E-materiały do kształcenia zawodowego

Charakterystyka wyposażenia warsztatu pracy koszykarza‑plecionkarza

DRM.01. Wykonywanie wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich - koszykarz‑plecionkarz 731702

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

Spis treści
s

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu koszykarz‑plecionkarzWskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu koszykarz‑plecionkarz

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: koszykarz‑plecionkarz 731702. 

Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.  E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji DRM.01. Wykonywanie wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich. 

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:

DRM.01. Wykonywanie wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich: 

  • przygotowywania surowców i materiałów do wykonania wyrobów plecionkarskich;

  • organizowania prac związanych z wykonywaniem wyrobów plecionkarskich.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

DRM.01.3. Technologia wykonywania wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich

4) charakteryzuje wyposażenie warsztatu pracy;

5) posługuje się instrukcjami obsługi narzędzi, maszyn i urządzeń stosowanych w koszykarstwie‑plecionkastwie.

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji, 

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe, 

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane tematyką, m.in. poprzez słowa  kluczowe. Elementy struktury różnią się obudową dydaktyczną i merytoryczną, niemniej  jednak w każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu wykonania wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich dla kwalifikacji DRM.01. Wykonywanie wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: opisu e‑materiału, źródeł multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe. 

1. Opis e‑materiału

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne  zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału. 

2. Źródła multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. 

E‑materiał Charakterystyka wyposażenia warsztatu pracy koszykarza‑plecionkarza składa się z trzech źródeł multimedialnych:

Uczeń dowie się, jak należy organizować prace związane z wykonywaniem wyrobów plecionkarskich, a także zobaczy wyposażenie warsztatu pracy koszykarza‑plecionkarza.

To świetne zdjęcia przedstawiające różne maszyny stosowane przez koszykarza‑plecionkarza podczas pracy.

Dzięki niej uczeń zobaczy wyposażenie warsztatu pracy koszykarza‑plecionkarza.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDW4iTrjgEInteraktywne materiały sprawdzające - Dzięki atrakcyjnym formom uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu wyposażenia warsztatu pracy koszykarza‑plecionkarza.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuD17jdkoTvSłownik pojęć do e‑materiału - Zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami. 

  • Przewodnik dla nauczycielaDeBKAhR2DPrzewodnik dla nauczyciela - Zawiera wskazówki, w jaki sposób można wykorzystać e‑materiał w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDTtkXLze1Przewodnik dla uczącego się - To wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej  nauki. 

  • Netografia i bibliografiaD18K4ZD5ANetografia i bibliografia - Stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał. 

  • Instrukcja użytkowaniaD103Ldw53Instrukcja użytkowania - Objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu koszykarz‑plecionkarz. 

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu koszykarz‑plecionkarz

E‑materiał ma za zadanie zapoznać uczniów z wyposażeniem warsztatu koszykarza‑plecionkarza. Przybliżyć informacje na temat narzędzi i maszyn stosowanych w koszykarstwie‑plecionkarstwie, ich zastosowania oraz obsługi. 

Atlas interaktywny

Praca całego zespołu klasowego

Nauczyciel wyświetla uczniom atlas przedstawiający opis wyposażenia warsztatu pracy koszykarza‑plecionkarza oraz czynności zawodowe koszykarza‑plecionkarza. Uczniowie poproszeni są o zamknięcie oczu i wysłuchanie lektora. Po projekcji atlasu piszą scenariusz, wskazując, które elementy wizualne pojawiały się, według nich, w materiale. Po sporządzeniu notatek uczniowie prezentują swoje pomysły. Nauczyciel prosi o obejrzenie całego atlasu – wizji i fonii – i o komentarz na temat adekwatności oryginału i autorskich pomysłów.

Praca indywidualna

Uczniowie oglądają – w zaciszu domowym – atlas i przygotowują wywiad z kilkoma osobami różniącymi się wiekiem, wykształceniem, pochodzeniem. Czy zawód koszykarza‑plecionkarza ma przyszłość? – pytanie to może stać się punktem wyjścia do wywiadu i analizy, którą uczniowie przedstawiają podczas zajęć.

Galeria zdjęć

Praca w grupach

Nauczyciel prosi uczniów, by – po zapoznaniu się z galerią zdjęć – zastanowili się, jak przedstawić informacje zawarte w galerii osobie, która nie zna się na plecionkarstwie, a chciałby poznać tę dziedzinę. Uczniowie w grupach przygotowują się do prezentacji. Wybierają jedną osobę, która zaprezentuje wyniki. W rolę laika może wcielić się sam nauczyciel, zadając odpowiednio sformułowane pytania, okazując zdumienie i sceptycyzm.

Plansza interaktywna

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie wspólnie wędrują po wirtualnym warsztacie koszykarza‑plecionkarza. Kiedy docierają do stacji, zadają pytania: Co to jest? Dlaczego? Jakie czynności się tu wykonuje? Nauczyciel zapisuje pytania, odpowiedzi, a następnie wyświetla opis. Uczniowie weryfikują, czy ich interpretacja jest z nim zgodna.

Interaktywne materiały sprawdzające

To świetna alternatywa dla zwykłych sprawdzianów; dzięki multimedialnemu charakterowi są przystępniejsze, a ich wypełnianie powinno być bardziej interesujące dla uczniów. 

Praca uczniów poza zajęciami

Uczniowie, korzystając ze słownika pojęć, mogą powtórzyć materiał przedstawiony na  lekcjach bądź przygotować się do przyszłych zajęć. Film edukacyjny stanowi interesujące źródło  umożliwiające samokształcenie. 

Indywidualna praca z uczniem

Indywidualna praca z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do  rozwijania słabszych stron. Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować np. stopień trudności interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór poziomu dostosowanego dla danego ucznia. Ze zdolnym uczniem szybciej przejdziemy do trudniejszych zagadnień czy sprawdzianów, natomiast z uczniem mniej zdolnym poszczególne elementy e‑materiału powinny być omawiane wolniej i bardziej szczegółowo, zaś interaktywne materiały sprawdzające wykorzystywane od najłatwiejszego do najtrudniejszego. W pracy ze zdolnym uczniem możemy również dać mu więcej czasu na pracę indywidualną, której efekty będziemy jedynie weryfikować. 

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści