Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
E-materiały do kształcenia zawodowego

Wykorzystanie środowiska lokalnego w organizacji wsparcia osoby starszej/podopiecznej

SPO.02. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie starszej - Opiekun osoby starszej 341202

SPO.05. Świadczenie usług opiekuńczych - Opiekunka środowiskowa 341204

bg‑azure

Przewodnik dla uczącego się

Autor przewodnika: Marta Polanowska

Konsultant przewodnika: Bożena Fałkowicz

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Wykorzystanie środowiska lokalnego w organizacji wsparcia osoby starszej/podopiecznej

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Opiekun osoby starszej 341202
Opiekuna środowiskowa 341204

Kod i nazwa kwalifikacji

SPO.02. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie starszej.
SPO.05. Świadczenie usług opiekuńczych.

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

SPO.02.4.1) opracowuje plan pomocy, wsparcia i opieki długoterminowej dla osoby starszej:
SPO.02.4.1)1) analizuje informacje dotyczące środowiska osoby starszej, prowadzi obserwację osoby starszej;
SPO.02.4.1)2) interpretuje zgromadzone dane o osobie starszej;
SPO.02.4.1)3) sporządza listę działań wspierających osobę starszą i harmonogram opieki długoterminowej.

SPO.02.4.2) współpracuje z osobami z otoczenia osoby starszej:
SPO.02.4.2)1) rozpoznaje sytuację lokalną osoby starszej;
SPO.02.4.2)2) wskazuje możliwości współpracy z otoczeniem osoby starszej;
SPO.02.4.2)3) mobilizuje osoby z otoczenia do współpracy na rzecz osoby starszej.

SPO.02.4.3) organizuje pomoc instytucji wsparcia społecznego działających na rzecz osoby starszej:
SPO.02.4.3)1) wymienia instytucje wsparcia społecznego na rzecz osoby starszej;
SPO.02.4.3)2) opisuje zasady korzystania ze wsparcia społecznego;
SPO.02.4.3)3) dobiera formy pomocy instytucji wsparcia społecznego.

SPO.02.4.4) organizuje środowiskowe grupy wsparcia na rzecz osoby starszej:
SPO.02.4.4)1) wyjaśnia zasady funkcjonowania grup wsparcia,
SPO.02.4.4)2) dobiera rodzaje wsparcia do potrzeb osoby starszej,
SPO.02.4.4)3) opisuje zasady wolontariatu,
SPO.02.4.4)4) wskazuje zakres działań wolontariuszy.

SPO.02.4.5) organizuje pomoc materialną na rzecz osoby starszej we współpracy z ośrodkiem pomocy społecznej:
SPO.02.4.5)1) rozpoznaje sytuację materialną osoby starszej;
SPO.02.4.5) 2) opisuje rodzaje pomocy dla osoby starszej;
SPO.02.4.5) 3) planuje uzyskanie pomocy finansowej na rzecz osoby starszej;
SPO.02.4.5)4) sporządza dokumentację w celu uzyskania pomocy osobie starszej.

SPO.02.4) 7) motywuje rodzinę i lokalne środowisko społeczne do działania na rzecz osoby starszej.
SPO.02.4.7)3) prowadzi działania integrujące osobę starszą z osobami z najbliższego otoczenia.

SPO.02.4.9) współpracuje z organizacjami pozarządowymi w zakresie udzielania pomocy osobie starszej:
SPO.02.4.9)1) wskazuje organizacje pozarządowe zajmujące się pomocą osobie starszej.

SPO.05.3.10) organizuje wsparcie na rzecz osoby podopiecznej i współpracuje z jej środowiskiem:
SPO.05.3.10)1) ocenia możliwości wsparcia osoby podopiecznej w środowisku lokalnym;
SPO.05.3.10)2) wskazuje możliwości wsparcia osoby podopiecznej ze strony środowiska lokalnego;
SPO.05.3.10)3) współdziała z innymi osobami, organizacjami i instytucjami, realizując wsparcie na rzecz osoby podopiecznej;
SPO.05.3.10)4) opisuje zasady współpracy z instytucjami i organizacjami społecznymi na rzecz osoby podopiecznej.

SPO.05.4.8) pomaga osobie podopiecznej w korzystaniu ze świadczeń opieki zdrowotnej:
SPO.05.4.8)3) planuje pomoc osobie podopiecznej w korzystaniu ze świadczeń opieki zdrowotnej.

SPO.05.6.3) określa metody integracji osoby podopiecznej ze środowiskiem lokalnym:
SPO.05.6.3)2) dobiera sposoby integracji do możliwości osoby podopiecznej.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji SPO.02. Świadczenie usług opiekuńczo‑wspierających osobie starszej:

  • diagnozowanie zasobów i możliwości środowiska lokalnego, rodzinnego i instytucjonalnego w stworzeniu sieci wsparcia osoby starszej;

SPO.05. Świadczenie usług opiekuńczych:

  • organizowanie opieki oraz wsparcia społecznego osobie podopiecznej.

Pozyskanie wiedzy i nabycie umiejętności organizacji wsparcia osobom starszym i osobom podopiecznym z wykorzystaniem obowiązujących przepisów prawa.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Przejście kolejno przez wszystkie multimedia sprawia, że użytkownik zdobywa nową wiedzę w usystematyzowany sposób. Obejrzenie filmu edukacyjnego jest niezbędnym warunkiem do korzystania z kolejnych składowych e‑materiału. Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning, które przedstawia różne możliwości wsparcia osoby podopiecznej, jest multimedium służącym do zdobywania nowej wiedzy poprzez zabawę.

Materiały sprawdzające mają służyć sprawdzeniu i utrwaleniu zdobytej wiedzy.

Przewodnik dla uczącego się może stanowić wsparcie, ale nie jest materiałem do obowiązkowego zastosowania. Może być inspiracją dla osób uczących się.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie samokształcenia

Tytuł materiału multimedialnego

Samotność

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film przedstawia cechy charakteru opiekuna osoby starszej i opiekunki środowiskowej, takie jak: empatia, opiekuńczość, odpowiedzialność. Pokazuje także kompetencje w zakresie: rozpoznawania potrzeb, rozwiązywania problemów, nawiązywania kontaktu, współpracy. Wskazuje na następujące zadania zawodowe:

  1. diagnozowanie zasobów i możliwości środowiska lokalnego, rodzinnego i instytucjonalnego w stworzeniu sieci wsparcia osoby starszej;

  2. organizowanie opieki oraz wsparcia społecznego dla osoby podopiecznej.

Film edukacyjny zawiera opis czynności zawodowych, takich jak:

  • współpraca z członkami rodziny, osobami, instytucjami i organizacjami z otoczenia osoby starszej/podopiecznej na rzecz wsparcia dla niej;

  • przedstawienie dokumentacji związanej z wykonywaniem czynności zawodowych, na przykład: sporządza dokumentację w celu uzyskania pomocy osobie starszej, wymienia rodzaje dokumentacji obowiązującej w pracy z osobą podopieczną;

  • dokumentowanie prowadzonych działań, wprowadzanie zmian w prowadzonej dokumentacji.

Film zawiera opis sytuacji samotnej osoby podopiecznej chorującej na Parkinsona. Składa się z trzech części przedstawiających podopieczneą w zróżnicowanych warunkach lokalowych, zdrowotnych. W zależności od sytuacji osoba podopieczna wymaga różnych form wsparcia, o czym informuje ją opiekun.

Pod filmem umieszczone są wzory dokumentów (do pobrania, w formacie PDF), o których opowiada opiekunka:

  • wniosek o dofinansowanie ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych likwidacji barier architektonicznych, w komunikowaniu się i technicznych wraz z opisem załączników,

  • przykładowy formularz wniosku o zasiłek celowy,

  • przykładowy wniosek o przyjęcie do domu pomocy społecznej.
    Ostatnim dokumentem jest Karta udzielonego wsparcia osobie podopiecznej. Przedstawiono w niej przykładowe zapisy opiekuna/opiekunki dotyczące udzielonego wsparcia.

Film powiązany jest z następującymi kryteriami weryfikacji:

SPO.02.4.1)1) analizuje informacje dotyczące środowiska osoby starszej, prowadzi obserwację osoby starszej,
SPO.02.4.1)2) interpretuje zgromadzone dane o osobie starszej;

SPO.02.4.2)1) rozpoznaje sytuację lokalną osoby starszej, SPO.02.4.2)2) wskazuje możliwości współpracy z otoczeniem osoby starszej,
SPO.02.4.2)3) mobilizuje osoby z otoczenia do współpracy na rzecz osoby starszej;

SPO.02.4.3)1) wymienia instytucje wsparcia społecznego na rzecz osoby starszej,
SPO.02.4.3)2) opisuje zasady korzystania ze wsparcia społecznego,
SPO.02.4.3)3) dobiera formy pomocy instytucji wsparcia społecznego;

SPO.02.4.4)2) dobiera rodzaje wsparcia do potrzeb osoby starszej,
SPO.02.4.4)3) opisuje zasady wolontariatu,
SPO.02.4.4)4) wskazuje zakres działań wolontariuszy;

SPO.02.4.5)1) rozpoznaje sytuację materialną osoby starszej,
SPO.02.4.5)2) opisuje rodzaje pomocy dla osoby starszej,
SPO.02.4.5)3) planuje uzyskanie pomocy finansowej na rzecz osoby starszej,
SPO.02.4.5)4) sporządza dokumentację w celu uzyskania pomocy osobie starszej;

SPO.02.4.7)3) prowadzi działania integrujące osobę starszą z osobami z najbliższego otoczenia;

SPO.02.4.9)1) wskazuje organizacje pozarządowe zajmujące się pomocą osobie starszej;

SPO.05.3.10)1) ocenia możliwości wsparcia osoby podopiecznej w środowisku lokalnym,
SPO.05.3.10)2) wskazuje możliwości wsparcia osoby podopiecznej ze strony środowiska lokalnego,
SPO.05.3.10)3) współdziała z innymi osobami, organizacjami i instytucjami, realizując wsparcie na rzecz osoby podopiecznej,
SPO.05.3.10)4) opisuje zasady współpracy z instytucjami i organizacjami społecznymi na rzecz osoby podopiecznej.

SPO.05.4.8)3) planuje pomoc osobie podopiecznej w korzystaniu ze świadczeń opieki zdrowotnej,

SPO.05.6.3)2) dobiera sposoby integracji do możliwości osoby podopiecznej.

Z filmem powiązane są następujące materiały sprawdzające:

  • test jednokrotnego wyboru – Świadczenia pomocy społecznej

  • dobieranie w pary – Jak pomóc potrzebującym opieki?

  • zadanie z lukami – Likwidacja barier dla osób z niepełnosprawnością

  • krzyżówka – Formy pomocy osobom z niepełnosprawnością

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Film wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • rozpoznawanie potrzeb osoby podopiecznej,

  • informowanie osoby podopiecznej o możliwościach wsparcia instytucjonalnego,

  • interpretowanie przepisów prawa i korzystanie z nich podczas organizacji wsparcia osobie podopiecznej,

  • wspieranie osoby podopiecznej w dopełnianiu formalności wymaganych w procesie starania się o wsparcie.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Każda osoba ucząca się ogląda film i wynotowuje warunki konieczne do uzyskania wsparcia. Informacji wyjaśniających szuka w przepisach prawa, które są podstawowym źródłem wiedzy na temat warunków świadczenia pomocy społecznej i wsparcia osobie podopiecznej.

Uczący się może oglądać film w czterech odcinkach, traktując każdą część, jako odrębną całość. Po obejrzeniu, wypisuje formy wsparcia osoby chorej lub z niepełnosprawnością w konkretnej sytuacji, w jakiej ona się znajduje. Wskazane jest, by po obejrzeniu każdej części, uczący się dokładnie zapoznał się z odpowiednim dokumentem, koniecznymi załącznikami oraz zakresem opisu.

Osoba ucząca się poszukuje opisów osób podopiecznych lub poszukuje w swoim środowisku osób wymagających wsparcia, przygotowują propozycję pomocy i konsultuje z zainteresowanymi osobami/podopiecznymi czy jej diagnoza, rozeznanie potrzeb i propozycja wsparcia jest adekwatna do sytuacji.

Osoba ucząca się w ramach samokształcenia opracowuje mapę placówek, organizacji pozarządowych w swoim regionie i województwie, które oferują pomoc osobom z niepełnosprawnościami.

Osoba ucząca się wypełnia samodzielnie dokument stanowiący załącznik do materiału.


Tytuł materiału multimedialnego

Lokalne instytucje wspierające osobę starszą/podopieczną w miejscu zamieszkania

Typ materiału multimedialnego

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Materiał multimedialny służy rozwijaniu umiejętności podejmowania decyzji podczas udzielania wsparcia osobie podopiecznej i starszej, o której był film edukacyjny. Uczestnicy gry proponują różne sposoby spędzania czasu wolnego i nawiązywania kontaktu z instytucjami i organizacjami z otoczenia. Mogą to być na przykład: szkolne koło wolontariatu, chór, ośrodek pomocy społecznej, warsztaty terapii zajęciowej, przychodnia, sąsiedzi, członkowie bliższej i dalszej rodziny.

U osoby podopiecznej pojawiają się elementy zaskoczenia wynikające ze zmian narządowych i psychospołecznych występujących u osób starszych, a więc: zmniejszenie sprawności fizycznej, kondycji i atrakcyjności, zaburzenia słuchu utrudniające rozumienie mowy, zaburzenia trawienia i wchłaniania, obniżenie odporności, upór, poczucie zagubienia, bezradności i braku wpływu na własne życie.

Gra powiązana jest z następującymi kryteriami weryfikacji:

SPO.02.4.1)1) analizuje informacje dotyczące środowiska osoby starszej, prowadzi obserwację osoby starszej,
SPO.02.4.1)2) interpretuje zgromadzone dane o osobie starszej,
SPO.02.4.1)3) sporządza listę działań wspierających osobę starszą i harmonogram opieki długoterminowej;

SPO.02.4.2)1) rozpoznaje sytuację lokalną osoby starszej,
SPO.02.4.2)2) wskazuje możliwości współpracy z otoczeniem osoby starszej,
SPO.02.4.2)3) mobilizuje osoby z otoczenia do współpracy na rzecz osoby starszej;

SPO.02.4.3)1) wymienia instytucje wsparcia społecznego na rzecz osoby starszej,
SPO.02.4.3)2) opisuje zasady korzystania ze wsparcia społecznego,
SPO.02.4.3)3) dobiera formy pomocy instytucji wsparcia społecznego;

SPO.02.4.4)1) wyjaśnia zasady funkcjonowania grup wsparcia,
SPO.02.4.4)2) dobiera rodzaje wsparcia do potrzeb osoby starszej,
SPO.02.4.4)3) opisuje zasady wolontariatu,
SPO.02.4.4)4) wskazuje zakres działań wolontariuszy;

SPO.02.4.5)1) rozpoznaje sytuację materialną osoby starszej,
SPO.02.4.5)2) opisuje rodzaje pomocy dla osoby starszej,
SPO.02.4.5)3) planuje uzyskanie pomocy finansowej na rzecz osoby starszej,
SPO.02.4.5)4) sporządza dokumentację w celu uzyskania pomocy osobie starszej;

SPO.02.4.7)3) prowadzi działania integrujące osobę starszą z osobami z najbliższego otoczenia;

SPO.02.4.9)1) wskazuje organizacje pozarządowe zajmujące się pomocą osobie starszej;

SPO.05.3.10)1) ocenia możliwości wsparcia osoby podopiecznej w środowisku lokalnym,
SPO.05.3.10)2) wskazuje możliwości wsparcia osoby podopiecznej ze strony środowiska lokalnego,
SPO.05.3.10)3 współdziała z innymi osobami, organizacjami i instytucjami, realizując wsparcie na rzecz osoby podopiecznej,
SPO.05.3.10)4) opisuje zasady współpracy z instytucjami i organizacjami społecznymi na rzecz osoby podopiecznej;

SPO.05.4.8)3) planuje pomoc osobie podopiecznej w korzystaniu ze świadczeń opieki zdrowotnej;

SPO.05.6.3)2) dobiera sposoby integracji do możliwości osoby podopiecznej.

Z grą decyzyjną powiązane są następujące materiał sprawdzające:

  • dobieranie w pary – Jak pomóc potrzebującym opieki?

  • zadanie ukierunkowane na grupowanie i porządkowanie – Wsparcie

  • krzyżówka – Formy pomocy osobom z niepełnosprawnością.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

  • rozpoznawanie potrzeb i problemów osoby podopiecznej;

  • dostosowanie form wsparcia do sytuacji zdrowotnej, mieszkaniowej i finansowej osobie podopiecznej;

  • działanie w sytuacjach nietypowych;

  • modyfikowanie sposobu działania w zależności od zmieniających się warunków.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w procesie samokształcenia

Każdy uczący się wykorzystuje grę w ramach przygotowania się do sprawdzianu, egzaminu zawodowego. Podejmując decyzje podczas gry, utrwala wiadomości na temat rodzajów i form wsparcia osoby podopiecznej.

Osoba ucząca się opisuje warunki konieczne do spełnienia, aby osoba podopieczna mogła skorzystać z jednej z form wsparcia.

Uczący się grają samodzielnie odnotowując informacje na następujące tematy:

  • źródła dofinansowania remontów mieszkania osoby starszej lub z niepełnosprawnościami, likwidacja barier architektonicznych,

  • warunki dofinansowania z PFRON i MOPS,

  • mapa placówek i organizacji pozarządowych oferującym pomoc osobom starszym i z niepełnosprawnościami.
    Z opracowanych samodzielnie tematów powstaje „skrypt”, który będzie dla autora swoistym skrótem/ podpowiedzią podczas realizacji zadań zawodowych

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test jednokrotnego wyboru – Świadczenie pomocy społecznej

Opis materiału sprawdzającego

Test składa się z 10 pytań, każde z nich ma podane trzy odpowiedzi, ale tylko jedna jest poprawna. Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi;

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, tj. poprzez wskazanie uczącemu się jego mocnych stron i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Samotność” oraz interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning „Lokalne instytucje wspierające osobę starsza/podopieczną w miejscu jej zamieszkania”.

Materiał może być wykorzystany jako test samosprawdzający. Osoba ucząca się otrzyma informację zwrotną na temat poziomu przyswojenia nowych informacji.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Utrwalenie wiadomości na temat rodzajów form wsparcia osoby podopiecznej, zasad oraz warunków ich przyznawania.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:

SPO.02.4.1)2) interpretuje zgromadzone dane o osobie starszej;

SPO.02.4.2)1) rozpoznaje sytuację lokalną osoby starszej;

SPO.02.4.3)1) wymienia instytucje wsparcia społecznego na rzecz osoby starszej,
SPO.02.4.3)2) opisuje zasady korzystania ze wsparcia społecznego;

SPO.02.4.4)2) dobiera rodzaje wsparcia do potrzeb osoby starszej;

SPO.02.4.5)3) planuje uzyskanie pomocy finansowej na rzecz osoby starszej,
SPO.02.4.5)4) sporządza dokumentację w celu uzyskania pomocy osobie starszej;

SPO.05.3.10)1) ocenia możliwości wsparcia osoby podopiecznej w środowisku lokalnym;

SPO.05.4.8)3) planuje pomoc osobie podopiecznej w korzystaniu ze świadczeń opieki zdrowotnej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dobieranie w pary – Jak pomóc potrzebującym opieki

Opis materiału sprawdzającego

Materiał składa się z nazw sześciu form wsparcia osoby podopiecznej oraz z sześciu opisów. Uczący się musi dopasować odpowiedni opis do nazwy formy. Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazuje uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Samotność” oraz interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning „Lokalne instytucje wspierające osobę starsza/podopieczną w miejscu jej zamieszkania”.

Materiał może być wykorzystany jako samosprawdzenie osoby uczącej się i da informację zwrotną na temat ewentualnych braków wiedzy.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Utrwalenie wiadomości na temat rodzajów form wsparcia osoby podopiecznej oraz zasad ich przyznawania.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:

SPO.02.4.4)1) wyjaśnia zasady funkcjonowania grup wsparcia,
SPO.02.4.4)2) dobiera rodzaje wsparcia do potrzeb osoby starszej;

SPO.02.4.5)2) opisuje rodzaje pomocy dla osoby starszej;

SPO.05.3.10)2) wskazuje możliwości wsparcia osoby podopiecznej ze strony środowiska lokalnego,
SPO.05.3.10)4) opisuje zasady współpracy z instytucjami i organizacjami społecznymi na rzecz osoby podopiecznej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami – Likwidacja barier dla osób z niepełnosprawnością

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera tekst, w którym trzeba uzupełnić brakujące wyrazy. Tekst jest rodzajem opowiadania spójnego wewnętrznie i dotyczy zasad przyznawania dofinansowania PFRON na likwidację barier architektonicznych. Informacje niezbędne do uzupełnienia brakujących wyrazów z treści obecnych uczący się zdobędzie na podstawie filmu Samotność. Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Samotność”.

Materiał może być wykorzystany jako samosprawdzenie osoby uczącej się i da informację zwrotną na temat ewentualnych braków wiedzy.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Utrwalenie wiadomości na temat spełnienia warunków niezbędnych do złożeniu wniosku o dofinansowanie ze środków PFRON likwidacji barier architektonicznych.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:

SPO.02.4.5)3) planuje uzyskanie pomocy finansowej na rzecz osoby starszej,
SPO.02.4.5)4) sporządza dokumentację w celu uzyskania pomocy osobie starszej;
SPO.05.3.10)3) współdziała z innymi osobami, organizacjami i instytucjami, realizując wsparcie na rzecz osoby podopiecznej;
SPO.05.3.10)4) opisuje zasady współpracy z instytucjami i organizacjami społecznymi na rzecz osoby podopiecznej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadania ukierunkowane na grupowanie, porządkowanie – Wsparcie.

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie składa się z dwóch część:

  1. trzech pytań,

  2. dziesięciu odpowiedzi.

Zadaniem uczącego się jest przyporządkowanie odpowiedzi do właściwych pytań.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskazują uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning „Lokalne instytucje wspierające osobę starsza/podopieczną w miejscu jej zamieszkania”.

Materiał może być wykorzystany jako samosprawdzenie osoby uczącej się i da informację zwrotną na temat ewentualnych braków wiedzy.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Utrwalenie wiadomości na temat osób, instytucji i organizacji wspierających osobę podopieczną w sytuacji trudnej.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:

SPO.02.4.2)2) wskazuje możliwości współpracy z otoczeniem osoby starszej;

SPO.02.4.4)2) dobiera rodzaje wsparcia do potrzeb osoby starszej;

SPO.02.4.5)2) opisuje rodzaje pomocy dla osoby starszej,
SPO.02.4.5)3) planuje uzyskanie pomocy finansowej na rzecz osoby starszej;

SPO.02.4.9)1) wskazuje organizacje pozarządowe zajmujące się pomocą osobie starszej;

SPO.05.3.10)1) ocenia możliwości wsparcia osoby podopiecznej w środowisku lokalnym,
SPO.05.3.10)2) wskazuje możliwości wsparcia osoby podopiecznej ze strony środowiska lokalnego,
SPO.05.3.10)3) współdziała z innymi osobami, organizacjami i instytucjami, realizując wsparcie na rzecz osoby podopiecznej,
SPO.05.3.10)4) opisuje zasady współpracy z instytucjami i organizacjami społecznymi na rzecz osoby podopiecznej.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Krzyżówka – Formy pomocy osobom z niepełnosprawnością

Opis materiału sprawdzającego

Krzyżówka składa się z 7 haseł, które uczący się musi odgadnąć, aby pojawiło się hasło główne – „zasiłek”. Wszystkie hasła związane są z treściami przekazywanymi w module, a więc z wykorzystaniem środowiska lokalnego w organizacji wsparcia osoby starszej/podopiecznej. Pod krzyżówką znajduje się zadanie otwarte nawiązujące do hasła krzyżówki.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzenia, aż do momentu wykonania go w pełni poprawnie;

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi; informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, które wskażą uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Materiał powiązany jest z filmem edukacyjnym „Samotność” oraz interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning „Lokalne instytucje wspierające osobę starsza/podopieczną w miejscu jej zamieszkania”.

Materiał może być wykorzystany jako samosprawdzenie osoby uczącej się i da informację zwrotną na temat ewentualnych braków wiedzy.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Utrwalenie wiadomości na temat znaczenia podstawowych pojęć związanych z wsparciem osób starszych przez instytucje i organizacje pozarządowe.

Materiał sprawdza spełnienie następujących kryteriów weryfikacji:

SPO.02.4.2)1) rozpoznaje sytuację lokalną osoby starszej,
SPO.02.4.2)2) wskazuje możliwości współpracy z otoczeniem osoby starszej,
SPO.02.4.2)3) mobilizuje osoby z otoczenia do współpracy na rzecz osoby starszej;

SPO.02.4.3)1) wymienia instytucje wsparcia społecznego na rzecz osoby starszej,
SPO.02.4.3)2) opisuje zasady korzystania ze wsparcia społecznego,
SPO.02.4.3)3) dobiera formy pomocy instytucji wsparcia społecznego;

SPO.02.4.4)3) opisuje zasady wolontariatu,
SPO.02.4.4)4) wskazuje zakres działań wolontariuszy;

SPO.02.4.5)1) rozpoznaje sytuację materialną osoby starszej,
SPO.02.4.5)2) opisuje rodzaje pomocy dla osoby starszej,
SPO.02.4.5)3) planuje uzyskanie pomocy finansowej na rzecz osoby starszej;

SPO.05.3.10)2) wskazuje możliwości wsparcia osoby podopiecznej ze strony środowiska lokalnego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału