Bezpieczeństwo i higiena pracy w zawodzie kierowca mechanik
Eksploatacja środków transportu drogowego — Kierowca mechanik , Technik transportu drogowego
Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na tematy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy w zawodzie kierowca mechanik. Wiedza ta pozwoli Ci na wykonywanie zadań zawodowych zgodnie z obowiązującymi zasadami i regułami, w sposób niezagrażający zdrowiu i bezpieczeństwu samego kierowcy, jak również innych osób postronnych.
Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:
Film instruktażowy (tutorial) Przygotowanie miejsca pracy kierowcy mechanika
Film instruktażowy (tutorial) Przygotowanie miejsca pracy kierowcy mechanika
— w którym poznasz zadania i czynności zawodowe związane z przygotowaniem miejsca pracy kierowcy mechanika w różnego rodzaju kabinach pojazdów oraz zagrożenia związane z niedostosowaniem ergonomicznych warunków pracy w kabinie pojazdu. Poznasz zasady obsługi poszczególnych elementów kabiny i sposoby regulacji i dostosowywania wyposażenia oraz zorganizowanie i uporządkowanie dokumentacji przewozowej niezbędnej podczas kontroli drogowej.
Gra „wcielanie się w rolę” Bezpieczeństwo i higiena pracy w zawodzie kierowca mechanik
Gra „wcielanie się w rolę” Bezpieczeństwo i higiena pracy w zawodzie kierowca mechanik
— to gra „wcielanie się w rolę”. Dzięki niej przyjmiesz rolę kierowcy samochodu ciężarowego lub kierowcy samochodu dostawczego. W tych rolach Twoim zadaniem będzie przygotowanie miejsca pracy kierowcy oraz wykonanie poszczególnych czynności wpływających na bezpieczeństwo pracy kierowcy oraz innych uczestników (użytkowników drogi). Będą też elementy zaskoczenia, czyli niespodziewane sytuacje, które mogą Ci się wydarzyć podczas pracy jako kierowca.
Wycieczka wirtualna Bezpieczeństwo i higiena pracy w zawodzie kierowca mechanik
Wycieczka wirtualna Bezpieczeństwo i higiena pracy w zawodzie kierowca mechanik
— zwizualizuje Ci, poprzez komputerową wersję, warunki oraz narzędzia Twojej pracy występujące w rzeczywistości. Dzięki możesz poznać czynności niezbędne do właściwego i optymalnego zorganizowania miejsca pracy kierowcy mechanika (ustawienia foteli, kierownicy, lusterek zewnętrznych pojazdu, uruchamiania i wyłączania elementów wyposażenia dodatkowego kabiny, np. CB radia, nawigacji, telefonu z zestawem głośnomówiącym, obsługi codziennej pojazdu, obsługi zestawu pojazdów przed wyruszeniem w trasę), a także wykonywania prostych operacji technologicznych (regulacja siedziska, oczyszczanie pola widzenia kierowcy (szyby), ustawiania lusterek zewnętrznych, czynności obsługi codziennej pojazdu lub zestawu pojazdów).
Interkatywne narzędzia typu scenario‑based learning Bezpieczeństwo obsługiwania i użytkowania środków transportu
Interkatywne narzędzia typu scenario‑based learning Bezpieczeństwo obsługiwania i użytkowania środków transportu
pozwala sprawdzić Twoją wiedzę z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy w zawodzie kierowca mechanik.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
Wprowadzenie
Przygotowanie miejsca pracy kierowcy mechanikaFilm instruktażowy (tutorial)
Przygotowania miejsca pracy w kabinie pojazduGra „wcielanie się w rolę”
Organizowanie miejsca pracy kierowcy mechanikaWycieczka wirtualna
Bezpieczeństwo obsługiwania i użytkowania środków transportuInteraktywne narzędzia typu scenario-based learning
Interaktywne materiały sprawdzające
Słownik pojęć dla e-materiału
Przewodnik dla nauczyciela
Netografia i bibliografia
Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają Ci pomóc w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodach kierowca mechanik lub technik transportu drogowego.
W skład multimediów wchodzą film instruktażowy (tutorial), gra „wcielanie się w rolę”, wycieczka wirtualna oraz interaktywne narzędzia typu scenario‑based learning. Przybliżają one wiadomości z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy w zawodzie kierowca mechanik.
Interaktywne materiały sprawdzające umożliwią Ci samodzielne sprawdzenie poziomu wiedzy oraz przyswojenie informacji zawartych w materiałach. Ponadto każde ćwiczenie posiada informację zwrotną, dzięki której dowiesz się, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić. Wykorzystaj ćwiczenia podczas uczenia się. Każde ćwiczenie z interaktywnych materiałów sprawdzających może być dedykowane do właściwego e‑materiału, po którym, lub w trakcie którego, można wykorzystać dane ćwiczenie.
I tak ćwiczenie — Podstawy BHP w zawodzie kierowcy (średniej trudności) oraz ćwiczenie — Czynności zawodowe kierowcy (łatwe) możesz użyć do aktywizacji, powtórki lub sprawdzenia wiedzy związanej z filmem edukacyjnym.
W relacji z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning jest ćwiczenie , natomiast ćwiczenie łączy się tematycznie z wirtualną wycieczką lub grą „wcielanie się w rolę”
Całość materiału możesz podsumować ćwiczeniem „Obsługa środka transportu” zawierającym pytań z czasem minut.
Przykładowa ścieżka
Bardzo dużo materiału powoduje, że musisz podejść do niego w sposób planowy i realizować ten plan systematycznie. Nie będąc komputerem, będziesz uczył się i dużą część zapominał, dlatego bardzo ważne jest powtarzanie materiału.
Dlatego mój pomysł na ścieżkę nauczenia się tego materiału może być następujący:
Obejrzyj film edukacyjny „Miejsce pracy kierowcy mechanika”. Warto jest co chwilę się zatrzymać i zrobić notatki o danym fragmencie.
Zapoznaj się z wycieczką wirtualną — teraz już będziesz wiedział, z czym będziesz miał do czynienia (poznasz dokładnie kabinę kierowcy i inne ważne przestrzenie).
Zapoznaj się z modułami z interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning. To dużo pracy, bo w module dowiesz się o prawach i obowiązkach pracownika oraz pracodawcy w zakresie przepisów BHP i przeciwpożarowych, moduł przybliży Ci zagrożenia oraz skutki oddziaływania czynników szkodliwych dla zdrowia i życia człowieka, środowiska, a także mienia, związane z wykonywaniem pracy. Moduł wskaże Ci, jak organizować stanowisko własnej pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii oraz przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska, a moduł przybliży Ci zasady bezpieczeństwa pracy podczas obsługi codziennej pojazdu, bezpieczeństwa własnego oraz innych użytkowników drogi podczas kierowania pojazdem. Wiele pracy przed Tobą — warto to dobrze rozplanować w czasie.
Zagraj w grę „wcielanie się w rolę”. To właśnie wcielanie się w kierowcę pojazdu ciężarowego lub dostawczego pozwoli Ci „skonsolidować” wiedzę i ją łatwo powtórzyć.
W trakcie tych działań warto, abyś realizował krótkie ćwiczenia w zależności od materiału. Nie zapomnij o zdobywaniu swojego profesjonalnego słownictwa (ze słownika pojęć e‑materiału lub własnego słowniczka, który możesz tworzyć).
Podsumowując swoją naukę, wróć do filmu edukacyjnego. Wiele z tym informacji będziesz już rozpoznawał lub znał. Te, których nie znasz — powinieneś się teraz nauczyć.
Ostatni punkt to sprawdzenie się ćwiczeniem pierwszym. Masz na to aż minut. Jeśli to za dużo czasu wymyśl swoje pytania.
Na co powinieneś zwrócić uwagę?
Pracuj zespołowo. Jeśli czegoś nie rozumiesz, pomoc kolegi lub nauczyciela może stać się niezbędna. Może jedna prosta podpowiedź kogoś, kto już to zrozumiał, pomoże Ci pójść dalej w opanowaniu tego materiału.
Wirtualna rzeczywistość daje obraz wygenerowany, ale też daje Ci możliwość odnalezienia podobnych obrazów lub filmów pokazujących różne kabiny samochodów w internecie. Skorzystaj z przykładów , ale szukaj też w internecie innych.
Korzystaj ze słownika pojęć, jeśli czegoś nie wiesz. Zrozum, by zapamiętać. Inaczej będziesz uczył się tylko na pamięć.
W słowniku pojęć dla e‑materiału zawarte są pojęcia, które warto znać, abyś wyrażał się profesjonalnie. Jako specjalista powinieneś znać materiał i odpowiednio wyrażać się za pomocą specjalistycznego słownictwa.
Spróbuj tak dobrać swoją ścieżkę uczenia się, aby zaczynać od materiałów ogólnych, przechodząc do szczegółów lub materiałów trudniejszych, żeby łatwiejsze realizować, gdy spadnie Ci motywacja. Ustalenie planu zależy od znajomości zawartości e‑materiału. Może w takim razie warto wrócić do początku tego tekstu i jeszcze raz zapoznać się ze strukturą materiału, a potem odpowiednio zaprojektuj proces uczenia się. Oszczędzisz wtedy dużo więcej czasu, który poświęcisz nie na „uczenie się” (proces ciągły), ale na nauczenie się (proces zakończony wymagający tylko przypomnienia sobie co jakiś czas, jeśli zapomniesz).
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści