E-materiały do kształcenia zawodowego

Zakładanie i pielęgnacja plantacji wierzb plecionkarskich

DRM.01. Wykonywanie wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich - koszykarz‑plecionkarz 731702

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści

s

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu koszykarz‑plecionkarzWskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu koszykarz‑plecionkarz

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑zasób uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: koszykarz‑plecionkarz 731702 branży drzewno - meblarskiej i dla wyodrębnionej w zawodzie kwalifikacji DRM.01 Wykonywanie wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich.. Tematyka e‑zasobu służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑zasób przeznaczony jest dla kwalifikacji DRM.01. Wykonywanie wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich.

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji: DRM.01 Wykonywanie wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich:

  • przygotowanie surowców i materiałów do wykonania wyrobów plecionkarskich.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

DRM.01.4 Podstawy uprawy i przetwórstwa wierzby plecionkarskiej:

Uczeń:

  • charakteryzuje sposoby pozyskiwania zrzezów wierzb plecionkarskich,

  • określa sposób przygotowania gleby,

  • charakteryzuje etapy zakładania plantacji wierzb plecionkarskich,

  • charakteryzuje zabiegi ochronne wykonywane na plantacjach wierzb plecionkarskich.

E‑zasób pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Struktura e‑zasobu

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑zasobu są ze sobą powiązane tematyką, m.in. poprzez słowa kluczowe. Elementy struktury różnią się obudową dydaktyczną i merytoryczną, niemniej jednak w każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu zakładania i pielęgnacji plantacji wierzb plecionkarskich.

Niniejszy e‑zasób składa się z trzech części: opisu e‑zasobu, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Opis e‑zasobu

Przedstawia podstawowe informacje o e‑zasobie, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑zasobu.

Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

Zasób „Zakładanie i pielęgnacja plantacji wierzb plecionkarskich” składa się z dwóch materiałów multimedialnych:

Film prezentuje sposoby przygotowania surowców i materiałów do wykonania wyrobów plecionkarskich oraz czynności zawodowe związane z zakładaniem i pielęgnacją plantacji wierzb plecionkarskich. Zawiera treści dotyczące obsługi i zastosowania sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań zawodowych związanych z zakładaniem i pielęgnacją plantacji wikliny, sposobu przygotowania gleby, sadzenia zrzezów, zabiegów pielęgnacyjnych wykonywanych na plantacjach wierzb plecionkarskich.

Galeria prezentuje narzędzia i czynności związane z zakładaniem i pielęgnacją plantacji wierzb plecionkarskich. Po kliknięciu wybranego zdjęcia pokazuje się jego szczegółowy opis.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD13QrvzmLInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki atrakcyjnym formom uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu zakładania plantacji wierzb plecionkarskich oraz nabędzie podstawową wiedzę na temat pielęgnacji plantacji uprawianej rośliny.

  • Słownik pojęć do e‑zasobuD1AO95k7oSłownik pojęć do e‑zasobu – zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑zasobie wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaDTIUaRQrsPrzewodnik dla nauczyciela – oto podpowiedź: w jaki sposób można wykorzystać e‑zasób w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDtBuLJ1vxPrzewodnik dla uczącego się – to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑zasobu w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDiO06hVjTNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑zasób.

  • Instrukcja użytkowaniaDUWxjNu6nInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu koszykarz‑plecionkarz

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu koszykarz‑plecionkarz

Praca uczniów podczas zajęć

E‑zasób stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z informacjami na temat zakładania I pielęgnacji wierzb plecionkarskich.

Galeria zdjęć

Nauczyciel prezentuje zdjęcia. Uczniowie w parach, grupach lub całą klasą (na zasadzie burzy mózgów) charakteryzują sposoby pozyskiwania zrzezów wierzb plecionkarskich, określają sposoby przygotowania gleby, charakteryzują etapy zakładania plantacji wierzb plecionkarskich oraz zabiegi ochronne wykonywane na plantacjach wierzb plecionkarskich.

Gdy nauczyciel zaobserwuje trudności w realizacji któregoś z etapu, powinien wykonać go wraz z całą klasą, a następnie poprosić uczniów o jego indywidualne powtórzenie. 

Interaktywne materiały sprawdzające

To świetna alternatywa dla zwykłych sprawdzianów; dzięki multimedialnemu charakterowi są przystępniejsze, a ich wypełnianie powinno być bardziej interesujące dla uczniów.

Praca uczniów poza zajęciami

Uczniowie, korzystając ze słownika pojęć, mogą powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych zajęć. Film, galeria zdjęć stanowią interesujące materiały umożliwiające samokształcenie.

Indywidualna praca z uczniem

Indywidualna praca z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron. Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować np. stopień trudności. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór poziomu dostosowanego dla danego ucznia. Ze zdolnym uczniem szybciej przejdziemy do trudniejszych zagadnień czy sprawdzianów, natomiast z uczniem mniej zdolnym poszczególne elementy e‑zasobu powinny być omawiane wolniej i bardziej szczegółowo, zaś interaktywne materiały sprawdzające wykorzystywane od najłatwiejszego do najtrudniejszego. W pracy ze zdolnym uczniem możemy również dać mu więcej czasu na pracę indywidualną, której efekty będziemy jedynie weryfikować.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

Wymagania techniczne

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści