E-materiały do kształcenia zawodowego

Siłownia okrętowa

TWO.06. Organizacja i wykonywanie prac związanych z eksploatacją maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych
– technik mechanik okrętowy 315105

bg‑blue

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik mechanik okrętowyWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik mechanik okrętowy

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik mechanik okrętowy branży transportu wodnego. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji

TWO.06. Organizacja i wykonywanie prac związanych z eksploatacją maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych wyodrębnionej w zawodzie technik mechanik okrętowy 315105.

Podstawa programowa
Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji TWO.06. Organizacja i wykonywanie prac związanych z eksploatacją maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych:

  • obsługiwania maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych,

  • oceniania stanu technicznego oraz wykonywania napraw i remontów maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych,

  • pełnienia pod nadzorem wachty maszynowej portowej i morskiej.

Efekty kształcenia

TWO.06.3. Przygotowanie maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych do pracy

Uczeń:

1. rozróżnia statki, siłownie okrętowe, maszyny, urządzenia oraz instalacje okrętowe.

TWO.06.4. Uruchamianie i eksploatowanie maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych

Uczeń:

1. posługuje się instrukcjami obsługi oraz dokumentacją techniczno‑ruchową w języku polskim i języku angielskim,
3. uruchamia oraz obsługuje, pod nadzorem oficera mechanika, maszyny, urządzenia i instalacje okrętowe w ramach wachty maszynowej,
5. ocenia stan techniczny maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych,
8. reguluje pod nadzorem podstawowe parametry pracy układów i systemów siłowni okrętowej,
12. korzysta ze specjalistycznych programów komputerowych i symulatorów maszyn, urządzeń i instalacji okrętowych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

WprowadzenieDyoW8IJyEWprowadzenie przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają atlas interaktywny i trzy symulatory, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Przepływ czynników w instalacjach na statku”D1HWKtXkF„Przepływ czynników w instalacjach na statku” jest atlasem ukazującym informacje zawarte w tytule. Zasoby „Instalacja obiegu chłodniczego silników”DCxQOxzB1„Instalacja obiegu chłodniczego silników”„Instalacja paliwowa jednostki pływającej zasilanej LNG”D2BmwRfsA„Instalacja paliwowa jednostki pływającej zasilanej LNG”„Siłownia okrętowa konstrukcji hybrydowej”DKZAzdnZg„Siłownia okrętowa konstrukcji hybrydowej” to symulatory pozwalające na zapoznanie się z tytułowymi instalacjami.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD1Brzw6aQInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDjMq1m3wFSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaDLhPuBL8tPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD168Qr43TPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD137UoGPFNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDbcZNO5meInstrukcja użytkowania objaśnia działanie materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik mechanik okrętowy

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z siłownią okrętową.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Praca uczniów podczas zajęć

Atlas interaktywny „Przepływ czynników w instalacjach na statku”

Nauczyciel dzieli uczniów na kilka grup (najlepiej tyle, ile jest rozdziałów atlasie). Każda z grup dostaje za zadanie opracować w graficzny sposób jedną z instalacji. W atlasie znajdują się schematy, które uczniowie mogą w uproszczony sposób przerysować np. na plakat. Dodatkowo powinni przygotować krótką notatkę z najważniejszymi informacjami o danej instalacji, tak aby podczas prezentacji przed resztą klasy pozostali uczniowie uzyskali informacje o wszystkich instalacjach opisanych w atlasie. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje przekazywane przez uczniów informacje.

Symulatory „Instalacja obiegu chłodniczego silników”, „Instalacja paliwowa jednostki pływającej zasilanej LNG” i „Siłownia okrętowa konstrukcji hybrydowej”

Uczniowie indywidualnie lub w parach zapoznają się z wybranym przez nauczyciela symulatorem lub ze wszystkimi trzema symulatorami. Pod koniec lekcji nauczyciel może zadać klasie pytania związane z daną instalacją, np. „Czy można uruchomić pompy przed otwarciem zaworów?”.

Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie samodzielnie lub w parach rozwiązują ćwiczenia, mają możliwość bieżącej konsultacji podczas rozwiązywania ćwiczeń. Rozwiązywanie materiałów może stać się klasowym turniejem. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). W związku z tym, że materiał jest dość obszerny i trudny, uczniowie w grupach lub indywidualnie opracowują zagadnienia, które będą omawiane na lekcji. Na podstawie dostępnych materiałów multimedialnych, mogą opracować lub przygotować się do dyskusji na temat siłowni okrętowej.

Praca indywidualna

Uczniowie samodzielnie zapoznają się z atlasem i symulatorami. Symulatory stanowią swego rodzaju narzędzie do nauki obsługi danej instalacji. Pozwalają uczniowi na interaktywne zdobycie lub przetestowanie wiedzy. Atlas w formie opisowej i graficznej przedstawia instalacje występujące na statku. Uczniowie po zapoznaniu się z informacjami mogą wykonać ćwiczenia z interaktywnych materiałów sprawdzających w celu utrwalenia wiedzy.

Praca w grupach

Uczniowie dzieleni są na kilka grup. Zadaniem każdej z grup jest opracowanie w ciekawej formie zagadnień z jednego rozdziału atlasu. Każdy rozdział dotyczy innej instalacji. Uczniowie powinni przedstawić, jak instalacja wygląda, jakie są jej istotne cechy oraz opisać, jakie jest jej zastosowanie. Dodatkowego plusa powinni dostać uczniowie, którzy poszukają w literaturze lub internecie dodatkowych informacji o danej instalacji.

Tak opracowane tematy uczniowie następnie będą prezentować na lekcji pozostałej części klasy. Nauczyciel w razie potrzeby koryguje lub dopowiada informacje.

Indywidualizacja pracy z uczniami

E‑materiał ułatwia samodzielną pracę ucznia oraz indywidualizację procesu dydaktycznego. Multimedia zawarte w tym e‑materiale przybliżają zagadnienia dotyczące siłowni okrętowej. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej.

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji oraz likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści