Narzędzia pomiarowe
Organizacja robót związanych z budową i utrzymaniem dróg kolejowych — Technik budownictwa kolejowego
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik budownictwa kolejowegoWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik budownictwa kolejowego
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technika budownictwa kolejowego. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji:
TKO.03. Organizacja robót związanych z budową i utrzymaniem dróg kolejowych w zawodzie technik budownictwa kolejowego 311220
Cele kształcenia
E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji TKO.03. Organizacja robót związanych z budową i utrzymaniem dróg kolejowych:
kontrolowania stanu technicznego dróg kolejowych,
podejmowania działań zapewniających bezpieczeństwo prowadzenia ruchu kolejowego w przypadku awarii, wypadku lub klęsk żywiołowych,
prowadzenia dokumentacji dotyczącej utrzymania dróg kolejowych.
Pozwala nabywać kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
Efekty kształcenia
TKO.03.4. Kontrola stanu dróg kolejowych
Uczeń:
stosuje zasady wykonywania bezpośrednich pomiarów elementów dróg kolejowych oraz sporządza i wypełnia dokumentację
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału. Multimedia mają na celu przedstawienie narzędzi pomiarowych stosowanych w diagnostyce toru kolejowego. Opisy narzędzi pomiarowych różnych typów (analogowe i cyfrowe), opisy sposobu posługiwania się narzędziami pomiarowymi, opis zakresu wykonywania pomiaru poszczególnymi narzędziami. Całość e‑materiału jest oparta na dokumentacji techniczno‑eksploatacyjnej producenta urządzeń. Informacje dotyczące tej dokumentacji można znaleźć w bibliografii lub na stronach internetowych producenta urządzeń.
2. Materiał multimedialny
W przypadku tego e‑materiału, który ułatwia uczącemu przyswojenie wiedzy jest to:
Animacja Narzędzia pomiarowe do diagnostyki toru kolejowego
Animacja Narzędzia pomiarowe do diagnostyki toru kolejowego
, która przedstawia narzędzia pomiarowe do diagnostyki toru kolejowego z wykorzystaniem fotografii (2D) i rysunku aksonometrycznego (3D) w tym: toromierz analogowy, toromierz elektroniczny, toromierz z możliwością pomiaru przechyłki, toromierz rozjazdowy, strzałkomierz, defektoskop.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przwodnik dla nauczyciela
Przwodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik budownictwa kolejowego
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych narzędziami pomiarowymi stosowanych w diagnostyce toru kolejowego.
Poniżej zamieszczone zostały propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiałów do pracy w grupach i w zespole klasowym oraz do samodzielnej pracy ucznia w klasie i poza zajęciami.
Praca uczniów podczas zajęć
Praca w grupach i zespole podczas zajęć
Animacja w 2D/3D „Narzędzia pomiarowe do diagnostyki toru kolejowego”
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji animację wskazując najważniejsze punkty animacji (toromierz analogowy (0:25), toromierz elektroniczny (3:20), defektomierz (8:15), strzałkomierz (10:22)).
Teraz dzieli klasę na trzy grupy. Rozdaje flipcharty i prosi o narysowanie na niej w środku trójkąt równobocznego.
Nauczyciel przydziela zadania grupom. Na bazie animacji, którą każda grupa ma do dyspozycji pierwszy zespół ma za zadanie wpisać w środek trójkąta najważniejsze dane dotyczące toromierzy (cyfrowego i analogowego). Tymi danymi mogą być budowa, parametry oraz zastosowanie. Podobne czynności wykonują grupy druga (defektomierz) i trzecia (strzałkomierz).
Nauczyciel prosi grupy o zaprezentowanie pracy każdej grupy.
Grupy zamieniają się flipchartami.
Teraz grupy wykonują drugie zadanie, w którym mają po prawej stronie trójkąta wpisać krótkie opisy sytuacji, które można mierzyć przyrządem opisanym w trójkącie. Swoje przemyślenia zapisują i prezentują na forum.
W trzeciej rundzie grupy po prawej stronie trójkąta zamieszczają krótkie opisy sytuacji, w których nie da się pomierzyć tym przyrządem dróg kolejowych (a wyglądałoby, że ten przyrząd może do tego służyć).
Grupy prezentują treści, a nauczyciel uzupełnia zapisy na flipchartach
Uczniowie wykonują notatkę fotograficzną z zajęć.
Praca samodzielna ucznia podczas zajęć
Animacja w 2D/3D „Narzędzia pomiarowe do diagnostyki toru kolejowego”
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji animację wskazując najważniejsze punkty animacji (toromierz analogowy (0:25), toromierz elektroniczny (3:20), defektomierz (8:15), strzałkomierz (10:22)).
Zadaniem uczniów jest oglądanie i zapamiętywanie jak największej ilości informacji.
Po zakończeniu animacji uczniowie otrzymują pytania na spostrzegawczość związane z oglądaną animacją. Przykładowe pytania mogą być następujące: „Ile rodzajów toromierza używa się w pomiarach dróg kolejowych?”, „Jakie narzędzia pomiarowe zostały przedstawione w animacji?”.
Uczniowie notują odpowiedzi na kartkach.
Po zakończeniu sesji pytań nauczyciel prosi uczniów o podanie poprawnych odpowiedzi. Potwierdza lub prezentuje poprawne odpowiedzi, uzasadniając je fragmentami z animacji.
W trakcie udzielania poprawnych odpowiedzi na pytania uczniowie samodzielnie sporządzają notatkę z tego zadania.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o odczytanie notatek.
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające (w tym przypadku test) pozwalają sprawdzić samodzielnie przez ucznia poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu omawianych zagadnień. Na podstawie interaktywnych materiałów sprawdzających można wytworzyć własny sprawdzian sprawdzający wiedzę. Elementem przeznaczonym dla uczniów zdolnych może być budowanie przez nich testu na podstawie tego zawartego w materiałach sprawdzających.
Praca indywidualna
Przed lekcją (samodzielnie)
Nauczyciel przydziela każdemu uczniowi zagadnienie nawiązujące do e‑materiału (np.: analiza toromierza analogowego, elektronicznego, defektomierza lub strzałkomierza).
Uczeń ma za zadanie przygotować chmurę wyrazową, na której znajdą się jako jej elementy pojęcia dotyczące wskazanego zagadnienia, a w innym dowolnym miejscu ich wyjaśnienie. Przykładami pojęć mogą być wyrazy związane z budową (czujnik nierówności poziomych), zastosowanie (szerokość toru), parametrami (szerokość pomiaru), nazwami pomiarów (przechyłka), sytuacjami (łuk toru)
Nauczyciel określa, że na danej chmurze znaleźć się mają wszystkie pojęcia związane z zagadnieniem i ich wyjaśnienie rozrzucone na płaszczyźnie kartki w formacie A4.
Uczniowie mogą korzystać z materiałów dydaktycznych oraz czerpać informacje z innych źródeł.
Podczas lekcji
Uczniowie prezentują swoje chmury wyrazowe podczas zajęć.
Nauczyciel prosi podczas prezentacji o właściwe połączenie pojęć z ich wyjaśnieniem.
W przypadku błędnie udzielonej informacji nauczyciel udziela prawidłowej, pomaga, tłumaczy i wspiera.
Następnie, z pomocą tablicy interaktywnej, nauczyciel omawia e‑materiał „Narzędzia pomiarowe do diagnostyki toru kolejowego” i utrwala wiedzę uczniów.
Uczniowie notują pozyskane informacje.
Praca w grupie
Przed lekcją
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i każdej z nich przydziela określony temat.
Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem pozyskanych przed zajęciami informacji.
Uczniowie mogą korzystać z materiałów dydaktycznych oraz czerpać informacje z innych źródeł.
Podczas lekcji
Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.
Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.
W przypadku pytań nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.
Na podstawie wykonanych prac grupy są odpowiednio oceniane.
Z pomocą tablicy interaktywnej nauczyciel omawia e‑materiał i utrwala wiedzę uczniów.
Uczniowie notują pozyskane informacje.
Praca z uczniami z SPE
E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Materiał multimedialny przedstawia informacje na temat narzędzi pomiarowych służących do diagnostyki toru kolejowego z innej strony. Ta forma zaspakaja różne sposoby odbioru informacji, kanały percepcji i sposoby przyswajania wiedzy.
W filmie prezentowane są animacje narzędzi, ale równocześnie lektor odczytuje opisy dookoła nich zamieszczone i przekazuje dodatkowe informacje z opisami związane. Dwukanałowość znaczeni ułatwia rozumienie treści.
Możliwość podziału animacji na części niesie to za sobą możliwość zniesienia barier społecznych i komunikacyjnych oraz zapewnia wyrównywanie szans, jeśli dany uczeń pracował będzie w grupie rówieśniczej. Pomysły na działanie prezentowane są powyżej.
Dodatkowo odtwarzanie e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu.
Indywidualizowanie pracy z uczniem
E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny przez ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.
Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału Uczniowie mogą biernie oglądać animację „Narzędzia pomiarowe do diagnostyki toru kolejowego”. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę „nigdy tak samo”, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów.
Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjni i indywidualizuje jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesu wsparcia uczniów siebie na wzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.
Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści





