E-materiały do kształcenia zawodowego

Kontrola procesów technologicznych podczas produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych

DRM.06. Produkcja mas włóknistych i wytworów papierniczych - Technik papiernictwa 311601

bg‑green

Przewodnik dla nauczyciela

s

Spis treści

Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik papiernictwaWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik papiernictwa

Wymagania techniczneWymagania techniczne

Cele i efekty kształcenia

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik papiernictwa 311601. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji:

DRM.06. Produkcja mas włóknistych i wytworów papierniczych.

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji DRM.06. Produkcja mas włóknistych i wytworów papierniczych: planowanie procesów produkcyjnych podczas produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych.

Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:

DRM.06.2. Podstawy papiernictwa

  1. charakteryzuje przyrządy kontrolno‑pomiarowe stosowane w papiernictwie;

DRM.06.3. Wytwarzanie mas włóknistych

  1. kontroluje przebieg procesów technologicznych wytwarzania mas włóknistych:

    a) wskazuje punkty kontrolne w zakresie procesów przygotowania surowców i materiałów do wytwarzania mas włóknistych,

    b) posługuje się urządzeniami i przyrządami kontrolno‑pomiarowymi podczas wytwarzania mas włóknistych,

    c) stosuje oprogramowanie kontrolne do kontroli jakości procesu wytwarzania mas włóknistych;

  2. ocenia jakość mas włóknistych:

    a) ocenia jakość składników mas włóknistych,

    b) wykonuje oznaczenia parametrów decydujących o jakości mas włóknistych,

    c) proponuje działania naprawcze na podstawie analizy wyników kontroli produkcji;

DRM.06.4. Produkcja wytworów papierniczych

  1. kontroluje przebieg procesów technologicznych produkcji wytworów papierniczych:

    a) wskazuje punkty kontrolne w zakresie procesów przygotowania masy papierniczej,

    b) posługuje się urządzeniami i przyrządami kontrolno‑pomiarowymi podczas produkcji wytworów, papierniczych

    c) stosuje oprogramowanie kontrolne do kontroli jakości procesu produkcji wytworów papierniczych;

  2. ocenia jakość wytworów papierniczych:

    a) klasyfikuje właściwości wytworów papierniczych,

    b) wykonuje oznaczenia parametrów decydujących o jakości wytworów papierniczych,

    c) proponuje działania naprawcze na podstawie analizy wyników kontroli produkcji;

E‑materiał pozwala nabywać:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe.

Struktura e‑zasobu

Struktura e‑materiału

Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane ich tematyką, m.in. poprzez słowa kluczowe. Elementy struktury różnią się obudową dydaktyczną i merytoryczną, niemniej jednak w każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią uczniowi przyswojenie wiedzy z zakresu kontroli mas włóknistych i wytworów papierniczych.

Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: opisu e‑materiału, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

1. Opis e‑materiału

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Materiał Kontrola procesów technologicznych podczas produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych składa się z trzech materiałów multimedialnych:

Opowie uczniowi o procesie powstawania papieru przy użyciu specjalistycznych maszyn i urządzeń.

Dzięki niej uczeń zobaczy kolejne etapy kontrolowania wyrobów papierniczych w papierni.

To wiedza w pigułce na temat pracy w zakładzie produkującym masy włókniste oraz wytwory papiernicze w perspektywie kontroli nad całym procesem.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDwnZ3BKADInteraktywne materiały sprawdzające pozwolą sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu kontroli procesów technologicznych podczas produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych.

  • Słownik pojęć do e‑materiałuDmCjnZ8ksSłownik pojęć do e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.

  • Przewodnik dla nauczycielaDgXurpylHPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDCZJ0n4b0Przewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDYDmuEWjSNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDKsuB8bAXInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Wskazówki do wykorzystania e‑zasobu w pracy dydaktycznej dla zawodu technik papiernictwa

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik papiernictwa

1. Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom na zapoznanie się z metodami wykorzystywanymi podczas kontrolowania procesów produkcji mas włóknistych i wytworów papierniczych. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.

Film instruktażowy

Praca całego zespołu klasowego

Uczniowie wspólnie oglądają film. Każdy z uczniów formułuje jedno pytanie dotyczące zagadnień pojawiających się w multimedium i zapisuje je na kartce, którą zwija i wrzuca do koszyka. Uczniowie losują jedno pytanie (jeśli wylosują swoje, przystępują do kolejnego losowania) i udzielają na nie odpowiedzi. Autor pytania, wspierany przez nauczyciela, weryfikuje, czy odpowiedź jest prawidłowa.

Praca w grupach

Uczniowie, po zapoznaniu się z filmem, dzielą się na czteroosobowe grupy. Każdy z uczniów losuje karteczkę z nazwą urządzenia, zapoznaje się z nią i – nie mówiąc, co wylosował - wciela w rolę specjalisty, który posługuje się tym konkretnym urządzeniem. Podczas jej odgrywania może używać odpowiednich słów kluczowych, korzystać z rekwizytów. Pozostali uczniowie odgadują, jakie urządzenie prezentuje uczeń‑specjalista. Wcielanie się w rolę pozwoli uczniom przećwiczyć procedury i reguły postępowania w laboratorium. Po zakończeniu odgrywania ról uczestnicy powinni mieć czas na swobodną dyskusję, podczas której podzielą się refleksjami.

Plansza interaktywna

Praca indywidualna

Nauczyciel prosi uczniów, aby pobieżnie zapoznali się z planszą dotyczącą kontrolowania procesów technologicznych w przetwórstwie wytworów papierniczych. Uczniowie stawiają i zapisują pytania do planszy (Czego mogę się dowiedzieć? Na jakie pytania znajdę tu odpowiedź?). Kolejny etap to skupienie na planszy większej uwagi, uczeń powinien robić kilkusekundowe przerwy pomagające w przyswojeniu wiedzy. Uczeń odpowiada sobie na pytanie, czy wszystko zrozumiał, jeśli istnieje taka potrzeba, wraca do planszy. Ostatni krok to powtórzenie treści zawartej w planszy oraz odpowiedź na zapisane wcześniej pytania.

Metoda „5 kroków” kształtuje umiejętność poszukiwania, porządkowania, wykorzystywania informacji.

E‑book

Praca całego zespołu klasowego

Nauczyciel wybiera fragment tekstu, który może sprawiać uczniom trudność (fragment ten może być wskazany przez uczniów). Jeden z uczniów czyta tekst, reszta wskazuje niezrozumiałe słowa bądź mało transparentne frazy, zdania. Nauczyciel zapisuje je, umieszczając obok pytajnik. Cały zespół klasowy zastanawia się, jakich parafraz można użyć, jak zdeszyfrować trudne pojęcia, aby nie sprawiały one problemów (burza mózgów). Kiedy słowo/zdanie jest już zrozumiałe, miejsce pytajnika zastępuje wykrzyknik. Nauczyciel powinien zadbać o to, aby on sam był ostatnim ogniwem w interpretacji – uczniowie powinni, w miarę możliwości, samodzielnie dochodzić do zrozumienia tekstu.

Metoda ta rozwija w uczniach umiejętność mówienia tego, co jest dla nich trudne, i samodzielnego rozumienia tekstu. Uczniowie są zachęcani do parafrazowania, szukania przykładów, desygnatów, tłumaczenia innym uczniom zawiłości e‑booka.

Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

2. Praca uczniów poza zajęciami

Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać z e‑booka oraz słownika pojęć, dzięki którym będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Film instruktażowy oraz plansza interaktywna stanowią interesujące materiały umożliwiające przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.

Po zapoznaniu się z filmem edukacyjnym uczeń może sporządzić mapę myśli, której podstawowym hasłem będzie „Kontrola procesów technologicznych”. Plansza interaktywna to dobry pretekst do wyszukania informacji na temat procesów technologicznych w papierni. Po lekturze e‑booka uczeń może przygotować scenariusz wywiadu z pracownikiem papierni.

3. Indywidualizacja pracy z uczniem

Indywidualizacja praca z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron. Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować poziom np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór poziomu dostosowanego dla danego ucznia. Ze zdolnym uczniem szybciej przejdziemy do trudniejszych zagadnień czy sprawdzianów, natomiast z uczniem mniej zdolnym poszczególne elementy e‑materiału powinny być omawiane wolniej i bardziej szczegółowo, zaś interaktywne materiały sprawdzające wykorzystywane od najłatwiejszego.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.

Film instruktażowy

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą prowadzić research - szukając w dostępnych źródłach miejsc, które pojawiają się w filmie; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą przedstawić zespołowi klasowemu własny scenariusz filmu;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą zapisywać swoje myśli na kartkach.

Plansza interaktywna

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą prowadzić samodzielne, urozmaicone graficznie notatki bądź szkicować – odtwarzać grafiki; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą zaproponować interesujące rozwiązania dotyczące wykorzystania multimedium;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą pracować samodzielnie bądź w małych grupach.

E‑book

Uczniowie z dysfunkcją wzroku mogą skorzystać z audiodeskrypcji;

uczniowie z zaburzeniami zachowania mogą szukać w dostępnych źródłach grafik różnych rodzajów mas włóknistych, wytworów i gotowych wytworów papierniczych; pozwoli im to skupić uwagę;

uczniowie zdolni mogą napisać własny e‑book;

uczniowie mający problem z wypowiedziami na forum klasy mogą robić notatki w formie pamiętnika.

Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.

Wymagania techniczne

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy;

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.