Charakterystyka wyposażenia warsztatu pracy koszykarza‑plecionkarza
DRM.01. Wykonywanie wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich - koszykarz‑plecionkarz 731702
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu koszykarz‑plecionkarzWskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu koszykarz‑plecionkarz
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: koszykarz‑plecionkarz 731702.
Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych. E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji DRM.01. Wykonywanie wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich.
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:
DRM.01. Wykonywanie wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich:
przygotowywania surowców i materiałów do wykonania wyrobów plecionkarskich;
organizowania prac związanych z wykonywaniem wyrobów plecionkarskich.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
DRM.01.3. Technologia wykonywania wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich
4) charakteryzuje wyposażenie warsztatu pracy;
5) posługuje się instrukcjami obsługi narzędzi, maszyn i urządzeń stosowanych w koszykarstwie‑plecionkastwie.
E‑materiał pozwala nabywać:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje w zakresie przedsiębiorczości.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane tematyką, m.in. poprzez słowa kluczowe. Elementy struktury różnią się obudową dydaktyczną i merytoryczną, niemniej jednak w każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu wykonania wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich dla kwalifikacji DRM.01. Wykonywanie wyrobów koszykarsko‑plecionkarskich.
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: opisu e‑materiału, źródeł multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Opis e‑materiału
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Źródła multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.
E‑materiał Charakterystyka wyposażenia warsztatu pracy koszykarza‑plecionkarza składa się z trzech źródeł multimedialnych:
Atlas interaktywny - Wyposażenie warsztatu pracy koszykarza‑plecionkarzaAtlas interaktywny - Wyposażenie warsztatu pracy koszykarza‑plecionkarza
Uczeń dowie się, jak należy organizować prace związane z wykonywaniem wyrobów plecionkarskich, a także zobaczy wyposażenie warsztatu pracy koszykarza‑plecionkarza.
Galeria zdjęć - Maszyny i narzędzia w warsztacie pracy koszykarza‑plecionkarzaGaleria zdjęć - Maszyny i narzędzia w warsztacie pracy koszykarza‑plecionkarza
To świetne zdjęcia przedstawiające różne maszyny stosowane przez koszykarza‑plecionkarza podczas pracy.
Plansza interaktywna - Zwiedzamy stanowisko pracy koszykarza‑plecionkarzaPlansza interaktywna - Zwiedzamy stanowisko pracy koszykarza‑plecionkarza
Dzięki niej uczeń zobaczy wyposażenie warsztatu pracy koszykarza‑plecionkarza.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające - Dzięki atrakcyjnym formom uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu wyposażenia warsztatu pracy koszykarza‑plecionkarza.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału - Zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela - Zawiera wskazówki, w jaki sposób można wykorzystać e‑materiał w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się - To wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia - Stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania - Objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu koszykarz‑plecionkarz.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu koszykarz‑plecionkarz
E‑materiał ma za zadanie zapoznać uczniów z wyposażeniem warsztatu koszykarza‑plecionkarza. Przybliżyć informacje na temat narzędzi i maszyn stosowanych w koszykarstwie‑plecionkarstwie, ich zastosowania oraz obsługi.
Atlas interaktywny
Praca całego zespołu klasowego
Nauczyciel wyświetla uczniom atlas przedstawiający opis wyposażenia warsztatu pracy koszykarza‑plecionkarza oraz czynności zawodowe koszykarza‑plecionkarza. Uczniowie poproszeni są o zamknięcie oczu i wysłuchanie lektora. Po projekcji atlasu piszą scenariusz, wskazując, które elementy wizualne pojawiały się, według nich, w materiale. Po sporządzeniu notatek uczniowie prezentują swoje pomysły. Nauczyciel prosi o obejrzenie całego atlasu – wizji i fonii – i o komentarz na temat adekwatności oryginału i autorskich pomysłów.
Praca indywidualna
Uczniowie oglądają – w zaciszu domowym – atlas i przygotowują wywiad z kilkoma osobami różniącymi się wiekiem, wykształceniem, pochodzeniem. Czy zawód koszykarza‑plecionkarza ma przyszłość? – pytanie to może stać się punktem wyjścia do wywiadu i analizy, którą uczniowie przedstawiają podczas zajęć.
Galeria zdjęć
Praca w grupach
Nauczyciel prosi uczniów, by – po zapoznaniu się z galerią zdjęć – zastanowili się, jak przedstawić informacje zawarte w galerii osobie, która nie zna się na plecionkarstwie, a chciałby poznać tę dziedzinę. Uczniowie w grupach przygotowują się do prezentacji. Wybierają jedną osobę, która zaprezentuje wyniki. W rolę laika może wcielić się sam nauczyciel, zadając odpowiednio sformułowane pytania, okazując zdumienie i sceptycyzm.
Plansza interaktywna
Praca całego zespołu klasowego
Uczniowie wspólnie wędrują po wirtualnym warsztacie koszykarza‑plecionkarza. Kiedy docierają do stacji, zadają pytania: Co to jest? Dlaczego? Jakie czynności się tu wykonuje? Nauczyciel zapisuje pytania, odpowiedzi, a następnie wyświetla opis. Uczniowie weryfikują, czy ich interpretacja jest z nim zgodna.
Interaktywne materiały sprawdzające
To świetna alternatywa dla zwykłych sprawdzianów; dzięki multimedialnemu charakterowi są przystępniejsze, a ich wypełnianie powinno być bardziej interesujące dla uczniów.
Praca uczniów poza zajęciami
Uczniowie, korzystając ze słownika pojęć, mogą powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych zajęć. Film edukacyjny stanowi interesujące źródło umożliwiające samokształcenie.
Indywidualna praca z uczniem
Indywidualna praca z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron. Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować np. stopień trudności interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór poziomu dostosowanego dla danego ucznia. Ze zdolnym uczniem szybciej przejdziemy do trudniejszych zagadnień czy sprawdzianów, natomiast z uczniem mniej zdolnym poszczególne elementy e‑materiału powinny być omawiane wolniej i bardziej szczegółowo, zaś interaktywne materiały sprawdzające wykorzystywane od najłatwiejszego do najtrudniejszego. W pracy ze zdolnym uczniem możemy również dać mu więcej czasu na pracę indywidualną, której efekty będziemy jedynie weryfikować.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści