E-materiały do kształcenia zawodowego

Montaż zbrojenia oraz układania zbrojenia w deskowaniu lub formie

BUD.01. Montaż zbrojenia oraz układania zbrojenia w deskowaniu lub formie - Wykonywanie robót zbrojarskich i betoniarskich 711402

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

1
s

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu betoniarz‑zbrojarzWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu betoniarz‑zbrojarz

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: betoniarz‑zbrojarz 711402. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.01. Wykonywanie robót zbrojarskich i betoniarskich.

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji BUD.01. Wykonywanie robót zbrojarskich i betoniarskich: przygotowywanie i montaż zbrojenia oraz układanie zbrojenia w deskowaniu lub formie.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia:

BUD.01.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

Uczeń:

  • organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska;

  • stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych;

  • stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska na stanowisku pracy.

BUD.01.2. Podstawy budownictwa

Uczeń:

  • charakteryzuje rodzaje i elementy obiektów budowlanych;

  • rozróżnia wyroby budowlane, określa ich zastosowanie i zasady składowania;

  • rozróżnia środki transportu stosowane w budownictwie.

BUD.01.3. Przygotowanie i montaż siatek i szkieletów zbrojenia

Uczeń:

  • posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami dotyczącymi przygotowania prętów zbrojeniowych i ich montażu w siatki i szkielety zbrojenia;

  • stosuje zasady przedmiaru robót związanych z przygotowaniem i montażem siatek i szkieletów zbrojenia;

  • dobiera stal zbrojeniową, materiały pomocnicze, narzędzia i sprzęt do wykonywania robót zbrojarskich;

  • wykonuje cięcie i gięcie prętów zbrojeniowych;

  • ocenia jakość wykonanych przez siebie robót zbrojarskich związanych z przygotowaniem i montażem siatek i szkieletów zbrojenia.

BUD.01.4. Transport, układanie i montaż zbrojenia w deskowaniach i formach.

Uczeń:

  • posługuje się dokumentacją projektową, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót budowlanych, normami, katalogami oraz instrukcjami dotyczącymi układania oraz montażu zbrojenia w deskowaniach i formach;

  • dobiera środki transportu prętów zbrojeniowych, siatek i szkieletów zbrojenia do miejsca ułożenia;

  • dobiera narzędzia i sprzęt do montażu zbrojenia w deskowaniach i formach;

  • układa pręty zbrojeniowe, siatki i szkielety zbrojenia w deskowaniach i formach;

  • wykonuje połączenia prętów zbrojeniowych, siatek i szkieletów zbrojenia w deskowaniach oraz formach;

  • ocenia jakość układania i montażu zbrojenia w deskowaniach i formach.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje obywatelskie,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Struktura e‑zasobu

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu wykonywania robót zbrojarskich i betoniarskich.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.

2. Materiały multimedialne

To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy. Materiał Montaż zbrojenia oraz układania zbrojenia w deskowaniu lub formie składa się z czterech materiałów multimedialnych:

Ciekawa fabuła i świetny scenariusz, z którego uczeń dowie się, czym zajmuje się betoniarz‑zbrojarz, jakie powinien mieć kompetencje i kwalifikacje, a także zobaczy go przy pracy, czyli np. podczas montażu zbrojenia stropu.

To krótkie, acz niezwykle interesujące scenki przedstawiające przygotowywanie i montaż zbrojenia oraz układania zbrojenia w deskowaniu lub formie.

Przedstawia rozmieszczenie prętów w zbrojeniu belki żelbetowej.

To świetnie wykonane zdjęcia, które przedstawiają składowanie: prętów zbrojeniowych w hurtowniach budowlanych, zbrojenia w kręgach w hurtowniach budowlanych, prętów zbrojeniowych i elementów zbrojenia na budowie, sprzęt, urządzenia do transportu zbrojenia, transport prętów zbrojeniowych, a także transport gotowego zbrojenia na budowie.

3. Obudowa dydaktyczna
  • Interaktywne materiały sprawdzająceDzE51my5EInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki interesującym formom (quizy, puzzle, krzyżówki) – uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu zasad działania narzędzi i sprzętu do cięcia stali zbrojeniowej, organizacji stanowiska pracy i wykonania cięcia i gięcia prętów zbrojeniowych.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDyUey4PyUSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaDQ1BccCcAPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDDyE4XVkvPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD24ew5CWnNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDg0hpuTsqInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu betoniarz‑zbrojarz

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu betoniarz‑zbrojarz

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z zasadami wykonywania robót zbrojarskich i betoniarskich. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Film instruktażowy (tutorial)

Praca indywidualna

Uczniowie oglądają film. Ich zadaniem będzie napisanie autorskiego scenariusza, dotyczącego montażu zbrojenia stropu: rozpisanie ról dla kilku aktorów, określenie miejsca i czasu akcji, przypisanie odpowiednich rekwizytów i wskazówek dla montażysty. Uczniowie prezentują scenariusze i wybierają najbardziej atrakcyjny.

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie, wybrawszy najlepszy scenariusz, przechodzą do fazy realizacji filmu. Wybierają reżysera, aktorów pierwszo- i drugoplanowych, montażystów, kostiumy, określają miejsce i czas akcji, a w końcu przystępują do nagrania prawdziwego filmu. Istotne jest, aby każdy uczeń był zaangażowany i aby film ujrzał światło dzienne. Podsumowaniem pracy uczniów będzie prezentacja filmu oraz rozmowa na temat, jakie informacje na temat układania zbrojenia zostały utrwalone w toku pracy nad filmem.

Sekwencje filmowe

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie oglądają sekwencje filmowe, związane z przygotowywaniem i montażem zbrojenia oraz układania zbrojenia w deskowaniu lub formie. Nauczyciel, wprowadzając w temat i realizację lekcji, rozmawia z uczniami o piktogramach: czym są, jakie mają cechy konstytutywne. Ustalane są kryteria, jakimi powinien cechować się „dobry piktogram”, czyli: prostotą, czytelnością wszystkich elementów, jednoznacznością wypowiedzi, uniwersalnym charakterem. Podczas fazy realizacji nauczyciel zapisuje na tablicy: sekwencja 1, sekwencja 2 etc., uczniowie zaś przyczepiają obok napisu przygotowane wcześniej piktogramy nawiązujące do sekwencji. Prace poddawane są dyskusji całego zespołu klasowego i oceniane według wyznaczonych wyżej kryteriów.

Wizualizacja 3D

Praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Uczniowie zostają poproszeni o zapoznanie się w domu z wizualizacją, a następnie przygotowanie i przyniesienie na zajęcia fotografii, które korespondują z materiałem, czyli z układaniem zbrojenia belki żelbetowej; mogą to być ilustracje wycięte z gazet i czasopism. Podczas zajęć uczniowie tworzą jeden klasowy fotoreportaż ze zrealizowanego projektu (nauczyciel wyjaśnia, czym jest fotoreportaż), opatrując zdjęcia stosownym komentarzem.

Praca w grupach

Uczniowie, po zapoznaniu się z wizualizacją, zostają podzieleni na sześcioosobowe grupy. W czasie sześciu minut grupa formułuje pytanie korespondujące z materiałem, odpowiada na nie, wysuwa wnioski. Po upływie wyznaczonego czasu przedstawiciele grup prezentują efekty pracy swoim koleżankom i kolegom.

Metoda ta, zwana „Rojem pszczół” (z powodu gwaru, który powstaje w grupach), rozwija umiejętność skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia oraz przygotowuje do wystąpień publicznych.

Galeria zdjęć

Praca całego zespołu klasowego

Nauczyciel wyświetla galerię (składowanie i transport zbrojenia). Następnie proponuje uczniom zabawę w „Jeden z dziesięciu”. Dziesięcioro uczniów wciela się w rolę graczy. Pozostali uczniowie naradzają się i przygotowują pulę pytań wraz z odpowiedziami dotyczącymi zagadnień i problemów, które zostały przedstawione w galerii. Pytania nie mogą się powtarzać, powinny być też poprawnie sformułowane (nad ich zasadnością i poprawnością czuwa nauczyciel). Uczestnicy mają prawo do jednej błędnej odpowiedzi, druga oznacza koniec zabawy.

Praca w grupach

Uczniowie, po zapoznaniu się z galerią, są poproszeni o podzielenie się na grupy. Nauczyciel rozdaje każdej grupie „Alfabetyczne Lotto” – tabelę z literami alfabetu zamieszczonymi w pojedynczych kolumnach. Zadaniem uczniów będzie wypełnienie w określonym czasie jak największej liczby pól, przy czym pojawiające się tam nazwy powinny korespondować z galerią. Po zakończonej grze uczniowie przedstawiają swoje wyniki na forum klasy.

Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć, dzięki któremu będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Film, sekwencje filmowe, wizualizacja 2D/3D oraz galeria zdjęć stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.

Po zapoznaniu się z filmem uczeń może zrobić scenariusz gry planszowej, opartej na tym materiale, po obejrzeniu sekwencji filmowych uczeń może zrobić krzyżówkę opartą na słowach kluczowych zawartych w multimedium. Po obejrzeniu wizualizacji uczeń może wykreować mapę myśli. Galeria może być pretekstem do przeprowadzenia wywiadu z betoniarzem‑zbrojarzem, który zostanie udostępniony koleżankom i kolegom.

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Film edukacyjny

Film zawiera podpisy, z których mogą skorzystać wszyscy uczniowie, także słabosłyszący;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą odtwarzać film kilkukrotnie, pauzować; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zaproponować autorskie scenariusze realizujące tematy poruszane w filmie;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.

Sekwencje filmowe

Uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do sekwencji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z pojedynczymi sekwencjami, robiąc pomiędzy ich odtwarzaniem dłuższe przerwy; zminimalizuje to ryzyko dekoncentracji i demotywacji;

uczniowie zdolni mogą przygotować i poprowadzić debatę dotyczącą pracy betoniarza‑zbrojarza (czy ma ona przyszłość?);

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą, po obejrzeniu sekwencji, tworzyć mapę myśli.

Wizualizacja 3D

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć własną, uproszczoną wizualizację, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję ekspertów i moderatorów dyskusji;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą przygotować samodzielnie bądź notatki w formie fiszek.

Galeria zdjęć

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć własną, uproszczoną galerię, co pomoże im skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję ekspertów i moderatorów dyskusji;

uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą przygotować samodzielnie bądź w niewielkich grupach mapę myśli.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści