Pomiary realizacyjne i kontrolne
BUD.18. Wykonywanie pomiarów sytuacyjnych, wysokościowych i realizacyjnych oraz opracowywanie wyników tych pomiarów - Technik geodeta 311104
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik geodetaWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik geodeta
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik geodeta 311104. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.18 Wykonywanie pomiarów sytuacyjnych, wysokościowych i realizacyjnych oraz opracowywanie wyników tych pomiarów.
Wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji BUD.18 Wykonywanie pomiarów sytuacyjnych, wysokościowych i realizacyjnych oraz opracowywanie wyników tych pomiarów: wykonywania pomiarów realizacyjnych, geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej, pomiarów kontrolnych obiektów budowlanych i urządzeń technicznych oraz opracowywania wyników tych pomiarów.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
BUD.18.5. Wykonywanie prac związanych z geodezyjną obsługą inwestycji budowlanych
Uczeń:
3) projektuje lokalizację i stabilizuje punkty geodezyjnej osnowy realizacyjnej,
4) wykonuje pomiary osnów realizacyjnych,
6) wytycza położenie elementów projektowanych obiektów budowlanych oraz sporządza dokumentację tyczenia,
7) prowadzi geodezyjną obsługę obiektów budowlanych i sieci uzbrojenia terenu w trakcie realizacji inwestycji.
BUD.18.6. Sporządzanie opracowań kartograficznych
Uczeń:
1) lokalizuje punkty niezbędne do wyznaczenia przemieszczeń i odkształceń,
2) wykonuje pomiary sytuacyjne i wysokościowe punktów kontrolowanych.
E‑materiał pozwala nabywać:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy na temat wirtualnego ośrodka dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej.
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz spis treści.
2. Materiały multimedialne
To odpowiednio dobrane multimedia ułatwiające uczniowi przyswojenie wiedzy. Materiał Pomiary realizacyjne i kontrolne składa się z pięciu materiałów multimedialnych:
Sekwencje filmowe – Pomiary realizacyjne i kontrolne obiektów budowlanychSekwencje filmowe – Pomiary realizacyjne i kontrolne obiektów budowlanych
Dzięki sekwencjom uczeń zobaczy tyczenie obiektu budowlanego, drogowego, inżynierskiego, a także wykonywanie pomiarów kontrolnych obiektów budowlanych i urządzeń technicznych.
Wizualizacja – Charakterystyczne punkty obiektów inżynierskichWizualizacja – Charakterystyczne punkty obiektów inżynierskich
Przedstawia charakterystyczne punkty/elementy obiektów inżynierskich, takich jak hala przemysłowa, rozjazd kolejowy, skrzyżowanie/węzeł drogowy, most, suwnica, dźwig/winda, komin, maszt.
Program ćwiczeniowy do projektowania – Lokalizacja punktów osnowy realizacyjnej i punktów kontrolnychProgram ćwiczeniowy do projektowania – Lokalizacja punktów osnowy realizacyjnej i punktów kontrolnych
Umożliwia zaprojektowanie usytuowania punktów osnowy realizacyjnej, punktów kontrolnych i kontrolowanych w celu geodezyjnej obsługi inwestycji oraz wykonania pomiarów kontrolnych obiektów – drogowych, kolejowych, górniczych, budowlanych i przemysłowych.
E‑book – Geodezyjna obsługa obiektów inżynierskichE‑book – Geodezyjna obsługa obiektów inżynierskich
To prawdziwa skarbnica wiedzy na temat zasad sporządzania operatu technicznego, kompletowania operatu technicznego, archiwizacji prac geodezyjnych oraz obiegu dokumentów w pracach geodezyjnych (od zlecenia do wystawienia faktury).
Atlas interaktywny – Obiekty inżynierskieAtlas interaktywny – Obiekty inżynierskie
Uczeń zobaczy położenie punktów osnowy realizacyjnej oraz stanowisk pomiarowych w obiektach inżynierskich – w kopalni, elektrowni, zaporze wodnej oraz w tunelu.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki interesującym formom (quizy, puzzle, krzyżówki) - uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy na temat wirtualnego ośrodka dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik geodeta
1. Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z informacjami z zakresu pomiarów realizacyjnych i kontrolnych. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.
Sekwencje filmowe
Praca indywidualna
Uczniowie zapoznają się z sekwencjami (podczas oglądania mogą robić notatki, wypisując np. słowa kluczowe). Nauczyciel prosi uczniów o napisanie recenzji jednego z filmów (istotne jest, aby każda sekwencja miała swojego recenzenta - nad wyborami czuwa nauczyciel). Liczą się: dokładność, pomysły, oryginalność, poprawność językowa, dobór słownictwa. Uczniowie prezentują swoje pomysły na forum klasy.
Praca w grupach
Uczniowie, po zapoznaniu się z sekwencjami, zostają podzieleni na grupy – każda z nich pracować będzie odtąd z jedną sekwencją (nad wyborami czuwa nauczyciel). Każda grupa otrzymuje kartkę – uczniowie wpisują na niej, w centralnym miejscu, słowo kluczowe z sekwencji. Od hasła odchodzą promienie – nauczyciel prosi uczniów o dopisanie skojarzeń. Każdy główny promień skojarzeń ma promienie podrzędne - powinny być tam wpisane skojarzenia bardziej szczegółowe w stosunku do pojęć głównych. Uczniowie prezentują swoje mapy. Łącząc je, tworząc jedną mapę dotyczącą wszystkich sekwencji.
Wizualizacja 3D
Praca w grupach
Uczniowie, po zapoznaniu się z wizualizacją, zostają podzieleni na grupy. Nauczyciel rozdaje każdej grupie zestaw rysunków korespondujących z wizualizacją, czyli charakterystycznymi elementami obiektów inżynierskich. Zadaniem grup będzie ułożenie obrazków w logiczną całość i opatrzenie ich odpowiednim podpisem. Po wykonaniu zadania grupy porównują swoje propozycje z oryginałem (wizualizacją).
Praca całego zespołu klasowego
Uczniowie, po zapoznaniu się z wizualizacją, odrysowują charakterystyczne elementy obiektów inżynierskich i opatrują je, na osobnej kartce, podpisem. Wszystkie grafiki zostają rozłożone na podłodze; uczniowie starają się zapamiętać konfigurację. Po pięciu minutach nauczyciel zmienia miejsca obrazków i podpisów. Zadaniem uczniów jest dopasowanie właściwego podpisu do obrazka.
„Memory” to metoda, która ćwiczy pamięć, koncentrację, a także cierpliwość.
Program ćwiczeniowy
Praca całego zespołu klasowego
Uczniowie zapoznają się z programem ćwiczeniowym, a następnie są poproszeni o napisanie scenariusza programu zawierającego: opis zdarzenia, wykonywanych czynności, miejsca, czasu, charakterystykę postaci – technika geodety i innych (np. klientów), a następnie przeprowadzenie inscenizacji. Uczniowie mogą losować role bądź decydować o ich wyborze. Uczniowie nieuczestniczący bezpośrednio w programie są obserwatorami, którzy sporządzają notatki.
E‑book
Praca całego zespołu klasowego
Nauczyciel wybiera fragment tekstu, który może sprawiać uczniom trudność (fragment ten może być wskazany przez uczniów). Jeden z uczniów czyta tekst, reszta wskazuje niezrozumiałe słowa bądź mało transparentne frazy, zdania. Nauczyciel zapisuje je, umieszczając obok pytajnik. Cały zespół klasowy zastanawia się, jakich parafraz można użyć, jak zdeszyfrować trudne pojęcia, aby nie sprawiały one problemów (burza mózgów). Kiedy słowo/zdanie jest już zrozumiałe, miejsce pytajnika zastępuje wykrzyknik. Nauczyciel powinien zadbać o to, aby on sam był ostatnim ogniwem w interpretacji – uczniowie powinni, w miarę możliwości, samodzielnie dochodzić do zrozumienia tekstu.
Metoda ta rozwija w uczniach umiejętność mówienia tego, co jest dla nich trudne, i samodzielnego rozumienia tekstu. Uczniowie są zachęcani do parafrazowania, szukania przykładów, desygnatów, tłumaczenia innym uczniom zawiłości e‑booka.
Atlas interaktywny
Praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Uczniowie poproszeni są o zapoznanie się z atlasem interaktywnym przed zajęciami. Grupa uczniów (2‑5 osób) przygotowuje się do zaprezentowania tego materiału, wcielając się w rolę ekspertów. Istotne jest, aby zachęcić ekspertów do zapoznania się z innymi dostępnymi źródłami. Podczas zajęć moderatorzy rozpoczynają dyskusję panelową, określając temat i przedstawiając ekspertów. Eksperci prezentują swoje tezy na temat kryteriów doboru stolarki budowlanej do rodzaju budynku. Moderatorzy zachęcają do dyskusji, udzielają głosu, pilnują czasu wypowiedzi, podsumowują etapy dyskusji, jeśli zachodzi taka potrzeba – interweniują (nie dopuszczają do kłótni), zbierają wszystkie tezy i wnioski, zapisując je na tablicy.
Interaktywne materiały sprawdzające
To ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicymultimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
2. Praca uczniów poza zajęciami
Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć oraz e‑booka, dzięki któremu będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Sekwencje filmowe, program ćwiczeniowy, wizualizacja oraz atlas interaktywny stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.
Po zapoznaniu się z sekwencjami filmowymi uczeń może dopisać kolejną sekwencję, która będzie dopełniać już wyreżyserowane.
Po zapoznaniu się z wizualizacją uczeń może tworzyć notatki w formie mapy myśli.
Program ćwiczeniowy może być przyczynkiem do napisania scenariusza gry, opartej na treści programu.
Po zapoznaniu się z e‑bookiem uczeń może napisać słownik pojęć występujących w materiale.
Po zapoznaniu się z atlasem interaktywnym uczeń może zrobić research dotyczący obiektów inżynierskich.
3. Indywidualizacja pracy z uczniem
Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Sekwencje filmowe
Sekwencje zawierają podpisy, z których mogą skorzystać wszyscy uczniowie, także słabosłyszący;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą odtwarzać sekwencje kilkukrotnie, pauzować je; pozwoli im to skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą zaproponować autorskie scenariusze realizujące tematy poruszane w sekwencjach;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.
Wizualizacja 3D
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą tworzyć własny, uproszczony scenariusz wizualizacji, co pomoże im skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję ekspertów i moderatorów dyskusji;
uczniowie mający problemy z wypowiedziami na forum klasy mogą przygotować samodzielnie bądź w niewielkich grupach mapę myśli.
Program ćwiczeniowy
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą wykonywać ćwiczenie wolniej, powracać do elementów, które sprawiają im trudność;
uczniowie zdolni mogą napisać swój własny program;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie – program pokazuje postępy.
E‑book
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą szukać w dostępnych źródłach grafik skał i minerałów; pozwoli im to skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą napisać własny e‑book;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą robić notatki w formie pamiętnika.
Atlas interaktywny
Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;
uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą powracać do wybranych aspektów atlasu, oglądać je wielokrotnie; pozwoli im to skupić uwagę;
uczniowie zdolni mogą wykreować własny atlas;
uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.
Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści