Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu Złotnik‑JubilerWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu Złotnik‑Jubiler
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie złotnika -jubilera. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu ucznia do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji MEP.05. Wykonywanie i naprawa wyrobów złotniczych i jubilerskich wyodrębnionej w zawodzie Złotnik – Jubiler 731305.
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MEP.05. Naprawianie i przerabianie wyrobów złotniczych i jubilerskich:
wykonywania wyrobów złotniczych i jubilerskich z metali szlachetnych i ich stopów,
wykonywania opraw kamieni jubilerskich,
wykonywania napraw i przeróbek wyrobów złotniczych i jubilerskich.
Efekty kształcenia
MEP.05.4. Naprawianie i przerabianie wyrobów złotniczych i jubilerskich
Uczeń:
1) ocenia stan oraz możliwości poddania wyrobów złotniczych i jubilerskich naprawie,
2) ocenia stan oraz możliwości poddania wyrobów złotniczych i jubilerskich przeróbce,
3) wykonuje naprawy wyrobów złotniczych i jubilerskich,
4) wykonuje przeróbki wyrobów złotniczych i jubilerskich.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Ocena Naprawianie i przerabianie wyrobów złotniczych i jubilerskich” składa się z dwóch materiałów multimedialnych.
Film edukacyjny
Wykonywanie napraw oraz przeróbek wyrobów złotniczych i jubilerskich
Film edukacyjnyWykonywanie napraw oraz przeróbek wyrobów złotniczych i jubilerskich
to film edukacyjny przedstawiający kolejne czynności wykonywane podczas naprawy oraz przeróbek wyrobów złotniczych i jubilerskich.E‑book
Naprawa oraz renowacja wyrobów złotniczych i jubilerskich
E‑bookNaprawa oraz renowacja wyrobów złotniczych i jubilerskich
zawiera informacje na temat stanowiska pracy oraz narzędzi i przyrządów, które są wykorzystywane przy wykonywaniu zadań złotnika i jubilera.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przwodnik dla nauczyciela
Przwodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu złotnik - jubiler
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z naprawą i przerabianiem wyrobów złotniczych i jubilerskich.
Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Film edukacyjny „Wykonywanie napraw oraz przeróbek wyrobów złotniczych i jubilerskich”
Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny prosi, aby notowali ważne według nich informacje.
Klasa zostaje podzielona na kilka 4- osobowych grup.
Prowadzący wprowadza uczniów w to, co będą musieli za chwilę robić. Informuje ich, że będą tworzyli dla uczącego się zawodu złotnika- jubilera instrukcję wymiany oprawy kamienia w pierścionku krok po kroku.
Pierwsza grupa otrzymuje duży arkusz papieru i wpisuje pierwszą wskazówkę dla potencjalnego złotnika- jubilera. Następnie przekazuje arkusz kolejnej grupie, która dopisuje na nim kolejny krok, jaki powinien wykonać złotnik jubiler wymieniający oprawę kamienia w pierścionku. Po zapisaniu wskazówki arkusz papieru wędruje do kolejnej grupy i tak powstaje kompletna instrukcja.
W przypadku, kiedy dana grupa nie ma pomysłu na to, jaką poradę wpisać, przekazuje arkusz kolejnej grupie. Jeśli jakiś etap wymiany oprawy kamienia sprawia uczniom szczególne trudności, pomaga im nauczyciel.
Prowadzący pozwala grupom zastanowić się nad zapisywanymi wskazówkami, ale kontroluje również czas pracy grup w taki sposób, aby praca nad zdaniem miała dynamiczny charakter.
Kiedy instrukcja dla młodego złotnika- jubilera jest gotowa, nauczyciel odczytuje efekty pracy uczniów Na tym etapie grupy jak i nauczyciel mogą komentować zapisane wskazówki.
Nauczyciel pyta grupy, jakich narzędzi jubilerskich należy użyć do wykonania wybranych czynności przy wymianie oprawy kamienia.
Po omówieniu instrukcji nauczyciel pyta uczniów, który etap wymiany oprawy kamienia pierścionku wydał im się najtrudniejszy i prosi o uzasadnienie wyboru.
Grupy poproszone zostają o przedstawienie swoich opinii.
E‑book „Naprawa oraz renowacja wyrobów złotniczych i jubilerskich”
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej elementy składowe e- booka, z którym uczniowie mają się zapoznać. Nauczyciel dzieli klasę na 4 grupy. Ich zadaniem jest opracowanie grupowo notatki z e‑materiału.
Nauczyciel przydziela zadania: zespół pierwszy będzie opracowywał fragment dotyczący wyposażenia pracowni złotniczej i jubilerskiej. Zespół drugi zajmie się podstawowymi operacjami jubilerskimi. Zespół trzeci opracuje zagadnienia związane z zastosowaniem narzędzi jubilerskich. Grupa czwarta opracuje kwestię BHP w procesach produkcyjnych w pracowni złotniczej i jubilerskiej.
Uczniowie przystępują do działania, które wykonują w pięciu krokach (realizują tylko dane działanie i nic więcej).
Na znak nauczyciela w pierwszym kroku uczniowie w grupach pracują, przeglądając tylko zawartość dedykowanego fragmentu e‑booka. Zapisują w notatniku główne hasła dotyczące przydzielonych zagadnień, pozostawiając poniżej tych haseł 3‑5 linijek wolnej przestrzeni np.: grupa druga zapisuje: „topienie”, „kształtowanie”, „wycinanie i zwijanie”, „lutowanie”, „kastownik”, „piłowanie”, „lutowanie w oprawę”, „szmerglowanie”, „wstępne polerowanie”, „frezowanie i oprawa kamienia”, „polerowanie”, „mycie”. Mają na to około 5 minut. Nieznane pojęcia wyszukują w Internecie i objaśniają, krótko formułując definicje.
Nauczyciel prosi o zakończenie tej części i wprowadza kolejny krok.
W kolejnym , drugim, kroku uczniowie w swoich grupach pobieżnie przeglądają tekst wybranych fragmentów e‑materiału (wg przydzielonych zagadnień) i zapisują na kartce wszystkie nagłówki, wyróżnienia w treści i wskazania (podkreślenia). Zapisują to w obszarach, które w poprzednim kroku pozostawili. Mają na to około 5 minut.
Nauczyciel prosi o zakończenie tej części i wprowadza kolejny krok.
W trzecim kroku pracy z e- bookiem uczniowie w swoich grupach zastanawiają się, czego mogą dowiedzieć się z przydzielonego dla ich grupy przez nauczyciela e‑materiału.
Uczniowie w swojej grupie dzielą się fragmentem materiału (dzieląc go na mniejsze części) i czytają swoją cześć dokładnie. Ich zdaniem jest zapisanie pytań dotyczących dedykowanego dla nich fragmentu, na które znajdą w nim odpowiedzi. Mają zapisać co najmniej 3 pytania do swojej części.
W kroku czwartym uczniowie z grupie streszczają swoją część. Tu mogą skorzystać z informacji znalezionych w Internecie, które rozszerzają zakres e‑booka. Po każdym zapisanym streszczeniu czytają swoje streszczenie jeszcze raz zastanawiając się, czy odpowiada ono na pytanie, które wcześniej sobie zadali.
Nauczyciel za każdym razem zamyka kolejny krok i wprowadza następny.
W kroku piątym prezentują swoje części grupie i wspólnie układają wspólną, grupową notatkę (streszczenie) wraz z pytaniami dotyczącymi jej treści.
Nauczyciel prosi grupy o zaprezentowanie treści pytań i notatki, która na nie odpowiada wskazując na najważniejsze informacje zawarte w tekście.
Nauczyciel ocenia notatki grup i uzupełnia podczas prezentacji opisy.
Interaktywne materiały sprawdzające
Każdy materiał multimedialny jest powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
film edukacyjny „Wykonywanie napraw oraz przeróbek wyrobów złotniczych i jubilerskich” z ćwiczeniem 1 i 5.
e‑book „Naprawa oraz renowacja wyrobów złotniczych i jubilerskich” z ćwiczeniami 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9.
Przykładowe zastosowanie podczas lekcji:
Uczniowie podczas lekcji logują się za pomocą telefonów komórkowych na platformie Microsoft Teams i zostają podzieleni przez nauczyciela na kilka 3- osobowych zespołów.
Każda z grup otrzymuje dostęp do 9 pytań znajdujących się w interaktywnych materiałach sprawdzających.
Nauczyciel informuje grupy, że zadaniem każdej z nich będzie wykonanie 9 zadań.
Prowadzący zajęcia uprzedza, że za każde poprawne wykonanie zadania naliczane będą punkty dodatnie, a za złe wykonanie- punkty ujemne. Wygra ta grupa uczniów, która uzyska największą ilość punktów. Czas wykonania zadania to maksymalnie 30 minut.
Po upływie 30 minut grupy chwalą się rezultatami swojej pracy.
Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach podczas odpowiadania na pytania.
Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia i nagradza najlepszą grupę w dowolny sposób(ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika).
Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Film edukacyjny „Wykonywanie napraw oraz przeróbek wyrobów złotniczych i jubilerskich”
Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film edukacyjny, który przedstawia poszczególne etapy pracy złotnika- jubilera przy przeróbce pierścionka, a konkretnie wymianie oprawy kamienia.
Uczniowie podczas oglądania filmu sporządzają własne notatki.
Po zakończeniu oglądania nauczyciel rozmawia z uczniami na temat kolejności czynności wykonywanych przez złotnika- jubilera.
Uczniowie otrzymują też pytania na spostrzegawczość związane z obejrzaną grafiką, np.: Do czego służy palnik jubilerski?; Co to jest rondysta?; Od czego zależy ostateczny wygląd i trwałość pierścionka?
Prowadzący zajęcia rozdaje każdemu uczniowi komplet małych karteczek przedstawiających poszczególne etapy wymiany oprawy kamienia w pierścionku.
Przykładowy zestaw napisów umieszczonych na karteczkach mógłby wyglądać następująco: „Topienie materiału za pomocą palnika”; „Wyginanie starej oprawki”; „Zwijanie paska w oprawkę za pomocą kleszczy”; „Mierzenie grubości celem dopasowania do wymaganego kształtu za pomocą suwmiarki”; „Walcowanie, nadanie kształtu”; „Odlanie stopionego materiału we wstępną formę”; „Wyżarzanie( odpuszczanie materiału)Nadanie plastyczności po utwardzeniu mechanicznym”; „Studzenie cieczą”; „Wlutowanie oprawki”; „Zaznaczenie odpowiedniej długości potrzebnej do zwinięcia oprawki”; „Mycie z pomocą myjki ultradźwiękowej”; „Odcinanie potrzebnego fragmentu za pomocą nożyc do metalu”; „Ponowne wyżarzanie po zwinięciu”; „Lutowanie zwiniętej rurki w oprawkę”; „Precyzyjne nacięcie celem wyrównania przylegania ścianek”; „Nadawanie równego kształtu za pomocą kastownika”; „Odcinanie piłką nadmiaru materiału z wysokości”; Wstępne wygładzanie powierzchni gumką”; „Wypiłowywanie łapek w oprawce”; „Przymiar oprawy do szyny pierścionka”; „Szmerglowanie pierścionka za pomocą papieru ściernego”; „Zasadnicze frezowanie miejsca pod kamień”.
Karteczki nie są ponumerowane, a zadaniem uczniów jest ich ułożenie we właściwej kolejności w ciągu 15 minut.
Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.
Gdy kończą zadanie, ochotnicy odczytują napisy z karteczek ułożone według właściwej według nich kolejności.
Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów i przedstawia właściwą kolejność działań złotnika- jubilera przy wymianie oprawy kamienia w pierścionku.
Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.
E‑book „Naprawa oraz renowacja wyrobów złotniczych i jubilerskich”
Nauczyciel prezentuje na tablicy interaktywnej e‑materiał w postaci e‑booka. Wskazuje najważniejsze obszary tematyczne: wyposażenie pracowni złotniczej i jubilerskiej -podstawowe narzędzia jubilerskie,; podstawowe operacje jubilerskie; BHP w procesach produkcyjnych w pracowni złotniczej i jubilerskiej; zastosowanie narzędzi jubilerskich.
Każdy uczeń ma za zadanie wybrać sobie jeden obszar tematyczny e‑booka.
Następnie zapoznaje się z nim, tak aby na jego podstawie wykonać mapę myśli z najważniejszymi informacjami dotyczącymi zagadnień omawianych w danym dziale.
Uczniowie tworzą mapy myśli na podstawie e‑booka oraz wiadomości z Internetu.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o zaprezentowanie swojej mapy myśli.
Inni uczniowie w klasie uzupełniają hasła zawarte w danej mapie myśli. Ostatecznie poprawność wykonania mapy myśli zatwierdza nauczyciel.
Uczniowie wykonują notatkę zdjęciową z kolejnych map myśli utworzonych przez kolegów.
Gotowe mapy wieszają w widocznym miejscu w klasie – mogą one posłużyć jako materiał powtórkowy do sprawdzianu.
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują 9 zadań.
Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.
Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.
Praca uczniów poza zajęciami
Praca poza zajęciami ma charakter zarówno grupowy, jak i indywidualny. Uczniowie mają za zadanie ponowną analizę e‑materiałów oraz stworzenie prezentacji i notatek przy użyciu zaproponowanych poniżej form pracy.
Nowe technologie pozwalają na wykorzystanie różnych źródeł informacji, możliwość pracy w grupach i praktykę dzielenia się wiedzą – konsultacje między uczniami oraz tutoring rówieśniczy, kształtowanie kompetencji interpersonalnych i społecznych.
Zapewniają one dostępność repozytorium interaktywnych testów dających uczniowi lub słuchaczowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy, uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej stanowi doskonałą formę nauki. Umożliwiają ćwiczenia umiejętności niezbędnych do rozwiązywania zadań testowych i praktycznych na egzaminie potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie.
Praca indywidualna
Przed lekcją
Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z e‑materiałami: filmem edukacyjnym „Wykonywanie napraw oraz przeróbek wyrobów złotniczych i jubilerskich” oraz e- bookiem „Naprawa oraz renowacja wyrobów złotniczych i jubilerskich”. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym
Równocześnie przekazuje im zestaw pytań, które przygotował dla uczniów. Odpowiedzi na pytania te zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach, które przeprowadzają ucznia przez wiedzę niezbędną do przerabiania i naprawiania wyrobów złotniczych i jubilerskich.
Pytania te obejmują zagadnienia, które w postaci zadań są zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować zadanie na pytanie, na które uczeń musi znaleźć odpowiedź.
Po odpowiedzi na te pytania uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela np.: e‑mailem i przychodzi na lekcję przygotowany i gotowy do dalszych działań(zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce).
Podczas lekcji
Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.
Teraz uczeń zabiera się za realizację zadań praktycznych.
Nauczyciel daje mu 1 zadanie: Do twojego zakładu złotniczego został przyniesiony złoty pierścionek z uszkodzoną oprawą kamienia. Zaplanuj jego naprawę.
Uczeń planuje naprawę pierścionka, opisując kolejne etapy swojego działania.
Po zakończeniu planowania przedstawia swoje pomysły nauczycielowi.
Nauczyciel daje uczniom 2 zadanie: Nazwij narzędzia złotnicze i jubilerskie znajdujące się na otrzymanych zdjęciach. Wyjaśnij, jakie jest ich przeznaczenie.
Po wykonaniu zadania wybrani uczniowie przedstawiają swoje pomysły prowadzącemu zajęcia.
Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: co sprawiło ci trudności?, co wykonałeś bez problemu? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?
Praca w grupach
Przed lekcją
Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup i każdej z nich przydziela określony temat: wyposażenie pracowni złotniczej i jubilerskiej -podstawowe narzędzia jubilerskie,; podstawowe operacje jubilerskie; BHP w procesach produkcyjnych w pracowni złotniczej i jubilerskiej; zastosowanie narzędzi jubilerskich; kolejność czynności przy wymianie oprawy kamienia w pierścionku.
Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e- materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie go nauczycielowi.
Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.
Podczas lekcji
Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.
Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.
W przypadku pytań - nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.
Na podstawie wykonanych prac, grupy są odpowiednio oceniane.
Uczniowie notują pozyskane informacje.
Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: co sprawiło grupie trudności?, co grupy wykonały bez problemu? Na co zwróciłbyś uwagę, przygotowując prezentację następnym razem? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?
Wykorzystanie e‑materiału do indywidualizacji pracy z uczącymi się
E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.
Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Uczniowie mogą biernie oglądać film edukacyjny „Wykonywanie napraw oraz przeróbek wyrobów złotniczych i jubilerskich” oraz czytać e‑book „Naprawa oraz renowacja wyrobów złotniczych i jubilerskich”.
Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał od dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę „nigdy tak samo”, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.
Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.
Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Ważnym elementem przy pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych przy użyciu e‑materiału jest rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia i dopasowanie treści oraz formy materiału do możliwości psychofizycznych uczniów. Oznacza to w praktyce „prowadzenie” ucznia przez materiał poprzez zadawanie dodatkowych pytań i udzielaniu szczegółowych odpowiedzi lub w przypadku uczniów zdolnych - pozostawienie więcej swobody.
Ważnym aspektem pracy z materiałem będzie także przydzielanie zadań do pracy w małych grupach (parach), w których jedna osoba radzi sobie z opanowaniem materiału dobrze, ale dodatkowa rolą tego ucznia będzie wsparcie osoby, która potrzebuje dodatkowych wyjaśnień. W szczególnych przypadkach może taka osoba potrzebować wsparcia nauczyciela wspierającego, a jego zadania samodzielne mogą obejmować proste polecenia.
Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania uczenia się.
Nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów. E materiał umożliwia uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi pracę w odpowiednim dla nich tempie oraz powtarzanie materiału w dowolnym momencie. Każdy element dostępny jest przy użyciu klawiatury, a w filmie istnieje możliwość zatrzymania akcji i ruchu. Uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu. Uczniom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego i/lub dysleksją należy dać więcej czasu na wykonanie zadań, zwłaszcza pisemnych; nauczyciel powinien formułować jasne, krótkie polecenia i często je powtarzać; może je również sformułować w formie pisemnej i dać uczniom jako check listę do oznaczenia. Uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu powinni mieć jasno określone zadania i przydzielone obowiązki, tak aby czuli się potrzebni i odpowiedzialni. Należy zadbać o to, aby uczniowie z dysleksją, zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadań. W przypadku e‑booka uczniowie słabowidzący mogą poprosić kolegę/koleżankę o przeczytanie wybranego fragmentu e booka.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści