E-materiały do kształcenia zawodowego

Atlas drzew i krzewów leśnych

LES.01. Obsługa maszyn stosowanych w gospodarce leśnej – operator maszyn leśnych 834105

Przewodnik dla nauczyciela

6

Spis treści

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie operator maszyn leśnych (kod cyfrowy zawodu 834105): obsługa maszyn, urządzeń i narzędzi stosowanych w gospodarce leśnej w pracach z zakresu zagospodarowania lasu oraz użytkowania lasu. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – informacji na temat rozpoznawania gatunków drzew i krzewów leśnych określonych w wykazie drzew i krzewów leśnych.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia dla kwalifikacji LES.01. Obsługa maszyn stosowanych w gospodarce leśnej

E‑materiał wspiera osiąganie efektów kształcenia i kryteriów ich weryfikacji z jednostek efektów kształcenia:

LES.01.3. Wykonywanie prac z zakresu hodowli lasu

Osoba ucząca się:

LES.01.3.1) rozpoznaje gatunki drzew i krzewów leśnych określonych w wykazie drzew i krzewów leśnych:

  • LES.01.3.1) 1) charakteryzuje gatunki drzew i krzewów leśnych;

  • LES.01.3.1) 2) rozpoznaje gatunki drzew i krzewów leśnych na podstawie liści;

  • LES.01.3.1) 3) rozpoznaje gatunki drzew i krzewów leśnych na podstawie pędów nieulistnionych;

  • LES.01.3.1) 4) rozpoznaje gatunki drzew i krzewów leśnych na podstawie kory;

  • LES.01.3.1) 5) rozpoznaje gatunki drzew i krzewów leśnych na podstawie owoców;

  • LES.01.3.1) 6) rozpoznaje gatunki drzew i krzewów leśnych na podstawie owoców, szyszek i nasion.

LES.01.5. Wykonywanie prac z zakresu użytkowania lasu

Osoba ucząca się:

LES.01.5.1) rozpoznaje rodzaje drewna:

  • LES.01.5.1) 1) opisuje elementy makroskopowej budowy drewna;

  • LES.01.5.1) 2) rozpoznaje rodzaje drewna na podstawie jego budowy makroskopowej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Infografika Charakterystyka poszczególnych gatunków drzew i krzewów leśnychDeHi1tahrInfografika Charakterystyka poszczególnych gatunków drzew i krzewów leśnych

Praca z infografiką wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • rozpoznawanie określonych gatunków drzew i krzewów leśnych;

  • omawianie stadiów rozwoju drzew i krzewów leśnych (nasiona, siewki, kwiaty, owoce, pędy zimowe i ulistnione);

  • charakteryzowanie zasięgu występowania w Polsce poszczególnych gatunków drzew i krzewów leśnych;

  • wymienianie nazw gatunków w językach: polskim, łacińskim, angielskim, niemieckim, rosyjskim.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceD4Gs5jOYQInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu rozpoznawania gatunków drzew i krzewów.

Słownik pojęć dla e‑materiałuDJi9RgZlfSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaDbZsbkIZLPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięDmzaHY1RmPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaDO1b13kwZNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej rozpoznawania gatunków drzew i krzewów.

Instrukcja użytkowaniaDNdtORvF4Instrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • infografika Charakterystyka poszczególnych gatunków drzew i krzewów leśnych z ćwiczeniami 1–9.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę i umiejętności dotyczące rozpoznawania roślin występujących w lasach, jak również konkretnych elementów tych roślin: nasion, kwiatów, owoców itd. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium na zajęciach, a także poza nimi, podczas samodzielnej pracy uczniów.

Praca uczniów podczas zajęć

1. Infografika Charakterystyka poszczególnych gatunków drzew i krzewów leśnych

Praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Nauczyciel prosi, aby uczniowie indywidualnie zapoznali się z infografiką, w którym znajdują się zdjęcia przedstawiające różne części drzew i krzewów leśnych wraz z opisem.

Następnie nauczyciel na tablicy interaktywnej wyświetla zdjęcia (inne niż te zawarte w infografice), a zadaniem wszystkich uczniów jest odgadnąć, co przedstawia dane zdjęcie – którą część jakiej rośliny leśnej. Nauczyciel sprawdza w ten sposób stopień przyswojenia nowej wiedzy przez uczniów. Może poprosić o wskazanie na fotografiach tych cech, które jednoznacznie świadczą o przynależności rośliny do określonego gatunku.

2. Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, podczas gdy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

1. Infografika Charakterystyka poszczególnych gatunków drzew i krzewów leśnych

Praca indywidualna, praca całego zespołu klasowego

Lekcja odwrócona. Nauczyciel prosi, aby uczniowie postarali się przynieść na lekcję rośliny leśne lub części roślin leśnych znalezione w okolicy swojego miejsca zamieszkania. Mogą też w domach spróbować je nazwać i opisać na podstawie swojej wiedzy lub źródeł internetowych.

Na lekcji uczniowie kolejno prezentują znaleziska, a cała klasa zastanawia się, czym one są, i wypowiada swoje pomysły. Uczeń, który zdobył informacje na temat własnego znaleziska, może te pomysły zweryfikować, można też zagrać w ciepło‑zimno. Jeśli uczniowi nie udało się zdobyć informacji o znalezisku, a uczniowie nie są w stanie odgadnąć, z czym mają do czynienia, pomocą służy nauczyciel.

Po zabawie nauczyciel prosi, aby uczniowie indywidualnie zapoznali się z multimedium, w którym znajdą więcej zdjęć i informacji związanych z leśną florą.

2. Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.

Indywidualizacja pracy w uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE), ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest też możliwe w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to uczniom dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania–uczenia się.

Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:

  • uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych w infografice;

  • uczniom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego i/lub dysleksją należy dać więcej czasu na wykonanie zadań, zwłaszcza pisemnych; nauczyciel powinien formułować jasne, krótkie polecenia i często je powtarzać; także uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu powinni mieć na każde zadanie więcej czasu;

  • podczas prezentowania rezultatów prac należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji;

  • uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje na temat leśnych roślin i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania; mogą również sporządzić szczegółowe notatki (np. w postaci mapy myśli) dla pozostałych uczniów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści