Maszynoznawstwo i budowa maszyn w energetyce
ELE.07. Montaż, uruchamianie oraz eksploatacja instalacji i jednostek wytwórczych w systemach energetycznych – Technik energetyk 311307
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik energetykWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik energetyk
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik energetyk 311307. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – celów kształcenia: montowanie i uruchamianie urządzeń do wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej; wykonywanie konserwacji oraz przeglądów instalacji i urządzeń do wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej; wykonywanie pomiarów parametrów instalacji i urządzeń do wytwarzania energii elektrycznej i cieplnej.
Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia
ELE.07.2. Podstawy energetyki:
Uczeń:
1. charakteryzuje układy elektryc:zne elektrowni, linii przesyłowych oraz stacji elektroenergetycznych;
4. charakteryzuje rodzaje źródeł energii konwencjonalnej i niekonwencjonalnej;
5. charakteryzuje procesy wytwarzania energii elektrycznej, mechanicznej i cieplnej;
7. stosuje prawa z zakresu mechaniki płynów oraz termodynamiki;
11. sporządza schematy ideowe i montażowe układów elektrycznych niskiego i wysokiego napięcia.
ELE.07.3. Montaż i rozruch instalacji i urządzeń do wytwarzania energii elektrycznej:
Uczeń:
1. charakteryzuje konwencjonalne i niekonwencjonalne źródła energii elektrycznej;
3. charakteryzuje różne rodzaje elektrowni;
4. charakteryzuje procesy wytwarzania energii elektrycznej w zależności od nośnika;
5. charakteryzuje urządzenia elektryczne uczestniczące w procesie wytwarzania energii elektrycznej;
6. charakteryzuje układy elektryczne w różnych rodzajach elektrowni.
ELE.07.4. Montaż i rozruch instalacji i urządzeń do wytwarzania energii cieplnej:
Uczeń:
1. charakteryzuje konwencjonalne i jądrowe źródła ciepła;
2. charakteryzuje odnawialne źródła ciepła;
3. charakteryzuje proces wytwarzania energii cieplnej z różnych źródeł energii;
4. charakteryzuje budowę i zasadę działania ciepłowni i elektrociepłowni;
5. charakteryzuje urządzenia wytwarzające energię cieplną;
6. charakteryzuje rodzaje instalacji i urządzeń do wytwarzania energii cieplnej.
ELE.07.5. Eksploatacja instalacji i urządzeń do wytwarzania energii elektrycznej:
Uczeń:
7. kontroluje parametry instalacji i urządzeń do wytwarzania energii elektrycznej.
ELE.07.6. Eksploatacja instalacji i urządzeń do wytwarzania energii cieplnej:
Uczeń:
7. monitoruje pracę układów i przyrządów kontrolno‑pomiarowych nieelektrycznych instalacji i urządzeń do wytwarzania energii cieplnej.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Maszynoznawstwo i budowa maszyn w energetyce pt. Kompendium energetyki”„Maszynoznawstwo i budowa maszyn w energetyce pt. Kompendium energetyki” to e‑book, zawierający grupy e‑booków w zakresach: kotłownia, oczyszczanie spalin i redukcja emisji, maszynownia parowa, generator z układem wzbudzenia i chłodzenia, układ elektryczny, gospodarka wodno‑ściekowa, gospodarka paliwami stałymi, gospodarka paliwami ciekłymi. Zasób „Maszynoznawstwo i budowa maszyn w energetyce”„Maszynoznawstwo i budowa maszyn w energetyce” to animacja 3D, która szczegółowo przedstawia kocioł pyłowy i jego rolę w instalacji węglowej, czyli jeden z kotłów opisanych w e‑materiale „Kompletny zestaw e‑book z zakresu maszynoznawstwa i budowy maszyn w energetyce. Kompendium energetyki”.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności. Można je potraktować jako pracę domową – utrwali to wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień i przygotuje do pytań na pisemnym egzaminie zawodowym.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału objaśnia specjalistyczne słownictwo używane w e‑materiał.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑materiał do samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia to wykaz źródeł, na bazie których został opracowany e‑materiał i z których można korzystać, przygotowując się do egzaminu zawodowego.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik energetyk
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie podstawowych informacji z dziedziny energetyki.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
E‑book „Maszynoznawstwo i budowa maszyn w energetyce pt. Kompendium energetyki”
Praca indywidualna i całego zespołu klasowego
Uczniowie zapoznają się z zawartością e‑booka i przygotowują po dwa pytania do ogólnoklasowego quizu na temat Budowa maszyn w energetyce. Propozycje są zbierane do urny i weryfikowane przez chętną/wybraną osobę w celu usunięcia powtarzających się pytań. Ustalane są reguły gry:
obowiązuje zasada „kto pierwszy, ten lepszy”;
za każdą poprawną odpowiedź uczestnik otrzymuje 2 punkty;
za poprawienie osoby, która udzieliła błędnej odpowiedzi, uczestnik otrzymuje 1 punkt;
punktację zliczają trzy osoby wybrane do komisji skrutacyjnej.
Rozpoczyna się quiz: chętna/wybrana osoba lub nauczyciel odczytuje pytania, a uczniowie zgłaszają się do odpowiedzi. Gra kończy się po wyznaczonym czasie lub po wyczerpaniu puli pytań. Osoby, które otrzymały największą liczbę punktów, mogą zostać nagrodzone ocenami za aktywność.
Animacja 3D „Maszynoznawstwo i budowa maszyn w energetyce”
Praca indywidualna i praca w parach
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z multimedium i zapisują minimum pięć pytań dotyczących jego treści. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają i odpowiadają na pytania sformułowane podczas pracy z animacją.
Następnie dzielą się swoimi spostrzeżeniami, które pytania były dla nich trudne, na które nie udało im się odpowiedzieć. Zespół klasowy wspólnie formułuje na nie odpowiedzi.
Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi naprowadza ucznia pytaniami na właściwy tor myślenia.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.
E‑book „Maszynoznawstwo i budowa maszyn w energetyce pt. Kompendium energetyki”
Praca indywidualna
Uczniowie na podstawie multimedium wykonują notatki metodą sketchnotingu. Mogą one dotyczyć całego materiału lub poszczególnych fragmentów. Następnie umieszczają efekty swojej pracy na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej w formie zdjęć lub w formacie PDF. Notatki można wyświetlić na tablicy multimedialnej i wykorzystać na zajęciach jako podsumowanie omawianego materiału.
Animacja 3D „Maszynoznawstwo i budowa maszyn w energetyce”
Praca w parach
Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę, wymieniając się pytaniami i odpowiedziami do animacji. Efekty pracy przedstawiają na forum klasy.
Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.
E‑book:
uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z głosu lektora.
podczas pracy uczniów w grupach należy wziąć pod uwagę fakt, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z e‑bookiem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu) w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;
uczniowie z dysleksją nie powinni być obarczani zadaniami polegającymi na zapisywaniu długich fragmentów tekstu, należy im raczej wyznaczyć zadania polegające na rysowaniu (np. sketchnoting), riserczu lub porządkowaniu dokumentacji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania i zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zebrać przygotowane do quizu pytania, a następnie je losować, co pozwoli im rozładować napięcie, a także skupić się na zadaniu; poza tym mogą wejść w skład komisji liczącej punkty: będą skupieni na wypowiedziach innych osób, aby przyznać odpowiednią liczbę punktów, ale nie będą zmuszeni do samodzielnego wystąpienia;
podczas pracy w grupach uczniowie ze spektrum autyzmu powinni mieć jasno określone zadania, tak aby nie doprowadzić do elementów chaosu;
uczniowie zdolni mogą na podstawie multimediów i innych dostępnych materiałów źródłowych przygotować prezentację multimedialną, np. dlaczego wentylacja mieszkania jest bardzo ważna.
Animacja 3D:
przy analizie animacji 3D należy zadbać o to, aby uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadania;
uczniowie z dysleksją i trudnościami z koncentracją mogą zapoznawać się z animacją we własnym tempie.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);
OS X lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji ;
Firefox w wersji ;
Safari w wersji ;
Opera w wersji ;
Microsoft Edge w wersji ;
Internet Explorer w wersji .
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser , szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

