Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Naprawianie i przerabianie wyrobów złotniczych i jubilerskich

MEP.05. Wykonywanie i naprawa wyrobów złotniczych i jubilerskich - Złotnik – Jubiler 731305

bg‑blue

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu Złotnik‑JubilerWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu Złotnik‑Jubiler

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie złotnika -jubilera. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu ucznia do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji MEP.05. Wykonywanie i naprawa wyrobów złotniczych i jubilerskich wyodrębnionej w zawodzie Złotnik – Jubiler 731305.

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MEP.05. Naprawianie i przerabianie wyrobów złotniczych i jubilerskich:

  • wykonywania wyrobów złotniczych i jubilerskich z metali szlachetnych i ich stopów,

  • wykonywania opraw kamieni jubilerskich,

  • wykonywania napraw i przeróbek wyrobów złotniczych i jubilerskich.

Efekty kształcenia

MEP.05.4. Naprawianie i przerabianie wyrobów złotniczych i jubilerskich

Uczeń:

1) ocenia stan oraz możliwości poddania wyrobów złotniczych i jubilerskich naprawie,

2) ocenia stan oraz możliwości poddania wyrobów złotniczych i jubilerskich przeróbce,

3) wykonuje naprawy wyrobów złotniczych i jubilerskich,

4) wykonuje przeróbki wyrobów złotniczych i jubilerskich.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

1. WprowadzenieD1lmE2FjhWprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Ocena Naprawianie i przerabianie wyrobów złotniczych i jubilerskich” składa się z dwóch materiałów multimedialnych.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDTqKxj13LInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD16EWMgIoSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przwodnik dla nauczycielaDO2QOCFv0Przwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD87WsMcqPPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDKloF1ud8Netografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDJaQ3ehu7Instrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu złotnik - jubiler

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z naprawą i przerabianiem wyrobów złotniczych i jubilerskich.

Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym

Film edukacyjny „Wykonywanie napraw oraz przeróbek wyrobów złotniczych i jubilerskich”
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny prosi, aby notowali ważne według nich informacje.

  • Klasa zostaje podzielona na kilka 4- osobowych grup.

  • Prowadzący wprowadza uczniów w to, co będą musieli za chwilę robić. Informuje ich, że będą tworzyli dla uczącego się zawodu złotnika- jubilera instrukcję wymiany oprawy kamienia w pierścionku krok po kroku.

  • Pierwsza grupa otrzymuje duży arkusz papieru i wpisuje pierwszą wskazówkę dla potencjalnego złotnika- jubilera. Następnie przekazuje arkusz kolejnej grupie, która dopisuje na nim kolejny krok, jaki powinien wykonać złotnik jubiler wymieniający oprawę kamienia w pierścionku. Po zapisaniu wskazówki arkusz papieru wędruje do kolejnej grupy i tak powstaje kompletna instrukcja.

  • W przypadku, kiedy dana grupa nie ma pomysłu na to, jaką poradę wpisać, przekazuje arkusz kolejnej grupie. Jeśli jakiś etap wymiany oprawy kamienia sprawia uczniom szczególne trudności, pomaga im nauczyciel.

  • Prowadzący pozwala grupom zastanowić się nad zapisywanymi wskazówkami, ale kontroluje również czas pracy grup w taki sposób, aby praca nad zdaniem miała dynamiczny charakter.

  • Kiedy instrukcja dla młodego złotnika- jubilera jest gotowa, nauczyciel odczytuje efekty pracy uczniów Na tym etapie grupy jak i nauczyciel mogą komentować zapisane wskazówki.

  • Nauczyciel pyta grupy, jakich narzędzi jubilerskich należy użyć do wykonania wybranych czynności przy wymianie oprawy kamienia.

  • Po omówieniu instrukcji nauczyciel pyta uczniów, który etap wymiany oprawy kamienia pierścionku wydał im się najtrudniejszy i prosi o uzasadnienie wyboru.

  • Grupy poproszone zostają o przedstawienie swoich opinii.

E‑book „Naprawa oraz renowacja wyrobów złotniczych i jubilerskich”
  • Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej elementy składowe e- booka, z którym uczniowie mają się zapoznać. Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy. Ich zadaniem jest opracowanie grupowo notatki z e‑materiału.

  • Nauczyciel przydziela zadania: zespół pierwszy będzie opracowywał fragment dotyczący wyposażenia pracowni złotniczej i  jubilerskiej. Zespół drugi zajmie się podstawowymi operacjami jubilerskimi. Zespół trzeci opracuje zagadnienia związane z zastosowaniem narzędzi jubilerskich. Grupa czwarta opracuje kwestię BHP w procesach produkcyjnych w pracowni złotniczej i jubilerskiej.

  • Uczniowie przystępują do działania, które wykonują w pięciu krokach (realizują tylko dane działanie i nic więcej).

  • Na znak nauczyciela w pierwszym kroku uczniowie w grupach pracują, przeglądając tylko zawartość dedykowanego fragmentu e‑booka. Zapisują w  notatniku główne hasła dotyczące przydzielonych zagadnień, pozostawiając poniżej tych haseł 3‑5 linijek wolnej przestrzeni np.: grupa druga zapisuje: „topienie”, „kształtowanie”, „wycinanie i zwijanie”, „lutowanie”, „kastownik”, „piłowanie”, „lutowanie w oprawę”, „szmerglowanie”, „wstępne polerowanie”, „frezowanie i oprawa kamienia”, „polerowanie”, „mycie”. Mają na to około 5 minut. Nieznane pojęcia wyszukują w Internecie i objaśniają, krótko formułując definicje.

  • Nauczyciel prosi o zakończenie tej części i wprowadza kolejny krok.

  • W kolejnym , drugim, kroku uczniowie w swoich grupach pobieżnie przeglądają tekst wybranych fragmentów e‑materiału (wg przydzielonych zagadnień) i zapisują na kartce wszystkie nagłówki, wyróżnienia w treści i wskazania (podkreślenia). Zapisują to w obszarach, które w poprzednim kroku pozostawili. Mają na to około 5 minut.

  • Nauczyciel prosi o zakończenie tej części i wprowadza kolejny krok.

  • W trzecim kroku pracy z e- bookiem uczniowie w swoich grupach zastanawiają się, czego mogą dowiedzieć się z przydzielonego dla ich grupy przez nauczyciela e‑materiału.

  • Uczniowie w swojej grupie dzielą się fragmentem materiału (dzieląc go na mniejsze części) i czytają swoją cześć dokładnie. Ich zdaniem jest zapisanie pytań dotyczących dedykowanego dla nich fragmentu, na które znajdą w nim odpowiedzi. Mają zapisać co najmniej 3 pytania do swojej części.

  • W kroku czwartym uczniowie z grupie streszczają swoją część. Tu mogą skorzystać z informacji znalezionych w Internecie, które rozszerzają zakres e‑booka. Po każdym zapisanym streszczeniu czytają swoje streszczenie jeszcze raz zastanawiając się, czy odpowiada ono na pytanie, które wcześniej sobie zadali.

  • Nauczyciel za każdym razem zamyka kolejny krok i wprowadza następny.

  • W kroku piątym prezentują swoje części grupie i wspólnie układają wspólną, grupową notatkę (streszczenie) wraz z pytaniami dotyczącymi jej treści.

  • Nauczyciel prosi grupy o zaprezentowanie treści pytań i notatki, która na nie odpowiada wskazując na najważniejsze informacje zawarte w tekście.

  • Nauczyciel ocenia notatki grup i uzupełnia podczas prezentacji opisy.

Interaktywne materiały sprawdzające

Każdy materiał multimedialny jest powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  1. film edukacyjny „Wykonywanie napraw oraz przeróbek wyrobów złotniczych i jubilerskich” z ćwiczeniem 1 i 5.

  2. e‑book „Naprawa oraz renowacja wyrobów złotniczych i jubilerskich” z ćwiczeniami 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9.

Przykładowe zastosowanie podczas lekcji:

  • Uczniowie podczas lekcji logują się za pomocą telefonów komórkowych na platformie Microsoft Teams i zostają podzieleni przez nauczyciela na kilka 3- osobowych zespołów.

  • Każda z grup otrzymuje dostęp do 9 pytań znajdujących się w interaktywnych materiałach sprawdzających.

  • Nauczyciel informuje grupy, że zadaniem każdej z nich będzie wykonanie 9 zadań.

  • Prowadzący zajęcia uprzedza, że za każde poprawne wykonanie zadania naliczane będą punkty dodatnie, a za złe wykonanie- punkty ujemne. Wygra ta grupa uczniów, która uzyska największą ilość punktów. Czas wykonania zadania to maksymalnie 30 minut.

  • Po upływie 30 minut grupy chwalą się rezultatami swojej pracy.

  • Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach podczas odpowiadania na pytania.

  • Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia i nagradza najlepszą grupę w dowolny sposób(ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika).

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć

Film edukacyjny „Wykonywanie napraw oraz przeróbek wyrobów złotniczych i jubilerskich”
  • Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film edukacyjny, który przedstawia poszczególne etapy pracy złotnika- jubilera przy przeróbce pierścionka, a konkretnie wymianie oprawy kamienia.

  • Uczniowie podczas oglądania filmu sporządzają własne notatki.

  • Po zakończeniu oglądania nauczyciel rozmawia z uczniami na temat kolejności czynności wykonywanych przez złotnika- jubilera.

  • Uczniowie otrzymują też pytania na spostrzegawczość związane z obejrzaną grafiką, np.: Do czego służy palnik jubilerski?; Co to jest rondysta?; Od czego zależy ostateczny wygląd i  trwałość pierścionka?

  • Prowadzący zajęcia rozdaje każdemu uczniowi komplet małych karteczek przedstawiających poszczególne etapy wymiany oprawy kamienia w pierścionku.

  • Przykładowy zestaw napisów umieszczonych na karteczkach mógłby wyglądać następująco: „Topienie materiału za pomocą palnika”; „Wyginanie starej oprawki”; „Zwijanie paska w oprawkę za pomocą kleszczy”; „Mierzenie grubości celem dopasowania do wymaganego kształtu za pomocą suwmiarki”; „Walcowanie, nadanie kształtu”; „Odlanie stopionego materiału we wstępną formę”; „Wyżarzanie( odpuszczanie materiału)Nadanie plastyczności po utwardzeniu mechanicznym”; „Studzenie cieczą”; „Wlutowanie oprawki”; „Zaznaczenie odpowiedniej długości potrzebnej do zwinięcia oprawki”; „Mycie z pomocą myjki ultradźwiękowej”; „Odcinanie potrzebnego fragmentu za pomocą nożyc do metalu”; „Ponowne wyżarzanie po zwinięciu”; „Lutowanie zwiniętej rurki w oprawkę”; „Precyzyjne nacięcie celem wyrównania przylegania ścianek”; „Nadawanie równego kształtu za pomocą kastownika”; „Odcinanie piłką nadmiaru materiału z wysokości”; Wstępne wygładzanie powierzchni gumką”; „Wypiłowywanie łapek w oprawce”; „Przymiar oprawy do szyny pierścionka”; „Szmerglowanie pierścionka za pomocą papieru ściernego”; „Zasadnicze frezowanie miejsca pod kamień”.

  • Karteczki nie są ponumerowane, a zadaniem uczniów jest ich ułożenie we właściwej kolejności w ciągu 15 minut.

  • Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.

  • Gdy kończą zadanie, ochotnicy odczytują napisy z karteczek ułożone według właściwej według nich kolejności.

  • Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów i przedstawia właściwą kolejność działań złotnika- jubilera przy wymianie oprawy kamienia w pierścionku.

  • Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

E‑book „Naprawa oraz renowacja wyrobów złotniczych i jubilerskich”
  • Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej e‑materiał w postaci e‑booka. Wskazuje najważniejsze obszary tematyczne: wyposażenie pracowni złotniczej i jubilerskiej -podstawowe narzędzia jubilerskie,; podstawowe operacje jubilerskie; BHP w procesach produkcyjnych w pracowni złotniczej i jubilerskiej; zastosowanie narzędzi jubilerskich.

  • Każdy uczeń ma za zadanie wybrać sobie jeden obszar tematyczny e‑booka.

  • Następnie zapoznaje się z nim, tak aby na jego podstawie wykonać mapę myśli z najważniejszymi informacjami dotyczącymi zagadnień omawianych w danym dziale.

  • Uczniowie tworzą mapy myśli na podstawie e‑booka oraz wiadomości z Internetu.

  • Nauczyciel prosi wybranych uczniów o zaprezentowanie swojej mapy myśli.

  • Inni uczniowie w klasie uzupełniają hasła zawarte w danej mapie myśli. Ostatecznie poprawność wykonania mapy myśli zatwierdza nauczyciel.

  • Uczniowie wykonują notatkę zdjęciową z kolejnych map myśli utworzonych przez kolegów.

  • Gotowe mapy wieszają w widocznym miejscu w klasie – mogą one posłużyć jako materiał powtórkowy do sprawdzianu.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują 9 zadań.

  • Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.

Praca uczniów poza zajęciami

Praca poza zajęciami ma charakter zarówno grupowy, jak i indywidualny. Uczniowie mają za zadanie ponowną analizę e‑materiałów oraz stworzenie prezentacji  i notatek przy użyciu zaproponowanych poniżej form pracy.

Nowe technologie pozwalają na wykorzystanie różnych źródeł informacji, możliwość pracy w grupach i praktykę dzielenia się wiedzą – konsultacje między uczniami oraz tutoring rówieśniczy, kształtowanie kompetencji interpersonalnych i społecznych.

Zapewniają one dostępność repozytorium interaktywnych testów dających uczniowi lub słuchaczowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy, uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej stanowi doskonałą formę nauki. Umożliwiają ćwiczenia umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie.

Praca indywidualna
Przed lekcją
  • Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z e‑materiałami: filmem edukacyjnym „Wykonywanie napraw oraz przeróbek wyrobów złotniczych i jubilerskich” oraz e- bookiem „Naprawa oraz renowacja wyrobów złotniczych i jubilerskich”. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym

  • Równocześnie przekazuje im zestaw pytań, które przygotował dla uczniów. Odpowiedzi na pytania te zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach, które przeprowadzają ucznia przez wiedzę niezbędną do przerabiania i naprawiania wyrobów złotniczych i jubilerskich.

  • Pytania te obejmują zagadnienia, które w postaci zadań są zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować zadanie na pytanie, na które uczeń musi znaleźć odpowiedź.

  • Po odpowiedzi na te pytania uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela np.: e‑mailem i przychodzi na lekcję przygotowany i gotowy do dalszych działań(zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce).

Podczas lekcji
  • Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.

  • Teraz uczeń zabiera się za realizację zadań praktycznych.

  • Nauczyciel daje mu 1 zadanie: Do twojego zakładu złotniczego został przyniesiony złoty pierścionek z uszkodzoną oprawą kamienia. Zaplanuj jego naprawę.

  • Uczeń planuje naprawę pierścionka, opisując kolejne etapy swojego działania.

  • Po zakończeniu planowania przedstawia swoje pomysły nauczycielowi.

  • Nauczyciel daje uczniom 2 zadanie: Nazwij narzędzia złotnicze i jubilerskie znajdujące się na otrzymanych zdjęciach. Wyjaśnij, jakie jest ich przeznaczenie.

  • Po wykonaniu zadania wybrani uczniowie przedstawiają swoje pomysły prowadzącemu zajęcia.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: co sprawiło ci trudności?, co wykonałeś bez problemu? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?

Praca w grupach
Przed lekcją
  • Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup i każdej z nich przydziela określony temat: wyposażenie pracowni złotniczej i jubilerskiej -podstawowe narzędzia jubilerskie,; podstawowe operacje jubilerskie; BHP w procesach produkcyjnych w pracowni złotniczej i jubilerskiej; zastosowanie narzędzi jubilerskich; kolejność czynności przy wymianie oprawy kamienia w pierścionku.

  • Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e- materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie go nauczycielowi.

  • Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.

Podczas lekcji
  • Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.

  • Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.

  • W przypadku pytań - nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.

  • Na podstawie wykonanych prac, grupy są odpowiednio oceniane.

  • Uczniowie notują pozyskane informacje.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: co sprawiło grupie trudności?, co grupy wykonały bez problemu? Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując prezentację następnym razem? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?

Wykorzystanie e‑materiału do indywidualizacji pracy z uczącymi się

E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.

Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Uczniowie mogą biernie oglądać film edukacyjny „Wykonywanie napraw oraz przeróbek wyrobów złotniczych i jubilerskich” oraz czytać e‑book „Naprawa oraz renowacja wyrobów złotniczych i jubilerskich”.

Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał od dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę „nigdy tak samo”, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.

Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Ważnym elementem przy pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych przy użyciu e‑materiału jest rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia i dopasowanie treści oraz formy materiału do możliwości psychofizycznych uczniów. Oznacza to w praktyce „prowadzenie” ucznia przez materiał poprzez zadawanie dodatkowych pytań i udzielaniu szczegółowych odpowiedzi lub w przypadku uczniów zdolnych - pozostawienie więcej swobody.

Ważnym aspektem pracy z materiałem będzie także przydzielanie zadań do pracy w małych grupach (parach), w których jedna osoba radzi sobie z opanowaniem materiału dobrze, ale dodatkowa rolą tego ucznia będzie wsparcie osoby, która potrzebuje dodatkowych wyjaśnień. W szczególnych przypadkach może taka osoba potrzebować wsparcia nauczyciela wspierającego, a jego zadania samodzielne mogą obejmować proste polecenia.

Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania uczenia się.

Nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów. E materiał umożliwia uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi pracę w odpowiednim dla nich tempie oraz powtarzanie materiału w dowolnym momencie. Każdy element dostępny jest przy użyciu klawiatury, a w filmie istnieje możliwość zatrzymania akcji i ruchu. Uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu. Uczniom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego i/lub dysleksją należy dać więcej czasu na wykonanie zadań, zwłaszcza pisemnych; nauczyciel powinien formułować jasne, krótkie polecenia i często je powtarzać; może je również sformułować w formie pisemnej i dać uczniom jako check listę do oznaczenia. Uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu powinni mieć jasno określone zadania i przydzielone obowiązki, tak aby czuli się potrzebni i odpowiedzialni. Należy zadbać o to, aby uczniowie z dysleksją, zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadań. W przypadku e‑booka uczniowie słabowidzący mogą poprosić kolegę/koleżankę o przeczytanie wybranego fragmentu e booka.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

RzdyH2IdFRuhA
(Uzupełnij).

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści