Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Wykorzystanie środowiska lokalnego w organizacji wsparcia osoby starszej/podopiecznej

SPO.02. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie starszej - Opiekun osoby starszej 341202

SPO.05. Świadczenie usług opiekuńczych - Opiekunka środowiskowa 341204

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Marta Polanowska

Konsultant przewodnika: Bożena Fałkowicz

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Wykorzystanie środowiska lokalnego w organizacji wsparcia osoby starszej/podopiecznej

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Opiekun osoby starszej 341202
Opiekunka środowiskowa 341204

Kod i nazwa kwalifikacji

SPO.02. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie starszej
SPO.05. Świadczenie usług opiekuńczych

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

SPO.02.4. Współpraca z podmiotami działającymi na rzecz osoby starszej.
SPO.05.3. Organizowanie prac opiekuńczych.
SPO.05.4. Wykonywanie czynności opiekuńczych i pielęgnacyjnych.
SPO.05.6. Aktywizowanie osoby podopiecznej do samodzielności życiowej.

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

SPO.02.4.1) opracowuje plan pomocy, wsparcia i opieki długoterminowej dla osoby starszej:
SPO.02.4.1)1) analizuje informacje dotyczące środowiska osoby starszej, prowadzi obserwację osoby starszej;
SPO.02.4.1)2) interpretuje zgromadzone dane o osobie starszej;
SPO.02.4.1)3) sporządza listę działań wspierających osobę starszą i harmonogram opieki długoterminowej.

SPO.02.4.2) współpracuje z osobami z otoczenia osoby starszej:
SPO.02.4.2)1) rozpoznaje sytuację lokalną osoby starszej;
SPO.02.4.2)2) wskazuje możliwości współpracy z otoczeniem osoby starszej;
SPO.02.4.2)3) mobilizuje osoby z otoczenia do współpracy na rzecz osoby starszej.

SPO.02.4.3) organizuje pomoc instytucji wsparcia społecznego działających na rzecz osoby starszej:
SPO.02.4.3)1) wymienia instytucje wsparcia społecznego na rzecz osoby starszej;
SPO.02.4.3)2) opisuje zasady korzystania ze wsparcia społecznego;
SPO.02.4.3)3) dobiera formy pomocy instytucji wsparcia społecznego.

SPO.02.4.4) organizuje środowiskowe grupy wsparcia na rzecz osoby starszej:
SPO.02.4.4)1) wyjaśnia zasady funkcjonowania grup wsparcia;
SPO.02.4.4)2) dobiera rodzaje wsparcia do potrzeb osoby starszej;
SPO.02.4.4)3) opisuje zasady wolontariatu;
SPO.02.4.4)4) wskazuje zakres działań wolontariuszy.

SPO.02.4.5) organizuje pomoc materialną na rzecz osoby starszej we współpracy z ośrodkiem pomocy społecznej:
SPO.02.4.5)1) rozpoznaje sytuację materialną osoby starszej;
SPO.02.4.5)2) opisuje rodzaje pomocy dla osoby starszej;
SPO.02.4.5)3) planuje uzyskanie pomocy finansowej na rzecz osoby starszej;
SPO.02.4.5)4) sporządza dokumentację w celu uzyskania pomocy osobie starszej.

SPO.02.4) 7) motywuje rodzinę i lokalne środowisko społeczne do działania na rzecz osoby starszej.
SPO.02.4.7)3) prowadzi działania integrujące osobę starszą z osobami z najbliższego otoczenia.

SPO.02.4.9) współpracuje z organizacjami pozarządowymi w zakresie udzielania pomocy osobie starszej.
SPO.02.4.9)1) wskazuje organizacje pozarządowe zajmujące się pomocą osobie starszej.

SPO.05.3.10) organizuje wsparcie na rzecz osoby podopiecznej i współpracuje z jej środowiskiem:
SPO.05.3.10)1) ocenia możliwości wsparcia osoby podopiecznej w środowisku lokalnym;
SPO.05.3.10)2) wskazuje możliwości wsparcia osoby podopiecznej ze strony środowiska lokalnego;
SPO.05.3.10)3) współdziała z innymi osobami, organizacjami i instytucjami, realizując wsparcie na rzecz osoby podopiecznej;
SPO.05.3.10)4) opisuje zasady współpracy z instytucjami i organizacjami społecznymi na rzecz osoby podopiecznej.

SPO.05.4.8) pomaga osobie podopiecznej w korzystaniu ze świadczeń opieki zdrowotnej.
SPO.05.4.8)3) planuje pomoc osobie podopiecznej w korzystaniu ze świadczeń opieki zdrowotnej.

SPO.05.6.3) określa metody integracji osoby podopiecznej ze środowiskiem lokalnym
SPO.05.6.3)2) dobiera sposoby integracji do możliwości osoby podopiecznej.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji SPO.02. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie starszej:

  • diagnozowanie zasobów i możliwości środowiska lokalnego, rodzinnego i instytucjonalnego w stworzeniu sieci wsparcia osoby starszej;

SPO.05. Świadczenie usług opiekuńczych:

  • organizowanie opieki oraz wsparcia społecznego osobie podopiecznej.

Pozyskanie wiedzy i nabycie umiejętności organizacji wsparcia osobom starszym i osobom podopiecznym, korzystając z obowiązujących przepisów prawa.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Przejście kolejno przez wszystkie materiały multimedialne sprawia, że użytkownik zdobywa nową wiedzę w usystematyzowany sposób. Obejrzenie filmu edukacyjnego jest niezbędnym warunkiem korzystania z kolejnych składowych e‑materiału. Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning, które przedstawia różne możliwości wsparcia osoby podopiecznej, jest multimedium służącym do zdobywania nowej wiedzy poprzez zabawę.

Interaktywne materiały sprawdzające mają służyć utrwaleniu zdobytej wiedzy.

Przewodnik dla nauczyciela może stanowić wsparcie, ale nie jest materiałem do obowiązkowego zastosowania. Może być inspiracją dla nauczycieli, którzy wykorzystają e‑materiał w inny sposób niż wskazuje poradnik.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Samotność

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film przedstawia cechy charakteru opiekuna osoby starszej i opiekunki środowiskowej, takie jak: empatia, opiekuńczość, odpowiedzialność. Pokazuje także kompetencje w zakresie: rozpoznawania potrzeb, rozwiązywania problemów, nawiązywania kontaktu, współpracy.
Wskazuje na następujące zadania zawodowe:

  1. diagnozowanie zasobów i możliwości środowiska lokalnego, rodzinnego i instytucjonalnego w stworzeniu sieci wsparcia osoby starszej;

  2. organizowanie opieki oraz wsparcia społecznego dla osoby podopiecznej.

Film edukacyjny zawiera opis czynności zawodowych, takich jak:

  • współpraca z członkami rodziny, osobami, instytucjami i organizacjami z otoczenia osoby starszej/podopiecznej na rzecz organizacji wsparcia dla niej;

  • przedstawienie dokumentacji związanej z wykonywaniem czynności zawodowych, na przykład: sporządza dokumentację w celu uzyskania pomocy osobie starszej, wymienia rodzaje dokumentacji obowiązującej w pracy z osobą podopieczną;

  • dokumentowanie prowadzonych działań, wprowadzanie zmian w prowadzonej dokumentacji.

Film zawiera opis sytuacji samotnej osoby podopiecznej chorującej na Parkinsona. Składa się z trzech sekwencji/scen przedstawiających podopieczną w zróżnicowanych warunkach lokalowych, zdrowotnych. W zależności od sytuacji osoba podopieczna wymaga różnych form wsparcia, o czym informuje ją opiekun.

Pod filmem umieszczone są wzory dokumentów (do pobrania, w formacie PDF), o których opowiada opiekunka:

  • wniosek o dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych wraz z opisem załączników,

  • przykładowy formularz wniosku o zasiłek celowy,

  • przykładowy wniosek o przyjęcie do domu pomocy społecznej.

Ostatnim dokumentem jest Karta udzielonego wsparcia osobie podopiecznej. Przedstawiono w niej przykładowe zapisy opiekuna/opiekunki dotyczące udzielonego wsparcia.

Film powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:

SPO.02.4.1)1) analizuje informacje dotyczące środowiska osoby starszej, prowadzi obserwację osoby starszej,
SPO.02.4.1)2) interpretuje zgromadzone dane o osobie starszej;

SPO.02.4.2)1) rozpoznaje sytuację lokalną osoby starszej,
SPO.02.4.2)2) wskazuje możliwości współpracy z otoczeniem osoby starszej,
SPO.02.4.2)3) mobilizuje osoby z otoczenia do współpracy na rzecz osoby starszej;

SPO.02.4.3)1) wymienia instytucje wsparcia społecznego na rzecz osoby starszej,
SPO.02.4.3)2) opisuje zasady korzystania ze wsparcia społecznego,
SPO.02.4.3)3) dobiera formy pomocy instytucji wsparcia społecznego;

SPO.02.4.4)2) dobiera rodzaje wsparcia do potrzeb osoby starszej,
SPO.02.4.4)3) opisuje zasady wolontariatu,
SPO.02.4.4)4) wskazuje zakres działań wolontariuszy;

SPO.02.4.5)1) rozpoznaje sytuację materialną osoby starszej,
SPO.02.4.5)2) opisuje rodzaje pomocy dla osoby starszej,
SPO.02.4.5)3) planuje uzyskanie pomocy finansowej na rzecz osoby starszej,
SPO.02.4.5)4) sporządza dokumentację w celu uzyskania pomocy osobie starszej;

SPO.02.4.7)3) prowadzi działania integrujące osobę starszą z osobami z najbliższego otoczenia;

SPO.02.4.9)1) wskazuje organizacje pozarządowe zajmujące się pomocą osobie starszej;

SPO.05.3.10)1) ocenia możliwości wsparcia osoby podopiecznej w środowisku lokalnym,
SPO.05.3.10)2) wskazuje możliwości wsparcia osoby podopiecznej ze strony środowiska lokalnego,
SPO.05.3.10)3) współdziała z innymi osobami, organizacjami i instytucjami, realizując wsparcie na rzecz osoby podopiecznej,
SPO.05.3.10)4) opisuje zasady współpracy z instytucjami i organizacjami społecznymi na rzecz osoby podopiecznej.

SPO.05.4.8)3) planuje pomoc osobie podopiecznej w korzystaniu ze świadczeń opieki zdrowotnej,

SPO.05.6.3)2) dobiera sposoby integracji do możliwości osoby podopiecznej.

Z filmem powiązane są następujące materiały sprawdzające:

  • test jednokrotnego wyboru – Świadczenia pomocy społecznej.

  • dobieranie w pary – Jak pomóc potrzebującym opieki?

  • zadanie z lukami – Likwidacja barier dla osób z niepełnosprawnością.

  • krzyżówka – Formy pomocy osobom z niepełnosprawnością.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego
  • rozpoznawanie potrzeb osoby podopiecznej,

  • informowanie osoby podopiecznej o możliwościach wsparcia instytucjonalnego,

  • interpretowanie przepisów prawa i korzystanie z nich podczas organizacji wsparcia osobie podopiecznej,

  • wspieranie osoby podopiecznej w dopełnianiu formalności wymaganych w procesie starania się o wsparcie.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Każda osoba ucząca się sama ogląda film przed zajęciami, a podczas lekcji wprowadzany jest materiał na temat rodzajów i form wsparcia osoby podopiecznej. Zadaniem osób uczących się jest wskazanie tych form w przepisach prawa, o których nie było mowy w filmie. Następnie nauczyciel omawia zasady udzielania pomocy i w ten sposób uczący się- mają kompletny materiał podany w zróżnicowany sposób.  W efekcie każdy uczący się powinien opracować broszurę z podanymi podstawami prawnymi różnych form wsparcia osób podopiecznych wraz z informacją, gdzie można znaleźć potrzebne dokumenty. Innym sposobem wykorzystania filmu podczas pracy indywidualnej jest wskazanie, aby każdy samodzielnie w domu obejrzał film i wynotował warunki, jakie koniecznie muszą być spełnione, aby osoba podopieczna otrzymała wsparcie. W trakcie zajęć uczący się prezentują opracowane przez siebie warunki i tworzą wspólną listę.

Praca w grupach

Każda z grupa ogląda film, następnie reprezentant grupy przedstawia warunki konieczne do uzyskania omówionego w filmie wsparcia. Druga grupa słucha uważnie, sprawdzając, czy wszystkie konieczne warunki zostały wymienione. Można wprowadzić elementy rywalizacji, za każdy zapomniany warunek uzyskania wsparcia przyznany jest punkt konkurencyjnej grupie, jeśli w ciągu na przykład 1 minuty i bez powtórnego oglądania filmu potrafi ten warunek wymienić.

Praca z całym zespołem

Cała klasa/grupa ogląda film, a następnie omawiane są przez nauczyciela warunki uzyskania wsparcia dla osoby podopiecznej.

Nauczyciel może najpierw zadać pytanie uczniom na temat warunków uzyskania wsparcia dla osoby podopiecznej, a następnie metodą galerii pomysłów zbiera wszystkie propozycje zapisując je na tablicy. Po ponownym obejrzeniu wspólnie filmu wszyscy uczący się uczestniczą w uzupełnieniu brakujących warunków oraz wykreśleniu zbędnych zapisów.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Każda osoba ucząca się ogląda film indywidualnie i wynotowuje warunki konieczne do uzyskania wsparcia. Następnie na lekcji omawiane są przez nauczyciela kwestie niejasne. Wszystkie zagadnienia zrozumiałe i niesprawiające trudności omawiają chętne osoby uczące się.

Uczący się oglądają film samodzielnie i przygotowują się do lekcji odwróconej, której tematem może być np. opracowanie mapy placówek, organizacji pozarządowych, które oferują różnorodną pomoc osobom starszym i z niepełnosprawnościami z opisem oferty i dostępności. Następnie efekty swojej pracy prezentują w trakcie zajęć.

Nauczyciel podaje opis podopiecznych z innymi chorobami i problemami niż te przedstawione w filmie, a osoby uczące się indywidualnie lub w grupach – na podstawie opisanych w filmie form wsparcia – przygotowują propozycję pomocy/wsparcia dla osób z innymi chorobami lub niepełnosprawnościami.

Na podstawie filmu, uczący się wypełnia Karta udzielonego wsparcia osobie podopiecznej.

Uczący się oglądają film samodzielnie i przygotowują się do lekcji odwróconej, której tematem może być np. opracowanie mapy placówek, organizacji pozarządowych, które oferują różnorodną pomoc osobom starszym i z niepełnosprawnościami z opisem oferty i dostępności. Następnie efekty swojej pracy prezentują w trakcie zajęć.

Praca w grupach

Uczący się, podzieleni na grupy, wypełniają jeden wybrany załączony dokument i udostępniają go pozostałym uczącym się. Dokument może być wypełniony w oparciu o sytuacje przedstawione na filmie lub grupy mogą przygotować opis przypadku i na tej podstawie wypełnić wybrany dokument.

Nauczyciel dzieli osoby uczące się na dwie grupy. Grupa pierwsza ogląda film, zwracając szczególną uwagę na warunki konieczne do uzyskania wsparcia, a grupa druga zwraca szczególną uwagę na rodzaje wsparcia. Podczas pracy na lekcji zadaniem uczniów jest dopasowanie warunków wsparcia do ich rodzajów.

Uczący się, podzieleni na grupy, wypełniają jeden wybrany załączony dokument i udostępniają go pozostałym uczącym się. Dokument może być wypełniony w oparciu o sytuacje przedstawione na filmie lub grupy mogą przygotować opis przypadku i na tej podstawie wypełnić wybrany dokument.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Osoby mające trudności ze zrozumieniem tematyki powinny samodzielnie wypełnić przedstawione w filmie dokumenty, zgodnie z przedstawioną sytuacją podopiecznego.

Osoby zainteresowane tematyką mogą odnaleźć dokumenty w sieci, pogrupować je według różnych potrzeb podopiecznych i spróbować je wypełnić. Przy każdym dokumencie uczący się mogą opisać, jakie potrzebne są informacje i od kogo mogą je uzyskać (osoba podopieczna, rodzina osoby podopiecznej, dokumentacja medyczna, obserwacja, …).


Tytuł materiału multimedialnego

Lokalne instytucje wspierające osobę starszą/podopieczną w miejscu jej zamieszkania

Typ materiału multimedialnego

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Materiał multimedialny służy rozwijaniu umiejętności podejmowania decyzji podczas udzielania wsparcia osobie podopiecznej i starszej, o której był film edukacyjny. Uczestnicy gry proponują różne sposoby spędzania czasu wolnego i nawiązywania kontaktu z instytucjami i organizacjami z otoczenia. Mogą to być na przykład: szkolne koło wolontariatu, chór, ośrodek pomocy społecznej, warsztaty terapii zajęciowej, przychodnia, sąsiedzi, członkowie bliższej i dalszej rodziny.

U osoby podopiecznej pojawiają się elementy zaskoczenia wynikające ze zmian narządowych i psychospołecznych występujących u osób starszych, a więc: zmniejszenie sprawności fizycznej, kondycji i atrakcyjności, zaburzenia słuchu utrudniające rozumienie mowy, zaburzenia trawienia i wchłaniania, obniżenie odporności, upór, poczucie zagubienia, bezradności i braku wpływu na własne życie.

Gra powiązana jest z następującymi kryteriami weryfikacji:

SPO.02.4.1)1) analizuje informacje dotyczące środowiska osoby starszej, prowadzi obserwację osoby starszej,
SPO.02.4.1)2) interpretuje zgromadzone dane o osobie starszej,
SPO.02.4.1)3) sporządza listę działań wspierających osobę starszą i harmonogram opieki długoterminowej;

SPO.02.4.2)1) rozpoznaje sytuację lokalną osoby starszej,
SPO.02.4.2)2) wskazuje możliwości współpracy z otoczeniem osoby starszej,
SPO.02.4.2)3) mobilizuje osoby z otoczenia do współpracy na rzecz osoby starszej;

SPO.02.4.3)1) wymienia instytucje wsparcia społecznego na rzecz osoby starszej,
SPO.02.4.3)2) opisuje zasady korzystania ze wsparcia społecznego,
SPO.02.4.3)3) dobiera formy pomocy instytucji wsparcia społecznego;

SPO.02.4.4)1) wyjaśnia zasady funkcjonowania grup wsparcia,
SPO.02.4.4)2) dobiera rodzaje wsparcia do potrzeb osoby starszej,
SPO.02.4.4)3) opisuje zasady wolontariatu,
SPO.02.4.4)4) wskazuje zakres działań wolontariuszy;

SPO.02.4.5)1) rozpoznaje sytuację materialną osoby starszej,
SPO.02.4.5)2) opisuje rodzaje pomocy dla osoby starszej,
SPO.02.4.5)3) planuje uzyskanie pomocy finansowej na rzecz osoby starszej,
SPO.02.4.5)4) sporządza dokumentację w celu uzyskania pomocy osobie starszej;

SPO.02.4.7)3) prowadzi działania integrujące osobę starszą z osobami z najbliższego otoczenia;

SPO.02.4.9)1) wskazuje organizacje pozarządowe zajmujące się pomocą osobie starszej;

SPO.05.3.10)1) ocenia możliwości wsparcia osoby podopiecznej w środowisku lokalnym,
SPO.05.3.10)2) wskazuje możliwości wsparcia osoby podopiecznej ze strony środowiska lokalnego,
SPO.05.3.10)3 współdziała z innymi osobami, organizacjami i instytucjami, realizując wsparcie na rzecz osoby podopiecznej,
SPO.05.3.10)4) opisuje zasady współpracy z instytucjami i organizacjami społecznymi na rzecz osoby podopiecznej;

SPO.05.4.8)3) planuje pomoc osobie podopiecznej w korzystaniu ze świadczeń opieki zdrowotnej;

SPO.05.6.3)2) dobiera sposoby integracji do możliwości osoby podopiecznej.

Z grą powiązane są następujące materiały sprawdzające:

  • test jednokrotnego wyboru – Świadczenia pomocy społecznej

  • dobieranie w pary – Jak pomóc potrzebującym opieki?

  • zadanie ukierunkowane na grupowanie i porządkowanie – Wsparcie

  • krzyżówka – Formy pomocy osobom z niepełnosprawnością.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego
  • rozpoznawanie potrzeb i problemów osoby podopiecznej;

  • dostosowanie form wsparcia do sytuacji zdrowotnej, mieszkaniowej i finansowej osoby podopiecznej;

  • działanie w sytuacjach nietypowych;

  • modyfikowanie sposobu działania w zależności od zmieniających się warunków.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Każdy uczący się gra samodzielnie, ale można wprowadzić element rywalizacji, np. gra na czas – kto szybciej dobierze odpowiednie formy wsparcia do potrzeb osób podopiecznych.

Praca w grupach

Nauczyciel dzieli zespół na grupy. Każda grupa odpowiedzialna jest za dobór właściwych warunków koniecznych do spełnienia, aby osoba podopieczna mogła skorzystać z jednej z form wsparcia.

Praca z całym zespołem

Gra może być wykorzystana podczas zajęć lekcyjnych prowadzonych w pracowni komputerowej, gdzie każda osoba ucząca się ma dostęp do komputera. Zajęcia takie mogę mieć charakter lekcji powtórzeniowej. Błąd popełniony przez jedną osobę powoduje, że wszyscy przerywają grę i konieczne jest wspólne znalezienie właściwej odpowiedzi z podaniem motywacji, dlaczego wybrana odpowiedź jest prawidłowa.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Każdy osoba ucząca się wykorzystuje grę w ramach przygotowania się do sprawdzianu, egzaminu zawodowego. Podejmując decyzje podczas gry, utrwala wiadomości na temat rodzajów i form wsparcia osoby podopiecznej.

Uczący się grają samodzielnie i przygotowują się do lekcji odwróconej, której tematem może być np.:

  • analiza możliwych źródeł dofinansowania remontów mieszkania osoby starszej lub z niepełnosprawnościami, likwidacji barier architektonicznych,

  • przygotowanie informacji, na jakie cele można pozyskać dofinansowanie z PFRON czy MOPS, jakie i kiedy należy składać dokumenty,

  • opracowanie mapy placówek, organizacji pozarządowych, które oferują różnorodną pomoc osobom starszym i z niepełnosprawnościami z opisem oferty i dostępności.

Osoby uczące się opracowują tematy samodzielnie lub w grupach i efekty swojej pracy prezentują w trakcie zajęć. W rezultacie może powstać wspólna mapa miejsc wsparcia osób osób starszych lub z niepełnosprawnościami z ofertą lub przewodnik dla osób starających się o dofinansowanie.

Praca w grupach

Nauczyciel dzieli osoby uczące się na grupy. Ich zadaniem jest – w oparciu o grę, a także doświadczenia wyniesione z praktyki zawodowej – opisać przypadek nowej, wymyślonej przez siebie osoby podopiecznej i zaproponować jej konieczne formy wsparcia.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Każdy uczący się podejmuje indywidulane decyzje, grając w pojedynkę. Można także wprowadzić elementy. Ze względu na zróżnicowany poziom kompetencji poszczególnych osób uczących się nauczyciel może przeznaczyć inną ilość czasu na wykonanie tego samego zadania lub wykonanie w tym samym czasie różnej ilości zadań lub zadań o różnym stopniu trudności. O stopniu trudności może decydować kolejność zrealizowanego materiału. Materiał, który nie był jeszcze realizowany na lekcji może być zakwalifikowany jako trudniejszy, a ten omówiony na zajęciach szczegółowo jako łatwiejszy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną poprawną odpowiedzią – Świadczenia pomocy społecznej.

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z 10 pytań, każde z nich ma podane trzy odpowiedzi, ale tylko jedna jest poprawna.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi;

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, tj. poprzez wskazanie uczącemu się jego mocnych stron i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Samotność” oraz interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning „Lokalne instytucje wspierające osobę starsza/podopieczną w miejscu jej zamieszkania”.

Materiał może być wykorzystany:

  • podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom opanowania nabytej wiedzy;

  • jako zadanie domowe dla uczących się;

  • do sprawdzenia wiedzy przez nauczyciela podczas kartkówki.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Utrwalenie wiadomości na temat rodzajów form wsparcia osoby podopiecznej, zasad oraz warunków ich przyznawania.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:

SPO.02.4.1)2) interpretuje zgromadzone dane o osobie starszej;

SPO.02.4.2)1) rozpoznaje sytuację lokalną osoby starszej;

SPO.02.4.3)1) wymienia instytucje wsparcia społecznego na rzecz osoby starszej,
SPO.02.4.3)2) opisuje zasady korzystania ze wsparcia społecznego;

SPO.02.4.4)2) dobiera rodzaje wsparcia do potrzeb osoby starszej;

SPO.02.4.5)3) planuje uzyskanie pomocy finansowej na rzecz osoby starszej, SPO.02.4.5)4) sporządza dokumentację w celu uzyskania pomocy osobie starszej;

SPO.05.3.10)1) ocenia możliwości wsparcia osoby podopiecznej w środowisku lokalnym;

SPO.05.4.8)3) planuje pomoc osobie podopiecznej w korzystaniu ze świadczeń opieki zdrowotnej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dobieranie w pary – Jak pomóc potrzebującym opieki?

Opis materiału sprawdzającego

Materiał składa się z nazw sześciu form wsparcia osoby podopiecznej oraz z sześciu opisów. Uczący się musi dopasować odpowiedni opis do nazwy formy.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazuje uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Samotność” oraz interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning „Lokalne instytucje wspierające osobę starsza/podopieczną w miejscu jej zamieszkania”.

Materiał może być wykorzystany:

  • podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom opanowania nabytej wiedzy;

  • jako zadanie domowe dla uczących się;

  • do sprawdzenia wiedzy przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział, kiedy dobieranie w pary jest jednym z kilku pytań.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Utrwalenie wiadomości na temat rodzajów form wsparcia osoby podopiecznej oraz zasad ich przyznawania. Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:

SPO.02.4.4)1) wyjaśnia zasady funkcjonowania grup wsparcia,
SPO.02.4.4)2) dobiera rodzaje wsparcia do potrzeb osoby starszej;

SPO.02.4.5)2) opisuje rodzaje pomocy dla osoby starszej;

SPO.05.3.10)2) wskazuje możliwości wsparcia osoby podopiecznej ze strony środowiska lokalnego,
SPO.05.3.10)4) opisuje zasady współpracy z instytucjami i organizacjami społecznymi na rzecz osoby podopiecznej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami – Likwidacja barier dla osób z niepełnosprawnością.

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera tekst, w którym trzeba uzupełnić brakujące wyrazy. Tekst jest rodzajem opowiadania spójnego wewnętrznie i dotyczy zasad przyznawania dofinansowania PFRON na likwidację barier architektonicznych. Informacje niezbędne do uzupełnienia brakujących wyrazów z treści obecnych uczący się zdobędzie na podstawie filmu Samotność.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Samotność”.

Materiał może być wykorzystany:

  • podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom opanowanej wiedzy;

  • jako zadanie domowe dla uczących się;

  • do sprawdzenia wiedzy przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział, kiedy zadanie z lukami jest jednym z kilku pytań.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Utrwalenie wiadomości na temat spełnienia warunków niezbędnych do złożeniu wniosku o dofinansowanie ze środków PFRON likwidacji barier architektonicznych.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:

SPO.02.4.5)3) planuje uzyskanie pomocy finansowej na rzecz osoby starszej,
SPO.02.4.5)4) sporządza dokumentację w celu uzyskania pomocy osobie starszej;

SPO.05.3.10)3) współdziała z innymi osobami, organizacjami i instytucjami, realizując wsparcie na rzecz osoby podopiecznej;
SPO.05.3.10)4) opisuje zasady współpracy z instytucjami i organizacjami społecznymi na rzecz osoby podopiecznej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie ukierunkowane na grupowanie, porządkowanie – Wsparcie

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie składa się z dwóch część:

  1. trzech pytań,

  2. dziesięciu odpowiedzi.

Zadaniem uczącego się jest przyporządkowanie odpowiedzi do właściwych pytań.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning „Lokalne instytucje wspierające osobę starsza/podopieczną w miejscu jej zamieszkania”.

Materiał może być wykorzystany:

  • podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom opanowanej wiedzy;

  • jako zadanie domowe dla uczących się;

  • do sprawdzenia wiedzy przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział, kiedy grupowanie jest jednym z kilku pytań.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Utrwalenie wiadomości na temat osób, instytucji i organizacji wspierających osobę podopieczną w sytuacji trudnej.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:

SPO.02.4.2)2) wskazuje możliwości współpracy z otoczeniem osoby starszej;

SPO.02.4.4)2) dobiera rodzaje wsparcia do potrzeb osoby starszej;

SPO.02.4.5)2) opisuje rodzaje pomocy dla osoby starszej,
SPO.02.4.5)3) planuje uzyskanie pomocy finansowej na rzecz osoby starszej;

SPO.02.4.9)1) wskazuje organizacje pozarządowe zajmujące się pomocą osobie starszej;

SPO.05.3.10)1) ocenia możliwości wsparcia osoby podopiecznej w środowisku lokalnym,
SPO.05.3.10)2) wskazuje możliwości wsparcia osoby podopiecznej ze strony środowiska lokalnego,
SPO.05.3.10)3) współdziała z innymi osobami, organizacjami i instytucjami, realizując wsparcie na rzecz osoby podopiecznej,
SPO.05.3.10)4) opisuje zasady współpracy z instytucjami i organizacjami społecznymi na rzecz osoby podopiecznej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka – Formy pomocy osobom z niepełnosprawnością

Opis materiału sprawdzającego

Krzyżówka składa się z 7 haseł, które uczący się musi odgadnąć, aby pojawiło się hasło główne – „zasiłek”. Wszystkie hasła związane są z treściami przekazywanymi w module, a więc z wykorzystaniem środowiska lokalnego w organizacji wsparcia osoby starszej/podopiecznej. Pod krzyżówką znajduje się zadanie otwarte nawiązujące do hasła krzyżówki.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskażą uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Samotność” oraz interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning „Lokalne instytucje wspierające osobę starsza/podopieczną w miejscu jej zamieszkania”.

Materiał może być wykorzystany:

  • podczas podsumowania zajęć lekcyjnych jako materiał sprawdzający poziom opanowanej wiedzy;

  • jako zadanie domowe dla uczących się;

  • do sprawdzenia wiedzy przez nauczyciela podczas kartkówki lub sprawdzianu podsumowującego dział, kiedy krzyżówka jest jednym z kilku pytań.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Utrwalenie wiadomości na temat znaczenia podstawowych pojęć związanych z wsparciem osób starszych przez instytucje i organizacje pozarządowe.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:

SPO.02.4.2)1) rozpoznaje sytuację lokalną osoby starszej,
SPO.02.4.2)2) wskazuje możliwości współpracy z otoczeniem osoby starszej,
SPO.02.4.2)3) mobilizuje osoby z otoczenia do współpracy na rzecz osoby starszej;

SPO.02.4.3)1) wymienia instytucje wsparcia społecznego na rzecz osoby starszej,
SPO.02.4.3)2) opisuje zasady korzystania ze wsparcia społecznego,
SPO.02.4.3)3) dobiera formy pomocy instytucji wsparcia społecznego;

SPO.02.4.4)3) opisuje zasady wolontariatu,
SPO.02.4.4)4) wskazuje zakres działań wolontariuszy;

SPO.02.4.5)1) rozpoznaje sytuację materialną osoby starszej,
SPO.02.4.5)2) opisuje rodzaje pomocy dla osoby starszej,
SPO.02.4.5)3) planuje uzyskanie pomocy finansowej na rzecz osoby starszej;

SPO.05.3.10)2) wskazuje możliwości wsparcia osoby podopiecznej ze strony środowiska lokalnego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału