Bezpieczeństwo i higiena pracy w zawodzie kierowca mechanik
Eksploatacja środków transportu drogowego — Kierowca mechanik , Technik transportu drogowego
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu kierowca mechanik, technik transportu drogowegoWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu kierowca mechanik, technik transportu drogowego
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
Celem e‑materiału jest zapoznanie ucznia z głównymi zagadnieniami związanymi z kulturą bezpieczeństwa, którą powinni posiąść uczący się. Pozwoli to na wykonywanie zadań zawodowych zgodnie z obowiązującymi zasadami i regułami, w sposób niezagrażający zdrowiu i bezpieczeństwu samego kierowcy, jak również innych osób postronnych. W tym e‑materiale przedstawione są najczęściej spotykane i wykonywane zadania zawodowe Kierowcy mechanika/Technika transportu drogowego, które mają fundamentalny wpływ na bezpieczeństwo.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji
Eksploatacja środków transportu drogowego, którą wyodrębniono w zawodach Kierowca mechanik , Technik transportu drogowego
Cele kształcenia
Eksploatacja środków transportu drogowego
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:
ocena stanu technicznego środków transportu drogowego,
wykonywanie prac związanych z obsługą środków transportu drogowego,
wykonywanie prac związanych z przewozem drogowym rzeczy.
Pozwala nabywać kompetencje kluczowe:
w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
w zakresie wielojęzyczności,
matematyczne oraz te w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Bezpieczeństwo i higiena pracy
Uczeń:
1) posługuje się terminologią związaną z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią;
3) charakteryzuje prawa i obowiązki pracownika oraz pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy;
4) określa skutki oddziaływania czynników szkodliwych na organizm człowieka;
5) identyfikuje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych;
6) przestrzega przepisów prawa dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska występujących w transporcie;
7) organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii oraz przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;
8) stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych.
Podstawy transportu drogowego
Uczeń:
9) stosuje przepisy prawa dotyczące czasu pracy kierowcy;
11) stosuje przepisy prawa dotyczące użytkowania środków transportu;
Przygotowanie do kierowania pojazdami w zakresie niezbędnym do uzyskania prawa jazdy kategorii B, C oraz kwalifikacji wstępnej
Uczeń:
1) stosuje zasady i przepisy służące bezpiecznemu poruszaniu się pojazdem po drodze publicznej.
Obsługa środków transportu drogowego
Uczeń:
1) rozróżnia części maszyn, mechanizmów i urządzeń stosowanych w środkach transportu drogowego;
4) rozróżnia materiały konstrukcyjne i eksploatacyjne;
7) rozpoznaje instalacje oraz urządzenia elektryczne i elektroniczne stosowane w środkach transportu drogowego;
8) ocenia stan techniczny środków transportu drogowego;
9) sprawdza stan techniczny pojazdu przed wyjazdem.
Użytkowanie środków transportu drogowego
Uczeń:
2) przestrzega zasad rozmieszczania, mocowania oraz zabezpieczania przewożonych ładunków;
3) korzysta z urządzeń pomocniczych stosowanych w środkach transportu drogowego.
Kompetencje personalne i społeczne
Uczeń:
3) ponosi odpowiedzialność za podejmowane działania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które umożliwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.
Film instruktażowy (tutorial)
Przygotowanie miejsca pracy kierowcy mechanika
Film instruktażowy (tutorial)Przygotowanie miejsca pracy kierowcy mechanika
— to film prezentujący zadania i czynności zawodowe związane z przygotowaniem miejsca pracy kierowcy mechanika w różnego rodzaju kabinach pojazdów. Wskazuje również na zagrożenia związane z niedostosowaniem ergonomicznych warunków pracy w kabinie pojazdu (ograniczona widoczność, szybko postępujące zmęczenie na skutek nieergonomicznego ustawienia fotela kierowcy, niewłaściwego zasięgu kończyn do obsługi poszczególnych elementów kabiny (np. nadmierne prostowanie rąk na kierownicy, zbyt krótki zasięg nóg do pedałów przyspieszenia, hamulca i sprzęgła, ból karku na skutek odginania ciała przy źle ustawionym fotelu kierowcy, źle wyregulowane pasy bezpieczeństwa) i sposobach regulacji i dostosowywania wyposażenia (położenia fotela kierowcy do indywidualnych cech fizycznych, regulacja kierownicy, lusterek do indywidualnych cech kierowcy, rozmieszczenie oprzyrządowania: nawigacji, CB radia) oraz zorganizowanie i uporządkowanie dokumentacji przewozowej niezbędnej podczas kontroli drogowej.Gra „wcielanie się w rolę”
Bezpieczeństwo i higiena pracy w zawodzie kierowca mechanik
Gra „wcielanie się w rolę”Bezpieczeństwo i higiena pracy w zawodzie kierowca mechanik
— to gra „wcielanie się w rolę”, pozwalająca przyjmować uczniowi rolę kierowcy samochodu ciężarowego oraz kierowcy samochodu dostawczego. W tych rolach uczeń ma za zadanie przygotować miejsce pracy kierowcy oraz wykonanie poszczególnych czynności wpływających na bezpieczeństwo pracy kierowcy oraz innych uczestników (użytkowników drogi). Zawiera także elementy zaskoczenia, czyli niespodziewane sytuacje, które mogą się podczas pracy kierowcy wydarzyć.Wycieczka wirtualna
Organizowanie miejsca pracy kierowcy mechanika
Wycieczka wirtualnaOrganizowanie miejsca pracy kierowcy mechanika
— przedstawia miejsce pracy oraz sprzęt używany w pracy kierowcy mechanika. Prezentuje warunki pracy, warunki technologiczne oraz narzędzia występujące w rzeczywistości, dotyczące zawodu Kierowca mechanik. Pozwala zobaczyć narzędzia: CB radio, nawigacja, tachograf, narzędzia i urządzenia do obsługi i naprawy pojazdu, np. podnośnik, kliny pod koła, zestaw narzędzi monterskich, w tym m.in. klucze do kół, nasadowe, węże przyłączeniowe przyczepy/naczepy, narzędzia służące do mocowania ładunku, płynów eksploatacyjnych, np. oleju silnikowego, płynu do spryskiwaczy, płynu do układu chłodzenia silnika, materiałów eksploatacyjnych, np. różnych rodzajów żarówek stosowanych w pojazdach i ich dostosowywania/rozmieszczania w kabinie pojazdu. Dzięki wirtualnej wycieczce uczeń może poznać czynności niezbędne do właściwego i optymalnego zorganizowania miejsca pracy kierowcy mechanika (ustawienia foteli, kierownicy, lusterek zewnętrznych pojazdu, uruchamiania i wyłączania elementów wyposażenia dodatkowego kabiny, np. CB radia, nawigacji, telefonu z zestawem głośnomówiącym, obsługi codziennej pojazdu, obsługi zestawu pojazdów przed wyruszeniem w trasę).Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning
Bezpieczeństwo obsługiwania i użytkowania środków transportu
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learningBezpieczeństwo obsługiwania i użytkowania środków transportu
pozwala zaobserwować przestrzeń otaczającą środek transportu drogowego (parking, hala naprawcza, ulica, stacja paliw), odnaleźć informacje na temat miejsca w terenie/obiektu (stanowisko naprawcze, pobocze drogi) oraz generowanej postaci/osoby, w którą się wcielamy: kierowca, który będzie wykonywał usługę transportową.Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
Wprowadzenie
Przygotowanie miejsca pracy kierowcy mechanikaFilm instruktażowy (tutorial)
Przygotowania miejsca pracy w kabinie pojazduGra „wcielanie się w rolę”
Organizowanie miejsca pracy kierowcy mechanikaWycieczka wirtualna
Bezpieczeństwo obsługiwania i użytkowania środków transportuInteraktywne narzędzia typu scenario-based learning
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla uczącego się
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik transportu drogowego
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy w zawodzie kierowca mechanik.
Poniżej zamieszczone zostały propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiałów do pracy w grupach i w zespole klasowym oraz do samodzielnej pracy ucznia w klasie i poza zajęciami.
Praca uczniów podczas zajęć
Praca w grupach i zespole podczas zajęć
Film instruktażowy (tutorial) „Miejsce pracy kierowcy mechanika”
Nauczyciel wprowadza zagadnienie przygotowania pojazdu i dokumentów do jazdy.
Prezentuje fragment filmu dotyczący tej jego części.
Uczniowie uważnie oglądają fragment filmu i notują najważniejsze według nich informacje.
Po obejrzeniu materiału uczniowie sporządzają krótką notatkę na ten temat, która zawiera informacje o przygotowaniu pojazdu do jazdy, nieergonomicznej pozycji w pojeździe, sprawdzaniu stanu technicznego pojazdu oraz o błędach podczas podpinania zestawu (nauczyciel może rozszerzyć ten zakres w zależności od potrzeb o dalsze elementy filmu).
Nauczyciel dzieli klasę na dwie części i prosi o dobranie się w pary.
Uczniowie zasiadają w dwóch kręgach twarzą do partnera z pary.
Na sygnał nauczyciela uczeń w kręgu wewnętrznym referuje swojemu koledze, w ciągu minut, czego się dowiedział, przeglądając e‑materiał. Nie może w tym czasie używać własnych notatek.
Drugi uczeń (krąg zewnętrzny) uzupełnia swoje notatki, słuchając wypowiedzi kolegi. W przypadku zauważenia nieścisłości dopytuje lub wskazuje błąd.
Po ustalonym czasie nauczyciel prosi uczniów z zewnętrznego kręgu o przesunięcie się o dwa krzesła w prawo.
Teraz uczniowie z zewnętrznego kręgu referują, czego dowiedzieli się, przeglądając fragment filmu, a uczniowie z kręgu wewnętrznego uzupełniają własne notatki.
Nauczyciel przeprowadza kilka rund (). Jeśli zauważa, że uczniowie już nie notują podczas wypowiedzi kolegów — kończy proces.
Podsumowując działanie, nauczyciel dopytuje o dokładność notatek. Prosi o odczytanie z nich.
Finalnie nauczyciel prosi o refleksję nad ćwiczeniem, w której uwydatnia proces uczenia się poprzez uzupełnianie wiedzy pozyskanej od innych osób.
Gra „wcielanie się w rolę” „Bezpieczeństwo i higiena pracy w zawodzie kierowca mechanik”
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy (lub wielokrotność dwóch grup).
Każda z grup ma za zadanie zagrać w grę. W zależności od decyzji grupy będą wcielały się w pewnych momentach w różnych kierowców: samochodu ciężarowego oraz dostawczego. Nauczyciel wskazuje, która grupa pójdzie ścieżką , a która .
Uczniowie, realizując kolejne działania, zapoznają się z elementem treści teoretycznej i podejmują decyzje związane z zadaniem.
W trakcie gry na wspólnej kartce zapisują notatkę z jej przebiegu.
Zespoły podejmują decyzję synchronicznie (każdy zespół dochodzi do momentu podjęcia decyzji, decyduje i czeka na znak nauczyciela).
Po każdej decyzji nauczyciel daje znak do wymiany członków zespołu.
Jedna osoba z każdej grupy przechodzi do zespołu, który ma przydzieloną inną rolę zawodową (jeśli wcześniej należała do grupy, w której realizowano ścieżkę kierowcy ciężarówki, teraz przechodzi do zespołu „kierowcy samochodu dostawczego”).
Po wymianie członków grupy pozostała część grupy tłumaczy przybyłemu uczniowi, co takiego działo się w grze i jakie decyzje podjęto.
Cykl się powtarza aż do zakończenia gry. Za każdym razem jedna osoba opuszcza zespół (inna niż ta, która w trakcie gry do zespołu dołączyła, chyba że nie ma już takiej).
Nauczyciel po zakończonej grze prosi o zaprezentowanie notatki z gry.
Nauczyciel, podsumowując, prosi uczniów o informację zwrotną dotyczącą tego, czego uczniowie się nauczyli podczas tej „osobowej karuzeli”.
Wycieczka wirtualna „Organizowanie miejsca pracy kierowcy mechanika”
Nauczyciel prezentuje możliwości wirtualnej rzeczywistości (nawigację i opcje związane z kabiną i przestrzenią przed maską pojazdu).
Nauczyciel dzieli grupę na dwa zespoły.
Zadaniem każdego zespołu jest przygotowanie zestawu zagadek związanych z wirtualną rzeczywistością. Zagadki te polegają na tym, że uczniowie wskazują przestrzeń i jej szczegóły po to, aby dopytać o znajdujące się tam elementy kabiny. Przykładowa zagadka może wyglądać następującą: „Ten element w kabinie jest niezbędny do realizacji między innymi społecznych potrzeb kierowcy. Dzięki niemu czuje, że jest członkiem społeczności kierowców. Element ten charakteryzuje się czymś, co wygląda jak rurka, a może być potem razy dłuższe”. W tym przypadku chodzi o CB radio.
Grupy mają za zadanie przygotować takich zagadek, starając się zadbać o właściwe opisy przestrzeni .
Po przygotowaniu zagadek grupy naprzemiennie zadają je sobie.
Nauczyciel kontroluje proces, przyznając punkt właściwie rozpoznanemu elementowi kabiny oraz odpowiedzi na pytanie, do czego służy ten element oraz (jeśli dotyczy) jak go właściwie ustawić.
Podsumowując, nauczyciel prosi o zastanowienie się, jak wiele elementów znajduje się w kabinie kierowcy i przypomina, do czego służą i jak je odpowiednio ustawić, systematyzując wiedzę.
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning „Bezpieczeństwo obsługiwania i użytkowania środków transportu”
Nauczyciel dzieli klasę na grupy czteroosobowe.
Wszystkie grupy mają za zadanie zagrać każdym z modułów (łącznie pytań)
Grupa dzieli pomiędzy siebie role: pierwszy uczeń będzie grał w module pierwszym, drugi w module drugim, trzeci w module trzecim, a czwarty w czwartym.
Uczniowie kolejno przechodzą swoje moduły, analizując materiał i wykonując zadania w tym e‑materiale (po na moduł).
W trakcie wykonywania zadań przez pierwszego ucznia trzej pozostali tworzą notatkę, która pozwoliłaby im poprawnie wykonać zadania przeznaczone dla modułu kolegi właśnie realizującego swoją grę.
Kolejno drugi, trzeci i czwarty uczeń realizują moduły, a osoby obserwujące w grupie tworzą notatkę.
Teraz uczniowie w grupach porównują notatki z pracy z modułami.
Po zakończonym notowaniu wspólnie, w swojej grupie, przygotowują dodatkowe zadania do e‑materiału, naśladując formułę z gry, ale formułując zadania w inny sposób (dla każdego modułu po zadania wraz z opisem teoretycznym do tego zdania).
Przekazują swoje zadania (tylko zadania, bez rozwiązań) grupom kolejnym (wszystkim poza własną).
Grupy szukają w Internecie odpowiedzi na zadania, które otrzymali od kolegów.
Nauczyciel daje grupom na opracowanie zadań około dziesięciu minut.
Po umówionym czasie nauczyciel omawia z uczniami dodatkowe zadania.
Nauczyciel podsumowując, prosi uczniów o informację zwrotną dotyczącą tego, czego uczniowie się nauczyli.
Dodatkowo dopytuje o formę pracy, w której szukali odpowiedzi na inne zadania niż te w pracy z modułami.
Opisy modułów tematycznych:
Moduł — Prawa i obowiązki BHP (Uczeń zapozna się w nim z zagadnieniami dotyczącymi praw i obowiązków pracownika oraz pracodawcy w zakresie przepisów BHP i przeciwpożarowych)
Moduł — Zagrożenie zdrowia i życia, mienia i środowiska (Uczeń zapozna się w nim z zagadnieniami dotyczącymi zagrożeń oraz skutków oddziaływania czynników szkodliwych dla zdrowia i życia człowieka, środowiska, a także mienia, związane z wykonywaniem pracy.
Moduł — Ergonomia pracy (Uczeń zapozna się w nim z zagadnieniami dotyczącymi organizacji stanowiska pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii oraz przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska.
Moduł — Bezpieczeństwo obsługiwania i użytkowania środków transportu (Uczeń zapozna się w nim z zagadnieniami dotyczącymi zasad bezpieczeństwa pracy podczas obsługi codziennej pojazdu, bezpieczeństwa własnego oraz innych użytkowników drogi podczas kierowania pojazdem.)
Praca samodzielna ucznia podczas zajęć
Film instruktażowy (tutorial) „Miejsce pracy kierowcy mechanika”
Nauczyciel wprowadza zagadnienie zagrożeń związanych z pracą kierowcy oraz czynnikami niebezpiecznymi. Informuje, że film instruktażowy zawiera przykłady takich niebezpieczeństw.
Nauczyciel prosi uczniów o obejrzenie fragmentu filmu o niebezpieczeństwach w pracy kierowcy.
Uczniowie uważnie oglądają fragment filmu i samodzielnie notują informacje dotyczące czynników i zagrożeń.
Nauczyciel prosi uczniów o sporządzenie przykładowych niebezpieczeństw i czynników ryzyka dotyczących urazów mechanicznych oraz czynników fizycznych.
Teraz nauczyciel prosi o wymyślenie sposobów na uniknięcie tych zagrożeń i zapisanie ich w notatce.
Nauczyciel prosi o prezentację wybranych notatek.
Nauczyciel w razie potrzeby, jeśli opisy są niewłaściwe, udziela komentarza do błędnych wpisów.
Finalnie nagradza samodzielną pracę uczniów odpowiednimi ocenami lub pozytywnymi komentarzami.
Gra „wcielanie się w rolę” „Bezpieczeństwo i higiena pracy w zawodzie kierowca mechanik”
Nauczyciel przydziela uczniom role, które będą odgrywali (komu będą pomagali: kierowcy samochodu ciężarowego czy kierowcy samochodu dostawczego).
Podczas rozgrywki rysują grafem przebieg gry, wskazując zadania i decyzje podjęte przez siebie.
W notatce zawiera też informacje dla siebie, co z przekazywanych mikro komunikatów było najważniejsze (słowa, hasła).
Na podstawie notatki buduje dla siebie „fiszki”, na których w formie skrótowej zamieszcza te elementy, które wydają mu się istotne.
Podsumowując na prośbę nauczyciela, uczeń na zajęciach prezentuje pomysł swoich fiszek innym uczestnikom.
Wycieczka wirtualna „Organizowanie miejsca pracy kierowcy mechanika”
Nauczyciel prosi uczniów o samodzielną pracę z wirtualną wycieczką.
Działanie ucznia polega na zbudowaniu karty katalogowej elementów występujących w kabinie pojazdu (i przestrzeni , które podlegają regulacji i wpływają na komfort pracy kierowcy oraz instrukcji ich regulacji. Karta katalogowa ma zawierać nazwę, zdjęcie, zastosowanie i instrukcję regulacji.
Zdjęcia pozyskują poprzez zrzuty ekranu elementów z przestrzeni i zapisywanie ich jako zdjęcie.
Dodatkowo po określonym czasie nauczyciel może poprosić o odszukanie w internecie innych zdjęć i dodanie ich do swojego katalogu.
W zależności od umiejętności uczniów nauczyciel może poprosić o wykonanie prezentacji w programie komputerowym lub innej aplikacji.
Finalnie uczniowie prezentują swoje prace samodzielne.
Interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning „Bezpieczeństwo obsługiwania i użytkowania środków transportu”
Nauczyciel przyznaje dostęp uczniowi do gry.
Uczeń wybiera jeden z czterech modułów rozgrywki.
Zadaniem ucznia będzie samodzielne przejście zadań przydzielonych w module i wykonanie z nich krzyżówki. Analizując każde z zadań w pracy z modułem, ma stworzyć hasła do krzyżówki i opracować graficznie jej wygląd. Może do tego użyć generatora krzyżówek dostępnego w Internecie.
Ważne w jego pracy jest to, aby do każdej sytuacji, w której uczestniczył jako gracz w module, stworzył trzy hasła krzyżówki.
Przygotowaną krzyżówkę (podpisaną imieniem i nazwiskiem oraz nazwą modułu, jaką przyjął) przekazuje nauczycielowi, który, mieszając materiały od uczniów, rozdaje losowe krzyżówki uczniom (inne niż moduły, w których uczestniczyli).
Nowe zadanie w tym temacie to samodzielne rozwiązanie przez uczniów otrzymanej krzyżówki.
Nauczyciel nadzoruje proces rozwiązywania krzyżówek, ale ekspertami są jej autorzy. To oni w przypadku nieścisłości udzielają odpowiedzi. Nauczyciel jedynie zarządza procesem.
Podsumowując: nauczyciel na forum (na tablicy lub wyświetlając cyfrowy notes) zbiera informacje w postaci kluczowych haseł.
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić mikro dawki wiedzy. Dzięki zastosowaniu krótkich form uczniowie nie tylko sprawdzają się, ale także uczą się zagadnień, których wcześniej nie opanowali. Zadania sugerują również wagę zawartych w nim informacji. Nauczyciel po uprzednim sprawdzeniu może zasugerować uczniom, że są to fragmenty jednostek efektów kształcenia, czyli elementów, które są sprawdzane podczas egzaminu zawodowego związanego z daną kwalifikacją obejmującą te zagadnienia.
Każdy materiał multimedialny może być dedykowany do właściwego e‑materiału, po którym lub w trakcie którego można wykorzystać dane ćwiczenie.
I tak ćwiczenie — Podstawy BHP w zawodzie kierowcy (średniej trudności) oraz ćwiczenie — Czynności zawodowe kierowcy (łatwe) mogą być użyte do aktywizacji, powtórki lub sprawdzenia wiedzy związanej z filmem edukacyjnym.
W relacji z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning jest ćwiczenie , natomiast ćwiczenie trzecie łączy się tematycznie z wirtualną wycieczką lub grą „wcielanie się w rolę”
Całość materiału można podsumować ćwiczeniem „Obsługa środka transportu” zawierającym pytań z czasem minut.
Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają także zweryfikować samodzielnie przez ucznia poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu omawianych zagadnień.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych, pozwalając na przygotowanie się uczniów do realizacji tych zajęć.
Obszerność zagadnień powoduje, że nauczyciel może poprosić uczniów o utworzenie własnego słownika pojęć i słów, które znajdują się w e‑materiale, a których oni z różnych przyczyn nie znają (pomimo znajdującego się słownika zaprezentowanego przez autorów). Dzięki tej pracy uczeń będzie mógł wcześniej zapoznać się z fachowym słownictwem.
Daje to także możliwość takiego przeprowadzenia wstępu do tematu, w którym uczniowie zaprezentują pojęcia, których oni nie znają (słownik pojęć do e‑materiału może się w nich zawierać, ale należy zakładać, że wiele pojęć może być nieznanych ze względu na braki edukacyjne z poprzednich jednostek lekcyjnych).
Budowa wspólnego słownika podczas lekcji na podstawie pracy z pojęciami w domu (poza zajęciami) daje możliwość rozwijania uczniów w pracy samodzielnej (samodzielne zdobywanie wiedzy), autoanalizy (dowiadują, się czego nie wiedzą, a co już powinni wiedzieć przy rzetelnej nauce) oraz poczucia pracy grupowej (wspólny słownik w oparciu o jednostki, które go utworzyły).
Praca z uczniami z SPE i indywidualizacja pracy z uczniem
Ważnym elementem pracy z tym e‑materiałem jest zapewnienie uczniom tylu możliwości pracy z nim, aby mogli pracować w sposób odpowiadający ich stylom uczenia się, potrzebom fizycznym, zainteresowaniom i umiejętnościom, na przykład (poza np.: generowaniem historii i na jej podstawie uzupełnianym procedurom) wykonywanie zdań z lukami (o tym, jakie są zagrożenia związane z niedostosowaniem ergonomicznych warunków pracy w kabinie pojazdu) lub checklista, w której w pierwszej kolumnie zawarte są wszystkie zasady dotyczące przygotowania pojazdu do jazdy, a w kolejnych kolumnach zaznaczamy tylko te, które dotyczą konkretnego rodzaju pojazdu (ciężarowy/dostawczy). Kolumny mogą mieć wtedy nagłówki: działania przygotowawcze do jazdy pojazdu, samochody ciężarowe, samochody dostawcze.
Formy te są określane przez kryteria i efekty uczenia się, a także listy kontrolne i indywidualne wsparcie dla tych, którzy tego potrzebują w czasie planowania i realizacji z nimi zadań.
Dlatego zadaniem nauczyciela będzie zapewnienie komunikacji między uczniami i uczniem a sobą podczas pracy z oznaczeniami i miejscami ich mocowania (gotowość do wspólnej analizy i tłumaczenia) oraz zapewnienie zróżnicowanych sposobów działania dopasowanych do ucznia (które w tym miejscu trudno przewidzieć). Możliwości jest dużo. Począwszy od zmniejszania wymagania, poprzez wskazanie istotnych miejsc oznaczeń, po tworzenie historii, na podstawie których wykonuje się oznaczenia lub nagrywanie materiałów wideo — samouczków z zasadami oznaczania lub popularnymi błędami (na podstawie tego e‑materiału).
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści