Izolacje budowlane
BUD.06. Wykonywanie izolacji budowlanych - monter izolacji budowlanych 712401
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: monter izolacji budowlanychWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: monter izolacji budowlanych
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: monter izolacji budowlanych 712401. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.06. Wykonywanie izolacji budowlanych.
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:
BUD.06. Wykonywanie izolacji budowlanych
wykonywanie i naprawa izolacji wodochronnych,
wykonywanie i naprawa izolacji termicznych, akustycznych i przeciwdrganiowych,
wykonywanie i naprawa izolacji antykorozyjnych i chemoodpornych.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
BUD.06.2. Podstawy budownictwa
Uczeń:
charakteryzuje rodzaje i elementy obiektów budowlanych,
rozróżnia wyroby budowlane, określa ich zastosowanie i zasady składowania,
przestrzega zasad sporządzania rysunków budowlanych.
BUD.06.3. Wykonywanie i naprawa izolacji wodochronnych
Uczeń:
charakteryzuje izolacje wodochronne,
dobiera materiały do wykonywania izolacji wodochronnych.
BUD.06.4. Wykonywanie i naprawa izolacji termicznych, akustycznych i przeciwdrganiowych
Uczeń:
charakteryzuje rodzaje izolacji termicznych, akustycznych i przeciwdrganiowych,
dobiera materiały do wykonywania izolacji termicznych, akustycznych i przeciwdrganiowych.
BUD.06.5. Wykonywanie i naprawa izolacji antykorozyjnych i chemoodpornych
Uczeń:
charakteryzuje rodzaje korozji,
dobiera materiały do wykonywania izolacji antykorozyjnych i chemoodpornych.
E‑materiał pozwala nabywać:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje obywatelskie,
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu wykonywania izolacji budowlanych.
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.
E‑materiał Izolacje budowlane składa się z trzech multimediów:
Atlas interaktywny – Korozja materiałów budowlanychAtlas interaktywny – Korozja materiałów budowlanych
To sfilmowana opowieść o pracy montera izolacji budowlanych, o wymaganych kompetencjach i kwalifikacjach, zadaniach zawodowych, a także o… korozji i sposobach walki z tym podstępnym przeciwnikiem.
Atlas interaktywny – Rodzaje izolacji budowlanychAtlas interaktywny – Rodzaje izolacji budowlanych
Profesjonalnie przygotowane grafiki, przedstawiające konstrukcyjne i niekonstrukcyjne elementy budynku, a także materiały budowlane i izolacyjne.
Gra edukacyjna – Obiekty i izolacje budowlaneGra edukacyjna – Obiekty i izolacje budowlane
Nauka i zabawa w jednym! Uczeń sprawdzi swoją wiedzę z zakresu rodzajów i elementów obiektów budowlanych, elementów konstrukcyjnych i niekonstrukcyjnych budynku, wyrobów budowlanych, materiałów izolacyjnych i oznaczeń graficznych stosowanych na rysunkach budowlanych.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki atrakcyjnym formom uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu rodzajów izolacji budowlanych wodochronnych, termicznych, akustycznych i przeciwdrganiowych, antykorozyjnych i chemoodpornych, materiałów izolacyjnych i ich właściwości oraz oznaczeń graficznych.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela to podpowiedź, w jaki sposób można wykorzystać e‑materiał w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału u oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu: monter izolacji budowlanych
1. Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z zasadami wykonywania robót izolacji budowlanych. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów zasobu w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.
Atlasy interaktywne
Praca całego zespołu klasowego
Uczniowie zapoznają się z pojęciami zamieszczonymi w atlasie. Nauczyciel na tablicy zapisuje hasła – słowa kluczowe: konstrukcyjne i niekonstrukcyjne elementy budynku oraz materiały budowlane i izolacyjne. Uczniowie poproszeni są o wypisanie na karteczkach samoprzylepnych wszystkich skojarzeń dotyczących tego aspektu, a następnie przyklejenie karteczek na tablicy. Nauczyciel dba o to, aby nie pojawiły się tam pojęcia zdublowane. Po zbudowaniu mapy pojęć uczniowie opisują, na jej podstawie, konstrukcyjne i niekonstrukcyjne elementy budynku oraz materiały budowlane i izolacyjne.
Praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Uczniowie poproszeni są o zapoznanie się z atlasem przed zajęciami. Grupa uczniów (2‑5 osób) przygotowuje się do zaprezentowania tego materiału, wcielając się w rolę ekspertów. Istotne jest, aby zachęcić ekspertów do zapoznania się z innymi dostępnymi źródłami. Podczas zajęć moderatorzy rozpoczynają dyskusję panelową, określając temat i przedstawiając ekspertów. Eksperci prezentują swoje tezy. Moderatorzy zachęcają do dyskusji, udzielają głosu, pilnują czasu wypowiedzi, podsumowują etapy dyskusji, jeśli zachodzi taka potrzeba – interweniują (nie dopuszczają do kłótni), zbierają wszystkie tezy i wnioski, zapisując je na tablicy.
Gra edukacyjna
Praca w parach lub w grupach
Uczeń bez odchodzenia od komputera sprawdzi swoją wiedzę z zakresu rodzajów i elementów obiektów budowlanych, elementów konstrukcyjnych i niekonstrukcyjnych budynku, wyrobów budowlanych, materiałów izolacyjnych i oznaczeń graficznych stosowanych na rysunkach budowlanych. Grę można zrealizować w grupach, indywidualnie lub przy udziale całej klasy. Gdy nauczyciel zaobserwuje trudności w wykonaniu któregoś z etapów, powinien wykonać go wraz z całą klasą, a następnie poprosić uczniów o jego indywidualne powtórzenie. Ważne jest, aby każdy uczeń brał udział w procesie decyzyjnym. Przed przystąpieniem do gry należy wspólnie z uczniami ustalić kryteria, np. wygrywa ten zespół, który najszybciej ukończy misję lub w wyznaczonym czasie wykona dwie misje.
Interaktywne materiały sprawdzające
To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
2. Praca uczniów poza zajęciami
Uczniowie, korzystając ze słownika pojęć, mogą powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych zajęć. Atlasy interaktywne oraz gra edukacyjna stanowią interesujące materiały umożliwiające samokształcenie.
Uczniowie mogą przygotowywać do atlasów autorskie notatki w formie mapy myśli, lub pytań, które zaprezentują podczas lekcji.
3. Indywidualizacja pracy z uczniem
Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Atlasy interaktywne
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z nagrań audio;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą uzupełniać mapę myśli przy tablicy i zapisywać propozycje innych uczniów, co pozwoli im rozładować napięcie, a jednocześnie będą mieli konkretne zadanie do wykonania, co pomoże im skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów grup i pomagać uczniom słabszym;
uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą przygotować samodzielnie notatki, prezentując je niewielkiej grupie.
Gra edukacyjna
Uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. uczeń z dysleksją, uczeń słabosłyszący) należy wyznaczyć większy limit czasu na wykonanie misji.
Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści