E-materiały do kształcenia zawodowego

Techniki wykonania negatywów i pozytywów zaopatrzenia ortopedycznego

MED.11. Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych - Technik ortopeda 321403

bg‑azure

Przewodnik dla nauczyciela

Autor przewodnika: Paweł Luberacki

Konsultant przewodnika: Jan Leonhard

6

Spis treści

1
bg‑azure

Podstawowe informacje o e‑materiale

Tytuł e‑materiału

Techniki wykonania negatywów i pozytywów zaopatrzenia ortopedycznego

Nazwa i symbol cyfrowy zawodu

Technik ortopeda, 321403

Kod i nazwa kwalifikacji

MED.11. Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych

Oznaczenie i nazwa jednostki efektów kształcenia

MED.11.3. Projektowanie, wykonywanie oraz dobieranie ortez
MED.11.4. Projektowanie, wykonywanie oraz dobieranie protez

Efekty kształcenia i odpowiadające im kryteria weryfikacji właściwe dla e‑materiału

Osoba ucząca się:
MED.11.3.2) dobiera metody wykonania oraz wykonuje miary i negatywy ortez:
MED.11.3.2)1) opisuje wyposażenie sali gipsowej,
MED.11.3.2)2) określa ustawienie funkcjonalne różnych części ciała do pobrania negatywu w celu wykonania zaopatrzenia ortopedycznego,
MED.11.3.2)3) opisuje różne metody wykonywania negatywów,
MED.11.3.2)4) organizuje stanowisko pracy do pobierania miar i negatywów,
MED.11.3.2)5) konstruuje algorytm czynności wykonania negatywu gipsowego do ortez tułowia, ortez kończyn górnychi kończyn dolnych,
MED.11.3.2)6) wykonuje miary i negatywy ortez różnymi metodami.
MED.11.3.3) dobiera metody wykonania pozytywu i wykonuje pozytywy ortez:
MED.11.3.3)1) używa sprzętu, przyrządów i narzędzi do obróbki gipsu,
MED.11.3.3)2) opisuje techniki wykonania odlewów gipsowych,
MED.11.3.3)3) dobiera metody wykonania pozytywów ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia,
MED.11.3.3)4) wykonuje pozytywy gipsowe ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia,
MED.11.3.3)5) określa zasady zabezpieczania i magazynowania materiałów i wyrobów z gipsu.
MED.11.3.4) wykonuje ortezy:
MED.11.3.4)1) wykonuje ortezy lub elementy ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia z tworzyw sztucznych, materiałów metalowych, materiałów włókienniczych, drewna, skóry,
MED.11.4.2) dobiera metody wykonania oraz wykonuje miary i negatywy protez:
MED.11.4.2)1) określa ustawienie funkcjonalne kikutów do pobrania negatywu w celu wykonania leja protezowego,
MED.11.4.2)2) konstruuje algorytm czynności wykonania negatywu gipsowego do protez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.4.2)3) wykonuje miary i negatywy protez różnymi metodami,
MED.11.4.3) dobiera metody wykonania pozytywu protezy i wykonuje pozytywy protez:
MED.11.4.3)1) używa sprzętu, przyrządów i narzędzi do obróbki gipsu,
MED.11.4.3)2) dobiera metody wykonania pozytywów protez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.4.3)3) wykonuje pozytywy gipsowe protez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.4.4) wykonuje protezy w zależności od indywidualnych potrzeb pacjenta oraz zastosowanego materiału i półfabrykatów i elementów:
MED.11.4.4)1) wykonuje leje protezowe kończyn górnych i kończyn dolnych w zależności od poziomu amputacji, sprawności i wieku pacjenta
MED.11.4.4)2) wykonuje części protez kończyn górnych i kończyn dolnych z tworzyw sztucznych, materiałów metalowych, włókienniczych, drewna, skóry.

Cele ogólne e‑materiału

Materiał wspiera osiąganie celu kształcenia określonego dla kwalifikacji MED.11. Wykonywanie i dobieranie przedmiotów ortopedycznych oraz środków pomocniczych: dobierania i stosowania procesu technologicznego do wykonywania zaopatrzenia ortopedycznego i środków pomocniczych oraz kierowania tym procesem.

Struktura e‑materiału, tytuły materiałów multimedialnych wraz z ich typem

Materiały multimedialne są powiązane zakresem tematycznym i uczący się powinni zapoznać się z nimi w określonej kolejności, aby mieć pełny obraz procesu technologicznego negatywu i pozytywu dla ortez podudzia oraz dla kosza biodrowego przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym.

W przypadku technologii wykonywania ortez podudzia osoba ucząca się w pierwszej kolejności powinna zapoznać się z filmem edukacyjnym „Technika wykonania negatywu dla ortezy podudzia (fo/afo/dafo/grafo)”, w drugiej kolejności z filmem edukacyjnym „Technika wykonania pozytywu dla ortezy podudzia (fo/afo/dafo/grafo)”.

W przypadku technologii wykonywania kosza biodrowego przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym osoba ucząca się w pierwszej kolejności powinna zapoznać się z filmem edukacyjnym „Technika wykonania negatywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym”, w drugiej kolejności z filmem edukacyjnym „Technika wykonania pozytywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym”. Skorzystanie z e‑booka przed zapoznaniem się z filmami edukacyjnymi wprowadzić może uczącego się w zagadnienia związane z powstawaniem negatywów i pozytywów. E‑book może stanowić również materiał uzupełniający i ułatwiający przyswojenie treści przedstawionych w filmach edukacyjnych.

Film edukacyjny „Technika wykonania negatywu dla ortezy podudzia (fo/afo/dafo/grafo)” zawiera elementy: przygotowania pacjenta do wykonania negatywu gipsowego oraz skanu 3D, a także przedstawia sam proces wykonania negatywu gipsowego i skanu 3D dla ortezy podudzia.

Film edukacyjny „Technika wykonania pozytywu dla ortezy podudzia (fo/afo/dafo/grafo)” jest kontynuacją treści dotyczących procesu technologicznego powstawania ortezy podudzia przedstawionych w filmie edukacyjnym „Technika wykonania negatywu dla ortezy podudzia (fo/afo/dafo/grafo)”.

Film edukacyjny „Technika wykonania negatywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym” zawiera elementy: przygotowania pacjenta do wykonania negatywu gipsowego oraz skanu 3D, a także przedstawia sam proces wykonania negatywu gipsowego i skanu 3D dla pacjenta przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym.

Film edukacyjny „Technika wykonania pozytywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym” jest kontynuacją treści dotyczących procesu technologicznego powstawania kosza biodrowego przedstawionych w filmie edukacyjnym „Technika wykonania negatywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym”.

E‑book „Zasady redukcji obwodów pozytywów względem negatywów” może stanowić wstęp do wszystkich filmów edukacyjnych oraz uzupełnienie treści dla całego e‑materiału.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2
bg‑azure

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w procesie dydaktycznym

Tytuł materiału multimedialnego

Technika wykonania negatywu dla ortezy podudzia (fo/afo/dafo/grafo)

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film edukacyjny „Technika wykonania negatywu dla ortezy podudzia (fo/afo/dafo/grafo)” zawiera w pierwszych dwóch częściach informacje dotyczące:

  • badania pacjenta i analizy dokumentacji medycznej,

  • sposóbu sporządzenia dokumentacji techniczno‑medycznej zgodnie z ustawą,

  • przygotowania stanowiska pracy i surowców do wykonania negatywu ortezy,

  • przebiegu i sposobu wykonania negatywu ortezy podudzia,

  • przygotowania wykonanego negatywu do dalszej pracy.

Dwie kolejne części filmu przedstawiają:

  • badanie pacjenta oraz przygotowanie narzędzi do pobrania skanu 3D,

  • proces skanowania kończyny dla wykonania negatywu ortezy,

  • formaty zapisu modeli 3D i możliwości korekcyjne w dedykowanym oprogramowaniu.

Materiał jest powiązany z filmem edukacyjnym „Technika wykonania pozytywu dla ortezy podudzia (fo/afo/dafo/grafo)”, a także z interaktywnym materiałem sprawdzającym:

  • zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑wideo „Etapy wykonywania negatywu podudzia”.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji:
MED.11.3.2)1) opisuje wyposażenie sali gipsowej,
MED.11.3.2)2) określa ustawienie funkcjonalne różnych części ciała do pobrania negatywu w celu wykonania zaopatrzenia ortopedycznego,
MED.11.3.2)3) opisuje różne metody wykonywania negatywów,
MED.11.3.2)4) organizuje stanowisko pracy do pobierania miar i negatywów,
MED.11.3.2)5) konstruuje algorytm czynności wykonania negatywu gipsowego do ortez tułowia, ortez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.3.2)6) wykonuje miary i negatywy ortez różnymi metodami
MED.11.3.4)1) wykonuje ortezy lub elementy ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia z tworzyw sztucznych, materiałów metalowych, materiałów włókienniczych, drewna, skóry.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zapoznanie z dokumentacją techniczno‑medyczną,

  • dokonywanie pomiarów obwodów i długości odlewów,

  • zapoznanie ze stanowiskiem pracy i surowcami niezbędnymi do wykonania negatywu ortezy,

  • poznanie procesu gipsowania przy powstawaniu negatywu ortezy,

  • zapoznanie z procesem skanowania i zasadami działania optycznego skanera 3D.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Film edukacyjny może zostać wykorzystany do przygotowania przez osobę uczącą się:

  • mapy myśli, na przykład na temat dokumentacji techniczno‑medycznej koniecznej do uzupełnienia przed wykonaniem negatywu ortezy,

  • schematu lub grafu przedstawiającego na przykład: badanie pacjenta i analizę jego dokumentacji medycznej, dokonywanie pomiarów obwodów i długości odlewów,

  • broszury lub infografiki przedstawiającej na przykład: proces skanowania kończyny dla wykonania negatywu ortezy, zasady działania optycznego skanera 3D, przygotowania stanowiska pracy i surowców do wykonania negatywu ortezy,

  • diagramu Ishikawy, tzw. rybiego szkieletu, dotyczącego na przykład zagadnienia: Z jakimi problemami technik ortopeda może spotkać się podczas wykonywania negatywu ortezy podudzia?

Praca w grupach

Po obejrzeniu filmu edukacyjnego uczący się mogą po podzieleniu na cztery grupy wykorzystać materiał do przygotowania:

  • lekcji odwróconej na temat np. możliwych problemów technika ortopedy w przygotowaniu negatywu ortezy podudzia. Grupy przygotowują plakaty lub postery na zadany temat przed przyjściem na zajęcia, podczas zajęć prezentują swoje prace. Nauczyciel na zajęciach inicjuje dyskusję na forum, podczas której omawiane są sposoby radzenia sobie z wyróżnionymi przez uczących się problemami,

  • schematu lub infografiki przedstawiającej np. przebieg i sposób wykonania negatywu ortezy podudzia, proces przygotowania pacjenta do wykonania skanowania kończyny,

  • zestawu pytań lub niedokończonych zdań, które dotyczą np.: techniki wykonania negatywu dla ortezy podudzia (fo/afo/dafo/grafo). Po wykonaniu zadania prowadzący sprawdza poprawność postawionych pytań, zdań niedokończonych, a potem łączy grupy po dwie. Zaczyna się gra, w której grupy zadają sobie nawzajem pytania lub dokańczają zdania. Wygrywa ta grupa, która zdobywa więcej punktów uzyskanych za poprawne odpowiedzi,

  • opracowaniu scenariusza dotyczącego wykonania dla konkretnego pacjenta np.:

    • dla dziecka negatywu dla ortezy podudzia,

    • dla osoby starszej po urazie negatywu dla ortezy podudzia,

    • dla sportowca negatywu dla ortezy podudzia,

    • dla osoby dorosłej po wypadku lokomocyjnym negatywu dla ortezy podudzia.

    Nauczyciel daje informację zwrotną grupom na temat wykonanego zadania. Może wykorzystać scenariusze utworzone przez grupy do przeprowadzenia symulacji na zajęciach.

Praca z całym zespołem

Wykorzystując na zajęciach film edukacyjny, osoby uczące się mogą brać udział w:

  • symulacji, na przykład na temat badania pacjenta i analizy dokumentacji medycznej przed przystąpieniem do przygotowania negatywu dla ortezy podudzia,

  • pokazie z instruktażem, podczas którego nauczyciel prezentuje na fantomie lub osobie uczącej się, która zgodziła się na udział w pokazie, jak wykonać negatyw ortezy krok po kroku, wykorzystując niezbędne surowce,

  • burzy mózgów dotyczącej na przekład: przygotowania stanowiska pracy i surowców do wykonania negatywu ortezy, dokumentacji techniczno‑medycznej potrzebnej do rozpoczęcia przez technika pracy nad negatywem ortezy, materiałów potrzebnych do pobrania miary, etapów wykonywania negatywu podudzia,

  • opracowaniu grafu lub schematu przedstawiającego na przykład. zasady działania optycznego skanera 3D,

  • quizie na temat najważniejszych pojęć, które pojawiły się w filmie, na przykład: reakcja egzotermiczna, negatyw, matryca kończyny, budowa skanera 3D, markery pozycyjne, pianka wyciskowa, formaty zapisu plików przy skanowaniu, aproksymacja itp.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Materiał może być pomocny w:

  • tworzeniu schematu dotyczącego kolejności etapów wykonywania negatywu podudzia,

  • tworzeniu map myśli pozwalających pogłębić wiedzę, na przykład na temat: przygotowania stanowiska pracy i surowców do wykonania negatywu ortezy, dokumentacji techniczno‑medyczna potrzebna do rozpoczęcia przez technika pracy nad negatywem ortezy, materiałów potrzebnych do pobrania miary,

  • tworzeniu infografik dotyczących na przykład: procesu skanowania kończyny dla wykonania negatywu ortezy, zasad działania optycznego skanera 3D,

  • opracowaniu prezentacji multimedialnej lub plakatu, na przykład pod tytułem: Skanowanie kończyny dla wykonania negatywu ortezy – formaty zapisu modeli 3D i możliwości korekcyjne w dedykowanym oprogramowaniu,

  • fiszek dotyczących pojęć pojawiających się w filmie, na przykład: surowce do wykonania negatywu ortezy, narzędzia do pobrania skanu 3D, formaty zapisu modeli 3D.

Praca w grupach

W celu utrwalenia i uporządkowania wiedzy uczący się przygotowują w grupach:

  • mapy myśli dotyczące na przykład: dokumentacji techniczno‑medycznej potrzebnej do rozpoczęcia przez technika pracy nad negatywem ortezy, materiałów potrzebnych do pobrania miary, etapów wykonywania negatywu podudzia,

  • zestaw pytań lub zdań niedokończonych, dotyczących: stanowiska pracy i surowców niezbędnych do wykonania negatywu ortezy, dokumentacji techniczno‑medycznej wymaganej ustawowo do wykonania przez technika negatywu ortezy, badania pacjenta przed przystąpieniem do przygotowania negatywu lub skanowania kończyny,

  • infografikę na temat etapów wykonania negatywu podudzia.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają trudności z opanowaniem materiału

Uczący się może wykorzystać film edukacyjny, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu lub powtórzyć materiał. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację przedstawiającą kolejne etapy współpracy technika z pacjentem w celu wykonania negatywu podudzia lub skanowania kończyny dolnej.

Film edukacyjny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, pogłębiać jego wiedzę i poszerzać zainteresowania, a także pomóc w przygotowaniach do konkursów.

Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi z kolegami lekcję na przykład na temat zasad działania optycznego skanera 3D, a nauczyciel jest obserwatorem.

Uczący się, którzy opanowali informacje zawarte w materiale multimedialnym, mogą poszerzyć swoją wiedzę poprzez analizę przypadku zaproponowaną przez nauczyciela. Opis dotyczyć może pacjenta z niepełnosprawnością, dla którego należy przygotować negatyw otrezy podudzia. Zadaniem osoby uczącej się jest wskazanie nieprawidłowości w działaniu technika oraz dostosowanie poziomu komunikatu do rozmówcy podczas przygotowania pacjenta do badania i omawiania planu przygotowania negatywu ortezy. Uczący się przygotowują własne schematy postępowania w przypadku nieoczekiwanych zdarzeń, które mogą mieć wpływ na zmianę procesu przygotowania negatywu ortezy.

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału

Uczący się mogą bez presji czasu zapoznać się z przedstawionymi w materiale multimedialnym informacjami i notować etapy lub pojedyncze elementy, które są niejasne. Mogą je omawiać wspólnie z nauczycielem, który tłumaczy niezrozumiałe sekwencje lub naprowadza uczącego się na właściwy tok rozumowania. Dodatkowo nauczyciel może dopowiedzieć lub bardziej szczegółowo omówić błędny wybór, podając jego przykładowe konsekwencje, co pełniej zobrazuje sytuację i pozwoli uczącemu się lepiej zapamiętać te informacje. Uczący się mogą przygotować infografikę lub plakat, na których umieszczą hasła związane na przykład z najważniejszymi informacjami przekazywanymi w trakcie badania lub pobierania miary osobie z niepełnosprawnością lub jego opiekunowi prawnemu.


Tytuł materiału multimedialnego

Technika wykonania pozytywu dla ortezy podudzia (fo/afo/dafo/grafo)

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film edukacyjny „Technika wykonania pozytywu dla ortezy podudzia (fo/afo/dafo/grafo)” zawiera w pierwszych dwóch częściach informacje dotyczące:

  • przygotowania negatywu do wykonania pozytywu,

  • przygotowania i wylewania gipsu w gipsową formę negatywu,

  • narzędzi niezbędnych do obróbki pozytywu,

  • często spotykanych błędów przy tworzeniu pozytywu gipsowego.

Dwie kolejne części filmu przedstawiają:

  • analizę dokumentacji i obróbkę projektu w oprogramowaniu inżynierskim,

  • przygotowanie modelu i procesu frezowania materiału,

  • definicje oprogramowania CAD i CAM.

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany na zajęciach jako podsumowanie procesu tworzenia negatywów ortez podudzia oraz jako wprowadzenie do kolejnych zajęć omawiających dalsze etapy formowania ortez podudzia.

Materiał jest powiązany z filmem edukacyjnym „Technika wykonania negatywu dla ortezy podudzia (fo/afo/dafo/grafo)”, a także z interaktywnym materiałem sprawdzającym:

  • zadanie typu prawda czy fałsz „Kolejność prac podczas wykonywania pozytywu”.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji:
MED.11.3.3)1) używa sprzętu, przyrządów i narzędzi do obróbki gipsu;
MED.11.3.3)2) opisuje techniki wykonania odlewów gipsowych;
MED.11.3.3)3) dobiera metody wykonania pozytywów ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia;
MED.11.3.3)4) wykonuje pozytywy gipsowe ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia;
MED.11.3.3)5) określa zasady zabezpieczania i magazynowania materiałów i wyrobów z gipsu;
MED.11.3.4)1) wykonuje ortezy lub elementy ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia z tworzyw sztucznych, materiałów metalowych, materiałów włókienniczych, drewna, skóry.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zapoznanie z kolejnością prac wykonawczych pozytywu ortezy,

  • zapoznanie z surowcami niezbędnymi do wykonania pozytywu ortezy,

  • dobieranie narzędzi obróbczych i poznanie procesu wykończeniowego modelu gipsowego,

  • poznanie błędów przy tworzeniu pozytywu gipsowego,

  • poznanie zastosowania oprogramowania inżynierskiego w tworzeniu modelu 3D pozytywu,

  • przedstawienie procesu frezowania w obrabiarce cyfrowej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Film edukacyjny może zostać wykorzystany do przygotowania przez osobę uczącą się:

  • schematu lub grafu przedstawiającego na przykład: dokonywanie pomiarów obwodów i długości odlewów, etapy prac wykonawczych pozytywu ortezy,

  • broszury lub infografiki przedstawiającej na przykład: przygotowanie stanowiska pracy i surowców do wykonania pozytywu ortezy,

  • diagramu Ishikawy, tzw. rybiego szkieletu, dotyczącego na przykład problemu: Błędy przy wykonywaniu odlewów podczas przygotowania pozytywu ortezy podudzia,

  • mapy myśli, na przykład na temat dobierania narzędzi obróbczych w procesie wykończeniowym modelu gipsowego.

Praca w grupach

Po obejrzeniu filmu edukacyjnego uczący się mogą w 2–3 osobowych grupach wykorzystać materiał do przygotowania:

  • schematu lub infografiki przedstawiającej na przykład: przebieg i sposób wykonania pozytywu ortezy podudzia, zastosowanie oprogramowania inżynierskiego w tworzeniu modelu 3D pozytywu,

  • zestawu pytań lub niedokończonych zdań, które dotyczą na przykład techniki wykonania pozytywu dla ortezy podudzia (fo/afo/dafo/grafo). Po wykonaniu zadania prowadzący sprawdza poprawność postawionych pytań, zdań niedokończonych, a potem łączy grupy po dwie. Zaczyna się gra, w której grupy zadają sobie nawzajem pytania lub dokańczają zdania. Wygrywa ta grupa, która zdobywa więcej punktów uzyskanych za poprawne odpowiedzi,

  • lekcji odwróconej, na przykład na temat możliwych błędów przy tworzeniu pozytywu gipsowego. Grupy przygotowują infografiki na zadany temat przed przyjściem na zajęcia, podczas zajęć prezentują swoje prace. Nauczyciel na zajęciach inicjuje dyskusję na forum, podczas której omawiane są sposoby radzenia sobie z wyróżnionymi przez uczących się błędami.

Praca z całym zespołem

Wykorzystując na zajęciach film edukacyjny, osoby uczące się mogą brać udział w:

  • pokazie z instruktażem, podczas którego nauczyciel prezentuje na wcześniej przygotowanym negatywie, jak wykonać krok po kroku pozytyw ortezy, wykorzystując niezbędne surowce i narzędzia potrzebne do obróbki odlewu,

  • burzy mózgów dotyczącej na przykład: niezbędnych materiałów do przygotowania odlewu gipsowego, działania technika podczas przygotowania odlewu gipsowego,

  • opracowaniu grafu lub schematu przedstawiających na przykład: analizę dokumentacji i obróbkę projektu w oprogramowaniu inżynierskim, przygotowanie modelu i procesu frezowania materiału,

  • quizie na temat najważniejszych pojęć, które pojawiły się w filmie, na przykład: longeta gipsowa, rozdzielacz, tarnik, oprogramowanie CAD i CAM itp.,

  • symulacji, na przykład na temat przygotowania pozytywu dla ortezy podudzia, przygotowania stanowiska pracy i surowców potrzebnych do wykonania odlewu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Materiał może być pomocny w:

  • tworzeniu schematu dotyczącego kolejności etapów wykonywania pozytywu podudzia,

  • tworzeniu map myśli pozwalających pogłębić wiedzę, na przykład na temat przygotowania stanowiska pracy i surowców do wykonania pozytywu ortezy,

  • tworzeniu infografiki dotyczącej np.: surowców niezbędnych do wykonania pozytywu ortezy, doboru narzędzi obróbczych w procesie wykończeniowym modelu gipsowego,

  • opracowaniu prezentacji multimedialnej lub plakatu, na przykład pod tytułem: Zastosowanie oprogramowania inżynierskiego w tworzeniu modelu 3D pozytywu,

  • tworzeniu fiszek dotyczących pojęć pojawiających się w filmie, na przykład: longeta gipsowa, rozdzielacz, tarnik, oprogramowanie CAD i CAM.

Praca w grupach

W celu utrwalenia i uporządkowania wiedzy uczący się przygotowują w grupach:

  • mapy myśli dotyczące na przykład:. niezbędnych materiałów do przygotowania odlewu gipsowego, działań technika podczas przygotowania odlewu gipsowego,

  • zestaw pytań lub zdań niedokończonych, dotyczących stanowiska pracy i surowców niezbędnych do wykonania pozytywu ortezy, techniki wykonania pozytywu dla ortezy podudzia (fo/afo/dafo/grafo),

  • infografikę na temat kolejności prac podczas wykonania pozytywu podudzia.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają trudności z opanowaniem materiału

Uczący się może wykorzystać film edukacyjny, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu lub powtórzyć materiał. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację przedstawiającą kolejne etapy pracy technika w celu wykonania pozytywu podudzia lub frezowania w obrabiarce cyfrowej.

Film edukacyjny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, pogłębiać jego wiedzę i poszerzać zainteresowania, a także pomóc w przygotowaniach do konkursów.

Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi z kolegami lekcję np. na temat zakresu działania oprogramowania CAD i CAM, a nauczyciel jest obserwatorem.

Uczący się, którzy opanowali informacje zawarte w materiale multimedialnym, mogą poszerzyć swoją wiedzę poprzez analizę przypadku zaproponowaną przez nauczyciela. Opis dotyczyć może przygotowania pozytywu otrezy podudzia. Zadaniem osoby uczącej się jest wskazanie nieprawidłowości w działaniu technika przygotowującego odlew gipsowy. Uczący się przygotowują własne schematy postępowania w przypadku nieoczekiwanych zdarzeń, które mogą mieć wpływ na zmianę procesu przygotowania pozytywu ortezy.

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału

Uczący się mogą bez presji czasu zapoznać się z przedstawionymi w materiale multimedialnym informacjami i notować etapy lub pojedyncze elementy, które są niejasne. Mogą je omawiać wspólnie z nauczycielem, który tłumaczy niezrozumiałe sekwencje lub naprowadza uczącego się na właściwy tok rozumowania. Dodatkowo nauczyciel może dopowiedzieć lub bardziej szczegółowo omówić błędny wybór, podając jego przykładowe konsekwencje, co pełniej zobrazuje sytuację i pozwoli uczącemu się lepiej zapamiętać te informacje. Uczący się mogą przygotować schemat lub graf, na których umieszczą hasła związane np. z najważniejszymi etapami prac związanych z wykonaniem pozytywu.


Tytuł materiału multimedialnego

Technika wykonania negatywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film edukacyjny „Technika wykonania negatywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym” zawiera w pierwszych dwóch częściach informacje dotyczące:

  • przygotowania pacjenta do wykonania negatywu gipsowego,

  • metody pobierania miary negatywu gipsowego przy pomocy specjalnego aparatu utworzonego przez trzy panele,

  • przygotowania stanowiska i surowców do wykonania negatywu,

  • przebiegu i sposobu wykonania negatywu.

Dwie kolejne części filmu przedstawiają:

  • przygotowanie pacjenta do skanu 3D,

  • budowę i regulację specjalnego aparatu, w którym dokonywany jest skan 3D,

  • proces skanowania kikuta dla wykonania pozytywu kosza biodrowego,

  • obróbkę i wygenerowanie modelu skanu 3D w oprogramowaniu.

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany na zajęciach jako wprowadzenie do kolejnych zajęć omawiających dalsze etapy tworzenia pozytywu i formowania kosza biodrowego przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym.

Materiał jest powiązany z filmem edukacyjnym „Technika wykonania pozytywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym” oraz z e‑bookiem „Zasady redukcji obwodów pozytywów względem negatywów”, a także z interaktywnym materiałem sprawdzającym:

  • dopasowanie elementów do schematu „Model 3D negatywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym”.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji:
MED.11.4.2)1) określa ustawienie funkcjonalne kikutów do pobrania negatywu w celu wykonania leja protezowego,
MED.11.4.2)2) konstruuje algorytm czynności wykonania negatywu gipsowego do protez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.4.2)3) wykonuje miary i negatywy protez różnymi metodami,
MED.11.4.4)1) wykonuje leje protezowe kończyn górnych i kończyn dolnych w zależności od poziomu amputacji, sprawności i wieku pacjenta
MED.11.4.4)2) wykonuje części protez kończyn górnych i kończyn dolnych z tworzyw sztucznych, materiałów metalowych, włókienniczych, drewna, skóry.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zapoznanie z przygotowaniem pacjenta do wykonania negatywu kosza biodrowego,

  • zapoznanie z budową i regulacją aparatu do pobierania miary negatywu gipsowego,

  • zapoznanie ze stanowiskiem pracy i surowcami niezbędnymi do wykonania negatywu kosza biodrowego,

  • poznanie procesu gipsowania przy powstawaniu negatywu kosza biodrowego,

  • zapoznanie z procesem skanowania i generowania modelu 3D neagtywu.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Osoba ucząca się może samodzielnie odtworzyć film edukacyjny i dokonać analizy informacji w nim zawartych.

W celu utrwalenia i lepszego zrozumienia materiału osoba ucząca się może zilustrować go za pomocą:

  • mapy myśli przedstawiającej na przykład etapy wykonania negatywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym,

  • gry dydaktycznej, na przykład na przykład na temat przygotowania pacjenta do wykonania negatywu kosza biodrowego,

  • plakatu prezentującego na przykład budowę i regulację aparatu do pobierania miary negatywu gipsowego,

  • prezentacji przedstawiającej na przykład proces gipsowania przy powstawaniu negatywu kosza biodrowego,

  • grafu prezentującego na przykład proces skanowania i generowania modelu 3D negatywu.

Uczący się może samodzielnie opracować broszurę informacyjną po zapoznaniu się z materiałem przedstawionym w filmie edukacyjnym i  zastanowić się nad etapami wykonania negatywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym oraz ewentualnymi problemami, które mogą pojawić się na każdym z tych etapów.

Praca w grupach

Uczący się po zapoznaniu się z filmem edukacyjnym przygotowują w grupach zadania dla pozostałych grup, np. dotyczące przygotowania stanowiska i surowców do wykonania negatywu.

Osoby uczące się mogą wspólnie odtworzyć wybraną przez nauczyciela część filmu edukacyjnego i wykonać ćwiczenia utrwalające oraz porządkujące materiał przed sprawdzianem, bądź egzaminem zawodowym (np. uczący się przygotowują w grupach trzyosobowych broszurę informacyjną na temat procesu skanowania i generowania modelu 3D negatywu, procesu gipsowania przy powstawaniu negatywu kosza biodrowego, przygotowania pacjenta do wykonania negatywu kosza biodrowego itp.).

Nauczyciel może podzielić uczących się na cztery grupy. Każda opracowuje dany materiał dotyczący skanowania 3D:

  • przygotowanie pacjenta do skanu 3D,

  • budowę i regulację specjalnego aparatu, w którym dokonywany jest skan 3D,

  • proces skanowania kikuta dla wykonania pozytywu kosza biodrowego,

  • obróbkę i wygenerowanie modelu skanu 3D w oprogramowaniu.

Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także np.:

  • udział w grach dydaktycznych w formie symulacji, np. odgrywanie roli pacjenta/technika - zadaniem technika jest jak najlepsze przygotowanie pacjenta do wykonania negatywu gipsowego dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym,

  • burza mózgów, np. przebieg wykonania negatywu,

  • stawianie pytań i rozwiązywanie problemów, np. trudności w pobieraniu miary negatywu gipsowego przy pomocy specjalnego aparatu utworzonego przez trzy panele,

  • lekcja odwrócona, np. na temat budowy i regulacji aparatu do pobierania miary negatywu gipsowego,

  • skrzynka pytań, np. dotyczących podstawowych narzędzi i materiałów wykorzystywanych w procesie gipsowania przy powstawaniu negatywu kosza biodrowego.

W celu utrwalenia i lepszego zrozumienia materiału, osoby uczące się pracujące w grupach mogą go zilustrować za pomocą:

  • plakatu, np. prezentującego przebieg i sposób wykonania negatywu,

  • prezentacji, np. przedstawiającej przygotowanie pacjenta do wykonania negatywu kosza biodrowego,

  • fiszek, np. zawierających pojęcia przedstawione w filmie,

  • grafu, np. ilustrującego postępowanie technika wykonującego negatyw dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym.

Praca z całym zespołem

Uczący się wspólnie odtwarzają film edukacyjny w trakcie zajęć, a następnie po kolei odpowiadają na zadawane przez nauczyciela pytania na temat zagadnień poruszonych w materiale.

W celu utrwalenia i lepszego zrozumienia materiału można go zilustrować, wykorzystując następujące metody aktywizujące:

  • gry słowne, np. ostatnia litera – pierwsza litera,

  • mapę pojęciową, np. objaśnianie – za pomocą haseł, rysunków, symboli, schematów, fragmentów tekstu – pojęć dotyczących techniki wykonania negatywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym, takich jak proces brania miary gipsowej, metody pobierania miary negatywu gipsowego przy pomocy specjalnego aparatu utworzonego przez trzy panele, itd.,

  • śnieżną kulę lub grę korzystającą z metody sześciu myślowych kapeluszy, np. Co rozumiesz przez pojęcie: prawidłowe przygotowanie pacjenta po amputacji nogi do wykonania negatywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym?,

  • pogadankę, np. interpretacja obrazów negatywów kosza biodrowego lub modeli negatywów 3D na podstawie przykładów przygotowanych przez nauczyciela,

  • burzę mózgów, np. Z jakimi problemami może się zetknąć technik w trakcie tworzenia negatywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym?

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Film edukacyjny może zostać wykorzystany w pracy indywidualnej, np. do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,

  • przygotowania się do zajęć,

  • przygotowania się do lekcji odwróconej, np. na temat problemów w trakcie tworzenia negatywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym,

  • pracy nad projektem, np. przygotowanie pacjenta do skanu 3D i proces skanowania kikuta dla wykonania pozytywu kosza biodrowego,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z budową i regulacją aparatu do pobierania miary negatywu gipsowego.

Materiał może być pomocny w utrwaleniu podstawowych pojęć dotyczących wykonania negatywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym oraz w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego.

Praca w grupach

W celu utrwalenia i uporządkowania materiału uczący się przygotowują w grupach:

  • mapy myśli przedstawiającej na przykład: przygotowanie stanowiska i surowców do wykonania negatywu, przebieg i sposób wykonania negatywu,

  • fiszki dotyczące pojęć pojawiających się w filmie,

  • przykładowy schemat lub graf obrazujący proces pobierania miary negatywu gipsowego przy pomocy specjalnego aparatu utworzonego przez trzy panele,

  • prezentację multimedialną na temat przygotowania pacjenta do skanu 3D w celu wykonania pozytywu kosza biodrowego.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają trudności z opanowaniem materiału

Uczący się może wykorzystać film edukacyjny, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu lub powtórzyć materiał. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację przedstawiającą przygotowanie pacjenta do skanu 3D w celu wykonania pozytywu kosza biodrowego.

Film edukacyjny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, pogłębiać jego wiedzę i poszerzać zainteresowania, a także pomóc w przygotowaniach do konkursów.

Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi z kolegami lekcję np. na temat etapów wykonania negatywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym, a nauczyciel jest obserwatorem.

Uczący się, którzy opanowali informacje zawarte w materiale multimedialnym, mogą poszerzyć swoją wiedzę poprzez analizę przypadku zaproponowaną przez nauczyciela. Opis dotyczyć może tworzenia negatywu dla protezy przy wyłuszczeniu w koszu biodrowym dla pacjenta z niepełnosprawnością ruchową. Przy czym na etapie przygotowania pacjenta do tego procesu pojawiają się nieprawidłowości. Zadaniem osoby uczącej się jest wskazanie tych nieprawidłowości oraz dostosowanie poziomu komunikatu podczas omawiania planu działań do rozmówcy. Uczący się przygotowują własne schematy postępowania w przypadku nieoczekiwanych zdarzeń, które mogą mieć wpływ na przygotowanie pacjenta i dalsze działania.

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału

Uczący się mogą bez presji czasu zapoznać się z przedstawionymi w materiale multimedialnym scenariuszami i notować etapy lub pojedyncze elementy, które są niejasne. Mogą je omawiać wspólnie z nauczycielem, który tłumaczy niezrozumiałe sekwencje lub naprowadza uczącego się na właściwy tok rozumowania. Dodatkowo nauczyciel może dopowiedzieć lub bardziej szczegółowo omówić błędny wybór, podając jego przykładowe konsekwencje, co pełniej zobrazuje sytuację i pozwoli uczącemu się lepiej zapamiętać te informacje. Uczący się mogą przygotować mapę myśli lub plakat, na których umieszczą hasła związane z techniką wykonania negatywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym.


Tytuł materiału multimedialnego

Technika wykonania pozytywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym

Typ materiału multimedialnego

Film edukacyjny

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

Film edukacyjny „Technika wykonania pozytywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym” zawiera w pierwszych dwóch częściach informacje dotyczące:

  • przygotowania negatywu do wykonania pozytywu,

  • przygotowania i wylewania gipsu w gipsową formę negatywu,

  • narzędzi niezbędnych do obróbki pozytywu.

Dwie kolejne części filmu przedstawiają:

  • przygotowanie modelu 3D pozytywu w oprogramowaniu inżynierskim,

  • obróbkę projektu poprzez wygładzenie modelu 3D oraz generowanie poleceń dla obrabiarki cyfrowej,

  • obsługę obrabiarki cyfrowej,

  • gotowe, wyfrezowane pozytywy kosza biodrowego.

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany na zajęciach jako podsumowanie procesu tworzenia negatywu kosza biodrowego oraz jako wprowadzenie do kolejnych zajęć omawiających dalsze etapy formowania kosza biodrowego przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym.

Materiał jest powiązany z filmem edukacyjnym „Technika wykonania negatywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym” oraz z e‑bookiem „Zasady redukcji obwodów pozytywów względem negatywów”, a także z interaktywnym materiałem sprawdzającym:

  • zadanie z lukami „Pozytyw dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym”.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji:
MED.11.4.3)1) używa sprzętu, przyrządów i narzędzi do obróbki gipsu;
MED.11.4.3)2) dobiera metody wykonania pozytywów protez kończyn górnych i kończyn dolnych;
MED.11.4.3)3) wykonuje pozytywy gipsowe protez kończyn górnych i kończyn dolnych;
MED.11.4.4)1) wykonuje leje protezowe kończyn górnych i kończyn dolnych w zależności od poziomu amputacji, sprawności i wieku pacjenta;
MED.11.4.4)2) wykonuje części protez kończyn górnych i kończyn dolnych z tworzyw sztucznych, materiałów metalowych, włókienniczych, drewna, skóry.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zapoznanie z kolejnością prac wykonawczych pozytywu kosza biodrowego,

  • zapoznanie z surowcami niezbędnymi do wykonania pozytywu,

  • dobieranie narzędzi obróbczych i poznanie procesu wykończeniowego modelu gipsowego,

  • poznanie zastosowania oprogramowania inżynierskiego w tworzeniu modelu 3D pozytywu,

  • poznanie zasad obsługi obrabiarki cyfrowej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Osoba ucząca się może samodzielnie odtworzyć film edukacyjny i dokonać analizy informacji w nim zawartych.

W celu utrwalenia i lepszego zrozumienia materiału osoba ucząca się może zilustrować go za pomocą na przykład:

  • infografiki dotyczącej na przykład zasad obsługi obrabiarki cyfrowej,

  • plakatu prezentującego na przykład gotowe, wyfrezowane pozytywy kosza biodrowego,

  • prezentacji przedstawiającej na przykład proces przygotowania negatywu do wykonania pozytywu,

  • mapy myśli przedstawiającej na przykład etapy wykonania pozytywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym,

  • grafu przedstawiającego na przykład kolejność prac wykonawczych pozytywu kosza biodrowego,

  • gry dydaktycznej wykonania przez technika pozytywu kosza biodrowego – sposoby uniknięcia błędów.

Uczący się może samodzielnie opracować broszurę informacyjną po zapoznaniu się z materiałem przedstawionym w filmie edukacyjnym i zastanowić się nad etapami wykonania pozytywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym oraz ewentualnymi problemami, które mogą pojawić się na każdym z tych etapów.

Praca w grupach

Uczący się po zapoznaniu się z filmem edukacyjnym przygotowują w grupach zadania dla pozostałych grup, na przykład dotyczące przygotowania stanowiska i surowców do wykonania pozytywu (przygotowanie i wylewania gipsu w gipsową formę negatywu, narzędzia niezbędne do obróbki pozytywu, przygotowanie modelu 3D pozytywu w oprogramowaniu inżynierskim, obróbka projektu poprzez wygładzenie modelu 3D oraz generowanie poleceń dla obrabiarki cyfrowej itp.).

Osoby uczące się mogą wspólnie odtworzyć wybraną przez nauczyciela część filmu edukacyjnego i wykonać ćwiczenia utrwalające oraz porządkujące materiał przed sprawdzianem bądź egzaminem zawodowym (np. uczący się przygotowują w grupach trzyosobowych broszurę informacyjną na temat przygotowania modelu 3D pozytywu w oprogramowaniu inżynierskim, surowce niezbędne do wykonania pozytywu, proces wykończeniowy modelu gipsowego i narzędzia obróbcze itp.).

Nauczyciel może podzielić uczących się na cztery grupy. Każda opracowuje dany materiał dotyczący skanowania 3D:

  • przygotowanie modelu 3D pozytywu w oprogramowaniu inżynierskim,

  • obróbka projektu poprzez wygładzenie modelu 3D oraz generowanie poleceń dla obrabiarki cyfrowej,

  • obsługa obrabiarki cyfrowej,

  • gotowe, wyfrezowane pozytywy kosza biodrowego.

Zadaniami do wykonania w grupach mogą być także:

  • stawianie pytań i rozwiązywanie problemów, np. trudności przy wykonaniu pozytywu gipsowego dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym,

  • burza mózgów, np. przebieg wykonania pozytywu gipsowego dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym,

  • lekcja odwrócona, np. na temat oprogramowania inżynierskiego w tworzeniu modelu 3D pozytywu,

  • skrzynka pytań, np. dotyczących podstawowych narzędzi i materiałów wykorzystywanych w procesie gipsowania przy powstawaniu pozytywu kosza biodrowego.

W celu utrwalenia i lepszego zrozumienia materiału osoby uczące się, pracujące w grupach mogą go zilustrować za pomocą:

  • prezentacji, np. przedstawiającej przygotowanie narzędzi i surowców do wykonania pozytywu kosza biodrowego,

  • fiszek, np. zawierających pojęcia przedstawione w filmie: rusztowanie, rozdzielacz, mieszadła, opaski, obrabiarka cyfrowa, frezowane pozytywy kosza biodrowego itp.,

  • plakatu, np. prezentującego przebieg i sposób wykonania pozytywu,

  • grafu, np. ilustrującego postępowanie technika wykonującego pozytyw dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym.

Praca z całym zespołem

Uczący się wspólnie odtwarzają film edukacyjny w trakcie zajęć, a następnie po kolei odpowiadają na zadawane przez nauczyciela pytania na temat zagadnień poruszonych w materiale.

W celu utrwalenia i lepszego zrozumienia materiału można go zilustrować, wykorzystując następujące metody aktywizujące:

  • gry słowne, np. ostatnia litera – pierwsza litera,

  • mapę pojęciową, np. objaśnianie – za pomocą haseł, rysunków, symboli, schematów, fragmentów tekstu – pojęć dotyczących techniki wykonania pozytywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym itd.,

  • śnieżną kulę lub grę korzystającą z metody sześciu myślowych kapeluszy, np.: Jak powinien wyglądać proces wykończeniowy modelu gipsowego dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym – jakie narzędzia obróbcze dobierzesz i w jakiej kolejności?,

  • pogadankę, np. interpretacja obrazów pozytywów kosza biodrowego lub modeli pozytywów 3D na podstawie przykładów przygotowanych przez nauczyciela,

  • burzę mózgów, np. na temat: Z jakimi problemami może się zetknąć technik w trakcie tworzenia pozytywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym?.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

Film edukacyjny może zostać wykorzystany w pracy indywidualnej, na przykład do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,

  • przygotowania się do zajęć,

  • przygotowania się do lekcji odwróconej, np. na temat kolejności prac wykonawczych pozytywu kosza biodrowego,

  • pracy nad projektem, np. dobieranie narzędzi obróbczych i poznanie procesu wykończeniowego modelu gipsowego,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z przygotowaniem modelu 3D pozytywu w oprogramowaniu inżynierskim.

Materiał może być pomocny w utrwaleniu podstawowych pojęć dotyczących wykonania pozytywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym oraz w przygotowaniu się do egzaminu zawodowego.

Praca w grupach

W celu utrwalenia i uporządkowania materiału uczący się przygotowują w grupach:

  • mapy myśli przedstawiającej na przykład przygotowanie stanowiska i surowców do wykonania pozytywu, przebieg i sposób wykonania pozytywu,

  • fiszki dotyczące pojęć pojawiających się w filmie,

  • przykładowy schemat lub graf obrazujący na przykład przygotowanie negatywu do wykonania pozytywu,

  • prezentację multimedialną na temat na przykład zastosowania oprogramowania inżynierskiego w tworzeniu modelu 3D pozytywu lub zasad obsługi obrabiarki cyfrowej.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają trudności z opanowaniem materiału

Uczący się może wykorzystać film edukacyjny, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu lub powtórzyć materiał. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację przedstawiającą zastosowanie oprogramowania inżynierskiego w tworzeniu modelu 3D pozytywu.

Film edukacyjny może pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się, pogłębiać jego wiedzę i poszerzać zainteresowania, a także pomóc w przygotowaniach do konkursów.

Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi z kolegami lekcję, na przykład na temat etapów wykonania pozytywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym, a nauczyciel jest obserwatorem.

Uczący się, którzy opanowali informacje zawarte w materiale multimedialnym, mogą poszerzyć swoją wiedzę poprzez analizę przypadku zaproponowaną przez nauczyciela. Opis dotyczyć może tworzenia pozytywu dla protezy przy wyłuszczeniu w koszu biodrowym. Dodatkowo na wybranym etapie tego procesu pojawiają się nieprawidłowości. Zadaniem osoby uczącej się jest wskazanie tych nieprawidłowości oraz znalezienie najlepszego sposobu na poradzenie sobie z problemem. Uczący się przygotowują własne schematy postępowania w przypadku nieoczekiwanych zdarzeń, które mogą mieć wpływ na przygotowanie pozytywu protezy.

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału

Uczący się mogą bez presji czasu zapoznać się z przedstawionymi w materiale multimedialnym scenariuszami i notować etapy lub pojedyncze elementy, które są niejasne. Mogą je omawiać wspólnie z nauczycielem, który tłumaczy niezrozumiałe sekwencje lub naprowadza uczącego się na właściwy tok rozumowania. Dodatkowo nauczyciel może dopowiedzieć lub bardziej szczegółowo omówić błędny wybór, podając jego przykładowe konsekwencje, co pełniej zobrazuje sytuację i pozwoli uczącemu się lepiej zapamiętać te informacje. Uczący się mogą przygotować mapę myśli lub plakat, na których umieszczą hasła związane z techniką wykonania pozytywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym.


Tytuł materiału multimedialnego

Zasady redukcji obwodów pozytywów względem negatywów

Typ materiału multimedialnego

E‑book

Opis zawartości merytorycznej materiału multimedialnego i powiązania pomiędzy elementami materiału multimedialnego

E‑book „Zasady redukcji obwodów pozytywów względem negatywów” zawiera treści związane z techniką pobierania miar taśmą centymetrową przy wykonywaniu negatywu i pozytywu gipsowego leja protezy uda i podudzia. Inna, zaprezentowana w materiale, forma pobierania miary dla negatywu gipsowego protezy uda zakłada użycia przyrządu SIT‑CAST. Ponadto przedstawione zostały dwie metody pobierania miar na kosz biodrowy: tradycyjna i „bikini”.

Materiał multimedialny może zostać wykorzystany jako wprowadzenie do zajęć omawiających poszczególne etapy wykonywania lejów gipsowych protezy uda, podudzia i kosza biodrowego. E‑book stanowić może również uzupełnienie oraz podsumowanie wiedzy z zakresu procesu tworzenia negatywu i pozytywu kosza biodrowego przedstawionego w filmach edukacyjnych „Technika wykonania negatywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym” i „Technika wykonania pozytywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym”.

Materiał jest powiązany z filmami edukacyjnymi „Technika wykonania negatywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym” oraz „Technika wykonania pozytywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym”, a także z interaktywnym materiałem sprawdzającym:

  • test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Wykonywanie protezy uda, podudzia i kosza biodrowego”.

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji:
MED.11.4.2)1) określa ustawienie funkcjonalne kikutów do pobrania negatywu w celu wykonania leja protezowego;
MED.11.4.2)2) konstruuje algorytm czynności wykonania negatywu gipsowego do protez kończyn górnych i kończyn dolnych;
MED.11.4.2)3) wykonuje miary i negatywy protez różnymi metodami;
MED.11.4.3)1) używa sprzętu, przyrządów i narzędzi do obróbki gipsu;
MED.11.4.3)2) dobiera metody wykonania pozytywów protez kończyn górnych i kończyn dolnych;
MED.11.4.3)3) wykonuje pozytywy gipsowe protez kończyn górnych i kończyn dolnych;
MED.11.4.4)1) wykonuje leje protezowe kończyn górnych i kończyn dolnych w zależności od poziomu amputacji, sprawności i wieku pacjenta;
MED.11.4.4)2) wykonuje części protez kończyn górnych i kończyn dolnych z tworzyw sztucznych, materiałów metalowych, włókienniczych, drewna, skóry.

Cele szczegółowe materiału multimedialnego

Materiał wspiera osiągnięcie następujących celów:

  • zapoznanie z pobieraniem miar i wykonaniem negatywu gipsowego protezy uda,

  • zapoznanie z techniką wykonywania pozytywu gipsowego protezy uda,

  • zapoznanie z pobieraniem miar i wykonaniem negatywu gipsowego protezy podudzia,

  • zapoznanie z techniką wykonywania pozytywu gipsowego protezy podudzia,

  • zapoznanie z pobieraniem miar i wykonaniem negatywu gipsowego na kosz biodrowy,

  • przedstawienie modyfikacji metod pobierania miar negatywu gipsowego na kosz biodrowy.

Wykorzystanie materiału multimedialnego w trakcie zajęć

Praca indywidualna

Osoba ucząca się korzysta samodzielnie z e‑booka w celu opracowania:

  • schematu lub grafu, np. zawierających informacje o kolejności działań technika podczas pobierania miar na kosz biodrowy, pobierania miar do wykonania negatywu do protezy uda i podudzia, na temat etapów wykonania negatywu uda i podudzia,

  • infografiki, np. na takie tematy, jak:

    • Technika wykonywania pomiarów – podstawowe zasady,

    • Pobieranie miar i wykonanie negatywu gipsowego protezy uda,

    • Pobieranie miar i wykonanie negatywu gipsowego protezy podudzia,

    • Pobieranie miar i wykonanie negatywu gipsowego na kosz biodrowy itp.,

  • mapy myśli, np. na temat: Odlew gipsowy kopiujący kształt kikuta – na co musi zwrócić uwagę technik?,

  • prezentacji dotyczącej na przykład tworzenia przez technika odlewu gipsowego, który ma kopiować kształt kikuta pacjenta,

  • fiszek, np. zawierających informacje o technice wykonania pomiarów, o odlewie gipsowym itp.

Uczący się może samodzielnie opracować broszurę informacyjną po zapoznaniu się z materiałem przedstawionym w e‑booku i zastanowić się nad dobraniem metod pobierania miar i wykonanie negatywu gipsowego na kosz biodrowy.

Praca w grupach

Osoby uczące się mogą wspólnie odtworzyć wybraną przez nauczyciela część e‑booka i wykonać ćwiczenia utrwalające oraz porządkujące materiał przed sprawdzianem bądź egzaminem, np. przygotować plakat zawierający podstawowe pojęcia związane techniką pobierania miar.

Nauczyciel może również podzielić uczących się na trzy grupy. Każda opracowuje materiał dotyczący terminologii związanej z wykonaniem:

  • negatywu gipsowego protezy uda,

  • negatywu gipsowego protezy podudzia,

  • negatywu gipsowego na kosz biodrowy.

Na koniec zajęć grupy prezentują swoją pracę za pomocą mapy myśli.

Zadaniami do wykonania w grupach 3–5 osobowych mogą być także:

  • przygotowanie broszury, np. o etapach prac podczas tworzenia negatywu gipsowego protezy /uda, podudzia/ lub o technice wykonania pomiarów itp.,

  • udział w grach w formie symulacji, np. odgrywanie roli pacjenta po amputacji, dla którego osoba ucząca się, wcielająca się w rolę technika, wykonuje negatyw gipsowy na kosz biodrowy,

  • burza mózgu lub dyskusja, np. na temat tego, na co powinien zwrócić uwagę technik przygotowujący odlew gipsowy,

  • rozwiązywanie problemów lub analiza SWOT, np. nauczyciel dzieli uczących się na grupy opracowujące wskazany temat, np.:

    • Technika wykonywania pozytywu gipsowego protezy uda,

    • Technika wykonywania pozytywu gipsowego protezy podudzia,

    • Technika wykonania negatywu gipsowego na kosz biodrowy,

  • lekcja odwrócona, np. dotycząca nieprawidłowości w pracy technika, mogących pojawić się w trakcie redukcji obwodów pozytywów względem negatywów,

  • skrzynka pytań, np. dotyczących techniki wykonywania pomiarów.

W celu lepszego zapamiętania i zrozumienia materiału można go zilustrować za pomocą:

  • plakatu, np. przedstawiającego technikę wykonywania pomiarów,

  • prezentacji, np. dotyczącej tworzenia przez technika odlewu gipsowego, który ma kopiować kształt kikuta pacjenta,

  • fiszek, np. zawierających informacje o metodach pobierania miar na kosz biodrowy, pobierania miar do wykonania negatywu do protezy uda i podudzia, etapach wykonania negatywu uda i podudzia itp.,

  • grafu, np. przedstawiającego kolejność działań technika podczas wykonania negatywu gipsowego do protezy uda lub podudzia albo tworzenia negatywu gipsowego na kosz biodrowy.

Praca z całym zespołem

Uczący się wspólnie odtwarzają e‑book w trakcie zajęć, a następnie po kolei odpowiadają na zadawane przez nauczyciela pytania na temat zagadnień poruszonych w e‑booku.

W celu utrwalenia i lepszego zrozumienia materiału można go zilustrować, przygotowując na przykład:

  • gry słowne, np. ostatnia litera – pierwsza litera,

  • mapę pojęciową, np. objaśnianie – za pomocą haseł, rysunków, symboli, schematów, fragmentów tekstu – pojęć dotyczących pobierania miar i wykonania negatywu gipsowego protezy uda,

  • śnieżną kulę lub grę korzystającą z metody sześciu kapeluszy, np. Dopasowanie kikuta do leja protezowego,

  • pajęczynę lub kłębek, np. uczenie się/powtarzanie rodzajów lejów protezowych,

  • grę dydaktyczną, np. odgadywanie nazwy rodzaju lejów /czworoboczny, MAS, IRC/ na podstawie wylosowanego fragmentu obrazu i omówienie dopasowania kikuta pacjenta do leja protezowego,

  • pogadankę lub burzę mózgów na przykład na tematy:

    • Jak odpowiednio pobrać miarę w obrębie amputowanego uda w celu wykonania negatywu gipsowego protezy uda?,

    • Na co powinien zwrócić uwagę technik, wykonując odlew gipsowy kopiujący kształt kikuta uda?,

  • listę pytań lub niedokończonych zdań dotyczących np.: pobierania miar i wykonania negatywu gipsowego protezy uda, protezy podudzia, negatywu gipsowego na kosz biodrowy, wykonania pozytywu gipsowego uda, podudzia.

Wykorzystanie materiału multimedialnego poza zajęciami

Praca indywidualna

E‑book może zostać wykorzystany w pracy indywidualnej, na przykład do:

  • powtórzenia materiału,

  • utrwalenia wiedzy przed egzaminem lub sprawdzianem,

  • przygotowania się do zajęć,

  • przygotowania się do lekcji odwróconej, np.: Jak odpowiednio pobrać miarę w obrębie amputowanego uda w celu wykonania negatywu gipsowego protezy uda?,

  • opracowania prezentacji na temat pobierania miar i wykonania negatywu gipsowego protezy uda lub podudzia,

  • opracowania mapy pojęciowej, np. objaśnianie – za pomocą haseł, rysunków, symboli, schematów, fragmentów tekstu – pojęć dotyczących pobierania miar i wykonania negatywu gipsowego protezy uda,

  • utrwalania, porządkowania i poszerzania wiedzy,

  • poszerzenia wiedzy dotyczącej zagadnień związanych z zasadami redukcji obwodów pozytywów względem negatywów,

  • opracowania studium przypadku dotyczącego pacjenta po amputacji nogi, u którego należy wykonać pomiary celem utworzenia negatywu gipsowego na kosz biodrowy.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy nie mają trudności z opanowaniem materiału

Uczący się może wykorzystać e‑book, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu, powtórzyć materiał. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację przedstawiającą zasady redukcji obwodów pozytywów względem negatywów.

E‑book i zawarte w nim źródła mogą pobudzać kreatywność, aktywizować uczącego się i poszerzać jego zainteresowania czy zakres jego wiedzy, pomóc w przygotowaniach do konkursów. Przyswojony materiał można wykorzystać do odwrócenia ról – osoba ucząca się prowadzi z kolegami lekcję, na przykład na temat: Jak odpowiednio pobrać miarę w obrębie amputowanego uda w celu wykonania negatywu gipsowego protezy uda?, a nauczyciel jest obserwatorem.

Uczący się, korzystając indywidualnie z narzędzia interaktywnego, literatury i innych źródeł, może opracować materiały (np. mapę myśli) podnoszące poziom jego własnej wiedzy w zakresie omówionym w e‑booku. Na jego podstawie uczący się może też przygotować na przykład:

  • broszurę czy ulotkę dotyczącą działań technika podczas wykonania negatywu gipsowego do protezy uda lub podudzia albo tworzenia negatywu gipsowego na kosz biodrowy,

  • grę dydaktyczną, na przykład na tematy:

    • Na co powinien zwrócić uwagę technik, wykonując odlew gipsowy kopiujący kształt kikuta uda?,

    • Dopasowanie kikuta do leja protezowego, itp.,

  • graf prezentujący na przykład kolejność działań technika podczas wykonania negatywu gipsowego do protezy uda lub podudzia albo tworzenia negatywu gipsowego na kosz biodrowy.

Indywidualizacja pracy z uczącymi się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału

Uczący się, którzy mają trudności z opanowaniem materiału prezentowanego w multimedium, mogą wykorzystać e‑book, aby przygotować się do zajęć czy egzaminu, powtórzyć materiał na lekcję. W celu utrwalenia wiedzy uczący się może samodzielnie przygotować prezentację na temat:

  • Techniki wykonywania pozytywu gipsowego protezy uda,

  • Techniki wykonywania pozytywu gipsowego protezy podudzia,

  • Techniki wykonania negatywu gipsowego na kosz biodrowy.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3
bg‑azure

Opis interaktywnych materiałów sprawdzających dla e‑materiału

Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru z jedną lub wieloma odpowiedziami prawidłowymi „Wykonywanie protezy uda, podudzia i kosza biodrowego”

Opis materiału sprawdzającego

Test wielokrotnego wyboru składa się z pięciu pytań z jedną poprawną odpowiedzią (wybór jednej odpowiedzi z trzech) oraz z pięciu pytań z wieloma odpowiedziami prawidłowymi (wybór kilku odpowiedzi z czterech). Dziesięć pytań testu charakteryzuje się różnym stopniem trudności: dwa pytania są łatwe, pięć – średnio trudnych, trzy – trudne.
Uczący się rozwiązuje dziesięć zadań. Czas na rozwiązanie testu to 15 minut (1,5 min na każde pytanie). Procentowy próg zaliczenia wynosi 50%. System losuje kolejność pytań i kolejność dystraktorów.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • wyświetlania wskazówek naprowadzających w przypadku błędnej odpowiedzi,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Test wielokrotnego wyboru w procesie edukacyjnym może zostać wykorzystany do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy w całym zespole.

Test jest powiązany z e‑bookiem „Zasady redukcji obwodów pozytywów względem negatywów”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.4.2)1) określa ustawienie funkcjonalne kikutów do pobrania negatywu w celu wykonania leja protezowego;
MED.11.4.2)2) konstruuje algorytm czynności wykonania negatywu gipsowego do protez kończyn górnych i kończyn dolnych;
MED.11.4.2)3) wykonuje miary i negatywy protez różnymi metodami.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie typu prawda czy fałsz „Kolejność prac podczas wykonywania pozytywu”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie zawiera osiem stwierdzeń dotyczących przygotowania pozytywu gipsowego do obróbki dla ortezy podudzia. W zadaniu należy określić, czy stwierdzenia te są prawdziwe, czy fałszywe. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem.

Zadanie jest powiązane z filmem edukacyjnym „Technika wykonania pozytywu dla ortezy podudzia (FO/AFO/DAFO/GRAFO)”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.3.3)1) używa sprzętu, przyrządów i narzędzi do obróbki gipsu;
MED.11.3.3)2) opisuje techniki wykonania odlewów gipsowych;
MED.11.3.3)3) dobiera metody wykonania pozytywów ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia;
MED.11.3.3)4) wykonuje pozytywy gipsowe ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia;
MED.11.3.4)1) wykonuje ortezy lub elementy ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia z tworzyw sztucznych, materiałów metalowych, materiałów włókienniczych, drewna, skóry.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Dopasowanie elementów do schematu „Model 3D negatywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym”

Opis materiału sprawdzającego

Zadanie polega na dopasowaniu odpowiednich elementów do trzech grafik przedstawiających etapy wykonania skanu 3D negatywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym. Jest to zadanie o średnim poziomie trudności.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem.

Zadanie jest powiązane z filmem edukacyjnym „Technika wykonania negatywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.4.2)2) konstruuje algorytm czynności wykonania negatywu gipsowego do protez kończyn górnych i kończyn dolnych,
MED.11.4.2)3) wykonuje miary i negatywy protez różnymi metodami,


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z możliwością użycia materiałów audio‑video „Etapy wykonywania negatywu podudzia”

Opis materiału sprawdzającego

Materiał sprawdzający zawiera pytanie odnoszące się do fragmentu filmu edukacyjnego – części prezentującej przygotowania negatywu dla ortezy podudzia. Osoba ucząca się ma ułożyć w odpowiedniej kolejności etapy wykonywania negatywu ortezy podudzia. Jest to zadanie trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtórzenia wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego i wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem.

Zadanie jest powiązane z filmem edukacyjnym „Technika wykonania negatywu dla ortezy podudzia (FO/AFO/DAFO/GRAFO)”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.3.2)2) określa ustawienie funkcjonalne różnych części ciała do pobrania negatywu w celu wykonania zaopatrzenia ortopedycznego;
MED.11.3.2)5) konstruuje algorytm czynności wykonania negatywu gipsowego do ortez tułowia, ortez kończyn górnych i kończyn dolnych;
MED.11.3.2)6) wykonuje miary i negatywy ortez różnymi metodami;
MED.11.3.4)1) wykonuje ortezy lub elementy ortez kończyn górnych, kończyn dolnych i tułowia z tworzyw sztucznych, materiałów metalowych, materiałów włókienniczych, drewna, skóry.


Typ i tytuł materiału sprawdzającego

Zadanie z lukami „Pozytyw dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym”

Opis materiału sprawdzającego

Materiał sprawdzający zawiera fragment tekstowy, w którym są braki – luki. Zadanie dotyczy przygotowania pozytywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym. Uczący się musi wybrać z puli właściwe wyrazy i wstawić je w odpowiednich miejscach. Jest to zadanie trudne.

Istnieje możliwość sprawdzenia poprawności wykonania zadania, a także:

  • wielokrotnego powtarzania wykonania ćwiczenia i jego sprawdzania – aż do momentu, gdy rozwiązanie będzie w pełni poprawne,

  • uzyskania informacji zwrotnych dotyczących oceny realizacji zadania, opartych na zasadach oceniania kształtującego, wskazujących uczącemu się jego mocne strony i drogi osiągnięcia sukcesu.

Zadanie może zostać wykorzystane do pracy indywidualnej, pracy w grupach oraz pracy z całym zespołem.

Zadanie jest powiązane z filmem edukacyjnym „Technika wykonania pozytywu dla protezy przy wyłuszczeniu w stawie biodrowym”.

Kryteria weryfikacji, powiązane z materiałem sprawdzającym

Materiał powiązany jest z kryteriami weryfikacji, zgodnie z którymi uczący się:
MED.11.4.3)1) używa sprzętu, przyrządów i narzędzi do obróbki gipsu;
MED.11.4.3)2) dobiera metody wykonania pozytywów protez kończyn górnych i kończyn dolnych;
MED.11.4.3)3) wykonuje pozytywy gipsowe protez kończyn górnych i kończyn dolnych;
MED.11.4.4)1) wykonuje leje protezowe kończyn górnych i kończyn dolnych w zależności od poziomu amputacji, sprawności i wieku pacjenta;
MED.11.4.4)2) wykonuje części protez kończyn górnych i kończyn dolnych z tworzyw sztucznych, materiałów metalowych, włókienniczych, drewna, skóry.


Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4
bg‑azure

Wykorzystanie e‑materiału do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

E‑materiały ułatwiają zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu. Ułatwia to dostęp do informacji, likwiduje niektóre bariery społeczne i komunikacyjne oraz zapewnia wyrównywanie szans.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5
bg‑azure

Minimalne wymagania techniczne umożliwiające korzystanie z e‑materiału