z odpowiedziami dotyczącymi zagadnień i problemów, które zostały przedstawione w galerii. Pytania nie mogą się powtarzać, powinny być też poprawnie sformułowane (nad ich zasadnością i poprawnością czuwa nauczyciel). Uczestnicy mają prawo do jednej błędnej odpowiedzi, druga oznacza koniec zabawy.

Praca w grupach

Uczniowie, po zapoznaniu się z galerią, są poproszeni o podzielenie się na grupy. Nauczyciel rozdaje każdej grupie „Alfabetyczne Lotto” – tabelę z literami alfabetu zamieszczonymi w pojedynczych kolumnach. Zadaniem uczniów będzie wypełnienie w określonym czasie jak największej liczby pól, przy czym pojawiające się tam nazwy powinny korespondować z galerią. Po zakończonej grze uczniowie przedstawiają swoje wyniki na forum klasy.

Gra edukacyjna

Gra edukacyjna umożliwia sprawdzenie nie tylko wiedzy, którą uczniowie nabyli podczas pracy w trakcie zajęć, ale również pewnych umiejętności, np. identyfikacji materiałów i sprzętu wykorzystywanych do izolacji. Grę można wykorzystać w fazie podsumowującej lekcji, aby zweryfikować, czy cele lekcji zostały osiągnięte.

Praca w parach lub w grupach

Nauczyciel może wykorzystać grę podczas zajęć jako zadanie do wykonania w parach lub małych grupach. Ważne jest, aby każdy uczeń brał udział w procesie decyzyjnym. Przed przystąpieniem do gry należy wspólnie z uczniami ustalić kryteria, np. wygrywa ten zespół, który najszybciej ukończy misję.

Interaktywne materiały sprawdzające

To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Uczniowie, korzystając ze słownika pojęć, mogą powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych zajęć. Sekwencje filmowe, wizualizacja 2D/3D, galeria zdjęć oraz gra edukacyjna stanowią interesujące materiały umożliwiające samokształcenie.

Uczeń może:

przygotowywać autorskie notatki do wizualizacji w formie „Przemyślnika”, w których adresatem i odbiorcą jest on  sam,

napisać własny scenariusz do gry, który zaprezentuje podczas lekcji (praca samodzielna bądź w grupach),

po obejrzeniu sekwencji zrobić notatki na fiszkach (obustronne karteczki - na jednej stronie zapisywane jest hasło, na drugiej - wyjaśnienie),

znaleźć np. w internecie zdjęcia, które wzbogacą istniejącą galerię.

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Sekwencje filmowe

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć – na podstawie sekwencji– historyjkę obrazkową, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą napisać alternatywny scenariusz do sekwencji;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie lub w niewielkich grupach.

Wizualizacja 2D/3D

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą prowadzić samodzielne, urozmaicone graficznie notatki bądź szkicować – odtwarzać wizualizację; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zaproponować interesujące rozwiązania dotyczące wykorzystania multimedium;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.

Galeria zdjęć

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą powracać do wybranych zdjęć, oglądać je wielokrotnie; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zrobić własne zdjęcia, wzbogacające galerię;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.

Gra edukacyjna

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą tworzyć samodzielne notatki w formie fiszek; zminimalizuje to ryzyko dekoncentracji i demotywacji;

uczniowie zdolni mogą wykreować własną grę;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą zostać poproszeni o przygotowanie pisemnej prezentacji.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres interaktywnych materiałów sprawdzających np. poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Wymagania techniczne

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści